Смятате ли,че образователната система в България е добра?

  • 5 571
  • 73
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 8 828
Тестовото изпитване ни беше наложено от ЕС, за да започнат да признават българските дипломи на средно образование и да могат нашите деца да кандидатстват с бг дипломи в чужди университети. Това стана още с приемането ни в ЕС, когато се отвори възможност много деца да ползват облекченията на граждани на ЕС и беше прието веднага. Друг е въпросът, че тестовете не бяха направени смислено, а просто механично набухаха всякакви глупости вътре, но когато нещо се прави на юруш, така е. Пък и тия вечни реформи просто съсипват всяка идея. Close

# 46
  • Мнения: 24 467
Покажи източник на тази информация- кой точно и какво е искал от нас. Аз знам по- различни неща.
А по отношение на съдържанието на тестовете там никой не може да ме убеди, че подобни безумия са "наложени" от когото и да било.

# 47
  • Мнения: 8 828
Под формата на "препоръки" беше изискано да се въведе масово тестовото изпитване
http://www.bgvelikden.org/modules.php?op=modload&name=News&a … ticle&sid=398
5. Какви са вашите препоръки за повишаване качеството на образованието в България –


Очертават се следните основни препоръки:

· Прием във ВУЗ с тест;
· Тестово изпитване;
· Практическа насоченост на занятията и учебната програма;
· Взаимстване на практиката на европейските страни за висок прием на студенти с последващо намаляване на бройката в процеса на обучение и изпитване – филтриране на друго ниво.


http://vobg.net/article.php?id=11367
За съдържанието и аз съм написала, че не се получи, защото не беше обмислено както трябва.

# 48
  • Мнения: 24 467
Виждам, че първо се "очертават", второ са "препоръки", трето е от 2005 г. и четвърто, че не предвидено като задължителна и единствена форма за изпит.
За мен си остава ненормално литературата да е само върху тест, децата да не разказват по разказвателни предмети, а да зачеркват само някакви си отговори а, б, в често на лотариен принцип. Освен това като четох, останах с впечатление, че това касае основно ВУЗ и кандидатстване на ВУЗ, а до тук основно се спряхме върху основното и средно образование.

# 49
  • Мнения: X
   Спомням си, че в проекто-закона за образованието на предишното правителство имаше текст, според който тестът е основна ( но не единствена)форма на изпитване. Ако и сегашните управляващи предложат подобен текст и той бъде приет доста преподаватели ще се хванат за него. Проблемът, според мен, не е в използването на тестове като форма на изпитване, а в това, че много учители просто не знаят как точно да ги изготвят. Навремето ми попадна една американска книжка с тестове по маркетинг. Всички въпроси бяха или с точно един верен отговор, или от отворен тип. При нас, като че ли идеята е да се объркат колкото се може повече децата с наличието на повече от един верен ( грешен) отговор и използването на някакъв псевдоакадемичен стил.  Peace

# 50
  • София
  • Мнения: 1 278
Руса съм, но пък ще взема отношение Crossing Arms
Изчетох мненията ви и най-притеснително ми се видя, че по-голяма част от вас взимат дейно участие в "учебния процес" - разглеждат и четат учебници, разясняват материята, дават мнение за образователната система в цялостност, а не в частност. Странно ми е много това. newsm78 Аз, като родител вече на 12-токласник и то елитен (според Сийка), смятах за нужно да го науча преди училище да мисли логично, да е любознателен и да е отговорен към задълженията си. Никога не съм учила с него, нито съм писала домашни, нито каквото и да било друго - у дома всеки трябва да си гледа задълженията максимално добре. В ежедневието има безброй възможности да се проверяват знанията му и това ми е служело за обратна връзка - моята лична преценка, а не само шестиците, или похвалите на родителските срещи.
Според мен, като цяло образователната система е България е добра. Проблемни са - лошото възпитание и липсата на ценности у децата и родителите им и ниската мотивация и недоброто заплащане на учителите.

# 51
  • Мнения: 24 467
Явче, видя, предполагам, част от въпросите в някои тестове. Това е миниатюрна извадка. Отговорите им често не изискват нито логика, нито мислене .   Laughing
Какво значи "да учиш с детето си"? Аз няма, примерно, как да го правя, прибирам се вечер и мога да му прегледам домашните, да му видя контролните и писмените работи, ако се налага- да обясня нещо неразбрано, да го изпитам, за да знам за себе си какво му е дереджето. Не виждам обаче как да седна аз да уча с него- нито имам време, нито обективно виждам как да стане. За нещата, които искат да бъдат  назубрени /за жалост са доста- факти, определения, дати/, също не виждам как мога да го заместя.

# 52
  • Мнения: 2 931
Явче, май е добре да прегледаш новите учебници. Синът ти вече е голям. Преди 6 или 7 години смениха отново системата. И да - налага ни се "да учим" с децата, не защото те, милите, не искат да са отговорни, а защото се натъкваме на "отпора" на системата.
В частност - по-горе дадох пример по математика -предметът, по който се налага да помагам на сина си. Той мисли логично и бързо схваща, но му липсва време да усвои новия материал, защото всеки ден вземат нов урок. Това ли е доброто на системата - по толкова важен предмет, да не са предвидени часове за преговор, за решаване на задачи и затвърждаване на знания? Или начинът е, вместо по три задачи за домашна работа, децата да решават по 7-8, защото в училище време за това няма? Аз с лекота решавам неговите задачи, без да се налага да преговарям правилата от шести клас. С обучението по математика приключих през 1991.

