Монтесори-мнения

  • 170 033
  • 887
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 34
Надявам се с двата поста (теоретичните) да отговоря донякъде на всички зададени и незададени въпроси.

Езиковото обучение в най-ранна възраст е най-лесният вариант едно дете да усвои многооооооо езици и то без усилие. Нещо, което след 6-та година ще става все по-трудно, така че езикова градина, в която преподавателите говорят чуждия език като матерен, е най-добрият избор, ако иската детето ви да научи бързо и лесно съответния език(ци)

До скоро

Роси

# 121
  • Мнения: 262
Роси, много се радвам и чакам с нетърпение вашите постове.

Много правилно беше зададено питането как и с какво конкретно можем да обградим нашите 2 годишни малчугани с "монтесори среда".
Разкажете ни по-подробно за това.

Друго питане - например на синчето му е супер интересно да пипа и лее вода, отвърта де що има шише и го излива на пода и върху себе си - аз много му се карам за това. Знам, че според Монтесори не трябва да се караме на децата, как да се справим с тези моменти...?

Интересува ме още какви играчки е добре да купувам на моя син.
Прави ми впечатление, че той с удоволствие си играе с тези дървенички детайли, които са за нанизване. Пъха формичките на едно камионче. Нанизва рингове и реди конструктор. Но не обича да си играе с плюшени животни, да си разиграва сцени с тях. Това обезпокоително ли е? Почна наужким да яде ягодки и гъбки, че и цветя от книжките. Понякога реди една мозайка с доста дребни фигурки, но по-често я разпръсква. Какви още играчки да му купя?
Аз напоследък много си падам по дървени играчки, много са приятни на пипане. Но не понасям тези повечето пластмасови и звуковите с батерии, ужасно са ми кичозни, не искам детето ми да расте с тази култура, но няма къде да избягаш... Вляза ли в магазини Марсел например, се задушавам. Мисля, че съвременната индустрия създава един изкуствен набеден за "детски" свят, и родителите се зомбират един от друг да му осигуряват на детето безбройните пласмасови продукти на тази индустрия... Фраза на съседката:"Вчера съм изхвърлила 3 кашона с играчки и Н.(детето) се забавлява, като преди това хвана един чук и ги натроши всички." Къде остава едното време, в което детето си е имало "любими" играчки... Доста се отвлякох. Мисълта ми беше, че не искам моето дете да расте в тази среда, която подменя действителността с този изкуствено сътворен "детски" свят.
И правилно или неправилно смятам - ти кажи - че тези детски градини на Монтесори предлагат някаква алтернатива.

 

# 122
  • Мнения: 2 657
Роси, огромно благодаря за последния пост! Благодаря за времето, вниманието и желанието да предадете Вашите знания на нашите деца чрез нас.

Вашият и поста на Седада породиха следните въпроси у мен:

o   Как да обградим детето с езикова среда у дома? Лео има книжки които говорят на английски и испански, и играчки които говорят френски, италиански и английски. Пускам му по 15 – 20 мин на ден Baby Einstein филмчета. Какво обаче друго?
o   Как да научим детето че „не” е „не” – вече си мисля че Лео смята че контакта се казва „не”, но ходи  и го пита като казва „не, не”
o   Какви outdoor активности да предложим на детето? Бях чела че пясъчника и пързалката развиват в най голяма степен креативността и упражняването на всички групи мускули. Какво мислите?
o   Как да работим с водата? Лео е невероятно доволен когато успее да влезе в банята и да пусне водата на бидето – пръска всичко около него.
o   Зная че в Монтесори къщите се фокусира върху това децата да се занимават сами, но нашето дете иска постоянно някой да е до него.


