Възгледите за образование (в страната, където живеете)

  • 13 692
  • 197
  •   1
Отговори
# 105
  • София
  • Мнения: 198
Ами момичета, Швеция май води в класацията досега  Laughing
Май най-хубави работи чух за шведското образование.

Чакаме и други включвания, пролетарий съединявайте се!  Laughing

# 106
  • Мнения: 1 909
Да бе, Joel, ако наистина само в сушоарчето  е проблема... и аз искам такива проблеми  Grinning.

Аз още не мога да се ориентирам във френската система, толкова сложна ми се вижда - класовете ги броят наопъки, още на три години тръгват на "училище" и си имат ваканции като в голямото училище, т.е. на всеки 6 седмици, в срядата не учат, а вече и в събота сутрин няма да учат. Още сме на ниво матернел, т.е. детската градина, и затова нямам пълен поглед, но засега не съм особено очарована. Впечатленията ми са че има стремеж към уравниловка на децата и им обръщат по-специално внимание само ако нарушават дисциплината (ама вярно че са и по 30 деца в група, не е толкова лесно) Иначе на определени периоди правят разни оценки по различни показатели за това какви умения са придобили децата и ни ги предоставят да се запознаем - това за положителните неща, които съм видяла.

Наскоро обсъждахме с френските мами едно изказване на министъра на образованието,  според който Франция била толкова зле с грамотността (което е вярно), че била "дори след  България".

# 107
  • Мнения: X
chumbi, няма да повярваш ако ти кажа, че специално са ме викали за обяснение защо не се мие със сапун след спорт - останаха гръмнати, като им казах, че се къпе след това в къщи защото някои дечица пишкат там, та колко са чисти след това не знам
поне извоювах като си мият косата, да им е позволено да не излизат следващото междучасие

та всеки с проблемите си

и още нещо - на първите срещи бяха много притеснени защо не яде на обяд
сега редовно ми съобщават доволни, че се храни добре

ваканции:
учебната година почва около 20 август и свършва около 6 юни
освен стандартните коледна и великденска ваканция, имат още 3 по 1 седмица: есенна към края на октомври, спортна края на февруари и пролетна - не помня кога се падаше
та малко по-добре разпределено ми се вижда времето, сравнено с 3-те месеца лято в БГ, да се чудиш какво да го правиш

по желание имат обучение по различни музикални инструменти в училище
нашият се захвана с китара, да видим докога

отделно общината организира едни кръжоци по различни теми - този срок ходи на самолетостроене
за другия ще видим

още нещо - имат уроци по домакинстване
учат ги да готвят, чистят, перат, да рапределят правилно боклука
както и нещо много важно - да си управляват разумно финансите
целта е да са напълно самостоятелни, да могат да се оправят сами, не да зависят от мама
аз затова лееко завиждам на момичетата със скандинавски съпрузи - те са си дресирани още от мама и от училище, та не трябва да губиш после енергия да го направиш човек

и последно - набляга се на умението да се държи реч пред публика, започва се още от детската градина - да се разкаже по нещо просто
постепенно критериите се усложняват
целта е да се улесни професионалния живот в бъдеще, когато ще се налага да се държи доклад за нещо си

и наистина в началото нивото е доста ниско, но преходът е плавен
накрая по математика стигат до интеграли напр
но никой не учи това, което няма да му трябва, напр литератор  - физика
такива безумия няма

Последна редакция: чт, 08 ное 2007, 18:53 от Анонимен

# 108
  • Мнения: X
и пак
нашият юнак имаше удоволствието да изкара до средата на 3 клас в БГ
това го определям като плюс
1,2 клас са доста добри
после почват безумията
затова съм щастлива, че учи тук
разбира се, работим в къщи по БГ математика, малко по български
чете книги на БГ
смятам, че всеки родител, виждайки потенциал в детето си, ще иска да го развива и ще си положи съответните усилия
ако напр беше зле с логиката и математиката, хич и нямаше да си губя времето

та с 2 думи: БГ образование печели само 2 точки
шведското - останалите 9

аз напр не знам в БГ да има училища с професионално обучение, освен някои техникуми
масово от гимназиите се излиза професор по всичко и по нищо, както се оказва накрая

хайде стига съм филосовствала
лека вечер и успех на децата

# 109
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Калинка, би ли обяснила на какво казваш преподаване на граматиката "заобиколно"? Нещо като по метода на дедукцията ли?

