Български език

  • 94 155
  • 746
  •   1
Отговори
# 270
  • somewhere near the sea
  • Мнения: 3 134
ЕТО ОЩЕ ЕДНО:
Поправете грешките в правописа и пунктуацията.

Живял в една епоха испълнена с борба и страдания Иван Вазов възвеличава мъченическия лик на родината. В повеста „Немили-недраги” е разкрит живота на българските емигранти в навечерието на Освобождението. Далеч от България, те запазват своя родолюбив и сво¬бодолюбив дух и се отдават исцяло на нейното освобож¬дение.   
Десета глава от повестта „Немили-недраги започва с описание на природната картина. 20 февруари. Чрез посочването на датата писателя внася повече достовернос и ни осведомява за сезона - зима. Дунавът е окован с дебел лед, под който се мятът на буйни талази черните му води. На единия бряг на замръзналата река грачат чафките, а на другия се издигат пустите възвишения на България, нощем осеяни с светлините на къщичките на караулниците, които отдалеч приличът на гробове.
От към румънския бряг един окаснял нощен пътник слиза към ледената пустош на реката. Той е облечен с дебел влашки кожух и една опитна ръка лесно може да напипа револвера му отзад на кръста. Тоя нощен скитник беше Македонски. Той бавно и предпазливо слиза по стръмния брег опирайки се на тояга със остар бод  накрая.


В писмената работа има 20 места за редактиране


# 271
  • Мнения: 3 568
ЕТО ОЩЕ ЕДНО:
Поправете грешките в правописа и пунктуацията.

Живял в една епоха, изпълнена с борба и страдания, Иван Вазов възвеличава мъченическия лик на родината. В повестта „Немили-недраги” е разкрит живота на българските емигранти в навечерието на Освобождението. Далеч от България, те запазват своя родолюбив и свободолюбив дух и се отдават изцяло на нейното освобождение.   
Десета глава от повестта „Немили-недраги започва с описание на природната картина -20 февруари. Чрез посочването на датата писателят внася повече достоверност и ни осведомява за сезона - зима. Дунавът е окован с дебел лед, под който се мятат на буйни талази черните му води. На единия бряг на замръзналата река грачат чавките, а на другия се издигат пустите възвишения на България, нощем осеяни със светлините на къщичките на караулниците, които отдалеч приличат на гробове.
Откъм румънския бряг един окъснял нощен пътник слиза към ледената пустош на реката. Той е облечен с дебел влашки кожух и една опитна ръка лесно може да напипа револвера му отзад на кръста. Тоя нощен скитник беше Македонски. Той бавно и предпазливо слиза по стръмния бряг, опирайки се на тояга със остър бод  накрая.


В писмената работа има 20 места за редактиране



# 272
  • Мнения: 750
Не е ли:

В повестта „Немили-недраги” е разкрит животът на българските емигранти в навечерието на Освобождението

# 273
  • Пловдив
  • Мнения: 647
Не е ли:

В повестта „Немили-недраги” е разкрит животът на българските емигранти в навечерието на Освобождението

 newsm10

Животът е подлог, тоест може да се замести с Той, следователно се членува с пълен член

# 274
  • somewhere near the sea
  • Мнения: 3 134
Живял в една епоха 1.(,)  2.изпълнена с борба и страдания  3.(,) Иван Вазов възвеличава мъченическия лик на родината. В 4.повестта „Немили-недраги” е разкрит  5.животът на бъл¬гарските емигранти в навечерието на Освобождението. Далеч от България, те запазват своя родолюбив и сво¬бодолюбив дух и се отдават  6.изцяло на нейното освобож¬дение.   
Десета глава от повестта 7.„Немили-недраги” започва с описание на природната картина. 20 февруари. Чрез посочването на датата 8.писателят внася повече 9.достоверност  и ни осведомява за сезона - зима. Дунавът е окован с дебел лед, под който се  10.мятат на буйни талази черните му води.На единия бряг на замръзналата река грачат  11.чавките, а на другия се издигат пустите възвишения на България, нощем осеяни 12.със светлините на къщичките на караулниците, които отдалеч 13.приличат на гробове.
14.Откъм румънския бряг един 15.окъснял нощен пътник слиза към ледената пустош на реката. Той е облечен с дебел влашки кожух и една опитна ръка лесно може да напипа револвера му отзад на кръста. Тоя нощен скитник беше Македонски. Той бавно и предпазливо слиза по стръмния  16.бряг    17.(,) опирайки се на тояга  18.с     19.остър бод  на 20.( )края.

