Увеличение на потребителската такса при посещение на личен лекар

  • 3 452
  • 128
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 6 643
На мен един път ще ми се наложи и няма за мен направление.
Няма, това е положението. Аз 3 години не можах да си взема - ту свършили още на 3-то число, ту не било започнало тримесечие и т.н. Пълен абсурд е!
Докато не се направи личен лимит на направленията и моето, това което ми се полага, не отива някъде другаде и така до безкрай всеки месец, не съм съгласна да се вдига никаква такса за нищото, което получавам.

# 46
  • Мнения: 6 851
Дали личен, дали семеен, но лимит някакъв трябва да има. Мъжът ми я иде веднъж на лекар на 2-3 години, я не. Аз по-често - веднъж на 3-4 месеца. И ето, чакам 10.09 за допълнително отпуснати /евентуално/ направления.

# 47
  • Мнения: 1 719
Помните ли преди как беше, директно можеше да се иде при специалист?

# 48
  • Мнения: 3 870
Все се говори, че българина няма култура да ходи на профилактика, пък за дребни неща хептен.
За дребни "глезотии" - мерене на кръвно съм виждала възрастни хора, къде дошли близо около кабинета, къде вкъщи нямат наличен читав апарат



Цинично е спрямо обикновения работещ човек, сумата за здравна вноска се вдига постоянно спрямо минималната заплата, или растежа на дохода по принцип и отново да се налага още пари кеш  на място.
Богатия такива такси не го касаят,  масата народ - да

# 49
  • Мнения: 2
Аз също съм против това увеличение. Не знам кой си мисли, че 10–11 лв. са малко, но когато трябва всеки месец да ходиш за лекарства или бележки за децата, сумата си става доста сериозна. При мен, например – едното дете постоянно е с някакви вируси, другото сега ще тръгва на ясла и бележките са безкрайни. А аз самата имам нужда от направления за изследвания за щитовидната жлеза. Ако всеки път давам по още 10–11 лв., просто няма да смогна.

И най-обидното е, че си плащаме редовно осигуровките, а накрая пак излиза, че сме като частни пациенти. А качеството на услугата не се променя – пак чакаш с часове, пак няма направления, пак се чувстваш като досадник.

# 50
  • Мнения: 368
Някой тук спомена, че "хронично болните" не плащали потребителска такса. Не е така. Освободени са хора с тежки заболявания, не знам точно кои. Моите заболявания са хронични и изискват определени лекарства всеки ден (изписват ми се на три месеца за три месеца) и не съм освободена от такса. А що се отнася до лаборатории и там ще трябва да се платят 11лв.и като си сложи човек и другото... при това поне два пъти годишно, или три пъти.

Разбира се, че лекарският труд струва пари, ама да ми взема 11лв., за да ми изпише рецепта за лекарства, назначени ми от лекари специалисти, ами айде няма нужда!

# 51
  • Мнения: 19 953
Против съм разбира се. Това е почти 300% увеличение. Да го направят примерно 2 евро от 1 януари.

В България и без това сме шампиони по доплащане за здраве, около 7 %, при средно за Европа 1-2%.

# 52
  • Мнения: 679
Не стига, че не издават касови бележки, не си правят усилието да можеш да си запазиш час онлайн, а седиш с часове пред кабинета и направленията ги пазят като живота си, а искат вдигане на таксите. За компетентността да не говорим.

# 53
  • Мнения: 1 719
Не стига, че не издават касови бележки, не си правят усилието да можеш да си запазиш час онлайн, а седиш с часове пред кабинета и направленията ги пазят като живота си, а искат вдигане на таксите. За компетентността да не говорим.

Мисля, че касата им налага лимит и ако го нарушат, ги глобяват.

Здравната каса е сбъркана.

"Бюджетът за здравеопазване в България за 2025 г. по предложение на кабинета "Желязков" е около 5,7 млрд. лв. за медицински дейности, като в болничната помощ са предвидени около 4,1 млрд. лв. Общо разходите в бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2025 г. са около 8,85 млрд. лв., което е с около 1,2 млрд. лв. повече спрямо 2024 г. За лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания са предвидени 2,5 млрд. лв., за дентални дейности около 416 млн. лв., а за изследвания - около 303 млн. лв"

Последна редакция: вт, 02 сеп 2025, 07:18 от metal.vixen

# 54
  • Мнения: 1 368
Пари за здравеопазване има. Това показват постоянно никнещите частни болници и медицински центрове. Просто яко се точи ЗК и на никого от управляващите не му пука. Затова дай да вдигнем таксата, уж за да облекчим работата на лекарите. Всичко е в ущърб на пациента.

# 55
  • Мнения: 5 617
Най-големите потърпевши от скапаната ни здравна система са работещите пчелички в нея. Не тези отгоре, които крадат и разпределят парите, а тези, които работят за никакви такива и т.нар социални облекчения за пациента се осъществяват на гърба на техния безплатен труд.
Само една седмица работа в практика на ОПЛ, особено педиатрична такава през септември е достатъчна да види човек за какво натоварване и какви пари става въпрос.
Няма работа с хубави условия, където да има недостиг на кадри. А както скорострелно оставаме без медицински сестри, така и ОПЛ намаляват бързо и със сигурност скоро ще се усети липсата на тези некадърни администратори, които не дават направления.

