УСМИХНИ СЕ С МЕН!

  • 141 034
  • 1 874
  •   1
Отговори
# 1 710
  • Мнения: 167
Много си ларж, трябваше да й помогнеш на жената, ама срещу подпис в петицията. Mr. Green Laughing
ТЕО, стига с тази корупция ма маме Laughing Laughing Laughing

# 1 711
  • Мнения: 3 835
На сайта на ДАЗД трябва да е качена вече Националната програма за гарантиране правата на децата с увреждания!

Давайте да я четем дума по дума, да не сме забравили и изпуснали нещо важно.

# 1 712
  • Мнения: 3 835
Гледайте във вторник сутринта, Желев щял да е в студиото, твърдо, така ми казаха от БТВ. Аз така се случи, че формулирах едни въпроси към него Laughing, те са в продуцента на предаването, първите два са следните:

1. Защо Желев, когато получи писмото от Пирински, с вх. ном. 950-06-41, от 30.01.09г., в което Пирински настояваше Желев и всичките му експерти да се срещнат с Родителите на деца с увреждания от цяла Б-я, които бяха на протестите и имаха конкретни искания и предложения за решения, защо нито той, нито някой от министерството му, реагира на писмото на председателя на НС. Буквално ни вопъл, ни стон от страна на МЗ, все едно нищо не са получили.

2. Нека да обясни Желев с прости разбираеми думи, ако може, какъв е смисъла от всички тези стратегии и планове, национални и всякакви, като в реалността нищо не следва от тях. Това се отнася и за децата с увреждания и семействата им, и за каузата с боклуците и вредните храни в лавките и училищата изобщо. Където и да се опиташ да промениш нещо, неизбежно се сблъскваш с дебела стена от бюрокрация и чиновници, и да си разбиеш главата там, пак нищо не следва накрая. Имаме невероятни писания на хартия, какво и как трябвало да стане, а децата ни като влезнат в училище буквално ги атакуват отвсякъде с възможно най-вредните продукти на пазара, пълни само с оцветители и химии, и дори със стимулиращи кофеинови съставки, като Редбул. Самите им статистики на МЗ доказват, че нищо не се случва в реалността вследствие на стратегиите и плановете, ако се случваше, статистиките нямаше да са такива.

# 1 713
  • Мнения: 3 835
В Националната програма на всяка цена трябва да присъства текст, че родителските организации И родители изобщо трябва да бъдат включени както и в съветите като НСЗД, така и изобщо директно в обсъжданията и приемането на всички възможи касаещи ги закони, наредби и всякакви текстове изобщо. Не ми се пише надълго и широко в момента, но ако това не стане, всичко останало са глупости и общи приказки от световна величина.

На базата на тази Национална програма трябва задължително да искаме Закон за гарантиране правата на децата с увреждания и семействата, или специален и нарочен, подробен голям раздел в ЗЗД например, без значение какво ще му е името в крайна сметка, просто тези текстове трябва да ги има в закон, т.е. подробно разписани, до най-малката подробност, със задължителен характер.

# 1 714
  • Мнения: 3 835
Daite poveche info za novite ministri na MTSP i MZ. Nac. programa kachiha li ia na saita?

# 1 715
  • Мнения: 3 835
http://www.google.bg/search?hl=bg&rlz=1W1AMSA_en&ei=bQhw … D1%8F&spell=1

Това излиза в гугъл като напиша Национална програма за гарантиране правата на децата с увреждания, в самия сайт на ДАЗД не мога да я намеря. Трябва да звъннем да питаме това ли е последния вариант. Задължително трябва да заложим мерки гарантиращи изпълнението й!!!

# 1 716
  • Мнения: 3 835
Eто:

НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА ГАРАНТИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА С УВРЕЖДАНИЯ

Говорих с Цвета, в края на програмата нормативната уредба трябва да се допълва, трябва да заложим задължително мерки гарантиращи изпълнението и прилагането на програмата, както и Закон за гарантиране правата на децата с увреждания да предложим, в който съвсем подробно и детаилно да се разпише всичко, до най-малките подробности. Тогава вече наистина може да се говори за гарантиране правата на децата с увреждания и семействата, и освен това да се елиминират и всички свободни тълкувания, и най-важното да се предвидят необходимите средства за изпълнението на всичко това.

- Предлагам в самата програма да заложим и текст за този Закон.
- Да заложим текст гарантиращ включването на родителските организации на децата с увреждания, задължително да участват в изработването на наредби, закони, стратегии, планове и всичко, което касае тях и децата им. Да има пълна информираност до всички, и чрез регионалните социални служби, когато се обмислят нови законодателни и нормативни документи, промени изобщо, и едва когато има действително обсъждане с много широк кръг и родители и родителски организации, едва тогава да се правят новите промени и програми, това онзачава обществено обсъждане, а не както е сега, сложат го на сайта, кой видял, кой не видял, айде приема се, и освен това няма как да е обмислено изцяло в услуга на хората, след като тяхното мнение изобщо не е потърсено в действителност, а само на теория.
- Да заложим текстове за финансирането, за отговорността по изпълнението, за санкции при нарушения на текстовете....
- Както и всичко, което е пропуснато в програмата да го допълним.
- И в самата програма според мен да заложим текстове, че трябва да има цялостна реформа в социалната политика по отношение на децата и семействата, на децата с увреждания и семействата им, на институциите провеждащи тази политика, изцяло промяна философията на политиката към тях и т.н..., всичко, което сме писали тук.

Четете и давайте идеи!

Последна редакция: ср, 29 юли 2009, 18:17 от teo7777

# 1 717
  • Мнения: 0
ТЕО, гледам сега НАЦИОНАЛНАТА програма и ми се иска да споделя нещо да речем точка първа 1.1 изграждане на платформи , асансьори и др и т . н  .Ангажирани с това са АХУ , МТСП ,НПО ,МОН с краен срок 2012 г . В графа финансиране е посочено "в рамките на отговорните институции" . Според мен ангажиращите институции са доста , и пак ще има прехвърляне на топката от едно министерство на друго .ТРябва да се посочи кой точно трябва да отговаря , и то не кметовете защото , почти навсякъде в програмата и по другите точки отговарят кметовете , и ако те са като нашиуя да речем просто забрави , че ще стартира тая програма , може би кметовете трябва да се задължават но не и да бъдат пряко отговорни за това . що се отнася зяа финансирането КОЙ???????, коя институция време за програми и проекти няма защото много деца до тогава няма да могат да отидат до училище . В точка 1.2 що за интеграция може да е това , уважаемия кмет да определи само едно у.ще за деца с увреждания . АКО пак говорим за нас , смятаи че това ще бъде наи изолираното и далечно у-ще в целия град , и нали се сещаш , че след няколко години , то ще бъде  пълно само със "сакати деца".Един родител който няма средства и живее на другия краи и неможе да си позволи транспорт щото няма пари или защото микробуса за хора с увреждания неможе да го обслужи в посочения час , защото е само един за целия град и осигуряването на такъв транспорт в малкия град е повече от абсурд .....в смисъл да има повече от една кола обслужващи специалните ни деца . Според мен , трябва точка по точка да се коментира програмата , и да се дават предложения . Незнам дали имаме време за това , но има доста неща над който да мислим  newsm78  bouquet

