Частни училища – информативно-дискусионна тема – 68

  • 35 400
  • 448
  •   2
Отговори
# 420
  • Мнения: 12 747
И за мен е много важно да имам добра връзка с децата. Или поне възможност да градя такава. За мое и тяхно добро.
Като дете няколко години бях далече от родителите ми, връзката така и не се възстанови.
За самостоятелността, до дете си е. Две са ми самостоятелни от ДГ, след другото вървя като охрана Simple Smile

# 421
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 610
Ами аз разбирам надка. Ако професията ти е политик какво друго да оставиш на детето? Левичарски щуротии.

# 422
  • Мнения: 1
Здравейте,
чудя се как да подготвям моята дъщеря за приемните изпити/дни за ПУК 26/27, които ще се състоят някъде след 2 месеца.
Избрали сме да кандидатства в КО и Архимед.
В общи линии от 2 години решаваме задачки (Крокотак, на Бев Дънбар, Азбука на Мисленето, други), когато тя има желание, което е около 5-6 дни в месеца по половин-един час. Като цяло тя си проявява сама желание и не се налага да съм настоятелен. Например скоро не сме решавали, но последната седмица иска всеки ден да я уча на шах.
При добра концентрация успява да събира и изважда едноцифрени числа, да чете и пише сравнителни прости думи.

Смятате ли, че трябва в идните два месеца да зачестим със задачите?
Има ли друг аспект, в който смятате, че трябва да я подготвя? Например: да си изгради някаква представа за пробния ден за да е по-подготвена емоционално или пък да наизусти някакви неща като точен адрес с пощенски код или три име на дядо си Simple Smile

Всякакви идеи и препоръки как да помогна на детето са добре дошли

Благодаря предварително

# 423
  • София
  • Мнения: 109
Скрит текст:
Здравейте,
чудя се как да подготвям моята дъщеря за приемните изпити/дни за ПУК 26/27, които ще се състоят някъде след 2 месеца.
Избрали сме да кандидатства в КО и Архимед.
В общи линии от 2 години решаваме задачки (Крокотак, на Бев Дънбар, Азбука на Мисленето, други), когато тя има желание, което е около 5-6 дни в месеца по половин-един час. Като цяло тя си проявява сама желание и не се налага да съм настоятелен. Например скоро не сме решавали, но последната седмица иска всеки ден да я уча на шах.
При добра концентрация успява да събира и изважда едноцифрени числа, да чете и пише сравнителни прости думи.

Смятате ли, че трябва в идните два месеца да зачестим със задачите?
Има ли друг аспект, в който смятате, че трябва да я подготвя? Например: да си изгради някаква представа за пробния ден за да е по-подготвена емоционално или пък да наизусти някакви неща като точен адрес с пощенски код или три име на дядо си Simple Smile

Всякакви идеи и препоръки как да помогна на детето са добре дошли

Благодаря предварително

Аз мога да Ви насоча за изпита в Архимед, тъй като детето ми доста подробно разказа какво е представлявала срещата с психолога - имало е четене на думи като "благодаря", "заповядай", "извинявай", трябвало е да брои от 10 до 1, задачи, свързани с логическо мислене, асоциации, търсене на разлики, гатанки, различни изображения за запомняне, като всичко е било за време. Бяха говорили за горски/домашни животни, дори за имената на народните будители... тогава беше на 5, за мен изпитът е прекален от гледна точка на изискванията за академична подготовка. Детето го приеха, но не го записахме там. Не сме се подготвяли целенасочено, но винаги сме си работили вкъщи и в градината, най-вече по книжките, които вече изброихте.

ПС. питаха и за рождената дата - тогава не си я знаеше Simple Smile

# 424
  • София
  • Мнения: 759
Това наистина ми се струва прекалено - да четат сложни думи и да знаят какво е будител на 5 години?!

Моето 7-годишно също редовно ме пита кога му е рожденият ден и колко време има дотогава. 10-годишният май от миналата година знае...

# 425
  • Мнения: 6 325
На 16 питат в колко часа са родени и ходят на астролог.

# 426
  • Мнения: 1 675
Логическите задачи, разликите и всички останали “тестове” в Архимед са директно страници от Крокотак. Детето директно ми беше показало кои точно задачи е трябвало да направи от там. 😹

# 427
  • Мнения: 4
Здравейте ... Учим в Частно училише - тази година 4. клас - но със сигурност ще сменяме за следващата година. Ако детето е добре по математика но не е най-топ какви варианти има за кандидатстване освен обичайните (СМГ, НПМГ и ПЧМГ) ? Не е задължително да е държавно.

# 428
  • Мнения: 28
НГДЕК, 107?

Вижте, където има паралелки с подбор на база изпит, обикновено е добре 55, 56,... Или държавните училища в центъра на София..
Иначе можете да опитате в КО, Веда, СС...
При Веда подборът е още през февруари. В СС се записвате някъде януари, но можете да го платите по-късно. Самият изпит е през май.

