Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 6

  • 50 689
  • 547
  •   1
Отговори
# 420
  • Анкх-Морпорк
  • Мнения: 3 480
Не разбрах коя е специалистката (тази която говореше за колеж), а и на сайта на бТВ и часът на мама не виждам нищо.
Пропуснах началото на предаването.
Градина 112 е тази в Бояна, да. Излиза, че шестото чувство не лъже.
Забелязвам у случайни хора (продавачка в магазин, където ходим редовно, леличка в тролея и тн) много по-правилен подход към детето, отколкото при кратките ни опити да ходи в държавна ясла и градина с дипломирани "специалисти".

# 421
  • Мнения: 1
 Здравейте  ,аз съм майка на момиченце с д-за аутизъм ,и сме на 5 год.
Одавна чета форума но не се осмелявах да пиша.Живеем в Дим.гр
На 2 год и  6 мес. ни поставиха диагнозата в София в Александровска
б-ца.Дъщерями МОНИ посещава дневен център за деца с увреждания
2 пъти седмично и д-ка градина в обща група с нея се занимава ресур-сна учителка 3 пъти седмично и логопед 2 пъти седмично.Промяната към по добро започна преди година ,първо очен контакт после ехо лалична реч а сега и самостоятелни изречения не много дълги но все пак ги има.Много съм благодарна на ресурсната ни учителка Елена Петрова  и на логопеда в центара Румен Велев те винаги ме укоражават ими казват какво ново е научило и постигнало дететоми.

# 422
  • Мнения: 82
 Hug!Нашата ехолалия продължи от 3 до 4-4,5 г. Сега сме на 5,5 и говори добре,логично,използува сложни изрази поставени на точното място Grinning,но........ само когато той поиска,само по темите,които го вълнуват и само с  с определени хора/домашните/.Доста време,/а и все още/ не мога да приема диагноза атипичен аутизъм, а само хиперактивност,но истината е,че имаме толкова много от признаците.

Гледах днес "Часът на мама".Едната от майките описа поведение,което  ежедневно се проявява и при моето дете,а досега никой не ми го беше обяснел/превел/.Става въпрос за това,че когато се ядоса малкият се хваща с двете ръце за ушите и пищи или ръмжи дълго време,без да рабирам какво става.Не иска да го гушна или докосна!?Когато се успокои,не може да ми обясни защо го прави.В предаването казаха,че това означава "не ме пипай,не ме докосвай,ядосан съм".

Много ме притеснява постоянната му раздразнителност.Възприемах аутизма,като неразбиране на света,но децата които виждам са кротки,спокойни.При нас има постоянно напрежение,бързо иска да извърши всичко,което си е наумил,а желанията му се менят с бясна скорост.Да не говорим за стериотипите-ако трябва да почака за нещо,той мисленно извършва това,за което чака,като се откъсва от света и не чува нищо друго/мърда с пръсти и скача невротизиращо около мен/.

Съгласна съм,че трябва индивидуален подход за всяко едно дете,но какво правим с толкова много неуправляема енергия  ooooh!!Моля се да не се разболея от нещо,защото при този ежедневен стрес усещам как започнах да дишам на пресекулки и да говоря забързано,като испускам думи.

Почувствувах се добре днес,когато в "Часът на мама "казаха, че аутизма на запад вече не се третира като заболяване,а като необходимост от по специален подход за обяснене към тези хора.Определиха децата с аутизъм като "децата на бъдещето",заради техните специфични умениа  Grinning!

