Средно образование до 10-ти клас???

  • 5 645
  • 79
  •   1
Отговори
  • Мнения: 8 962
Разбрахте ли за поредната "гениална" приумица на министерството на образованието?
Който нямал амбиции да учи висше, щял преспокойно да се дипломира след завършването на 10-ти клас. А мераклиите за висшисти трябвало да си изкарат и 11 , и 12 клас. По този начин нашата мила Държава щяла да спести някой и друг лев.
Честно казано не съм се сблъсквала с по-безумна идея и съм убедена, че няма прецедент в света. Вместо да се прави всичко възможно да се мотивират подрастващите към завършване на висше образование, Държавицата ни явно иска да се превърнем в нация на хора със средно обравание. Тук някой ще каже "Къв е проблема, който иска да учи, който не иска - не". Но не е така. Един десетокласник не е достатъчно зрял, за да може да взема подобни радикални решения за живота си. Освен това, ако днес завършиш средно във всеки един момент през годините можеш да решиш да завършиш и висше. А по новата система това няма да бъде възможно, защото ще се бъдеш дипломирал 10-ти клас, а за висше ще трябва да си учил до 12-ти.
Лично аз съм потресена от тази идея за реформа в образованието. Дано се намери някой с капчица акъл, който да не позволи да се реализира!

# 1
  • Мнения: 677
Разбрахте ли за поредната "гениална" приумица на министерството на образованието?
Който нямал амбиции да учи висше, щял преспокойно да се дипломира след завършването на 10-ти клас. А мераклиите за висшисти трябвало да си изкарат и 11 , и 12 клас. По този начин нашата мила Държава щяла да спести някой и друг лев.
Честно казано не съм се сблъсквала с по-безумна идея и съм убедена, че няма прецедент в света. Вместо да се прави всичко възможно да се мотивират подрастващите към завършване на висше образование, Държавицата ни явно иска да се превърнем в нация на хора със средно обравание. Тук някой ще каже "Къв е проблема, който иска да учи, който не иска - не". Но не е така. Един десетокласник не е достатъчно зрял, за да може да взема подобни радикални решения за живота си. Освен това, ако днес завършиш средно във всеки един момент през годините можеш да решиш да завършиш и висше. А по новата система това няма да бъде възможно, защото ще се бъдеш дипломирал 10-ти клас, а за висше ще трябва да си учил до 12-ти.
Лично аз съм потресена от тази идея за реформа в образованието. Дано се намери някой с капчица акъл, който да не позволи да се реализира!


Защо се заблуждаваш, че са се напънали да измислят нещо ново?
Като със здравната система се копира.

# 2
  • Мнения: 2 161
Аз съм съгласна.Крайно време е да се разбере,че от всяка свирка дърво не става.

# 3
  • Мнения: 2 161
Какво написах аз?Май беше обратното.

# 4
  • Мнения: 1 032
Не съм запозната с чуждите системи на образование, но така няма ли да стане малко като при американците. След гимназията, трябва да завършиш колеж и тогава можеш да кандидатстваш в университет. Общо взето 11 и 12 клас да са като колежа в щатите  newsm78  Говоря малко наизуст, но тази асоциация ми хрумна в момента.

# 5
  • Мнения: 2 161
Да се включат учителите.Те да кажат колко е приятно да търпят в часовете си олигофрени,само защото трябва да изкласят.Едно време Партията е повелявала да е така.Сега кой?Защо децата без амбиции да пречат на другите деца?Понякога половината учебен час преминава в озъптяването на такива,хайде да не пиша дебилчета.

# 6
  • Мнения: 9 865
Идеята е добра, но реализацията при нас обикновено куца.
Пък и, извинетИ, ама кой родител ще признае детето си за дебил, като всички искат да учат виШУ?

# 7
  • Мнения: 417
А на кой е нужен 12 клас!Тази една година е напълно излишна,не се учи както трябва,а бе направо учениците си е изкарват по кафетата.А тези,които искат да да учат си ходят на курсове и даже не се вясват в училище.И защо един десетокласник да не е достатъчно зрял,на 16 год. мисля,че не си толкова малък.Значи достатъчно зрял си на 14год. да правиш секс,но на 16 не можеш да вземеш решение дали да учиш или да хващаш мотиката и на полето.И как да мотивираш един подрастващ да учи висше като отиде на изпит и някой си Хасан,който не може да си напише името влиза да учи,защото тати е богат и кихнал някой и друг лев,а този който си скъсал гъза с извинение да учи отива да работи като сервитьор.
Какво значи държавата да те мотивира да учиш?Ти ако не искаш и нямаш желание никой не може да те накара.Да не говорим,че половината неща,които се учат в училище са напълно излишни.
Образователната система в България никога няма да се оправи!

# 8
  • Мнения: 8 962
Честно казано не очаквах точно такава реакция от ваша страна...  Shocked
Не осъзнавате ли, че след време ще се броят на пръсти висшистите в Бг??? Ще бъдем нация на непрокопсаници! И това ще е така, не толкова защото "от всяко дърво свирка не става", а защото от лекомислие въпросния индивид / все още под влияние на пубертета/  не е преценил добре ситуацията и е решил, че ще се задоволи с 10-ти клас.
Съгласна съм, че в училищата не липсват и олигофрени, и  дебилчета, но си мисля, че не е това начинът.  Защото колкото се отнася за тях тази реформа, толкова се отнася и за нашите собствени "ненагледни, най-умни" деца. Каква ви е гаранцията, че нашите деца, които естествено имаме претенции да възпитаваме перфектно, някой ден въпреки всичко няма да предпочетат да завършат гимназия 10-ти клас???
И като казвам "висшисти" имам предвид наистина стойностни хора. Моля да не навлизаме сега в дискусии на другата тема, че се бълват пресалено много висшисти - от знайни и незнайни университети.

Лично аз съм завършила Софийски университет.Надявам се, че един ден, живот и здраве, дъщеря ми също на свой ред ще завърши висшето си образование. И все пак въпросната реформа ми се струва крайно абсурдна, неподходяща и безумна!

# 9
  • Мнения: 8 962
И как да мотивираш един подрастващ да учи висше като отиде на изпит и някой си Хасан,който не може да си напише името влиза да учи,защото тати е богат и кихнал някой и друг лев,а този който си скъсал гъза с извинение да учи отива да работи като сервитьор.


