За изхода от стачката - градивно

  • 2 510
  • 41
  •   1
Отговори
# 15
  • Шотландия
  • Мнения: 2 855
и аз ще пусна какво съм писал в другата тема. Не е градивния стил, а и не познавам материята но все пак..

3. Те работят по 8 месеца - толкоз им е възложил работодателя, толкоз ходят. Що работодателя не им уплътни работното време. Не става въпрос да ги праща да копат на полето, но може да се организират примерно занимални, състезания и турни през ваканциите и какво ли още не. Не вярвам даскалите да са против да си загубят един месец от ваканцията и да имат двойна заплата. А и предполагам че доста родители ще са щасливи ако детето е с "даскала" да рита в двора отколкото ако е неизвестно къде. Ако министерството иска да ги направи платени летни занимални или каквато форма намерят. Същото важи за ТНТМ кръжоци и други такива, не знам сега как им викат.
Не познаваш спецификата на труда им. Учителите имат 48 дена платен годишен отпуск, за да си възстановяват работната сила - т.е. нервите. Оттам нагоре по ден-два могат да дадат и директорите. Които може и да не се броят, защото например, когато ходят с ученици на екскурзии през уикенда, никой не им го възстановява.... По толкова имат и в другите страни.

А да стигнем до
Колкото до съкращения - по скоро трябва да има пренасочване на учители от местата където няма деца към големите градове, където реално учителите недостигат.
Това е "хубава" идея от не дотам близкото минало... Само че тогава в тези места се даваха допълнителни пари за отдалеченост и работа с малцинства. Ако има стимули, може пак да стане. Иначе - кой ще си зареже семейството " за честта на Родината"?

# 16
  • Мнения: 3 835
Искам само да ви питам на следващите избори, кой ще гласува за БСП след тази стачка. Много глупав ход от тяхна страна. Трябваше да дадат парите на учителите. Само да вземем парите, които се наливат в армията ни, каква армия имаме ние, и за какъв .........ни е???

# 17
  • Мнения: 3 740
В Испания учителите са задължени на всеки 5 години трудов стаж да взимат 1 г отпуск точно заради нервите си .

Това сигурно ли е? За платен отпуск ли става дума?

Основното обаче е наистина обвързване на резцултатите от труда на учителя със заплащането.
това е принципът.

Смяташ ли, че тези предложения вървят в тази посока?

Дуранго, струва ми се, че твоите предложения до голяма степен се покриват с изброените идеи. Може би във възможностите да се заработват допълнителните 15% увеличение трябва да се включат извънкласните форми и работата с учениците през ваканцията.

Занда, само с предложението за авторите на учебниците ли си съгласна? Какви са възраженията ти по другите идеи?

Миллла, благодаря за подробните коментари.
- за класните ръководители - точно в това е предложението, да получават допълнителните проценти за работата си като класни, без да се налага да се включват в останалите възможни форми за по-високо възнаграждение
- за пропусквателния режим - идеята е да работи във всички училища
- санкциите към родителите - сигурно трябва да се работи в посока ефективност
- за изключването - може би учителите имат идея за ефективна мярка, която да не противоречи на ЗНП
- за тестовете - не виждам проблем да правят тест на 4 часа - толкова им е преподадено, толкова трябва да усвоят. Външното оценяване сега кой го прави и как се плаща? (Не е риторичен въпрос)
- за писмените работи - как се осъществевява сега контролът дали се правят, проверяват и оценяват? Ако има задължителна ритмичност (веднъж на месец или два пъти на срок или...) и родителите ще могат да контролират нещата.

тео7777, въпросът не е само да се дадат парите, но и да не се хвърлят просто така, а да има реформа в интерес на качеството на образованието.
За армията съм съгласна с тебе. Въпреки, че има и други мнения.

Засега никой не каза нищо за предложената схема за увеличаване на заплатите, а ми се струва, че в момента това е най-болната тема.

