Гръцки език (начинаещи)

  • 309 790
  • 743
  •   1
Отговори
# 420
  • Мнения: 393
щастлива,

Μαθαίνω ελληνικά-Αριστείδης Κεσόπουλος, не е лош учебник. Поне според това, което прочетох. Самият учебник не ми е познат.  А Νέα Ελληνική ως Ξένη Γλώσσα е на Hellenic American Union, който е упълномощен да издава сертификати на чужденци за владеене на езика. Поглеждай цените в amazon.co.uk, че понякога излиза два пъти по-евтино да си купиш речник от U.K. отколкото в Гърция. Проверих за Μαθαίνω ελληνικά в amazon.co.uk, останали са само някои неща от комплекта, но не са по-евтини откокото в  гръцките сайтове.

Това е описание на учебника Μαθαίνω ελληνικά-Αριστείδης Κεσόπουλος:
Предназначена за чужденци, билингвална система за самообучение на гр.език. Подходящ за гърци в чужбина, които знаят малко от езика в домашна среда и искат да го подобрят, както  и за чужденци които не познават езика с уроци за произношение и основна база думи. Всички думи и изречения са на гръцки и на английски. За всяка дума се дава и произношението изписано с латински букви. Уроците се придружават от упражнения в специална тетрадка  дадени са и отговорите. Комплектът се допълва от речник и граматика.

# 421
  • Мнения: 2 786
Значи няма диск към тази поредица? По-добре е с диск, за да слушаш как точно се чете написания текст.
Цената не ме притеснява, защото единия ми приятел има книжарница и може да ми го намери по-евтин - без надценки.
Въпросът е да избера коя от двете поредици да си взема  newsm78 Ако можех да ги прегледам, прелистя и видя ...
Ще помисля и ще видя кое от двете да си взема.

# 422
  • Мнения: 393
Притежателни местоимения-Κτητικές αντωνυμίες

Притежателни местоимения показват принадлежност. Те са изразени чрез силни и слаби форми:
1.Έχασα το πορτοφόλι μου.
Загубих портмонето си.
2.Αυτό το πορτοφόλι είναι (το) δικό μου.
Това портмоне е мое(то).

1.Слаби форми: μου, σου, του, της, μας, σας, τους. Употребяват се когато следва съществително - πορτοφόλι μου, βιβλίο μου, σπίτι μας.

2.Силни форми:
-----------                                         
ο δικός   -->   μου, σου, του, της, μας, σας, τους
η δική     -->   μου, σου, του, της, μας, σας, τους
το δικό   -->   μου, σου, του, της, μας, σας, τους
---------   

Αυτό το πορτοφόλι είναι δικό μου.
Първата част (δικός, δική, δικό) има склонение както прилагателно и се променя по род  число в зависимост от съществителното което заменя. Δικό – ср.род, един.число според съществителното което заменя - το πορτοφόλι.
Втората част на притежателното местоимение (μου) се променя според притежателя – моето портмоне – 1л. ед.ч.

Притежанието може да се изрази и чрез Родителен падеж:
Το βιβλίο του Γιάννη

Примери:
1.Ο Λάκης και η Κλειώ πήγαν μια βόλτα με τα ποδήλατά τους. Лакис и Клио отидоха на разходка с колелата си.

2.Χάσαμε χτες τα κλειδιά μας. Вчера загубихме ключовете си.

3.Οι φίλες μου μου έδειξαν τις φωτογραφίες τους.
Приятелите ми ми показаха снимките си.
(Моите приятели ми показаха снимките си).
Този пример показва че не трябва да бъркат притежателните местоимения с личните местоимения. Притежателните местоимения се поставят след съществителното, а личните придружават глаголите.
Οι φίλες μου- приятелите ми/моите приятели-притежателно местоимение
μου έδειξαν- показаха ми  -на мен (лично местоимение в дателен падеж).
Както на български език, така и на гръцки притежателните местоимения и личните местоимения не се различават по формата си Οι φίλες μου μου и Приятелите ми ми,
а се различават само по ролята си в изречението (синтактичната си роля) :
  *кратките форми на личните местоимения в дателен падеж са непреки допълнения, а
  *кратките форми на притежателните местоимения са определения.
http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/115b.pdf
                                                                                                                                         

Последна редакция: сб, 31 юли 2010, 21:46 от Lana26

# 423
  • Мнения: 393
Αυτοπαθείς αντωνυμίες – Възвратни местоимения

Когато глаголното действие, произлизащо от подлога, не пада върху друго лице или предмет, а се "възвръща" върху извършителя на действието, използваме възвратно местоимение.

Единствено число
                               1 лице                  2 лице                  3 лице
Родителен падеж   του εαυτού μου   του εαυτού σου   του εαυτού του (της)
Винителен падеж   τον εαυτό μου   τον εαυτό σου      τον εαυτό του (της)
            
Множествено число
               
Родителен падеж   
1лище-του εαυτού μας ή
των εαυτών μας   
2лице-του εαυτού σας ή
των εαυτών σας   
3лице - του εαυτού τους ή
των εαυτών τους

Винителен падеж   
1лице-τον εαυτό μας ή
τους εαυτούς μας   
2лице-τον εαυτό σας ή
τους εαυτούς σας   
3лице- τον εαυτό τους ή
τους εαυτούς τους
     
Примери:
Κάνεις κακό στον εαυτό σου. Правиш лошо на себе си. (Вредиш на себе си.)
Τον ενδιαφέρει μόνο ο εαυτός του. Интересува се само от себе си.(Той се интересува само от себе си.)
Σκέφτεσαι μόνο τον εαυτό σου.  Мисли само за себе си! (Ти мисли само за себе си!)
Είναι κύριος του εαυτού του. Той е господар на себе си.
Πρέπει να υπερασπίσεις τον εαυτό σου. Трябва да защитиш себе си.
http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/116-117a.pdf

Δεικτικές αντωνυμίες- Показателни местоимения

"Посочват" (без да назовават) някакъв признак (качество или свойство) на предмет или лице.