# 1 718
  • Мнения: 167
kalpre мисля, че програмата подлежи на прецизиране. Аз също не споделям, че трябва да има "базисни" училища, "оборудвани" като за пред "корпуса на мира" Laughing, ако си спомняте тези комунистически строителни  офанзиви-трябва във всяко училище да има нужните условия за деца с всякакви увреждания. И оправданието-няма пари , защото предишните не направили това и онова - не върви-сегашните да са мислили, като мятаха байряците. А за кмветовете-все още нищо не е в състояние да ги задължи да правят ккаквото и да било за децата с увреждания-в смисъл няма законов начин за търсене на отговорност за неправенето на нищо. Само съда-ако имаш време и нерви... т.е. трябва да искаме законова възможност за търсене на отговорност на кметговете-местните феодали на Републиката!

# 1 719
  • Мнения: 3 835
Естествено, че трябва да я прецизираме, и то буква по буква дето се вика, нали за това я пускам. Трябва да се търсят и консултации и помощ и от други разбиращи хора, НПО-та, експерти и т.н... По възможност да предложат конкретни допълнения към отделни точки.

За т.н. базисни училища, явно е, че не се разбира какво се има предвид. Това е мое предложение и съм убедена в правотата си, което естествено не означава на всяка цена, че съм права. Laughing Но изхождам от идеята, че в момента всичко се случва на парче, ако се случва нещо изобщо, то е разпокъсано, тук таме някое НПО подпомогне, за да се предостави добра и цялостна услуга, много малко осигурява държавата, и всичко е хаотично като цяло. Ясно е, че в момента и в близко бъдеще, особено сега в криза, никакъв шанс няма държавата да подсигури необходимите условия във всяко у-ще. Да си мислим и чакаме това е абсурдно. Ясно е също така, че НПО-тата няма как да осигурят услугата и изобщо условията в цялата държава, покривайки всички нуждаещи се.  НПО-тата са надграждащи и допълващи осигуреният минимум от държавата, те не могат да я заместят, т.е. държавата да е абдикирала и НПО-тата да осигурят всичко, и това е абсурд. Т.е., идеята ми е държавата да има сериозно обмислена стратегическа концепция и с малкото средства, с които разполага все пак да осигури един минимум, който да покрива максимално, доколкото е възможно нуждите по региони и общини, в определени параметри, които да се определеят на базата на съответните нужди в тях (демек децата с увреждания и семействата, които живеят там). И оттам нататък вече, след като има осигурен този минимум, НПО-тата вече могат да надграждат услугата и да я доразвиват допълнително. Т.е. държавните средства да не се харчат хаотично, защото и без това са много малко, а да се използват много обмислено и целенасочено, да има концепция. Да имаш у-ще с осигурени условия за деца с увреждания и СОП не значи да сложиш рампа на входа и най-много асансьор, и евентуално осигурен някакъв там ресурсен учител, който я го има, я не, което именно се прави сега и се отчита, че имаме еди колко си училища с осигурени условия на теория, а всъщност нямаме почти нито едно такова с истински такива условия. Те гонят теоретичната бройка на у-лищата, които уж осигуряват условията, така че да се отчетат пред ЕС, че нещо са свършили. Да, обаче вас това не ви удовлетворява на практика, т.е. условията ги няма в реалността!!! Не е ли по-добре да се седне и да се обмисли по региони и общини, ето тук имаме толкова и толкова деца с увреждания, било то в семейства или в институции, значи за тези деца са ни нужни едно, две училища примерно, избира се училище/ща в съответен периметър, така че да е максимално достъпно и близко за всички в него, и то се пригодява напълно да осигурява изцяло нужните условия. И рампи м/у етажите или асансьор, и ресурсни учители, и социални работници, и психолози, логопеди, и помещения за почивка, и тоалетни, и транспорт, и двор с пригодени и за децата с увреждания съоражения за игра, всичко какво се сетите и е нужно. За подобен държавен план за решаване в основата на нещата дори може да се кандидатсва и по ЕФ. Когато имаме изградени подобни училища и градини, осигуряващи необходимите условия от А до Я, то и за НПО-тата ще е много по-лесно да надграждат вече, защото ще я има основата, а пък и най-важното, децата, семействата, нуждаещите се ще имат осигурен един реален минимум. А не както е сега, теоретичен "максимум".

Последна редакция: ср, 29 юли 2009, 21:29 от teo7777

# 1 720
  • Мнения: 3 835
Някой сети ли се да пусне Националната програма в Националната мрежа на ХУ?

Моля ви, пуснете я навсякъде, по форуми и сайтове на семейства на деца с увреждания и СОП, нека всички да я прочетат и да си кажат мнението конкретно по текстовете, да предлагат текстове към нея, промени. После на базата на тази програма и на промените, които записахте в ЗИХУ, ще искаме Закон за гарантиране правата на децата с увреждания и семействата им!

# 1 721
  • Мнения: 3 835
Влади:

"Здравей теди,

Изпращам ти Закона за семейството за първо четене Simple Smile"