Така или иначе, сега отивам да спя. Simple Smile

# 18
  • Сред мелниците
  • Мнения: 1 294
това тук е доста теоретично, но все пак факт е , че вече има някаква програма

Цитат
Програмата за развитие на училищното образование до 2015 г., приета от Народното събрание в средата на миналата година. Планираните в нея за десетгодишен период мерки засягат и исканията за по-високи доходи, както и необходимите реформи, които в последната седмица се формулират от правителството и от учителите. В програмата например е записано приемането на нов закон за училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка, върху който трябва да стъпят реформите. Такъв обаче не е приет.

Препъникамъкът - въвеждането на делегираните бюджети, е планирано за осъществяване до края на 2008 г.

....... се казва в най-общ план, че държавата трябва да положи допълнителни целенасочени усилия за повишаване на социалния статус на учителите, да отделя достатъчно средства за инвестиции в тяхната квалификация, да създаде модел за кариерно израстване и да въведе система на диференцирано заплащане. Увеличаването на възнагражденията трябва да стане трайна тенденция, като част от ресурса се осигури от икономии и преструктуриране на разходите, се посочва в документа.

# 19
  • Пловдив
  • Мнения: 14 065
Всичко звучи много добре.
Но ......
Наясно ли сте с процедурата на стачката?

Първо се внасят исканията до работодателя ( в случая директора).
После той отказва исканията (дори и по простата причина, че не зависят от него - нито заплатите, нито БВП)
След това тече 7-дневна процедура.
След изтичането и могат да започнат стачните действия.
Исканията си остават тези - заради които е започнала стачката. Не могат да се променят по време на стачката. Може да се преговаря по тях, но не и да се дават нови искания.

Така че мисля, че на този етап не може да искаме нищо повече от това, което се е внесло при процедурата.

# 20
  • Мнения: 1 650
Мила, казах че не го познавам, аз лично предпоамчит да се разправям с машини, с хора не ми се отдава ...
Сега май тенденцията е по скоро обратно - недостигат учители в големите градове, а в малките има училища с по 10 ученика. Това е една от жертвите които съсловието трябва да даде - какво да правиш глобализация, всички се местят според работата. 48 работни дни не са три месеца календарни, така че има възможност за използване и през лятото на училищната база (доколкото я има разбира се). А и не  казано че трябва да е безплатно, въпроса е да е регламентирано, поощрявано и т.н.  Лично на мен повече от 10 дена на година ми идва нанагорно, имаше 5-6 години дето никакъв не бях взимал, т.е. не мога да си представя че няма да бачкам повече от 3-4 дена

# 21
  • Сред мелниците
  • Мнения: 1 294
и още един цитат - вече доста конкретен и на мен лично много от нещата ми допадат, дългичък е но си струва:


Цитат
Реформата в нормалните страни е направена от хората. .

1. ОБЕКТИВНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ

Основният проблем на системата идва от оценяването. Всеки знае, но си мълчи, за занижаването на критериите за 3 на приемните изпити след 7 клас миналата година, когато бяха отчетени с овации по-малко двойки. Всеки в системата е видял смешния тест след 4 клас, когато след изучаване на българска история въпросите бяха от рода на това кой управлява България- парламент, президент, министър-председател. децата от стрес как ще се представят стигнаха до това да казват, че няма нужда да четат за теста на другия ден. Нормално, това не е ниво 4 клас, а предучилищна подготовка. След такива отчети за успехи идват независимите проучвания, че учениците среден курс не знаят какво е числото пи, кой с кого е воювал през Втората Световна Война, кой е Дарвин, не са чели Вазов, но знаят Азис. Нормално, ако нямат стимул да учат за висока оценка, защото тя им се подарява, за да не роптаят, че учат. Тук идва идеята да се пресече порочната практика чрез обективно, независимо от МОН и чиновници, оценяване.