За близост, за отдалеченост
α) αυτός, αυτή, αυτό, αυτοί,αυτές,αυτά -- този, тази, това, тези (Θα πάμε εκδρομή αυτές τις μέρες.Ще ходим на екскурзия тези дни.)
** αυτός, αυτή, αυτό, αυτοί, αυτές, αυτά - означава и личните местоимения той,тя,то,те
** αυτός, αυτή, αυτό, αυτοί, αυτές,αυτά в съчетание с определителен член о αυτός, η αυτή, το αυτό , οι αυτοί, οι αυτές, τα αυτά означава същият, същата, същото,същите.
Пример:Η κατάσταση παραμένει η αυτή. Положението остава същото.

β) (ε)τούτος, (ε)τούτη, (ε)τούτο, (ε)τούτοι, (ε)τούτες, (ε)τούτα --този,тази,това,тези  (Τούτο είναι το κτήμα μου. Това е моето имение.)

γ) εκείνος, εκείνη, εκείνο,εκείνοι, εκείνες, εκείνα –онзи,онази,онова,онези (Εκείνο το καλοκαίρι περάσαμε όμορφα. Онова лято изкарахме чудесно.)

За посочване на признаци


τέτοιος, τέτοια, τέτοιο,τέτοιοι,τέτοιες,τέτοια –такъв,такава, такова,такива- (Δεν είναι τέτοια η κατάσταση.Състоянието не е такова.)

За посочване на количество


τόσος, τόση, τόσο,τόσοι, τόσες, τόσα – толкова (Περάσαμε τόσες δοκιμασίες μαζί. Преминахме толкова изпитания заедно.)
http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/118.pdf

Оριστικές αντωνυμίες- Определителни местоимения

Местоимения, които отличават лица или предмет от други подобни се наричат определителни.
1.
ο ίδιος, η ίδια, το ίδιο – същият, същата, същото
οι ίδοοι, οι ίδιες,τα ίδια- същите

**ίδιος, ίδια,  ίδιο, ίδοοι, ίδιες, ίδια са местоимения (същият, същата, същото,същите )само когатο са придружавани от определ.член ο, η, το.  ίδιος, ίδια,  ίδιο, ίδοοι, ίδιες, ίδια без опред.член означават собствен (-а,-о,-и), свой(-я,-е,-и), присъщ (-а,-о,-и) на….
2.
μόνος, - η, - ο μου                 μόνοι, - ες, - α μας
μόνος, - η, - ο σου                 μόνοι, - ες, - α σας
μόνος, - η, - ο του (της, του)  μόνοι, - ες, - α τους

*μόνος, - η, - ο и μόνοι, - ες, - α са  местоимения само когато са без определ.член ο, η, το, οι,τα  и съдържа кратката (слабата форма) на притежателно местоимение.
Означава сам(-а,-о,-и)
http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/117b.pdf

Αόριστες αντωνυμίες- Неопределителни местоимения

Неопределителни местоимения – използват се да  охарактеризират лице или предмет по абстрактен начин, без да се конкретизира.

α) ένας, μια (μία), ένα –един,една, едно.
Μου έλεγε ένας.  Един ми говори.

β) κανένας (κανείς), καμιά (καμία), κανένα –никой,никоя,никое .
Δεν του μίλησε κανείς.  Не му говори никой.

γ) κάποιος, κάποια, κάποιο –някой,някоя,някое
Κάποιοι θέλουν να σας μιλήσουν.  Някои искат да ви говорят.

δ) μερικοί, μερικές, μερικά –мн.ч.някои
Μερικοί τον ακολούθησαν μέχρι το τέλος.  Някои го последваха до края.

ε) κάτι, κατιτί -нещо
Κάτι θα είδες. Нещо ще видиш.

στ) τίποτε (τίποτα) -нищо
Δεν ξέρω τίποτε.  Не знам нищо.

ζ) κάθε / καθένας, καθεμιά (καθεμία), καθένα –всеки,всяка,всяко
Κάθε μέρα διαβάζει την εφημερίδα του. Всеки ден чете вестника си.
http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/121a.pdf

Αναφορικές αντωνυμίες-Относителни местоимения

Относителни местоимения: който, (когото), която, което, които, чийто, чието, чийто, какъвто, каквато, каквото, каквито и др. Относителните местоимения въвеждат подчинени изречения и обикновено служат за определение на някоя дума в главното изречение. Спомагат за избягване на ненужни повторения.
   
α) που – несклоняемо -който,която,което, които    
Ο άνθρωπος που είδα, είναι τώρα εδώ.

β) ο οποίος, η οποία, το οποίο- който,която,което
οι όποιοι, οι όποιες,  τα όποια-които   
Ο μαθητής, ο οποίος είναι άτακτος, τιμωρείται.

γ) όποιος, όποια, όποιο και το ό,τι.- който,която,което
όποιοι, όποιες, όποια- които
Употребата на тези местоимения носи по-голяма неопределеност от  β)
ό,τι-несклоняемо   

'Οποιος θέλει ας δοκιμάσει.
Γράψε ό,τι ξέρεις.

