Смятате ли,че образователната система в България е добра?

  • 5 565
  • 73
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 25 664
Или с други думи и при калпавата ни система с всичките и несъвършенства който иска да учи научава.

Научават, но не благодарение на, а въпреки калпавата система.
По-горе коментирах точно прехвалените деца от елитните училища. Много елитно са овладели изкуството на пищовите и преписването. Както и използването на съвременните технологии при взимане на изпити, но не и за написването на най-обикновен реферат.  Whistling
Срамота е бъдещи лекари да са по-невежи и да пишат по-неграмотно от дядо ми, роден през 1914 година и получил основното си образование в най-обикновено селско училище.
Толкова за "елитността" и заравянето в пясъка на нечии родителски глави. Важното е децата да са "елитни", много важно, че са неграмотни и престъпно невежи.

# 16
Или с други думи и при калпавата ни система с всичките и несъвършенства който иска да учи научава.

Научават, но не благодарение на, а въпреки калпавата система.
По-горе коментирах точно прехвалените деца от елитните училища. Много елитно са овладели изкуството на пищовите и преписването. Както и използването на съвременните технологии при взимане на изпити, но не и за написването на най-обикновен реферат.  Whistling
Срамота е бъдещи лекари да са по-невежи и да пишат по-неграмотно от дядо ми, роден през 1914 година и получил основното си образование в най-обикновено селско училище.
Толкова за "елитността" и заравянето в пясъка на нечии родителски глави. Важното е децата да са "елитни", много важно, че са неграмотни и престъпно невежи.

Aз не бях забелязал, че децата от 91НЕГ, 1 АЕГ, АК и пр. са неграмотни, ама щом казваш...

# 17
  • София
  • Мнения: 1 356
Някойсиnewsm10

# 18
  • Мнения: 1 879

За какво е одобрението? Че няколко училища успяват да открият около хиляда грамотни деца ли? Измежду 30-ина хиляди във випуск в София? Нямам преки впечатления от учениците от тези гимназии, затова съм склонна да се доверя на Как' Сийка. И аз съм завършила едно от тях (преди много години, още преди общото западане на образователната система) и въпреки изключително високото ниво на целия клас, около 15-20 процента от съучениците ми въобще не можеха да се сравняват с другите 80 процента - все едно не бяхме учили заедно пет години. Сега е възможно съотношението да се е обърнало, но това е само предположение.

Как' Сийка е напълно права - успехите на децата се дължат не на образователната система, а на техните усилия (и на усилията на родителите им) да не й се дадат! И точно затова си мисля, че е тъжно усилия да се губят в преодоляване на системата - плуване срещу течението, вместо течението да е по посока на целта - качествено образование.

# 19
  • Мнения: 8 811
Може често да има и трудни, и излишни неща в уроците, обаче...... ако превеха цял срок хвърчило, вместо да решават задачи, да речем, както е в някои класове в Америка? Или започват на 5г, учат букви и цифри до към 4 кл и изведнъж в 7-ми, на около 12-13 минават в гимназия и трябва да избират дали ще учат или ще хващат професия, както е във Великобритания? И защо български деца, учили тук в 4 клас, като се преместят в чужбина ги слагат в 5 или 6-ти клас и това въобще не ги затруднява?... Rolling Eyes Наистина запада образованието, както и всичко друго, но все още държи някакво ниво.Само че целта е хората да бъдат убедени,че не струва изобщо, за да бъдат привлечени българските студенти. Не иде да се каже, че до средно, образованието става, а само висшето - не Laughing Материалната база е съвсем друг въпрос..... ooooh!
Много ми е смешно, когато някой чул недочул, разбрал недоразбрал и се изказва компетентно  Crazy Децата ми учат в английски училища. Синът ми е на почти 13, далеч е от момента на избиране на професия, а щерка ми е на 4 и вече знае буквите и цифрите Twisted Evil Целта на английската образователна система до 16 години е различна от тази на българската, както и подходът, не бих посмяла да ги сравнявам  Peace Това обаче не прави едната по-лоша, а другата по-добра. Хвърчила не правят по математика, английски , науки и тн предмети, а по трудово обучение  Laughing И ако са били в 4ти клас в България тук ги слагат в по-голям клас, за да си вървят с наборите, защото тук 1ви клас го започват на 5 годинки, не на 6 или 7 Wink Училищата в Англия издъхват, заради големия наплив на емигранти, въобще и не искат нови с деца в училищна възраст. Не знам защо реши, че това им е мерака. А техните университети са популярни не само сред българите  Laughing
ирида, извинявай,  че толкова се отклоних от темата  Peace