Предлагам вариант на взаимно оценяване- всеки учител проверява работите на учениците на колегите си, все едно има една контролна повече - изходно ниво за годината. За всички предмети освен БЕЛ е удачен тест, а за БЕЛ- и кратък текст, за да се развие умението да се пише грамотно. Оценката на теста е най-бърза и обективна, а кратко есе, преразказ са нужни само за оценяването на знания по БЕЛ. Тестът е стандартизиран, по подобие на САТ въпросите се подбират на принципа да се отговаря средно от 50% от учениците на всеки от тях, обхващат целия материал за годината. Броят е голям и не се предполага да има 100% отговорени тестове, при грешка се намалят точките, но не с пълния брой точки за въпроса, а примерно 2 от 5. Търси се успеваемост 50-60% на целия тест, за да може да варират резултатите надолу и нагоре. За примера приемам тест от 100 въпроса по 5 точки с 500 точки общо за удобство. Състезателността на теста осигурява стимул на учениците да дадат максимум отговори, защото не знаят какъв е резултатът, който се търси от тях. Единствен ориентир е успеваемостта от предходна година. На този тест всеки ученик получава своя рейтинг- % от средния брой точки за страната на теста. Т.е. през 2008г. 300т са 100% от 300 средно, но през 2009г. при средно 250т са 120%.

Всеки специалист по data mining би обяснил колко полезна информация имаме и би казал, че може да се направят всякакви разрези и анализи. Имаме: - данни за ученика срещу номер, който може да е кодирана информация- ЕГН, регион, училище. Анонимността е гарантирана от система за хеширане- номерът еднозначно идва от данните, но никога не може да даде данните. Самият той е кодиран вид на тази информация и се променя драстично с всеки бит в нея. Използва се за пазене на пароли. Картонът срещу този номер има
- пол, възраст, данни за родителите, досие, етнос, религия, брой отсъствия от час, ползвани болнични
- данни за учителя - данни за учебното заведение - по какво разпределение е учил ученикът, по кой учебник
- отговори и точки по тях за текущата и всяка минала година Разрезите са много и трудно могат да се опишат:
- по кой учебник на кои въпроси не се отговаря. Парадокс в системата сега има в учебника по БЕЛ на Анубис за 5 и 6 клас, одобрен от МОН. Материалът за обособени части е за 5 клас. В този учебник е в 6 клас. Явно учениците с такъв учебник няма да знаят нищо за обособените части и това ще се види лесно. В друг учебник ще се види, че даден урок е труден за разбиране. Ще се види в кой друг е по-добре представен.

Лесно се сравняват два текста след това, като знаеш и каква грешка търсиш.
- кои учители са най-добри за даден учебник и стават за консултанти как другите да си направят разпределенията, как да си водят този или онзи урок
- какво в учебните планове като цяло не е добре направено и на кои въпроси трябва да се обърне внимание
Цената не е висока заради взаимния характер на оценяването. Не се плаща на външни оценители, а всеки оценя толкова работи, колкото ученици е имал през годината. Местата за провеждане са класните стаи, но квесторите са от друго училище и преподават по друг предмет, макар че състезателният характер на теста даже гарантира, че учител по БЕЛ не би помогнал на ученици на друг. Това ще покажа в следващата точка.

Такова оценяване във Френската система има на 3-4 години. От 2007г. изпитът дава 50% от оценката за дадено образователно ниво. Предлагам годищни тестове в началото до изчистване на проблемите с учебни програми и планове, защото цикъл от 3-4 години означава реална промяна с нещо работещо след 20-30 години. Допълнително сега е нужна информация за това как се предава всяка част от материала за всеки клас. Спокойно резултатите от такива тестове могат да изместят приемните изпити. Предложеният тест е евтин и лесен за реализация, обективен, саморегулира нивото си спрямо предходния и винаги е актуален спрямо текущото ниво на знанията. Не е зависим от политика, чиновници.

2. РЕЙТИНГ НА УЧЕНИК

Това, както казахме е % точки получени от него спрямо средното ниво за страната. Тази оценка при 100% лесно се класифицира ок. 4 по шестобалната система. Във Франция за взет се смята изпит с оценка 14 от 20. Тук ще приема, че корективът е в самия рейтинг. Не може ученик с рейтинг 150% да има 3 за годината, както и такъв с 60% да е с 6. Така проверяваме обективността на оценяване от учителите в клас. Родителите са навреме информирани за текущите знания на детето си и не са лъгани, че то е отличник, а то да не може да пише или да не знае материала, а просто учителят, за да избяга от проблеми с родителите пише високи оценки. В същото време учителят има аргумент да защити обективността на по-ниската оценка и няма да се подава на амбициите на родителите. Този рейтинг върви навсякъде с ученика. Той е важен елемент от следващите точки.