δ) όσος, όση, όσο-колкото
όσοι,όσες,όσα - колкото   
'Οσοι έμειναν στην πόλη υπέφεραν.
http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/119-120a.pdf       

Ερωτηματικές αντωνυμίες  -Въпросителни местоимения
Използват при задаване на въпроси

α) Τι;- несклоняемо-какво,що   
Τι ώρα είναι;
β) ποιος; ποια; ποιο;-кοй,коя, кое
ποιοι, ποιες, ποια-кои   
Για ποιο θέμα μιλάς;
γ) πόσος; πόση; πόσο; - колко
πόσοι, πόσες, πόσα-колко   
Πόσα σου οφείλω;
http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/120b.pdf

Последна редакция: сб, 31 юли 2010, 21:50 от Lana26

# 424
  • Мнения: 393
Отговори към упражненията Νέα Ελληνική ως Ξένη Γλώσσα 1:

Ενότητα δωδέκατη

Πρώτο Μάθημα

1.
Α-Βιβλιoθηκάριoς/oς,Β-εκδότης/τρια,Γ-συγγραφέας/ας,
Δ-μεταφραστής/τρια,Ε-κριτικός/ος(λογοτεχνίας)

4.
1. εξυπηρετήσετε 2.βοηθήσω 3.βοηθήσετε 4.ψάξω 5.καπνίζετε
6.βρω 7. πληκτρολογήσετε 8.παραγγείλουμε 9.δώσετε 10. παραγγείλετε

Δεύτερο Μάθημα

1.
1-Ηρεμήστε2. Βγείτε 3.Βρείτε 4.Πιείτε 5. Πηγαίνετε
1. Να τρώτε 2.να πινετε 3.Πάρτε 4.Πάρτε 5.Ελάτε
1.Να μείνετε2.να πίνετε3.πάρτε 4. Ξεχασετε 5. Ξεχασετε

2. πονοκέφαλος, πονόλαιμος, πονόκοιλος, πονοστομαχος

3.
1. μικροβιολόγος 2. αλλεργιολόγος, δερματολόγος
3. διαιτολόγος 4.γυναικολόγος 5.καρδιολόγος 6.παιδίατρος

Τρίτο Μάθημα.

1.
1. τρέχει η μύτη μου-έχω συνάχι
2. καίει ο λαιμός μου- πονάει ο λαιμός μου
3. τρίμουν τα πόδια μου- είμαι πολύ κουρασμένος/η
4. η μύτη μου είναι βουλωμένη- δεν αναπνέω καλά
5. βουίζουν τα αφτιά μου- δεν ακούω καλά

2.
1. κουράζεσαι 2. εργάζεσαι
2. ξεκουράζομαι
3. αισθάνεσται
4. φαίνομαι
5.ζαλίζεσται
6. αισθάνεσαι

3.
με τα ματια- βλέπω, όραση
με τα αφτιά-ακούω, ακοη
με τη μυτη- μυρίζω, όσφρηση
με τα χέρια- αγγίζω,αφή
με τη γλώσσα-γεύομαι, γεύση

Τέταρτο Μάθημα

1α-- κολυμπήσαμε, ξυπνήσαμε, χτυπησε, πέρασαν, πονεσε,
ρώτησε, απαντησε, πεινασαν, σταματησαν, χάλασε, ξέχασα,
ζήτησες, καλέσαμε, έζησε, συμφώνησε, διαφώνησε, αργησαν, ανησυχησαν

1β- Αργώ—αργησαν
Ξυπναω—ξυπνήσαμε
Κολυμπάω—κολυμπήσαμε
Χτυπάω—χτυπησε
Ζω—έζησε
Ξεχναω— ξέχασα
Χαλάω—χαλασε
Συμφωνώ- συμφώνησε
Καλώ—καλέσαμε
Πεινάω—πεινασαν
Σταματάω—σταμάτησαν
Ζητάω—ζήτησες
Απαντάω—απαντησε
Ρωτάω- ρώτησε
Πονάω—πονεσε
Περνάω—περασαν
Διαφωνώ—διαφώνησε

2.
Α. Πύργος του Αΐφελ
Β. Μπιγκ Μπεν
Δ. Ακρόπολη,Παρθενώνας
Γ. Άγαλμα της Ελευθερίας



Δεν νιώθω καλά, είμαι .... άρρωστος- Δ. Ακρόπολη
Γίνονται κάθε τέσσερα χρόνια....... Ποδοσφαιρικοί αγώνες- Α. Πύργος του Αΐφελ

Това е последното упражнение от тетрадката с упражненията Νέα Ελληνική ως Ξένη Γλώσσα 1

Последна редакция: сб, 31 юли 2010, 17:26 от Lana26

# 425
  • Мнения: 393
Обобщаващи  упражнения:

1.Подчертайте съществителните в изреченията:
α) Οι διακοπές τελείωσαν.
β) Τα σχολεία άνοιξαν.
γ) Οι μαθητές διαβάζουν τα μαθήματα τους.

2. Подчертайте съществителните и напишете в кой падеж са, както е в примера:
α) Ο καιρός πέρασε.                                            Именителен падеж  (м.р. ед.ч.)     
β) Κάθε πρωί ποτίζω τα λουλούδια.                           ________________
γ) Προσέχω πολύ την καθαριότητα.                           ________________
δ) Τα λουλούδια μαράθηκαν.                                     ________________
ε) Περνώ ευχάριστα τις ώρες μου.                             ________________

3. Подчертайте глаголите в изреченията:
α) Πολύ μου αρέσουν τα καινούρια μου βιβλία.              3л.мн.ч.
β) Σήμερα ο καιρός είναι καλός.
γ) Μου αρέσει να παίζω παιχνίδια στο προαύλιο του σχολείου.
δ) Φέτος κλείνω τα δέκα.