Защо си мислиш, че реформата ще ни спаси от подобно уреждане на изпити???

# 10
  • Мнения: 2 891
Майка ми преподава в училище, в което са събрани всички, изгонени от другаде деца. Мъчение си е. Голяма част от тях, след като навършат 16 отиват да работят и просто не посещават часовете. Разговори с тях, с родителите им, с директора не вършат никаква работа. Остава, обаче присъствието им в дневника, както и всички пасиви за у-щето след това. Минават проверки, задават се въпроси къде са децата, как ще бъдат оформени, та да избутат и да завършат...

Предполагам, че идеята на тази промяна е имено да оправи подобни бакии.

# 11
  • Мнения: 369
Тази реформа наистина нищо ново не е. В Германия си е така открай време- който иска да учи висше, трябва да посещава училище 12-13 години и да държи специални матури накрая. Останалите учат 9-10 години и после започват работа или специализация в някоя фирма. Явно системата се е утвърдила и е добра, защото не виждам германците да са нация от непрокопсаници.  Rolling Eyes А висшистите в БГ никога няма да се броят на пръсти, просто защото родителите ще държат децата им да следват висше. Пък и колко "деца" ще предпочетат работата пред пиенето на кафенце на училище?  hahaha

# 12
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Идеята е страхотна, всъщност.
Не виждам нищо възмутително.

# 13
  • Мнения: 656
Вероятно има някаква програма, одобрена от министерсквото, в която са залегнали определени неща за научаване. Това че учениците изкарват тези години висейки по кафете не означава, че е губенето на време е задължително. Може би това е реакцията на системата на образованието - не може да се справи с учениците и просто ги отписва.


Бет, сега има прекалено много виШисти, куцо и сакато стана виШист, докато следва мръна че много го мъчили и тормозили да учи, на практика сега и у виШУтУ не се учи, студентите също гледат да кръшкат, ако легализираха и купуването на дипломи нямаше да е проблем и дебилчетата на мама завършили частно училище да станат умни глави на хартия. Недостатък е, че яко някой в последствие реши да учи, просто ще е в невъзможност да го направи. Но нека не говоря без да съм прочела наредбите, би трябвало да са оставили вратичка за вечерно училище например.

Иначе по логиката "нежелание да учат" нека изобщо да махнат задължителността на образованието.

# 14
  • Мнения: 4 841
Сама по себе си продължителността не е гаранция за качество. По-добре да учат 10 добре запълнени и ползотворни години, отколкото 12, че и 13, но последните няколко да са напълно загубено време - нито ученето им е учене, нито могат да работят и да се развиват в някаква област...
Определено приветствам идеята. Доколкото, разбира се, е обмислена и част от някакъв глобален план за реформа ПО СЪЩЕСТВО в образованието. И да, в много страни от Европа и света този модел го има - един необходим минимум, върху който се надгражда. Но надгражда този, който наистина иска, а не защото така ТРЯБВА и понеже на съседката Пена щерката е с ВИШУ от Каспичанския филиал на Новозеландския университет.

# 15
  • Мнения: 656
Тук е място да отговорим на глобалния въпрос защо Ората имат мераци за виШУ (не да учат разбира се)

# 16
  • Мнения: 6 999
Тук е място да отговорим на глобалния въпрос защо Ората имат мераци за виШУ (не да учат разбира се)
Може би повече възможност за издигане на работното място.  newsm78
Щото е ясно, че не всички почваме шефове, ама тия с някакво вишУ може и да станат newsm78

# 17
  • Варна
  • Мнения: 1 383
Тук е място да отговорим на глобалния въпрос защо Ората имат мераци за виШУ (не да учат разбира се)

За да станат шефове и лидери и да обясняват важно, важно на бай Иван какво да прави.

# 18
  • София
  • Мнения: 4 777
Честно казано не очаквах точно такава реакция от ваша страна...  Shocked
Не осъзнавате ли, че след време ще се броят на пръсти висшистите в Бг??? Ще бъдем нация на непрокопсаници! И това ще е така, не толкова защото "от всяко дърво свирка не става", а защото от лекомислие въпросния индивид / все още под влияние на пубертета/  не е преценил добре ситуацията и е решил, че ще се задоволи с 10-ти клас.

Това са абсолютни глупости, ще прощаваш... Naughty
И какво, ако са малко висшистите? Сега като всеки втори е с висшО, всичко е перфектно, така ли?
А не знам дали имаш някакво наблюдение над 10-класници, но това са вече почти ГОЛЕМИ хора, много от тях знаят какво искат и съм сигурна, че амбициозните и "будните" ще си учат до 12-ти клас. Другите ще правят това, което сметнат за правилно вместо да пречат на останалите в клас и да тровят нервите на учителите. Whistling

# 19
  • Мнения: 2 891
Някои от занаятите нямат нужда от висше, за да ги упражняваш, пък нито парите отях са малко, нито нищо.

# 20
  • Мнения: 42
Съгласна съм с тази идея.
Даже би било още по-добре всички да учат до 10 клас, след това колеж и после университет. И е много не честно с тези професионални гимназии, защото там учат два пъти повече предмети от колкото в гимназиите, а след като завършат, кандидатсват всички на равно.
И съвсем не мисля, че сега като всеки втори е вишист е супер компетентен.
Искам да питам дали сте ходили скоро в студенстки град? За какво става въпрос там?

# 21
  • Мнения: 656
Съгласна съм с тази идея.
Даже би било още по-добре всички да учат до 10 клас, след това колеж и после университет. И е много не честно с тези професионални гимназии, защото там учат два пъти повече предмети от колкото в гимназиите, а след като завършат, кандидатсват всички на равно.
Добре де, а какъв е смисилът? Ако учиш 2пъти повече би трябвало да не се притесняваш от изпити, защото следва да знаеш 2пъти повече. Или ученето 2пъти повече е просто заради приказките?

# 22
  • Мнения: 2 759
                     Безумна ми се вижда самата идея. Неграмотността на подрастващите ме стряска сериозно не от вчера, и съм изненадана да разбера, че много хора смятат, че и това образование им е много на тия деца. На нашите деца. Не в Пакистан, а в държава от Европейския съюз...