3. РЕЙТИНГ НА УЧИТЕЛ. АТЕСТАЦИЯ.

Рейтингът на учител е средният на учениците му. Той е част от неговата атестация. Другата част е изменението на този рейтинг. При явяване на теста имаме сбор на учениците на този преподавател и информация за предишния положен от тях тест. Рейтинг от минала година 100% и нов 60% или 90% стар и 140% нов са крайни примери, но показват защо това е важна част от атестацията.

4. РЕЙТИНГ НА УЧИЛИЩАТА

Рейтинтът на училището е пак две компоненти- текущ усреднен на учениците и входящ за училището към изходящ от него. Пак е ясно защо е това. Вход 150%, изход 150% е ок. 150% усреднен (Нека са 8-12 клас с по 150 точки, за да не се усложняват сметките) и 0 промяна. Вход 130%, изход 80% е 105% средно, но отрицателен рейтинг за изменение, т.е. се влиза с труден приемен изпит, но самото училище не дава знания.

5. ДИФЕРЕНЦИАЦИЯ НА ЗАПЛАТИТЕ. СТИМУЛИ И НАКАЗАНИЯ.

Сегашните идеи за диферениация са популистки опит да се замаже положението. При ок. 100 неясни критерия като:
- колко често се търсят родители. Т.е. в час не те слушат, звъниш на 10 родителя всеки ден да се оплакваш и заслужаваш поощрение, а при липса на проблеми няма пари. А и учителят не е телефонист.
- всички ли си пишат плановете
- как се спазват разпределенията. Ами, всеки влиза в час с текущия урок от разпределението си. Оценката по тези неясни критерии е дадена на ръководствата и предразполага към създаване на конфликти между близките на ръководството и тези с протекции от инспекторат, община и останалите. Даже и директорите да са 100% съвестни, оценката винаги би водила до конфликти. Сумите са 30-40лв, което изобщо не е стимул.

За страната се определят средна и минимална заплата. За максимално лесни и разбираеми сметки приемам, че средната е 1000, а минималната- 500. Минималната ще си проличи, че е почти излишна. Предположения:
- Оценката на учителя е неговия продукт - получените от учениците знания и изменението на нивото им
- В големите градове остават по-добрите кадри и успехът, който се търси от родители и ученици е по-висок от този за малките градове и села. Важно е за доказване на някои твърдения свързани с цената на живот и начинът на изчисляване на заплащането
Рейтингът води до заплата. Формулата е рейтинг на учителя Х средна заплата. Рейтинг 130% води до 1,3 х 1000 = 1300лв. 70% = 700лв. 30% = минималната сума 500лв, защото получената е 300лв. В същото време рейтинг 30% от средно национално ниво е показателен за уменията на учителя и според мен са за наказание и даже смяната му. Рейтингът е поносимо да е в диапазон 70%-150%, да речем. Различия от това са индикатор за огромни проблеми на системата.

Вторият рейтинг на растежа води до бонуси. А тези бонуси лесно се доказва, че не са единични суми, защото нормално учител с всеки випуск поема нови ученици било в 1, 5, 7, 8 клас. Т.е. има вход на ученици с рейтинг, който може да се повишава или нивото е достатъчно високо, за да се подържа ниво на заплатата на учителя максимално висока за него. Отрицателен рейтинг на растеж води до наказания. Тук намесвам идеята за разликата на нивото в големите градове и селата. От нея следва, че в София учителите ще получават повече от тези в Мухово. Няма уравниловка, но е справедливо, защото от тях се искат повече умения. В същото време стандартът и цените са различни. За примера си ще използвам следните показатели:
- средна нетна заплата по неофициална статистика. Говоря за това какво се плаща, даже да си осигурен в сивата икономика на минимална заплата.
- наем на самостоятелно жилище
- отопление(достатъчно голямо перо в семейния бюджет е)
- храна
- храна навън- излизане поне веднъж на ресторант вечер- бира и салата, или обяд в такъв в нормално заведение за населеното място
- транспортни разходи с градски транспорт
Ток, вода, телефон приемам, че са равни и не влияят. Давам примери от два града, които познавам- София и Пловдив.

