Възпитание,култури,ценности

  • 6 205
  • 104
  •   1
Отговори
# 75
момичета , чувствам се обидена от някоя си....?потребител с много публикации. като ще се чете само за спорта и ще се пише без да се мисли то без мен. съжалявам. имам къде къде по приятни занимания от това да давам някакво успокоение на непознати че не са сами и други мислят като тях. аз вече съм изминала тоя път. сега ми предстой пътя на студентската майка и ако даде господ и пътя на свекърва, баба....
 пожелавам на всички ви успешно да изминете този труден път, и като мен с гордост да ви се иска да споделите опита си.
 повече няма да вляза в никоя тема. ако все пак някой иска да си говори с мен:rumyna.stoykova@abv.bg.

# 76
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
rumyna.stoykova,

нещо не разбрах....
 

# 77
  • Мнения: 247
Искам да науча децата си да не са безразлични към чуждото нещастие;да не са саможиви-да обичат и търсят контакти с други хора;да са добри,но не наивни;да са оправни,че като гледам света с какви темпове се променя;когато решат да правят нещо-да влагат душа и сърце,иначе хич и да не почват;да не се страхуват да кажат мнението си,независимо от последствията;да уважават хората за това което са постигнали,а не за това каква кола карат или какви дрехи носят;да са винаги благодарни за това което имат и да имат търпение да постигнат това което искат;да са отговорни за постъпките си,да не се скатават когато загазят;никога да не правят или искат нещо "на всяка цена".......друг е въпроса дали ще успея  Sad

# 78
  • Мнения: 7 091
Предполагам кой на какво ще си научи децата до голяма степен зависи от това, каква е неговата ( на родителя) собствена ценностна система. Децата ( и родителите) са различни индивиди, едва ли има обща схема за " научаване" на ценности и за възпитание, още повече, че ценностите на възпитателите също са доста различни и доброто и приемливото за един може да не е такова за друг.
Аз се надявам децата ми да станат стойностни хора и да бъдат възприемани като такива от останалите хора, независимо от тяхната собствена ценностна система.
Аз също съм на мнение, че възпитанието започва още от утробата и едно дете се " моделира" не само с целенасочено възпитание, но чрез общуване дори. Надявам се някой ден да се обърна назад и да видя, че съм постигнала, това, което съм искала във възпитанието на децата си, но още повече се надявам, те да се обърнат назад и да оценят ( и благодарят ) това, което съм им дала, а не да се стараят да всячески да се разграничат от начините ми на възпитание. Това всъщност е и теста на времето, дали си или не си успял в това начинание...

# 79
  • Мнения: 934

Ето в момента насилвам моят най-накрая да запамети таблицата за умножение. Всеки ден го препитвам, уж я запомня и на следващият ден отново не знае  ooooh! Ако някой ми даде идея, как да се преборя с този проблем, независимо дали метода ще е български или чуждестраннен, ще съм много благодарна!
Това примерно:
http://www.wordshark.co.uk/numbershark-overview.html
Не са просто игрички, а са много професионално направени. Аз купих Wordshark, пробвахме го и съм много доволна.

На въпроса:

От българска страна ми се ще да прихванат щедрост и гостоприемство, от английска (на таткото, де) най-различни, свързани с обществения живот и гражданското общество, за правата на хората и уважението към тях, и това, че правилата не са за балъците, а за да може хората да живеят по-добре заедно.
Също и всички други хубави неща, споменати по-горе от други майки, и важащи за всяка страна и всеки народ. 

# 80
  • Мнения: 1 910
Предпочитам да не се различава от съучениците си.

# 81
Основната ценност, която искам да предам е начина на мислене, а той според мен е свързан с майчиния език /в случая българския език/. Езикът е основата на структурирането на мисълта и е свързан неизменно с традиционните ценности, исторически и културни особености. Поддържайки езика в къщи, надявам се моите деца да приемат голяма част от българския начин на мислене, за който е характерно според мен съмнението, индивидуализма, креативността /изобретателност/, находчивостта /хитрост/, амбицията, семейната традиция.