# 23
  • Мнения: 42


Да знаеш два пъти повече ли? А ти знаеш ли, че тези училища имат държавни изпити след 12 клас. Ако не ги издържиш все едно си бил в обикновенна гинмазия. И кое по напред трябва да свършиш: да се готвиш за кандидат-студентски изпити или за държавните изпити.

# 24
  • София
  • Мнения: 4 777
Съгласна съм с тази идея.
Даже би било още по-добре всички да учат до 10 клас, след това колеж и после университет. И е много не честно с тези професионални гимназии, защото там учат два пъти повече предмети от колкото в гимназиите, а след като завършат, кандидатсват всички на равно.
Добре де, а какъв е смисилът? Ако учиш 2пъти повече би трябвало да не се притесняваш от изпити, защото следва да знаеш 2пъти повече. Или ученето 2пъти повече е просто заради приказките?

Да знаеш два пъти повече ли? А ти знаеш ли, че тези училища имат държавни изпити след 12 клас. Ако не ги издържиш все едно си бил в обикновенна гинмазия. И кое по напред трябва да свършиш: да се готвиш за кандидат-студентски изпити или за държавните изпити.

Абе на всички им е ясно как се вземат тези държавни изпити в тези училища. Не съм чула някой да не е преписал на тях, а и квестори са им я класната, я някой друг познат учител. Да не мислиш, че в езиковите е по-лесно? Факт е, че много от децата завършили професионални гимназии на изпитите в университети никак не се справят блестящо. А щом са учили два пъти повече, не би трябвало да е така.

# 25
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
    ..... и съм изненадана да разбера, че много хора смятат, че и това образование им е много на тия деца.

На кои деца?
Нали не слагаш всички деца под един знаменател и разбираш, че има маса хора, които не желаят да учат, вместо това искат да усвоят занаят и да работят.
10 години са напълно достатъчни за продобиване на богата обща култура и подготовка за живота.
Стига да са добре уплътнени.

# 26
  • Мнения: 42
Искам да кажа, че от моя випуск преди 5 години ни скъсаха половината. И се явихме септември отново. А за вузовете няма по два приема в годината.
Била съм в Италия и ми направи впечатление, че там повечето деца учат до 8 клас. След което тези който имат семеен бизнес започват работа там, а други който имат желание учат в такива професионални училища. Общо взето много малко стават вишисти. И не разбирам защо като ни е и без друго толкова бедна държавата трябва да продължава да налива излишни пари в тази остаряла образователна система.
Не е ли по-добре да се вложат тези пари в подобряване на материалната база.

Последна редакция: вт, 12 фев 2008, 12:17 от Beld

# 27
  • Мнения: 4 841
                     Безумна ми се вижда самата идея. Неграмотността на подрастващите ме стряска сериозно не от вчера, и съм изненадана да разбера, че много хора смятат, че и това образование им е много на тия деца. На нашите деца. Не в Пакистан, а в държава от Европейския съюз...

Грамотността/неграмотността се формират през целия курс на обучение, даже по-скоро и определено по-устойчиво в първата му половина. Да се разчита, че в 12-ти клас тепърва ще се ограмотят, е ... малко наивно.
Образованието, което човек получава, е това, което иска да получи. Има достатъчно добре образовани деца, които се явяват по състезания, олимпиади, печелят конкурси и какво ли още не. Това, че за тях не се говори и не ги познаваме, не значи, че ги няма. Не знам защо ратуваме толкова силно за "всеки българин - висшист!" или поне с общата култура на Димо Падалски...

# 28
  • Мнения: 4 297
Смятам, че това е много добро решение. Който иска да продължи с образованието си ще го направи, който не иска, ще поеме пътя си. Пък и до колкото знам, едва ли някой може да задължи младежите, които са завършили 12-ти клас да учат висше. Тоест, дори тези, които нямат намерение да следват, могат да решат да учат до последно а не до 10-ти клас. Нещо като колеж ще се получи.

# 29
  • Мнения: 656
Синът ми е 6ти клас, ще се опитам да анализирам какво научих за училищното обучение.
От първи до 4ти клас учеха много, но не правеха много диктовки. В резултат на това сега детето има много пропуски в правописа и съботно-неделно време наваксваме заедно.
След това учат всякакви глупости (включително и чертане - не на геометрични фигури а машинно чертане), не им стита времето никога да се вземе годишния материал. Тази година имаше продължителна стачка, но повечето (не чух всички) учители заявиха, че ще наваксат материала. Така и за мен не стана ясно защо при това условие предишни години не им е стигало времето.
Натискам синът ми да реши какво виШУ ще иска да следва, защото отсега трябва да се насочи към нещо за да набляга на тези предмети. Аз като обезверена в системата за виШУ образование натискам детето да учи езици за да ходи да учи някъде навън, където все още (предполагам) се научава нещо. Но само езикът няма да е достатъчен, за да кандиданства на равни начала с местните, така че трябва отсега да избере какво го влече. Така че трябва отсега да имам представа къде ще ходи синчето ми, да проверя тамошните критерии за кандидатстване. Има междуправителствени спогодби за приравняване на образованияна.
Смятате ли, че намаляване на обучението на 10 години ще се отрази благоприятно в тези спогодби? Дори и да не си висшит рискуваш да не ти признаят средното образование.

Това беше, аз казах!
Вие съдете, мислете и решавайте за вас си, защото дори и да се надигне глас, то Блъгария се превърна в пустиня...

# 30
  • Мнения: 1 100
ЗА.  Peace
Аз съм 10 клас и смятам, че е удачно.

# 31
  • Мнения: 4 965
И аз мисля, че е добра идея, но не вярвам у нас да се реализира успешно. Още повече, че трябва напълно нова програма - още от 1-ви клас.  newsm78
Но пък в повечето страни е така - в 10-ти клас завъряват средно, после 2 г. колеж (от него най-често с диплома за специалист - най-ниската форма на висше или съответно с техническа специалност), после - бакалавър, магистър и т.н.
Който не иска да става специалист, си остава със средно. И без това всеки втори у нас вече е с висше, което често и не ползва...

