Новини от Предучилищната педагогика в България

  • 7 150
  • 30
  •   1
Отговори
# 15
Не приемам превръщането според този проект на детската градина в "мини училище,"както и мотото:"Детето е бъдещ възрастен".Детето е дете,докато не порасте.Стана модерно да защитаваме нашите си ,български "идеи"на гърба на европейските компетентности/ в проекта се използва думата "компетенции",може би по-европейски звучи/.Като се оправдаваме с Европа,да си отговорим на въпроса как е там?Условия,бройка деца в група,техните програми какви са,какво включват?

# 16
Е,поровихте ли се из проектопрограмата?Как ви се видя?Обърнахте ли внимание на образователните направления?А как ви се видя "Игровата култура"?Хорариума?Какво бихте предпочели:При хубаво време децата ви да бъдат колкото може повече време навън,или първо трите ситуации,после,ако има време може и да излезем?

# 17
  • Мнения: 47 985
Темата е интересна, засега не съм изчела всичко, но и мнението ми е противоречиво.Ще следя какво пишете.
Искам да попитам- директорките и учителите нямат ли право да избират по коя програма да работят, или тази ще се прилага за всички ДГ?


# 18
  • Мнения: 4
До този момент в системата на предучилищното възпитание и образование има много излезли програми и помагала, само някои  от тях да одобрени от МОН и между тях  директори и учители имат право на педагогически съвет да изберат по коя точно програма да работи контретното детско заведение. Основните програми са:на Русинова и екип,на Витанова и екип,"Неогея"на Ирина Колева и колектив,"Стъпка по стъпка"/преведена програма и Програма за подготвителна за училище група на Гюров,Колева и колектив. Отделно има държавни образователни изискванияя /ДОИ/, както и помагала, разработени и създадени специално за всяка програма. Тези помагала ние наричаме програмни системи, това са най-общо казано книжките, по които децата работят във всяка група и които всеки родител е виждал. За всяка програма книжките са различни и различен брой, но по всяка програма има помагало за всяко направление. А направленията са: Социален свят, Природен свят, Български език и литература, Математика, Изобразително изкуство, Конструктивно-технически и битови дейности, Игрова култура, Музика и Физическа култура. Няма да ви казвам, че в едната от програмите има книжки и за музика и физкултура, по които децата да добиват нови знания ........
Rolling Eyes . На какво ви прилича това? - на детска градина или на училище? Искам да направя едно много важно уточнение - учителите не са против това в детската градина да се учи, те са против всичко, което се учи да става с помощта на книжки /основно, въпреки, че не е задължително/. Това се получава, защото материалът за учене е в такъв формат, че без въпросните книжки е трудно предаваем на група от 25 деца, които трябва и практически да го усвоят. А като започнем по книжките по всички направления, то за друго време почти не остава. Тук академиците веднага ще ни опонират - виж ги тез!, ние сме им го сдъвкали, пък те протестират, че кой, бе, даскалици ви задължава да ги ползвате книжките, да ги махнем тогава /ще ги махнат на куково лято - нали от по 15-тина лева от всяко дете за книжки ще загубят/, пък вие сами си правете материалите, нали трябва да претворявате творчески дадената програма? И там започва един от големите проблеми - защо МОН, общините и т.н. отговарящи, вместо да дават луди пари на авторите на всевъзможни програми и програмни помагала и да превръщат детската градина в училище, не дадат всичките тези луди пари или поне прилична част от тях за материали, с които децата да могат да учат, играейки /ние им казваме дидактични материали, но не само книжки, развиващи играчки и т.н./ От години никой не е давал /от горе имам пред вид/ пари на градините за играчки, за боички, за моливи...има книжки, които обаче си ги купуват родителите /като изключим в предучилищната група, където са безплатни, защото предучилищната е част от училищното задължително и безплатно образование/. Тайна ли е за вас, родители, че ако не сте вие да купувате пластелин, ножички, книжки, да дарявате играчки, техника, да копирате картинки за оцветяване и какво ли още не, такива неща по градините просто няма да има, защото грижата на общината е сградата, топлото, светлото, храната.. Играчките и материалите..? - кой отговаря за тях?...МОН е одобрил програми и книжки.
  Разприказвах се. Та на въпроса - защо толкова се пенявим за новия проект. Защото е проект за национална програма - влезе ли в системата като "одобрено от МОН" - понеже е национален, става единствен и задължителен за всички /съответно и книжките му /. А като ще е задължителен, искаме да е най-доброто от най-доброто. За нас този проект не е. Защо - изписахме топове хартия, изоворихме маса приказки, засега без резултат.