# 429
  • Мнения: 9
Здравейте,

Има ли списък с училищата, които използват и държавно финансиране, съответно предоставят и стипендии ?

# 430
  • София
  • Мнения: 2 840
От тази година записахме сина в Увекинд. Обаче - много ми е интересно - какви раници ползвате за децата? В нормална ученическа не успях да събера нещата. Имам една за пътуване, която е малко по-голяма (над 35л е със сигурност, миналогодишната ученическа му е 34л), но и в нея едва ги набутах, а уж и учебните материали трябвало да се събират вътре.

# 431
  • Мнения: 902
Здравейте,

Има ли списък с училищата, които използват и държавно финансиране, съответно предоставят и стипендии ?

https://www.mon.bg/nfs/2024/11/spisak-chastni-dg-uchilishta_za20 … 2024_15112024.pdf

Предложени са и промени в закона - да отпадне изискването за 20%.

Действащият член в ЗПУО:
Чл. 10. (1) За осъществяване на задължителното предучилищно и училищно образование на децата и учениците, както и за училищното образование на учениците по чл. 9, ал. 2, частните детски градини и частните училища може да получават държавна субсидия при условията и по реда на този закон.
(2) Включването на частните детски градини и частните училища в системата на държавно финансиране се извършва по тяхно заявление, направено по ред, определен с държавния образователен стандарт за финансирането на институциите.
(3) Когато частните детски градини и частните училища получават държавна субсидия, те могат да извършват дейности срещу заплащане само извън финансираните от държавата.
(4) Частните детски градини и частните училища, които са включени в системата на държавно финансиране, осигуряват възможност 20 на сто от приеманите в тях деца и ученици, в това число деца и ученици с изявени дарби и/или със специални образователни потребности, да се обучават без заплащане на дейностите по ал. 3.
(5) Приемът на деца и ученици по реда на ал. 4 се извършва в началото на всяка учебна година - за детските градини, и в началото на всяка образователна степен - за училищата, при условия и по ред, определени в правилника на съответната институция.


В проекта за промяна:
§ 4. В чл. 10, алинеи 4 и 5 се отменят.

Последна редакция: нд, 14 сеп 2025, 18:59 от merilen

# 432
  • Мнения: 9
Здравейте,

Има ли списък с училищата, които използват и държавно финансиране, съответно предоставят и стипендии ?

https://www.mon.bg/nfs/2024/11/spisak-chastni-dg-uchilishta_za20 … 2024_15112024.pdf

Предложени са и промени в закона - да отпадне изискването за 20%.

Действащият член в ЗПУО:
Чл. 10. (1) За осъществяване на задължителното предучилищно и училищно образование на децата и учениците, както и за училищното образование на учениците по чл. 9, ал. 2, частните детски градини и частните училища може да получават държавна субсидия при условията и по реда на този закон.
(2) Включването на частните детски градини и частните училища в системата на държавно финансиране се извършва по тяхно заявление, направено по ред, определен с държавния образователен стандарт за финансирането на институциите.
(3) Когато частните детски градини и частните училища получават държавна субсидия, те могат да извършват дейности срещу заплащане само извън финансираните от държавата.
(4) Частните детски градини и частните училища, които са включени в системата на държавно финансиране, осигуряват възможност 20 на сто от приеманите в тях деца и ученици, в това число деца и ученици с изявени дарби и/или със специални образователни потребности, да се обучават без заплащане на дейностите по ал. 3.
(5) Приемът на деца и ученици по реда на ал. 4 се извършва в началото на всяка учебна година - за детските градини, и в началото на всяка образователна степен - за училищата, при условия и по ред, определени в правилника на съответната институция.


В проекта за промяна:
§ 4. В чл. 10, алинеи 4 и 5 се отменят.

Благодаря!
Ако правилно разбирам, ако се приеме изменението вече няма да има възможност за обучение без заплащане ?

# 433
  • Мнения: 902
Ще се заплаща всичко, което е допълнително - повече часове по математика, БЕЛ, език, извънкласни дейности и т.н. Отделно храна, транспорт, униформи, допълнителни помагала.
И сега в начален етап, ако по МОН имат 30 часа заложен хорариум по всички предмети, а са целодневно, се заплаща около половината от таксата. За прогимназия и гимназия не знам как ще го измислят.

# 434
  • Мнения: 9
Ще се заплаща всичко, което е допълнително - повече часове по математика, БЕЛ, език, извънкласни дейности и т.н. Отделно храна, транспорт, униформи, допълнителни помагала.
И сега в начален етап, ако по МОН имат 30 часа заложен хорариум по всички предмети, а са целодневно, се заплаща около половината от таксата. За прогимназия и гимназия не знам как ще го измислят.

Благодаря за разяснението 😊

Общи условия

Активация на акаунт