  bouquet  bouquet  bouquet

# 423
  • Мнения: 465
Keli-радвам се искрено на успехите на твоето детенце. HugРечта е една могъща отворена врата.Някой от специалистите ,които е виждал твоето дете споменавал ли е Сетивна  Дисфункция?Не се стряскай от названието-искам да поясня.На някои дечица с СИД това ,което за теб е "прегръдка " за тях е "стискане " като с менгеме или обратното -то трябва да бъде притиснато  по-силно за да се почувства защитено..Пробвай да модулираш гласа си когато го утешаваш-почти шепнейки ,алтово му казавай"всичко е наред,спокойно,спокйно...То как иска  да бъде-по-облечено или по-разсъблечено?Как реагира на различната височина на музиката?Замисли се за всичките му сетива...Аз не съм доктор, но те съветвам да си отделиш време-да речем 1 седмица в която само да наблюдаваш и ЗАПИСВАШ всички неща в поведението му ,които те притесняват.Когато се срещнеш със терапевт му покажи твоите записки и пожелай да дискутирате детайлите.Майката на децата , за които се грижа  си е направила една таблица с 3 графи-какво се е случило,как сме реагирали..и най-важната-какво счита терапевта , че е трябвало да направим.
Какви стериотипи наблюдаваш?Окуражавай всички твои роднини и приятели да те "заменят " доколкото могат ,когато ти самата се чувствуваш ''изтощена''.Опитай се не изцяло да "укротиш " детето ,а детайлно.Не просто му давай вербални команди,но използвай жестове си ,за да му покажеш -на кое столче да седне,коя играчка да вземе,с кой молив да рисува.Разбираш посоката на мислите ми.Къса команда-изпълнение,похвала(стимул).Чети постовете на Деси.
А за Аутизма мога да кажа ,че е болест на цялото семейство.И го ненавиждам. Cry
 Мони11-Здравей:)Би ли разказала по-подробно какви точно дефицити забеляза на 2г и половина в детенце?Пиши-чета със съпричастност. Hug
Кате-поддържам те в тезата за "отбиране " на компоненти от всяка терапия.От личен опит само твърдя, че може бонбонът да бъде заменен с най-сензорния  стимулант за детенце.  bouquet
Авиком- Hugами ,ако са искали твоето присъствие за да се чувства просто по-релаксирано детето по време на сеансите? newsm78Поговори все пак с повече родители ,които са се възползвали от Томатис метода.И с позитивни и с отричащи го.Какво ли означава -принуден да мълчи? newsm78


# 424
  • София
  • Мнения: 2 352
Диагноза аутизъм се поставя по точно определени кртерий.Ето ги според европейския стандарт МКБ10.

КРИТЕРИИ ICD 10

А. Общо шест от точки (1), (2) и (3), като поне две от (1) и по една от (2) и (3).

1.      Качествено нарушение в социалното взаимодействие, показано в поне две от следните:

а) забележимо нарушение в използването на множество невербални поведения, като очен контакт, изражения на лицето, пози на тялото и жестове при регулиране на общуването.

б) липса на изграждане на приятелски връзки, съответни за възрастта.

в) значително нарушено изразяване на удоволствие от щастието на другите.

г) липса на социална или емоционална реципрочност.

2)      Качествено нарушение в комуникирането, показано в поне едно от следните:

а) Забавено или напълно липсващо развитие на социална реч (без да се съпровожда от компенсиране с помощта на алтернативни начини за комуникиране, като жестове и мимики).

б) При индивидите с адекватна реч, значително нарушение във възможността да се започне и поддържа разговор с другите хора.

в) Стереотипно или повтаряемо използване на речта.

д) липса на различни спонтанни волеви игри или обществено-имитационни игри, съответни за възрастта.

3)      Повтарящи се и ограничени и стереотипни шаблони на поведение, интереси и дейности, показани в поне един от следните критерии:

а) непреодолима прекалена заетост с един или повече стереотипни и ограничени шаблони на интерес, които са аномални по интанзивност или по фокус.

б) очевидно натрапчива привързаност кам специфични рутини или ритуали.

в) стереотипни и повтарящи се двигателни маниеризми (напр. пляскане или извиване на пръсти или ръце, или сложни движения на цялото тяло).

г) натрапчива прекалена заетос с части от обекти.

Б. Отклонение или анормално функциониране в поне една от следните области, проявени преди навършване на 3-гоодишна възраст:

1)      Социално взаимодействие.

2)      Реч при изпозване при общуване.

3)      Символична или въображаема игра.