# 19
  • Мнения: 47 985
Казах че мнението ми е противоречиво. Майка ми е бивша детска учителка. Лично съм й помагала с изготвяне на материалите за ДГ. Имам спомени от чудесни тържества, занятия и т.н., за които сме правили костюми, картончета, картини и т.н.Сега всичко е както пишеш- сдъвкано. Разбирам срещу какво се борите. От друга страна, нашите учителки успяха да намерят баланса въпреки книжките. Децата си излизаха и играеха навън доста,а и по книжките бяха работили, достатъчно според мен. Ето защо ние проблем не сме усетили(родителите и децата).
















# 20
  • Мнения: 3 367
S ogromno очудване разбрах че в Щатите няма единна програма за предучилищна,всеки си прави каквото си реши,което води до големи разлики в 1ви клас със съотв.им последствия.

# 21
  • Върху лъчите на Слънцето.
  • Мнения: 1 992
S ogromno очудване разбрах че в Щатите няма единна програма за предучилищна,всеки си прави каквото си реши,което води до големи разлики в 1ви клас със съотв.им последствия.
Хм, че то и тук е така... да не би и това от тях да сме взели, че нали все от тях гледат...  newsm78

# 22
  • Мнения: 47 985
Там системата е доста различна, училище се почва по- рано, има много чужденци и деца, които не знаят езика, няма държавни Дг и т.н.

# 23
  • Мнения: 3 367
Започва се на 5 навършени,т,н киндергардън к е задължителен,1/2 или цял ден и там има стандарт.
*
Това че няма държавни градини и че има всякакви деца не е смислен аргумент,това си продължава (частни у=ща бол) и насетне,но има система и минимуми к трябва да се покриват
*
Обяснението к ми даде учителката на ния беше че понеже предучил.не е формално задължителна (което е вярно и за България) не могат да имат стандарт и още по-малко могат да имат изискване към децата да го спазват,от  киндерг.не се иска нищо освен да могат да си седят на д..то 30 мин.
*
Срещам много зор да "натискам" за академизъм,непрестанно ми казват че важното е как се социализира детето,дали си чака реда,дали умее да печели и губи,да разбира концепции в общуването и света (календар,как да сме здрави, прир.бедствия ). Ако може да бори,чете и смята е бонус - стимулират след определена доза разговори,но това е определено на заден план (което ме дразнеше много,но дете научи толкова много без да разбера че май аз съм в грешка newsm78 )

# 24
  • София
  • Мнения: 6 260
Започва се на 5 навършени,т,н киндергардън к е задължителен,1/2 или цял ден и там има стандарт.
*
Това че няма държавни градини и че има всякакви деца не е смислен аргумент,това си продължава (частни у=ща бол) и насетне,но има система и минимуми к трябва да се покриват
*
Обяснението к ми даде учителката на ния беше че понеже предучил.не е формално задължителна (което е вярно и за България) не могат да имат стандарт и още по-малко могат да имат изискване към децата да го спазват,от  киндерг.не се иска нищо освен да могат да си седят на д..то 30 мин.
*
Срещам много зор да "натискам" за академизъм,непрестанно ми казват че важното е как се социализира детето,дали си чака реда,дали умее да печели и губи,да разбира концепции в общуването и света (календар,как да сме здрави, прир.бедствия ). Ако може да бори,чете и смята е бонус - стимулират след определена доза разговори,но това е определено на заден план (което ме дразнеше много,но дете научи толкова много без да разбера че май аз съм в грешка newsm78 )

Абсолютно формално в БГ предучилищната група е задължителна - било то в самото училище, или като последна група в ДГ.  Peace Без съответното удостоверение детето не може да се запише в I клас. Система има и е уеднаквена. Изключение при записване може да се направи само с разрешение от МОН (например ако детето е били в чужбина).  Hug

# 25
  • Мнения: 3 367
Спящата красавица , от прочетеното по-горе останах в впечатлението че се говори за програмата в дет.градина като цяло,не само в посл.група или в у-ще, затова и се намесих.
Това тук е киндергардън и има стандарт, макар да не ми е ясно как успяват да го постигнат без децата да са започнали от 1 и също ниво(вероятно е бая нисък,не знам детайли)

# 26
  • София
  • Мнения: 6 260
Спящата красавица , от прочетеното по-горе останах в впечатлението че се говори за програмата в дет.градина като цяло,не само в посл.група или в у-ще, затова и се намесих.
Това тук е киндергардън и има стандарт, макар да не ми е ясно как успяват да го постигнат без децата да са започнали от 1 и също ниво(вероятно е бая нисък,не знам детайли)

