Консултация с логопед - 2 тема

  • 91 932
  • 308
  •   1
Отговори
# 210
  • Мнения: 109
Благодаря, Сиси!

Ами какво да ти кажа... малката няма начин да не слуша английска реч, така е. Още повече тук в САЩ хората са толкова мили и любезни, че няма начин да не влезем в магазин и да не я заговорят. Нaй-малкото ще й се усмихнат, ще й кажат: "Oh, she's so cute!" и ще попитат на каква възраст е. Обаче не мога да преценя дали тя ги разбира, защото тя вечно се усмихва. Понякога се заиграва с хората - на криеница, бърка им в чантите...  Blush
Иначе за изреченията от две думи - правила е от срички, но се броят на пръстите на едната ръка. Например като отивам до тоалетна и й казвам, че отивам да пишкам, тя е сочила гърнето и ми е казвала "Ма пи", в превод "мама пишка", явно ми е указвала къде да го направя. Казвала ми е "Ма гу"  от "мама" и "гушне", но ... пак ти казвам - това са единични случаи, които може да се дължат на моята фантазия  Wink
Оооооо, какво се случи  ooooh! - и на "Say Bye" и на "Кажи чао", малката маха с ръка и казва "ба". Ще припадна.

Успех и на вас!  Hug
Благодаря отново за разбирането. В крайна сметка освен професионално мнение, е хубаво да получим и мнение на майки, минали по пътя с притесненията си относно проговарянето. Определено дишам по-леко вече.   bouquet

# 211
  • Мнения: 3 591
Desi, мерси, че се включваш пак с мнение за моето дете, но само преди 2-3 стр изрази съвсем обратното мнение, че граматичните грешки, които бях описала са със сигурност резултат от мултиезичната среда. 

Граматичните грешки - ДА, обаче ако детето "Говори като чужденец на български," за мен означава друго, и това в никакъв случай неможе да идва от билигвизма.  Naughty Кoгато чужденците говорят на български, те немогат да изговарят много от звуците и ги заместват с други, които ги има в техния език. Ако  обаче това се случва с малко дете, което сега проговаря, повярвай ми - имате проблем и то сериозен.
Детето ти може да меси езиците, това е в рамките на нормалното, да пропуска предлози, да слага множествено число  S на български думички и т.н. , но не и да заменя БГ звуци със английски.

А консултациите със езиков терапевт могат да се  правят и бе детето да знае езика.  Той може да ви даде правилния модел - ще ви направи "домашното" а ти ще си го правиш на български. Освен това могат да ти покажат упражненията които да правите като духане, смукане,правене на балони, пиене със сламки и т.н. и т.н....

Стискам ви на всички палци - ще ви проговорят децата ...след време ще ги молите да кажат една дума на български, а те няма да искат  - моя 10 годишен син ми ми казва "Не иска кажа едно дума Български"  Joy и то при положение, че беше на 4 когато дойдохме тук, и тогава си говореше много добре български... Та не подценявайте средата - ние говорим БГ помежду си у дома, ама явно това не е достатъчно за да се поддържа речника на едно дете.  При това той разбира всичко, но само слушането явно не е достатъчно за да говори правилно. На английски няма никакви проблеми и има много богат речник(но и той и чете много на англ.), та явно не му е проблема друг, освен от липса на достатъчно стимулиране на българския.

# 212
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 747

Лого5ка ,   Няма смисъл да отбиваш номера с такива отговори.  Аз мислех, че идеята на тази тема е родителите да получат някакво професионално мнение, базирано на описание на конкретна ситуация.  Дори и мнението да е: "не мога да преценя без среща с детето". Както и да е.  Явно ще си търся сама отговори в Гугъл или ще питам чужбинските майки в съседния форум.


Това беше грубо. До сега в темата не съм отговаряла на въпроси за двуезичните деца, защото едва от тази година работя с такива, но при ромчетата ситуацията е малко по-различна. Просто видях, че никой не е писал и все пак реших да ви покажа, че въпросът е дискутиран и с търсачката могат да се прочетат много неща. И това не е отбиване на номера.

