Монтесори-мнения

  • 170 033
  • 887
  •   1
Отговори
# 105
  • София
  • Мнения: 6 671
rossi962,

бихте ли посочили кои са Монтесори-градините/яслите в София?

# 106
  • Мнения: 34
rossi962,

бихте ли посочили кои са Монтесори-градините/яслите в София?

Здравейте  Simple Smile

първо бих искала да уточня нещо принципно преди да отговоря на въпроса. Една Монтесори ясла/градина е наистина такава, само ако отговаря на поне две условия (ще се повторя с инфото отпреди). Те са:
1. сертифициран и изкарал практика Монтесори педагог (желателно с международно призната диплома)
2. пълен комплект Монтесори материали (най-добри са тези от Nienhuis Holland)
3. адекватна среда - голяма зала за работа, малки групи, възможност за излизане извън градината - нямам предвид само един двор......
4. обучен помощен персонал

Та, като гледаме тези критерии, към момента май до известна степен към тях се доближава Камелини. Поне не ми е известно другаде да има алтернатива.

Пумпелина е насочена предимно кам терапевтиране, а не към отглеждане и обучение на деца според класическите принципи на Монтесори градините. А  за ясла не знам някой да се е хванал с това, просто защото е таралеж в гащите за много колеги.
В Пловдив колегите работят предимно терапия и са много добри в това - Ренета Венева, Симеон Чуканов, Мария Чуканова, но там градина няма.

Просто не е лесно да се направи такова животно в България, не казвам, че не е възможно.

И пак казвам - много е важно какво искате за детето си - добро обучение от ранна възраст или просто да престоява някъде, където има табелка Монтесори...... заведение. Вие решавате

# 107
  • София
  • Мнения: 15 549
Бояна Ламбер
rossi962 Здравейте, ако работите в България вероятно ще можете да ми отговорите защо в детските ясли Монтесори родителите подписват декларация, с която освобождават заведението от отговорност в случай на инцидент, нараняване или каквото и да било? Защо са със статут на детски клуб, а нямат лиценз за ясла? (направих си труда да прочета изискванията за това на сайта на МЗ и всичко ми изглежда разумно, изпълнимо и необходимо). Благодаря, предварително за отговорите! Много ми се щеше да запиша детето си в подобна ясла или градина, но липсата на отговори на горните два въпроса ме отказа, а и породи у мен още въпроси.

Здравейте Бояна,

предпочетох да остана в България и да направя нещо ново, без да имам претециите да съм Прометей в българската педагогика на прехода (необходимо уточнение - при мен акцентът дълго време беше Мотсери-терапията). Та, на имплицитния въпрос дали работя в Бг отговарям  "да", защото смятам, че камъкът си тежи на мястото. Работила съм известно време в градини в Германия (Бавария), но с деца над 3 години. Не ми е известно там родителите да подписват такива декларации, за които говорите, но като се има предвид, че повечето такива заведения са частни, то може да има и някои, които искат да се презастраховат чрез подобни неща. В градината, в която работих доскоро в София, декларации се подписваха по повод съгласие на родителя детето му да участва в дейности извън градината - ски училище, плуване, например. Иначе всичко свързано с безопасността и здравето на децата е отговорност на екипа на градината и ако, недай си Боже,  нещо се случи с дете, всеки от персонала си носи отговорността.


Много благодаря за отговорите.  Hug Въпросът ми дали работите тук беше напълно директен, защото ако не сте тук няма как да сте в течение на въпросните "проблеми". Това, което казвате звучи разумно и отговорно. Вероятно е най- добре да отида на място, но пуста липса на време ме принуждава да питам за каквото мога тук.

# 108
  • Бургас
  • Мнения: 6 571
Роси,отскоро има Монтесори и в Бургас.
имате ли впечатления или сведения как са нещата тук?

# 109
  • Мнения: 34
 Вероятно е най- добре да отида на място, но пуста липса на време ме принуждава да питам за каквото мога тук.
[/quote]

Ех, знам за пустото време, и при мене е така, но денят все още има само 24 часа като ония 24 кадъра, сиреч, квадрати  Wink, та не знам, ако вкараме 25 -ти до какво  ще се стигне... най-вероятно до някой времеви Франкенщайн.

До скоро

# 110
  • Мнения: 34
Роси,отскоро има Монтесори и в Бургас.
имате ли впечатления или сведения как са нещата тук?

Съжалявам, но Бургас ми е твърде далече и не съм наяснож кой и какво прави там. Но вече знаете какво да питате и да търсите, така, че ..... просто идете на място и наблюдавайте, пък интуицията ще подсказва за останалото, макар че тя е "вътрешен глас с твърде неясна дикция", но все пак...

