За или против религията в училище

  • 37 832
  • 1 346
  •   1
Отговори
# 300
  • Пловдив
  • Мнения: 19 508
Пътни правила учат. И ние учехме. Дигитална култура звучи много гръмко и полезно, но всъщност си е едновремешната информатика, която и сега се учи, не знам под какво име (в четвърти клас имат "компютърно моделиране").

# 301
  • Мнения: 10 553
Не говоря за тези неща. Не визирам да знаят, че на червено не се минава и как да си направят word документ. Wink
А да знаят последствията от тъпотата. В момента българинът е тотално тъп и нагъл на пътя (и като пешеходец и като шофьор) и не прави никаква разлика между реалност и нереалност в дигиталната среда.

Това са много по-важни и реални проблеми, касаещи всеки от нас...

# 302
  • Пловдив
  • Мнения: 1 669
Аз пък искам час - "Култура на пътя", в 8-12 клас.
Искам да бъде воден от пътни полицаи и пожарникари и да влизат доброволци жертви на произшествия за да разказват историите си.
Искам час "Сексуална здравна култура" отново в 7-12ти клас.
Искам час "Дигитална култура" още от 1ви клас.

Ей такива неща искам, а не да цитираме "Отче наш", докато шофираме с 200км, правим необезопасен секс и шерваме "аз заявявам на фейсбук, че не разрешавам да ползва данните ми"....
Абсолютно ЗА плюс Искам час  "Опазване на околната среда"  че ми писна да гледам как учениците от съседното училище остаят кочина след себе си на тротоара всеки ден.

# 303
  • Мнения: 756
Не съм чела цялата тема, но на въпроса - бих била твърдо против.
Първо, коя религия точно ще изучават децата в училище? Има семейства, които не са религиозни, съответно и децата им не проявяват интерес да стават такива. Други пък са, но изповядват религии или направления различни от православното християнство. Та, какво ще се случи, ако им го натрапват в училище...
Второ, дори да приемем, че това, което ще се преподава, по-скоро ще е общ преглед на религии и учения от научна и историческа гледна точка - това е по-адекватен и приемлив вариант. Но най-вероятно пак би станало причина за допълнителни конфликти по линията родители - учители (образователна система). А, предполагам, че и немалка част от самите деца не биха проявявали интерес към подобен предмет. Къде-къде по-полезни такива биват пренебрегвани в училищата, та не мисля, че сме опрели до вероучението. Който иска след гимназията, ще си запише теология и ще получи образование в сферата. Защо насила да се натрапват измислени истории на малки деца? Преди стотици години, когато в много държави религиите са били на почит (а и сега в някои) са се водели немалко войни и са се случвали какви ли не гадости - историята достатъчно красноречиво е показала, че религиите нищо не са спасили или облагородили - напротив, разни хора са ги използвали за оправдание да се избиват още по-настървено помежду си...

Последна редакция: сб, 12 апр 2025, 17:40 от Geri2000

# 304
  • Мнения: 2 294
Милена, не си ме разбрала. Ще се учи задължителен предмет „Религия и добродетели", но няма да е по учебния план, който ти си посочила тук: https://verouchenie.pravoslavie.bg/wp-content/uploads/2018/09/%D … 5-%E2%84%96-3.pdf.

Планът за новия предмет още не е подготвен и ще бъде публикуван през май. Това исках да кажа. Иначе това, което ти си посочила, са одобрените учебници от Светия Синод. Те съществуват от много години. Те се използват и в неделните училища и във факултативното обучение.

След като новият предмет ще се нарича „Добродетели и религии", предполагам, че той ще дава информация за ценностите и добродетелите на основните религии.

Последна редакция: сб, 12 апр 2025, 18:47 от Radilena

# 305
  • Мнения: 10 553
О, и да добавя, евентуалното учене на този предмет, ще се стовари върху децата в големите градове, където така и така учат много. Ще бъдат пощадени децата в Родопите, бургаските села, Разградско. За тях ще е неофициален свободен час.

# 306
  • София /Абсурдистан
  • Мнения: 13 476
Аз съм учила световни религии като студентка, беше избираем курс.Учихме всички религии и философията им. Ама това като студенти. Къде ти толкова малки деца ще разберат нещо и ще го осмислят. Ученето на религия е свързано с абстрактното мислене и философията. Първокласниците още го нямат това.
Всякакви пишман специалисти измислят глупост след глупост.

# 307
  • София
  • Мнения: 34 791
Радилена, разбрах те идеално. Ти прочете ли изказването на министъра, което съм цитирала? Едно изречение е.