Например като тема е Present Perfect. Правят упражнения, в които е включено и четене, в които трябва да подчертаят разликите, глаголите и т.н. и след това да попълнят разликите и сами да си извадят изводите. Честно казано при 300 деца, които съм имала, само 10 успяха да се справят. Мислех си ,че е проблем на ниското ниво ( прословуто), ама в последните седмици се шашнах, че в гимназия (най- високото), които са имат проблеми. Ясно, че може да имат проблеми с ученето на езика, но поне логически би трябвало да се справят.  Confused

В момента съм в такъв етап, че се чудя кое работи най-добре за децата и колегите не са от голяма помощ, защото аз продължавам да се боря да научат децата нещо и се кося, когато имат ниски бележки, а те ми викат да си викам: Това си е техен проблем! ( на децата). Някак си ми е трудно да го приема.
Днес бях много щастлива, защото 15 минути най-трудните ми ученици ( откъм учене) ми говориха само на английски и ми бяха толкова мили как се опитват да ми кажат нещо на английски, но им идва само на холандски. Появи се ентусиазъм в тях. Няколкото бели косъм явно са си стрували..... 

# 110
  • Мнения: 1 630
Да взема и аз да се включа като, майка изключително доволна от училищата на детето си.
Става въпрос за Белгия – Брюксел

Сина ми е на 12
Тази година е първи гимназиален клас.

Структурата на образованието е

Ecole maternelle – буквално майчино училище. От 2,5 до 5 годишни. Задължително от 5, масово посещавано от 3
Рисуват, пеят, приказки, ходят на разходки, спортуват. Пишат си името, учат се да разказват по малко, да се ориентират във времето и пространството. Примерно : деня от седмицата (в кой ден какво са прави), карта на квартала (кой как идва на училище, къде какво се намира), сезони, рождени дни
 На края на последния матернел могат да си пишат и разпознават името, имената на приятели, отделни думи.
В училището на сина ми бяха заедно мателнел и начално училище. Работеха много в групи смесени възрасти. Примерно 3 мателнел 1 и 2 клас бяха за много неща заедно. Като цяло всичко освен за френски, математика и науки го правеха в смесени възрастови групи.
Това според мен е много полезно и за малките и за големите в групата.

Много работеха по проекти – ½ от годината примерно върху Египет. В този период всичко се върти около Египет – четат се текстове, рисува се, смята се, ходи се на музей  все около тази тема 

École primaire
От 6 до 12
6 години 1-6 клас
На края на първи клас могат да четат и да пишат прости неща
Отново работа по проекти
Много се стимулира мисленето и самостоятелната работа
Принципа е училището е за да те научи на структура и как да намираш информацията, не да ставаш енциклопедия за факти
 
École secondaire
От 12 години

Тук започва първото профилиране между професионални и общо образователни
До 12 годишни не избират нищо В началното училище избират само дали учат религия (и, ако да,  каква) или учат лаичен морал
В първи гимназиален клас не правят никакъв друг избор на предмети

Хайде стига толкова за сега

# 111
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
raly,
  Hug най-сетне на фронта.....  Wink

Ама, разкажи повече за гимназията ( ало имаш време), че ми е интересно.

# 112
  • Мнения: 515
Тъкмо щях да плюя норвежката образователна система и видях, че Нора ви е изяснила положението като цяло! Хубавата страна е, че няма стрес - всички са "флинк"! Само дето моя първокласник(който трябваше да е предучилищна в Бг) вчера реши задачите на една второкласничка без да се запъне! И то не щото е много умен,като майка си  Grinning, а защото в 3-та група са събирани изваждали вече! Задачи от рода "Кое излишното- нарисувани камион,колело,кола, тиган" ги решаваше на 3 годинки! За това на него му е скучно в час. Като добавим, че не знае езика и не обича сандвичи, просто ми е мъка да го накарам да ходи на училище! Наблягам на мотива "Там ще има деца и ще си играете"!
На "физическо" ходят с дрехите, с които са дошли. Което значи "в сряда винаги детето ти смърди"  Grinning

Другото,което ми харесва е,че един ден в седмицата са навън! Нищо, че в тоя ден задължително се пекат кренвирши и само кренвирши!