# 82
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
ombudsman,
интересна теза имаш за връзката език - начин на мислене. Замислих се.

# 83
Всъщност не е моя, а на Сосюр от началото на 20 век:
знаковостта на езика, като репрезантация на ментални и културни идеи ...
Аз само я приемам и доразвивам в светлината на моя живот и преживявания Simple Smile

# 84
  • Мнения: 1 545
Основната ценност, която искам да предам е начина на мислене, а той според мен е свързан с майчиния език /в случая българския език/. Езикът е основата на структурирането на мисълта и е свързан неизменно с традиционните ценности, исторически и културни особености. Поддържайки езика в къщи, надявам се моите деца да приемат голяма част от българския начин на мислене, за който е характерно според мен съмнението, индивидуализма, креативността /изобретателност/, находчивостта /хитрост/, амбицията, семейната традиция.
По-точно не бих могла да го кажа, та се присъединявам към мисълта!

# 85
  • Мнения: 1 761
С моята работа много въпросителни си задавам, но преди 2 седмици имах проблем с един от класовете. Говорих с един координатор, който ме наведе на дълбок размисъл. Оказа се, че реагирам и поставям граници по някакъв начин, точно както моето семейство ( системата ) в България го е правила, когато съм била дете.
  Така и се замислих дали майките тук наистина са незаинтересовани или оставят децата си просто да се развиват с тяхно темпо и начин.
 Честно казано аз все още търся златната среда.

Kalinka-според мен причината е,че тук не е нужно да си много умен и образован на всяка цена,за да живееш добре.И хората не си дават много зор,защото не мислят да издържат децата си до гроб.Напротив-правят всичко възможно да имат собствен живот преди,след и по време на отглеждане на децата.Все пак, не е същото-да стоиш до късно,за да проверяваш домашните на детето си и да го подпитваш по някой предмет какво е научило,или да го пратиш на следучилищна грижа,за да имаш време за езда два пъти седмично.
Имам една много хубава книга с примери,казва се "Защо сме различни".От нея разбрах наистина откъде идва тази невероятна амбиция на българските  майки децата им да са успели,образовани,отличници,най-добрите от добрите.Ние сме много родови.Мислим не за индивида, а за общността.Ако детето се изучи,няма да се налага родителите да го мислят,да го издържат,да се безпокоят какво ще стане с него,когато те умрат.А и на родата ще може да помага (или поне така се предполага,като родата не са само сестри и братя, а и братовчеди от всякое коляно).Тук дори първи братовчеди не се познават понякога,не си липсват,нямат нужда един от друг,съответно не разчитат един на друг.Всеки се спасява както успее и ако някой печели достатъчно добре,за да почива два пъти годишно на КАрибските острови и Швейцарските Алпи,няма никакви ангажименти към братята и сестрите си,които живеят на помощи или родители,които са в старчески дом и не са виждали последните 7-8 години.
Аз мога да ти дам един много прост пример.Учителката ми по холандски ни обясни,че ако имаме някакви въпроси или искаме среща с нея, трябва да я потърсим чрез администрацията и да си запишем час за разговор, но не можем да и се обаждаме вкъщи,защото ще нарушим личния и живот.Аз го приемам за нормално-в крайна сметка не е нужно децата  и мъжа и да живеят с проблемите от работата и.Майка ми също е учителка.Телефонът у дома всяка вечер звънеше до никое време-кой бил болен, кой имал двойки и ще повтаря класа,кой избягал от час...родители и деца непрекъснато се обаждаха.Знаех без да искам колко му е трудно на Пенчо да ги научи тез химични знаци,нищо,че майка му убеждаваше мойта колко е умен,пише стихове, на китара свири....Сега,ако се замисля-не бих имала нищо притив тези ненужни емоции да съм си ги спестила.

Искам детето ми да е здраво и да прекарваме колкото се може повече време заедно.Оттам нататък все ще намери начин да се докосне до това,което му е на сърцето.

