В ОДЗ, ЦДГ и ДГ изготвят съмнителни списъци...

  • 2 693
  • 39
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 503
...преди това трябва да е бил насочен към специалист за диагностициране?

Понеже е късно няма да се разпростирам над останалото, само това ще те попитам. Според теб какво следва след "диагностицирането"?
Едва ли целят дискриминация. Такива списъци се изготвят ежегодно, нищо ново. Според мен, целта е да бъдат обхванати деца, чиито родители неглижират проблема. Има ги много.

# 16
  • София
  • Мнения: 13 206
Не разбирам проблематиката, но исках да се включа по темата... В нашата градина от самото начало 2 пъти годишно се извършва профил на децата за тяхното развитие. Учителите пишат доклади за всяко дете. В първа група след наблюдение се откри, че едно детенце има проблем и отиде в логопедичната група. Така че директорите имат ясна представа кои деца как се развиват.

# 17
  • Мнения: 3 835
Едва ли целят дискриминация. Такива списъци се изготвят ежегодно, нищо ново. Според мен, целта е да бъдат обхванати деца, чиито родители неглижират проблема. Има ги много.

Грешиш, регистър на децата с увреждания в Бг няма. На диагностицираните. Най-страшното е обаче, че няма организацията, координираността, на практика няма и не се извършва никаква помощ и подкрепа към тези деца и семействата им. Пак подчертавам диагностицираните, тези с документи. Тяхните права на образование, на здравеопазване, на интеграция или приобщаване в обществото ни, много грубо се нарушават и съществуват само на хартия. Дори в този смисъл само, понеже нямам време да пиша повече сега, е недопустимо и много тревожен фактът, че по подобен неправомерен и непрофесионален начин се събират данни и ще се включват в списъци дори деца, които нямат диагноза по документи, че имат отклонения. Първо задължително тази заповед трябва да идва от социална институция, ДАЗД или МТСП, заповедта на РИО трябва да е подизпълнение на горната, и това трябва е ясно упоменато. Второ, нека първо направят списък и регистър на децата с увреждания и проблеми, които имат документите, да развият ситемата и им осигурят на тях необходимата помощ и подкрепа, специалистите по училищата, достъпната среда по училища и градини и изобщо навсякъде, да защитят тяхните права в действителността и ежедневието им. И трето, дори и този списък на децата с документи, задължително трябва да бъде събиран с предварителното подробно уведомяване на родителите им, защо и с каква цел се събират данните. Само така ще бъдат спазени правата им. Едва, когато свършат това, можем да бъдем спокойни и нека събират данни и за останалите деца, но не и чрез "съмнения", а професионално и спазвайки правата ни.

# 18
  • Мнения: 2 018


На основание чл. 6а, ал. 4, т. 1в, т. 5 и т. 6 от ППЗНП; чл. 12 от Наредба № 6/19.08.2002 г. за обучението на деца със специални образователни потребности и/или хронични заболявания

Не открих тази наредба в нет-а. Имат ли наистина основание за съставянето на тези списъци и каква е целта?

# 19
  • Мнения: 503
Какво не намираш, Бо? Тео го е копнала на предната страница. ППЗНП- правилник за прилагане на Закона за народна просвета.

Тео, не ми се влиза в спорове.
1. Не знам кой трябва да носи отговорност за съставянето на регистър.
2. Аз не бих говорила така общо, че децата със СОП винаги и във всичко са дискриминирани. Имам наблюдения, че не е така.
3. Система има и тя е: ТЕЛК- Ресурсен център- ресурсен учител- интеграция в масово у-ще. Отделно от това, ако се налага- личен асистент и пак в масовото у-ще.
4. За това дали директорите ще информират родителите, отговорност носят самите директори и мисля, че е съвсем логично да се направи.
5. Относно "съмненията". В училищата никой не поставя диагнози- нямат ресурс да го направят, нито право. Но пък имат наблюдения. И ако има тревожен фактор, то трябва да има на кого да се съобщи. Пример: Момченце в първи клас ръга с добре подострен молив гърбовете на другарчетата си, крещи нечленоразделно по време на час, когато другите би трябвало да работят, не е в състояние да се съсредоточи, дори и за 5 минути, и куп други по- дребни прояви. Учителката му разговаря с майката, но забелязва, че женицата тъне в невежество и страх, защото таткото (алкохолик) ги дърмони наред. Консултира я училищният психолог, насочва я към нужните специалисти, но майката не предприема нищо. Тогава скачат и другите родители, децата им са в опасна среда. Правомощията на училището са изчерпани, прескочат ли една тънка граница, ще бъдат дискриминатори. Е, кой ще реши проблема?  (по действителен случай)

# 20
  • Мнения: 984
Тео, в училищата няма как да се проведе психологическа индивидуална диагностика, без съгласието на родителите. А в длъжностните характеристики на училищните психолози се включва и изготвяне на индивидуални профили на децата, за които има податки, че имат проблемно обучение и поведение /като това, което Гал е описала по-горе/.