4. Напишете в противоположното число следните изречения:
Η μητέρα χαμογελά.                Οι μητέρες χαμογελάνε.
Ο μαθητής διαβάζει.
Τα αυτοκίνητα τρέχουν.
Οι καρέκλες έσπασαν.

5. Подчертайте подчинително наклонение. Напишете формата за бъдеще еднократно:

Μπορούσε να υψώσει το χαρταετό. .........θα υψώσει

Μπορούσε να πέσει στο ποτάμι.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Ήταν δυνατόν να το ξεχάσει.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Ήταν δυνατόν να μην πάει;
Δε……………………………………………………………………………………………………
 
6.Заменете прилагателното със съществително, както е в примера:
Η ζακέτα είναι μάλλινη Η ζακέτα είναι από μαλλί.
Το βάζο είναι πήλινο. ..........................................................................
Η ζώνη είναι δερμάτινη. ..................................................................................
Η πόρτα είναι σιδερένια. .........................................................................
Η καρέκλα είναι ξύλινη. ....................................................................................
Οι κάλτσες είναι βαμβακερές. ......................................................................
Ο σταυρός είναι ασημένιος. .......................................................................
Ο τοίχος είναι πέτρινος. ...........................................................................................
Το κρασί είναι σαμιώτικο. Το κρασί είναι από τη Σάμο.
Η μαστίχα είναι χιώτικη. ...............................................................................

7. Напишете изреченията заменяйки подчинително наклонение с бъдеще еднократно време:
1) Ας παίξουν τα παιδιά με ό,τι θέλουν. ....... Τα παιδιά θα παίξουν με ό,τι θέλουν
2) Ας κάνει ό,τι θέλει. ..................................
3) Ας διαβάσουμε λίγο ακόμη. .................................
4) Ας έφτιαχνε λιγάκι ο καιρός! ..................................

8. Напишете склоненията на съществителните от среден род, както е в примера:
το βήμα , του βήματος , τα βήματα , των βημάτων
το κλάμα, ...
το ψέμα , ...

9.Преобразувайте изреченията според примера заменяйки прякото допълнение с местоимение:
Αγόρασα τα βιβλία : Τα αγόρασα
Μου πήρε το αυτοκίνητο ...
Καλώς τους φίλους μου : ...
Φώναξε τους γονείς σου : ...
Πάρε τις φίλες σου τηλέφωνο : ...
Ήρθα να δω εσένα : ...
Θυμάμαι τι είπες σε εμένα : ...
Έλα να δεις εμάς : ...
Άκουσα που φώναξε εσάς :...

10.Напишете глаголите в същото лице и противоположното число:
θα γράψετε   θα γράψεις
τρίψει   ………………………………
έτρεξα   ………………………………
δανείζω   ………………………………
στολίζω   ………………………………

11.Допълнете изреченията  с прилагателното «πολύς»  в подходящата форма:
Οι μαθητές έκαναν……………………………… θόρυβο.
Ο πατέρας είχε……………………………… δουλειά σήμερα.
Αυτές τις μέρες έκανε……………………………… κρύο.
Στο χωριό έπεσε……………………………… βροχή.
Αύριο έχω………………..μαθήματα και ………εργασίες.

12. Напишете минало свършено време на глаголите:
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ   ΑΟΡΙΣΤΟΣ      
βλέπω                     είδα      
λέγω         
έρχομαι            
γέρνω         
λαβαίνω         
τυχαίνω         
         
   
13. Напишете следните съществителни в същия падеж, но в противоположното число:
ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ        ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
τον άνθρωπο           τους ανθρώπους   
………………………………   των γειτόνων
του εργάτη   ………………………………
………………………………   των ανθοκήπων
του στόλου   ………………………………
τον κίνδυνο   ………………………………
του ταμία   ………………………………
………………………………   των κατοίκων

14. В изреченията подчертайте подлога, сказуемото и сказуемното (предикативно) определение, както е в примера:

Ο Γιώργος είναι έξυπνος.
Ο Γιώργος-подлог, είναι-сказуемо, έξυπνος- сказуемното определение
Сказуемното определение е качество или характеристика на подлога.

α. Ο Πέτρος και ο Παύλος είναι ζωγράφοι.
β. Η Μαρία είναι μια καλόκαρδη, μορφωμένη και γεμάτη χιούμορ κοπέλα..
γ. Ο Γιώργος είναι πονηρός.

15. Допълнете крайно „ν” там където е нужно:
το__   κόσμο   τη__   βραδιά   το__   ψαρά
το__   σταθμό   τη__   στολή   τη__   ευγένεια
το__   αέρα   τη__   αίθουσα   το__   θεό
τη__   ακακία   το__   ουρανό   το__   βοσκό

16.Подчертайте в диалога личните местоимения и заградете въпросителните местоимения:
-Ποιος από εσάς θέλει να πει ήμερα μάθημα ;
-Εγώ, κύριε .
-Όχι πάλι εσύ, Γιώργο. Έχουν κι αυτοί εδώ σειρά .
-Ναι, κύριε, εμείς εδώ στο τελευταίο θρανίο έχουμε πόσες μέρες να πούμε μάθημα .
-Τι να κάνω, παιδιά , ο κλήρος δεν ήθελε εσάς αυτές τις μέρες .