ЗАКОН ЗА ДЕЦАТА СЪС СПЕЦИАЛНИ НУЖДИ И СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ (СОП), И ТЕХНИТЕ СЕМЕЙСТВА

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Този закон урежда обществените отношения, свързани с интеграцията на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) и техните семейства.
Чл. 2. Този закон има за цел създаване на условия и гаранции за:
1. равнопоставеност на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) - достъпна архитектурна  среда, достъп до обществен транспорт,професионална изява,здравеопазване,образование-според индивидуалните потребности на всяко дете със специални нужди и специални образователни потребности (соп).
2. социална интеграция на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) и упражняване на правата им-интеграционните добавки да са съобразени с индивидуалните потребности на всяко дете със специални нужди и специални образователни потребности (соп),категорично извън всякакви ограничения по доходен критерий и премахване на базовия ГМД.
 Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МТСП,различни фондове за интеграция на дете със специални нужди и специални образователни потребности (соп).
3. подкрепа на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) и техните семейства - Промяна в целите и обхвата на Национална програма “Асистенти на хора с увреждания”, дейности  ЛА,СА,Дом.помощник, да са насочени единствено към подобряване живота и интеграцията на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп). Достаъчно на брой  Центрове за социална интеграция и рехабилитация, предоставящи специализирани грижи за деца със специални нужди и специални образователни потребности (соп) с квалифицирани и финансово мотивирани специалисти. Финансирани от Държавата(Републиканския бюджет,МТСП,МОН,МЗ,Общините) и НПО в съотношение 70%/30%.
Институциите, фирмите и доставчиците на услуги трябва да осигурят достъпна физическа среда и подходящо обслужване на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) в общо пространство, заедно с останалите клиенти. Индивидуалната подкрепа се изразява в безвъзмездно  осигуряване на технически помощни средства и лична помощ, които да компенсират засегнатите от увреждането функции, за да може лицата / децата с увреждания да ползват услугите, наравно с останалите граждани.
Чл. 3. Не се допуска пряка или непряка дискриминация по отношение на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) -навременни, ефективни и строги парични санкции и наказателна отговорност за физически и юридически лица или цели институции подлагащи на дискриминация децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) и техните семейства.
Чл. 4. Интеграцията на хората с увреждания се осъществява чрез:
1. медицинска и социална рехабилитация— според индивидуалните нужди на всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп, според заболяването с цел максимално развитие на възможностите му. Финансиране на медицинската рехабилитация от Държавата(Държавния бюджет,МЗ,НЗОК,Болничните заведения)-70% и НПО-30%, социалната рехабилитация-Държавата(Републиканския бюджет,МТСП,Общините и други фондове за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп))-70% и НПО-30%.
2. образование и професионално обучение-достъпна архитектурна среда и санитарни помещения(помощен персонал за по-тежките деца), в масово или специализирано учебно заведение с подходящите учебни материали и необходимия персонал от квалифицирани специалисти субсидирани от Държавата(Републиканския бюджет,МОН,МЗ,МРРБ,Общините)и  НПО в съотношение 70%/30%. Разработване на индивидуална образователна програма от училищния Екип, включващ логопед, психолог, ресурсен учител, класен ръководител, специален педагог и родител, след представяне на подписана от родителя Анкетна карта, изработена от ЕКПО (Екипа за комплексно педагогическо оценяване), съобразена с нуждите на конкретното дете, по индивидуален учебен план, който покрива училищния учебен план, съгласуван със специалистите по съответните учебни предмети в РИО и утвърден от директора на училището.
3. достъпна жизнена и архитектурна среда за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп)-финансиране от Държавата(Държавния бюджет,МРРБ,Общините).
4. социални услуги- Национална програма” Асистенти на хора с увреждания” , дейности ЛА,СА,Дом.помощник и други подобни услуги съобразени с индивидуалните потребности на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) (почасово,дневно,седмично,инцидентно),Центрове за социална интеграция и рехабилитация ,в които те да получават необходимите мед.грижи и да добиват социални и професионални умения,а не просто места за физическо отглеждане.Финансирани от Държавата(Републиканския бюджет,МТСП,МОН,МЗ,Общините) и НПО в съотношение 70%/30%.
5. социално-икономическа защита- Ангажиментът на държавата за социално-икономическа защита на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп),.
6. социално-икономическа защита- навременни,ефективни и строги парични санкции и наказателна отговорност за физически и юридически лица или цели институции подлагащи на дискриминация децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) или нанасящи вреди на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) на база неговата специална потребност.
7. достъпна информация- да е класифицирана по заболяване и индивидуални нужди и да е достъпна, както общата информация, така и специализираната.

 
Глава втора
ОРГАНИ НА УПРАВЛЕНИЕ
Чл. 5. (1) Министерският съвет определя държавната политика за интеграция на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп).
(2)Държавната политика за интеграция на хората с увреждания се провежда от Министерския съвет,Министъра на МТСП,ДАЗД(за да осигурим защита на децата с увреждания)органите на местното самоуправление,  в сътрудничество(50/50) с представители на организации на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) и техните семейства,  национално представителните организациите на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) и семействата им и национално представителните организации на работодателите.

(3) Държавните органи и органите на местното самоуправление, съобразно своите правомощия приемат нормативни актове, стратегии, програми, стандарти и други документи, свързани с интеграцията на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп).

Чл. 6. (1) За осъществяване на сътрудничество при разработване и провеждане на политиката в областта на интеграцията на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) към Министерския съвет се създава Национален съвет за интеграция на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) и техните семейства.
 (2) Националният съвет за лицата/децата с увреждания е консултативен орган ,в който участват представители на:Държавата(определени от МС),организации на родителите на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп)  и представители на националното сдружение на общините.

 (3)–Всички нормативни актове,които засягат правата и интересите на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп),  се приемат след предварително становище на националния съвет за интеграция на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп)   и се обсъждат от Национално сдружение  на общините.

(4) Министерският съвет приема Правилник за устройството и дейността на Националния съвет за интеграция на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп)  и техните семейства и определя критериите за представителност на организациите на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) .Организациите за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп)  имат представителство и квота и дават обективно мнение.


Чл. 7. (1) За изпълнение на държавната политика за интеграция на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), се създава Агенция за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), която да работи съвместно с  ДАЗД и да имат право на нормативни инициативи.
Чл. 8. Агенцията за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп),  осъществява изпълнението на държавната политика за интеграция на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), като:

Чл. 8. Агенцията за хората с увреждания , съвместно с ДАЗД осъществява изпълнението на държавната политика за интеграция на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), като:



1. (изм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г.) регистрира лица, които осъществяват дейности по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1, и контролира спазването на утвърдените критерии за предоставянето им;
2. участва и дава задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), като ДАЗД да има представителство-или възможност за наблюдение ,контрол  на работата на ТЕЛК.


3. разработва програми и финансира проекти за спорт с терапевтична цел и лечена физкултура за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп);
4. извършва и други дейности, определени с акт на Министерския съвет.

