КЛУБ "РОДИТЕЛИ-ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ" 15 - изпитите

  • 71 049
  • 644
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 4 877
Добре дошла при нас!  Hug

Предполагам, че доста въпроси ще има за "Св. Сф." и за АК. Simple Smile От няколко дни обаче не ми дават мира няколко твои изречения в другата тема относно проблеми при кандидатстването в чужди у-ти. Сега намерих някакви статии от февруари в "Стандарт", че наистина британските университети са променили изискванията си към бг кандидатите, защото масово всички били пълни отличници в дипломите си. Стана ми интересна темата, която повдигна. Не мога точно да формулирам питането си, но ще ми е интересно да ми разкажеш през какви трудности сте минали. Хубавото е, че сте имали и друга диплома, не само българска.

А, да, в "Св. Сф." как оценяваш подготовката за АК?

# 76
  • Мнения: 4 877
ето я статията:

"


"Оксфорд иска диплома + стаж
Заради бума на отличници чуждите университети вдигнаха летвата за прием

Смениха маркетинга с "лов на глави"
В Англия скачат лихвите по студентския кредит
Франция дава стипендии според дохода, приема документи онлайн


Бумът на отличници от България принуди чуждите университети да поставят нови критерии при кандидатстване. Мераклиите да следват в Оксфорд или Кеймбридж, които имат стаж по специалността, ще имат предимство при пресяването. Оценките от дипломата пак ще са с най-голямата тежест. Но "чиракуването" преди университета ще е плюс към тапията. Затова се нароиха гимназисти, които искат да учат занаят в адвокатски кантори например, и то без заплащане. Накрая искат само фирмата да изпрати препоръка до висшето училище в чужбина, където ще кандидатства право.
Bсе още малцина се възползват от тази възможност и наблягат на чуждия език и на предметите, необходими за приемането им. Те обаче ще излязат далеч по-начело в класацията, ако си осигурят препоръчително писмо от фирма, която да потвърди, че младежът проявява интерес към професията, запознат е с основните й дейности и е стажувал при тях. Това изискване важи с особена сила за специалности като медии и комуникации, архитектура, право, инженерни науки.
Почти никой университет не го посочва като изрично условие, но негласно всички се съобразяват с него, разказа Бистра Илиева от консултантска къща "Дарби". Естествено, идеален вариант е фирмата да поеме ангажимент и към плащането на студентската такса на младежа, но това у нас все още се среща рядко. Плюс за кандидат-студента обаче е, ако фирмата поеме ангажимента той да кара при нея и свои следващи стажове.
Според Илиева бумът на високи оценки, с които напоследък изобилстват дипломите на кандидатите, кара университетите да търсят допълнителни начини за отсяване на мераклиите. Освен стаж и препоръки от дадената фирма те обръщат специално внимание на мотивационното писмо. Тук българите правят една основна грешка - те се опитват да представят себе си в най-добра светлина, без да си дават сметка за техническите изисквания. А британските и американските университети искат писмото да е съставено от точно определен брой знаци. Ако е по-дълго или по-кратко, системата го отхвърля и това не работи във ваша полза. Освен това писмото трябва да звучи като писано на английски, а не преведено от български език. Да не е сковано, да е подкрепено с примери, дори с идеи, които кандидатът има за бъдещата си кариера. Не се котират формулировките като "от малък се интересувам от", но за сметка на това много добре работят за вас текстове, в които описвате как си представяте себе си след десет години например в съответната професия.
Стела Стоянова "


http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2009-02-02&article=265154"

# 77
  • Мнения: 368
Да попитам тази година задължават ли ви децата да се хранят в училището или е все още пожелание при вас newsm78

# 78
  • Мнения: 359
Честита нова учебна година на всички.

При нас храната е включена в годишната такса.