# 308
  • Мнения: 2 294
Да, прочетох го. Самите учители и експерти още не са наясно какво точно ще се изучава. Щом даден план ще бъде подлаган на обществено обсъждане, значи може да претърпи промени. Ще ми е интересно да го видя.

Ето едно мнение на Сергей Игнатов по темата: https://btvnovinite.bg/predavania/lice-v-lice/prof-ignatov-human … zhenerstvoto.html.

# 309
  • София
  • Мнения: 34 791
Да, още не се знае.
Едно от предложенията е, както Вълчев казва, да се използват съществуващите учебници. Затова коментираме И тях.

# 310
  • Мнения: 3 297
Не съм чела цялата тема, но на въпроса - бих била твърдо против.
Първо, коя религия точно ще изучават децата в училище? Има семейства, които не са религиозни, съответно и децата им не проявяват интерес да стават такива. Други пък са, но изповядват религии или направления различни от православното християнство. Та, какво ще се случи, ако им го натрапват в училище...
Второ, дори да приемем, че това, което ще се преподава, по-скоро ще е общ преглед на религии и учения от научна и историческа гледна точка - това е по-адекватен и приемлив вариант. Но най-вероятно пак би станало причина за допълнителни конфликти по линията родители - учители (образователна система). А, предполагам, че и немалка част от самите деца не биха проявявали интерес към подобен предмет. Къде-къде по-полезни такива биват пренебрегвани в училищата, та не мисля, че сме опрели до вероучението. Който иска след гимназията, ще си запише теология и ще получи образование в сферата. Защо насила да се натрапват измислени истории на малки деца? Преди стотици години, когато в много държави религиите са били на почит (а и сега в някои) са се водели немалко войни и са се случвали какви ли не гадости - историята достатъчно красноречиво е показала, че религиите нищо не са спасили или облагородили - напротив, разни хора са ги използвали за оправдание да се избиват още по-настървено помежду си...

Гърците отдавна са го измислили. Задължително вероучение за всички православни, а останалите учат в своите религиозни общности. Католическото вероучение изучава всички религии. Предполагам, че е същото и с православното, протестантското, исляма, юдеизма......
Когато религията се смеси с политиката е възможно и до войни да стигнат нещата.......Но всяка религия учи на добродетели, а не на враждебност. Няма смисъл да гледаме историята. Злоупотребата с религиите е доказан факт. Даже и духовници престъпници е имало.......И папа престъпник, който е обирал керваните в Алпите!
По времето на Ян Хус е имало епископи престъпници и те са отговорни за неговото изгаряне на кладата. Обаче и калвинистите са горили хора на клада в Швейцария! А нашето духовенство е разпъвало богомилите между 4коня!

Нима "Обичай ближния си!" е изключително вреден съвет??? За исляма също зная, че проповядва мир, а не война.  Мои приятели турци са ми разказвали, че шиитите значително са се отклонили от правоверния ислям. Те са водещи във войните и тероризма.
Обаче на наша територия се наблюдава изключително разбирателство и даже приятелство между хора от различни религии. Мюсюлманите канят християните на байрям и ги черпят с баклава, а християните канят мюсюлманите на Рождество и на Великден и им дават боядисани яйца.

Последна редакция: нд, 13 апр 2025, 02:44 от vl

# 311
  • Мнения: 756
Скрит текст:
Не съм чела цялата тема, но на въпроса - бих била твърдо против.
Първо, коя религия точно ще изучават децата в училище? Има семейства, които не са религиозни, съответно и децата им не проявяват интерес да стават такива. Други пък са, но изповядват религии или направления различни от православното християнство. Та, какво ще се случи, ако им го натрапват в училище...
Второ, дори да приемем, че това, което ще се преподава, по-скоро ще е общ преглед на религии и учения от научна и историческа гледна точка - това е по-адекватен и приемлив вариант. Но най-вероятно пак би станало причина за допълнителни конфликти по линията родители - учители (образователна система). А, предполагам, че и немалка част от самите деца не биха проявявали интерес към подобен предмет. Къде-къде по-полезни такива биват пренебрегвани в училищата, та не мисля, че сме опрели до вероучението. Който иска след гимназията, ще си запише теология и ще получи образование в сферата. Защо насила да се натрапват измислени истории на малки деца? Преди стотици години, когато в много държави религиите са били на почит (а и сега в някои) са се водели немалко войни и са се случвали какви ли не гадости - историята достатъчно красноречиво е показала, че религиите нищо не са спасили или облагородили - напротив, разни хора са ги използвали за оправдание да се избиват още по-настървено помежду си...