Допълнителни материали:

1.Граматика:
http://users.sch.gr/theoarvani/mathimata/GRAMMATIKH1.pdf
http://users.thess.sch.gr/xariskuts/vivlio_grammatikis.doc

2. Глаголи (обща информация, първо и второ спрежение, глаголът „съм” и други):
http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/142b-156.pdf

3. Подробна таблица с неправилните глаголи:
http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/213-216.pdf

Последна редакция: ср, 04 авг 2010, 08:27 от Lana26

# 426
  • Мнения: 393
Предлози – Προθέσεις

Предлозите са неизменяеми, несамостойни части на речта . Обикновено след тях стоят съществителни имена или местоимения във Винителен падеж.

A. Прости предлози - Απλές προθέσεις
Най-използваните предлози са простите предлози σε, από, για, με.Значението на тези предлози
зависи от значението на глагола, неговото допълнение и от контекста. Например употребата на предлога
σε има значение за място, време и направление.

Μένω στο Μαρούσι.-къде?(място)
Το πλοίο θα φτάσει σε δύο ώρες στο λιμάνι.-кога?(време)
Θα παω στην Αθηνα.- къде? (направление)

Αυτό το μπουκάλι είναι για γάλα.-за какво?(с каква цел)
Αυτό το δέμα είναι για εσάς-за кого?(предназначение)
Предлозите се сливат с определителните членове и заедно те образуват една дума:
στο(ν), στη(ν), στο, στους, στις, στα, στου, στης, στων.
В устната реч последният звук от предлога από често се изпуска. Απ' την Παρασκευή.
Други прости предлози са: προς (към), μέχρι / ως (до), χωρίς / δίχως (без), παρά (въпреки),
κατά (към,във,от,по), υπό (под), επί (за).
Болшинството от предлозите произлизащи от старогръцки език изискват допълнение в Родителен падеж
(или Дателен падеж):
εκτός (извън), εναντίον (против,срещу), επί (върху), μεταξύ (между), υπέρ (за), διά (чрез), εκ / εξ (извън), περί (за, около).
Примери:
μεταξύ φίλων-между приятели (Родителен падеж)
Μάχη εναντίον εχθρών-битка срещу врагове(Родителен падеж)

**Според някои автори-граматици простите предлози носят наименованието естествени предлози.

Б. Съставни предлози - Σύνθετες προθέσεις
Съставени са от наречие + прост предлог (σε, από, με ).
Някои наречия за място са : μέσα, επάνω, κάτω, πριν, πέρα,έξω, γύρω,μακριά, ύστερα,
πίσω, κοντά, εμπρός, ίσα, εδώ, αριστερά, δίπλα.

μπροστά
απέναντι
κάτω       +     σε, από, με ---> Σύνθετες προθέσεις
(ε)πάνω
μέσα
έξω
κοντά
γύρω
μακριά

Примери:
Επάνω σε
Επάνω από
Μακριά σε
Μακριά από
Κάτω σε
Κάτω από
Πριν από


κάτω + από + το τραπέζι – под масата
ανάμεσα στα (σε+ τα) σκουπίδια – сред боклуци
**Според някои автори-граматици съставните предлози носят наименованието неестествени предлози.


Упражнения:

Изберете подходящия предлог:
1. Ο Δημήτρης έφυγε ……………… το πλοίο για την Άνδρο.
α. σε β. με γ. για δ. από
2. Πότε θα αγοράσεις το δώρο ……………… τη μητέρα;
α. για β. μέχρι γ. ως δ. παρά
3. Δε μένουμε πια ……………… διαμέρισμα αλλά ……………… μονοκατοικία.
α. με, με β. σε, με γ. με, σε δ. σε, σε
4. Πώς θα ζήσεις ……………… δουλειά;
α. παρά β. από γ. χωρίς δ. μετά
5. Το αεροπλάνο αναχωρεί στις τρεις ……………… πέντε.
α. από β. παρά γ. σε δ. για
6. ……………… εδώ ……………… το Σύνταγμα είναι μεγάλη απόσταση.
α. Μέχρι, από β. Από, μέχρι γ. Για, ως δ. Χωρίς, παρά
7. Θα σας περιμένουμε έξω από το σινεμά ……………… τις 9.00, ……………… φεύγουμε.
α. ως, μετά β. για, μετά γ. σε, μέχρι δ. σε, χωρίς
8. Η φίλη μας η Μαρλέν είναι ……………… την Ελβετία.
α. μέχρι β. παρά γ. από δ. Ως

Допълнете изреченията с подходящата дума:
ανάμεσα, εδώ, αριστερά, μπροστά, κοντά, δίπλα, χαμηλά, πουθενά

α. …………………………… στην Ελλάδα έχουμε πολλές μέρες το χρόνο ζέστη.
β. Τα αεροπλάνα απαγορεύεται να πετούνε …………………………… .
γ. Μην κρύβεσαι πίσω μου ! Έλα …………………………… μου!
δ. Στην επόμενη στροφή στρίψτε …………………………… για Δομοκό!
ε. …………………………… από το τραπέζι βρίσκεται ο καναπές.
στ. …………………………… στη Στερεά Ελλάδα και στην Πελοπόννησο, βρίσκεται η
γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου.
ζ. …………………………… στον κόσμο δε θα βρεις τόσο νόστιμη κουζίνα!
η. Ευτυχώς η δουλειά της είναι …………………………… στο σπίτι της και δεν χρειάζεται
να παίρνει ούτε λεωφορείο ούτε τρένο.

