Рухна митът

  • 3 763
  • 64
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 274
Техникумите могат да ги закрият, но ТВУ-то е ВЕЧНО!!!

Поздрави на всички от ТВУ Алумни Клуб!

В професионалните гимназии има професионалистки! Аз съ ТВЪРДО против да ги закриват!!!

# 16
  • Мнения: 24 467


Ето с това няма как да съм съгласна! Аз съм завършила професионална гимназия преди едва преди 4 години, в момента завършвам бакалавър и си правя планове за магистър. В общи линии единици от випуска ми не учат във ВУЗ. Добих професия в гимназията и я упражнявам, но съм сигурна, че тази професия изисква много по-високо познаване на БЕЛ и писане на есета, отколкото на половината хуманитарни паралелки.
Не желая да се заяждам, само ми е интересно откъде идва това мнение за професионалните гимназии. Наблюдавала нещата отвътре и мога да дам хиляди примери в подкрепа на мнението си.

Дай да видим с какво не си съгласна.
Кое "мнение" за професионалните гимназии обсъждаш? Такова обобщено до тук няма, що се отнася до качеството на обучение там. Има си различни гимназии, разбира се, кой е обобщил нещо в тази насока не виждам. Моето становище е, че тяхната цел е не да подготвят специалисти по хуманитарни специалности, а по други такива, което си е точно така. Факт е, че точно професионални /без "те"/ гимназии са в дъното на класацията, за което, според мен, си има съвсем логично обяснение- първо не това е акцентът на обучението там и второ- на входа още летвата е била ниска.
За една гимназия по строителство, например, определено правописът и литературата не са цел № 1 за учениците. Странно ми е да се мисли въобще в насоката, че може да бъде еднакво нивото по БЕЛ в такива гимназии и в тези, с хуманитарен профил, където още на приема се взима оценка по предмета или се полага специален изпит.
Кой пък твърди, че след завършено професионално училище никой не може да продължи? Това е съвсем отделна тема.
Пак не виждам нищо чудно в тези резултати.

# 17
  • Мнения: 4 300
Според мен не сте прави за професионалните училища.Аз също съм завършила такова.Навремето му викаха ТЕТА, сега се води Професионална гимназия по електротехника и електроника.Веднъж в 24 часа миналата година имаше брошурка на училищата в БГ и сред първите места имаше много професионални гимназии.Много техни възпитаници стават студенти още от раз във ВМИ, който е един от най-трудните университети изобщо...
Хайде, без смешки. Не омаловажавам ничий избор, но да се каже, че в МЕИ се влиза трудно, е наистина смешно. Държа да подчертая - не твърдя, че там учат неграмотници, глупаци или хора, които не са приети другаде. Просто казвам, че се влиза доста лесно.

А оценките от матурите ще станат добра основа за коментари след още година- две. Засега според мен има места, където резултатите са манипулирани ( преписване, подсказване и т.н.). Така или иначе елитните училища се знаят, децата от тях имат отлични резултати по олимпиади, учат в престижни университети и получават добра реализация после. Черни овци има навсякъде.

# 18
  • Мнения: 656
Опа, вие да не объркахте темата? Онази с тежките ВУЗове?

# 19
  • Мнения: 38
Аз пък все си мисля, че когато говорим за правопис, би трябвало да коментираме основното образование ...

# 20
  • Мнения: 3 447
Не съм наясно с матурите, не съм се интересувала, но искам да питам - тестове ли са, или "развиване на тема", както беше по наше време? Т.е. дали се оценяват по единни и обективни критерии?

# 21
  • Мнения: 5 940
Глупаво е в математическата гимназия да се търсят отличници по литература. Завършила съм СМГ, бях единствената в класа и една от малкото във випуска, която влезе в университета с литература. Математиците просто не са добри писачи, не могат. Това не означава, че училището не е елитно и там не са едни от най-подготвените млади хора в България.
Сравненията са неуместни.
Доколкото знам от свекърва ми, която проверяваше матури, има и тестове, и развиване на тема.

# 22
  • MUC
  • Мнения: 297
Според мен нещо се бъркат някои, добрият правопис не означава отличник по литература.
Аз познавам достатъчно хора с математическа и природонаучна насоченост на образование и професия, но пишещи правилно.

Що се втелявате - правопис се учи в основното училище, до 8. клас или си го научил, или не, това е.
А за да изкараш една добра, прилична оценка на тази матура, според мен не се изисква да си непременно със склонност към литературата, да ти върви писането и т.н. Но да завършваш средно образование и да не можеш да пишеш поне що-годе грамотно е абсурдно.

