Q&A
Обобщени въпроси и отговори от темата *
Как се справят училищата и детските градини в България с интегрирането на деца с аутизъм и хиперактивност?
Какви са изискванията за завършване на клас при индивидуална форма на обучение за деца със специални образователни потребности?
Кой извършва оценката на дете със специални образователни потребности (СОП) и какви са необходимите документи за явяване пред Екипа за подпомагане на личностното развитие (ЕПЛР)?
* Предложените въпроси и отговори се генерират машинно от автоматизиран езиков модел на база потребителските мнения в темата. Генерираното съдържание може да е непълно, неактуално, подвеждащо или неподходящо. Вашите оценки спомагат за подобряване на модела и неговото усъвършенстване.
-
Как се справят училищата и детските градини в България с интегрирането на деца с аутизъм и хиперактивност?
От години насам, нормативната уредба в България насърчава интеграцията, като позволява насочване към специални училища само след изчерпване на всички други възможности. Въпреки че интеграцията за деца с физически увреждания вече е стандартна практика, интегрирането на деца с проблеми във възприятието на информацията все още е в начален стадий. Учителите и директорите често нямат познания за аутизма и се страхуват от хиперактивността, което затруднява процеса на интеграция.
-
Какви са изискванията за завършване на клас при индивидуална форма на обучение за деца със специални образователни потребности?
Съгласно Наредба 1, децата със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални образователни програми и постигат държавните образователни изисквания, продължават обучението си по програмите на съответната детска градина или училище и получават удостоверение за завършен подготвителен клас/подготвителна група или документ за завършен клас, етап или степен на образование съгласно държавните образователни изисквания. Родителите трябва да са запознати с тези изисквания, тъй като дипломирането от помощно училище не предоставя документ за завършване на степен на образование.
-
Кой извършва оценката на дете със специални образователни потребности (СОП) и какви са необходимите документи за явяване пред Екипа за подпомагане на личностното развитие (ЕПЛР)?
Оценката на дете със СОП се извършва от Екипа за подпомагане на личностното развитие (ЕПЛР) към регионалния инспекторат по образованието. За явяване пред ЕПЛР са необходими документи като молба, медицински документи, психолого-педагогическа характеристика, удостоверения за завършен етап на образование, творчески работи на детето и други по преценка на екипа.
-
Какво оценява екипът на IEP и какви са основните принципи за разработване на индивидуална образователна програма?
-
Каква е подходящата „приобщаваща и подкрепяща“ среда за деца със специални образователни потребности?