Възгледите за образование (в страната, където живеете)

  • 13 676
  • 197
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 251
 Поздравления за темата, момичета!
 Аз впечатления от моите деца още нямам, но иначе много се интересувам от въпроса.  Mr. Green
 Имам впечатления само от библиотеката, защото водя сина ни на час за четене на книжки за най-малките. Това е страхотно. Една учителка чете приказки, пеем песни, а децата се разхождат или пълзят по пода.
 Имам лични наблюдения и за училищата, но само от материла за първи и втори клас, защото от известно време се занимавам с едно съседче и пишем заедно домашни.
 Ние живеем в покрайнините на Лос Анджелис, тоест ще мога да кажа нещо за системата в Калифорния.
 Както беше написал някои живеем в спокойно, уредено градче, хората са работливи и възпитани и близките държавни училища се броят за много хубави.
  Децата в края на учебната година нямат задължителни книги за четене, поне не и в началните класове. Не знам какво точно учат в клас, но във втори клас някои от домашните за мен са твърде елементарни. Например: дадени десет думи да определиш коя е съществително коя - глагол и да напишеш с тези думи три изречения. Това е цялото домашно за целия ден. Друго домашно - написани 5 изречения и ти трябва да избереш между две сходно звучащи думи коя е смислово правилната дума за това изречение, например: избирам/разбирам.
 Домашни по математика имат по-рядко и те са за събиране и изваждане до 100  (втори клас).
 Никога нямат домашни  в петък и преди празници. За мен непонятно защо.  Rolling Eyes
 А най-безумното, според мен е факта, че се предполага родителя да провери домашната и да поправи грешките. Учителката домашни не проверява. Тоест ако ти си уморен от работа и не успееш да видиш домашното детето няма да разбере къде са му грешките.  Shocked Ако се прави тест се пише само каква е оценката, без да са посочени къде са грешките. Как тогава детето да разбере къде е сбъркало и как да научи кое е правилно, не знам.
 Иначе заниманията в училище май протичат като игра. Имат някакви книжни пари, които им раздава учителката за добро поведение и в края на седмицата могат с тези пари да си вземат някакви неща от нещо, като магазин, който учителката зарежда с материали (обикновено химикалки, тефтерчета, лепенки и др.)
 Чужд език в началните класове не се учи, поне в училището, за което аз пиша.
 Имат два часа физическо в седмицата, за началните класове нямат специални занимания - играят  някакви игри на успоредката или нещо с топка. Иначе ако родителите платят детето може да тренира в отбори по бейзбол, футбол (европейски) или американски или да ходи на тенис.
 Някои деца обядват храна приготвена от вкъщи, други ядат от училищния бюфет, който уж предлага  храна, съобразена с децата. За американците предлаганата храна е здравословна, за всеки човек, който  разбира от здравословна храна, предлаганите наща са пълни боклуци.
 Децата непрекъснато са хвалени, независимо дали се справят добре. Нещо също непонятно според мен. Ясно ми е, че всеки има нужда от поощрение, но оправданата критика също не вреди.
 Разговаряли сме с дечица, които са учили в Европа ( Сърбия и Швеция) , те твърдят, че тук е много по-лесно.
  За мен системата е много елементарна, не се държи много на образованието, а и американците са всеизвестни с липсата на общо култура. Има обаче и хубави неща, като например библиотечни занимания за децата или хубави празници, организирани от училищата.
Това са моите наблюдения. Аз винаги съм била против т.н. "амбициозни родители", но явно ще ставаме такива, че без извънкласни занимания май няма да стане работата.  ooooh!
 Ще ми бъде интересно ако пишат и много други хора. Ще продължа да следя темата.
 
 
 

