Консултация с логопед - тема 3

  • 176 246
  • 759
  •   1
Отговори
# 675
  • Мнения: 354
kstamenovaМного благодаря за отговора.
Аз го поправям и му обяснявам как да каже ш, а не с, примерно и той някакси го прави, но ме е страх да не би грешно да го уча, тоест представям си, че има начин как точно се учи да казва "ш". Да не го объркам нещо.

Последна редакция: сб, 28 яну 2012, 23:20 от neci

# 676
  • Мнения: 140
Здравейте,детето ми е на 3 години и отказва да повтаря каквото и да е било.Не мога да го накарам да каже нищо.Не мога да преценя дали не може или не иска.Иначе казва няколко думи-мама,тате,баба,дядо,айде,кака...И всичко останало е 'ъъъъ'' и посочва.Когато му кажа например кажи ''вода'' и държа чашата пред него  започва да крещи,да вика да се удря  но не казва нищо.Според педито е малък за логопед.Какво мислите вие?

# 677
  • Мнения: 7
Здравейте отново neci,

това, че детето Ви проявява самоконтрол и се поправя само е много добра индикация. Най-добре е да продължите този процес възможно най-често, за трудните за него думи, за да може по този начин да се научи да различава близките по звучене звукове. Вижте как ще се развие процеса във времето и това ще даде повече яснота. Ако имате още въпроси ще се радвам да помогна. Simple Smile

kstamenovaМного благодаря за отговора.
Аз го поправям и му обяснявам как да каже ш, а не с, примерно и тоя някакси го прави, но ме е страх данеби грешно да го уча, тоес представям си, че има начин как точно се учи да казва "ш". Да не го объркам нещо.

# 678
  • Мнения: 15
Здравейте, синът ми е на точно 3 години и половина и според мен има речеви дефицит, както и проблем при изговарянето. Казва само част от думата. Например "великана" е "кана", или пък има свои думи например за "вода" -  "нако", "хляб" - "мапа", или казва неправилно думи "зъби" са "заби". ходи на детска градина принципно, но често боледува. Забелезвам обаче, че в домашна среда има по-добър напредък, отколкото в детската градина. Говори само за нещо, който го интересуват - колите, мики и т.н. В периода между 2 и 3 години посещваше детска градина, където се говори само на английски, просто децата са чужденци. Вероятно и това е оказало влияние. Моля за мнение. За мен явно е за логопед.

Последна редакция: вт, 31 яну 2012, 16:16 от sami-m

# 679
  • Мнения: 5
Детето ми е на 5 г. 9 м. , но не може да казва  "в" след съгласна -две  казва де , цвете казва цете ; и "ч" пред съгласна -ръчичка казва ръчишка , количка казва колишка . моля за съвет как да му помогна , за да се научи да ги изговаря правилно . От 6 месеца употребява " на " на неправилни места - Искам да си играем с на балона . Да му правя ли забележка ?

# 680
  • Мнения: 7
Здравейте, синът ми е на точно 3 години и половина и според мен има речеви дефицит, както и проблем при изговарянето. Казва само част от думата. Например "великана" е "кана", или пък има свои думи например за "вода" -  "нако", "хляб" - "мапа", или казва неправилно думи "зъби" са "заби". ходи на детска градина принципно, но често боледува. Забелезвам обаче, че в домашна среда има по-добър напредък, отколкото в детската градина. Говори само за нещо, който го интересуват - колите, мики и т.н. В периода между 2 и 3 години посещваше детска градина, където се говори само на английски, просто децата са чужденци. Вероятно и това е оказало влияние. Моля за мнение. За мен явно е за логопед.

Здравейте sami-m,
Чуждоезичната среда за развитие на речта на детето Ви не е била най-добрата обстановка. Ако през цялото време се e говорило на английски, това неминуемо му е оказало влияние, защото детето Ви е било, а и още е, в процес на натрупване на речеви опит и подражание. Рано е да се прави твърдо заключение дали детето Ви има речеви проблем и дали има нужда от логопед, тъй като речта на децата е поетапен процес, който се влияе най-много от външната среда. Те копират речта на възрастните.
Разговаряйте повече вкъщи и изисквайте от него да изговаря правилно думите на български. Давайте му правилен пример за начина на изговаряне на думите. Също така е важно да разбира смисъла им. Такива изменеия, каквито са се получили при Вашето дете, са характерни при билингвистична (двуезична) среда.
За момента Вие може да бъдете най-добрия логопед на детето си Simple Smile Ако до 5-годишна възраст все още детето Ви има проблеми, то тогава можете да потърсите консултация с логопед.



Детето ми е на 5 г. 9 м. , но не може да казва  "в" след съгласна -две  казва де , цвете казва цете ; и "ч" пред съгласна -ръчичка казва ръчишка , количка казва колишка . моля за съвет как да му помогна , за да се научи да ги изговаря правилно . От 6 месеца употребява " на " на неправилни места - Искам да си играем с на балона . Да му правя ли забележка ?