Последна редакция: пт, 06 авг 2010, 19:51 от Lana26

# 427
  • Мнения: 0

       ед.ч.  м.р.  ο Βο'υλγαρος       мн.ч.  м.р.  οι Βο'υλγαροι
                 ж.р. η Ελλην'ιδα                    ж.р.  οι Ελλην'ιδες
                 ср.р το παιδ'ι                          ср.р τα παιδι'α

Βο'υλγαρος, о (вУлгарос) - българин                                      Βο'υλγαροι, οι (вУлгари)  - българи
Ελλην'ιδα, η    (елинИда)  - гъркиня                                        Ελλην'ιδες, οι  (елинИдес)- гъркини
παιδί, то          (педИ)        - дете                                              παιδιά, τα       (педЯ)       - деца

Слагайте  ако обичате ударенията правилно не ги слагайте като апострофи защото така излиза  съвсем друго нещо пример: Σ' αγαπάω произлиза от σε αγαπαω както виждате няма нищо общо с ударенията.
Благодаря за разбирането

# 428
  • Мнения: 393
chembekchis,

Има софтуерен проблем. При някои текстове се копира 1:1 текста правилно с ударението, правилни дифтонги и когато се "пейства" излиза неправилно - напр. ударението излиза като апостроф, промяна на дифтонгите, малка буква излиза като голяма, промяна на σ като ς, вмъкване на ненужни препинателни знаци  и пр. и пр.
С този проблем се сблъсках при упражненията на Νέα Ελληνική ως Ξένη Γλώσσα 1.
Един от начините за избягване на проблема е копирания текст да се "изчиства" през Google,
но е много неудобно и става бавно. Въпреки, че и Google допуска грешки в четенето, в 90% чете правилно.

Последна редакция: нд, 08 авг 2010, 10:28 от Lana26

# 429
  • Мнения: 393
Наречие - Επιρρήματα

Наречието е неизменяема, но самостойна част на речта, която пояснява действието откъм място (Къде?), начин (Как?) и време (Кога?). Не се променя по род, число, лице, време. Пояснява глагола (сказуемото) в изречението.

http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/163.pdf

ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
1.Наречия, които поясняват глагола (сказуемото) за време (показват кога се извършава действието)  са наречия за време и отговарят на въпроса „кога”- Πότε;
Ξυπνάω νωρίς.
Το διάβασα πριν.
Примери:
τώρα,   πέρσι,  φέτος,  αργά , τέλος , μετά,  συχνά,
πρώτα,  κάποτε,  ύστερα , έπειτα,  πάντοτε , συνήθως,
τελευταία, σπάνια, ποτέ, νωρίς , πριν, χτες, αύριο.
Съответстващо относително местоимение е οπότε – когато.

ΤΟΠΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
2.  Наречия, които поясняват глагола (сказуемото) за място (показват къде се извършва действието) са наречия за място и отговарят на въпроса „къде” - Πού;
Μου αρέσει εδώ .
Εγώ δεν πάω εκεί.
Примери:
εδώ, εκεί, έξω, μέσα, δίπλα, πίσω, εμπρός
δεξιά, αριστερά, ψηλά, χαμηλά, πουθενά
μακριά, κοντά , απέναντι, μεταξύ, ανάμεσα
γύρω, κάτω, πάνω
Съответстващо относително местоимение е όπου – където.

http://plurilingua.eu/bloggreek/wp-content/uploads/2010/02/adverbs-of-place.ppt

ΤΡΟΠΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
3.  Наречия, които поясняват глагола (сказуемото) за начин (показват начина по който се извършва действието) са наречия за начин и отговарят на въпроса „как”,”по какъв начин” - Πώς; Με ποιον τρόπο;
Διαβάζει καλά.
Μυρίζει άσχημα.
Примери:
Έτσι , αλλιώς, μαζί, ορθά, σιγά, ξαφνικά,
ωραία, άσχημα, χωριστά, μονάχα, καλά,
κακά,ακριβώς,εντελώς,ευτυχώς, δυστυχώς, ευχάριστα, αληθινά.
Съответстващо относително местоимение е όπως – както.

Други видове наречия са:
-количествени (Ποσοτικά επιρρήματα). Те отговарят на въпроса „колко” - πόσο;
Такива са пόσο; τόσο, πολύ, περισσότερο
-утвърдителни(Βεβαιωτικά επιρρήματα). Такива са ναι, μάλιστα, βέβαια.
-за изразяване на колебание, вероятност (Διστακτικά επιρρήματα). Такива са ίσως, τάχα, πιθανόν
-отрицателни(Αρνητικά επιρρήματα ) . Такива са όχι, μη(ν), όχι βέβαια

http://dim-dimitr.ser.sch.gr/files/gramm/epir.pps
http://pi-schools.sch.gr/dimotiko/gramm_e_st/162-171.pdf

Много от наречията завършващи на – α се образуват от прилагателните в среден род множествено число.
Τα ωραία παίδια --> Περάσαμε ωραία.
Някои от наречията завършват на –ως. Например καλώς . Равносилно по смисъл на καλώς  е наречието завършващо на – α   καλά.
Такива са и:αδίκως-άδικα, σπανίως-σπάνια и др.
Наречията завършват на –ως се използват предимно в официален стил.
Внимание! Някои наречия имат форми на –ως и –α  с различен смисъл:
Αμέσως – много бързо, незабавно
Άμεσα – непосредствено, без посредническа намеса

http://eduoff-melbourne.world.sch.gr/files/grammar/164-165a.pdf

Последна редакция: нд, 08 авг 2010, 12:16 от Lana26

# 430
  • Мнения: 393
Производни на съществителните - Τα υποκοριστικά , τα μεγεθυντικά

Τα υποκοριστικά и τα μεγεθυντικά са производни съществителни думи и представляват
умаляване или уголемяване на съществителните имена. Напр.
ψάρι–ψαράκι, κλουβί-κλουβάκι и παιδί-παίδαρος, γάτος-γάταρος и др.
Най-честите окончания за умалителните (или гальовни-χαϊδευτικά) съществителни (названия) са:

