Седмокласна Изпитна 14.07 - 20.07 До класирането отброяваме, на най-желаното място се надяваме …

  • 87 512
  • 1 503
  •   1
Отговори
# 1 260
  • Мнения: 2 086
Относно последното - малкото детИ ми е читанка от преди 1 клас. В края на 2 клас беше прочел вече над 200книги, вкл. класиките Пипи, Емил, Лукчо, Братя Грим, Ангел Каралийчев и др.. Еми тези творби, които се четат за 6 и 7 клас не ги приема, скучни са му. А останалите деца направо се измъчват с остарелите думи, разменения словоред и темата за робството. Голямото детИ също чете от ранна възраст и като четеше Под игото, всичко разбираше, ноооо толкова скучно му беше. Няма екшън, няма развитие. Същата работа е сега с Антигона. Не му върви хич. Не е като да четеш цялата поредица на Роалд Дал или Пърси Джаксън. Не, че децата ми не умеят да съпреживяват и усещат произведенията, но точно тези произведения нито ги усещат, нито съпреживяват. Знаят на теория, че трябва да са много патриотични и важни за българите, ама... начинът на писане или бавното действие ги отегчават.
Радвайте се, децата ви са постигнали огромен образователен успех, независимо със или без училището. Генерирането на това да обичаш да четеш смятам за мегаважно.
По отношение на математиката - няма хайп, това е балон на 1000 или малко повече софийски родители. Средните точки на НВО по мат са май 42. Извън МГтата (почти) никой не си и помисля да учи мат - тази година в София има 4 паралелки с мат профил извън двете мат гимназии, две от които съвсем нови, и добре, че едната е в "елитно"училище, че да има по-висок бал. В останалите от години балът е среден и не са особено желани Две от училищата се отказаха да предлагат мат профил тази година.
За изпита по БЕЛ - за мен трябва да остане изпит по български език, мисля, че доброто владеене на родния език е суперважно за всякакво учене на каквото и да било. Литературата обаче трябва да изчезне от този изпит. Децата трябва да знаят правилата на езика и употребата му и да могат сами да създават смислен текст - някакъв малък собствен текст по конкретни правила. Всякаква литература (конкретни произведения) няма място в изпита. Също смятам, че в часовете по литература не бива да има ограничения какво произведение ще се учи.

# 1 261
  • Мнения: 1 845
Да, но има деца, които не учат език с правила. Не са такъв тип. Дори и чужди езици усвояват не чрез правила.
Големият ми син спокойно си взе С 2 по английски на 16 години без изобщо да го е учил в училище след седми клас. И в школа не е ходил.
Достатъчно е да четеш, да слушаш на езика.
Единственото хубаво на сегашната система е, че дава предимство на трудолюбивите.

Последна редакция: сб, 19 юли 2025, 09:05 от Аmanda

# 1 262
  • Мнения: 74
Това за науката БЕЛ е много романтично виждане, но за жалост реалността е различна, особено в 6-7 клас, където се готвят по "формат за НВО". Към днешна дата то е превърнато в точна наука, която в отворените отговори изисква определени една или две думи, ако си написал цяло изречение е грешка. Абсолютно зубрене е, защото няма шанс чрез решение да достигнеш до верен отговор, а трябва да го изстреляш готов с конкретни думи. А писмената част е сведена до количество запомнени думи за единица време. Тества памет, а не разбиране.
А цялото нещо е точна наука и в тестов формат, за да бъде максимално обективно оценено. Иначе свободно съчинение на един може да му хареса, на друг не. Детето да се оплаче, че искало друго нещо да каже, но не е било разбрано и изобщо влизаме в хипотезата "какво е искал да каже авторът", ама авторът е още жив и може да оспорва трактовките, а и се бори за оценка  Simple Smile Simple Smile Simple Smile
Единствено първите 10 въпроса, които са свързани с текста, са насочени към разбиране и то на текст от ежедневието, което е много добра насока на промените в този изпит. Да можеш да извличаш информация, която да ти послужи в живота не е по-малко важно от разбиране на емоциите на героите и т.н. Относно последното - малкото детИ ми е читанка от преди 1 клас. В края на 2 клас беше прочел вече над 200книги, вкл. класиките Пипи, Емил, Лукчо, Братя Грим, Ангел Каралийчев и др.. Еми тези творби, които се четат за 6 и 7 клас не ги приема, скучни са му. А останалите деца направо се измъчват с остарелите думи, разменения словоред и темата за робството. Голямото детИ също чете от ранна възраст и като четеше Под игото, всичко разбираше, ноооо толкова скучно му беше. Няма екшън, няма развитие. Същата работа е сега с Антигона. Не му върви хич. Не е като да четеш цялата поредица на Роалд Дал или Пърси Джаксън. Не, че децата ми не умеят да съпреживяват и усещат произведенията, но точно тези произведения нито ги усещат, нито съпреживяват. Знаят на теория, че трябва да са много патриотични и важни за българите, ама... начинът на писане или бавното действие ги отегчават.