Смятам, че си права да се притесняваш в частта, че такава информация се събира от РИО, защото в повечето РИО работят лелки, които не са наясно с каква информация работят, а Балгария е малка държава, всички се позднават пред двама души. Т.е. конфиденциалността не се спазва.

В нашата държава винаги се тръгва от краката към главата. Индивидуална диа(гностика с цел скрининг на отклоненията в психическото развитие трябва да се прави още в предучилищната грпупа и в първи клас. Необходимо е да се изследва индивидуално интелектуалното развитие, личностното развитие и социалното развитие със стандартизирани за българската популация методики. За да се проведе качествен скрининг на 120 деца /випуск първи клас/ са необходими поне трима психодиагностици, защото диагностиката на едно дете отнема около 8 часа труд /на малки части, защото децата са неустойчиво внимание и емоционалност в тази възраст/. Това прави минимум 960 часа труд или около 43 работни дни нон стоп. А това не е шега работа. За да стане всичко готово още в първите 15 дни от учебната година трябва да работят двама-трима души.

Още един много важен проблем с изготвянето на списъците. Добре, разберем че детето Х има отклонение в интелектуалното развитие и оттук нататък това дете ще има проблеми в обучението. За да се направи най-доброто за детето специален педагог трябва да изготви индивидуална програма за обучение на база констатираните дефицити и излишъци. Ако ресурсният учител е на ниво ще изготви програмите за осемте-десетте деца, с които работи за две седмици /:седмица по седмица за цялата учебна година за всичките дечица, с които ще се занимава/. И така в крайна сметка, по средата на срока започват занятията с ресурсния учител веднъж - дваж седмично. Е, за каква ефективност говорим? Списъците се искат, за да се иска финансиране за ресурсни учители и лични асистенти /уж/, а в същност се дамгосват нищонеподозиращи деца и семейства. Много съм против подобни прояви тип фелдфебелски от страна на РИО, подпомогнати от общините и Министерството.

Пращала съм писма до Министерството на образованието и науката докато бях в училището, но моята позиция не се възприе, защото била трудоемка и изискваща допълнителни пари, които нямало откъде да дойдат.
Така  Д. /на близки момиченцето/ всяка сутрин беше премятано на гърба на баща си и водено в училище, а в училище всяка секунда се случват неща, в които Д. нямА шанс да участва, защото бащата беше с високи доходи и му отказаха личен асистент. Т.е. детето стоеше в класната стая. Заминаха за ЛА на следващата година. Бащата е със много специфична професия и емигрира.

Това е то.

Последна редакция: чт, 29 яну 2009, 14:57 от Мишона

# 21
  • Мнения: 838
Тео, в училищата няма как да се проведе психологическа индивидуална диагностика, без съгласието на родителите. А в длъжностните характеристики на училищните психолози се включва и изготвяне на индивидуални профили на децата, за които има податки, че имат проблемно обучение и поведение /като това, което Гал е описала по-горе/.

Смятам, че си права да се притесняваш в частта, че такава информация се събира от РИО, защото в повечето РИО работят лелки, които не са наясно с каква информация работят, а Балгария е малка държава, всички се позднават пред двама души. Т.е. конфиденциалността не се спазва.

В нашата държава винаги се тръгва от краката към главата. Индивидуална диа(гностика с цел скрининг на отклоненията в психическото развитие трябва да се прави още в предучилищната грпупа и в първи клас. Необходимо е да се изследва индивидуално интелектуалното развитие, личностното развитие и социалното развитие със стандартизирани за българската популация методики. За да се проведе качествен скрининг на 120 деца /випуск първи клас/ са необходими поне трима психодиагностици, защото диагностиката на едно дете отнема около 8 часа труд /на малки части, защото децата са неустойчиво внимание и емоционалност в тази възраст/. Това прави минимум 960 часа труд или около 43 работни дни нон стоп. А това не е шега работа. За да стане всичко готово още в първите 15 дни от учебната година трябва да работят двама-трима души.