Здравейте vilirus,
Тъй като детето Ви е почти на 6 години, т.е. това е периодът, в който речта вече трябва да е правилно сформирана, моето мнение е, че консултация с логопед е препоръчителна. Това е важно най-вече, защото, когато детето Ви постъпи в първи клас, е добре да има правилно изградена речева култура.

# 681
  • София
  • Мнения: 2 103
vilirus, спомням си, че Вашето дете посещава
логопед, който терапевтира появило се заекване.
Както и първия път Ви обясних, заекването е сложно
нарушение и не е така просто да Ви бъдат дадени
съвети по интернет. На възрастта на която е детето Ви,
е редно да може да произнася тези звукове, без значение
в каква позиция са. Ако обаче, те не са работени от
логопеда, става безпредметно да го поправяте. Продължете
работата с логопеда и му задайте всички въпроси, които
Ви безпокоят.  Hug

sami-m, Вие не уточнявате дали живеете в чуждоезикова
среда или просто детето е посещавало такава градина. Аз
не бих чакала до 5г.в., за да направя консултация с логопед
и то не заради билингвизма, а заради езиково-говорните
нарушения, за които съобщавате.  Hug

# 682
  • Най-сетне у дома
  • Мнения: 932

Здравейте sami-m,
Чуждоезичната среда за развитие на речта на детето Ви не е била най-добрата обстановка. Ако през цялото време се e говорило на английски, това неминуемо му е оказало влияние, защото детето Ви е било, а и още е, в процес на натрупване на речеви опит и подражание. Рано е да се прави твърдо заключение дали детето Ви има речеви проблем и дали има нужда от логопед, тъй като речта на децата е поетапен процес, който се влияе най-много от външната среда. Те копират речта на възрастните.
Разговаряйте повече вкъщи и изисквайте от него да изговаря правилно думите на български. Давайте му правилен пример за начина на изговаряне на думите. Също така е важно да разбира смисъла им. Такива изменеия, каквито са се получили при Вашето дете, са характерни при билингвистична (двуезична) среда.
За момента Вие може да бъдете най-добрия логопед на детето си Simple Smile Ако до 5-годишна възраст все още детето Ви има проблеми, то тогава можете да потърсите консултация с логопед.

Г-жо Стаменова, спирам се в темата само, за да изкажа почитания към Вас, задето отчитате дву и многоезичната среда като затрудняващ фактор в речевото развитие на децата. Малко са професионалистите във Вашата област, които още не са прегърнали модерната напоследък тенденция да се вярва, че мултиезичната среда не възпрепятства формирането на реч. Моят син беше почти на 2 години, когато го заведох в България на логопед, защото се бавеше с проговарянето. Имаше епизодични думички, но не достатъчно. Към онзи момент ситуацията му беше такава: от раждането му, мъжът ми говориши с него на литовски, аз - на български, помежду ни с мъжа ми говорехме на български и английски, включвахме руски и испански, всичко това в държава с официални езици френски и фламандски. Заведох детето на логопед в България и след 40 мин разговор с мен (защото детето заспа по път към детския център) дамата отсече, че става дума за аутизъм. За да съкратя много дълга история - в момента синът ми е на на 3 г., говори и доста успешно се опитва да чете, активен в приключенията и инициатор на белите във всяка детска компания. Отприщването при него се случи, когато буквално го изолирахме с мъжа ми от всякакви други езици, заговорихме вкъщи само на български и мелехме на главата на детето всяка минута. Речта му все още не е толкова добре развита, както на децата в едноезична среда, но напредва светкавично, има по 3-4 нови думи всеки ден и активно се занимаваме с всякакви речеви упражнения... Само, дето ми се иска по-рядко да чувам "Дай бонбон"  Laughing.  

Бях чела много за това, че многоезичната среда не е проблем. Искаше ми се навреме да бях попаднала на някакъв материал от "старата школа", който все пак да казва, че Вавилон затруднява децата. Синът ми беше истински объркан от множеството езици, с които ние, от модерно незнание, го бовмбардирахме всеки ден.

Успех на Вас и всички родители в темата   bouquet

# 683
  • Мнения: 10 547
Здравейте отново! Питането ми е свързано с ясния дефект в говора на малкото ми дете. Изговаря неправилно звуците "с" и "ш" и в съчетание с други звуци и "т", или иначе казано съска и шъшка. На две години и седем месеца е, няма никакви проблеми с проговарянето, даже напротив, изговаря думите ясно и отчетливо, прави опити да казва "р". Има къса "юздичка" и леко издадени напред горни, предни зъби.
Кога е времето да посетим логопед?
 
Благодаря за отговора!