СОФИЯ

средна заплата 1000лв.
наем на двустайно жилище 500-600лв.
отопление
- газ 100-150лв. Има я като алтернатива
- парно 200-300лв.
- ток 200-300лв.
храна 200-300лв.
обяд навън 10лв.
вечер навън с бира 10-15лв.
карта за всички линии на СГТ 40лв.

ПЛОВДИВ

средна заплата 600-700лв.
наем на двустайно жилище 200-250лв.
отопление
- парно 200-300лв.
- ток 200-300лв.
храна 200-300лв.
обяд навън 5лв.
вечер навън с бира 5-6лв.
билети за рейсовете по 0,60лв 50-60лв.

МАЛКО СЕЛО

средна заплата 100-200лв.
наем на къща няма
отопление
- дърва и въглища 30-40лв. В големия град това го няма навсякъде.
храна 30-40лв. Купуват се само пакетирани стоки, олио, хляб.
обяд навън няма Селската кръчма не е ресторант
вечер навън с бира 1-2лв.
градски транспот няма Т.е. населеното място е 3-4кв.км.

Тук пак няма идея за дискриминация по населено място. Просто рейтингът на учителите в големия град е по-висок. Нормално е младите хора да търсят реализация и да мигрират. Училищата с роми, за умствено изостанали са изключения и при тях се прави отделна оценка и се търси основно рейтинг на растеж. При тях реален национален рейтинг на училището 20% ще е 100% за типа училище.

6. МЪРТВИ ДУШИ

Сега често в училищата с роми се водят куп мъртви души- учителите се борят да докажат норматива си, родителите не искат да загубят социалните си помощи. Често и в другите училища се пише някой ром, за да се запълни малък клас. Явяването на тест в края на годината е явен критерий кой е бил само по списък в училище.

7. КОНКУРЕНЦИЯ. ПАЗАР НА ОБРАЗОВАНИЕТО.

При обективен рейтинг на всяко училище имаме и реална оцена за качеството на образованието, което се дава там. Това дава възможност при ваучерна система(Защо да не е 1000лв х рейтинг на ученика неговият ваучер? При висок рейтинг държавата плаща огромна част от таксата, ако е в скъпо частно училище, а при нисък- почти не плаща.) или какъвто и да е друг вариант родителите и учениците да не виждат само лъскави проспекти, а да оценяват училището по нормални критерии. Частните училища ще търсят най-добрите учители и ще им дават добри заплати, защото ще гонят по-висок рейтинг. В държавните може богати родители да дават пари за по-добър учител по български и съответно- висока заплата за него първата година, докато се получи финансиране за разликата в заплатата му или нещо такова. При това ще знаят защо го правят- децата са зле само по този предмет.

8. ФИНАНСИРАНЕ
Проблем на училищата е осъзнаването на идеята за външно, независимо от държавата финансиране. Често се приема, че пари ще се дадат за боядисване на учителската стая, но не се знае как да се поискат пари за нова лаборатория по химия, книги за библиотеката или компютърен кабинет. Трябва да се работи по този въпрос усилено. ъв форумите се вижда, че директорите нямат желание за това и сами си признават. Какъв проблем е да се създаде следния начин на мислене?