Критериите са взети директно от ICD-10 /16/

Прекопирах ти ги от този сайт.Мисля, че на никого няма да навреди да прочете практическите съвети за родители на деца с аутизъм.Няма да навредят, а само биха били от полза независимо детето с каква диагноза е /биха били от полза и за деца без диагноза/
За затискането на ушите те съветвам да прочетеш от първа страница в темата линковете с
Преводите на юл4е Love систематизирани от [desi] bouquet
Много деца имат аутистични проблеми, без да са аутисти, а методите за помощ на детето с аутизъм си помагат и на дете без диагнозата.

# 425
  • София
  • Мнения: 2 102
Някой гледал ли е "Часът на мама" тази сутрин ? Коя е специалистката?
Здравейте,
Хванах разговора с нея накрая, но разбрах, че се казва Рада Алексиева.  Hug
Ето това е тя:
http://www.az-jenata.com/index.php?page=article&aid=6556

# 426
  • Мнения: 3 504
Привет,

Герата много бърбори тези дни, много повтаря, особено като чуе разни думи от новините, на които им е фенка. Думи като "закон", "депутати", интерпретазия на "топлофикация", "катастрофа" се изговарят, правим изречение въпросително "Защо фърли патето?"/това плюшено пате беше хвърлено лятото в морето от кея на Ахтотол/ и това си го помни и тези дни всеки ден го споменава. Отговорът на въпроса "Къде хвърли патето" - "На морето" или "във водата". Като каже, че иска нещо, аз винаги я питам "Искаш ли ..." и тя трябва да ми отговори с ДА, сега вече се научи и отговоря правилно.

Мога да кажа, че имаме добра комуникация, осъзнава това, което казва, върши много дейности на самообслужване, казва си когато има "зор" и сме пред блока, "Качва се горе, толетната, аку", подрежда си обувките, след като ги сабуе, казва си, когато тати я смота... виждам много по-различна Гера, поздравява с Добро утро, Добъ ден, лека нощ, добър вечер, оооо здравейте, здрасти, чаооо на мама, чаоо на тати, на Дони, доктоа, "повъща", "нищо няма", свърши, няма повече, край", ооо вкусно, много има да разказвам...
Вървим напред, няма връщане назад Peace

# 427
  • Мнения: 3 504
Рада Алексиева я познавам лично от времето малко преди заминаването й в Англия, познава добре и Гери още от преди да се роди и след това, когато споменах за проблемите ни, веднага каза Аутизъм и че ще я лекува с хомеопатия.

# 428
  • Мнения: 3 591
Вие какво мислите? Какво би трябвало да казвам, за да не се засегне детето и да не му поставям допълнителни бариери?

При нас терапевта посъветва да говорим вместо него
Като го питат как се казва, аз отговарям, като питат на колко е години, аз отговарям и т.н. Т.е вместо него. Така като правиш као държиш кукла в ръката си и някой и говори.... Малко глупаво, ама когато детенцето почна да говори вече модела "поддържам разговор" беше изграден. Е поне при нас беше глупаво изглеждащо защото моя син не само не гледаше събеседника, ами и вече се беше срил някъде зад мен  Mr. Green

# 429
  • Мнения: 214
Деси, много си права. Аз също съм получавала такива съвети, но като заставам зад детето и отговарям вместо него.Например детето иска вода, но не казва, а стои да чешмата и сочи тогава някой от семейството го пита какво иска ,а аз зад него казвам "искам вода" ,  добре заповядай вода.Също така когато искам да ми подаде някаква картинка или играчка пак така "дай ми топка" и когато детето я подава кака или тате зад него казват "давам топка".

# 430
  • Мнения: 82
 Hug Hug  Hug

Катина, благодаря ти за информацията !Помагаш ми да погледна реалността и да се опитам да я приема.За съжаление:
От т.1 имаме:
б) липса на изграждане на приятелски връзки, съответни за възрастта.
г) липса на социална или емоционална реципрочност.
От т.2
б) При индивидите с адекватна реч, значително нарушение във възможността да се започне и поддържа разговор с другите хора.
д) липса на различни спонтанни волеви игри или обществено-имитационни игри, съответни за възрастта.
от т.3)      Повтарящи се и ограничени и стереотипни шаблони на поведение, интереси и дейности, показани в поне един от следните критерии:

а) непреодолима прекалена заетост с един или повече стереотипни и ограничени шаблони на интерес, които са аномални по интанзивност или по фокус.