-άκι : παιδί - παιδάκι   
-άκης : κόσμος - κοσμάκης   
-άκος : γέρος - γεράκος   
-ίτσα : βόλτα  - βολτίτσα   
-ούδα, -ούδι : άγγελος - αγγελούδι   
-ούλα : γιαγιά  - γιαγιούλα   
-ούλης : αδερφός - αδερφούλης   
-ούλι : σακί - σακούλι   
-όπουλο : βοσκός - βοσκόπουλο, βοσκοπούλα

Най-честите окончания за уголемителните названия са:

-α : κολοκύθι - κολοκύθα   
-άρα : φωνή - φωνάρα   
-αράς : χορευτής - χορευταράς   
-αρος: σκυλί – σκύλαρος

Примери:
φων-ή – Υποκοριστικό = φων-ίτσα & φων-ούλα    Μεγεθυντικό =φων-άρα
σκύλος– Υποκοριστικό = σκυλ-άκι       Μεγεθυντικό=σκύλ-αρος
μάτι--Υποκοριστικό =ματ-άκι         Μεγεθυντικό=ματ-άρα


Упражнение.Напишете производните:
-άκης ο Δημήτρης, ο Γιώργος, ο Πέτρος, ο Κώστας ………………………, ………………………,
………………………, ………………………
-ίτσα η μπλούζα, η φούστα, η κούκλα, η Ελένη ………………………, ………………………,
………………………, ………………………
-άκι το τρένο, το αεροπλάνο, το κορίτσι, το γράμμα

# 431
  • Мнения: 393


7 март 1948 година – това е исторически момент за о.Родос и Додеканезките острови.
Това е денят, когато Додеказките острови стават неразделна част от Гърция.
Кои са главните събития свързани с този исторически момент?
* В навечерието на Балканските войни, ситуацията на Балканите и в
Източното Средиземноморие е нестабилна.
През септември 1911 г. Италия се опитва да разшири географското си пространство и
напада Либия (която е под окупацията на Турция). Поради съпротивата на турските сили,
войната се прехвърля на Додеканезите.
Май 1912 г. Италия завладява остров Родос и Додеканезките острови с помощта на гръцките
жители, които виждат в италианците освободители.
Обявено е че бъдещата съдба на острова ще се реши от европейските сили.
*Октомври 1912 г.-Май 1913 г. избухва Първата Балканска война. Според Договора подписан в Лондон през май 1913 г. италианците отказват да включат Додеканезките острови в споразумението под предлог, че проблемите им са свързани с Итало-турската война, а не с Балканската.
*Май-Октомври 1913 г. – Втора Балканска война. След победния изход по време на войната,
в територията на Гърция са включени всички острови в Егейско море, без Додеканезките острови. Те остават под италианска окупация.
*Юли 1914 г. Започва Първата Световна война.
7 април 1919 г. Всеобщ протест на жителите на Родос за обединяване на Додеканезките острови с Гърция. Италианците отговарят с насилие в резултат на което убиват Παπαλουκάς и Ανθούλα Ζερβού. Тези факти остават в историята като «Αιματηρόν Πάσχα» и имат голям отзвук в Гърция и Европа.
*3 септември 1939 г. Започва Втората световна война.
28 октомври 1940 г. Италия обявява война на Гърция, която отговаря със всеизвестното ΟΧΙ.
8 септември 1943 г. падането на Мусолини и назначаването на нов министър-председател на Италия Бадолио има за последица завладяването на Додеканезките острови от германците.
9 май 1945 г. Английски военни сили правят десант на остров Родос. След няколко дни на острова пристига легендарният крайцер „Аверов” с Атинския архиепископ Дамаскин в качеството му на регент.
*10 февруари 1947 г. В Париж се подписва мирен договор между съюзниците на Италия, чрез което Гърция придобива пълна власт над Додеканезките острови.
9 януари 1948 г. Парламентът на Гърция постановява: «Αι
νήσοι της Δωδεκανήσου Ρόδος, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Αστυπάλαια, Νίσυρος, Πάτμος,
Χάλκη, Κάσος, Σύμη, Κως, Λέρος, Τήλος και Καστελλόριζον, ως και αι παρακείμεναι
νησίδες, προσαρτώνται εις το Ελληνικόν Κράτος από της 28ης Οκτωβρίου 1947».
7 март 1948. Гръцкият крал Павлос и кралица Фредерики пристигат в Родос придружени от
заместник министър-председателя Κ.Τσαλδάρη, министри, военни и други официални представители. Това е официалното интегриране на островите към Гърция.