# 79
  • Мнения: 111
Здравейте! Идва началото на учебната година и отново започнаха да ни вълнуват проблемите в училище, така че все по-често ще се подвизавам в тази тема.  Simple Smile

Мисля си, че може би отново трябва да подхванем темата за това, че държавата дължи пари за всеки ученик, независимо дали учи в държавно или частно училище и че е крайно време някой да защити интереса на всички семейства, които са изпратили децата си в частни училища. В крайна сметка някои от семействата с ученици в частни училища са на ръба на оцеляването покрай тази криза и дават всичките си пари, с идеята да дадат по-качествено образование на децата си, като се обричат на всякакви лишения. Sad

Надявам се, че този път ще бъдем чути и справедливостта ще възтържествува!

# 80
  • Мнения: 111
А сега по въпросите за частните училища. Бих искала да споделя нещо, което ме разтърси много дълбоко през последните дни и което засяга всички училища, както частните, така и държавните - сигурността на децата ни по време на лагери, екскурзии и зелени училища.

Потресена съм от случая с удавеното детенце от училище "Свети Георги". Не мога да си обясня как от ръководството на училището са допуснали децата да бъдат настанени в хотел с басейн, който в най-плитката си част е около 130 см. дълбочина, при положение, че височината на по-малките дечица от 1-2 клас е около 110-120 см., да не им осигурят никакви спасителни жилетки, пояси или плувки и най-вече да не ангажират поне един спасител, който да наблюдава за здравето и сигурността на децата. Освен това, не виждам основателна причина този лагер да е задължителен за по-малките ученици. Много родители биха ме подкрепили, че всеки трябва да има право на избор дали да пусне детето си или не на такава екскурзия. Все пак децата и възможностите им са различни - някои са по-самостоятелни, други не толкова. Има много дечица, които в тази крехка възраст имат нужда от някой близък от семейството си, за да се чувстват спокойни и щастливи. Ако дъщеря ми има желание да отиде на лагер, аз бих я подкрепила и макар, че е много самостоятелно и оправно дете, условието ми ще е - да има придружител от семейството.
Да си призная честно, до скоро много харесвах това училище и програмата им на обучение, радвах им се за това, че толкова бързо си изградиха име и заеха челни позиции сред най-елитните училища в България. Но случилото се е страшно и непоправимо. Мнението ми за училището коренно се промени след инцидента, защото за мен това не е просто трагичен случай, а безотговорно и нехайно отношение спрямо децата и техните родители. Съжалявам за негативния си пост, но ми е страшно мъчно за нелепо-загиналото момиченце, за родителите и за близначката й.


# 81
  • Мнения: 4 877
А сега по въпросите за частните училища. Бих искала да споделя нещо, което ме разтърси много дълбоко през последните дни и което засяга всички училища, както частните, така и държавните - сигурността на децата ни по време на лагери, екскурзии и зелени училища.


Мама Веси, Изи и Крис, много сериозни теми си повдигнала за дискусия. Аз също съм потресена от нещастието с детенцето в ЧУ "Св. Георги". Чудя се на акъла на организаторите на тази екскурзия - като предлагат някаква услуга с деца, те трябва максимално да изпипат всеки детайл. Тук едва ли е било задължително да се търси най-ниската цена от много оферти. Да си начислят разходите и така да предлагат. Да наемат, ако е необходимо, спасители, лекари. За толкова много деца сигурно по 5 лв. на семейство щеше да струва наемането на опитен спасител или ако учителят по физкултура е наистина спасител, да има и втори човек с него. Това нещастие с малкото момиченце за мен е въз основа на претупване на елементарни изисквания при грижи с деца. И ако и в това у-ще не стигат парите от скъпите такси, да бяха начислили по още няколко лева, за да не се случват такива неща.
И друго исках да кажа, че някой като ти предлага дадена услуга и то не евтина, ние като родители и клиенти предполагаме, че този организатор си е изпипал всички детайли. Не е нормално да се проверяваме на всяка крачка "от-до". Не може всеки ден да стои родител и да следи дали охраната си е на мястото пред у-щето и дали пуска външни лица или дали има достатъчно учителите по бусовете, за да се превозват толкова деца из София. Дали бусовете са наред. Ами не е нормално да се проверява всеки един детайл.