# 32
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Тази идея не е от днес. Още преди няколко години се заговори за това. И да, ще го направят и мисля, че няма да е зле.
11 и 12 клас са загубено време за децата, които не продължават висше. Те и толкова ходят на училище. Няма смисъл и ние(учителите) и те(учениците) да хабим нерви и държавни пари за нищо.
А ако някой реши, че иска висше, не му пречи по всяко време да ги изкара тези класове, но тогава ще е мотивиран и ще има смисъл, а сега е само отбиване на номер.

Не ми харесва и както е сега - всеки втори с висше, качеството е много занижено, конкуренция голяма, но специалисти сред тях  - малко.

# 33
  • Мнения: 14 133
И аз мисля, че е удачно.

# 34
  • София
  • Мнения: 1 077
Да се учи до 12ти клас е безумие, в Русия се учеше до 10ти, а за образованието им и без да сте се докоснали, най-малкото сте чували. Аз съм за това да не се размива материалът. Това става само по стария начин - с учене в събота. Четири срока. "Руска" матура по всичко накрая на всяка година.

Относно точно този модел, който дискутираме, съм против. Защо?

Защото, преподавайки на 8-12 клас, мога смело да заявя, че нямат адекватни решения като цяло за бъдещето си, малко от тях са наясно със себе си, освен това, т.нар. "яснота за бъдещето" е повлияна от обществото ни, което през последните 20 години не толерира образованите. В следствие на което, виждайки как сервитьорките печелят 3 пъти повече от лекарите, те ще предпочетат тази професия.

Според мен, трябва да се промени системата по начин, който мотивира и задължава децата да учат. Настоящето българско училище в това отношение просто не е приятно място, нито полезно.

Най-належащият въпрос обаче е НА КАКВО, ПО ДЯВОЛИТЕ, ДА ГИ УЧИМ ТЕЗИ ДЕЦА. Учителите следват програми, спуснати отгоре, независимо дали им харесва. Родителите не знаят и те какво искат за децата си, политиците пък съвсем, но съвсем очевидно не и добре образовани хора. Така че трите страни трябва да седнат на една маса и да поговорят за важните и второстепенните неща.

И не ми казвайте, че не ви вълнува фактът, че искат да въведат задължително религия от предучилищна. Лично аз просто ще откажа такова образование за детето ми и няма да позволя да бъде облъчвано.

# 35
  • Мнения: 2 759
...И не ми казвайте, че не ви вълнува фактът, че искат да въведат задължително религия от предучилищна. Лично аз просто ще откажа такова образование за детето ми и няма да позволя да бъде облъчвано.
                     Няма  да го кажа, тъй като и мен ме вълнува. По-скоро бих спряла детето от училище, в което му натрапват религия  Peace.

# 36
  • Мнения: 8 999
Идеята ми се струва разумна. Наистина поне половината ученици от 11 и 12 клас в момента изобщо нямат представа защо ходят на училище. Те жадуват да завършат и да се потопят в златодоходоносните дебри на сервитьорството, ски и сърф учителството, плочкаджийството, бояджийството и т.н. Това са добри професии, но за да бъдат упражнявани, наистина няма смисъл от познаване в дълбочина законите на физиката и математиката. Нито дори на правописа /който би следвало да е усвоен със зъвъшването на 8ми клас/. И не си мислете, че повечето деца ще се откажат от последните два класа - моите прогнози са, че предпочелите да се дипломират след 10ти клас ще са доста малък процент.

# 37
  • Мнения: 2 759
...Това са добри професии, но за да бъдат упражнявани, наистина няма смисъл от познаване в дълбочина законите на физиката и математиката...
                    Общата култура не е за подценяване. Нито богатият речник. Пък ако ще и да си строителен работник в някое чуждоземско село. Дразни ме 'Здравейти, как сти?', пък било то и от кварталната сервитьорка, да не говоря за по-високи позиции. Много думи се ползват неправилно. И да, важни са и физиката, и математиката, и френския, и латинския, ако щете.

# 38
  • Мнения: 599
Честно казано не очаквах точно такава реакция от ваша страна...  ShockedНе осъзнавате ли, че след време ще се броят на пръсти висшистите в Бг???

А защо пък трябва всички да са висшисти?
Освен шефове,на едно предприятие са му нужни и работници.....предполагам.

# 39
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Аз съм за: от позицията на някой, който трябва да преподава на деца, които ще се насочат към професии, за които не се иска висше образование. Тук ( в Холандия) е задължително да ходят на училище до 16 години. Ако питаха мен: могат да го направят до 15 и след това на работа. Няма по-голяма издевателство над учителя да има няколко бройки от теи деца в класовете си.

Което в България трябва да се въведе са специализирани училища за дадени професии ( като техникуми), така че деца от обикновени училища по-късно ( ако искат) да могат да учат там. Или след 10 класа да учат, както и възможност, ако на 20- 30  искат да учат висше да имат тази възможност полагайки изпити дали имат мисловна възможност да учат.

# 40
  • Мнения: 8 999

А защо пък трябва всички да са висшисти?
Освен шефове,на едно предприятие са му нужни и работници.....предполагам.

И те са десетки пъти повече от шефовете!

                    Общата култура не е за подценяване. Нито богатият речник. Пък ако ще и да си строителен работник в някое чуждоземско село. Дразни ме 'Здравейти, как сти?', пък било то и от кварталната сервитьорка, да не говоря за по-високи позиции. Много думи се ползват неправилно. И да, важни са и физиката, и математиката, и френския, и латинския, ако щете.

За 10 г. в училище се натрупва достатъчно обща култура, основни познания по предметите, усвояват се правописни и правоговорни норми /последните дори и в рамките на прогимназиалния курс на обучение/. А който не е усвоил тези знания за 10 г., едва ли ще се впрегне да навакса пропуснатото за следващите две години.
Аз съм учила до 11ти клас, моите съученици - също, но това не ни слага на едно ниво при възприемането и усвояването на учебния материал. Ако някои от тях бяха продължили да учат още 11 класа, със сигурност щяха да си излязат точно толкова неграмотни, колкото бяха и след завършването на средното си образование.