Имаме нужда от нов компютърен кабинет и учител, който да учи децата.
ЦЕЛ: Децата да се научат да програмират на С- телефонен указател с База Данни, решаване и визуализация на транспортна задача, подобни прости задачи, които да могат да изготвят като проект накрая
ПРИДОБИТИ УМЕНИЯ ОТ ДЕЦАТА: Квалификация на начално ниво за програмисти на С, която да им даде реализация в бранша.
НЕОБХОДИМА ТЕХНИКА:
компютри с цена ок. 500-600лв- 12 броя за ученици+1 за учител Необходими са точно такива, защото са от среден клас, имат по 512МБ памет, CD, мишка и клавиатура, монитор. Цената е взета от ОФИС 1 и при реална оферта ще се коригира, но това е средната от проучването. проекционен апарат за 2000лв. Пак пишем защо и как сме избрали и къде са ни дали тази цена switch 16 порта 80лв лазерен принтер с копир 400лв
СОФТУЕР:
13 Windows XP по лиценз за ДА 0лв. /Ако не минава, се пита Microsoft за образователен лиценз, който е по-евтин. Не се купува сървърен лиценз, защото е скъп, а не се налага да има професионална мрежа./ 13 образователни лиценза за Visual C - 5000лв /Даже да не е и безплатно, ако се договорят нещата/
ДРУГИ:
13 бюра по 80лв
13 стола по 60лв
шкаф за учебни материали 500лв
дъска за писане 100лв
бяло платно за проекционния апарат 100лв
кабел за мрежа + прекарване 200лв
пребоядисване на килера, където ще правим залата 200лв
почистване на килера 3 х 20лв
нови крушки, 2 лампиона 20лв
КОНСУМАТИВИ:
маркери- 12 броя за годината по 1лв
гъба за дъската- 12 броя годишно по 1лв
листове за ксерокопиране- 6 топки по 500листа- 30лв
карирани листове за писмени изпитвания- 10 топки по 100листа- 30лв
ПРЕПОДАВАТЕЛ:
В ИТ заплатите са високи. Специалист по С взима над 2000лв. Ние търсим поне на средно ниво. От МОН ни дават за него до 1000лв. За година искаме за него 20000 лева допълнително финансиране, за да му осигурим още 1000 и да му платим осигуровките. Проектът е за срок 5 години, т.е. искаме 100000лв

Ето ви много саркастично, но и реално минаващ проект. За това директорите нямат умения и нерви според тях самите. Ами, в частния бизнес така се печелят пари. Ето че в примера за учителя даже се дават 2000лв, което е нормална заплата за специалист в бранша му. Парите за нещо не са надути, казва се точно колко струва и е по средна или по-ниска цена на пазара. То цялата администрация трябва да се научи, че така се работи. Но тук говорим за финансиране на училищата. Вторият начин се нарича спонсорски програми. Или поне аз избрах този термин. Проектът от предния пример се дава на мениджърите на голяма фирма. Нека е завод в града за машинни елементи, а училището е механотехникум.

ПРОЕКТ ЗА ПРОГРАМА ЗА ОБУЧЕНИЕ НА ХОРА ЗА РАБОТА С AUTOCAD

ЦЕЛ: Да научим учениците как се работи с AUTOCAD
ПРИДОБИТИ УМЕНИЯ: Учениците след курса на обучение ще могат да работят свободно с AUTOCAD. Прилагайки знанията си по машинно чертане, които нашият учител Петров дава, и по механика, пак придобити в училище при Иванова, те ще могат да чертаят схеми на сложни машини и да проектират лостови механизми
ОЧАКВАНИЯ: Съвместно да създадем кадри за завода и да дадем възможност за реализация на децата в родния им град
НЕОБХОДИМА ТЕХНИКА:
Имаме кабинет с 12 компютъра за ученици+1 за учител, но са Pentium II. За новата версия на програмата ни трябват такива с 512МБ памет, CD, голям CRT монитор 19".
Затова искаме 13 машини по 800лв.
проектор 2000лв
копир и принтер устройство 400лв
СОФТУЕР:
13 лиценза Windows XP
13 лиценза за AUTOCAD за образователна институция
ДРУГИ:
13 стола по 60лв
дъска за писане 100лв
бяло платно за проекционния апарат 100лв
КОНСУМАТИВИ:
маркери- 12 броя за годината по 1лв
гъба за дъската- 12 броя годишно по 1лв
листове за ксерокопиране- 6 топки по 500листа- 30лв
карирани листове за писмени изпитвания- 10 топки по 100листа- 30лв
ПРЕПОДАВАТЕЛ:
Имаме преподавател по чертане, който се справя добре с програмата. Надяваме се и на подкрепата на завода чрез неговите специалисти.
НАЧИН НА ПРЕПОДАВАНЕ:
В залата ще работят всички ученици по 3 учебни часа СИП седмично.
Останалите ще могат да се обучават в специален профил на обучение, където като СИП сме включили допълнителни умения по механика и физика. Работници на завода ще могат да ползват залата за увеличаване на уменията си от 10 до 14 часа три дни седмично.
С този проект заводът ще финансира и ще има следните условия:
- учениците подписват договор да работят там и съответно са и доволни, че имат сигурна реализация, а при влизане във ВУЗ по специалността- и степендия от завода
- тези, които не искат да се обвържат, плащат такса, която е онсумативи+допълнителни лекторски
Програмата е незадължителна, вид квалификационен курс е. Никой няма да я оспори. А министерският съвет и парламентът са отговорни да се измислят и облекчения за спонсора- завод. За това трябва училищата да докажат, че на изхода им учениците знаят. Това е рейтинг по основни за професията предмети. Не се търси да имаш духов оркестър, ако ученикът ще е електротехник. Ще му се търси да умее да прави инсталации, а не да свири на туба. Третият начин е свързан с това да се спонсорират не толкова професионалните, колкото началните и основни училища. Тук инициативата за доплащане се поема от родителски комитети, фирми, където работят родителите. В София пазарът на труда е гладен. В малък град пак кадрите за голям завод са често недостатъчни. При страх от миграция на родителите към място, където децата им биха получили по-добро образование, работодателите биха спонсорирали училищата, където са много от децата на служителите им.