# 213
  • Мнения: 109
Лого5ка, привет!

Не искам да наливам масло в огъня, но за да съм честна ще кажа, че ми стана ужасно неприятно, когато видях че има отговори на поставени след мен въпроси, а моето притеснение е подминато без никакъв коментар. Да, не сте длъжни да отговаряте на всички, но от това не ми стана по-добре. Разбирам, че е по-добре да не дадете мнение, отколкото то да се окаже грешно (предвид факта, че не сте работили с двуезични деца), но въпреки това аз моля да игнорирате факта, че живеем извън България и да изкажете мнение по моя въпрос. Считам, че проблемът при дъщеря ми не е билингвизма, но ако Вие решите като професионалист (аз съм само майка) че е това, ще приема заключението ви.

Поздрави!   bouquet

# 214
  • Мнения: 340
Деси, просто под "говори като чужденец" сме имали различни неща предвид-- аз имах предвид, че прави граматични грешки като ("чуй мене какво аз иска каже тебе"), а ти си имала предвид завалено произношение.

Лого5ке, не съм искала да прозвуча грубо-- просто предложението да потърся с търсачката или в Гугъл ме обижда, честно казано.  Аз не съм идиот за да не се сетя, че мога да потърся.  Зададох тук въпроса защото в досега обсъжданите случаи на двуезични деца не е ставало дума за граматични грешки, а само за произношение на звукове.  Щом нямаш опит, защо просто не каза така?  Ние ще ходим в България за лятото и ако не видим чуствително подобрение от потапянето в 100% българска среда, ще заведем детето на логопед там.  Можеш ли да ми препоръчаш някой колега в София, който се занимава с деца живеещи извън България?  Мерси предварително  Hug

# 215
  • Мнения: 542
Привет и от мен!   bouquet

Аз дори не зная как да задам въпросите си, за да ме разберете правилно, но ще опитам. Предварително благодаря за търпението!

Дъщеря ми е на година и половина....
Сега за моите притеснения с говора. На 11 месеца я водих на логопед (трябваше ми цялостна оценка за развитието й). Заключението беше, че има чудесна артикулация на езика - плези се, върти го във всички страни и изобщо ... в норми за възрастта си с почти всички звуци, които трябва да умее да произнася. Но сега започна да ме притеснява, защото много от звуците изчезнаха от речника й, все още не казва никаква смислена думичка, т.е. не комуникираме вербално. Разбира ме чудесно, но не ми отговаря. Например когато я накарам да ми каже "Да" или "Не" ги казва, но ако й задам въпрос, който предполага тези отговори, не използва думичките. И те са някак не с чисти звуци. Не ме нарича МАМА, не ми казва какво иска, а сочи с пръст. Казва се Мария и когато я помоля да каже МИМИ, тя казва НЬИНЬИ, а МАМА си е МАМА. Само веднъж каза думичката "край" (КАЙ), "има" (а трябваше да каже "няма" в ситуацията), "не, не" докато ми дърпаше ръката да открия скрита картинка и ... това са думичките й. Няма звуци като Л, Г, Т... Живеем извън България от 6 месеца, но чуждия език го чува само от телевизията, у дома говорим на български, не ходи на градина, че да й говорят на другия език.
Съжалявам за дългия пост, надявам се да ме извините! Просто търся помощ да стимулирам говора й!
Благодаря!   bouquet
Здравей Марлела,
Промяната при детето може да се дължи на много причини, а може и нищо да не е – просто изчаквателен период. В диапазона на тези две предположения е твоето притеснение и моите догадки – доколко наистина са развити комуникативните умения и взаимоотношения. Това мога да го кажа, наистина само, ако видя детето. Получава се разлика между това, което майката описва и това, което „чува”  специалистът, било то в телефонен разговор или по Интернет. Има неща, за които внимава родителят и за които трябва да внимават специалистите... и точно затова са специално обучени.
По повод това, което описваш като звуци – притеснително е, не погрешното или изопачено произнасяне, а липсата на звуци като Г, К , Т... за Л – може да се изчака.
Това, че в чужбина чуждия език го чува само от телевизора, не може да се приравнява на българска среда. Възможно е и промяната да е оказала влияние. За да се определи като дете в многоезична среда, е нужно да се изпълнят още условия – чужбина не значи веднага билингвизъм. Добавянето на език след определена възраст, а не от самото раждане има малко по-различно влияние, отколкото два или три езика, но слушани и възприемани от първия ден.
Най-ценно за мен е, че искаш да стимулираш детето си. Аз съм особено страстен привърженик на стимулирането – ако не помага, поне няма да навреди (ако се прави както трябва и се наблюдава детето). При занимания, които са насочени не толкова към обучение или терапия, а по-скоро към стимулиране на базови процеси и умения, се залагат много важни стъпки, които в последствие показват пълноценното си влияние, но винаги дават резултат. За стимулирането може да прочетеш много литература, а практическите съвети се дават, съобразени с конкретното дете и неговите особености и потребности.
Поздрави Flutter

