Хиперактивност с дефицит на внимание - тема 7

  • 258 162
  • 1 418
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 212
Кезая, не става въпрос за подкрепа на писмото или не, а какво по-конкретно да промените в исканията си. Наистина е важно да започнат промени за децата, които главно родителите можем да поискаме, но изхождате от много частен случай и ще уточня това което не разбирате.
Оля,
Не смесвайте формите на обучение с интегрираното обучение.
Никъде в поста ми не става въпрос за смесване.
Ресурсното подпомагане и корекционната терапия НЕ ДАВАТ ОБРАЗОВАНИЕ.
Да това е големия въпрос! Изисквайте промени там, защото е притеснителен момента с даването на образователна степен. В момента във варианта в който се прави няма как  ресурсното подпомагане да помогне, но то се прави точно заради шанса да се даде образование и за да се дават индивидуализирани инструкции и материали, програми и др. ресурси на детето, които за съжаление ги няма все още и още дълго време няма да съществуват ако не натиснете там и специалния учител просто се води че подкрепя ресурсно. Това, че не се разбира как се прави е проблем който ви води до момент да изисквате тази индивидуална форма на обучение. Масовите учители незнаят как да правят това, не са запознати с когнитивните особености, подкрепящи методики и стила на учене на децата от тези групи и всъщност това е лишаване от достъп до образование, особено при учителите след 4 клас, защото дори и индивидуално е равно на това да се кара един сляп човек да чете.Индивидуалната форма на обучение е форма на организация на училищното обучение - тя не изключва ресурсното подпомагане. Индивидуалната форма е присъствена, детето си е ученик в съответния клас, участва в общите мероприятия на класа, само че, учителят на класа провежда с него индивидуално учебните занятия. Нашето предложение се отнася за деца, които имат поведенчески особености, например не могат да седнат на едно място в клас, не възприемат общите инструкции на учителя, но имат интелектуален потенцияал - за тях, престоят в клас е вреден. С тях учителят на класа провежда индивидуално учебните занятия в училищни условия, по училищния учебен план, оценява ги текущо и те получават документ за завършен клас.
В предложението сме предложили и точка за постепенното им включване в часове по отделни учебни предмети, по преценка на учителя, което предполага, че в даден момент детето може да бъде готово да се впише и в класната форма на обучение.
Така, че индивидуалната форма на обучение, е най- пълноценната и достойна форма, децата с интелектуален потенциал, да получат образование. Индивидуалната форма на обучение, в никакъв случай, не изолира децата от естествената им среда.
ИЗБОРЪТ НА ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ, Е ПРАВО НА РОДИТЕЛИТЕ!!!!!
Тъй като тази форма е по- скъпа, никой не би предприел масово задължаване на децата на такава форма.
Това, което Вие предлагате, не дава образование!
Докладът на ЕКПО- естествено, че имаме такъв- е насочване за ресурсно подпомагане и не ограничава формите на обучение, така че, нашето предложение, не го изключва, но работата на ЕКПО си е регламентирана в чл. 6а, ал. 4 на ППЗНП ( Правилника за приложение на закона за народната просвета).
Това което имате не е цялостен доклад а само заключение. Екипът трябва да дава едно доста широко документирано заключение и оценка за много сфери, преди всичко и позитивните, което е изработено преди 2 години от екип на МОН и колеги, но не се прави!
А по повод нещата които пиша може да прочетете още по-подробно тук http://europe.bg/upload/docs/Position_Paper.pdf и то-точно 15 страница отнасяща се за ХАДВ и подобни състояния. Не е вредно за ХА деца да са в клас, но е вредно да не се спазват прости стратегии за работа с тях. Естествено е да не могат да се впишат ако не се прави необходимото като клас с намален състав или специално оборудвани стаи, пособия, програми и място свеждащо до минимум страничен шум и др. дразнители. Всичко това е подкрепяща среда, която я няма.
Индивидуалната форма е съвет към родителите на деца със СОП от много хора неразбиращи и неподкрепящи приобщаването, защото така е по-лесно детето да не е в клас. А вече кой на какво да вярва наистина е личен избор.

# 61
  • Мнения: leet
Оля,

Предлагам да не разводняваме темата и да не объркваме родителите, като отклоняваме проблема от обучението, затова ще бъда кратка. - ПРОБЛЕМЪТ СЕ ОТНАСЯ ЗА ОБУЧЕНИЕ, А НЕ ЗА ПОДПОМАГАНЕ! и ние не отричаме подпомагането, и го използваме, но в никакъв случай ресурсното подпомагане не дава образование, то е подпомагане - помощ. Познавам много добре нормативната уредба, свързана с функциите на ЕКПО, дори в исторически аспект от времето на експериментите на г-жа Коркинова.
Отново казвам, предложението ни, дава още една възможност на родителите, за да могат по- пълноценно да направят личния си избор конкретно за тяхното дете.
В заключение, не изхождаме от много частен случай ( хиперактивни деца, като мойто - има, детето ми не е частен случай, дори в момента сме в тема "Хиперактивност") и няма не разбиране, има предложение, свързано с предоставяне на ОЩЕ ЕДНА ВЪЗМОЖНОСТ ЗА РОДИТЕЛИ НА ДЕЦА СЪС СОП.