Последна редакция: нд, 18 ное 2007, 02:25 от Tanya Genova

# 121
  • Мнения: 3 674
Интересна темичка  Wink

Гледам че  някои норвежки майки вече са писали,така че няма да се вживявам.Само ще допълня че  наистина образователната система куца в Норвегия. В малките класове третират децата като в детска градина...повече се набляга на колективна работа и игри.На учителите не им допада особено  ако някое дете е прекалено умно и се развива бързо. Вместо да направят клас за такива напредващи деца те ги държат  заедно с другите.
Освен това "било дразнещо" това дете постоянно да вдига ръка  в час и да показва  че знае,това създавало комплекс на другите деца...които не са толкова "флинк"/ умни/ . В последствие детето губи интерес към училището,тъй като е игнорирано...и му е скучно там. Странно е, но е така.  Такъв е проблема с сина на моя съпруг от първия му брак....
 В големите класове няма  дисциплина, мобилните  телефони звънят в час...и никой не можа да забрани това. Родителите искали"да имат контрол" върху детето,и имали право на това. Как ще имат контрол по мобилния...просто е нелепо... newsm78  Детето можа  да е на кино в същия момент в който майката звъни да го "контролира" дали е на училище...и то да и каже,"Да мамо, в час съм!"  Crazy  Нямат бележници и оценки. Така че в България образователната система е на доста по-високо ниво. И дано остане такова....

Последна редакция: вт, 20 ное 2007, 10:21 от roza66

# 122
  • Мнения: 2 761
Направо съм от4аяна като 4ета ...В Германия вси4ката им е такава-като запо4не6 от градината,у4или6тето и  свър6и6 на работа...И данъ4ната им система е о6те по-объркана...То4но за това ми се иска докато стане време за у4или6те да сме се прибрали в БГ-то.Колкото и да са се скапали и там не6тата,мисля 4е е дале4 по-добре от немската система.
На една приятелка дъ6теря и сега е първи клас.Даскала я похвалил,4е се справяла най-добре в класа и попитал родителите и дали не са я насилвали да у4и в къ6ти?!Пък детето просто проявява интерес.Направо съм изумена от разсъжденията им тука.И като си помисля как една буква я у4ат цяла седмица,направо ми призлява.4е моето дете миналата година(на 2,5г.бе6е!) за по-малко от седмица нау4и цялата bg-азбука,та си мисля,4е 6те изперка в у4или6те.
Пък градините тук са ни6то пове4е от една забава4ница,въпреки прехвалените им хвалби на представянето.



А какво мислите за концентрацията? Правихме изследване с колегите: повече от 6-7 минути не могат да стоят без да мърдат или щракат с химикалки, а след това започват с говоренето. Какво е това чудо.... ooooh!



Ами ску4но име на децата,за това не могат да стоят на едно място.Ако системата се промени,6те успяват да им ангажират вниманието с интересни не6та и няма да е така.
Дне6ните деца са прекалено умни и не се интересуват от остарели работи,за6тото просто ги знаят.

# 123
  • Мнения: 1 238
В Дания е почти като в Швеция.
Моето дете не ходи още на училище- на 4 години и половина е и ходи в детска градина, но в група за деца с увреждания.
Бих казала, че правят доста за тези деца. В групата са 5 деца и имат 4 учителки. Няма лелички както в България. Веднъж в седмицата идва логопед, който ги занимава, правят разни упражнения. Всеки понеделник ходят на дълга разходка- примерно в Зоогическа градина, в музей или на театър, ходили са и на царевична нива да берат царевица, общо взето всякакви неща, дори и на басейн.
Тук започват с нулев клас, на 6 годинки. Той е нещо като предучилищна. Основното образование е 9 години и след това продължават или в гимназия или в техникум.
Иначе тук определено обичат повече по-нахалничките деца. Искат децата да са оправни, самостоятелни, да казват мнението си и да могат да аргументират. Аз имам проблем с Оли, защото е екстремно срамежлива и стеснителна и психоложката ми каза, че ако и след 2 години е все така срамежлива, няма да я приемат в нормално училище, а може би ще се наложи специално.
Та така при нас.

# 124
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Омега,
не съм напълно съгласна с теб, че концентрацията зависи основно от това  дали им е интересно. Ако иm кажеш, че е за оценка, веднага се концентрират.  Иначе смятам, че тук поне учителите правят много допълнителни неща, а те са разглезени ( това не ми харесва, онова не ми харесва). Ти им обясняваш къде може да им послужи дадено нещо и чуваш ( "Ама това няма смисъл за мен")

tornerosse,
за съжаление и при нас карат децата да са устати за себе си. Имам едно момиче в класа, което беше / е цел на подигравки от началото на годината. Полудявах в класа при всяка реплика. Колко ли не им говорих...реакция 0. Казах на класният: тя трябва да се справи сама. Тя наистина се оказва силна, но друг би стигнал в друга крайност, ако е на нейно място. Въобще....защо да няма място на този свят, за тези които са по-срамежливи. 