# 216
  • Мнения: 109
Привет, katosun!

Прочетох няколко пъти консултацията, после и своите въпроси и обяснения и определено считам, че си права за това, че трудно се дава отговор по този начин (Интернет, телефон...). Четейки мнението си 20 дни след като съм го изразила, аз установих че така описана ситуацията е наистина притеснителна. Всъщност така съм я представила - едно съм си мислила, друго е излязло изпод пръстите ми. Подвела съм те може би, а може и да си права - аз не съм специалист и е нормално е да не виждам очевидни неща например. Следствие на това е нормално и ти да поставяш под съмнение комуникационните способности на дъщеря ми.
Разбирам и друго - съвет може да се даде за конкретен момент. Не за утре, не и за преди две седмици. Защото в моята ситуация Т и Г се появиха съвсем недвусмислено. Но няма да искам разяснения (в противен случай можем да си пишем всеки ден  Wink ). Виж, разлика между К и Г правя трудно.
За стимулирането - не разбирам какво имаш предвид под "базови процеси и умения". Така не мога да преценя дали са налице у дъщеря ми.
Ще потърся специализирана помощ.

Благодарности и поздрави!   bouquet

# 217
  • Бургас
  • Мнения: 446
Здравейте! Бих искала съвет дали ни е нужна консултация със специалист.
Имам момчета-близнаци на 2 години и 8 месеца. Притеснявам се, че в сравнение с познатите ни връстничета, напредват бавно в говоренето. Доскоро бяха в приблизително еднакъв етап на развитие, но от известно време единият (Митко) не иска да говори. Много рядко, ако е в настроение казва по някоя думичка, а иначе изговаря думичките по-правилно от брат си. Другото, което прави по много пъти на ден е да свива юмрюче до лицето и започва да трепери и да крещи - независимо дали е весел или се ядосва за нещо си. Когато са в компания с други деца, Митко седи при мен или си играе някъде сам, Здравко е по-общителен и се заиграва с другите. Притеснява ме този отказ да говори, дали е инат и до характер или е нещо друго.

# 218
  • Мнения: 22
Здравейте, искам да споделя и да потърся други майки с подобен проблем. Имам дъщеричка на 2г. и 6м /казва се Реа/. Когато беше на 1г. и 8м. открихме, че има диабет тип 1 /инсулинозависим/. Оттогава до сега сме преминали от 3 кратно на пет кратно убождане с исулин/ не броя убожданията по пръстчетата за измерване на кр. глюкоза/. Въпреки, че от началото на заболявянето й изминаха повече от 8 месеца, през които няма ден в който да не я боцкаме, тя неистово пищи, блъска, дърпа се и въобще по всякакъв начин се отбранява когато се налага да поставяме инсулина. Проговори много разбираемо около втората си година, но от около 3 седмици /без да е имало някакво ново и силно негативно изживяване, различно от описаните/ тя започна да заеква на всяка дума, което се изразява в едно продължително повтаряне на първата сричка, докато понякога след дългото повтаряне /едновремено с това и напъване да изкаже цялата/ дума тя ядосано и през плач казва "не мога кажа".  Четох публикуваните н нета статии относно проблема, но там по-скоро се говори за едно често срещано явление при деца от 2 до 5 години, дължащо се на различни причини. Разговарях с логопед, който изрази мнение, че "мисълта изпреварвала говора", тъй като Реа е много живо, темпераментно  и доста буйно дете. Аз много се опасявам, че неприятните физически усещания, които ежедневно и причиняваме с иглата, допълнени с постоянните ни битки със забранените храни, които срещаме навсякъде около нас оказват на подсъзнателно ниво емоционален удар, който започва да се проявява.
Благодаря предварително на всеки, който може да ме упъти къде да потърся информация или сподели личен опит. 