Последна редакция: пн, 09 мар 2009, 13:16 от Kezaja

# 62
  • София
  • Мнения: 4 412
...Не е вредно за ХА деца да са в клас, но е вредно да не се спазват прости стратегии за работа с тях. Естествено е да не могат да се впишат ако не се прави необходимото като клас с намален състав или специално оборудвани стаи, пособия, програми и място свеждащо до минимум страничен шум и др. дразнители. Всичко това е подкрепяща среда, която я няма.


Оля, това което съм цитирала за подкрепящата среда е много важно и често сме обсъждали, че го няма. Ще ни бъде много полезно, ако ни насочиш как да започнем стъпки и в тази насока.  Например може да започнем с изискването за аудио-буквар или нещо друго, което да е малка стъпка и да е сравнително ясно как може да се постигне.
Или с летни игрови занимални за деца със затруднения в ученето. Например някакви занимания с глина, писане в пясък или други неща, да не се натоварват много, а така под формата на игра да си наваксват пропуските.

# 63
  • Мнения: 212
Оля, това което съм цитирала за подкрепящата среда е много важно и често сме обсъждали, че го няма.
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=319994.msg10449478#msg10449478
Пускам ти този линк понеже има връзка с новите нормативни документи на база на които може да се направи много за децата. На лични може да поговорим за подробности и успешни  практики прилагани за децата с проблеми в научаването.

# 64
  • Мнения: 798
Проблема, който се засяга с писмото на Кезая ми е много актуален. В момента сме в голямата дилема дали да караме предучилищна в градина или в училище. Цялата идея за първи клас ми е леко притеснителна. Не знам на какви хора ще попаднем. Не знам дали ще имаме нужда от ресурсен учител. Според нашата логопедка е по-добре да изкара предучилищна в училище , за да има повече време да свикне с режима, с правилата в час, а и подготовката им ще е на малко по-друго ниво, както и връзката родител-учител. В момента обратната връзка почти липсва. Освен дежурните фрази е много трудно да получиш някаква информация за развитието или проблемите на детето.

Ще се върна назад да прочета по-задълбочено писмото, за да мога да имам  някакво мнение и пак ще пиша.

# 65
  • Мнения: leet
Препратката, към която отвежда линка на Оля, е към новата Наредба 1/23.01.2009 г., която наредба посочваме в началото на писмото, но в която не са уредени нашите деца - тя добре урежда децата - незрящи, със слухови проблеми, също и интегрирането на децата, но в нея не са уредени хиперкинетичните деца- импулсивни, без здръжки, с повишена двигателна активност.
Нормативните документи, които са от значение за родителите, са следните:

Наредба 1/23.01.2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/ или с хронични заболявания:
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … 2009_deca_SOP.pdf

Закон за народната просвета:
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … /zkn_prosveta.pdf

Правилник за прилагане на закона за народната просвета, където предлагаме промени, тъй като той частично урежда нашите деца:

http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … _zkn_prosveta.pdf
Важни са и писмата на Министъра на Образованието и на Министъра на финансите за определяне коефициент за делегираните бюджети на училищата, където също предлагаме промени, да бъде определен и коефициент за нашите деца.

# 66
  • Мнения: 1 008
Здравейте,извинявам се ако постът не е за тук.Вероятно някои ме познават от темата Консултация с психолог.Клиничен психолог и психолог в училище съм-вълнуват ме  въпросите,които обсъждате в темите си.Бих искала да изследвам темпераментови и характерови особености на родители,чиито деца са от тези,които сякаш черпят енергия от земята. Simple SmileКак гледате на това и бихте ли се включили в такова изследване?Целта на подобно изследване е да се допълва пъзелът наречен хиперкинетичен синдром.Пишете ми на лични-ако проявявате интерес.

# 67
  • София
  • Мнения: 4 412
Вероника- , не знам доколко ще е актуално изследването. Една майка, която в периода 3-8 годишна възраст е била принудена да слуша, как детето й не е за тук и там, гонено от всякъде и дори от училище, е подложена на голям стрес и най-вероятно е по-различна от времето, когато не е подозирала за проблема. Но това се е формирало на база отношението на обществото и помощта му.
Може би е по-добре да се изследват майките на деца около 3 години, които питат в темата Консултация с логопед и дори да се проследи как те ще променят след 2-3 години лутане. А ще бъде изключително интересно да се видят и промените в една майка на хиперактивно дете, ако й бъде показано, че за детето й ще се положат всички грижи.