Още един много важен проблем с изготвянето на списъците. Добре, разберем че детето Х има отклонение в интелектуалното развитие и оттук нататък това дете ще има проблеми в обучението. За да се направи най-доброто за детето специален педагог трябва да изготви индивидуална програма за обучение на база констатираните дефицити и излишъци. Ако ресурсният учител е на ниво ще изготви програмите за осемте-десетте деца, с които работи за две седмици /:седмица по седмица за цялата учебна година за всичките дечица, с които ще се занимава/. И така в крайна сметка, по средата на срока започват занятията с ресурсния учител веднъж - дваж седмично. Е, за каква ефективност говорим? Списъците се искат, за да се иска финансиране за ресурсни учители и лични асистенти /уж/, а в същност се дамгосват нищонеподозиращи деца и семейства. Много съм против подобни прояви тип фелдфебелски от страна на РИО, подпомогнати от общините и Министерството.

Пращала съм писма до Министерството на образованието и науката докато бях в училището, но моята позиция не се възприе, защото била трудоемка и изискваща допълнителни пари, които нямало откъде да дойдат.
Така  Д. /на близки момиченцето/ всяка сутрин беше премятано на гърба на баща си и водено в училище, а в училище всяка секунда се случват неща, в които Д. нямА шанс да участва, защото бащата беше с високи доходи и му отказаха личен асистент. Т.е. детето стоеше в класната стая. Заминаха за ЛА на следващата година. Бащата е със много специфична професия и емигрира.

Това е то.

Едва ли мога да го кажа по-хубаво от Вас,затова само ще допълня:
относно прословутата ЕКПО-същата тази комисия отдели на моето дете точно ТРИ минути,три минути през които дори не го попитаха как се казва-пита се доколко е достоверна оценката на неговите възможности  дадена от тях след това  първо и второ-компетентна или не полза от тази оценка няма,защото специалистите ,които е необходимо да работят с него възоснова на тази оценка ги няма:-с моето дете не работи нито психолог,нито логопед в момента,а учебната година преполови.
Целия този измислен напън на МОН в момента ще доведе само до едно-кажат ли,че сестра ти е к...а,ходи доказвай,че нямаш сестра.
Лошото в случая е,че нечие дете и семейството му ще минат през ада(обикаляйки специалист след специалист и накрая да се окаже,че няма проблем) само,защото някой си имал съмнения.
Хубава работа,ама ...българска.

# 22
  • Мнения: 2 018
Какво не намираш, Бо? Тео го е копнала на предната страница. ППЗНП- правилник за прилагане на Закона за народна просвета.

Ето това търсех, ама и сама си го открих.  Laughing Тъй като основанието за заповедта е И тази наредба, освен ППЗНП.

Наредба 6 от 19.08.2002г. за обучението на деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.

чл.12 Децата и учениците с увреден слух, с нарушено зрение, с умствена изостаналост, с множество увреждания, с аутизъм, с ДЦП се насочват и приемат в специални детски градини, училища и обслужващи звена или в други детски градини, училища и обслужващи звена след издирване и комплексно психолого-педагогическо изследване.

Пак според тази наредба, за да се изварши психолого-педагогическо изследване се назначава диагностичен екип, в който задължително участват специалисти и родителя на детето. Задължително е да има и молба от родителя.
Това не предполага ли, всичко да е на доброволни начала?  Thinking Тези могат ли да бъдат легитимни, без да е извършено това изследване? Не мисля.  Peace

# 23
  • Мнения: 984
Бо, проблемът с тези екипи е, че обследват деца със съмнения за еди-какво-си, а състоянието им често е предизвикано от най-тривиални проблеми от домашен тип. няколко пъти съм попадала на такива "бележки", в които се твърди, че детето е с ...., а то се оказва според невролог друго.

Комплексното психолого-педагогичско изследване от кого се провежда и от кого се назначават специалистите, които дамгосват? И ако родителят НЕ подаде молба за такава "диагностика" какво става? Липсата на специалисти специални педагози в училищата е промлемът на интегрираното и включващото обучение, а не децата. Специалният педагог е подготвен да проведе психолог-педагогическа диагностика и да състави програма за обучение според дефицитите и излишъците в потенциала на детето, а неврологът може да постави неврологична диагноза и назначи лекарства. Нищо повече.

# 24
  • Мнения: 545
Тео, в училищата няма как да се проведе психологическа индивидуална диагностика, без съгласието на родителите. А в длъжностните характеристики на училищните психолози се включва и изготвяне на индивидуални профили на децата, за които има податки, че имат проблемно обучение и поведение /като това, което Гал е описала по-горе/.

Смятам, че си права да се притесняваш в частта, че такава информация се събира от РИО, защото в повечето РИО работят лелки, които не са наясно с каква информация работят, а Балгария е малка държава, всички се позднават пред двама души. Т.е. конфиденциалността не се спазва.