Наистина са популярни техните уни, но дали всички? Laughing Синът ми тази година е 12 клас в английската гимназия и през ден си идва с брошури от всевъзможни английски уни. Те си правят труд да изпращат представителите си чак до тук, за да се рекламират. Само от Оксбридж не идва никой, защо ли ??? Laughing  Wink Та....и там като тук - има СУ, но има и какви ли още не "университети"....
Колко са грамотни самите англичани е тема не по-малко интересна от тази за грамотността на българските ученици...... Laughing
Както казва някой си - който учи, ще го прави въпреки всичко. Навсякъде....

# 20
Как' Сийка е напълно права - успехите на децата се дължат не на образователната система, а на техните усилия (и на усилията на родителите им) да не й се дадат! И точно затова си мисля, че е тъжно усилия да се губят в преодоляване на системата - плуване срещу течението, вместо течението да е по посока на целта - качествено образование.

Понеже спорът тръгна от мое мнение, та да поясня:

1. Мисля, че и моето мнение беше, че децата са успели въпреки системата, защото искат да се научат, а не защото системата ги е накарала да научат. Та по това спор няма.

2. Освен това си държа на мнението, че така както 5% елит са на високо ниво заради собствени усилия и усилия на родителите, така останалите са на ниско ниво заради липсата на мотивация и заради родителите.

# 21
  • Мнения: 25 664

Понеже спорът тръгна от мое мнение, та да поясня:

1. Мисля, че и моето мнение беше, че децата са успели въпреки системата, защото искат да се научат, а не защото системата ги е накарала да научат. Та по това спор няма.

2. Освен това си държа на мнението, че така както 5% елит са на високо ниво заради собствени усилия и усилия на родителите, така останалите са на ниско ниво заради липсата на мотивация и заради родителите.

Хайде и аз да поясня - на системата не и е работа да накара децата да учат, нейната работа е да организира така учебния процес, че децата да извлекат максимална полза от престоя си в училище, а не просто да си губят времето там. Тя трябва да им гарантира определен минимум от знания, полезни за живота, както и да им осигури възможности да се развиват интелектуално, а не да затъпяват и да ги отблъсква от източниците на познание, както е сега у нас. С две думи - да ги научи да мислят, а не да зубрят като папагали чужди мисли, чието дословно цитиране ще им гарантира просперитет в живота.
А ти би ли пояснила още веднъж каква е ролята на родителите в образователната система? Освен на портфейли с пари, които купуват на децата си вход в "елитно" училище, осигуряват частни уроци, защото даже и елитните училища не им гарантират прием в по-горна степен, някои купуват директно и дипломи, ама тук няма кой да си го признае пряко. Косвените признания ги виждаме непрекъснато в тази и другите подобни теми...
За спасението поединично в чужди страни да не говорим...
Как може поколения наред да са получавали прекрасно образование и у нас, да са влизали в гимназии и университети без помощта и въпреки простите си и често неграмотни родители, а сега изведнъж да се пръкне 5%-ен елит, който да се страхува от едно високо ниво на цялата система, сакън да не се изгуби блясъкът на елитните им принцове и принцески в условията на реална конкуренция...
Като се замисля само колко от най-прочутите ни сънародници, които са влезли в историята и учебниците ни, са учили в най-обикновени селски училища, добре че не са чакали прием в "светата троица" на елитните такива, че така и щяхме да си останем без личности, с които да се гордеем.  Laughing

ПП Добре, че само в София родителската мания за "елитност" е придобила такива чудовищни размери, пу-пу-пу... То си е логично, де, ама хайде да не повдигаме кокалите на вечната тема "столица срещу провинция"...  Rolling Eyes