Подобни системи работят в цял свят. Не е идеална, но е идея.

Автор: Атанас Марков

Последна редакция: пт, 12 окт 2007, 01:37 от В

# 22
  • Мнения: 3 740
Щях да си лягам, но... Wink

....... се казва в най-общ план, че държавата трябва да положи допълнителни целенасочени усилия за повишаване на социалния статус на учителите, да отделя достатъчно средства за инвестиции в тяхната квалификация, да създаде модел за кариерно израстване и да въведе система на диференцирано заплащане.

Всъщност възраженията на учителите са в частта за диференциранато заплащане - във вида, предложен от МОН. За кариерното израстване също. Мисля, че горните предложения дават по-различна възможност за диференцирано заплащане от идеите на МОН. Затова питам за мнението на учителите.

Вещи, преговорите предполагат някакво измърдване от първоначалната позиция.
Има искане за 100% увеличение на заплатите (25+25+25) - в това предложение е включено - но при условие за обвързване с качествена работа.
Има искане за 5% от бюджета - без условия.
Има конкретни предложения за искането за подобряване на качеството на образование.
Кое е различното от първоначалните общи искания?

В, ще чета утре. Grinning

# 23
  • Мнения: 25 620

7. Въвежда се системата "парите вървят с ученика" - училището получава за всеки ученик определена сума, която формира бюджета му.
.....................................
9. Въвежда се система от санкции за учениците, които нарушават дисциплината - допълнителна работа след часовете, труд в полза на училището, изключване при системни нарушения. Изключването не е разрешено според ЗНП, защото всеки ученик има право да получи образование. Съществува само понятие "преместване в друго училище".

Боя се само, че правилото "парите вървят с ученика" може да се побългари, т.е. директорите да принуждават учителите да водят фиктивни ученици, които всъщност са отпаднали от системата или да търпят наглото поведение на някой ученик, който нарушава работата на цял клас заради "парите" му.  newsm78
Да се направи така, че когато един ученик е изключен от 3 поредни училища, да се задължат родителите му да осигурят завършването му като частен ученик. В противен случай да има големи глоби (затвор?) и отнемане на детето от семейството. Да не се допуска деца да отпадат от системата на образованието преди да завършат основното си образование. Което е задължително, да бъде задължително. (Особено внимание да се обърне на малцинствените групи, които по традиция не пращат децата си на училище.)

Спомена се и за съкращаване на училища и учители от малките населени места. Много съм мислила по този въпрос и си мисля, че не е правилно. От една страна, всички знаем, че там учат деца главно от малцинствата, т.е. такива, които трудно се задържат в училище. Ако, освен това те трябва и да пътуват, отпадналите от системата ще са много повече. (Освен, ако не се въведе строг контрол и големи санкции). Другото, което ме притеснява е, че пътищата между малките населени места са ужасни и в определени периоди от годината - непроходими. За безплатния транспорт няма какво да се говори - или ще го няма, или ще е вечно в ремонт. Да се закриват училища, само и единствено тогава, когато проблемите с пътищата и транспорта са уредени. Като компенсация децата може да получават и безплатен обяд в училище. Тук не трябва да се гледа само икономията на средства, но и ползата за обществото. Образованието не е средство за печалба или икономии, а инвестиция в бъдещето. По-добре е да се плаща за училищна сграда и учителски заплати, но да има 10 образовани циганчета повече, отколкото след време да плащаме за затвори и надзирателски заплати, не мислите ли?