Последна редакция: вт, 20 ное 2007, 19:55 от Kalinka

# 125
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
Omega, второто ми дете в момента е на две и половина, нито то, нито първото на тази възраст са знаели азбуката  newsm78 Масовите училища все пак са направени за средностатистически деца, ако детето не е такова, мисля че си заслужава труда, да се потърси училище, което би му подхождало  Peace Сега записах щерката на градина. Там изрично ме предупредиха, че нямат право да ги учат как се изписват буквите, чак в подготвителен клас щели да ги занимват с това.
Kalinka, на мен точно по-голямата свобода и това, че са запознати и от малки отстояват прават си, ми харесва Laughing Разбира се говоря за свобода, а не свободия. Има граница, която не трябва да се преминава  Peace

# 126
  • Мнения: 1 238
И на мен ми харесва това, че има свобода и учат децата на правата им и тн., но много ме заболя това, че няма да приемат момиченцето ми в нормално училище, защото е срамежливо.
Интелектуално няма никакъв проблем.

# 127
  • Мнения: X
В Дания е почти като в Швеция.
...

да, с тази малка разлика, че ако на детето се удава един предмет то в Дания го слагат до детето, на което най не му се удава, уж да му помага, но по-скоро да снижат нивото на първото дете
докато в Швеция по-надареното дете се насърчава, дават му се задания и домашни за неговото ниво
и не на последно място - храната
тук ги хранят - и в училище, и в детската, без да плащаме за това
в Дания май почнаха експерименти с училищна храна и май ги спряха поради  ... ниска хигиена
така ли е, или ми е грешно инфото?

# 128
  • Мнения: 2 761
Сега записах щерката на градина. Там изрично ме предупредиха, че нямат право да ги учат как се изписват буквите, чак в подготвителен клас щели да ги занимват с това.


Буквите го нау4их съвсем на 6ега-просто няма6е какво да правим зимата и има6е една игра с която се рисува и после се изтрива.Показах му първо на 6ега неговата буква,после моята и на ба6та му.Видях ,4е веднага ги запомни.На другия ден ден му показах други и така.Сега ми взема книгите и сам търси букви.


Омега,
не съм напълно съгласна с теб, че концентрацията зависи основно от това  дали им е интересно. Ако ми кажеш, че е за оценка, веднага се концентрират.  Иначе смятам, че тук поне учителите правят много допълнителни неща, а те са разглезени ( това не ми харесва, онова не ми харесва). Ти им обясняваш къде може да им послужи дадено нещо и чуваш ( "Ама това няма смисъл за мен")
 

Ами да ти кажа,4е и аз мисля,4е ако не6то не ми е интересно и не намирам смисъл в него, е пълна загуба на време, друг да ми казва какво е по-добре за мен.
Според мен много зависи и от у4ителя.О6те по мое време си има6е 4асове,в които много внимавахме и други,в които само си говорихме.Вси4ко зависи от това,у4ителят да си разпредели максимално добре времето и да успее да  заангажира аудиторията.Даже,колкото по-малко се говори за това,което пи6е в у4ебника(което така или ина4е може да се про4ете вка6ти),толкова по-добре.Трябва да се говори за не6тата от живота и примерно да се свържат с преподаваната тема и така на вси4ки им е много интересно.
Всъ6тност и аз имам втора специалност педагогика,ама никога не съм упражнявала професията.

# 129
  • Мнения: 1 238
В Дания е почти като в Швеция.
...

да, с тази малка разлика, че ако на детето се удава един предмет то в Дания го слагат до детето, на което най не му се удава, уж да му помага, но по-скоро да снижат нивото на първото дете
докато в Швеция по-надареното дете се насърчава, дават му се задания и домашни за неговото ниво
и не на последно място - храната
тук ги хранят - и в училище, и в детската, без да плащаме за това
в Дания май почнаха експерименти с училищна храна и май ги спряха поради  ... ниска хигиена
така ли е, или ми е грешно инфото?