Последна редакция: пн, 28 апр 2008, 19:23 от mama_Rea

# 219
  • Мнения: 542
Здравейте! Бих искала съвет дали ни е нужна консултация със специалист.
Имам момчета-близнаци на 2 години и 8 месеца. Притеснявам се, че в сравнение с познатите ни връстничета, напредват бавно в говоренето. Доскоро бяха в приблизително еднакъв етап на развитие, но от известно време единият (Митко) не иска да говори. Много рядко, ако е в настроение казва по някоя думичка, а иначе изговаря думичките по-правилно от брат си. Другото, което прави по много пъти на ден е да свива юмрюче до лицето и започва да трепери и да крещи - независимо дали е весел или се ядосва за нещо си. Когато са в компания с други деца, Митко седи при мен или си играе някъде сам, Здравко е по-общителен и се заиграва с другите. Притеснява ме този отказ да говори, дали е инат и до характер или е нещо друго.
При положение, че сте притеснена, най-добре е да се консултирате с психолог и логопед. Подходящо е поведението на децата да се наблюдава в обичайна за тях ситуация и обстановка, както и по време на игра, когато са заедно и когато са отделно. На тази възраст вече се очаква да има конкретно измеримо речево и езиково развитие, което може да се диагностицира и да се дадат съответните насоки за стимулиране на вербалните и комуникативни умения.
Успех Flutter

# 220
  • Мнения: 382
       Здравейте , да попитам и аз.Синът ми е на почти 2 год и 3 месеца , трябва ли да ме притеснява това , че използва жестове и движения , за да ми обяснява действия, например :  за летене с крила, за чукане +"бам-бам" , за страх, за скачане , за ритане + "гооооол", за драскане с нокти, за облизване, за блъскане , за пиене, за спане+звук от тешко и бавно дишане, за ставане , за събуване на панталон, за судено, за топло, за вкусно+"м-м-м", за колко съм силен , за браво, за слагане на капки в носа , за игра с тенис ракета, за каране на кола , за каране на мотор , за къпане, за миене на ръце+"пу-пу"/пук на балончетата от сапуна/, за акане , за полиавне с канче, за въртене, за хапане със зъби , за даване+"дай", сочи себе си за "аз" и "мое", за кълве,за бъркане с лъжица,за парфюмирам+"тс-тс", за галене +"оо-оо-оо", боли крачето, удари главата, за мажем с крем, за риба плува, за риба прави балончета, за  цветята миришат хубаво ,
     Изреченията му са отскоро:"Тва ва ва ие?","Мамо, еуа!"/това от три дни/,"Тате, еуа ам!/това е от днес /, "Мамо, пам ту."/от тук да отидем там/.И са само тези.Иначе  се разбираме в разговорите , рядкост е да не разбера какво иска, тогава изброявам , докато каже "да".Изблици на тръшкане по земята не е имал досега.
     Думите са само:  мамо, тате, бабо, кака, ам, ъням/ иска да бъде накърмен, или гърди/, бау/ куче/, няу / мяу-за котка/, дай, еуа, па-па /пате/, гу-гу /гълъб/,  гол /топка/, гол, оуа /кола/, кау /кал/за мръсно и за кал,ня /няма/, та /тази, този/,  пам /там/, ту /тук/, доуо /долу/, де /две и отговор на въпроса "Колко?"/, пам-пам /хипопотам/, ко-ко/ кокошка/, гаа-гааа /гарван , врана/, аля/калинка/, жиу /риба/, уа /пчела/, па-пу ту-тууу /влак/,  к-к /кон/, ффффффф/така казва змията/,  ууууууууууо-за голямо,  Пу /мечо Пух/, гухх /прасе/, мууууу / крава/, бееее /агънце/, Тити или Диди /името на мама Диди/, уааааааааа /тигър, лъв/, ня /сняг/, бе-бе /бягай, махни се , пречиш ми/, би-би /би-бит, пази се /, айде, ааааа-ааааа-аааааааа /пее/  или  Пууууу-уууууууууу-ууууууу /пее за мечо Пух/. Дядо казваше преди , от месеци не е казвал , еднократно е казвал  баво /браво/ и няко /мляко/. Това е всичко.
     Роден е нормално , преносен 10 дни, със зелени води , бил е на кислород за кратко, но не в кувиоз.На 5 мес. възраст падна от дивана и си удри главата  на темето в ляво, имаше подутина с диаметър около 7-8 см. Седна на 6 мес. Изправи се на 7 мес. Проходи на 9мес. , пропълзя на 8 мес. . Захранен е нормално по стара схема със сок от 2 мес и т.н., още го кърмя, биберон залъгалка -само първия месец, пюре от 3 мес  с лъжица , без да бута с език, сега  пие от чаша и със сламка от чаша, може да се храни с лъжица и боде с вилица .За зъбите - 16 са ,още  ги няма последнити 4 кътника.Рисува кръг, може да клъцне с ножица лист хартия и косата си  , натиска с ножа, а не раже , маже с нож, сглобява пъзел от 8 части - автобус, рисува в пясък , пълни и обръща формички с пясък , тичайки , рита топка, обича да "готви"и "чисти" с мен, знае цифрата 2 и буквите О и А .Когато четем книжки , понякога , ми сочи другите животни , нарисувани по страниците , например , калинка ,пчела ,гъсеница , които са малки и не участват в главното действие.
     Страхува се от свекърва ми , с която не живеем заедно ,и от хора , които пътуват с нас в асансьора.
     Малко ми е дълго обяснението , но с цел да дам повече информация........Нуждаем ли се от косултация с логопед или да изчакаме 2-3 месеца още?