б) очевидно натрапчива привързаност кам специфични рутини или ритуали.

в) стереотипни и повтарящи се двигателни маниеризми (напр. пляскане или извиване на пръсти или ръце, или сложни движения на цялото тяло).

г) натрапчива прекалена заетос с части от обекти.
За възрастта преди 3 г.-100% се вписваме в картинката Sad.

По тези критерии ние имаме  диагноза аутизъм Cry.
Преводите на юл4е Love систематизирани от [desi] bouquet -чела съм ги,но ще продължавам да ги препрочитам.Още веднъж ти благодаря за помощтта Катина! Hug

veselche,правили сме аудиограма-резултатът е добър,чува добре.За гушканета-по принцип обича да е гушнат,хванат за ръчичка, необходимост от по-силно притискане също съм забелязала,но в други случаи се държи точно противоположно,като ужасен.Освен това и настроенията му често се менят от едната в другата крайност.
Пробвай да модулираш гласа си когато го утешаваш-почти шепнейки ,алтово му казавай"всичко е наред,спокойно,спокйно...
..............
 да наблюдаваш и ЗАПИСВАШ всички неща в поведението му ,които те притесняват.Когато се срещнеш със терапевт му покажи твоите записки и пожелай да дискутирате детайлите.Майката на децата , за които се грижа  си е направила една таблица с 3 графи-какво се е случило,как сме реагирали..и най-важната-какво счита терапевта , че е трябвало да направим.
Какви стериотипи наблюдаваш?Окуражавай всички твои роднини и приятели да те "заменят " доколкото могат ,когато ти самата се чувствуваш ''изтощена''




Имам чувството,че през по-голямата част от времето повтарям"спокойно,спокойно"-да ,има ефект,но е много изморително.Никой от близките ми не може да се справя с него/а и нямат желание/,така че през цялото време е на мой гръб Rolling Eyes.
Пишем записки,така ни е казано,но времето да обсъдим всичко при невроложката никога не достига.
Благодаря за всички съвети,винаги ми е приятно да ги получавам! Hug

# 431
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 620
keli, това, че детето отговаря на тези критерии за теб трябва само да значи, че подходите, използвани при работа с аутисти са и за твоето дете. Изобщо не мисли за диагнозата, могат да ти поставят различни диагнози, така или иначе начина за справяне е един. Това, че никой не иска да се занимава с детето от роднините, е познато сигурно на повечето тук, с времето нещата се променят към по-добро, ще ти олеква все повече.
Моето дете е с ДЦП (лека форма) и отговаря на всички критерии, били те официални или неофициални, но още като чуят ДЦП и казват - а, ясно, това е друго - и специалисти се занимават с нея по обичайния начин, което е неправилен подход. Дори хора, които изобщо не са я виждали ме убеждават, че не е аутизъм, аз също не го твърдя, но искам да я обучават като аутист, защото това е начина. Постигам успехите си с нея именно третирайки я като аутист.

# 432
  • Мнения: 5 961
Моето момченце направи в събота 6 годинки. Ето и снимки от рожденият му ден и после от градината
http://www.snimka.bg/album.php?album_id=309725

# 433
  • Мнения: 1 234
Пепи, честит ти рожденник, със закъснение, да ти е жив и здрав, бързо да напредва, и да те радва! Hug Много е хубав, много порастнал, направо си е голям мъж  bowuu Добре са се повеселили дечицата.

# 434
  • Мнения: 631
Здравейте вчера посетих детския център Пумпелина в  Сф със сина ми Владимир 3г. Диагностичната находка е СИД. Диференциалната диагноза може да се постави след обучение минимум 6 месеца и евентуално да се изключи и тя е изоставане в интелектуалното функциониране, аутизъм.
Значи иска ми се да се пусне една анкета / моля модераторите / Колко от децата с някакви отклонения от нормалното поведение именно СИД посещават нормална градина, училище. Как им се отразява, отразила? Занимава ли ги логопед психолог паралелно, колко пъти седмично?

Общи условия

Активация на акаунт