# 123
  • Мнения: 34
Здравейте Sedada,

доколкото си спомням детето Ви е на 2 год. и 3 мес. Това е възрастта, в която то все още усъвършенства т.нар. грубомоторни умения, т.е. все по-прецизно ходене, ориентиране в пространството, носене на предмети, обличане, събличане и др. Успоредно с това то започва да развива и фината моторика, което се изразява в манипулирането с по-дребни предмети, нанизване, пускане на малки неща в разни отвори, редене на пъзели и много други неща. Водещата вътрешна сила на детето до третата година е опознаването на света предимно чрез пипане и движение. Затова наша задача е да му осигурим максимални възможности да задоволи този "ГЛАД" НА СЕТИВАТА. Съвсем естествено е, детето да иска да играе с вода, всички малчугани обожават това за ужас на майките си. "Спасението" в случая е така да пренасочите интереса му към водата, така че от забранено удоволствие той да се превърне в полезно занимание.
Първо - установете общи правила за играта с вода. Сключете договор при какви условия може да се играе с водата.
Второ - осигурете необходимите за това "материали" - голям леген, корито, кофи, фунии, черпак, шишета.
Трето - изберете място, което ще бъде разрешено и безопасно за тази цел. Сега през лятото можете спокойно да правите това и навън, а през зимата - в банята.
Четвърто - покажете на детето няколко конструктивни варианти на това какво може да се прави с водата - преливане от една кофа в друга, от шише в шише с фуния и без нея, сипване вода с черпак в кофата, докато се напълни и много други. Оставям на вашата креативност, но най-вече на детската, да прецените какво ще правите.
Пето - не допускайте никога компромиси по отношение на установените правила.
Шесто - оставете детето да играе с водата толкова дълго, колкото то прецени, че му е необходимо. Ще видите, че след известно време интересът му ще се канализира и няма да имате проблеми с изливането на шишета на неподходящи места.
Това е една примерна Монтесорианска идея как да играем (работим) с вода.
И още нещо - поканете го да ви помага като миете съдовете. Това си е класическо Монтесори упражнение от сферата на ежедневните дейности.
Що се отнася до играчките и аз съм против пластмасовия кич, който ни залива, но пък има и много красиви (но пък и скъпички) дървени играчки, които можем да предложим на децата ни.
Вижте каталога на Кроки, в магазина ТСМ на Руски паметник има доста дървени играчки от Германия, в Джъмбо има дървени пъзели на достъпна цена, в Пумпелина предлагат богат избор на обучителни материали от високо качество, стига човек пари да има.
Монтесори е идеалният вариант за детето да се развива според "вътрешния план", който е заложен в него генетично, въпросът е че в България още няма традиция и опит в това отношение.

Ако, обаче, има интерес към това как сами можем да се възползваме от предимствата на Монтесори образованието, бих помислиа за възможността да направим един тренинг за родители в София. Това поне на първо време е нещо, което мога да предложа, за да отговоря на въпросите на всички, които искат да са полазни на децата си.

До скоро

Роси Grinning

# 124
  • Мнения: 262

Ако, обаче, има интерес към това как сами можем да се възползваме от предимствата на Монтесори образованието, бих помислиа за възможността да направим един тренинг за родители в София. Това поне на първо време е нещо, което мога да предложа, за да отговоря на въпросите на всички, които искат да са полазни на децата си.



Роси, това е наистина чудесно предложение! И ако софийските родители не се възползват от това предложение, здраве му кажи!
Вие може да ни бъдете полезна с много, вярвам. Какви конкретно игри да играе детето между 2 и 3 години, между 3 и 4...
Сигурна съм, че би имало интерес, само как да разпространим  сред повече родители това предложение?
И да не стане дълбоко лято докато се организира, че аз ще зачезвам около 20 юни...

Роси, ние в вас май се познаваме, чудя се, просто няма коя друга Роси да е...
Да ви говори нещо една пица, един Джордж, една малка Ада...?
И сега мисля за моето момченце.

# 125
  • Пловдив
  • Мнения: 1 914
Здравейте, Роси!
Чета с интерес вашите мнения по темата - благодаря   bouquet
Миналият месец имах възможността да посетя училище Монтесори в Щатите и останах очарована от базата, от подхода, от културата, която цари в това училище. Доста неща могат да се направят и в домашна обстановка с подръчни материали.
Мисля, че ако посочите конкретни игри тук в темата много майки ще бъдат доволни Simple Smile
Аз се оглеждах за игри за най-малките (дъщеря ми е на 1г и 4 мес.)
- В купа се слагат бели връзки за обувки, които имитират спагети. Детето с помощта на щипка за салата сервира спагети в чинии
- Може да се направи импровизиран простор за дрехи и детето да простира дрехите на куклите с истински щипки
- С дървен чук за пържоли се "коват" дървени пирони в купа пълна с пластелин
- Рисуваха с нещо, което приличаше на пяна за бръснене  newsm78 и после размазваха с четки с различни дебелини
- Нанизват гердани от разноцветни кръгчета и т.н.
- Подреждат пъзели от парчета цветни стъкла (гледат, че през синьото стъкло светът изглежда син)
- Направи ми впечетление, че всяко дете си има на достъпно място албум със снимки на семейството си и по всяко време може да си го разглежда
- Всевъзможни джунджурии - кратунки, парчета кожа, велур, топчета ... Страшно много неща ..
- Може примерно да се направи следното - В метална кутия примерно от АМ да се направи прорез на пластмасовата капачка и от там да се пускат пулове за табла
...
Дървени кухни, дървени пици, които се украсяват с парчета гъби и режат на парчета, ... кюфтенца .. и т.н. и т.н.
Мъжки и женски бебета ... Просто не се сещам в момента .. пъзели, чашки, кутийки, книжки .. истински живи жаби, раци, рибки ...

Аз моято дъщеря и давам да слага филийка в тостера, да си я маже с крема сирене, да си я реже с моя помощ на триъгълници... да си почиства таблата на масата, да използва кошчето за отпадъци по предназначение ...
Просто ми се отвориха очите за един различен подход към вече порасналите ни деца, да се чувстват те по-самостоятелни .. по .. като големите Simple Smile

С интерес ще следя и другите ви мнения Hug

Както и навсякъде, това училище е страшно скъпо. Но мисля, че си заслужава.
Ако има почасови занимания в Пловдив бих водила дъщеря ми там.