Последна редакция: сб, 10 май 2008, 08:55 от dsg

# 221
  • Мнения: 542
... Аз много се опасявам, че неприятните физически усещания, които ежедневно и причиняваме с иглата, допълнени с постоянните ни битки със забранените храни, които срещаме навсякъде около нас оказват на подсъзнателно ниво емоционален удар, който започва да се проявява.
Благодаря предварително на всеки, който може да ме упъти къде да потърся информация или сподели личен опит. 
Здравейте mama_Rea,
чудесно е, че сте се консултирали с логопед. Бих ви посъветвала да потърсите психолог, който да може да оцени стреса на детето и да ви посъветва как да облекчите напрежението и преживяването на ситуациите, които го тревожат. Ако говорният проблем продължи, може пак да потърсите логопедична консултация, за евенуална терапия или превенция.
Стискам ви палци в борбата за здравето и щастието на детето ви. Flutter

# 222
  • Мнения: 542
       ...     Малко ми е дълго обяснението , но с цел да дам повече информация........Нуждаем ли се от косултация с логопед или да изчакаме 2-3 месеца още?
Здравейте dsg,
обяснението ви е дълго, но е много изчерпателно. Ако трябва да съм честна, оценка може да се направи само след среща с детето, но това засега ще е по-скоро за вашето спокойствие и може да ви даде информация относно говорното и комуникативното развитие, както и възможностите за стимулирането им. Жестовете са нещо нужно и полезно в говорното развитие - тревожно става, когато започнат да заместват експресивната реч. Често пролетта и летните месеци са характерни с по-интензивно развитие на различните сфери от детската психика. Може и да изчакате или просто да потърсите информация.
Успех. Flutter

# 223
  • Мнения: 382
     Благодаря , за бързия отговор!  bouquet

# 224
  • Мнения: 5 790
Здравейте. Виктория е на 3 години и половина, но все още не може да каже буквите "В", "С", "Щ" и "Р". "В"-то и "С"-то ги заменя в думите с буквата "Х". За пример, нарича себе си "Хиктоия", като пропуска "Р"-то. Проговори след 2 години и половина, но започна да говори с цели изречения. По принцип не спира да говори, съставя правилно изреченията и използва съвсем уместно сложни, според мен за дете, думи, като "подозирам", "понечих" и т.н. Общува без проблеми с непознати възрастни хора, задава им въпроси, пита каквото се сети. Играе с деца без проблем. Въпросът ми е, има ли защо да се притеснявам и при така описаната ситуация, наложителна ли е консултация с логопед? Благодаря предварително.

Общи условия

Активация на акаунт