Да, така е.  Peace

# 27
  • Мнения: 3 595
Извинете, но тази програма е пълна глупост! Вместо децата да се забавляват и да учат едновременно се поставят в ситуации. Простете, но кой идиот изобщо го е нарекъл ситуация. Вероятно отново някакъв безумен превод  ooooh! Вместо децата да се извеждат всеки ден навън да се държат затворени в едно помещение за мен е ненормално. Все пак те са деца и имат нужда да тичат, да играят и да изразходват енергията си. Време за учене ще имат достатъчно. Като трябва да се научат да задържат вниманието си за някакво време винаги може да се измисли някаква хубава игра, с която това да се направи. Пред очите си видях как една френска учителка намери начин да забавлява децата в продължение на 40 минути с кутия пълна с капачки в различен цвят. Учеха се да ги сортират, научиха цветовете, научиха че има по-малки и по-големи и през цялото време се забавляваха. Вниманието може да се задържи и с пъзел, с книжки, с рисуване, за какво са им на тези деца учебни помагала или както си ги наричате  Thinking Същата учителка им даде картинка за оцветяване и на отделни части от картинката беше сложила цифрите от 1 до 5 и срещу тях различен цвят. Децата хем учеха числата до 5, хем цветовете, хем се забавляваха да оцветяват във форма. Категорично не съм съгласна децата да се натоварват излишно, заради амбициите на някой, който иска да си продава програмата  Naughty

# 28
  • Мнения: 135
Извинете, но тази програма е пълна глупост! Вместо децата да се забавляват и да учат едновременно се поставят в ситуации. Простете, но кой идиот изобщо го е нарекъл ситуация. Вероятно отново някакъв безумен превод  ooooh! Вместо децата да се извеждат всеки ден навън да се държат затворени в едно помещение за мен е ненормално. Все пак те са деца и имат нужда да тичат, да играят и да изразходват енергията си. Време за учене ще имат достатъчно. Като трябва да се научат да задържат вниманието си за някакво време винаги може да се измисли някаква хубава игра, с която това да се направи. Пред очите си видях как една френска учителка намери начин да забавлява децата в продължение на 40 минути с кутия пълна с капачки в различен цвят. Учеха се да ги сортират, научиха цветовете, научиха че има по-малки и по-големи и през цялото време се забавляваха. Вниманието може да се задържи и с пъзел, с книжки, с рисуване, за какво са им на тези деца учебни помагала или както си ги наричате  Thinking Същата учителка им даде картинка за оцветяване и на отделни части от картинката беше сложила цифрите от 1 до 5 и срещу тях различен цвят. Децата хем учеха числата до 5, хем цветовете, хем се забавляваха да оцветяват във форма. Категорично не съм съгласна децата да се натоварват излишно, заради амбициите на някой, който иска да си продава програмата  Naughty
Ами то и в тези "учебни книжки" задачите са представени чрез картинки.Дали са на отделен лист или в книжка е без значение.Аз съм учител и за мен е по-лесно задачите да са сортирани.Децата са 28 в предучилищна и би ми било невъзможно да подготвя материали за тях по всички направления.
И в момента имаме възможност импровизирайки да усвоим нужните знания.Друг е въпроса,че много колеги се престарават в стремежа си да угодят на някои родители /или просто да запазят тишина в групата по-дълго време...за съжаление/

# 29
  • Мнения: 3 595
Знаете ли наскоро говорих с една италианка, на която и се налага да живее известно време в Бг. Последните 5 години е живяла в САЩ и като са пристигнали тук е потърсила детска градина за детето си...Отива в една от най-добрите градини в града (частна) и после ме пита: "Защо тук искат децата да пазят тишина и да правят нещата, както учителката иска? Моята дъщеря, когато рисува слага едното око в единия край на главата, а другото може и да е на пъпа. Защо не оставят децата да работят с въображението си?" Същите въпроси си задавам и аз и единствения отговор, който намирам е, защото всичко е един омагьосан кръг, от който засега няма измъкване... Няма градини и има деца без градини, за да има по-малко деца без места, се претъпкват групите. В препълнените групи учителките, лели, сестри и т.н. не могат да опазят децата, какво остава да ги учат...Но капака на всичко е свръхпрограмите, които тези деца трябва да преизпълняват...Чудя се кога ще се изисква в яслата да знаят буквите  Thinking В едни страни, където нещата са малко по-нормални учителките са повече, а децата 10-12...Както и да е, всичкото ни е такова, а аз взех да се умарям от ежедневната борба за всичко  Tired

Общи условия

Активация на акаунт