Последна редакция: нд, 06 дек 2009, 11:07 от Как` Сийка

# 22
  • Мнения: 1 879

Хайде и аз да поясня - на системата не и е работа да накара децата да учат, нейната работа е да организира така учебния процес, че децата да извлекат максимална полза от престоя си в училище, а не просто да си губят времето там. Тя трябва да им гарантира определен минимум от знания, полезни за живота, както и да им осигури възможности да се развиват интелектуално, а не да затъпяват и да ги отблъсква от източниците на познание, както е сега у нас. С две думи - да ги научи да мислят, а не да зубрят като папагали чужди мисли, чието дословно цитиране ще им гарантира просперитет в живота.
А ти би ли пояснила още веднъж каква е ролята на родителите в образователната система? Освен на портфейли с пари, които купуват на децата си вход в "елитно" училище, осигуряват частни уроци, защото даже и елитните училища не им гарантират прием в по-горна степен, някои купуват директно и дипломи, ама тук няма кой да си го признае пряко. Косвените признания ги виждаме непрекъснато в тази и другите подобни теми...
За спасението поединично в чужди страни да не говорим...
Как може поколения наред да са получавали прекрасно образование и у нас, да са влизали в гимназии и университети без помощта и въпреки простите си и често неграмотни родители, а сега изведнъж да се пръкне 5%-ен елит, който да се страхува от едно високо ниво на цялата система, сакън да не се изгуби блясъка на елитните им принцове и принцески в условията на реална конкуренция...
Като се замисля само колко от най-прочутите ни сънародници, които са влезли в историята и учебниците ни, са учили в най-обикновени селски училища, добре че не са чакали прием в "светата троица" на елитните такива, че така и щяхме да си останем без личности, с които да се гордеем.  Laughing

ПП Добре, че само в София родителската мания за "елитност" е придобила такива чудовищни размери, пу-пу-пу... То си е логично, де, ама хайде да не повдигаме кокалите на вечната тема "столица срещу провинция"...  Rolling Eyes

Със всичко съм съгласна и точно същите мисли и на мен ми тежат тези дни - не че преди не съм си мислила разни неща за дереджето на българското училище, учители, учебници, но през последните дни безумието на системата ме заля като цунами.

Засега обаче имам известни резерви към "родителската мания", защото без допълнителна помощ рядко може дете само да усвои това, което явно се очаква от него, а тази помощ е или вкъщи, или с частен учител, или с курсове (какво се очаква съдя по тестовете за кандидатстване от предишните години и от това, което се включва в разни книжки с тестове и други публикации).

Както вече споменах, вторачила съм се в учебниците за 7-и клас, защото синът ми е седмокласник. В началото на учебната година учителката им по математика директно им е казала, че учебникът не им трябва - така че него директно го изключих, а слава Богу, мен са ме учили така, че все още нямам нужда от учебника (да поясня не съм решавала задачи след гимназията, докато не започнах да помагам на сина ми в училище, тоест всичко е в главата ми от едно време). Отворих учебника по химия и вече излях тук емоциите си. Вчера прегледах учебника по български - исках да науча нещата, с които съм сигурна, че никога не са ме занимавали ни в училище, ни в СУ (държала съм няколко изпита по български език, стилистика и подобни). Ами, нещата, които не знаех, напълно липсват като обяснение, но се очаква децата сами да стигнат до тях чрез упражнения!!!

Та се замислих как едно будно ромско дете би се справило, като няма кой вкъщи да му помогне ни с обяснения, ни с пари за уроци и курсове! Замислих се, че са прави хората, които като закрият училището в селото им, спират децата си. Ами те като отворят учебниците им и видят безумията, нормално е да си кажат - "Абе, какво има да си губи времето с врели-некипели, няма какво да пръскам пари нейде си, да си седи у дома! Все едно - и там няма нищо да научи, и тук! Поне ще знам къде е и какво прави!" Даже си мисля, че броят на отпадащите от училище е твърде нисък. Явно все още има родители, които или не са погледнали какво учат децата им, или все още имат някаква надежда, че поне учителите полагат усилия.