Съгласна съм. И според мен изпитът беше много по-релевантен когато беше тип преразказ с елементи на разсъждение. Сегашният формат е почти напълно математически, да не говорим, че текстовете за преразказ са толкова сухи и отрващаващи, без никаква литературна стойност.

# 1 263
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 040
Гени, ама проявяваме и такива от дядо, баба, прародител, не само от родителите си.
На мен математиката ми тръгна след като баща ми в 4ти клас ме караше да решавам по 10на задачи всеки ден от един сборник. До 7ми клас ме юркаше да му разказвам всеки урок по метода - два пъти четеш точката на урока и разказваш, плюс ми обясняваше неша, които не съм разбрала. Резултатът беше, че заобичах математиката и се научих да запомням бързо нещата без зубрене. След това в гимназията за час-два бях готова с домашни и уроци. Всичко ми вървеше без пустата литература. Всичко си четях, стараех се, но повече от 4ка абсурд да хвана.
Та за гените - родата и от двете страни са все по изкуство, а аз не мога нито да рисувам, нито да пея, нито да танцувам, а и не ме влече. Синът ми пък от малък е доста музикален, пластичен, рисува добре и без да е ходим на един урок. Също му върви математиката, но не до степен математик. Явно гените на родата са се проявили в него. При мен е гена на единия ми дядо явно, който е бил главен механик на кораб.

# 1 264
  • Мнения: 205
По-голяма гадост и зубрене, не помня от преразказ с елементи на разсъждение. Всички ходехме под строй на уроци по БЕЛ, да ни обясни учителя развитите от него теми и след това ние да ги назубрим. Някои може и да са разсъждавали, но повечето просто зубрехме чужди готови теми. Нищо стойностно не виждах в този изпит, сегашния формат ми се струва по-приемлив. Но аз съм изцяло математик човек, нормално е преразказ с елементи на разсъждение да не е мойто. Дъщеря ми, отвсякъде хуманитарно дете, вероятно щеше да го хареса и оцени. Толкова по въпроса с генетиката, баща и също е върл математик.

Последна редакция: сб, 19 юли 2025, 12:12 от slaveia84

# 1 265
  • София
  • Мнения: 515
Не мисля, че има математик, който да има проблем с четенето с разбиране, всичко, което не е бакалска сметка, не може да се реши без да разбираш условията. Именно там се дънят великите литератури, които всъщност са зазубрили тезите. Иначе е ясно, че на един му върви писането, а на друг - решаването. За задължителното владеене на граматиката на официалния за страната език надали някой би спорил.

По мое мнение НВО, което обхваща математика и то точно тази, за която трябва четене с разбиране, граматиката по БЕЛ, задача за творческо писане по литература и поне тест по история и география на България, ще отсява в пъти по-добре децата, а и ще може да разслои и по интереси, стига да не набутат всичко в една оценка, защото тогава пак ще сравняваме кон с кокошка.

# 1 266
  • Мнения: 1 845
. За задължителното владеене на граматиката на официалния за страната език надали някой би спорил.

Не виждам с какво точно ти помага в писането знанието, че нещо е обстоятелствено пояснение или съставно наречие. Няма нито един пишещ човек, който предварително да обмисля дали да употреби в текста повече деепричастия, или на места сегашно страдателно причастие. Или минало несвършено деятелно. Ако има такива Laughing

Последна редакция: сб, 19 юли 2025, 09:50 от Аmanda

# 1 267
  • Мнения: 75 321
https://www.facebook.com/reel/1444184043445529/
Joy Здравчето Каменова...

Хора, аз чак след НВОто разбрах че трябвало в тезата да се споменяло изразно средство. И тъй като аз му помагах да се готви...не сме учили изразни средства съответно. Има 4т на тезата...

