ПРОТЕСТЕН МИТИНГ В ЗАЩИТА НА БЪЛГАРСКИЯ КНИЖОВЕН ЕЗИК

  • 10 290
  • 133
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 698
Ще дойда, въпреки ужасните си предубеждения.

Аз също. Ще доведа и дребното.

# 16
  • Мнения: 3 835
Страстните, да си утешават излишните страсти другаде. Laughing
Митинг отдавна можеше да направим, но от опит вече знам, че само на приказки сме много велики, особено на страстни.
Затова и задържахме, изчаквайки събитията. Лично аз мислех, и в другата тема го писах, за подобен митинг да се свържем със СУ и други подобни общности. Както се очакваше и предполагах, и на други им е хрумнала идеята за митинг и го обявиха. Браво!

Дано да се съберем повече, часа и деня малко ме притесняват, но пък много хора си тръгват от работа по това време и също ще се присъединят.  Hug

# 17
  • Мнения: 3 835
Дали ще успеем да направим някакви плакати? Трябва много спешно да измислим текст! Предложения?

Освен да напишем заглавието на петицията:

В ЗАЩИТА НА Т. 4, ЧЛ. 16 ОТ ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА

ЗА: 40 000 българи!    ПРОТИВ: МС!


 Laughing

# 18
  • Мнения: 836
"Език свещен на моите деди..."

# 19
  • Мнения: 3 835
"Език свещен на моите деди..."

Това е! Hug

# 20
   Здравейте мили мами ,
Радвам се че сте загрижени за бъдещето на нашите деца , НО нека тази енергия и всеотдайност да я използвате наистина както трябва.
Щом сте във форума означава че можете да ползвате интернет , моля ви отворете закона за народната просвета и го ПРОЧЕТЕТЕ , и особено освен "прословутия" чл.16 , обърнете внимание и на чл.8 и чл.24ал.2 !!!НЕ СЕ ОСТАВЯЙТЕ ДА ВИ ВОДЯТ ЗА НОСА хора с болни амбиции , в тази държава има достатъчно неща за които НАИСТИНА трябва да се направи нещо.
...а на 11-ти , излезте с децата на разходка , ако е хубаво времето...

# 21
  • Мнения: 3 835
Абсолютно всички членове от този закон ги разнищихме в съседната тема Laughing, не е зле човек, особено с претенции, че е осведомен, да чете и мисли преди да пише.
Освен това изобщо дори не са ни нужни разни чл. и алинеи за да отстояваме позицията си, защото като довод от вносителите на проектозакона, досега не е изтъкната нито една достатъчно основателна и убедителна причина за заличаването на въпросния текст.
Това най-малкото е неуважение, да не говорим, че е непрофесионално, защото въпросния текст т.4, чл.16 т ЗНП гласи не какво да е, а "усвояването на българския книжовен език".
Основният довод посочван досега е, че тескта е формален и за доказателство се хвърлиха какви ли не алинеи и прочие. Как нито един държавник изказвал се досега по въпроса, не се отнесе с нужното уважение и респект към въпросния текст?
Самият им "довод" е най-голямото доказателство, че текста няма защо да се маха, щом е формален, НА КОГО ПРЕЧИ???

Последна редакция: ср, 09 апр 2008, 09:12 от teo7777

# 22
  • Мнения: 836
   ... чл.16 , обърнете внимание и на чл.8 и чл.24ал.2 ...
Обърнахме му внимание. Е, и?

  ...[/b][/u]НЕ СЕ ОСТАВЯЙТЕ ДА ВИ ВОДЯТ ЗА НОСА хора с болни амбиции...
Кои са хората с болните амбиции? Академичната общност на СУ? На Шуменския Университет? На специалистите по българистика от БАН? Те са тези, които първи алармираха за проблема и са с категорична позиция по въпроса. А, ние ги подкрепяме.

# 23
  • Мнения: 3 835
И специално за драгите зрители, особено за осведомените, които явно няма да се откажат така лесно да манипулират и замазват очите на хората, разчитайки на липсата им на време да прочетат, ще повторя накратко това, което най-подробно обсъдихме и разгледахме от всички възможни страни в другата ни тема.