...


Това, че някакви, както казваш, 'лелки', не спазват закона, проблем на този документ ли е? Не, това си е проблем на конкретното 'заведение', което би трябвало (пък и може да се случи) да се погрижи за подобаващото съхранение на тази информация. За притеснение си е - но не самото събиране, а съхранението.

Мишона, винаги има една много неприятна граница между правото и задължението на родителя, и правото и задължението на държавата (училището). Може ли някой да ме осветли, последно, тази наредба или каквото там е лоша ли е или е необходима?

# 25
  • Мнения: 2 018
Бо, проблемът с тези екипи е, че обследват деца със съмнения за еди-какво-си, а състоянието им често е предизвикано от най-тривиални проблеми от домашен тип. няколко пъти съм попадала на такива "бележки", в които се твърди, че детето е с ...., а то се оказва според невролог друго.

Комплексното психолого-педагогичско изследване от кого се провежда и от кого се назначават специалистите, които дамгосват? И ако родителят НЕ подаде молба за такава "диагностика" какво става? Липсата на специалисти специални педагози в училищата е промлемът на интегрираното и включващото обучение, а не децата. Специалният педагог е подготвен да проведе психолог-педагогическа диагностика и да състави програма за обучение според дефицитите и излишъците в потенциала на детето, а неврологът може да постави неврологична диагноза и назначи лекарства. Нищо повече.

Аз разбрах за притесненията относно тази заповед и абсурдността И. Именно заради това цитирах наредбата, върху, която се позовава.
Ако родителят не подаде молба, то цялата заповед се обезмисля.

Има и някакво противоречие. Диагностичната комисия се състои от диагностичен екип, който се "формира в специална детска градина и в специалното училище". А доколкото разбирам, в заповедта се говори за обикновени такива. Това предполага ли, че трябва да се прехвърлят децата със "съмнение" в специални такива и тогава да бъдат прегледани от комисията?

Не съм запозната надълбоко, като вас с проблема, но до колкото почетох и разбрах, заповедтта няма основание.  Peace
Не знам по какъв друг начин мога да помогна.

# 26
  • Мнения: 984
Наредба 6 на МОН е добра наредба. Идеята й е децата с проблеми /физически, психически и емоционални/ да могат да посещава общообразователните училища и градините, без директора да може да им откаже прием. Единият проблем идва от това, че Директора, неотказвайки, няма ресурс /специалисти, помещения, материална база/, с които да е адеквате на проблемите на детето, така, че обучанието да е качествено. Другият проблем идва от насочването за диагностика и провеждането на тази диагностика от приятелки на шефката на РИО в съответната област.Пример : нашата Николинка Даскалова пее в хора на зам. кмета по образованието К. Базитов и даваше частни уроци по математика в МГ, директора на която също пее в хора, ако ме разбираш.


От първата страница:
(1) Екипът за комплексно педагогическо оценяване по чл. 6, ал. 3 се определя за срок една година със заповед на началника на регионалния инспекторат по образованието и се състои от: експерта за интегрирано обучение, специални училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, или експерт, на когото е възложено изпълнението на дейностите по интегрирано обучение, и членове: психолог, учител - специален педагог, логопед, учител от общообразователно и/или от професионално училище. При необходимост по предложение на председателя на екипа в състава могат да се включват и други специалисти.
(2) Заповедта по ал. 1 се издава най-късно до 1 септември на всяка календарна година.
(3) В работата на екипа по ал. 1 участват представител на отдела за закрила на детето към дирекциите за социално подпомагане и родителите или настойниците на детето или ученика. В заседанията на екипа може да участва и упълномощен от родителите или настойниците представител учител или педагог, както и педиатър или детски психиатър.

Последна редакция: пт, 30 яну 2009, 16:04 от Мишона

# 27
  • Мнения: 545
Наредба 6 на МОН е добра наредба. Идеята й е децата с проблеми /физически, психически и емоционални/ да могат да посещава общообразователните училища и градините, без директора да може да им откаже прием. Единият проблем идва от това, че Директора, неотказвайки, няма ресурс /специалисти, помещения, материална база/, с които да е адеквате на проблемите на детето, така, че обучанието да е качествено. Другият проблем идва от насочването за диагностика и провеждането на тази диагностика от приятелки на шефката на РИО в съответната област.Пример : нашата Николинка Даскалова пее в хора на зам. кмета по образованието К. Базитов и даваше частни уроци по математика в МГ, директора на която също пее в хора, ако ме разбираш.