# 82
  • София
  • Мнения: 5 451
Мисля си, че може би отново трябва да подхванем темата за това, че държавата дължи пари за всеки ученик, независимо дали учи в държавно или частно училище и че е крайно време някой да защити интереса на всички семейства, които са изпратили децата си в частни училища. В крайна сметка някои от семействата с ученици в частни училища са на ръба на оцеляването покрай тази криза и дават всичките си пари, с идеята да дадат по-качествено образование на децата си, като се обричат на всякакви лишения. Sad

Надявам се, че този път ще бъдем чути и справедливостта ще възтържествува!

Здравейте и от мен с пожелание за хубава и успешна учебна година!

Към горния пост бих искала да добавя, че някои семейства се насочват към частното образование и заради това, че държавните училища у нас не предлагат целодневна форма на обучение, както е в редица страни в Европа. Липсата на транспорт също е проблем. Виждаме как расте броят на платените занимални.
На практика частните училища покриват бели полета в организацията на държавното образование и е редно държавата да  изплаща дължимото за децата, които учат в частни училища. Това също са деца от семейства, в които родителите работят /обикновено на пълен работен ден/ и плащат данъци.

# 83
  • София
  • Мнения: 5 451
И за да не смесвам двете теми, отделно ще напиша няколко реда  по въпроса за сигурността на децата.
Искрено съжалявам за Ивета и съчувствам на семейството й.
От една страна, не бих искала да противопоставям държавно и частно образование. Помним децата, които загинаха в р. Лим, случаите на натровени с транквиланти деца в държавна детска градина. Това говори, че нещо липсва - норми, предписания, контрол, лицензи.
От друга страна се предполага, че когато родителите са избрали да поверят детето си на частно учебно заведение срещу договорено заплащане, то това учебно заведение ще полага усилия най-малко да спазва изискванията, а там където те не са предписани, то то ще прояви добросъвестност, заинтересованост, отговорност, професионализъм и здрав разум.
Този инцидент по никакъв начин не мога да го свържа с горните понятия.

Последна редакция: нд, 13 сеп 2009, 14:15 от Prizma

# 84
  • Мнения: 74
ей, хора - вкарвате ме в грях, детето ми след броени дни заминава в чужбина, а аз стоя тук да ви чета- но няма да отговоря на въпросите, ще го направя, като я изпратим, за да съм по- обстоятелственна.
Спорна учебна година на всички- и на родители, и на деца !

# 85
  • Мнения: 4 877
ей, хора - вкарвате ме в грях, детето ми след броени дни заминава в чужбина, а аз стоя тук да ви чета- но няма да отговоря на въпросите, ще го направя, като я изпратим, за да съм по- обстоятелственна.
Спорна учебна година на всички- и на родители, и на деца !


Успех на дъщеричката ти в Англия!  Hug

# 86
  • Мнения: 967
Искрено се надявам виновните за трагичния случай с удавеното момиченце да понесат пълната строгост на закона. И нека най-накрая се осъзнаят не само всички частни училища, но и държавни и всички институции. Защото децата са ни най-ценното! С толкова любов и труд ги отглеждаме, за да ги предадем в нечий нехайни ръце ли? Крайно време е и мерките за сигурност да се преосмислят, да се модернифицират.


Мисля, че няма да е лошо, една от следващите теми за обсъждане да са мерките за сигурност в училищата на децата ни. От обезопасен двор, до обезопасена улица, транспорт и т.н. Да обърнем внимание и при забелязани пропуски да информираме своевременно.
Често така сме свикнали вече с необезопасени места, с дупките по улиците, с изгнили дограми или полусчупен клон в двора, който няма кой да среже и виси като дамоклев меч над главите на децата ни, че приемаме тези опасни ситуации почти за нормални.

# 87
  • Мнения: 4 877
Според новите правила на форума трябва да направи дадена тема 50 стр., за да почнем нова - поне така разбрах. Така че може да си вместим вътрешна анкета с въпроси и да отговаряме на тях и да дискутираме темата. Всъщност сигурността на децата е най-важното нещо и за жалост май се оказва, че и в някои ЧУ/ЧДГ не е чак на толкова високо ниво, колкото ни се иска.
Само прочетете тази тема http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=420570.0 - как детенце от частна ясла е излязло само и се озовало на оживени булеварди. Имам чувството, че доста започнаха да се пренебрегвам всякакви изисквания за безопасност, сигурност, охрана на децата ни в някои частни учебни заведения. А като почнахме темите в това клубче, точно това пишехме, че една от причините да изберем частното образование е по-голямата сигурност за децата ни.