# 23

Хайде и аз да поясня - на системата не и е работа да накара децата да учат, нейната работа е да организира така учебния процес, че децата да извлекат максимална полза от престоя си в училище, а не просто да си губят времето там. Тя трябва да им гарантира определен минимум от знания, полезни за живота, както и да им осигури възможности да се развиват интелектуално, а не да затъпяват и да ги отблъсква от източниците на познание, както е сега у нас. Toчно така, на системата не и е работа ДА КАРА децата да учат, защото акълът не нещо, дето може да се налее насила в главата. Ако децата нямат желание и мотивация да учат никоя система няма да им помогне. С две думи - да ги научи да мислят, а не да зубрят като папагали чужди мисли, чието дословно цитиране ще им гарантира просперитет в живота. Тук съм съвсем съгласен и не съм твърдял друго. Но в добрите училища децата не са принуждавани да зубрят.
А ти би ли пояснила още веднъж каква е ролята на родителите в образователната система? Освен на портфейли с пари, които купуват на децата си вход в "елитно" училище, осигуряват частни уроци, защото даже и елитните училища не им гарантират прием в по-горна степен, някои купуват директно и дипломи, ама тук няма кой да си го признае пряко. Косвените признания ги виждаме непрекъснато в тази и другите подобни теми...Ролята на родителите е главно да мотивират децата и да насадят у тях правилна ценностна система, в която образованието да е на най-горните стъпала. Портфейлите с пари са добре дошли, ако ги има, но не помагат, ако доброто образование не се цени в семейството. Що се касае до гаратирането на влизането в по-високата степен - още от мое време процентът на завършилите 91НЕГ или 1 АЕГ, които са приети във ВУЗ, се въртеше около 98-99.
За спасението поединично в чужди страни да не говорим...
Как може поколения наред да са получавали прекрасно образование и у нас, да са влизали в гимназии и университети без помощта и въпреки простите си и често неграмотни родители, а сега изведнъж да се пръкне 5%-ен елит, който да се страхува от едно високо ниво на цялата система, сакън да не се изгуби блясъкът на елитните им принцове и принцески в условията на реална конкуренция... Тук съвсем оплеска нещата. Поколения наред (колко пък поколения има от 1944 до днес?) децата са получавали добро образование, защото родителите, както писах горе, са ги научили, че обрзованието е ценно. От там нататък който е искал и можел е успявал. Не ми разправяй, че всички хора от соц. времето са били особено добре образовани, че ще се разсмея. Елит си имаше и тогава, даже много по-обособен от днес. В София имаше 4-5-6 елитни гимназии и толкоз. И само за тези гимназии имаше наплив и изпити. Пък това за страха от конкуренция е съвсем неуместно - точно обратното, нека я има. Точно заради липсата на конкуренция образованието запада, а конкуренция няма заради ниската мотивация.
Като се замисля само колко от най-прочутите ни сънародници, които са влезли в историята и учебниците ни, са учили в най-обикновени селски училища, добре че не са чакали прием в "светата троица" на елитните такива, че така и щяхме да си останем без личности, с които да се гордеем.  Laughing Ми то преди още някой и друг век великите ни предци не са можели и да четат даже, а са влезли в историята. Но времената се менят и днес вече не става така. Впрочем ако си на друго мнение имаш свободата да решаваш дали да си образоваш децата. Но преди да ругаеш системата (която си го заслужава ругаенето де) се огледай и ще видиш, че в никоя държава системата не се бори да научи незаинтересованите. Доброто образование е за мотивираните. 

ПП Добре, че само в София родителската мания за "елитност" е придобила такива чудовищни размери, пу-пу-пу... То си е логично, де, ама хайде да не повдигаме кокалите на вечната тема "столица срещу провинция"...  Rolling Eyes
Мания? Това е просто факт. Ей на, в момента е актуална една друга тема за математически състезания. Сравни нивата (точките) на децата от провинцията и децата от София (като излязат) от Иван Салабашев и ще видиш, че има разлика. На какво се дължи не знам, но я има. Не твърдя обаче, че децата са виновни. Разликата идва от друго - ниво на даскалите, конкуреция, традиции.

# 24
  • Мнения: 1 879
Мания? Това е просто факт. Ей на, в момента е актуална една друга тема за математически състезания. Сравни нивата (точките) на децата от провинцията и децата от София (като излязат) от Иван Салабашев и ще видиш, че има разлика. На какво се дължи не знам, но я има. Не твърдя обаче, че децата са виновни. Разликата идва от друго - ниво на даскалите, конкуреция, традиции.

Нямам време да сравнявам - какво показва сравнението от предишните години? Без да имам конкретни впечатления, а може би с известна доза идеализъм и предположения, че родителите в по-малките градчета имат повече свободно време да насърчават и амбицират, си мисля, че децата в страната сигурно получават по-високи резултати, или бъркам?

# 25
  • Мнения: 25 664
Не ми разправяй, че всички хора от соц. времето са били особено добре образовани, че ще се разсмея. Елит си имаше и тогава, даже много по-обособен от днес. В София имаше 4-5-6 елитни гимназии и толкоз. И само за тези гимназии имаше наплив и изпити.

