Отговори
# 105
  • Мнения: 4 877
Момичета, пак съм аз:

една мисловна задача

БОАБАБ или БАОБАБ ?

Видимо не е свързано с частното образование, но ... после ще ви кажа? Вече направих справка в Езиковия център на БАН. Simple Smile

# 106
  • Мнения: 3 161
Да се разпиша и аз - от 'колхозниците' съм. Тъй като ЧДГ не ми е по джоба, а ДДГ не ми е по вкуса (имахме място преди година, но се отписахме), опитвам се да направя така нещата, че да плащам по-малко, отколкото в частна и повече, отколкото в държавна, да участвам активно в процеса на обучение и грижи за децата и по този начин да си снижа малко таксата. Друг е въпросът, че вярвам в това - родителите да са част от обучението на децата си, така както се прави в много западни страни, а не да работят до несвяст за много пари, които после отиват за такси на ДГ. Но не мисля, че кооперативите могат да са реална конкуренция на ЧДГ - те ще покрият определен ценови диапазон и определена група родители; масата, които нямат време, а имат пари, ще си останат клиенти на досега съществуващите форми. Вълнува ме по-скоро родителите да имат разнообразни опции в отглеждането на децата си и мисля, че частните градини все още има над какво да поработят.

Вълнува ме и въпросът за стандартите на детските заведения и се радвам, че сте публикували доста ценни линкове в началото.

По принцип приемам съветите на danybon, но не съм много съгласна за това за МОН. Мисля, че има начин да направиш интересна програма за децата и тя да не е измислена или особрена от МОН. Но по принцип - да, добре е да има определена система, която се следва и е цялостна, не оттук-оттам.

# 107
  • Мнения: 2 575
Момичета, пак съм аз:

една мисловна задача

БОАБАБ или БАОБАБ ?

Видимо не е свързано с частното образование, но ... после ще ви кажа? Вече направих справка в Езиковия център на БАН. Simple Smile

Не знам - като малка винаги съм смятала, че е първото.
докато един ден не видях второто като посочено за правилно и се обърках.
Дай жокер - кое е все пак? newsm78

# 108
  • Мнения: 4 877
Момичета, пак съм аз:

една мисловна задача

БОАБАБ или БАОБАБ ?

Видимо не е свързано с частното образование, но ... после ще ви кажа? Вече направих справка в Езиковия център на БАН. Simple Smile

Не знам - като малка винаги съм смятала, че е първото.
докато един ден не видях второто като посочено за правилно и се обърках.
Дай жокер - кое е все пак? newsm78

май и в литературата ни (поне детската) е обърквация - вчера се рових. Хвърлих в чуденка и БАН Simple Smile Отговорът по логика е, да кажем, за сума 2000 от "Стани богат".

Последна редакция: чт, 27 мар 2008, 11:45 от danybon

# 109
  • София
  • Мнения: 6 999
...................Вълнува ме по-скоро родителите да имат разнообразни опции в отглеждането на децата си и мисля, че частните градини все още има над какво да поработят.
...............................................
................. Но по принцип - да, добре е да има определена система, която се следва и е цялостна, не оттук-оттам.

Без да съм специалист ако позволиш ще развия малко твоето мнение.
Аз определено съм привърженик на това да има 'различни' решения на проблема образование и всеки родител, в зависимост от разбиранията и ценностите си, а също и в зависимост от детето си - да има право и да може да избере какъв тип образование иска за детето си и да го насочи на там.

В тази връзка е страхотно това с кооперативите. Нормално е да има ДДГ, да има и ЧДГ - винаги ще има хора и за двата типа образование. А това, че има и трети - е също така добре. Аз бих приветствала дори това да се разреши /законово/ родителите да обучават децата си у дома - мисля, че в някои случаи резултатите могат да се впечатляващи.

