Имам проекта разпечатан, който иска, ще му го дам.
Тук накратко ще напиша нещата, които ми направиха впечатление. Моите коментари са в зелено, подчертаванията са също мои.
Положителните моменти, според мен:
- Развиване на политики за поемане от държавата на част от жилищните кредити за млади и многодетни семейства – с.12
- Развиване на семейното подоходно облагане – да се посочат срокове, да става по-смело и с по-бързи темпове и да включва и 4-то и следващо дете – искаме реално семейно подоходно облагане, а не елементи от него
- Оперативна програма “Регионално развитие” – подпомага дейности по строителството, рехабилитацията, модернизацията и оборудването на ДГ
- Обхващане на децата от уязвимите групи в безплатна предучилищна подготовка – с. 19
- Академизмът да се съчетае с обучение по практически умения – социални и професионални – с. 20
- Развиване на извънкласни и извънучилищни дейности – с.21
- Центрове за детска културно-творческа дейност – училища, читалища и други културни институции – с. 21
- Подкрепа на децата с изявени дарби – с. 22
- Всички мерки, засягащи интеграцията на децата с увреждания
- Мерките, засягащи лекарското наблюдение на бременността, раждането, новородените, както и имунизациите на децата
- Нормативна рамка за въздействието на рекламата върху децата – с. 22
- Стимулиране на публично-частни партньорства за организиране на свободното време на децата – с.22
- Повишаване на квалификацията на професионалистите, работещи с деца – лекари, учители, социални работници – за сигнализиране при случаи на насилие – с. 23
- Защита на децата от вредно медийно влияние – с. 24
- Актуализиране на длъжностните характеристики на специалистите със задължения по наблюдение правата на детето – с. 29
- Насърчаване на общините и НПО да финансират дейности за деца – включително чрез промени в данъчното законодателство и Закона за местното самоуправление и местната администрация – с. 31
- Да се приеме държавен стандарт за съотношението “социален работник – брой клиенти” – с. 33
- Разходи за образованието – 6% от БВП – с. 35
- Във всяка община – общински или друг културен център – 1 на 3000 деца – с. 36
- Процент от бюджета на общините за детски културни дейности, спорт, свободно време – с.36
Забележки и препоръки:
- Диференциране на помощите – според възрастта и поредността на детето в семейството – с. 12. Според възрастта би трябвало да нарастват, както се вижда от данните за необходимата издръжка на децата в различна възраст. Обаче според поредността и сега имаме диференциране, но то е в ущърб на 4-то и следващо дете.
- Социално подпомагане – премахване на таксите за детска градина – с. 12. Това всички деца ли засяга или само отделни групи? И сега има облекчения за отделни групи.
- Да се развиват възможностите за целодневно обучение на децата в началната и прогимназиалната степени – с. 19. Думата “обучение” отново навежда на академизъм . По-добре е да се използва “занятия” – да се засилят заниманията със спорт, културно-творческа дейност, придобиване на социални умения – особено в следобедните часове. Да се премине към едносменна форма на обучение. Това пък води до нуждата от строителство на нови училища там, където не достигат.
- Да се намаляват непреките разходи за образование (за дрехи, учебници, училищни принадлежности, хранене, транспорт) на семействата от уязвимите групи – с. 20. Не е ясен механизмът на тази мярка – за транспорт и учебници е горе-долу ясно, храненето в училище все пак може да се организира, но с дрехите е много вероятно а се стигне до тазгодишната ситуация с несъобразените размери, лошото качество и унизителната емблема.
- Санкции за родителите, които не осигуряват посещение на училище – възможност за замяна на финансовите санкции с общественополезен труд в полза на училището – с.20. Не е ясно кой ще осигури действието на тази мярка.
- Политика за организиран семеен отдих и почивка – с. 22. Как би могло да стане?
- Стимули за масов детски спорт – с. 22. Какви? Към кого да са насочени?
- Да се забрани прилагането на унизителни за детето методи на възпитание в семейството – включително и физическото наказание – с. 23. Как би могло да стане това, след като дори драстични случаи на физическо насилие остават без последствия? Кой следи за прилагането на тази мярка?
- Санкции за търговците – относно защита на децата на обществени места – с.23. Не е ясно какво обхваща – дали включва продажбата на цигари, алкохол и т.н. или само случаи като “Индиго”. Кой следи за изпълняването на мярката?
- Наблюдение на новородените в рисковите семейства – с.24. Защо само на новородените?
- Да започне подготовка на социални педагози, аниматори на свободното време, учители по изкуствата и детски треньори – бакалаври и магистри- с. 34. Проблемът по-скоро е в реализацията им.
- Осигурени … кв.м модерна спортна база на дете – с.36. Не пише колко, все пак.
В най-общи линии това са нещата, които ми се видяха важни за коментиране.
На самата работна група се говори много по най-различни аспекти на стратегията, повечето от нещата, които се казаха, бяха разумни и полезни.
Аз говорих за няколко неща:
- Похвалих включването на многодетните в предложението за облекчения при жилищен кредит
- Отново напомних, че е важно семейното подоходно облагане да тане реално и да не дискриминира семействата с повече от 3 деца
- Напомних, че и наказателните мерки при помощите след 3-то дете са дискриминация. Когато говорех по тази и предходната точка, две госпожи срещу мене започнаха оживено да коментират нещо, но не ги чух какво. После Ева ми каза, че реагирали с : "Ами да не раждат толкова деца", но аз не го чух. Жалко, защото щяха да ме ядосат и да ми мине притеснението. Този път, не знам защо, ужасно се притесних, дори гласът ми трепереше леко и дори малко заеквах.
- Казах, че е много важно училищата да се превърнат в естествени центрове на живота на децата - да се мине към едносменно обучение и следобедните часове да се използват за спорт, културно-творчески занимания и развитие на социалните умения. За целта е необходимо да се построят нови училища там, където се налага.
- Обърнах внимание на безопасната среда - като се почне от екологията (въздуха, водата, храната на децата), мине се през паркиралите на тротоара коли и липсата на велосипедни алеи и читави детски площадки и се стигне до продажбата на алкохол и цигари на малолетни и непристойни реклами по телевизията и от билбордовете.
Общо взето, доста хладно приеха изказването ми, но все пак ще им изпратя тези неща, за да ги имат и в писмен вид.
Ако се сещате още нещо важно, казвайте.