Гърците отдавна са го измислили. Задължително вероучение за всички православни, а останалите учат в своите религиозни общности. Католическото вероучение изучава всички религии. Предполагам, че е същото и с православното, протестантското, исляма, юдеизма......
Когато религията се смеси с политиката е възможно и до войни да стигнат нещата.......Но всяка религия учи на добродетели, а не на враждебност. Няма смисъл да гледаме историята. Злоупотребата с религиите е доказан факт. Даже и духовници престъпници е имало.......И папа престъпник, който е обирал керваните в Алпите!
По времето на Ян Хус е имало епископи престъпници и те са отговорни за неговото изгаряне на кладата. Обаче и калвинистите са горили хора на клада в Швейцария! А нашето духовенство е разпъвало богомилите между 4коня!

Нима "Обичай ближния си!" е изключително вреден съвет??? За исляма също зная, че проповядва мир, а не война.  Мои приятели турци са ми разказвали, че шиитите значително са се отклонили от правоверния ислям. Те са водещи във войните и тероризма.
Обаче на наша територия се наблюдава изключително разбирателство и даже приятелство между хора от различни религии. Мюсюлманите канят християните на байрям и ги черпят с баклава, а християните канят мюсюлманите на Рождество и на Великден и им дават боядисани яйца.

Предполагам за всички ни е ясно, че религиите (абсолютно всичките + различни учения, вариации, сектантски разклонения и тн) са създадени от някакви хора преди години, с цел контрол на разума и емоциите, а оттам и на действията, на обществата. Те не са нещо повече от това - средства за контрол. Няма никакви доказателства, че, каквото и да било описано в тях, е свързано с някакъв Бог или каквато и да било висша сила/разум. Няма доказателства за "чудесата" описани в тях. Няма доказателства, че пророците, които са твърдяли, че са чували Божия глас, не са били обикновени измамници или не са страдали от психически заболявания. От моя гледна точка, религиозните писания нямат разлика с художествената литература, евентуално с историческа нотка тук-там. Защо някой би искал детето му едва ли не да се учи да бъде добър човек на базата на нещо измислено ог хората, доста противоречиво и нееднозначно приемано през вековете - не съм сигурна. Според мен човек трябва да усеща с ума си преди всичко, че трябва да е добър, а не измислени от други хора писания и предания да му поставят границите, в които да съществува, като го плашат с ад или го примамват с рай, 70 девственици и тн. Съответно родителите, учителите и тн трябва да се стараят да научат децата, ако въобще приемаме, че определени неща се учат, да бъдат съпричастни и да не нараняват другите, защото така го усещат, а не защото древните книги така са казали (евентуално - защото има спорове и по тази тема какво точно казват). Ако един човек му се налага религията или законът да му показват, че той трябва да се държи човешки с останалите - това означава, че той има липси в емоционалното си развитие, за да не успява сам да стига до този извод.

# 312
  • Мнения: 50 797
Нима "Обичай ближния си!" е изключително вреден съвет??? За исляма също зная, че проповядва мир, а не война.  Мои приятели турци са ми разказвали, че шиитите значително са се отклонили от правоверния ислям. Те са водещи във войните и тероризма.

Нали знаеш, че пътят към ада е застлан с добри намерения? Добави и това, че дяволът е в детайлите. И тогава ще разбереш, че този хубав съвет има един голям недостатък - дефиницията на това кой ти е ближен. По принцип религиите не третират друговерците като ближни.
Ако турците бяха толкова миролюбиви нямаше да стигнат до Виена и днес да са в Константинопол.

# 313
  • Мнения: 23 249
Стъпки за нещо напред е това.
Църквата се връща в държавата. И то каква църква е нашата е важно. Който я иска за себе си не е спрян, но да я натрапва на всички  е друго.

# 314
  • Мнения: 2 294
Всеки народ има тъмни периоди в своята история. Много народи са владеели територии или са завладявани от други. Но това НЕ ТРЯБВА да бъде причина за разделение и омраза между хората. Евангелието казва, че ближен ни е всеки човек - притчата за милосърдния самарянин.

Изобщо не мисля, че знания за ценностите и принципите на основните религии ще навредят на децата. Напротив!

Друг е въпросът кой и как ще ги преподава тези знания. Това са важни детайли. Предстои да видим.

Общи условия

Активация на акаунт