# 41
  • Мнения: 2 759
За 10 г. в училище се натрупва достатъчно обща култура, основни познания по предметите, усвояват се правописни и правоговорни норми /последните дори и в рамките на прогимназиалния курс на обучение/. А който не е усвоил тези знания за 10 г., едва ли ще се впрегне да навакса пропуснатото за следващите две години.
                     Последния ми отговор беше на цитата в самото мнение, въпреки, че не е точно по темата. Не твърдя, че 11-ти клас е най-важната година.

# 42
  • София
  • Мнения: 62 595
Един път и аз да съм съгласна с някоя идея на министерството. Сега децата могат на 16 години по КТ да започнат работа. Какъв е смисълът, тогава да ги караме да учат до 18-19-годишна възраст, ако нямат никакъв интерес. Който иска да отива в университет, да си доучва и да държи матури.
Доколкото разбрах, ако някой, дипломирал се в 10 клас има желание да кандидатства, то и по-късно може да си даучи и да държи матури. Ако е така, нищо не се губи, освен неизвинените отсъствия при тийновете, за които 10 клас е достатъчно. Да ходят и да работят и да се издържат, ако не искат да учат. Пък ако им дойде друг акъл, да продължат по-късно с ученето.
 По-добре учене с мерак, но по-късно, отколкото насила и с нулева полза за децата.

# 43
  • София
  • Мнения: 399
 А ако завършат 12 клас и после не ги приемат във ВУЗ, нещо като полувисше ли ще бъде или просто средно със загубени 2 години? Не е ли по-добре тогава всички да учат до 10 клас и после който иска кандидатства?

# 44
  • Мнения: 6 362
Честно казано не очаквах точно такава реакция от ваша страна...  ShockedНе осъзнавате ли, че след време ще се броят на пръсти висшистите в Бг???

По-добре шепа висшисти, но наистина специалисти, грамотни и умни хора, отколкото нация от висшисти, които не могат и името си да напишат правилно.
От няколко месеца отново съм студентка и (може да прозвуча като престаряла лелка), но не мога да повярвам в какво се е превърнало образованието ни. Разликата, най-вече в грамотността сред студентите в сравнение с нивото от преди 10 години, направо е отчайваща. Мога да дам не десетки, а стотици реални примери от всекидневния ми сблъсък с невежеството, незаинтересоваността, безхаберието и неграмотността. И въпреки всичко това тези хора продължават уж да учат, те най-вероятно и ще завършат, просто защото цялото ниво е такова (имам предвид нивото на колегите-студенти, тъй като самото образование е на добро ниво - т.е. дава възможност на хората, които искат да научат нещо, да го постигнат).
По-добре 50% по-малко висшисти, но това наистина да значи, че си грамотен, че си специалист, че си достатъчно образован.

# 45
  • Шотландия
  • Мнения: 2 859
Доколкото си спомням, увеличаването на годините на образованието дойде от изискването да сме като другите в ЕС. Да, ама те почват училище по-рано - поне някои от тях. Във Великобритания, например, почват на 5 г. 5+11= 16 г. Докато стигнат до края на задължителната за обучение възраст (която и в БГ е същата, междувпрочем), децата са изкласили вече 11 класа. Оттам нататък - още една година за тези, които ще продължат във ВУЗ, в която година се набляга на предметите, които ще се зачитат за университета или каквото там ще учи. И ето ти 12-годишно образование, което се завършва на 17 години. В БГ щото почват по-късно, та се получават парадокси да завършват училище по на 19-20 години...

Иначе съм изцяло ЗА този избор. Висшето в БГ толкова е девалвирало, може би с изключение на няколко стари и с традиции ВУЗ-а, че по-малко висшисти със сигурност ще означават по-малко пара, хвърлена на вятъра. Държавна и родителска. Обаче всичко това в комбинация с матури, провеждани от независими квестори и оценявани външно, отново от независими оценители. Иначе всичко се обезсмисля.

За авторката на темата, която се опасява, че България ще остане без висшисти - в момента са й прекалено много. Освен това, не е вярно, че ако в 10 клас не направиш правилен избор, това ти е за цял живот. И в момента допълнително като частни ученици се дипломират достатъчно хора, които по една или друга причина не са си завършили образованието, когато им е било времето. Идват след години, учат повече от редовните ученици, явяват се на изпити и си взимат дипломите. Но по принцип този въпрос се решава от родителите. В огромното мнозинство от случаите. Така че, място за голямо притеснение няма.

# 46
  • Мнения: 656
Мамма,
Не съм съвсем съгласна с теб. Проблемите във висшето образование не идват от средното. Основен фактор е, че разрешиха "платеното" обучение. Всеки, който иска може да стане висшист - просто си се записва и плаща, а ВУЗовете толерират този подход - нали парите валят. А сега е на път съвсем да се изроди като отпадне "държавната поръчка". Хората имащи желание да учат трябва да имат и пари да го направят. Излиза че всеки с пари ще може да стане висшист независимо от умствения си багаж.

# 47
  • Мнения: 25 742
Има и нещо друго - висшето образование е толкова обезценено, че вече се приема за задължително условие за започване на работа.
Някой може ли да ми обясни защо ѝ е висше на една продавачка? Или защо цех за алуминиева дограма търси работници с минимум средно образование? Работници, не ръководен персонал!  Shocked
А учените от БАН се притесняват, че ако ги изгонят от там, няма къде да работят. Горките, не знаят, че всеки производител на безалкохолни ще ги приеме с радост да пълнят бутилките му.  Mr. Green

# 48
  • София
  • Мнения: 62 595
И какво му е на платеното образование? Предпочитам да плащам семестриална такса в частен ВУЗ, отколкото да давам съвсем нелегално повече от година пари за частни уроци, че евентуално да вляза държавна поръчка или в държавен ВУЗ. По-добре който иска и е готов да си плаща да учи, но ситото на вече влезлите да е по-дребно. Така или иначе в първи и втори курс се разбира кой иска да учи и кой може да учи. Някои честни ВУЗ-ове започнаха повече да държат на качеството на студентите и дипломираните, защото и те гонят имидж.

# 49
  • Мнения: 656
Радостинче, в това е проблемът. Ти даваш пари за частни уроци да научиш достатъчно за да влезеш в отпуснатите бройки държавна поръчка. Нали затова говорим - за научаване, не за тапия. Дали ще ги дадеш за частни уроци, или ще си скъсаш ... седалката сама, резултатът ще е знание.

