Децата на училище - на 6 или на 7 години

  • 19 189
  • 391
  •   1
Отговори
# 360
  • Мнения: 5 877
За адаптацията на учебната програма - мисля, че когато се прави бг учебна програма, основно се задава въпросът: какво трябва да знаят децата.
А не "защо трябва да го знаят".

Всъщност, и първият въпрос не би бил толкова лош, ако "трябва" беше заменено с "имат нужда". Какво имат нужда да знаят децата? Ами имат нужда да знаят първо да четат и пишат, да говорят смислено, красиво и убедително, да могат и да пишат добре,
да мислят логически, да задават въпроси, да измислят нови решения.
Тези неща ще им бъдат нужни, или най-малкото ще им дойдат добре.
Добре би им дошло също да имат любопитство към света, в който живеят, и да обичат да научават разни неща за него - не да стават енциклопедисти, но да знаят как да развият и нахранят естественото си любопитство.
За обществото ще е добре, и за тях също, да се научат да живеят в група - каквато група е класът. Да решават конфликтите по добър начин, да правят нещо заедно.

Ей на такива неща имат нужда да бъдат научени децата. А според мен нашите учебници са написани откъм едно външно "трябва" - "трябва" да учат много за своя род и език, защото са длъжни пред предците си; "трябва" да знаят много математика, за да бъде България на челно място в световните ранглисти Simple Smile , "трябва" да знаят по два-три езика, защото най-вероятно ще се опитаме да ги изшиткаме в чужбина...
Всъщност това "трябва" не е "трябва ми", а "длъжен съм". Затова се учи насила.

Нямаме никаква концепция защо пращаме децата на училище (за да не ни се пречкат в краката? защото така правят всички държави?)

Наистина трябва широк дебат за образованието и пренаписване на учебната програма с оглед на реалните нужди на поколението, което ще движи страната след години. Какво ни се иска да бъде то? Разумно? Предприемчиво? Опортюнистично - или с нагласа за съвместна работа? Какви ценности ще има?

# 361
  • Мнения: 673
  Много съм съгласна с вашето мнение. Въпросът е обаче дали щраусите в МОН и в Комисията по образованието към НС си задават тези въпроси. За мен всичко това се прави ,за да се симулира провеждането на някаква реформа в образованието ,но никой не си задава въпроса какви ще са последиците от това деяние и то не след година -две, а в по-дългосрочен план.

# 362
  • Мнения: 3 034
за съжаление, с риск да прозвуча прекалено песимистично, си мисля, че няма интерес от такава реформа. говоря за реална реформа, не за опит да се хвърли прах в очите на хората.

# 363
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Анда,
още веднъж   bouquet На много правилен път си в разсъжденията си. Надявам се повече хора да вникват в тях. 

# 364
  • Мнения: 3 611
На 7.
Аz бях дори на 7 и половина като трьгнах в 1ви клас.
Детето ми zа сьжаление Ще трьгне на 5 и половина.
Ще направя всиЧко вьzможно да го отложа 1 година.
...Шяло да zагуби... кво Ще zагуби, ай сиктир  #2gunfire

# 365
  • Мнения: 321
За адаптацията на учебната програма - мисля, че когато се прави бг учебна програма, основно се задава въпросът: какво трябва да знаят децата.
А не "защо трябва да го знаят".

Всъщност, и първият въпрос не би бил толкова лош, ако "трябва" беше заменено с "имат нужда". Какво имат нужда да знаят децата? Ами имат нужда да знаят първо да четат и пишат, да говорят смислено, красиво и убедително, да могат и да пишат добре,
да мислят логически, да задават въпроси, да измислят нови решения.
Тези неща ще им бъдат нужни, или най-малкото ще им дойдат добре.
Добре би им дошло също да имат любопитство към света, в който живеят, и да обичат да научават разни неща за него - не да стават енциклопедисти, но да знаят как да развият и нахранят естественото си любопитство.
За обществото ще е добре, и за тях също, да се научат да живеят в група - каквато група е класът. Да решават конфликтите по добър начин, да правят нещо заедно.

Ей на такива неща имат нужда да бъдат научени децата. А според мен нашите учебници са написани откъм едно външно "трябва" - "трябва" да учат много за своя род и език, защото са длъжни пред предците си; "трябва" да знаят много математика, за да бъде България на челно място в световните ранглисти Simple Smile , "трябва" да знаят по два-три езика, защото най-вероятно ще се опитаме да ги изшиткаме в чужбина...
Всъщност това "трябва" не е "трябва ми", а "длъжен съм". Затова се учи насила.

Нямаме никаква концепция защо пращаме децата на училище (за да не ни се пречкат в краката? защото така правят всички държави?)

Наистина трябва широк дебат за образованието и пренаписване на учебната програма с оглед на реалните нужди на поколението, което ще движи страната след години. Какво ни се иска да бъде то? Разумно? Предприемчиво? Опортюнистично - или с нагласа за съвместна работа? Какви ценности ще има?