Чл. 8. (1) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) В детските градини, училищата и обслужващите звена официалният език е българският. Училищното обучение осигурява условия за усвояването на книжовния български език.

Ал.2 на чл.24
(2) (Доп. - ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Държавните зрелостни изпити по ал. 1 са два, като единият от тях е по български език и литература, а вторият се определя по избор на ученика от учебните предмети "чужд език", "математика", "физика и астрономия", "биология и здравно образование", "химия и опазване на околната среда", "история и цивилизация" и "география и икономика" и предметният цикъл "философия", изучавани в часовете за задължителната общообразователна подготовка.



Осигурява, не означава задължително. Означава, че е предоставена тази възможност, а дали ще се използва, е друг въпрос. Усвояването на българския език не може да се подразбира, недопустимо е да бъде оставено като следствие от други текстове, без да е упоменато ясно и категорично, защото това са вратички в закона, които дават възможност всеки да тълкува текста както му е угодно. За да се изпълнят текстовете от Конституцията чл. 3 и чл. 36., отнасящи се до официалния език на България и имащи задължителен характер, следва нормативно да се уредят в алинеите и подточките в законите. Там също трябва категорично да бъде уредено и записано, следвайки Конституцията, че „усвояването на българския книжовен език” е задължително от гражданите на Р. България. Премахвайки т.4, чл.16, това вече няма да е записано черно на бяло, заковано, а ще се подразбира от други алинеи и подзаконови наредби, отнасящи се за други сфери, като учебните планове и зрелостните изпити например. Законите на РБ следват Конституцията й и трябва нормативно да уреждат, по категоричен и недвусмислен начин записаното в нея.



П.п.

Конституцията:

Чл. 3.
Официалният език в републиката е българският.


Чл. 36.
(1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани.
(2) Гражданите, за които българският език не е майчин, имат право наред със задължителното изучаване на българския език да изучават и ползват своя език.
(3) Случаите, в които се използва само официалният език, се посочват в закона.

Последна редакция: ср, 09 апр 2008, 11:15 от teo7777

# 24
  • Мнения: 2 614
Дано успея да се класирам, че съм до 18 на работа! Ще питам Кирил дали ще дойде с Калинката!  Peace

# 25
  • В тъмната гора.
  • Мнения: 2 343
Нима след отпадането на т.4 ще спре да се изучава български език и литература в училищата?

Като сте толкова компетентни, кажете какво ще стане?

# 26
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 708
Нима след отпадането на т.4 ще спре да се изучава български език и литература в училищата?

Като сте толкова компетентни, кажете какво ще стане?


В районите с етническо турско население учителите ще говорят само на турски в българските училища, а нищо чудно и да преподават на турски.

# 27
  • В тъмната гора.
  • Мнения: 2 343
Аз съм българка от такъв район и с наличието на т4, чл.16/ЗНП учителите в селските училищата си преподават дефакто на турски език. Сестра ми беше преподавател в такова училище...и какво им попречи тази точка!?

# 28
  • Мнения: 836
Нима след отпадането на т.4 ще спре да се изучава български език и литература в училищата?
...
Мишел, какво ще стане, ако отпаднат всички точки от законите?

На въпроса ти - няма да спре изучаването, но то няма да е задължително.


Аз съм българка от такъв район и с наличието на т4, чл.16/ЗНП учителите в селските училищата си преподават дефакто на турски език. Сестра ми беше преподавател в такова училище...и какво им попречи тази точка!?
Това, че не се спазват законите не значи, че самите закони са ненужни!

# 29
  • Мнения: 3 835
Нима след отпадането на т.4 ще спре да се изучава български език и литература в училищата?

Като сте толкова компетентни, кажете какво ще стане?