Пък и аз съм тук и ще се опитам да помагам, доколкото мога.

Хубава неделя, поне тя е почивен ден  Sad Wink

# 111
  • Бургас
  • Мнения: 380
В Монтесори Бургас на 6 юни, събота,  ще има ден на отворените врати от 10:30, добра възможност да се види всичко на място  Hug

# 112
  • Мнения: 262
Роси, каква е най-подходящата възраст за записването на едно дете в Монтесори детска градина? Не е ли по-разумно да е след 3 годишна възраст? Има ли какво едно дете на 2 г. и 3 мес. примерно да "научи" там?

И какво мислите за почасово посещение - 1-2-3 часа дневно 1 или 2 пъти в седмицата примерно?
Тревожи ме това, че няма да успея с плащанията за пълно, дори полудневен престой там, в Камелини е 350 лв. Отделно, че както пишеше по-напред, не можеш да се доредиш... Нямам представа дали такова нещо предлагат в Камелини, там, където вие работехте, предлагаха ли? И къде е това и сега предлага ли се нещо такова, впрочем, има ли друг Монтесори педагог, освен вас, в градината, където споменавате, че сте работела (а вече не ли?)

# 113
  • Мнения: 34
Роси, каква е най-подходящата възраст за записването на едно дете в Монтесори детска градина? Не е ли по-разумно да е след 3 годишна възраст?

Здравейте,

права сте, че най-добре за детето е да ходи на детска градина след три годишна възраст, а такава е и световната практика в Монтесори градините в Евопа и Щатите. За децата от 10 месечна възраст до 3 години има Монтесори ясли, в които също се работи по принципите на Монтесори педагогиката, но употребата на пълния комплект обучителни материали е редуцирана до 3-4 вида. Това се налага поради малката възраст на децата - през този период (до третата година) те имат нужда от повече движение, вниманиеато им може да бъде ангажирано активно за сравнително кратко време (не повече от 10 мин), децата търсят повече сензомоторни дейности, които покриват актуалните за този етап на развитие потребности - да пипне, да вкуси, да разгледа, да "изследва" по всякакви начини.
Едва след третата година децата вече могат реално да се възползват от преимуществата на класическата Монтесори система.

На въпроса дали детето може да посещава почасово или само за няколко дни градината.

По принцип това се получава понякога и с деца, които са записани с идеята да идват всеки ден, на практика идват по няколко дни в седмицата. Не е желателно да се води детето спорадично, защото така то губи усещането за ред и сигурност в новата среда, към времевите измерения, не може да стане истинска част от групата, ще се чувства като гост, а не като стопанин (което е дълбоката идея на Монтесори къщите). Монтесори градината не е просто място да прекараш няколко часа, това трябва да стане вторият дом на детето. Затова оригиналното название на тези места е "къща на децата", а самата Мария Монтесори нарича своята "градина"  Casa dei bambini , т.е. къща на децата.

впрочем, има ли друг Монтесори педагог, освен вас, в градината, където споменавате, че сте работела (а вече не ли?)

Съвсем доскоро работех в Монтесори къща, но по лични съображения се оттеглих оттам. И там не се предлага вариант за престой по няколко часа или 2-3 дни. Цените са доста по-високи от тези в Камелини. След моето излизане от тази градина там няма дипломиран Монтесори-педагог.  Така че в момента в София реално само Камелини е легитимна Монтесори градина.

Тревожи ме това, че няма да успея с плащанията за пълно, дори полудневен престой там, в Камелини е 350 лв

Разбирам, че финансовата страна е много важна за семейния бюджет и често се явява пречка за реализирането на много идеи. Но докъм 3 и половина годишна възраст вие сами можете да помогнете на детето си и у дома, стига да спазвате някои основни принципи, които са водещи в Монтесори педагогиката.  Не е трудно.

И последно - навсякъде по света това е доста скъпоструващо обучение, така че е нормално цените да са високи. Само за инфо - оборудването на една Монтесори къща е минимум 10 000 евро, не говорим за останалите разходи на къщата.

# 114
  • Мнения: 262
Роси, благодаря ви за отговорите.

Още един въпрос - замислям се кое е по-добър вариант за детска градина - Монтесори градината или има градини, където на децата се говори само на чужд език, английски или немски, всички знаем ползата от усвояването на чужд език отрано...