Момичета, нощес си принтирах Наредба 1/23.01.2009 три пъти я четох и определено съм озадачена от отношението към децата.


# 68
  • Мнения: 2 448
Момичета, нощес си принтирах Наредба 1/23.01.2009 три пъти я четох и определено съм озадачена от отношението към децата.


Значи си по добре от мен. Аз толкова се затормозявам да чета наредби, че като гледам съм се изнервила повече от детето и концентрацията ми куца.  Laughing
Всичко в крайна сметка опира до късмет, на какви хора и учители ще попадне детето , в каква среда, защото те са най важните за развитието и нормалното му свикване с трудностите, които има повече от "нормалните" деца.

# 69
  • в моя свят
  • Мнения: 849
Всичко в крайна сметка опира до късмет, на какви хора и учители ще попадне детето , в каква среда
   Точно това е:КЪСМЕТ за съжаление.И друг път съм споделяла,че 1-ви клас за детето ми и за мен беше един кошмар.Тази година благодаря на късмета и на класната на детето,за това,че все още има отдадени на професията си хора,които работят с любов и разбиране към децата.Не искам обаче да мисля,че тепърва детето ми ще попада на нови хора,нови учители и нови среди.....надявам се не само законите и наредбите да се променят,но и отношението и разбирането към децата ни.И най-вече от страна на учителите.Отдавна вече не обръщам внимание на коментари и неодобряващи погледи към мен и детето на улицата или в автобуса,но когато учител ми каже,че детето ми не разбира или че е мързеливо... #2gunfire Извинявам се,че спамя,но наистина има учители,които не са чували за проблеми като ХАДВ,СОП и др.

# 70
  • Мнения: leet
Не съм съгласна, че всичко опира само до късмет. Ние например имаме късмета да имаме невероятна учителка в първи клас, с невероятен подход и авторитет, дори не съм подозирала, че ще имаме този късмет, късмет имаме и с екипа от ресурсния кабинета - ресурсния педагог, логопеда и психоложката, от чиято работа с детето съм много доволна. Страхотни са и децата в класа, дори организирам парти, за да учат Марти да играе с тях и те вземат нещата много насериозно Simple Smile, имаме разбирането и подкрепата на родителите на децата от класа. Директорката на училището обаче забрани Марти да влиза в клас още в началото на учебната година, защото пречи на всички, включително на себе си и аз я разбирам - казва, че не може да си позволи заради едно дете да загуби останалите, родителите вече били започнали да си местят децата..моето мнение беше,че не заради Марти ги местят, но то е субективно, разбира се. И действително не мога да виня директорката. Но нормативната уредба не урежда проблема с деца, като моето, затова е и борбата ми и искам да благодаря на всички, които ме подкрепиха!
Благодаря и на останалите за съпричастността!

# 71
  • София
  • Мнения: 4 412
Аз си мисля, че в момента трябва хем късмет, хем няма нормативна база, а става въпрос за Деца!

Моят личен опит е в ранна възраст на децата и много ми се иска да правим постъпки и в тази област. Ясно ми е, че за моето дете те няма да се случат, но поне за тези след нас. Като четох наредбата, ми направи впечатление, че децата, които не ходят на държавна детска градина, не са обект на това подпомагане. Мисля, че правата на децата са погазени, защото детската градина не е задължителна и детето е недопустимо да оставя без терапия. И съм съгласна, да се борим посоките, които вие описвате.

Но ми се струва, че трябва да има и медицинска рехабилитация за такива деца. В писмото са цитирани 2 диагнози, детето преминава през 4-5 медицински прегледи, а в крайна сметка няма клинична пътека за рехабилитация. Аз се чудя не е ли по-удачно да има логопеди и психолози, които да са клинични специалисти и детето да ходи по клинични пътеки при тях? Целта е детето като има заболяване и диагноза, получава талон и отива за работа при избран от родителя специалист, където има места. Във всички други области е така. Като това не изключва работата по приобщаването, но това не е лечение на заболяването.

# 72
  • Мнения: 4 451
Момичета, обяснете ми, моля ви, индивидуалната форма на обучение и тази с помощен педагог две съвсем различни неща ли са?
Защото аз останах с впечатлението, че съществува програма, според която детето присъства във всички часове, но е придружено от въпросния педагог.
Подписвам петицията с две ръце и благодаря от сърце на Кезая! Както и на Блувелвет  за новата тема.   bouquet

# 73
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Марианка има и трето асистент - виж в интеграция - там има теми.

# 74
  • Мнения: 4 451
Имам предвид, имат ли изобщо шанс нашите деца да присъстват в клас във всички часове. Т.е., имаме ли изобщо шанс да изберем друга форма на обучение? Ох, май не мога да обясня правилно, дано ме разбрахте.

Общи условия

Активация на акаунт