-

# 126
  • Мнения: 34
Sedada привет,

отново се намерихме и то къде  Wink, после нека не вярваме, че светът е малък........

Не знам как да организираме тренинга, просто ми хрумна тази идея като най-удачна, за да не се налага да се обясняваме по форума. От опит знам, че през интернет нещата не винаги се разбират и интерпретират правилно. Друго си е ръка да пипне и око да види, нали? Та затова предпочитам прекия контакт с хората. Ако му е писано това да стане, вярвам, че ще се намери начин да се организираме и да се съберем ентусиасти.

Поздрави на твоето синче
ще се радвам да се чуем пак

Роси

# 127
  • Мнения: 34
Ханна страхотни идеи за малките деца сте предложили в поста.  Hug

Всичко това е изключително полезно за развитието на редица умения, като почнем с двигателните модели, които се формират постоянно в сензорната памет на детето и свършим със социалната компетентност (независимост, самостоятелност, самочувствие), която е решаваща за интегрирането на детето в обществото. Тук разбира се, не забравяме обогатяването на речника - пасивно и активно- правилната употреба на различни изрази, пряко свързани с контекста на действието, радостта от това, че научаваш нещо ново, че можеш да експериментираш колкото си искаш и ....... много още неща. Всъщност, детето учи най-лесно, когато прави нещо с ръцете си. Неслучайно Монтесори казва, че "ръката е орган на човешката интелигентност".
Та затова ние сме просто "помощници" на детето в организирането на неговото познание за света. Въпросът е дали ние самите сме организирани....... Grinning

# 128
  • Мнения: 3 161
Роси, благодаря за споделените идеи. Можете ли да ни разажете как в домашна среда може да оборудваме пространството, така че да е съобразено с Монтесори принципите?

# 129
  • Мнения: 34
Здравейте за кратко,

искам да се извиня за мълчанието, но до края на седмицата имам много неотложни задачки и ще отсъствам от темата за малко. После ще отговоря на въпросите на всички любознателни Wink

Роси

# 130
  • Мнения: 423
Здравейте !
Роси търпеливо ще изчакам да отговорите и на моят въпрос . С малко предистория - синът ми е на 2,9 месец  е със СД . Отняколко дни в нашия град отвори врати и Монтесори клуб . Бях повече от щастлива , че ще запиша слъцето си да посещава клубът . Но много бъро ми попариха ентусиазма . Отговориха ми че , не са учили за да работят с "тези деца" . И след още един" инкогнито" разговор ни поканиха да ни видят . Ние ходим в Пумпелина , но не ежедневно по разбираеми причини .
Тъжно ми е ,че говорим за интеграция но само си говорим .. е да това си е мой проблем не това ми е целта да ви натоварвам с мислите и проблемите си .
Въпростът ми е- това всъщност Монтесори специалисти ли са които работят тук ,  или са обучавани по някаква система да работят само с деца в норма -умни и добри ?
Да се явиме ли на кастинга , има ли смисъл ?

# 131
  • Мнения: 762
Записвам се и аз.
До скоро дъщеря ми посещаваше център по методите на Монтесори,но за сега сме си вкъщи.Ще ми бъде интересно с какво мога да обогатя развитието и от центъра в домашни условия.

# 132
  • Мнения: 34
Здравейте, ще говорим скоро относно това как може да се прилагат някои от принципите на Монтесори в домашни условия.

Хубава вечер

Последна редакция: пт, 12 юни 2009, 09:38 от rossi962

# 133
  • Мнения: 262
Dimitriana, а тя не е ли била малка, нали след 3 год. било препоръчително да ходят децата? Какъв е този ценър и от кой град сте вие?

# 134
  • Мнения: 74
Здравейте,
страхотна тема   bouquet  много полезна

Аз възнамерявах да запиша догодина моя син в центъра, където Вие, Роси, сте работили до скоро, но до тогава има време, ще помисля.
В предните сраници имаше въпрос дали е възможно обучението по този метод да "увреди" или да попречи на децата, които са малко по-темпераментни (въпреки, че аз лично смятам, че точно този метод е много подходящ при тези деца).  Може ли да обясните ?
И още - пак в началото на темата се коментираше влиянието на обучение в Монтесори градини върху по-нататъшното обучение в редовно училище - в смисъл, че детето ще е много добре подготвено и ще му е скучно в училище или пък, че ще му е странно това, че в час по математика всички решават задачи, а пък на него му се рисува. Имате ли наблюдение как децата обучавани в Монтесори градини се справят в нормално училище?
А как стои въпроса с Монтесори училищата ? В България май няма такова... ?

Ако се организира курса, за който споменахте, с удоволствие ще дойда.

Благодаря на майките, които са споделили интересни занимания и на Вас, Роси, че отделяте от времето си и толкова внимателно и подробно обяснявате за Монтесори.

Успехи на всички  Hug

Последна редакция: пт, 12 юни 2009, 14:19 от Ферди

Общи условия

Активация на акаунт