Междувременно успях да прочета някъде в статия за Мотнесори системата, теглена не помня откъде от нета, че за някои деца не е подходящо това обучение, имат пред децата с аутистични наклонности в някаква степен, защото можело да се задълбочат, деца с много активен темпераменти деца "творчески" наклонности. Ако за първите две ми е обяснимо, то за последното недоумявам - какво значи творчески наклонности и как тази система може да "убие" творческото у децата, нали всеки родител иска детето му да развива своя творчески потенциал...? Имате ли представа какво се има предвид с това точно изказване?

# 115
  • Мнения: 2 657
Роси, благодаря Ви че се включвате по темата. Постовете Ви са много ценни.

Казвате че не е трудно да се се обгради в Монтесори среда до 3 годишна възраст. Бихте ли ни дали моля насоки какво е най важно да направим за да расте детето в тази friendly за него среда, за да може да се развият в него уменията които носи у себе си?

Синът ни е на 17 месеца, много любопитно и контактно дете (както всички деца на неговата възраст предполагам) което отлеждаме съобразно принципите на Attached parenting. Много ми се иска да може да посещава Монтесори къща, но едва ли в Шумен ще се отвори такава.

Ако успеем да намерим млад и "отворен" човек който да го гледа, си ми мисля че бихме могли заедно да започнем да учим Монтесори.

Какъв би бил Вашия съвет към майките които работят, и искат да дадат най доброто на децата си, но няма около тях такава къща?

# 116
  • Мнения: 34
Роси, благодаря Ви че се включвате по темата. Постовете Ви са много ценни.

Казвате че не е трудно да се се обгради в Монтесори среда до 3 годишна възраст. Бихте ли ни дали моля насоки какво е най важно да направим за да расте детето в тази friendly за него среда, за да може да се развият в него уменията които носи у себе си?


Здравейте отново,

доста ще ми е трудно да ви разкажа с постинги философията на Монтесори-педагогиката, но ще се опитам да маркирам най-важното в двата големи етапа от детското развитие, обособени от Мария Монтесори чрез техните характерни особености и съответните потребности на детето.

С риск да се повторя за някого, който е запознат вече с Монтесори теорията, ще ви представя накратко виждането на Мария Монтесори за това какво уникално създание е детето.
        Монтесори интуитивно допуснала, че усвояването от детето на обектите
от околната среда не става в случайна последователност, а в предварително
зададена от природата определена последователност /т.е. някои обекти по-
рано, а други обекти - по-късно/.
По-нататък Монтесор и забелязала, че природният интерес на всички
деца има една обща черта /компонент/: той задължително се придружава с
двигателна /физическа/ активност към предметите, които децата усвояват.
Оттук тя направила извода, че усвояването на нови знания трябва да се придружава с двигателна активност към обектите, които се усвояват.
Монтесори се насочила към изясняване на последователността, през която преминава природният интерес на децата към обектите от околната среда в процеса на тяхното усвояване, за да може усилията на педагога да се насочат към тази група предети, които природният интерес подтиква детето да усвояват в момента.
        Тя допуснала, че за всички главни равнища, в които са подредени
обектите от околната среда при тяхното усвояване, съществува определен
оптимален сензитивен период в развитието на детската психика /например за
усвояването на речта, детайлите на предметите, ходенето, използването на
ръцете, и т.н./, а развитието на психиката като цяло представлява поредица от
такива сензитивни периоди. Тези периоди са генетично програмирани
интервали от време, през които детето силно желае и е способно да овладее
определени навици.
        Т.е. децата не се учат по начина, по който се учат възрастните, а по друг
начин, в съответствие с природно зададените периоди, през които преминава
развитието на тяхната психика. Илюстрация за това са нейните думи: "ако не
позволим на детето да се занимава с това, с което то иска, и то в периода,
предвиден от самата природа за това, неговите специални способности за
усвояването на определен навик ще бъдат загубени, и това ще окаже
отрицателно въздействие върху цялото му по-нататъшно развитие"
        Единственият начин възрастният да стимулира детското развитие е като
му осигури възможността да усвоява такива обекти от околната
действителност, които съответстват на сензитивния период, в който се намира
детето. След като получи от възрастния такава задача,
детето я извършва многократно с удоволствие, а когато я завърши видът му
е весел, отпочинал и вътрешно умиротворен. Т.е. след интензивна дейност,
съответстваща на природния им подтик, децата достигат до състояние на
равновесие. Монтесори нарекла този процес "нормализация"


Спирам дотук, защото всеки момент ще започнат ремонт от Електрото и ме е страх и това да не изчезне.
Утре ще продължим по темата.