Ммм...не, не ти е грешно инфото, просто малко остаряло.
Да, до преди няколко години беше така в Дания- всички да са равни, няма умни, няма и глупави- всички могат еднакво. Но вече не е така. Дори започнаха да правят училища специално за надарени деца. В училище на тези, които не могат да се справят с нещо им се помага допълнително. Не смятам, че ги подценяват.
Относно храната- мога да говоря много, тъй като това е професията ми(готвач). Храната зависи от това къде се намира училището-в коя област. Когато живеехме с столицата, в яслата на Оли също имаше човек, който готвеше на децата и това беше в таксата, която беше и много по-ниска от тази, която се плаща тук, където живеем сега(в провинцията). За сметка на това пък данъците в столицата са по-високи и горе долу така се връзват нещата. Има училища, където се прави храна, има и други, където децата си носят. Всичко зависи от общината-колко пари имат и какви са им приоритетите. Готвачите в Дания са скъпо платени и не всяка община може да си позволи да назначи готвачи във всичките им училища.
Иначе традицията е такава в Дания- на обяд се яде черен хляб, а вечер топло ядене. Аз лично не виждам нищо лошо в това- черния хляб е полезен от където и да го погледнеш, дори бих казала, че е по-полезен и от топлото ядене.

# 130
  • Мнения: X
tornerosse, радвам се, че има промяна
когато живяхме там (преди 5год) положението беше трагично в детската на синчето
а познати се оплакваха от училището
дано за вас да е даже още по-добре

# 131
  • Мнения: 2 032
И на мен ми харесва това, че има свобода и учат децата на правата им и тн., но много ме заболя това, че няма да приемат момиченцето ми в нормално училище, защото е срамежливо.
Интелектуално няма никакъв проблем.

Това не може да е вярно, искам да кажа- не се притеснявай и не го взимай буквално.
Е, освен ако във вашите училища няма специалнен изпит по нахаканост де.  Mr. Green

# 132
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Крачката между свобода и свободия е много малка. За съжаление, в много случаи ( дори в самото общество) се прекрачва. Едно е да отстояваш право за нещо, което наистина има основание. Друго е да го правиш, защото "имам право и ако мине номера". Имам клас от 30 човека от най-високото ниво тук. 10 от тях се държаха отвратително, търсейки си правото "ако мине номера" за някоя по-висока оценка. Само 1 дете се прибрало в къщи, погледнало в речника дали има право да си търси правата и днес дойде, обосновавайки се при мен. Останалите 10 са забравили как са се държали, но за мен е все още валидна мисълта, че има права и права.

Омега, по принцип си донякъде права. Ролята на учителят е много важна, но това поколение ( както и идващото) е израстнало в следната ситуация ( много малко са изключенията). Детето е малко, купува му се играчка, играе малко с нея и се захвърля, купува се друга. Или се купува играчка, която после въобще не се поглежда. Срещала съм доста мнения тук: "Купих ....., ама му е скучна. Ще купя друго."   Този тип поведение повтарят и в по-късна възраст. Щом ми е скучно и го покажа, няма нужда да положа малко усилие, ще получа друго. След това стават на по 20-30 ( това е типично за задоволеното общество): купуват неща, които им стават скучни след кратко време и айде..... друго.   

А за четенето на учебник в къщи.......Смешки! В 60% от случаите домашното се пише в училище. И тъй-като голяма част не пишат въобще, не им дават такова.   

# 133
  • Мнения: 1 238
И на мен ми харесва това, че има свобода и учат децата на правата им и тн., но много ме заболя това, че няма да приемат момиченцето ми в нормално училище, защото е срамежливо.
Интелектуално няма никакъв проблем.

Това не може да е вярно, искам да кажа- не се притеснявай и не го взимай буквално.
Е, освен ако във вашите училища няма специалнен изпит по нахаканост де.  Mr. Green

Изпит няма, но те оценяват в зависимост от това колко участие вземаш в часовете и колко си активен. Може и да не отговаряш правилно на въпросите, но важното за тях е, че вдигаш ръка. А може и да си най-умният в класа, но никой да не те забележи, щом не взимаш участие. Воабще за тях е много по-важно да си нахакан отколкото умен и свит и срамежлив.
Абе странна работа.

# 134
  • Мнения: 2 032
Торнероуз, при нас не е така. Не разчитат на мерака на детето, "Може ли, госпожо, аз да кажа"  Mr. Green. Всеки го "проверяват", поред. Например в момента четат със всяко дете, и после пишат в тетрадката, чрез която общуваме, какво точно трябва да се подобри и т.н.
Един добър учител би трябвало лесно да достига и до по-свитите деца. Не може да се очаква всички да са еднакви, нали.

Общи условия

Активация на акаунт