# 275
  • Мнения: 3 568
Не е ли:

В повестта „Немили-недраги” е разкрит животът на българските емигранти в навечерието на Освобождението

мда, от бързане..... Embarassed  еле пък дето аз дадох правилото за заместване , в смисъл, че е най-лесно да се открие подлога Blush

# 276
  • Мнения: 2 015
marsia, може ли още Praynig?

# 277
  • somewhere near the sea
  • Мнения: 3 134
Още първите редове на разказа „По жицата” раскриват човешката мъка в българското село. Виждаме я в проницателните очи на Моканина, за когото не устава нищо скрито. От един поглет той преценява, че Гунчо не е заможен човек и е от тия, дето и „на мравката път стру¬ват”. Добри са очите на Моканина, проницателни. Виж¬дал е той често по лицата на хората исписана болка и никога не е подминавал хорската нужда. Отзивчив и де¬ликатен той разбира по дрипавите потури, по оръфания пояс и кърпките, които са едро и неумело шити по блуж¬даещият поглед на този добрудушен човек, че той носи голяма мъка в сърцето си. Виждайки стеснението на ви¬сокия селянин, Моканина сам подема разговора за да му помогне: „Ти май болно имаш.” Думите са казани прос¬то, открито и със съчуствие. Селянинът си отдъхва. Той е усетил добрината и искреноста на Моканина и растваря пред него сърцето си. Моканина изслушва разказа на Гун¬чо не с любопитството на чуждия човек, а с топлината на близък, който може да разбере и пожали. Истинската човечност на Моканина се проявява най-силно, когато среща усмихнатите светли и очакващи очи на болното мо¬миче. Мъката напира в душата му и той за пръв път в живота му изрича лъжа. Но това е свята лъжа. Това са думи казани с изтинска обич и болка, думи на съчувствие и човешка жал. Задъхано и забързано убеждава той мо¬мичето, че ще види бялата лястовица.
Малко време е говорил Моканина с тези непознати, едва ли ще ги срешне друг път, но мисълта за тях засяда в сърцето му. Тяхната болка става и негова. Само човек познал страданието може да излее душата си чрез думите: „Боже, колко мъка има на тоя свят боже!” Това възклицание е израс на човешката топлота, на болка от човешкото не¬щастие и присъда над несправедливият свят.


бяло: В текста  има 22 места за редактиране.

# 278
Още първите редове на разказа „По жицата” раз(1)криват човешката мъка в българското село. Виждаме я в проницателните очи на Моканина, за когото не о(2)става нищо скрито. От един поглед(3) той преценява, че Гунчо не е заможен човек и е от тия, дето и „на мравката път стру¬ват”. Добри са очите на Моканина, проницателни. Виж¬дал е той,(19) често по лицата на хората из(4)писана болка и никога не е подминавал хорската нужда. Отзивчив и де¬ликатен,(5) той разбира по дрипавите потури, по оръфания пояс и кърпките, които са едро и неумело шити,(6) по блуж¬даещия(7) поглед на този добро(20)душен човек, че той носи голяма мъка в сърцето си. Виждайки стеснението на ви¬сокия селянин, Моканина сам подема разговора,(Sunglasses за да му помогне: „Ти май болно имаш?(21)” Думите са казани прос¬то, открито и със съчув(9)ствие. Селянинът си отдъхва. Той е усетил добрината и искреностт(10)а на Моканина и раз(11)тваря пред него сърцето си. Моканина изслушва разказа на Гун¬чо,(12) не с любопитството на чуждия човек, а с топлината на близък, който може да разбере и пожали. Истинската човечност на Моканина се проявява най-силно, когато среща усмихнатите,(13) светли и очакващи очи на болното мо¬миче. Мъката напира в душата му и той за пръв път в живота си(14) изрича лъжа. Но това е свята лъжа. Това са думи казани с ис(15)тинска обич и болка, думи на съчувствие и човешка жал. Задъхано и забързано убеждава той мо¬мичето, че ще види бялата лястовица.
Малко време е говорил Моканина с тези непознати, едва ли ще ги срещ(22)не друг път, но мисълта за тях засяда в сърцето му. Тяхната болка става и негова. Само човек познал страданието може да излее душата си чрез думите: „Боже, колко мъка има на тоя свят Б(16)оже!” Това възклицание е израз(17) на човешката топлота, на болка от човешкото не¬щастие и присъда над несправедливия(18) свят.