Да, твърдя, че хората по времето на соца бяха по-добре образовани. Самият факт, че днес помагат на децата си да усвоят материала и им "превеждат" учебниците само въз основа на това, което си спомнят от собствените ученически години, говори много. Днешните не помнят какво са учили вчера. (Между другото, някое дете от "светата троица" може ли да издекламира едно цяло стихотворение на Ботев? А на Вазов? На Дебелянов? Когато аз бях ученичка, не се преминаваше на нов автор или ново произведение, докато целият клас не научеше наизуст творбата или задължителния откъс от нея...). Сега наблягат на чуждите езици, които владеят перфектно, но така и не успяват да овладеят родния си...
Като казвам "соца", моля да не ми се приписват политически намеци, говоря само за факти. Също така твърдя, че образованието преди 1944 година е било още по-качествено от това след тази дата.  Peace
Елитните гимназии в София са били само толкова, именно защото обикновените също предлагаха качествено образование.
В моя град "елитните", т.е. - тези, в които се кандидатстваше след 7-ми клас бяха само три, четири с Музикалното училище. Напливът не беше голям, защото обикновените, реалните гимназии предлагаха високо ниво, качествено обучение и добра реализация на възпитаниците си. Почти всички мои съученици, които отидоха в реалките, завършиха по-късно висше - медицина, фармация, право... Даже имаше и "елитни" техникуми, в които се влизаше с по-висок бал, отколкото в Математическата гимназия...
За това е темата - че общото ниво на образованието е изключително ниско, а не дали има или не някакъв "елит", който доволно потрива ръце и отсега се радва на идеята да управлява прост и невеж народ.

# 26
 "Когато аз бях ученичка, не се преминаваше на нов автор или ново произведение, докато целият клас не научеше наизуст творбата или задължителния откъс от нея...). Сега наблягат на чуждите езици, които владеят перфектно, но така и не успяват да овладеят родния си..."

Че нали преди малко се писа, че не бивало да се учи наизуст, а да се разсъждава? А сега - целият клас да научел наизуст Mr. Green Последно кое?
Както казах вече, времената се менят и това, което вчера е минавало за добро образование, не е такова в днешно време. Не бих казал също, че кой зае колко деца владеят перфектно чужди езици, но може в твоя град да е друго нивото.

# 27
  • Мнения: 25 664

Че нали преди малко се писа, че не бивало да се учи наизуст, а да се разсъждава? А сега - целият клас да научел наизуст Mr. Green Последно кое?


Проблемче с четенето с разбиране или просто си руса?  Laughing
Това е твърде показателно за възрастта ти. Мислех, че си родител на "елитно" дете, а не самото то.  Rolling Eyes
Това е може би най-големият "грях" на сегашната образователна система - че не учи децата да мислят и да осъзнават прочетеното. Да не четат произведенията на класиците, а да наизустяват малоумните изцепки на така наречените "експерти", само и само да се докопат до заветната шестица...
Е, какво стана, ще ми цитираш ли Ботев или ще си говорим какво е искал да каже лирическият говорител според речника на чуждите думи в българския език?  Laughing

# 28

Че нали преди малко се писа, че не бивало да се учи наизуст, а да се разсъждава? А сега - целият клас да научел наизуст Mr. Green Последно кое?


Проблемче с четенето с разбиране или просто си руса?  Laughing
Това е твърде показателно за възрастта ти. Мислех, че си родител на "елитно" дете, а не самото то.  Rolling Eyes
Това е може би най-големият "грях" на сегашната образователна система - че не учи децата да мислят и да осъзнават прочетеното. Да не четат произведенията на класиците, а да наизустяват малоумните изцепки на така наречените "експерти", само и само да се докопат до заветната шестица...
Е, какво стана, ще ми цитираш ли Ботев или ще си говорим какво е искал да каже лирическият говорител според речника на чуждите думи в българския език?  Laughing

 newsm62 smile3501

# 29
  • София
  • Мнения: 1 529
 Един мъдър стар професор казваше,че целта на образованието е да събуди интерес към знанието. В този процес участват и родителите и цялото общество. Как да имат стимул децата да учат,когато родителите им вишисти са с по нисък стандарт от хора ,които са с основно образование...
 Обаче на който му се учи ,учи защото навлизането в дадена наука е магия,защото за да можеш -трябва да знаеш.
 И да добавя ,че прекалено много образователни експерименти се правят.

Общи условия

Активация на акаунт