За мен е доста спорен въпросът следва ли системата да е една за всички типове образование? Безумно ми се вижда в ДУ да има 10 учебника по литература... но пък също така ми се вижда идиотско и безсмислено да имаме различни форми на училища, но начините на учене и преподаване да са едни и същи навсякъде. Така на практика различните типове образование ще се се 'състезават' помежду си по критерии, които /поне според мен/ не са свързани с личностното изграждане и възпитание на детето, а само с неговото битово добруване.
Аз например бих избрала училище с по-лоша материална база, но за сметка на това насочено към индивидуалното развитие на детето ми. Такова, където няма един правилен отговор на поставен въпрос, а се цени собственото мнение и умението да се отстоява то. Търся, търся и не намирам такова училище сред частните... а няма и как да намеря - защото системата е една. Дали имат или не собствен басейн - все по един и същ учебник се учи и учителите /в голяма степен/ имат еднакво изискване към децата на принципа наизустяване и възпроизвеждане на информация.

# 110
  • Мнения: 771
За "бобаба" не съм сигурна, но мога да ви бъда полезна с МОН и общинските градини.
1. В общинските градини групите са средно 25-32 деца. Директорките си осигуряват средна месечна посещаемост, но въобще не ги вълнува какво правим, когато целият списъчен състав дойде на ДГ./свидетел съм/.
2. Обучението в ДГ се води ЗАДЪЛЖИТЕЛНО според одобрена от МОН програма. Учителките имат избор за книжките, но има определени стандарти, които трябва да се покрият.;
3. След завършване на подготвителна група, се издава документ.Тъй че нелицензираните градини нямат право на това.

# 111
  • Мнения: 4 877
Иса, личен опит - май наистина не си попаднала на свясна ДГ/У-ще или от първи впечатления не се забелязва това. Личен опит! Ако трябва да пиша пак - точно това, което търсиш, ще впиша.

Иначе за одобрените програми на МОН (леко си допълних мнението в съветите по-горе, не съм се изразила много точно преди) - може би зависи как им се преподават. Синът ми винаги е попадал (след злополучния ни първи опит) на препордаватели и уч. заведения, където се набляга на индивидуалния подход. Дори сега по математика, понеже се справя супер, му се подготвят допълнителни задачи на контролните.

# 112
  • Мнения: 771
Мнението на Иса ме впечатли, това е родител, който мисли! Да, права си, че трябва децата да не се "унифицират" като в едни други времена. Трябва да се дава индивидуална възможност на всеки талант/или проблем/. Но, трябва да има и някаква задължителна "минимална" основа. Не може всеки учител да си учи децата на каквото си иска.Изборът му и - КАК да го направи, така че всяко дете да успее. И в тази връзка, програмата на МОН за подготвителна група е задължителна /и с право/.
Другото - интерес на родителя. Аз в момента уча и съм на ясно с тези неща. Когато отидох при директорката на...градина, поисках да ми обясни по каква програма работят. Но имам приятелки, които ужасно се дразнят, когато г-жата от детската градина им е дала "домашно". Е, мисля, че и ние трябва да се интересуваме, да участваме, да изискваме.

# 113
  • София
  • Мнения: 627
И аз се включвам в отбора макар, че сме още малки.

# 114
  • Мнения: 771
Пак съм аз.
Имам питане - как си представяте индивидуален подход при група с 30 деца?!

# 115
  • Мнения: 4 877
Пак съм аз.
Имам питане - как си представяте индивидуален подход при група с 30 деца?!

никак! Нашата цялата ДГ не знам дали имаше толкова деца. Няма смисъл от повече (дори само и заради болестите). Бяха в група до 8 деца.