5. Упражнява контрол върху изпълнението на закона от всички задължени по него държавни институции,агенции,общини,физически и юридически лица.
6.Налага санкции за неизпълнение на закона от страна на всички държавни институции, агенции, общини, физически и юридически лица.
Чл. 9. (1) Агенцията за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) и поддържа информационна база данни за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), като се създаде регистър на децата с увреждания  по диагнози и съпътстващи заболявания по ТЕЛК и този списък да се актуалзира ежегодно.
 (2) Данните по ал. 1 служат за проследяване на броя и за анализ на социално-икономическия статус на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) за планиране на дейности, свързани със задоволяване на потребностите от образование, медицинска и социална рехабилитация.
(3) Националната експертна лекарска комисия, териториалните експертни лекарски комисии, Националният осигурителен институт, Националният статистически институт, Националният център за здравна информация, Държавната агенция за закрила на детето и други органи, работещи в областта на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), предоставят необходимата информация за създаване и поддържане на базата данни по ал. 1, като ДАЗД да предоставя реална оценка на средата, в която се отглежда едно децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), след комплексно наблюдение и на неговото семейство.
(4) Информацията в базата данни се въвежда служебно и се използва за целите по ал. 2.
(5) Достъпът до базата данни може да бъде отказан в случаите, когато се иска информация, представляваща лични данни, ако физическото лице, до което се отнася, не е съгласно с разкриването й по силата на Закона за защита на личните данни.
(6) Редът за воденето и поддържането на базата данни по ал. 1 се определя в правилника за прилагане на закона.
Глава трета
ОЦЕНЯВАНЕ НА НИВОТО НА СПЕЦИАЛНАТА ПОТРЕБНОСТ НА ДЕТЕТО СЪС СПЕЦИАЛНИ НУЖДИ И СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ ( СОП) И НА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ МУ ЗА ИНТЕГРАЦИЯ
Чл. 10. Оценяването на специалната потребност и нужда на детето, се извършва чрез медицинска експертиза и социална оценка.- социална оценка на всички нужди, предизвикани от специалната потребност на детето, за да се установи нуждата от финансов ресурс за медицинската, социална част и необходимостта от терапевтични процедури, включвайки компесаторни механизми, позволяващи на /детето, да участва активно във всички сфери на социалния живот-така е указано и в международната класификация на функционирането, уврежданията и здравето на Световната здравна организация.
Пример:
Всяко дете с увреждане може да се обучава стига училището да е достъпно за него(архитектурна среда, подкрепяща и включваща среда, изготвена индивидулана програма за обучение от училищния екип, включващ логопед, психолог, специален педагог, класен ръководител и родител, на база на Анкетна карта- заключение от ЕКПО (Екипа за комплексно педагогическо оценяване) към РИО.
Чл. 11. Медицинската експертиза се извършва при условията и по реда на медицинската експертиза на работоспособността.
Чл. 12. Социална експертиза, за която да се изготвя от  ДАЗД В чл.9 т.3/ Социалната експертиза да е съобразена със стандартите на ЕС, като се вземат пред вид различнитекомпесаторни механизми извън областта на медицината( помощни средства,достъпна среда и др.) /
1. потребностите за рехабилитация.
2. възможностите за професионална реализация.
3. възможностите за социална интеграция- за всяко дете, съобразена с индивидуланите нужди и възможности лечение, образование, достъпна архитектурна среда, достъпен обществен транспорт, професионална ориентация.
(2) Социалната оценка се извършва по искане на:
1. родителят на дете със специални нужди и специални образователни потребности (соп);
2. настойника или попечителя на дете със специални нужди и специални образователни потребности (соп);
3. семейството на роднини, близки или приемното семейство, при което е настанено дете с увреждане по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.
(3) Въз основа на социалната оценка може да се изготви индивидуален план за социална интеграция.

Глава четвърта
ОБЛАСТИ ЗА ИНТЕГРАЦИЯ
Раздел I.
Профилактика и рехабилитация на уврежданията
Чл. 14. (1) Министерският съвет приема програми за профилактика, в които определя приоритетните цели, мерките и средствата за предотвратяване на увреждането.
Чл. 15. (1) децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), имат право на медицинска и социална рехабилитация-
 (2) Медицинската рехабилитация е лечебна дейност, осъществявана от мултидисциплинарни екипи при условията и по реда на Закона за лечебните заведения и на Закона за здравното осигуряване, която включва-Финансиране от Държавата(МЗ,НЗОК,Болничните заведения)-70% и НПО-30%, като контрола се осъществява от ДАЗД по отношение на децата с увреждания и АХУ за възрастните хора с увреждания.

1. поддържаща медикаментозна терапия-всички лекарства за терапия на заболяването причинило специалната нужда и потребност на детето и последвали от него заболявания да се поемат от Държавата /Републиканския бюджет по структури-(МЗ,НЗОК,Болничните заведения)-70% и НПО-30%.
2. физикална терапия-да покрива индивидуално нуждите на детето със специални нужди и специални образователни потребности (соп), според заболяването, на база издаден документ и препоръки от експертна лекарска комисия. Финансиране от (Републиканския бюджет,МЗ,НЗОК,Болничните заведения)70% и НПО-30%
3. говорна и зрителна терапия- да покрива индивидуално нуждите на детето със специални нужди и специални образователни потребности (соп) според заболяването, на база издаден документ и препоръки от експертна лекарска комисия.Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МЗ,НЗОК,Болничните заведения)70% и НПО-30%

4. кинезитерапия- да покрива индивидуално нуждите на детето със специални нужди и специални образователни потребности (соп) според заболяването, на база издаден документ и препоръки от експертна лекарска комисия. Финансиране от Държавата /Републиканския бюджет,МЗ,НЗОК,Болничните заведения)70% и НПО-30%.

5. ерготерапия- да покрива индивидуално нуждите на детето със специални нужди и специални образователни потребности (соп), според заболяването, на база издаден документ и препоръки от експертна лекарска комисия. Финансиране от Държавата /Републиканския бюджет,МЗ,НЗОК,Болничните заведения,ДАМС)70% и НПО-30%.

6. психотерапия- да покрива индивидуално нуждите на детето със специални нужди и специални образователни потребности (соп) според заболяването(а на база издаден документ и препоръки от експертна лекарска комисия.Финансиране от Държавата / Републиканския бюджет,МЗ,НЗОК,Болничните заведения)70% и НПО-30%.

7. трудово лечение- да покрива индивидуално нуждите на детето със специални нужди и специални образователни потребности (соп), според заболяването(а на база издаден документ и препоръки от експертна лекарска комисия. Финансиране от Държавата Републиканския бюджет,МТСП,МЗ,НЗОК,Болничните заведения)70% и НПО-30%.

8. (изм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г., в сила от 12.06.2007 г.) назначаване на медицински изделия, помощни средства и съоръжения.
1.Всички медицински изделия,помощни средства и съоръжения,тяхната поддръжка и консумативи/всичко касаещо здравето на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), е в КОМПЕТЕНТНОСТТА на Здравното министерство(НЗОК. Финансиране от Държавата(МЗ,НЗОК и други фондове).
(3) Участие в медицинската рехабилитация могат да вземат и семействата на детето със специални нужди и специални образователни потребности (соп), когато нуждите на лечебния процес налагат това. Родителите на деца със специални нужди и специални образователни потребности (соп),  могат да допълват процеса.
 (4) Социалната рехабилитация е създаване на умения за водене на самостоятелен живот чрез рехабилитация на зрението, слуха и говора, двигателна рехабилитация, психологична помощ, предоставяне на социални услуги и други дейности.