# 50
  • Мнения: 919
Аз също подкрепям това решение,много ми допада.
Имам лични наблюдения,виждала съм как учител моли учениците вътре в барчето да влязат в час. #CrazyТова бяха ученици последна година и не виждам смисъл да ходят на училище,щом киснат все по барчета. Peace

# 51
  • София
  • Мнения: 62 595
На частните уроци младежите не се научават по-добре да боравят с информация и не стават по-грамотни, а да покрият нарочно завишените критерии на ВУЗ-овете. Това са две различни неща. Всички знаем кой, как и защо дава кандидат-студентски уроци и колко грамотни влизат студентите. Те буквално зазубрят готови дадени неща на уроците, а това не са трайни знания. Ти сама можеш да се убедиш колко са грамотни днешните журналисти, а само СУ има такъв факултет и там има цели 3 изпита за влизане.

Когато семестриалните такси са солени, стимулът е по-голям и съответно и изискванията на студентите стават по-големи. За държавните ВУЗ-ове е ясно - нищо не си дал, нищо не си взел. Но я се изръсвай по хилядарка на семестър в някой частен ВУЗ и си помисли дали ще търпиш да те правят на идиот, да се пропускат упражнения, защото преподавателите имат друга работа или да се гаврят с теб на изпит.

# 52
  • Мнения: 369
Мамма за съжаление потвърди моите предположения, че нивото в БГ-университетите е отчайващо вече. Ето предната седмица ми казаха за още двама познати, които се опитваха да учат в Германия, имаха финансова подкрепа от родителите си и не работеха по време на семестъра, но пак не успяваха да си вземат изпитите. Дори сменяха специалността и университета колкото пъти беше позволено. Накрая видяха, че няма да вземат висше тук и се върнаха в БГ. И предната седмица разбрах от общи познати, че им било много хубаво в БГ, работели си нормално на пълна работна седмица и си вземали изпитите без проблем. Rolling Eyes

Този сценарий се разиграва по мои наблюдения при поне 50% от студентите тук. Та явно има нужда да се приеме, че не всеки става за висшист...

# 53
  • Мнения: 656
Радостина, ти си предубедена.
Имам наблюдения над висшето образование от далечната 1990г до ден днешен, наблюденията ми обхващат сриването на системата в 1 университет. Не съм плащала за частни уроци по време на следването, нямах дори такса. Въпреки всичко никой преподавател не си позволяваше поведението описано от теб. Сега преподавателите като им платиш 1000лв семестриална такта не смеят да те скъсат, защото ще си вземеш книжката и ще идеш в друг униревситет, в който се изкарва по-лесно. За студентите важна е тапията, а за преподавателите - парите. И вълкът сит, и агнето - цяло, само дето "безплатен обяд няма" та кой се е жертвал вместо агнето не се знае.

# 54
  • София
  • Мнения: 62 595
Кой ти говори за далечната `90 година? Това си беше друго поколение. Говоря за днешно време и имам преки впечатления, защото съм в студентска среда и много добре виждам разликата в знанията на днешните студенти и в поведението на някои преподаватели.
Това, за което говориш е повече за първи и втори курс при бакалаврите. И пак много окапват. Има си частни ВУЗ-ове, които държат на качеството на обучението. Но като цяло сега държавните учебни заведения са много зле, защото много преподаватели им са на хонорар в частните такива и търчат напред-назад. При положение, че му тече заплатата на държавно, защо да не побачка и на частно?

А по магистърските програми най-много си личи качеството на ВУЗ-а. Ако и в магистърската се кара всичко като в бакалавърската, зарежи.

# 55
  • София
  • Мнения: 1 077
За мен дискусията е просто разбиваща. Направо не знам...
Вместо да работим над стабилизиране на системата, да обучаваме преподаватели, да ценим труда им, да противостоим на безхаберието на държавата в политиката спрямо младите, какво се получава?

Държавата абдикира от проблема, че по-лесно да се каже - така и така са необразовани, за какво да харчим за тях пари и да инвестираме? Дай да убедим гражданите, че просто не си заслужава, а висшистите ни били много. КАК ТАКА да са много! Какво представлява страна без специалисти? Защо едни да могат, а други не. Вие избщо замисляте ли се, че в момента тече дискусия, тясно свързана с чиста проба расизъм?
Аз съм ЗА привличане на циганите и турците, и българите от по-непросветените семейства в училище. Готова съм да правя публични курсове безплатно, да ходя по места, да мотивирам, само и само да има повече образовани хора. А ние коментираме, че било хубаво направо да не се учи много.

Мамма, проблемите в университетите идват пряко от проблемите в средното образование, а мен ако питате - направо в началното образование. В крайна сметка, децата се учат да четат и пишат в 1-4 клас. Какво става там? Аз например не знам, а съм даскал...

Говорила съм с професори и доценти. Това са същите хора от преди, просто студентите са други, нямат капацитет да обемат информацията, нямат пространствено мислене, няма дори култура на изказа. Казвали са ми 20 годишни, че ме четат с речник в ръка!

# 56
  • Мнения: 656
Радостинче, ще бъда още по-конкретна. Не искам да те убеждавам в нищо.
Наблюденията са ми от 1990 до ден днешен. Не само от 1990г. Зарежи частните ВУЗОве, пиша за ТУ-София. Когато човек е убеден в нещо отказва да погледне нещата под друг ъгъл, затова няма да споря с теб.
Знам аз как учих, знам колко са ме късали, знам колко отпадаха първата годин, знам и други, които отпаднаха 4 курс. Знам и времето, когато решиха да разделят висшето на бакалавър и магистър. Сега наблюдавам човек, който изкара бакалавърска програма и сега кара магистърска.

# 57
  • София
  • Мнения: 62 595
За ТУ имам предимно хубави отзиви. Там наистина е друго нивото.
Обаче, други прехвалени държавни вузове са си пълна скръб.

# 58
  • Мнения: 656
Занда, съгласна съм с теб, че държавата абдикира.
Но все още смятам, че проблемите в средното образование идват като следствие от висшето. Не може един кандидат учител да идва при мен за консултация за дипломна работа, която е на нивото на проект за техникум (както се казваше на времето) и аз да остана замаяна от глупостите, които пише вътре. Естествено вината е на този, който го е пуснал после да се дипломира.