# 113
  • Мнения: 2 032
Колко рано учат някои неща тука. Тази сутрин Калина се сети, че трябвало да носят играчки, дето започвали с "C", "K" и не знам какво още. И баща й докато я питаше дали различава началната буква на cat и kаngaroo, тя гушка кенгурото и му вика: "my little marsupial".  Shocked
"Откъде'й знайш таз дума, мари?"
"От Монтесори градината".

# 114
  • Мнения: 1 630
raly,
  Hug най-сетне на фронта.....  Wink

Ама, разкажи повече за гимназията ( ало имаш време), че ми е интересно.

 ще разкажа, но като се наспя в събота

Само да кажа, че като малък се е случвало да реве защото не е на училище
Това, че отива с желание е според мен добър индикатор
Абсълютно вярвам, че се учи по-добре когато искаш да учиш и ти е интересно

# 115
  • София
  • Мнения: 198
Колко рано учат някои неща тука. Тази сутрин Калина се сети, че трябвало да носят играчки, дето започвали с "C", "K" и не знам какво още. И баща й докато я питаше дали различава началната буква на cat и kаngaroo, тя гушка кенгурото и му вика: "my little marsupial".  Shocked
"Откъде'й знайш таз дума, мари?"
"От Монтесори градината".

Алиса, може ли да открадна репликата на Калина  Wink много ще ми отива на аватара и супер сладко ми звучи, имам чувството че й чувам гласчето, като я чета  Simple Smile

Поздрави от нас!

# 116
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
До къде се простира свободата на учениците във вашите държави? Голям проблем, който виждам тук е, че учениците са винаги готови да си търсят правата дори и да не са прави. Правят го директно, без да се спират пред нищо. Това довежда до факта, че учителят трябва да ги отрязва, рязко, за да не влиза в излишна дискусия. Вчера например раздавах контролно и като започнаха 10 човека открито да протестират кое е сметнато за грешно и да си търсят правата  ( без основание, защото имаха грешки). Грозно според мен и би могло да се избегне, но това не се прави тук.

Това вечно "АЗ съм прав"" довежда до вечно мърморене за всичко ( мислех, че е само при мен, но е при всички колеги).

# 117
  • Мнения: 2 032
Калинка, струва ми се, че това е по-скоро проблем с отношението на много хора: липса на лична отговорност за техните си действия. Криворазбрана "борба за права", където всъщност "правото" не съществува, ама те не са го забелязали.

То е проблем и на много други нива.

# 118
  • в едно миланско село
  • Мнения: 4 125
До къде се простира свободата на учениците във вашите държави?

до безобразие. като се има предвид, 4е и родителите ходят да ги заЩитават безусловно. стига се до там, 4е у4ителят една забележка не смее да направи, Щото им "накърнявал ли4ната свобода"  Shocked
да не говорим за писане на някакви забележки към родителите.

отдавна искам да попиШа в тая тема, ама нямам време, а пък и к'ви змии Ще изплЮя  ooooh!

съвсем не професионално, де  Laughing

# 119
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Калинка, струва ми се, че това е по-скоро проблем с отношението на много хора: липса на лична отговорност за техните си действия. Криворазбрана "борба за права", където всъщност "правото" не съществува, ама те не са го забелязали.

То е проблем и на много други нива.

Така е, но имам колега германец, който ми казва, че в немско училище подобни проблеми почти няма. В Белгия ( Фландерен) също.  Писна ми при всяко даване на домашно, проверка, малко да ги накараш да си размърдат сивите клетки: да ми мърморят, че имали право на свободно време, били уморени, 1 месец не дил достатъчен да прочетат книжка от 30 страници и т.н. Като им дадеш нещо да правят: "Не виждам смисъл да го правя ( тоест: няма да го правя)".   

Много съм песимистично настроена за това поколение и що за хора ще излязат от тях. Положението е страшно! Разбира се, има и нормални деца, които са жертва и са принудени по 100 пъти да чуват: сложи си краката нормално, не се гримирай, не псувай и т.н. И тая побъркваща енергия да говорят непрекъснато.

А какво мислите за концентрацията? Правихме изследване с колегите: повече от 6-7 минути не могат да стоят без да мърдат или щракат с химикалки, а след това започват с говоренето. Какво е това чудо.... ooooh!

Общи условия

Активация на акаунт