Раздел II.
Образование и професионална подготовка .Финансирането се осигурява от Държавата /Републиканския бюджет,МОН,общините и др.фондове/-70% и НПО-30%,контрола по спазването се осъществява от ДАЗД.
Чл. 16. (1) Към регионалните инспекторати на Министерството на образованието и науката се създават екипи за комплексно педагогическо оценяване и интегрирано обучение на децата с увреждания.- Комплексното педагогическо оценяване на децата и учениците със специални нужди и специални образователни потребности, се извършва от екипа към регионалния инспектроат по образованието и от екипите в детските градини и училищата, в които се обучават децата и учениците със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), съгл. Чл. 12 от Наредба 1 от 23 Януари 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/ или хронични заноляания.
а/ Целта на чл. 16 (1) е да се извърши първична оценка на общото развитие на детето или ученика, въз основа на която да се препоръчат вида и формата на обучение. В случай, че не се спазват разпоредбите на чл. 16 (1) и постъпи оплакване от родител в ДАЗД, виновните лица се санкционират по съответния ред.
1.   (2) За подпомагане на интегрираното обучение на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп),се създават ресурсни центрове за интегрирано обучение към Министерството на образованието и науката.
Чл. 17. Министерството на образованието и науката осигурява:
1. обучение на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) от предучилищна и училищна възраст в училищата по чл. 26, ал. 1, т. 1 - 10 от Закона за народната просвета и в детските градини по чл. 18 от същия закон;
2. подкрепяща среда, съгласно Наредба 1 от 23 Януари 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/ или хронични заноляания за интегрирано обучение на децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), включва:
 1. достъпна архитектурна среда съгласно изискванията на Наредба № 6 от
26.11.2003 г. за изграждане на достъпна среда в урбанизираните територии (обн., ДВ, бр.
109 от 2003 г.);
2. екипи от специалисти, в които в зависимост от потребностите на децата и
учениците се включват учители – специални педагози, ресурсни учители, психолози,
логопеди, рехабилитатори на слуха и говора и други, както и родителите, настойниците
или попечителите на децата и учениците със специални образователни потребности. За
децата и учениците със специални образователни потребности, които са настанени в
специализирана институция за деца, в екипа се включва и специалист, определен от
директора на тази институция;
3. диагностична, консултативна и рехабилитационна дейност;
4. специални учебно-технически средства и апаратура, дидактически материали,
учебни помагала, специализирани софтуери и други;
5. индивидуални образователни програми;
6. учебни програми по специалните учебни предмети за децата и учениците с
увреден слух – индивидуално формиране и развитие на устната реч, развитие на речта,
музикални стимулации, фонетична ритмика и моторика, реч и предметна дейност;
7. учебни програми по специалните учебни предмети за децата и учениците с
нарушено зрение – по зрително подпомагане, ориентиране и мобилност и полезни умения. лни образователни потребности (соп)-включва:

 3. ранна слухово-речева, логопедична и психологична рехабилитация и рехабилитация на незрящи и слабовиждащи деца- достатъчни като брой и квалификация ресурсни учители,логопеди, специални педагози,слухово-речеви и тифло-педагози и мотивиращо заплащане за посочените специалисти.

4. учебници, учебни помагала, съвременни технологии и технически средства за обучение на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) до 18-годишна възраст или до завършване на средното им образование- и необходимите за това кабинети за работа.

5. професионална подготовка на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) - съобразена с индивидуалните възможности на всяко дете с увреждане.
Чл. 18. Министерството на образованието и науката създава възможности за обучение на деца, които имат специални образователни потребности и не са интегрирани в обща образователна среда.

Чл. 19. Учениците, получили увреждане след 16-годишна възраст, имат право на допълнително безплатно обучение по програми за общообразователно и професионално образование и обучение за възрастни, както и на начална рехабилитация по специфични програми за формиране на основни умения.- Тези програми трябва да бъдат съобразени с индивидуалните потребности и възможности на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп).


Чл. 20. Висшите училища осигуряват:
1.подкрепяща среда, специални приспособления, подходящи учебни материали и допълнителна преподавателска помощ, подпомагащи процеса на обучение и оценяване на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), като се въвеждат строги санкции за висшите учебни заведения, неизпълнили разпоредбите в тази част на закона.
2. подготовка на специалисти за работа с деца със специални нужди и специални образователни потребности (соп).


Раздел III
Трудова заетост
Чл. 21. Трудовата заетост на семействата на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп),  трябва да е обвързана с факта, че в семейството се отглежда дете със специални нужди и специални образователни потребности (соп) , което трябва да гарантира закрила при уволнения, както и увеличаване на дохода на родител или настойник на дете със специални нужди и специални образователни потребности (соп), миниму с 25 на сто, поради изключително завишеното ниво на разходи в семесйвтото, обвързани с детето със пециални нужди и СОП.




Чл. 22. Да се освободи от данъчни задължения родител или настойник, отгледжащ дете със специални нужди и специални образователни потребности (соп), с цел- осигуряване на по- добра финансова възможност за по- пълната рехабилитация по отношение на специалната нужда на детето.