# 24
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
чудно защо не се включат с градивни предложения.   newsm78 Кабо,
Включвам се набързо, за да отговоря на минзухарчето. Темата е пусната вчера, когато бяхме навън на общонационален протест и няма как да отговорим.
Съгласна съм с предложенията на Кабо Алма, ние и това искаме.
Точките 6., 7. и 11. и сега са в сила.
Бих добавила - критериите при диференцираното заплащане да не са тези, които са в момента, както и оценителите да не са директорът и приближените му, както е сега.
По-малко от 75% не трябва да е увеличението до юли 2008, т.е. поетапно.
Може би ще се включа по-късно, защото сега бързам за "работа".

# 25
  • София
  • Мнения: 418
Аз се замислям дали учителите не трябва да отстъпят от исканите сега проценти, за сметка на това заплатите им да се актуализират ежегодно. Защото техните заплати не са мърдали изобщо през последните години.

# 26
  • София
  • Мнения: 62 595
Не е лошо да има и тест за интелигентност на учителите които постъпват,защото начетен и знаещ не е = на природно интелигентен.Не е лоша идеята и за психо тест всяка година,за да няма толкова "истерички".(приемам че след толкова работа в шумна среда и нерви някои просто не издържат.)
В Испания учителите са задължени на всеки 5 години трудов стаж да взимат 1 г отпуск точно заради нервите си .

И какво ще измери този тест за интелигентност? Няма смисъл от него. Интелигентността не е мерило за способностите на човека. И коя интелигентност ще мериш? Вече има измислени поне 5 вида интелигентност.

За психотестовете са съгласна до известна степен - много лесно може да се спекулира с тях и все пак учителите не са полицаи. То, политиците, дето управляват цели държави не ги тестват, а ти очакваш да важи за учителите.

За отпуските - да,съгласна съм напълно. Много тежък труд

# 27
  • София
  • Мнения: 62 595
Икономически е добре да се закрият малките училище с по малко ученици. Но стратегически за страната не е добре. Например, знаете ли колко % грамотност имат индийците? Дето ги смятаме малко странни? Грамотността на населението им е 97%. В България колко е?
И индийците има училище, дето се вика, на всяка керемида, дори и в най-отдалечените кътчета настраната, дето ги няма на картата. И индийците са все по-напред във всички технологии, защото имат широка основа и много грамотно население, от което винаги излиза някакво количество добри специалисти. Ако се махне училището в едно село, то автоматично ще се обезлюди. И тук американците не са удачен пример, защото те си имат инфраструктура и фермите им са понякога на почти 30 километра една от друга.

Затова, не опира само до пари, а до цел - искаме ли селата да опустеят или да останат само старци, или да има млади хора?

# 28
  • Мнения: 25 620
Затова, не опира само до пари, а до цел - искаме ли селата да опустеят или да останат само старци, или да има млади хора?

За съжаление не е само това проблемът! В селата ще има все повече деца, но те никога няма да ходят на училище, защото според родителите им това е ненужно! Това е голямата опасност, а не, че някое селце ще се изличи от картата (колкото и да е тъжно от човешка гледна точка).
Трябва да се инвестира в тези деца, даже повече, отколкото в нашите, защото утре те ще живеят заедно и никой не иска детето му да съжителства с неграмотни и неумеещи нищо, освен престъпления, хора, нали?
Ако искаме децата ни да живеят спокойно, трябва да се инвестира И в децата от малцинствата. Щом родителите им не го правят, ще трябва държавата да се погрижи, но не за безплатен ток и къщи, а за образование и професионални умения.

# 29
  • София
  • Мнения: 62 595
Така е. Както казват много учители, с отличниците е лесно да се работи, а най-трудно е с двойкаджиите.

Общи условия

Активация на акаунт