Последна редакция: пн, 09 авг 2010, 10:17 от Lana26

# 432
  • Мнения: 393


Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΑΦΕΣ ΦΡΑΠΕ

Гръцкото кафе фрапе е ледено студено кафе, което се пие през лятото
когато е топло, но се пие и през останалите сезони. Това е любимото кафе
на гърците и особено на младите гърци. То е разхлаждащо, тонизиращо и
особено приятно в компания. Главните съставки, които се използват за
приготвянето на фрапе са нес-кафе и вода, които се смесват добре за да се
получи плътна смес. Използват се също захар и мляко по желание. Млякото
смекчава горчивия вкус на кафето. Ако разполагате с мини-миксер за фрапе
тогава е още по-лесно. Ако нямате мини-миксер, можете да използвате
обикновен шейкър. Сложете в чаша малко студена вода. 1 каф.лъжичка
нес-кафе и ако желаете захар. Разбъркайте с миксера (шейкъра) до получаване
на плътна смес. Прибавете мляко по желание. Сложете в чашата няколко
ледчета. Добавете хладка вода. Фрапето е готово. Не забравяйте да сервирате
във висока чаша със сламка. Когато сте в кафене и искате да поръчате фрапе,
за да се съобразите с вашия вкус трябва да имате предвид следното:
 -σκέτο- кафе без захар
 -μέτριο- кафе с малко захар
 - γλυκό-сладко кафе със повече захар
 - με γάλα-кафе с мляко
 - χωρίς γάλα/μαύρο-кафе без мляко, черно кафе
Това е класическото фрапе сервирано в Гърция. Но ако желаете можете да замените
млякото със сладолед. Това, което изненадва гърците е пускането на телевизионна
реклама на iced coffee.
Как може да поръчаме кафе:
- Παρακαλώ ένα φραπέ σκέτο (με γάλα) или
- Παρακαλώ ένα φραπέ γλυκό χωρίς γάλα.
Димитриос Вакондиос е откривателят на фрапето. Прочетете как е станало това:

Ο Δημήτριος Βακόνδιος είναι ο εφευρέτης του ΦΡΑΠΕ!
Ήταν υπάλληλος του Δρίτσα συνήθιζε να πίνει Nescafé που ήταν στιγμιαίος
καφές και παρασκευαζόταν από την Νεστλέ. Σε ένα διάλειμμα που έκανε
κατά την διάρκεια της έκθεσης θέλησε να πιει καφέ αλλά επειδή δεν έβρισκε
ζεστό νερό, σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει το σέικερ για να φτιάξει τον καφέ
του με κρύο νερό. Έβαλε καφέ, ζάχαρη και νερό, τα κούνησε και δημιούργησε
τον πρώτο καφέ φραπέ της ιστορίας. Μετά από χρόνια δήλωνε ότι δε μπορούσε
να συνειδητοποιήσει πως ένα απλό πείραμα
τον οδήγησε στην εφεύρεση του διασημότερου ροφήματος στην Ελλάδα.

# 433
  • Мнения: 223
страхотна тема  Peace
как не съм я видяла до сега ooooh!
записвам се при вас. на самоучител съм го подкарала с една книжка на "грамма", ако успея сама да понапредна мисля и курс да запиша...ама това по-натам Mr. Green

# 434
  • Мнения: 393


15 август – Успение Богородично

Празникът на Дева Мария се счита за началото на християнството. Богородица  е покровителка на семейното огнище, на майчинството и жените. Името Дева Мария (Παρθένος Μαρία), може би най-светия образ в православието се свързва и с големия брой наименования. Но се свързва преди всичко с Παναγία от 3 век – най-святата от всички светци. В гръцката култура Παναγία се е утвърдило като позоваване на Богородица (Θεοτόκος) или Агия Мария (Αγία Μαρία). Имената на Мария са безброй, а определенията на Παναγία дадени от хората са хиляди (κεχαριτωμένη-пълна с благодат, Βασίλισσα του κόσμου-царица на света, Παντάνασσα). Определенията са дадени по различни причини – специфични факти, място на църквата, местоположение на иконата и др.
Например в Мани я наричат Γιάτρισσα заради терапевтичните й способности, в Самотраки e Κουφή -  лечение на слуха, в Серес е Λεχούσα -  покровителка на родилките и т.н. Вярва се, че тя помага на бездетните да се сдобият с деца. Особено известни са също определенията Μεγαλόχαρη и Φανερωμένη. Определението Φανερωμένη се дава на икони, които изобразяват някои от чудесата (Φανερωμένη в Саламина). В зависимост от местоположението са дадени следните определения: Παναγία - Σουμελά (в планината Мела), Παναγία - Σπηλαιώτισσα, Παναγία - Θαλασσινή (на остров Андрос), Παναγία - Ανέμη (на остров Самотраки). Определения се дават и в зависимост от деня в който се празнува: на Сифнос – Δεκαπεντούσα (15.08), на Санторини – Τριτιανή (третия ден от Великден),  на Самотраки – Εικοσπενταρούσα (25 дни след Великден).
Η Κοίμηση της Θεοτόκου- Успение Богородично
Това е денят на смъртта на Дева Мария и във всички църкви, манастири и параклиси се отслужва тържествена Света литургия в прослава на Божията Майка – покровителка на майчинството.
От многото наименования на Дева Мария (Θεομήτωρ, Παντάνασσα, Γοργοεπήκοος, Τιμιωτέρα των Χερουβείμ, Πλατυτέρα των Ουρανών) най-популярно и известно сред хората остава Παναγία. В Гърция 15.08 е официален празник. На остров Тинос се организират местни панаири и шествия. Необикновени религиозни събития се случват всяка година на Успение Богородично в Кефалония, в селата и Маркопулос и Аргиния и гръцката телевизия не пропуска да ги отрази Τα Αγιόφιδα &# … #957;ιά. В района на Егейско море всяка година се празнува «Πάσχα του καλοκαιριού».

Видеоклип  за Παναγιά &# … 3;α (Кавала)

Репортаж на FLASH TV(15.08.2009)  - ΔΕΚΑ … #917;ΛΑ

Последна редакция: нд, 15 авг 2010, 08:14 от Lana26

Общи условия

Активация на акаунт