Анда,
още веднъж   bouquet На много правилен път си в разсъжденията си. Надявам се повече хора да вникват в тях. 
smile3501 smile3501 smile3501 smile3501 smile3501 smile3501 smile3501 smile3501 smile3501 smile3501

# 366
  • София
  • Мнения: 15 269
Да, Анда е повече от права.
Изобщо-ако някой може да изрази с думи представата за идеалното училище-това е точно тя.
Всички знаем колко е креативна и посветена на Ането.  Heart Eyes

Но не мога да разбера, защо пък някои не могат да разберат, че се планира новият закон, който обсъждаме сега, да бъде приет през юни тази година.И докато ние си мечтаем за училища, като описаните в постовете на Анда, ще стане факт тръгването на 6-годишните в училища, които нямат абсолютно нищо общо с тях.
Ако не направим първата стъпка, за да спрем това-защото това е спешно и не търпи отлагане-после само ще се вайкаме и ще си мечтаем, и ще си пишем по форумите, но ще е много, много късно.

В този ред на мисли-от утре започвам да разпращам писма до медиите за петицията.
Ще започна най-напред с вестниците. Все пак-всички сме виждали гледката на депутат, четящ вестник.

Добре, ОК, да речем подпишем всички петицията, да речем, че успее.
Само че това ще бъде минимална победа.
Защото година по-късно децата ще трябва да тръгнат на училище в същата тази система, със същите неуредици, в същото безумие.
Те няма да са кой знае колко пораснали. Всъщност не мисля, че има деца, достатъчно пораснали, за да им се стовари това.
Не трябва ли да искаме широк дебат върху образованието?

Трябва. Разбира се, че трябва.
Но в момента просто няма време. До приемането на закона остават само 2 месеца. А всичко онова, върху което може да се провежда подобен дебат, е извън текста на закона.

Последна редакция: нд, 06 апр 2008, 21:54 от Vivi

# 367
  • там нейде .............
  • Мнения: 647
Щом въпроса е принципен - на 7 задължително, на 6 по желание Peace
Но  аз ще пусна моето дете на 6 и половина, защото не мисля , че е много удачно да стане на 8 в първи клас Peace

# 368
  • Стара Загора
  • Мнения: 6 391
На 7  Peace

# 369
  • София
  • Мнения: 492
 Здравейте, мами! Чета ви отдавна, бих казала от години, но предвид трите отрочета,  които си отглеждаме със съпружието, за писане времето все не достига. Не мога, обаче, да не дам гласа си "против" безумния законопроект, безцеремонно неглижиращ интересите на децата с цел решаването на други проблеми в доучилищната степен на образование.
  Уважавам решението на някои родители да пуснат децата си на 6г.-трябва да има право на ИЗБОР- но си мисля, че в преобладаващата си част те вероятно не са имали директен сблъсък със  системата на нашето начално училище и се поддават на лееекичко повлияна от "благородната" им  суета прибързана преценка. В този смисъл бих споделила следното:  дъщеря ми, в момента втори клас, бе от децата, които по всеобща преценка са "напред с материала", влезе на ненавършени 7г в едно от т.нар.елитни училища с един от двата най-добри резултати на входящия тест, отлично се справя с материала в училище и винаги е сред първите  не само в училището в класирането на организираните състезания по БЕЛ, математика и прочее . НО тя и повечето и съученици и във втори клас трудно се справят с физическото и психическо предизвикателство на 10 часов престой зад чина(посещават занималня), липсата на адекватна програма за физическа активност, необходимостта от носенето на гръб на 1/3 и повече от собственото си тегло.  И във втори клас на 8 и дори 9г. има деца, които задремват в час или  дават воля на натрупаното нервно свръхнапрежение с гневни изблици, насочени срещу съученици или дори учители.  Децата са в постоянен стрес, който в зависимост от темперамента се обективира в липса на самочуствие, апатия и неприязън към училището или постоянна тревожност, дори агресивност. Само ще спомена, че дъщеря ми и през ваканциите скача сутрин от леглото доста преди 7, че почти всяка сутрин плаче по пътя за училище от страх да не закъснее, при положение, че през цялата година не и се е случвало нито веднъж- до  такава степен е превъзбудена, въпреки опититени да тушираме проблема със спорт и повече сън.
  Зная, че за някои това звучи банално, но Ви уверявам, че  гореспоменатите проблемите са доста по-реални от акселерацията, открита от някои в  наднормените килограми и ръст, умението  2-3 месеца по-рано да се чете и да се играят компютърни игрички.  И вместо да се подлагат на изпитанието, наречено начално училище все по-малки деца, е абсолютно наложително да се търси начин за "хуманизирането" на образованието в началния, и не само в началния етап.
 Прощавайте за дългия пост, но съм афектирана.

# 370
  • Силистра
  • Мнения: 288
на 7

# 371
# 372
  • София
  • Мнения: 203
На 7 задължително, на 6 по желание на родителя

# 373
# 374
  • Мнения: 522
Гласувах както  повечето с 2-ра опция.Смятам,че родителите най добре могат да преценят детето си и затова трябва да имат право на избор Peace.

Общи условия

Активация на акаунт