# 116
Мога да направя само разлика между Ч градина и държавна И между Ч гимназия и "елитна" държавна.
Като се започне от брой деца в групите, мине се през помощния персонал, учителките и се завърши с допълнителните занимания - по всичките критерии, нещата бяха много в полза на частната градина. При това дъщеря ми не беше в каква и да е държавна, а в добра, където пак приемаха трудно /това беше преди 9-10 години и нямаше криза с приема/.
Мисля че всеки трябва да си отдели мнооого време и сам да отиде на място, защото аз гледам едно, друг гледа и набляга на друго. Трябва обаче преди да тръгне да обикаля, да си направи едно "списъче" с важните за него критерии и да да си направи скала за оценяване. Мога да кажа моите критерии, а някои друг ще допълни естествено.
- Най-важното беше да избера градина с език, които моите деца след това да продълат и в училището да изучават /това естествено ме ограничи до 5 - 6/
- Лиценза на градината
- Броя деца в групите
- Броя учителки на група
- Качеството им като педагози
- Броя облужващ персонал към групите
- Има ли медицинско лице в градината и следи ли се приема на деца сутрин
- Какво е храненето /не толока като брой хранения, а като качество и здавословно/
- Хигиена
- Програмите по които се водят занятията
- Отношенията между учителките и децата /все пак най-важните са те/
- Базата - помещения, двор, оборудване, учебни пособия
- Работно време през деня и през годината
- Транспорт - има ли ако ми трябва?
- Разбира се ТАКСАТА /слагам я едва тук, но тя може да е определяща особенно ако е непостижима/
- Допълнителни занятия, които се предлагат /спортни, изкуства, лагери, представления и т.н./
- Приемственост между детската градина и училището /важно за да се избегне стреса от смяна на деца, приятели, обстановка/
Както вече казах и двете ми деца учиха в частно училище от 1 до 7 клас и пред мен не стоеше въпроса дали да е така или не. Бях убедена, че в държавното няма да получат това което аз исках за тях. Мислех обаче, че "ЕЛИТНИТЕ" ГИМНАЗИИ са като по мое време и .... останах разочарована.

# 117
  • Мнения: 4 877

Ilion4o, абсолютно същото мисля. Не съм се сетила обаче за много неща и благдаря, че ги добави.

Иса, вчера добавих неща за ААУ, мисля, че ще са ти интересни.

За боабаба/баобаба - тази вечер ще се произнеса.  Grinning

# 118
  • София
  • Мнения: 6 999
Иса, личен опит - май наистина не си попаднала на свясна ДГ/У-ще или от първи впечатления не се забелязва това. Личен опит! Ако трябва да пиша пак - точно това, което търсиш, ще впиша.

Какво значи 'личен опит'? Да местя детето си 10 пъти поред?
Само, за да я запиша в детска градина обиколих всички най-известни частни и задавах въпроси. Повечето отпаднаха още на въпросите ми с отговорите, които дадоха. Отговорите им бяха еднотипни и заучени...

Отделно - няма как да ти повярвам, че има училище или градина, където всички преподаватели имат 'различното' мислене. Може да има 1 илуи 2 или 3-ма от випуск, но няма ли го заложено в образованието като цяло - няма такова нещо. Разбира се много е важно и какво разбираме аз и ти под 'индивидуален подход'.
Дъщеря ми е упорито малко човече и до колкото виждам успява да си издейства 'индивидуален подход' за себе си... но ако беше свито и скромно момиченце - едва ли. Да не говорим, че индивидуалното, което дъщеря ми получава и това, което аз искам - са две различни неща...

Имам питане - как си представяте индивидуален подход при група с 30 деца?!

Представям си го и то отлично. Идивидуалния подход според мен не зависи от броя деца, а от гъвкавостта на системата, по която се обучават. Да приемем, че имаме випуск с 5 паралелки от по 30 деца. Колко ли ще е трудно да се направят входящи тестове и в зависимост от това децата да се групират за различните предмети в групи от по 30 в зависимост от наклонностите си и знанията си.
Така за всеки предмет ще имаме различни групи деца, което ще подпомогне социалното им развитие. Различен преподавател - който ще им даде нещо ново /надяваме се по-добро/. Вместо както е сега 30 деца, подбрани на случаен признак с 1 преподавател до 4-ти /ли беше?/ клас.
В градината на дъщеря ми имат 5-6 ателиета, всички деца посещават всички ателиета, но когато дадено дете има опреден интерес повече към едно - прекарва най-много време там. За моето това е тетралното, за друго е балет.

# 119
  • София
  • Мнения: 6 999
Иса, вчера добавих неща за ААУ, мисля, че ще са ти интересни.

За боабаба/баобаба - тази вечер ще се произнеса.  Grinning

Къде са - нещо не се ориентирам май... newsm78

Според Укипедия е "Баобаб", а аз винаги съм смятала, че е "Боабаб" - не са правилни и двете?

Общи условия

Активация на акаунт