Радостинче, ТУ е нищо с времето, когато аз бях там, а моето време там е нищо с времето, когато родителите ми са били там. Въпросът е защо с течение на времето този ВУЗ, за който имаш "хубави отзиви" нивото е занижено толкова много.

# 59
  • София
  • Мнения: 62 595
Работата е ясна - пак се появи хубавият стар порочен кръг. Щом учител по английски може да стане човек без завършена поне езикова гимназия, да не говорим за английска филология, а само на база изкаран курс по определена система 2-3 нива, какво ниво ще търсим на езиковото обучение! И за всичко е така.
Преди години, на стари години трябваше да пиша курсова работа, която беше оценена много високо, но предизвика учудване защо съм си правила труда да пиша курсова работа, която е на ниво на дипломна. Върви, че обяснявай, че предлагаш един продукт, който ти е визитната картичка и е важно да е изработен качествено.

Както някой каза - толкова си могат, това е нивото. Лошото е, че в училище ги товарят с прекалено много и неразбираема информация, която не им върши работа. Поне да се научат да пишат грамотно.

Повече няма да засягам вузовете, че оспамихме темата.

# 60
  • Мнения: 30
Аз съм учителка и смятам че това е добра идея, защото много по-лесно се работи с деца, които имат желание да учат. Това, че образованието до 12 клас е задължително съвсем не означава, че тези хора наистина научават нещо, защото по-голямата част от времето си я изкарват в близките кафета или в училище, но занимваийки се с всичко друго само не и с това, което трябва (това се отнася за тези които не искат да учат). Така че, те нещтата и сега седят горе-долу по същия начин...т.е който иска учи, който не иска-не учи.
 

# 61
  • Bristol
  • Мнения: 9 370
И аз мисля, че е добра идея, но не вярвам у нас да се реализира успешно. Още повече, че трябва напълно нова програма - още от 1-ви клас.  newsm78
Но пък в повечето страни е така - в 10-ти клас завъряват средно, после 2 г. колеж (от него най-често с диплома за специалист - най-ниската форма на висше или съответно с техническа специалност), после - бакалавър, магистър и т.н.
Който не иска да става специалист, си остава със средно. И без това всеки втори у нас вече е с висше, което често и не ползва...
Системата тук е от 5 до 16 години задължително образование. На 16 години се полагат изпити, подобни на нашата матура, но по-нататък не вършат никаква работа. За това пък дават информация на децата, родителите, училището и държавата за нивото на обучението. След 16 години, който иска да учи избира профил. Всеки профил съдържа определени предмети, в зависимост от интересите на ученика. Учи се още 2 години. Обучението може да се извърши в училище или колеж. След тези две години се правят нови официални изпити, които вече имат значение за кариерата ти и бъдещото обучение. Много често за постъпване дори на неквалифицирана работа, питат за оценките от тях, най-често тези по математика и английски. След като завършиш на 18 години можеш да продължиш обучение в Университет или Колеж, където вече избираш специалност. Колеж е по-евтиния вариант и за не повече от 3 години, при не голямо натоварване, излизаш квалифициран специалист. Вече записалите университет учат 2-3 години за бакалавър и още 1-2 години магистър, там говорим за съвсем различно ниво специалисти и заплащането им е в пъти по-високо от на завършилите Колеж.
Zanda, нищо против специалистите, но не е нормално висококвалифицирани кадри, да се назначават на позиции, които не изискват подобна квалификация. Това е загуба на време и пари  Peace Колко са работните места в България, който изискват по-високо образование и колко, за който е достатъчно да знаеш просто писане и смятане на добро ниво Wink Държавата си прави сметката. Бюджетът не е неограничен  Peace

# 62
  • София
  • Мнения: 1 077
Аз съм учителка и смятам че това е добра идея, защото много по-лесно се работи с деца, които имат желание да учат. Това, че образованието до 12 клас е задължително съвсем не означава, че тези хора наистина научават нещо, защото по-голямата част от времето си я изкарват в близките кафета или в училище, но занимваийки се с всичко друго само не и с това, което трябва (това се отнася за тези които не искат да учат). Така че, те нещтата и сега седят горе-долу по същия начин...т.е който иска учи, който не иска-не учи.
 


Колега, а не е ли по-правилно да ги мотивираме по всякакъв начин, а не да казваме - те не учат, тяхна си работа?

# 63
  • София
  • Мнения: 62 595
Има една приказка, която казва " на човек можеш насила да му вземеш, но не можеш насила да му дадеш". На 16-17 години много от учениците мислят с хормоните си. Много от тях смятат ходенето на училище за загуба на време. За тях е по-добре да се дипромират в 10-ти клас, отколкото да киснат по кафенетата. Дори и да се размаха камшик над главите им, те ще присъстват само физически, но няма да научат нищо. Най-много да се увеличи броят на женените и бременните ученички.

Има и нещо друго. Като мине още време, много от учениците сами ще започнат да разбират, че образованието е лукс и ще им дойде наум, че е по-добре да останат в училище. Като започнат да си търсят работа и като усетят разликата в заплащането и според образованието, ще разберат за какво става въпрос. Сега насила стоят в училище и не знаят какво означава да се ходи на работа и да се издържат поне частично сами.

Последна редакция: чт, 14 фев 2008, 12:52 от RadostinaHZ

# 64
  • Мнения: 656
Радостинче, нищо лично къв теб.
Имам питане към учителките - защо като не показват знания не пишете 2ки и не оставяте на поправка?
Даването насила на знания не става, не давайте и оценки.

# 65
  • София
  • Мнения: 62 595
и аз това съм се чудила. Ако бях учител, като нищо бих им натракала двойките на всички опашкари. Предполагам, че с новите делегирани бюджети ще има проблеми и с това - да не би учениците да напуснат, а с тях и парите.