Дали?  newsm53

# 279
  • Пловдив
  • Мнения: 647
Трябва да има запетая и пред второто "Боже", защото пак си е обръщение и може би трябва да се огради "познал страданието" в началото на същото изречение  Thinking

# 280
Мисля, че си права, unchita. Явно съм поправила ненужно на две места текста.  Simple Smile

# 281
  • Мнения: 1 745
Здравейте, чудесна тема! Моя колежка по БЕЛ постоянно ме поправяше преди години, като кажех "тоя", "тая", "оня", "оная" с "този", "тази", "онзи", "онази". Кажете, моля, имаше ли право?

# 282
  • Мнения: 750
Според мен е имала право - този, онзи и пр. е  правилно.
"Тоя", "оня" и пр. са разговорни форми. На мен някак си не ми звучат добре.

От тази гледна точка, всеки сам си преценява как ще говори и кои форми ще използва.

# 283
  • somewhere near the sea
  • Мнения: 3 134
Няма такова нещо. Naughty Разговорни са формите тоз,таз,туй,тез,онез,онуй.Другите са си еднакво валидни в писмената и разговорната  реч

# 284
  • somewhere near the sea
  • Мнения: 3 134
Още първите редове на разказа „По жицата” 1.разкриват човешката мъка в българското село. Виждаме я в проницателните очи на Моканина, за когото не 2.остава нищо скрито. От един 3.поглед той преценява, че Гунчо не е заможен човек и е от тия, дето и „на мравката път струват”. Добри са очите на Моканина, проницателни. Виж¬дал е той често по лицата на хората 4.изписана болка и никога не е подминавал хорската нужда. Отзивчив и де¬ликатен 5.(,) той разбира по дрипавите потури, по оръфания пояс и 6.кръпките, които са едро и неумело шити  7.(,) по 8.блуждаещия поглед на този 9.добродушен човек, че той носи голяма мъка в сърцето си. Виждайки стеснението на високия селянин, Моканина сам подема разговора 10.(,) за да му помогне: „Ти май болно имаш.” Думите са казани прос¬то, открито и със 11.съчувствие Селянинът си отдъхва. Той е усетил добрината и 12.искреността на Моканина и 13.разтваря пред него сърцето си. Моканина изслушва разказа на Гунчо не с любопитството на чуждия човек, а с топлината на близък, който може да разбере и пожали. Истинската човечност на Моканина се проявява най-силно, когато среща усмихнатите светли и очакващи очи на болното мо¬миче. Мъката напира в душата му и той за пръв път в живота 14.си изрича лъжа. Но това е свята лъжа. Това са думи 15.(,) казани с 16.истинска обич и болка, думи на съчувствие и човешка жал. Задъхано и забързано убеждава той момичето, че ще види бялата лястовица.
Малко време е говорил Моканина с тези непознати, едва ли ще ги 17.срещне друг път, но мисълта за тях засяда в сърцето му. Тяхната болка става и негова. Само човек 18.(,) познал страданието 19.(,) може да излее душата си чрез думите: „Боже, колко мъка има на тоя свят 20.(,) боже!” Това възклицание е 21.израз  на човешката топлота, на болка от човешкото нещастие и присъда над 22.несправедливия свят.

Общи условия

Активация на акаунт