# 88
  • Мнения: 40
Интересен обзор за ЧУ в София в e-vestnik.bg

75 частни училища в София. От 2000 до 5500 евро на година…

 11 Юли 2009

Снежана Аврамова 


“Не избрах аз. Изборът да уча в частно училище дойде от страна на родителите ми, защото смятаха, че то ще предостави по-добри условия на обучение”, разказва Павел за причината да учи в частната профилирана гимназия „Дружба” в Банкя. „Малко беше стряскащо в осми клас, но не мисля, че причината за това беше, че съм в частно училище. Точно в тази възраст (в осми клас) сменяш социалната среда – отиваш в ново училище, а и тогава всеки навлиза в пубертета, който също те променя.” Той е завършил гимназия „Дружба” преди четири години, а в момента учи в Софийския университет, специалност „Молекулярна биология”.

В София има 75 регистрирани частни училища за основно, средно и професионално образование. Те са одобрени от МОН и всяка година приемат нови ученици. Частните колежи са деветнайсет. Седем училища нямат интернет сайтове. Не всички обявяват таксите за обучение на своите уеб страници, но те определено са високи – започват от около 2 хил. евро и стигат до 5 500 евро на година. Все пак в повечето случаи цената за обучение е 3 900 лв. (2 000 евро) годишно. В нея най-често са включени храна, транспорт и медицинска застраховка. Учениците с отличен успех могат да получат намаление от таксата.
Ученици от частна гимназия “Дружба”. Снимка: частна гимназия “Дружба”

„Отношението между учителите и учениците беше много добро. Такова отношение никога не би го имало в едно държавно училище. Всеки класен ръководител ходеше на гости по домовете на всеки ученик, за да провери каква е домашната среда. Посещението беше от свободен тип – учителят просто си говори с родителите и с децата”. Павел си обяснява тези взаимоотношения със спецификата на гимназията – тя има турски спонсори и голям брой от учителите са турци (но не е турско училище, преподава се само на български). Според Павел тези процедури са характерни за Турция. Там нещата не се претупват. Разликите между учителите и методите им на преподаване са основноват на техните лични характеристики. Кандидатстването в частна гимназия “Дружба” се провежда чрез изпит с 25 въпроса по математика и 25 въпроса по български език.
Ученици в час по “Информатика” в частна гимназия “Дружба”. Снимка: частна гимназия “Дружба”

„Имаше наказания за вандалски прояви. И мен също са ме наказвали. Обикновено наказанието е да напишеш писмо до родителите си какво точно си направил и да им го изпратиш. В повечето случаи то не стига до тях. Това, че отиваш в кабинета на директора и там пишеш писмо до родителите си, в което обясняваш, че примерно си изпотрошил половината мазилка на първия етаж, действа много добре. Това е наказание, което наистина те кара да се замислиш, че действията ти имат последствия”, разказва Павел. „Ходехме с униформи и всеки понеделник пеехме българския химн”, спомня си той за традициите на училището.

Американският колеж в София безспорно е най-авторитетното частно училище в България. Приема 142 ученици годишно (71 момчета и 71 момичета). Таксата е 5500 евро на година за учебната 2009/2010. Има и ученици на дипломати и др. извън класирането, които плащат около 3 пъти по-висока пълна такса. Колежът е едно от най-старите големи американски училища извън САЩ. Основан е през 1860 г., но е закрит през 1942 г. преди България да обяви война на САЩ. Възстановен е през 1992 г., сградите му са били част от Висшата школа на МВР в Симеоново и са реституирани. Приемният изпит се състои от есе (съчинение по тема) и тест с математически, езикови и логически задачи. Кандидатстващите трябва да имат успех от учебната година по-висок от много добър 5.00. Основният език на преподаване е английския. В момента в училището се обучават общо около 600 деца. Завършилите Американският колеж получават две дипломи - българска и американска. Повече от половината от завършилите продължават образованието си в университети в САЩ и Европа с пълни или частични стипендии. Най-елитните университети в САЩ от т. нар. Бръшлянова лига (Харвард, Принстън и др.) всяка година приемат общо около 10 ученици от Американския колеж със стипендия.
Изпращане на абитуриенти от “Уилям Шекспир”. Снимка: Първа частна английска гимназия “Уилям Шекспир”