Раздел IV.
Създаване на условия за достъпна жизнена и архитектурна среда
Чл. 32. Държавните органи и органите на местното самоуправление организират устройството и изграждането на урбанизирани територии за населението, включително за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп), при условия и по ред, определени в Закона за устройство на територията.
Чл. 33. Министерството на регионалното развитие и благоустройството създава условия за достъпна жизнена и архитектурна среда за деца със специални нужди и специални образователни потребности (соп), като разработва нормативни актове, правила, норми и нормативи за:
1. урбанизираната територия и нейните елементи;
2. сградите, съоръженията и техните елементи;
3. елементите за адаптиране на съществуващи сгради за обществено ползване и прилежащата им околна среда.
Чл. 34. (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2005 г.) Министерството на транспорта създава условия за достъп на децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) до транспортни услуги, като разработва нормативни актове и стандарти, които в случай, че не се спазват, подлежат на най- строга санкция от съответния контролен орган, а именно за:
1. осигуряване на достъпен транспорт за обществено ползване;
2. внедряване на технически приспособления в общественото пространство и обществения транспорт с цел улесняване придвижването на хората с увреждания;
3. осигуряване на специални условия за движение, спиране, паркиране и престой на пътни превозни средства, управлявани от хора с увреждания или превозващи хора с увреждания;
4. осигуряване на безпрепятствен достъп в обществения транспорт на хора с увреждания, придружени от кучета водачи.
Чл. 35. (Изм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г., в сила от 12.06.2007 г.) (1) За предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения и медицински изделия по чл. 44, ал. 3 Агенцията за хората с увреждания води регистър на лицата, осъществяващи тези дейности.
(2) Дейностите по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения и медицински изделия се извършват от лица, регистрирани като търговци по националното законодателство на държава членка или държава от Европейското икономическо пространство.
Чл. 35а. (Нов - ДВ, бр. 46 от 2007 г., в сила от 12.06.2007 г.) (1) Министърът на труда и социалната политика съгласувано с министъра на здравеопазването утвърждава ежегодно списъци на-
Необходимо е допълване и актуализиране на споменатите списъци
1. помощните средства, приспособления и съоръжения за деца със специални нужди и специални образователни потребности (соп);
2.медицинските изделия, предназначени за деца със специални нужди и специални образователни потребности (соп).
(2) В случай на съмнение дали един продукт е медицинско изделие или помощно средство, приспособление или съоръжение за деца със специални нужди, междуведомствена експертна комисия, създадена със заповед на министъра на труда и социалната политика и на министъра на здравеопазването, дава окончателно становище
Чл. 36. (Изм. - ДВ, бр. 103 от 2005 г.) Държавната агенция за младежта и спорта и Министерството на образованието и науката в сътрудничество с общините, спортните федерации и спортните клубове създават условия за социална интеграция на деца със специални нужди чрез:
1.   приспособяване и предоставяне на спортните обекти и съоръжения за ползване от деца със специални нужди -


2.   популяризиране на спортни прояви на деца със специални нужди чрез средствата за масово осведомяване.

3. Осигуряване на възможност на неправителствени организации на родители и приятели на деца със специални нужди и специални образователни потребности (соп), да кандидатстват по програмите на ДАМС, за да могат децата със специални нужди да получат жизнено важната им необходимост от терапевтичен спорт.
3.   подпомагане участието на спортистите със специални нужди в тренировъчна и състезателна дейност-
4. подпомагане на извънучилищни детски и младежки дейности-осигуряване на безплатни спортни занимания с терапевтична и развлекателна цел за децата със специални нужди и специални образователни потребности (соп) (водна рехабилитация,конна езда,волейбол,баскетбол и други).
Чл. 37. (Изм. - ДВ, бр. 28 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 94 от 2005 г., в сила от 25.11.2005 г.) Министерството на културата в сътрудничество с общините осигурява условия за интеграция на хората с увреждания чрез:
1. предоставяне на специализирана информация за използване на услуги, маршрути, архитектурно-транспортни и други облекчения в места за обществено ползване, предназначени за отдих и култура;
2. подкрепа за развитие на таланта и насърчаване творческите изяви на деца със специални нужди и специални образователни потребности (соп);
Чл. 38. Общините в рамките на предоставената им компетентност осигуряват:
- ежегодно да предоставят списък с обществените сгради за адаптиране, съдържащ срокове за изпълнение и предвидени санкции;
1. изграждането на достъпна архитектурна среда в детските градини и училищата-Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МОН,МРРБ,Общините и други фондове)70% и НПО-30%.Контролът по изпълнение се осъществява от ДАЗД
2. достъпен обществен превоз на пътници чрез приспособяване на съществуващите масови транспортни средства и въвеждане в експлоатация на технически пригодени за използване от деца със специални нужди транспортни средства-Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МТ,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ
3. достъп на децата със специални нужди, придружени от кучета водачи, до местата за обществено ползване- Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МРРБ ,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ
4. специални транспортни услуги за децата със специални нужди- Финансиране от Държавата(Републиканския  бюджет,МТ,МРРБ ,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ
5. необходимите материални условия и средства за осъществяване на социални контакти на децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)- Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МРРБ ,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ
Чл. 39. (1) Българската национална телевизия, Българското национално радио и Българската телеграфна агенция осигуряват информация, достъпна за децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП).-


(2) Медиите по ал. 1 включват в своите програми специализирани предавания за децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)

Раздел V.
Социално-икономическа защита
Чл. 42. (1) (Изм. - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), имат право на месечна добавка за социална интеграция според индивидуалните им потребности съобразно вида на увреждането, степента на намалена работоспособност или намалена възможност за социална адаптация-
(2) Добавката по ал. 1 е диференцирана и представлява парични средства, които допълват собствените доходи и са предназначени за покриване на допълнителни разходи за:
2.1.  ресурсите за интеграция, някои предоставяни месечно, други – на годишна база, трети – еднократно за определен период от време. Тези ресурси включват технически помощни средства и медицински изделия, услуги, свързани с мобилността, асистентски услуги, базисно и професионално обучение, кучета-водачи и т.н. Те трябва да заместят сегашните „информационни и телекомуникационни услуги, достъпна информация, наем на общинско жилище и диетично хранене и лекарствени продукти“.
2.2.. транспортни услуги-в обществения транспорт или с частен автомобил,съобразени с индивидуалните нужди и заболяване на всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)- Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МТ,МРРБ ,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ.

2.3.. информационни и телекомуникационни услуги- интернет,телефон,и други,в зависимост от индивидуалните нужди и заболяване на всяко дете със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)- Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МК,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ.

2.4.. обучение-всичко свързано с учебния процес или професионалната квалификация или преквалификация, съобразени с индивидуалните нужди и заболяване на всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)- Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МОН,МК ,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ.

2.5.. балнеолечение и рехабилитационни услуги- съобразени с индивидуалните нужди и заболяване на всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)- Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МЗ,МТСП, ,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ.

5. (отм., предишна т. 6 - ДВ, бр. 105 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) достъпна информация-съвкупност от гореизложените , съобразена с индивидуалните нужди и заболяване на всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)- Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МЗ,МТСП,МОН,МРРБ,ДАМС ,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ.
6. (предишна т. 7 - ДВ, бр. 105 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г., изм. - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) наем на общинско жилище- съобразена с индивидуалните нужди и заболяване на всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)- Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,Общините и други фондове) . Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ.
7. (нова - ДВ, бр. 18 от 2006 г., в сила от 01.01.2006 г., изм. - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) диетично хранене и лекарствени продукти- съобразена с индивидуалните нужди и заболяване на всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)- Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МЗ,НЗОК ,Общините и други фондове)-70% и НПО-30% .Контролът се осъществява от ДАЗД И АХУ.
(3) (Нова - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Индивидуалните потребности по ал. 1 се определят въз основа на методика, утвърдена от министъра на труда и социалната политика, по предложение на изпълнителния директор на Агенцията за хората с увреждания и на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане-Индивидуалните потребности да са съвкупност от всички обективни и субективни фактори, не включват само медицинската експертиза(ТЕЛК) .