# 684
  • София
  • Мнения: 2 103
saule, съжалявам за Вашето дете, чела съм за лошия
Ви опит с логопедите, но не можем да сложим всички
билингвистични деца под един знаменател.  Hug

Относно билингвизма - да, определено дава отражение
върху детското езиково-говорно развитие. Но, с една
малка уговорка - всичко е строго индивидуално. Тоест,
saule при Вашето дете са били на лице няколко думи, но
не казвате дали са били произнасяни правилно. Освен това,
то е било на 2г., докато детето на sami-m е на 3г.и половина.
На Вашето дете сте говорили наистина на много различни
езици, докато тук случаят не е точно такъв и т.н..
За да обобщя - не бих се наела от един пост от няколко изречения
да бъда категорична дали билингвизмът е причината при детето
на sami-m. Тук е ролята на логопеда да направи диференциална
диагностика и да прецени дали може да се изчака или се налага
започване на терапия.

# 685
  • София
  • Мнения: 2 103
Касита, малкото Ви дете е наистина малко за
правилната артикулация на тези звукове.  Hug
Можете да изчакате до към 4г. и половина дори 5г.в.,
някои деца успяват да се справят сами, други се
нуждаят от малка помощ.

# 686
  • Най-сетне у дома
  • Мнения: 932
saule, съжалявам за Вашето дете, чела съм за лошия
Ви опит с логопедите, но не можем да сложим всички
билингвистични деца под един знаменател.  Hug

Относно билингвизма - да, определено дава отражение
върху детското езиково-говорно развитие. Но, с една
малка уговорка - всичко е строго индивидуално. Тоест,
saule при Вашето дете са били на лице няколко думи, но
не казвате дали са били произнасяни правилно. Освен това,
то е било на 2г., докато детето на sami-m е на 3г.и половина.
На Вашето дете сте говорили наистина на много различни
езици, докато тук случаят не е точно такъв и т.н..
За да обобщя - не бих се наела от един пост от няколко изречения
да бъда категорична дали билингвизмът е причината при детето
на sami-m. Тук е ролята на логопеда да направи диференциална
диагностика и да прецени дали може да се изчака или се налага
започване на терапия.



Sophia, извинявам се, ако постът ми е прозвучал генерализиращо и с неуважение към професията. Не бих искала да създава такова впечатление  Peace Не можем по никакъв начин да поставим всички би и мултиезични деца под един знаменател. Например, билингвично детенце на позната наистина се оказа с аутизъм, при това доста ясно изразен. Не може да се отрече обаче, че във всяка област на помагащите професии съществуват тенденции и актуални обяснителни модели, много от които отричат напълно предишните. Единственото, което исках да кажа е, че не е лошо родителите да не се окуражават твърде много да натрупват език върху език на бебетата и малките деца, защото "ако са в норма, ще се справят". Виждам всеки ден тук, в многоезичния Брюксел, как всъщност значителна част от тях не се справят, въпреки, че формално са "в норма" с всичко останало. И ако има и един родител, който може да бъде разтоварен от ужаса, през който минахме ние, няма да се уморя да пиша и да преразказвам истории.

Успех на и на Вас в отговорната Ви и много полезна работа   bouquet

# 687
  • София
  • Мнения: 2 103
Saule, радвам се, че ме разбрахте правилно!
Благодаря за хубавите пожелания!
Успех и на Вас, и Вашето детенце!  Hug

# 688
  • Мнения: 15
Живеем в България, детската градина е към работата на мъжа ми, служебна детска градина да я наречем, но са само чужденци. На мен ми прави впечатление, че синът ми казва нещо ново всеки ден. Днес беше ред на "сополи" - "поли". Прави ми впечатление още, че като чуе английски се заслушва веднага, дори брой на английски, което не го прави на български. На български всички цифри са "де", а иначе е one, two. Иначе правихме първоначална консултация с логопед, послед дори на психиатър го водихме, за да изключим някаква диагноза /ура, нищо му няма/. Сега ще правим по-подробно обследване с логопед, но определено има напредък в речта му за два-три месеца. Психиатърката ми каза, че също така има значение дали някой от родителите е проговорил по-късно. Надявам се процеса да се ускори. Така /проверих на 22 август/ си мислех, че няма да оправим акането в гащите, а на 7 септември като тръгна на детска градина нямаше никакъв проблем. Успех на всички, здрави нерви и усмивки!

Последна редакция: вт, 31 яну 2012, 16:15 от sami-m

# 689
  • Мнения: 10 547
Касита, малкото Ви дете е наистина малко за
правилната артикулация на тези звукове.  Hug
Можете да изчакате до към 4г. и половина дори 5г.в.,
някои деца успяват да се справят сами, други се
нуждаят от малка помощ.

Благодаря много за отговора!  Simple Smile За съжаление съм сигурна /макар и неспециалист/, че едва ли без помощ ще надрасне проблема, но ще чакам.

Пожелавам Ви много професионални  и лични успехи!
  bouquet

Общи условия

Активация на акаунт