В частното училище “Рьорих” в кв. “Драгалевци” приемът на нови ученици е малък, но постоянно увеличаващ се. “Рьорих” се дели на основно и средно училище, които се помещават в една сграда.  През последните години се приемат средно по 18 деца годишно. Те се обучават от 22 учители, работещи постоянно в “Рьорих”, от хонорувани учители и от чуждестранни гост-учители, които идват за няколко седмици да наблюдават, но и да водят часове. По думите на директорката Радка Карагьозова, която е и съосновател,  поддържането и на основно училище, и  на гимназия е трудна и нерентабилна инициатива. Школото все още се нуждае от популярност и доверие сред родителите. Учителите поддържат регистър на завършилите гимназисти - около половината от тях учат в чуждестранни университети, а останалата част продължават образованието си в България.

Основното училище “Рьорих” предлага общообразователна програма с ранно изучаване на чужди езици и изкуства. Организират се множество тържества и конкурси за учениците, подкрепя участието им в олимпиади и международни проекти. Приемът за гимназията се извършва чрез изпит по бълграски език, математика и чужд език. Всяка година се приема и по едно дете със специални образователни потребности, т.е. с някакъв вид увреждане. За него се грижат група от педагози, психолог и логопед.
Входът на частна гимназия “Проф. д-р Васил Златарски”. Снимка: авторката

Частна професионална гимназия “Веда” в кв. “Фондови жилища” (до “Света Троица”) е оторизирана от Немското културно министерство да обучава ученици за получаване на т.нар. “Sprachdiplom II” - сертификат за владеене на немски език, който се признава от всички немски университети. Програмата включва общообразователно обучение и изучаване на два езика - немски и английски. Учениците кандидатстват за влизане във “Веда” чрез тест по български език и математика, който се провежда в училището. Ако останат незаети места, могат да бъдат приети и ученици с високи резултати от държавните изпити след седми клас.

“Веда” също предлага и основно образование. В школото преподават български и немски учители. Учениците могат да участват в театрален кръжок, хор и ансамбъл за народни танци. По данни на “Веда” около 67 % от завършилите учат в немски, австрийски и швейцарски университети, а останалите - в български университети.

Частна гимназия “Проф. д-р Васил Златарски” в кв. “Дървеница” предлага две дипломи на учениците си - българска и международна (International Baccalaureate - IB - диплома, с която могат да те приемат в някои европейски университети и без изпит). В момента там се обучават около 300 ученика, а класовете се формират от 18-22 деца. В “Златарски” работят около 54 учители, а тези, които преподават по IB програмата, са преминали квалификационно обучение в чужбина - Рига (2002 г.), Гданск (2003 г.), Женева (2004 г.), Братислава (2005 г.), Атина (2006 г., 2007 г.), Истанбул (2008 г.).
Духовият хор на Първа частна английска гимназия “Уилям Шекспир”. Снимка: Първа частна английска гимназия “Уилям Шекспир”

Учениците, които искат да учат в гимназия “Златарски” се явяват на изпит, който включва три части - 25 задачи по математика, 20 въпроса по български език и литература и преразказ на непознат текст. След като се запишат в училището, приетите деца се явяват на изпит по английски език за определяне на нивото на познанията им.

Гимназия “Балканика” в кв. Люлин предлага общообразователно обучение с три чуждоезикови профила - с английски, гръцки и турски. Учителите са общо петнайсет, а част от тях са хорувани преподаватели. Класовете са малки - с не повече от петнайсет деца. Учениците могат да изберат да спортуват тенис, плуване или модерни танци, както и да участват в международни проекти заедно с други училища и институции. Приемът на нови ученици се провежда чрез изпит от четири компонента -  памет, логика, български език и преразказ на непознат текст. Приемат се и ученици с много добри резултати от държавните изпити след седми клас.