# 86
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Картинка,
аз не съм очаквала от родителите на детето нещо свързано с типичната нашата амбиция по отношение на ученето. Честно казано, нямах никакви очаквания, защото ако детето не беше ми казало, нямаше и да знам, че е от Сърбия. Някак си правя сравнение с детето на една моя приятелка, което също е отраснало тук, но много ясно има черти, които бих открила и в общуването с български момчета.
 Бях чела някъде, че ако сложиш в една стая хора от различни националности, то себеподобните се надушват и се познават. Явно съм очаквала да "надуша"балканска" душевност, но не се получи ( което не казвам, че е лошо. Просто ми стана интересно.)

Последна редакция: пн, 08 окт 2007, 10:14 от Kalinka

# 87
Имам една много хубава книга с примери,казва се "Защо сме различни".От нея разбрах наистина откъде идва тази невероятна амбиция на българските  майки децата им да са успели,образовани,отличници,най-добрите от добрите.Ние сме много родови.Мислим не за индивида, а за общността.Ако детето се изучи,няма да се налага родителите да го мислят,да го издържат,да се безпокоят какво ще стане с него,когато те умрат.А и на родата ще може да помага (или поне така се предполага,като родата не са само сестри и братя, а и братовчеди от всякое коляно).

Книгата се казва "Защо сме такива" и е сборник от по-непознати за съвременния българин есета на видни български интелектуалци от началото до средата на 20 век като Пенчо Славейков, Боян Пенев, Петър Мутафчиев, Сирак Скитник, Найден Шайтанов. Това е нещо като опит на бг философи и културолози да обосноват българската културна идентичност, да намерят нейните корени в миналото и да предначертаят "задачите и целите" на националната идея. Това е имало смисъл в периода между двете световни войни, когато България е била на друг политически кръстопът, нямащ много общо с днешните реалности. Това е една от любимите ми книги  Grinning

Не съм съгласна с по-горното твърдение, защото България отдавна не е в традиционното общество, където задругата е била всеобхватна. Още в началото на социалистическата революция този модел е разрушен насилствено. Станали сме модерни, индивидуалисти и не се спасяваме чрез и в общността, а в семейството и то във възможно най-ограничен кръг. То това е пътя на повечето цивилизовани страни след ВСВ, когато всички традиционни ценности се подлагат под съмнение и сюрреализмът, революцията и материалното благополучие поглъщат хората, образно казано  Mr. Green

Последна редакция: пн, 08 окт 2007, 04:31 от ombudsman

# 88
  • Мнения: 1 761
Книгата,която имам предвид е "Защо сме различни?"-междукултурни различия в семейството,обществото и бизнеса -от Михаил Минков.Издадена е през 2002 година от Издателство "Класика и Стил"ООД.Авторът е икономист,работил в български и чужди фирми,сблъскал се с различен стил на работа и култуни различия.

Аз тъкмо свърших да чета "Пътища"" на Димитър Томов.И се замислям,че откакто живея в чужбина съм се променила-докато четях книгата много неща ми се сториха много български,което не означава лоши.

# 89
  • в едно миланско село
  • Мнения: 4 124
Чета вече няколко пъти мненията на пишещите по темата и съм меко казано озадачена от подобни изявления
Цитат
нямам никакви илЮзии, 4е Ще го у4а аз да става 4овек .... най_многото, което могат да направят родителите е да да не пре4ат много на децата си да се развиват
или
Цитат
да е купонджия, адаптивен, да хапва вси4ко не само ит. кухня, да държи на пиене,  да знае 4ужди езици, да не се мисли за център на вселената, да не е балама с жените
Кой ако не вие-родителят ще формирате детето си като човек,това ли са приоритетите ви да направите детето адекватно на средата като го научите да пие и да купонясва?!Или вие не сте дорасли за родители или средата толкова ви е променила ценностната система, че коментар е абсолютно излишен.
Естествено е възпитаните хора навсякъде по света да проявяват уважение и толерантност към околните.Но според мен тук става въпрос за типично български черти и атмосфера,с които ние отрасналите в България сме възпитавани-на първо място отношението към образованието- поколения българи са създавали традицията на стремеж към знания и добро образовиние и респект към учителя.Образованието още от най-ранна възраст никога не е било забавачница и опит да "налееш" знания , докато междувременно детето си играе. Любознателност и широко отворени очи за всичко, което се случва около нас и по света, стемеж към богата обща култура, способност на чистосърдечно отношение и същевременно склонност към скептицизъм,емоционални,темпераментни,нищо лошо в това да се каже и шумни,изобретателни,находчиви и приспособими сме българите.Иначе и аз познавам дете, което за каквото и да го питаш ти казва , че не е cool или fun, но -въпрос на възпитание и родителски възгледи.