# 23
  • Мнения: 24 467
Вариант:
http://mon.bg/opencms/export/sites/mon/documents/dzi/BEL.pdf
Още:
http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2492&sectio … =5&id=0001501

Има и "свободна част"- това с "до четири страници". Разбира се, че не може да е абсолютно обективно оценяването. При БЕЛ за мен това е невъзможно. Не съм убедена, че оценката от един изпит въобще е по- обективна и дава по- точна представа за уменията на даден човек по съответния предмет изобщо. Влияят редица фактори, с това е на ясно всеки от нас.
Искам да попитам следното:
Какво разбирате вие под "елитно" училище? Смятате ли, че е нормално да се иска от един човек да е на "6" по всичко и по всяко време? Нормално ли е да се иска среден успех на всички завършващи над "5", да речем? Ако беше така оценки нямаше да са нужни въобще, щеше да има зачоти- "да" и "не"- "грамотен" и "неграмотен".

asseto, съгласна съм с теб. Познавам и хора, пишещи прекрасно като изложение и езиково богатство, но не чак толкова добре като правопис. За това си има редактори, ако писаното ще се публикува.
Освен това грамотността е понятие относително. Ето тук виждам дори- един прави забележки за неправилно изписана дума, а пропуснал да си постави запетаята пред "като", друг пред "че", започнати изречения с малка буква и т.н., което поне за мен не ги прави автоматично "неграмотни". Дори забележки не съм отправила, темата не е затова, както вече писах.
Искам да кажа- този, който няма непременно отлична или много добра оценка, не е задължително тотално неграмотен. Изобщо дори. Понятието "що- годе" е толкова много относително, че е безсмислено да го дефинирам.

Последна редакция: пт, 20 юни 2008, 14:56 от Judy

# 24
  • Мнения: 1 533
Имате ли представа къде може да се види (може ли изобщо) въпросната класация на училищата?

# 25
  • Мнения: 592
Ами то който няма ученик в "елитно" училище, то само той не знае - имаме кака в Хуманитарната във Варна и племенник във Френската гимназия - няма да ми стигнат страниците да опиша колко плачевно е положението ooooh! Та по темата: мита за нас отдааааавна рухна Sad  Време беше вече да стане публично достояние.
Днес гледах коментар в сутрешният блок на НТ на някаква представителка на МОН, коята по никакъв начин не намираше вина в преподавателите за голямото незнание на материала - учениците, видите ли, били мързеливи, а не че те не са установили факта, че никой нищо незнае. Голяма изненада......

# 26
  • При хората, които обичам
  • Мнения: 3 192
Калине, ето първите 10

# 27
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 967
Според мен в статията не става дума само за оценките ( те отдавна не ме впечатляват, след като свикнах тук, че отлична оценка много малко хора могат да имат), а по-скоро, че извън София ( или други големи градове) има доста добри училища. 

# 28
  • Мнения: 24 467
Ами Калинка, с това съм наясно много преди тези резултати от тази година. Въобще какъв е мотивът да се смята, че в еди кой си град по принцип нивото е по- високо, само поради местоположението на училището?

# 29
  • MUC
  • Мнения: 297
Kalinka, под "що-годе грамотен" разбирам да не прави фрапиращи грешки, по няколко във всяко изречение, да може да напише без вадещи очите глупости елементарна молба, декларация за нещо си, автобиография и разни такива неща.
Смятам, че хората, изкарали 2-ки и 3-ки на матурата по БЕЛ, не спадат в тази категория.

Също така смятам, че е нормално поне мнозинството хора, завършващи средно образование, независимо къде го завършват, да имат гореспоменатото, ако не по-високо ниво на грамотност.

Според мен и по БЕЛ може да има обективно оценяване, стига да се зададат ясни критерии. Дали последното се прави е съвсем отделен въпрос...

По въпроса за оценките - не, не е нормално да има само отлични оценки, това е нереално. В тази връзка искам да отбележа, че в т.нар. "елитни" училища далеч не се завършва непременно с 6 по всичко. "Елитните" училища в общия случай имат по-високи от средното изисквания към учениците и това нерядко води до ощетяване на същите тези ученици с оценките, спрямо връстниците им в някое училище с по-ниски критерии.

Общи условия

Активация на акаунт