“Избрах да уча в Първа частна английска гимназия по няколко причини. Първо, не исках да уча в държавно училище. Второ, исках да получа по-добро обучение по английски език”, разказва Петя. В момента тя е в 11 клас. “Беше странна смесица от добро и лошо. Преподавателите и базата са наистина по-добри, отколкото в държавно училище. Лошите неща, които усетих, са рязката разлика между учениците в останалите учебни заведения и тези в частните”, спомня си тя за първата си година в ПЧАГ “Уилям Шекспир”. “Учителите се държат с нас като с равни, а не с пренебрежение, както понякога се отнасят учителите в повечето училища. Около десет учители са чужденци, а повечето български учители са завършили образованието си извън страната. Няма голяма разлика между учебните методи на учителите”, казва Петя.
Ученици в компютърната зала на Американския колеж в София. Снимка: Сайт на училището

В “Уилям Шекспир” има 45 преподаватели. Почти всички ученици, които завършват училището продължават да учат висше или професионално образование, което се записва в регистри на училището. По думите на директорката Магдалена Дочева тя не среща проблем с намирането на квалифицирани кадри. Класовете са по-малки отколкото в държавното училище.

“На ученика се гледа като на отделен индивид, а не само като част от общия пъзел, наречен клас”, обяснява Петя. “Може да звучи малко превзето, но според мен частните профилирани училища учат на няколко неща – на добър чужд език, на повече познания в избраната от теб тематика и на това как да представиш вече получените си знания със стил”.

Частно основно училище и гимназия “Дорис Тенеди” приема по четири нови паралелки годишно - една за предучилищна група, една за първи клас (до 16 деца) и две за осми клас с максимум до 26 деца (с интензивно преподаване съответно на английски език и немски език). Кандидатстващите за осми клас се явяват на тест, включващ тест по математика, писане на есе и тест по чужд език.
Входът на частна гимназия “Дорис Тенеди”. Снимка: авторката

В училището се обучават около 300 деца годишно. В “Дорис Тенеди” се приемат ограничен брой деца, за да може учителите да познават и наблюдават всеки ученик и да работят индивидуално с него.  Досега  завършили гимназия “Дорис Тенеди” се разделят почти наполовина - едните отиват да учат в чужбина, а другите - продължават обучението си в България. Абитуриентите излизат от “Дорис Тенеди” с отлично владеене на два чужди езика (на ниво С1) и добро владеене на трети чужд език (на ниво B1-B2). Около 50 ученика в момента учат в Англия. Доста от завършилите са се записали в Американския университет в Благоевград. Училището участва в международни проекти, благотворителни инициативи и си сътрудничи с Българския червен кръст.

“Дорис Тенеди” се намира в стара рушаща се сграда близо до Руски паметник. Това е причината за изграждането на нова училищна сграда в кв. “Белите брези”, която ще бъде готова след една или две години. Учителите са около 20, а пет-шест от тях са чужденци, живеещи в България. Те се атестират всяка година по система, оценяваща броя на часовете и качеството на труда им на база резултатите на учениците им. Заплатите на преподавателите варират между 300 лв. и 2 000 лв. на месец.

Повечето директори на частни училища твърдят, че най-добрата реклама са постиженията на учениците и мнението на родителите за отношението към децата им.

Последна редакция: пн, 14 сеп 2009, 19:02 от ary

# 89
  • Мнения: 119
И аз да пожелая успешна учебна година на всички дечица!

И добре дошла на Пепеляшка!

А за инцидента в Свети Георги, за мен потресаващото е отказа за поемане на отговорност  от всички - организацията е била перфектна, хотела е действал по всички правила, учители при децата е имало, неизвестното е само как "се случват" такива неща?!?
Защото такива неща "се случвали" от време на време!!!
Дано случая да не потъне в забвение, а да извади поуки и за родители и за учители!

Общи условия

Активация на акаунт