(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Общият размер на месечната добавка по ал. 1 се формира като сбор от средствата, определени по ал. 2.
(5) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Добавката се отпуска по предложение на комисията по чл. 13, ал. 2 въз основа на социалната оценка.
(6) (Предишна ал. 5 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Добавката се отпуска въз основа на молба, подадена от правоимащия или от упълномощено от него лице.
(7) (Предишна ал. 6 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) След преценка на всички обстоятелства, отразени в социалната оценка, директорът на дирекция "Социално подпомагане" или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за отпускането й.
(Sunglasses (Предишна ал. 7 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Заповедта за отпускане или за отказ се съобщава писмено на лицето, подало молба, в 7-дневен срок от издаването й.
(9) (Предишна ал. 8 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Отказът за отпускане на месечна добавка за социална интеграция задължително се мотивира.
(10) (Изм. - ДВ, бр. 30 от 2006 г., в сила от 12.07.2006 г., предишна ал. 9 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Заповедта по ал. 6 се обжалва пред директора на регионалната дирекция "Социално подпомагане" по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

(11) (Предишна ал. 10 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), настанени на пълна държавна или общинска издръжка в лечебни заведения, както и в специализирани институции за срок, по-дълъг от един месец, нямат право да получават добавката по ал. 1 за периода на престоя си в тях. (2) Децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП) с трайни увреждания с определена чужда помощ получават двойния размер на добавката по ал. 1 за покриване на разходите за един придружител, ако ползват такъв.
(12) (Предишна ал. 11 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Вземанията на лицата за месечни добавки за социална интеграция се погасяват в срок три месеца считано от края на месеца, за който се отнасят.
(13) (Предишна ал. 12 - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Определянето на размера, условията и реда за отпускане, прекратяване и възобновяване на добавката по ал. 1 се уреждат в правилника за прилагане на закона.
Чл. 42а. (Нов - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Право на месечна добавка съобразно вида на увреждането имат лицата:
1. със затруднения в придвижването, с намалена работоспособност от 50 до 70 на сто - по чл. 42, ал. 2, т. 1-също така нечуващи и/или незрящи илисъс затруднено зрение.
2.с трайни слухови и/или зрителни увреждания, довели до намалена работоспособност 71 и над 71 на сто - по чл. 42, ал. 2, т. 5. –трудноподвижните също да имат право на тази добавка, както и децата с ментални увреждания  в кръга на правоимащите да получават месечна добавка за социална интеграция.
Чл. 42б. (Нов - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Право на месечна добавка съобразно степента на намалена работоспособност имат децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП):
1. с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност - по чл. 42, ал. 2, т. 3;
2. със 71 и над 71 на сто намалена работоспособност - по чл. 42, ал. 2, т. 1;
3. с над 90 на сто намалена работоспособност, с определена чужда помощ - по чл. 42, ал. 2, т. 2.
Чл. 42в. (Нов - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Децата с намалена възможност за социална адаптация имат право на месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 1, 3 и 5.
Чл. 42г. (Нов - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) (1) децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), с трайни увреждания с над 90 на сто намалена работоспособност, децата с намалена възможност за социална адаптация, имат право на добавка по чл. 42, ал. 2, т. 4, която се предоставя два пъти годишно при наличие на медицинско предписание от лекар специалист.
Чл. 42д. (Нов - ДВ, бр. 97 от 2006 г.) Децата със 71 и над 71 на сто намалена възможност за социална адаптация имат право и на месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 2.
Чл. 42е. (Нов - ДВ, бр. 97 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Лицата с трайни увреждания със 71 и над 71 на сто намалена работоспособност и децата с намалена възможност за социална адаптация имат право на месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 7 при условия и по ред, определени с наредба на министъра на здравеопазването и министъра на труда и социалната политика.
Чл. 43. (1) Право на месечна добавка в размер 70 на сто от средната работна заплата за деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, имат:
Разпоредбите на този член би следвало да регламентират достъпа на децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП) и техните семейства до различни услуги за интеграция на децата в детските градини и училищата, достъпа до рехабилитация в общността, достъпа до технически помощни средства при режим, различен от този за възрастните (децата растат бързо и имат нужда от по-честа смяна на техническите помощни средства), финансирането на учебния процес в общообразователните заведения и т. н.

1. родители (осиновители), когато отглеждат деца със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)с трайни увреждания;
2. семейства на роднини или близки и приемни семейства, при които са настанени деца с трайни увреждания по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.
(2) Правоимащите по ал. 1 получават месечната добавка по постоянния си адрес от дирекциите "Социално подпомагане" на Агенцията за социално подпомагане. –
 (3) Ако децата са настанени на пълна държавна или общинска издръжка в лечебни
заведения, както и в специализирани институции за срок, по-дълъг от един месец,
правоимащите не получават месечна добавка по ал. 1 за периода на престоя им в
тях.
(4) Правото на месечна добавка по ал. 1 се погасява в срок три години считано открая на месеца, за който се отнася.
Чл. 44. (1) Хората с трайни увреждания съобразно своите потребности имат право на целеви помощи и облекчения за:
1. покупка и приспособяване на лично моторно превозно средство и място за паркиране-за всяко дете със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), без доходен критерий.
2. внос на лично моторно превозно средство- за всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), без доходен критерий.

3. преустройство на жилище- за всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), без доходен критерий.

4. придружители на лица с увредено зрение, лица със затруднения в придвижването и преводачи на лица с увреден слух- за всяко децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), с право на придружител.

(2) (Отм. - ДВ, бр. 63 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.)
(3) (Изм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г., в сила от 12.06.2007 г.) Децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)съобразно своите потребности могат да получават целеви помощи и облекчения за покупка и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1, с изключение на медицинските изделия, които се заплащат напълно или частично от Националната здравноосигурителна каса, които се предоставят БЕЗПЛАТНО от МЗ(НЗОК)-Финансиране от Държавата(Републиканския бюджет,МЗ,НЗОК и други фондове).
(4) Размерите на помощите и облекченията, условията и редът за отпускането им се определят в правилника за прилагане на закона. –Чл. 45. (1) Месечните добавки и помощите по чл. 42, 43 и чл. 44, ал. 1, т. 2 и 4 се освобождават от данъци и такси.
Чл. 45. (1) Месечните добавки и помощите по чл. 42 , 43 и чл. 44, ал. 1, т. 2 и 4 се освобождават от данъци и такси.
(2) Правото на месечни добавки и помощи е лично. Отказът от това право, както и прехвърлянето му са недействителни.
(3) От месечните добавки и помощи не могат да се правят удръжки.
 (4) Лицата, недобросъвестно получили месечни добавки и помощи, се лишават от тези добавки и помощи за срок една година.