# 117
  • Бургас
  • Мнения: 6 571
безкрайно благодаря за полезната информация и затова,че отделяте време да пишете в нашата тема!  bouquet

# 118
  • Мнения: 2 657
Роси, страхотна лекция Simple Smile благодаря Ви  Hug

А как да разберем на какви възрасти кое е "нормално" за детето да прави? Сега като чета и препрочитам тоава което казвате, наистина когато детето се учеше да ходи - то ходеше постоянно и беше много много доволно. Същото се случи и когато се учеше да се качва по стълби - невероятно щастие и упоритост да го прави пак и пак.

Какво обаче следва? Лео е на година и 5 месеца, разглежда книжки, реди пъзели, рисува, рита топка. ама не са му така любими както ходенето и катеренето на стълби бяха.

Надявам се че моите въпроси ще са полезни и на други майки.

За себе си знам - че ако бяхте около нас бих Ви поканила да гледате детето ни Simple Smile

# 119
  • Мнения: 34
       
Привет на всички, които очакват продължението от вчера.р Ето го:

2. Периоди, през които преминава детското развитие
        1. Сензитивен период за разположението на предметите.

        Това са първите три години от живота. През тях детето усеща силен
подтик към "подреждане" на предметите.
        Веднага щом стане способно да се придвижва самостоятелно в
пространството след края на първата година, на него започва да му харесва
предметите да се намират на едно точно определено място.
"За детето на една година предметите са ориентири в пространството, което
му предстои да овладее" . За родителите това поведение на детето изглежда
като каприз, но за него то е напълно естествено.

        Силно впечатление на Монтесори направило следното: двегодишните
деца, оставени да се занимават самостоятелно, показват най-силно
предпочитание към разгъване на сгънати предмети и към подреждане на
предметите. Ако някое дете изпуснело чаша, другите деца веднага идвали,
събирали парчетата и изтривали пода.
       
        2. Сензитивен период за детайлите /компонентите/ на предметите и за
малки предмети.

        Това е втората година от живота, или както Монтесори мъгляво я
определя като "възрастта от 1 до 2 години".
        През този период децата насочват вниманието си към възприемане на
малки предмети /например насекоми/и детайлите /т.е. структурата/ на големите
предмети.
        Ако през първата година от живота за детето са привлекателни големите
предмети и ярките цветове, през втората година това се променя.
        Казано с по-съвременни думи, детето се стреми да възприеме
структурата на обектите около себе си /в това число и техните компоненти/.

        3. Сензитивен период за овладяване на ръцете.

        Това е времето от 18-месечна възраст до края на третата година.
        През този период децата усвояват използването на ръцете си: осезанието
с ръцете и движенията с тях. Те се стремят постоянно да хващат всички
предмети с ръце. С удоволствие отварят и затварят кутии и чекмеджета,
слагат и изваждат предмети от тях, нареждат ги и ги пренареждат, "строят".
Удоволствие им доставя играта на разпознаване на предметите със затворени
очи
        4. Сензитивен период за усвояване на ходенето.

        Това е втората година от живота.
        През този период децата се научават да ходят. Те усещат силен подтик
за ходене, и колкото по-добре се научават да ходят, толкова по-голямо
удоволствие им доставя това.
        Детското ходене се различава от ходенето на възрастния. За възрастния
ходенето е средство за постигане на някаква цел. За детето това не е така. В
периода за усвояване на ходенето целта на детето е самото ходене, а
средството за постигане на тази цел са движенията на краката и тялото. Детето
не ходи, за да стигне донякъде, а за да "усъвършенства своето умение,
следователно неговата цел е създаване на нещо ново в себе си" . Например то
многократно се качва и слиза по всички достъпни стъпала.

        След като се научи да ходи, в детето се появява силен стремеж за
възприемане на околната природна среда. Монтесори подчертава големия
емоционален резонанс, който природата предизвиква в детето. Т.е.
възприемането на природата очевидно удовлетворява жизнено необходима
емоция. В разходките в околните паркове, поляни и хълмове децата показват
изумителна енергия и издържливост. Те често спират, продължително
разглеждат поточето, паднала клонка, някое животно и изглеждат потопени в
щастливо тихо съзерцание .
        5. Сензитивен период за усвояване на езика.
        Това са първите 6 години от живота.

        Монтесори разделя този период на два подпериода:

                А. Безсъзнаттелно усвояване на езика /първите три години/;
                Б. Съзнателно усвояване на езика /вторите три години/.

        През този период децата усвояват речта.
        Правилата на функционирането на човешката реч са толкова абстрактни,
сложни и трудни за усвояване, че лингвистите и до днес не са ги обяснили
окончателно.
        Способността на децата за усвояване на речта обаче е толкова ясно
подчертана, че очевидно в тях има "механизъм за възприемане на езика",
който го няма при възрастните.


Общи условия

Активация на акаунт