Мишел, нито мисля, нито пророкувам какво ще стане, не съм врачка, възможно е и нищо да не стане, възможно е и някога, на някой да му хрумне да използва така удобно оставените вратички. Това са въпроси и теории в сферата на фантазиите, които изобщо не ме занимават и веднага ще ти кажа защо. Защото според мен е недопустимо да си правим експерименти с толкова основен момент от цялото ни образование, от цялата ни култура и история, какъвто е именно "българският книжовен език".

Нашите народни представители, в качеството си на законотворци, първото им най-голямо задължение е да защитават интересите на РБ, в това число влиза да пазят и съхраняват българския книжовен език, първо като официален език на РБ, второ като израз на българското ни самосъзнание и накрая като основа на цялата ни образователна система.


Ето компетентното мнение на доц. д-р Николова от Шуменския университет:

"1. Книжовният език е висша представителна форма на кой да е език. Не всеки език има книжовна формация. Ние, българите имаме книжовен език повече от 1100 години и сме особено горди да го напомняме на славистичния и европейския свят, тъй като, когато българските книжовници са го създали, останалите славяни или не са били още християни, или са използвали чужди езици, за да пишат. От европейците неславяни пък почти всички са използвали за писане един мъртъв език, латинския.
2. За нашия език през всичкото това време са се полагали особени грижи от българските владетели – разбира се, от просветените ни владетели. Някои, особено след Втората световна война, не са били просветени. Не знам сегашните към тях ли искат да се присъединят.
3. За книжовния български, особено за употребата му в българските църкви, кръв се е ляла, той е бил защитаван с патос от неграмотните даже.
4. Всеки книжовен език притежава много характеристики и функции, но една от най-важните е т.нар. символна функция. Тя се изразява във възможоността чрез една общозадължителна универсална форма да се обединят всички членове на езиковата общност, вкл. и тези, които етнически не са българи. Липсата на съзнателни и целенасочени грижи може да доведе до трагични политически последици – като тези, които са се случили между Освобождението и Балканската война, когато губим македонските си територии. Носителите на български диалекти в македонските земи за едно-две поколения в тези години се отдалечават от книжовния ни език и след това е било по-лесно да им бъде внушено, че не са българи.
5. Днес глобализацията е особено опасна за съхраняване на националната идентичност. Ако за книжовния език не се полагат грижи, той се омаловажава, неглижира се не само като система (има се предвид езиковата култура), но по-важното – като отличителен белег на нацията, като форма на национален престиж, като социокултурен факт и битоопределящ фактор. Ние сме българи, докато говорим български. Утре някои ще искат да се отцепят от българската територия, защото никой не ги е задължител да владеят български книжовен език...! (Защо не въведат например задължителен изпит по български за вземане на шофьорска книжка – почти всички роми шофират, но не знаят да четат, т.е. не знаят правилника за движение?!)
6. Нека нашите политици се огледат в европейските държави: особено след присъединяването им към ЕС, те предприемат специални стъпки в законодателството, за да съхранят националноезиковата си идентичност. Това правят дори страни членки, чиито езици са световни (англичани, испанци, французи...). Да не говорим за чехи, словаци и т.н. Ние ли сме с най-простите политици?!
7. В държавните изисквания даже трябва да влезе специален текст, с който в училище да се отдели изучаването на български език от часовете по литература. Това са съвсем различни предмети! Повечето от учителите акцентират върху изучаването на литература, която наистина възпитава и морал, и вкус и т.н., но не може да изпълни мисията да обучи на книжовен език просто защото нашите деца не четат. Навсякъде другаде в Европа часовете по роден език са отделни от часовете по литература."

И накрая пак да цитираме Конституцията на Р. България:

Чл. 1. (1) България е република с парламентарно управление. (2) Цялата държавна власт произтича ОТ НАРОДА. Тя се осъществява от него непосредствено и чрез органите, предвидени в тази Конституция.

Народът ясно заяви позицията си, подписвайки се в петицията. Над 41 000 подписа в момента, на ден хиляди български граждани се подписват в защита на т.4, чл 16, без да ги интересуват никакви други алинеи и подточките им.
Това е, глас народен, глас божи, няма какво повече да се разсъждава.

Общи условия

Активация на акаунт