Чл. 46. Времето, през което семействата на деца със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), са полагали грижи за детето и не са били осигурявани, се зачита за осигурителен стаж при пенсиониране при условията и по реда на Кодекса за социално осигуряване, върху размера на 4 средни работни заплати за страната за съотвентия период, на база на които се определя пенсията. За същия период лицата се смятат за здравноосигурени при условия и по ред, определени в Закона за здравното осигуряване.




Чл. 47. Учащите се деца със специални нужди и специални образователни потребности (СОП), имат право на стипендии и други облекчения при условия и по ред, определени в Закона за народната просвета и в Закона за висшето образование, при осигурена финансова подкрепа за родителите студенти на деца с увреждания и на децата на родители с увреждания.

Чл. 48. Общините предоставят на децата със специални нужди и специални образователни потребности (СОП) и техните семейства, жилища от общинския жилищен фонд при условия и по ред, определени в Закона за общинската собственост, като се ползват с предимство пред останалите социални групи при получаването на общинско жилище,като предоставеното жилище да е с достъпна архитектурна среда и ГОДНО за обитаване.
  Чл. 49.  МТСП, НСОБ и строителния бизнес да  пристътят към незабавно обсъждане и реализиране на проекти за жилищни фондове от т.нар „социален тип”. Да се пристъпи към продажба на сега съществуващия жилищен фонд по общини, особено най-амортизирания /и опасен!!/ и с получените средства и допълнително осигурени от бюджета или европейски фондове и програми да се започне ново жилижно строителство за социални нужди, тък като достъпното и просторно жилище е основен елемент от нормалното отглеждане на дете  със специални нужди и специални образователни потребности (СОП).


 
Глава пета
ФИНАНСИРАНЕ
Чл. 49. Финансирането на дейностите по този закон се извършва със средства от:
1. републиканския бюджет;
2. общинския бюджет;
3. национални и международни програми;
4. дарения от местни и чуждестранни физически и юридически лица;
5.други източници.

Чл. 50. Агенцията за хората с увреждания е администратор на следните собствени приходи:
1. от мероприятия и дейности, организирани с цел подпомагане на интеграцията на хората с увреждания:
а) извънредни и специализирани тиражи на Държавната парично-предметна лотария и на Българския спортен тотализатор;
б) благотворителни и спортни прояви;
2. от доброволни вноски, дарения и завещания от местни или чуждестранни физически и юридически лица;
3. от глоби по този закон;
4. от други източници.
Чл. 51. Средствата на Агенцията за хората с увреждания по чл. 50 се разходват за реализиране на проекти и програми по този закон.
Чл. 52. Национално представителните организации на или за хората с увреждания имат право на субсидия от държавния бюджет при условия и по ред, определени с правилника за прилагане на закона.

Чл. 52. Организациите на хората с увреждания имат право на субсидия от държавния бюджет за извършване на дейности по този закон въз основа на представени от тях годишни програми с ясни цели, дейности и бюджет, както и при условия и по ред определени от Министерския съвет.


Глава шеста
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 55. (1) Актовете, с които се установяват административните нарушения по този закон, се издават от длъжностни лица, определени от:
1. (изм. - ДВ, бр. 33 от 2006 г.) директора на Агенцията за държавна финансова инспекция - за финансовите нарушения;
3. министъра на образованието и науката - за нарушения в областта на образованието;
4. началника на Дирекцията за национален строителен контрол - за нарушения в областта на достъпната архитектурна среда;
5. изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", съответно изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" - за нарушения в областта на достъпния транспорт;
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на този закон:
1. „Дете със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)” е дете, чиято загуба или нарушаване в анатомичната структура, във физиологията или в психиката на детето, не позволява нормалното му фукнциониране.
2. " Семейство на дете със специални нужди и специални образователни потребности (СОП)" е лице или лица, които са законните му биологични родители, негови настойници или осиновители , които отглеждат и се грижат за дете с намалена възможност за социална адаптация 50 и над 50 на сто и установена степен на увреждане.
3. "Пряка дискриминация" е поставяне на лице на основата на увреждане в по-неблагоприятно положение в сравнение с друго лице, което е било, е или би могло да бъде поставено в сравними сходни обстоятелства.
4. "Непряка дискриминация" е поставяне на лице на основата на увреждане в по-неблагоприятно положение в сравнение с други лица чрез привидно неутрална разпоредба, критерий или практика, освен ако тази разпоредба, критерий или практика е обективно оправдан/а с оглед на законова цел, несвързана с увреждането, и средствата за постигане на целта са подходящи и не надхвърлят необходимото за постигането й.

7. (изм. - ДВ, бр. 31 от 2007 г., в сила от 13.04.2007 г., изм. - ДВ, бр. 46 от 2007 г., в сила от 12.06.2007 г.) "Помощни средства, приспособления и съоръжения" са пособия, предназначени от производителя да компенсират загубена или увредена функция на човешки орган, с цел увеличаване възможностите за самообслужване, за извършване на трудова и друга дейност на хората с увреждания.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 8. Изпълнението на закона се възлага на Министерския съвет.
§ 9. Законът влиза в сила от .................. г.

# 1 722
  • Мнения: 3 835
http://www.mediapool.bg/show/?storyid=155126

МНОГО БЪРЗО И СПЕШНО ТРЯБВА ДА НАПИШЕМ И НИЕ ПИСМО, ДА СЪБЕРЕМ ПОДКРЕПАТА И НА ДРУГИ НПО И ДА ПРАТИМ И НИЕ! ДАВАЙТЕ ИДЕИ ЗА ТЕКСТА НА ПИСМОТО!

# 1 723
  • Мнения: 3 835
http://apps.facebook.com/causes/329648/19888271?m=f1e58628&t=1249482983

Разпространявайте това навсякъде! Grinning

# 1 724
  • Мнения: 3 835
"В същото писмо във връзка с предложението за регламентиране на професията „родител на дете с увреждане” се заявява, че в Националната класификация на професиите и длъжностите в България, която напълно съответства на ISCO-88, отсъства „длъжност с подобно наименование”! Но в ISCO-88 има професии 3469, 5133, 514 за помощници на социални работници, за работещи и осигуряващи грижи в домашни условия, за друг персонал, извън класификацията. Следователно, няма външен натиск за ограничаване на разнообразието от професии, насочени към упражняване на социална политика в семейството."

Ей това трябва да влезне в Нац. програмата и в Закона, с искането за професията.

Павлина да даде тук подробности и там каквото сме си говорили за столичната програма Асистент за независим живот.

Общи условия

Активация на акаунт