хм, и аз съм много озада4ена от мнението ти.
първо, верно ли смятаШ, 4е образованието, "Любознателност и широко отворени очи за всичко...." за типи4но български приоритет?
второ, за кой респект към у4ителя говориШ? имаШе една много интересна тема в клЮкарника за заплатите (и съответно, настояЩето отноШение към у4ителите, препоръ4вам един про4ит)
трето, какво озна4ава за теб "формирането като 4овек" (оставям настрана липсата на ирония, за да разбиреШ цитирания постинг за купоните). Щото за мен, възпитание и образование не вървят задължително под ръка.


Ах забравих (то това си е отделна тема), ама искам децата ми да са амбициозни, ама много  Mr. Green, т.е. да изтискват максималното от себе си напук на тукашните приказки, че не всеки щял да стaне професор и важно било да правиш това, което ти харесва  Thinking. Смятам че няма такъв филм. Естествено, че човек започва да се занимава с нещо където има някакъв интерес или заложба. Но винаги идва момент, когато трудностите ти идват в повече и съответно, идва ти да захвърлиш всичко и ти се появява "друг интерес" и така до безкрай. Имаме познат вечния студент, на 35 още нищо не е завършил а смени не знам вече колко специалности.
От една страна амбициозните, т.е. волевите хора се развиват като личности, а от друга, също не маловажна, си осигуряват по-висок жизнен стандарт. Точно вчера си говорихме с един приятел от студентските години, руснак, израснал също в атмосферата "учение, учение и пак така" (Ленин ако не се лъжа, ама тук съм напълно съгласна с другаря  Peace). Като си помисля той и жена му какви усилия положиха да следват, тя вече имаше 2те деца, той защити, напъваха се за хубави работи, правят кариера. А голямата им дъщеря щяла да става визажистка  Crazy, щото освен make up "други интереси нямала". Вече 2г. се размотава, започна някакво у-ще и го заряза. Ей това ще ми е много болно ако го видя да става с децата ми.

аз пък то4но от тези мисли се мъ4а да се отърва  #Crazy
те не могат да са съЩите като мен, не смятам амбицията за неЩо, което се възпитава (освен болната такава), а за неЩо, което се носи и, евентуално, култивира. не желая никой да носи комплекси, заЩото не се е реализирал според моите о4аквания.  моята роля е да насо4а и поддържам интересите на детето, не да превъплътя моите.

при това в момента, в Италия, и твърдението за по_високия стандарт на "образованите" е греШно, та и това отпада.

да не говоря колко години ми трябваха, за да си изтрия типи4но бг мнението, 4е образование=култура, ерудиция и тем подобни. познавам електротехници с невероятна култура и висШисти с гола_вода такава.
съЩото и за т.нар. "обЩа култура" : демек, от вси4ко по неЩо, ама ниЩо както трябва  Thinking. според моята обЩа култура, някой си няма такава, заЩото не е 4ел, да ре4ем, Пруст. според 4уждата такава, аз може да съм много проста, Щото не разбирам от физика, например. относително ми се струва.
това е до 4овек и интереси, не до образование.

Общи условия

Активация на акаунт