# 56
  • Мнения: 3 870
Личните доктори в практиката, където ходя са вече в своите 55 - 60г, т.е от създаването на касата, отказал се има само един поради заболяване.


Другите да са си живи и здрави хората, менкат си пациенти, мрънкат и не се отказват.
Няма как млад доктор току така да им разбърка рахата, защото предните получиха пациентите си наготово, когато касата като овце набута хората без някой да ги е питал искат ли, правила...

# 57
  • Мнения: 2 288
Не разбирам аргумента, че здравните осигуровки са ниски в сравнение със Западна Европа. По три причини. Първата е, че при този аргумент винаги се говори със стойност в евро, а не какъв процент са от дохода. Втората е, че плащам, колкото държавата е решила да взима - не аз съм определила колко да ми е здравната осигуровка, но си я плащам чинно всеки месец. Третият ми довод е за ненормално високото доплащане в доболничната и най-вече - в болничната помощ, което изкривява неимоверно картината с плащанията за здравеопазване.

Сега като вдигнат потребителската такса някой ще ми гарантира ли, че ще отпаднат лимитите за направления? Някой ще гарантира ли, че прегледите ще траят повече от 10-15 мин, в които аз обяснявам на лекаря нещо само за да чуя от неговата уста тъкмо обратното на моето твърдение? Например - че не съм взимала антибиотик за това заболяване, обаче след 3 минути лекарят ме пита "та, какъв антибиотик беше пила?".

Колкото до аргумента че с потребителска такса не се ходи на лекар за щяло и нещяло - масово хората не ходят на лекар, докато съвсем не зазлеят, огромна част от тях не ходят и на профилактични прегледи, така че този аргумент издиша отвсякъде. А ако все пак има пациенти, които губят времето на лекарите за глупости - да бъде така добра здравната каса да санкционира тях, а не съвестните.

Да добавя само че потребителската такса беше определена като 1% от минималната работна заплата, когато доходите бяха изключително ниски и този 1% беше съвсем немалка сума.

В заключение - потребителската такса надали ще стане 10-11 лв., целта е да стане 6-7, затова започват да искат много, за да може като кажат, че искат това, което реално са решили, че ще искат, да изглеждат много великодушни и отговорни. Така или иначе 6-7 лв. също е много.

# 58
  • Мнения: 6 851
Не знам кой ходи за глупости без кой знае каква причина. Имам позната- пенсионерка, самотна, трудноподвижна. За да иде до болницата, ползва такси. При пенсия към 700 лв. Как пък няма да отиде без крайна необходимост.

# 59
  • Мнения: 760
Мисля, че повечето от вас не знаят как се финансират ОПЛ.
Касата заплаща капитация - ежемесечна сума за всеки записан болен. 2,95 на лице от 18 до 65г.; 5,40 за дете и 4,65 за пенсионер.
Касата също така заплаща годишен профилактичен преглед на пълнолетните - 36 лв., при децата не знам по колко се заплащат прегледите., диспансерни прегледи - 34 до 41 лв, в зависимост от това колко са диспансерните заболявания.

Останалите прегледи НЕ СЕ ЗАПЛАЩАТ.
Т.е., ако ще и всеки ден да ходите в кабинета, касата заплаща 2,95 за Вас на месец плюс 36 лв. профилактичен преглед. За човек, който не е диспансеризиран със заболяване, това са 71,4 лв. на година. Независимо дали сте отишли само на профилактичния или сте 2 пъти в седмицата в кабинета.

И забележете, това е ПРИХОД, а не доход. На тези суми се плащат данъци, осигуровки, такси за лекарски съюз, издръжка на кабинет, абонамент за софтуер, консумативи, заплата на сестра и т.н.

За децата касата заплаща профилактичните прегледи, поставянето на ваксинациите и евентуално диспансерно наблюдение. Виденията за болест не се заплащат.


Повярвайте ми, има хора, освободени от такса, които ходят поне 2-3 пъти в седмицата при своя ОПЛ с 'Докторе, реших да мина да ми видиш кръвното, не че ми е лошо, ама ей, така, да се проверя'; майки, които водят децата си всеки ден за пълни глупости и 'за всеки случай', без реални медицински показания за преглед. Това отнема от времето, което лекарят може да използва да обърне внимание на хората с реален здравен проблем.

Моето мнение е, че таксата трябва да е в размер 3-5 лв., но да няма освободени от нея - нито деца, нито пенсионери, нито хора с ТЕЛК. Също така, за мен трябва да се въведе по-строг контрол на броя записани в практиката на един ОПЛ, да има ограничение, за да може да се обгрижва адекватно тази практика.
Защото в момента истината е, че приличен доход си докарват само тези ОПЛ, които са с огромни практики, които карат пациентите на конвейер. Ако един ОПЛ си познава добре болните, преглежда ги адекватно, следи ги редовно, повече от 1000, макс 1500 души практика е неприложимо. Ако сме крайни оптимисти - 2000. Оптималното е около 600-800 пациенти. Но такава практика малка практика не може дори да се самоиздържа.

Общи условия

Активация на акаунт