# 66
  • Мнения: 2 759
                  Аз също като Занда, ако мога с нещо да помогна да не се случи това, бих полагала безплатен труд. Абсолютно съм съгласна с нея по въпроса. Ни най-малко не разбирам какво значи 'твърде много висшисти'. Това е като да имаш прекалено много пари, вероятно  newsm78. Според мен и двете твърдения са... много странни.
                  Държа да кажа, че нямам висше, нямам полувисше, имам само едно глупаво средно, което получих почти насила. По неслучайност съм прилично грамотна, по случайност работя тясно специализирана работа. Но винаги ще съжалявам, че нямам висше. Дори ако трябва да съм честна - няколко. Архитектура, съдебна медицина, комуникации и нямадакажакакво. Вероятно имам болни родителски амбиции, но детето ми ще учи и 11-ти и 12-ти и 16-ти ако трябва, че и висше  Crossing Arms. Хау!

# 67
  • Мнения: 656
В далечната 199..г. имаше една инфлация, заплатите бяха в приятни за окото цифри, но и кафето беше 10-15лв. Сега е същото - девалвация на българските дипломи.

# 68
  • София
  • Мнения: 1 077
Как да не пишем двойки?
За какви хора говориш? Двойката е много сериозна оценка. Тя показва отношение, знания, проблеми, които на момента трябва да се решат. При две двойки звъня на родителя, за да разпитам за причините. Но се е случвало за първи срок 8 клас едно дете да има 18 двойки. Системата е такава, че не позволява лично отношение - всичко е с тестове, устните изпитвания отново са в писмен вид, защото са диктовки на думи, докато диалозите, говоренето просто не го оценявам, за да не ги паникьосам, а само давам препоръки или целият клас участва. Не е редно да се поставят оценки на откъслечни отговори според мен - казал една дума и, хоп, шест. Тестът е чудесно средство - 100 точки, приведени към шестобална система, от който мърдане няма - или знаеш или не.

# 69
  • Мнения: 24 467
Само чух за идеята, но не прочетох точно подробностите. Тук не видях, макар, че попрехвърлих темата, линк към информация, а не ми се обсъжда нещо, с което не съм добре запозната. Иначе много ме интересува. Миналата година на моя близка дъщерята беше ХІІ клас- като гледам за какво ходеше на училище реших, че това си е загубено време.
Моля ако има линк- дайте го. Извинявам се ако е даден вече, не видях.

# 70
# 71
  • Мнения: 24 467
Бе то някак не мога да го вържа. Това, напр., "Техникумите ще дават дипломи още в X клас от есента.". Нали който е започнал по един учебен план и т.н....?
А че е излишно за редица деца да учат тези две години горница според мен, излишно си е. Винаги съм била на това мнение.
Интересно значи- училищата ще са като болниците- на самоиздръжка, бизнес значи да се върти, бизнесмените да спонсорират. Айде на частното!

# 72
  • София
  • Мнения: 62 595
И мен това ме притеснява - спонсорството. Значи, всичко се оставя на грижата на "чистия" пазарен принцип. Нали идеята  на доброто планиране е да се предвиди какво ще става не само следващата година, а с 10 години напред? За получаването на специалност в техникум са нужни 3-4 години.

# 73
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Judy, тези, които сега са в шести клас, те са по новата програма и за тях важи този десети клас. Другите ще си завършат по старата програма.

# 74
  • Мнения: 24 467
Judy, тези, които сега са в шести клас, те са по новата програма и за тях важи този десети клас. Другите ще си завършат по старата програма.

Точно такава конкретна информация ми е необходима- за кои деца какво следва, самото решение търся.

# 75
  • Мнения: 919
От шести клас надолу които са в момента учат по новата програма,които са седми клас  си продължават по старата. Peace

# 76
  • Мнения: 30


 

Аз съм учителка и смятам че това е добра идея, защото много по-лесно се работи с деца, които имат желание да учат. Това, че образованието до 12 клас е задължително съвсем не означава, че тези хора наистина научават нещо, защото по-голямата част от времето си я изкарват в близките кафета или в училище, но занимваийки се с всичко друго само не и с това, което трябва (това се отнася за тези които не искат да учат). Така че, те нещтата и сега седят горе-долу по същия начин...т.е който иска учи, който не иска-не учи.
 


Колега, а не е ли по-правилно да ги мотивираме по всякакъв начин, а не да казваме - те не учат, тяхна си работа?

Аз не мисля, че е възможно да мотивираш 30 човека (тинейджъри) да харесват даден предмет и да искат да го учат - определени ученици - да, но всичките - трудно.

# 77
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Занда, тук мненията ни се разминават. Явно нямаш наблюдения над деца, които нямат желание за образование. Аз обаче съм работила почти само с такива. Досега не съм намерила начин да ги мотивирам, а имам желание и сметка да го правя, ако искам да съм на работа. Предпочитам обаче да падне бройката, но да се подобри качеството и на моята работа и на обучението на учениците. Защото тези демотивираните само пречат и дърпат нивото назад.

# 78
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Занда, тук мненията ни се разминават. Явно нямаш наблюдения над деца, които нямат желание за образование. Аз обаче съм работила почти само с такива. Досега не съм намерила начин да ги мотивирам, а имам желание и сметка да го правя, ако искам да съм на работа. Предпочитам обаче да падне бройката, но да се подобри качеството и на моята работа и на обучението на учениците. Защото тези демотивираните само пречат и дърпат нивото назад.

Същата история и тук ( в Холандия). Днес дори чух от ръководител на половината училище:"Те идват на училище, за да общуват, а не да учат. Така че, трябва да наблегнем на това. " Потрес! След 10 години експерименту тук, холандците бавно и славно се връщат към системата отпреди 20-30 години, в която голям % от учениците ще научават занаят с ръцете си, а не предмети от учебниците, които са им 10 пъти мъка и скука и се чудят по какъв начин да ми направят живота черен. Може да има по-малко работа за нас, ама и това сегашното не е живот.

# 79
  • Мнения: 24 467
И не само в Холандия. И не само у нас.
На 16-17 години децата вече имат изграден стериотип на работа, устойчиви интереси и характер. Сред тях има много такива, които определено нямат желание за по- нататъшно обучение и не могат да бъдат мотивирани, а не го считам и за нужно.
Освен това по мои лични наблюдения голяма част от програмата за обучение в ХІ и ХІІ клас повтаря вече изучен материал.

Общи условия

Активация на акаунт