# 1 268
  • София
  • Мнения: 3 356
Аз под граматика разбирам правилно грамотно говорене и писане, аз лично за някои неща се колебая и търся например в Как се пише

Неграмотно - виждаме по медиите, дори надписи на екрана са с грешки

Последна редакция: сб, 19 юли 2025, 09:52 от milka22

# 1 269
  • София
  • Мнения: 515
Точно зубренето на апосиопеза, синегдоха (дори не знам как се пише) и какви точно чувства лъхат баш от тоз цитат с нищо никому не помагат... Отказах се да се занимавам с наименованията, в момента, в който разбрах, че пàра и парà не са пароними, а омоними, паронимите вече били индиец и индианец 🤷🏻‍♀️

# 1 270
  • Мнения: 6 580
Здравейте! Само надничах тук до този момент, така да се каже - съпреживявах с вас и си припомнях нашите емоции от миналата година, когато с моето  момиче се печахме на същия огън Laughing
Честито на всички приети и записани на 1-во кл. и успех на останалите!
Понеже дускусията от последните страници ме вълнува, реших да се включа по повод НВО-то и в подкрепа на това, че НВО по БЕЛ след 7-ми клас е всичко друго, но не и такова, каквото трябва да бъде, за огромно съжаление. Не може да се вкарва въображението, възприемането, пресъздаването на литературни текстове и изводи, в такива тесни рамки. Толкова много терминология, безумни понятия, форми...Може би децата, които ходят на уроци и по няколко пъти наблягат и затвърждават безумните изисквания и "опорни" думи успяват да се справят, но за средностатистическия ученик този формат въобще не е удачен. Вместо да стимулират полета на мисълта, въображението, формирането на собствени гледни точки, този изпит слага спирачки и ограничава неимоверно.
Понеже дъщеря ми имаше повече точки на БЕЛ, отколкото очакваше, пожела да отидем и да видим работата й. Дежурният учител, който се занимаваше с това, стигайки до тезата й, се облещи - а, 0 точки Shocked
И после се засмя, виждайки какво е писала -"да, моето момиче, всичко е вярно, но няма нищо общо с думите и фразите, които е трябвало да използваш" ...
В крайна сметка имаше максимален резултат/34-35 точки/ на преразказа, което също я учуди.
Та...когато разсъжденията на децата ни престанат да  бъдат вкарвани в подобни рамки, нещата ще потръгнат, струва ми се.
Отново - успех на всички и весела ваканция! Flowers Tulip

# 1 271
  • София
  • Мнения: 3 356
Колко сме грамотни - може да се отвори първата част на ДЗИ и да види човек може ли да се справи, аз не мога да отговоря на всички въпроси, признавам си.

# 1 272
  • София
  • Мнения: 5 610
Разсмяхте ме с "връзката" между математиката и гените, благодаря, имах нужда 😂

Само ще кажа за илюстрация, че едно от децата ми е с артистични наклонности, едно е с предприемачески и едно - с математически.

Последна редакция: сб, 19 юли 2025, 10:27 от зелено човече

# 1 273
  • София
  • Мнения: 13 691
Прочетох всички мнения за математиката и хуманитарите. Само че те важат при идеални условия. Като човек, преминаващ за втори път през седмокласната драма (през 8 г.) мога да кажа, че в София беше НВО по психическа издръжливост на учениците. Моето дете няма пропуски по българска граматика. На преразказа е санкционирана за незначителни неща, малко от тезата, един въпрос от четене с разбиране... И всичко това е генерирало -20 точки. Ако не беше преуморена и психиката й беше издържала, нямаше да допусне голяма част от грешките. Изобщо не мога да кажа, че по БЕЛ знае по-малко, отколкото по МАТ но резултатът е доста различен в полза на математиката.
Относно гените. В нашите семейства има и инженери, и артисти, и художници. Голямото ми дете завърши физика и математика в НПМГ и учи Сценография в НХА, като беше приета на първо място в списъка. Малкото беше в НГДЕК в прогимназията, но от малка си я влече химията, танците и театъра. Та гените при нас са много балансирани 😀

# 1 274
  • Мнения: 1 845
При нас гените хич не са балансирани -има само хуманитаристи или хора, занимаващи се с природни науки.
И от моя страна, и от страна на баща им.
Ясно е, че математици няма как да станат Wink

Общи условия

Активация на акаунт