ъъъъъ, не съвсем, оплетох се, без майтап. схванах общата идея, но не виждам начин да се избегне проблема, освен ако всичко е държавно и не могат да те насочват нанякъдеси извън определена система. което .. има други проблеми.

еди.

# 28
  • Мнения: 2 018
Наредба 6 на МОН е добра наредба. Идеята й е децата с проблеми /физически, психически и емоционални/ да могат да посещава общообразователните училища и градините, без директора да може да им откаже прием. Единият проблем идва от това, че Директора, неотказвайки, няма ресурс /специалисти, помещения, материална база/, с които да е адеквате на проблемите на детето, така, че обучанието да е качествено. Другият проблем идва от насочването за диагностика и провеждането на тази диагностика от приятелки на шефката на РИО в съответната област.Пример : нашата Николинка Даскалова пее в хора на зам. кмета по образованието К. Базитов и даваше частни уроци по математика в МГ, директора на която също пее в хора, ако ме разбираш.

Ще ме накараш, да прочета цялата наредба.  Laughing
Не казвам, че не е добра, а че не съм сигурна, че е основание.
Такива комисии може ли да има в обикновените училища и градини? И още нещо - член на комисията е и лекар специалист "по предложение на регионалния център по здравеопазването /РЦЗ/ на Министреството по здравеопазването /МЗ/." И те ли пеят в хора?

И аз малко се обърках, но ако не пречи, обясни ми.  Peace

Последна редакция: пт, 30 яну 2009, 15:22 от Бо_

# 29
  • Мнения: 984
Еди, проблемите могат да се избегнат, без промяна в нормативната уредба така:
1. Назначаване на специални педагози в училищата, в които има интегрирани деца.
2. Назначаване на още един психолог, който да подпомага специално-педагогическия процес и да действа на мотивационно равнище с родителите /близките/
3. Списъците на децата със специални образователни потребности /СОП/:
 а/деца с увреждания,
 б/деца със социални,
 в/личности и
 г/емоционални проблеми
Д/ деца с множествени увреждания и съпътстващи социални и емоционални проблеми
 да се изготвят само и единствено от специалния педагог, психолога и педиатъра /ЛЛ на детето/, там където е необходимо.

4. До тези списъци да имат достъп единствено Диретора на училището и специалистите, които са го изготвили.
5. До картоните с психодиагностиката на децата да имат достъп само родителите, специалистите, които са изготвили заключенията и Директора.
6. Да се отпусне финансиране по делегирените бюджети за тези дейности, отделно от парите за "глава ученик"  Mr. Green, както се изразява г-жа Даскалова, за да не се ощетява обучението на останалите деца, а нашите, да получат най-адекватната помощ за обучението и възпитанието си в общообразователното училище.

Подредена работа, но изискваща средства. /а г-жа Етем в това време се вее на Канарските острови, примерно и Мерцедеса й струва 100 000Е/.

Всъщност се получава така: училищната комисия /пед.съветник, учител и психолог/ прави някакъв списък, чрез неуеднаквени методики и тестове или по собствено осмотрения, което мен ме ужасява/ предава списъка с "съмнителни4 деца на Психолого-педагогическата комисия /която Тео е описала как се формира/ от РИО. Притеснителен е факта, също, че Началникът на РИО подбира специалистите за таз комисия, като неговата позиция е абсолютно административна, а не професионална, както би следвало да бъде. Нашта Николинка е учителка по математика.

Бо, комисиите, които третира Наредба 6 се сформират в училищата - да, но по препоръка от Инспекторатите. Включва учител, педагогически съветник и лекар, назначен от незнам къде си. Тъпо. Всеки учител не е специален педагог и психолог. Какво разбира класната на ІІ в клас от слухово-речева рехабилитация?! Та тя е начален учител /дидактика, теория на възпитанието и методика на преподанавето - това са й познанията от университета в най-общия случай, от който винаги има изключения, разбира се/. Много често цялата работа по списъците, психодиагностиката и събирането на лекари и начални учители се извършва от педагогическия съветник, който не винаги е психолог, още по-малко специален педагог. Съответно психодиагностиката е неточна. А за списъците да не говорим, а там са детски съдби! Зад всяко име стои личност, със своите особености и образователни потребности.
Аз затова постоянно натяквам /и на някои им се виждам досадна/ като казвам, че 30 деца в клас не е образователен процес, а анархия.А представи си в такъв клас да има и дете със СОП. Моля ви се.

Последна редакция: пт, 30 яну 2009, 16:55 от Мишона

Общи условия

Активация на акаунт