# 53
  • София
  • Мнения: 1 278
....Какво значи "да учиш с детето си"? .....
Следващия пост показва нагледно отговора на въпроса ти. Laughing

Хърмаяни, не ти ли се струват недостатъчни 3 задачи за домашна работа?!? Преди изпита за СМГ в 4-ти клас моичкият решаваше по 40-50 задачки на ден - в машинка се беше превърнал - без особени усилия и с удоволствие.
Когато детето от 1-ви клас е свикнало на по-голямо натоварване, доста от задълженията му се отдават с лекота и остава време за допълнителни занимания. А и вярвам (от личен опит) и проповядвам схващането, че новия урок се научава поне на 50% още в часа, ако слушаш внимателно.

# 54
  • There I was on a July morning
  • Мнения: 4 608
Явче, има разлика между новата и старата програма на обучение.
Дори по признание на учителите, часовете по математика са недостатъчни за да се вземе материала. Аз помагам на дъщеря ми единствено по математика, когато се затрудни да реши някоя задача. И това, че ако на твоя син му харесва да решава задачки /аз също обичам/, не означава, че всички деца са с такива наклонности или са избрали математически гимназии.
Другото, което ми направи впечатление през изминалата /за нас кандидат-гимназиална година/, е че въпреки многобройните наредени 6-тици по математика в у-ще и хвалебствията от учителката, детето ми имаше доста пропуски в знанията, което именно ме принуди да седна да се занимавам допълнително с нея.

Последна редакция: ср, 09 дек 2009, 13:47 от Скубиду

# 55
  • Мнения: 3 886
Онзи ден срещам една позната, учителка. Ходила на екскурзия в Исландия и ми показа снимка от учебника на децата в шести клас, направена лично от нея. Учат събиране на трицифрени числа с преминаване. Пък на нашите деца в 6-ти клас им пълнят главите с доста ненужна на този етап информация.
От тук следва, че децата ни би трябвало да много по-умни от връстниците си в повечето европейски държави (защото подобни неща съм чувала и за Германия например). Пък статистическите данни показват друго. И аз се чудя какво й куца на образователната система, която безспорно плаче за промяна.

Може би трябва да се заложи на повече практически упражнения, а не да товарят мозъците на децата със суха материя.
Това е и моето мнение.Без спор е обаче че децата ни са много по умни от връстниците си в  другите страни.Там обаче децата са много по спокойни и не като тук агресивни  смея да твърдя че образованието ни доста помага за тази агресия и излишни нерви и емоций на децата ни.Дано догодина найстина се учи целодневно и опростят материала ........... Но към авторката абе наистина ли сте учили Червената шашчица и извънземните ????? Къде изчесзнаха хубавите приказки и ги заменихме с глупости и ЗАЩО ?? ми пълнят на детето главата с  такива неща??? #Crazy

# 56
  • Мнения: X
  
....Какво значи "да учиш с детето си"? .....
Хърмаяни, не ти ли се струват недостатъчни 3 задачи за домашна работа?!? Преди изпита за СМГ в 4-ти клас моичкият решаваше по 40-50 задачки на ден - в машинка се беше превърнал - без особени усилия и с удоволствие.
Когато детето от 1-ви клас е свикнало на по-голямо натоварване, доста от задълженията му се отдават с лекота и остава време за допълнителни занимания. А и вярвам (от личен опит) и проповядвам схващането, че новия урок се научава поне на 50% още в часа, ако слушаш внимателно.
  За Хърмаяни не знам, но на мен ми стана направо смешно.  Laughing Моят син е трети клас и всеки ден имат поне 5 задачи за домашно, като част от тях са с няколко подусловия. Да не говорим, че често решава допълнително, защото ходи и по състезания.
   И аз смятам, че ако урокът е добре преподаден и ако детето внимава в час не би трябвало да има проблеми с усвояването на материала. Учителят е този, който трябва да обясни, но ученикът е онзи, който трябва да научи, а това не става без допълнителна подготовка вкъщи.
Детето ми ходи веднъж седмично на математика, три пъти седмично на футбол, има време за игра с приятели, четене на книги и дори за " цъкане" на компютъра ( не че го прави често). От първи клас сам си подготвя домашните и уроците. Случва се да обсъждаме някои неща от учебния материал, да поспорим, да доизясним... Но не ми се налага да му " вися" над главата.  Вероятно безумията в учебниците започват в по-горните класове, не че и до трети клас няма трески за дялане.
   
Дори по признание на учителите, часовете по математика са недостатъчни за да се вземе материала.
   Миналата година случайно разбрах, че учебникът за един от класовете(не помня дали беше пети или шести) е писан, като са били предвидени примерно пет часа седмично по предмета, но малко преди началото на учебната година Министерството е решило часовете да са четири. Е, как да има достатъчно часове! От първи до трети клас буквално " дъвчат" едно и също по математика, а като гледам после какво препускане настава през материала...

# 57
Той мисли логично и бързо схваща, но му липсва време да усвои новия материал, защото всеки ден вземат нов урок. Това ли е доброто на системата - по толкова важен предмет, да не са предвидени часове за преговор, за решаване на задачи и затвърждаване на знания? Или начинът е, вместо по три задачи за домашна работа, децата да решават по 7-8, защото в училище време за това няма? Аз с лекота решавам неговите задачи, без да се налага да преговарям правилата от шести клас. С обучението по математика приключих през 1991.

По принцип съм склонен да се съглася с родителите, които казват, че математиката не е за всеки и на някои деца им е трудно. На тези деца разбираемо не им стига времето да усвоят новия материал. Но ти казваш, че синът ти има логическо мислене и схваща бързо. Тогава просто не бива да има проблеми. Материалът далеч не е толкова сложен, нито е толкова много. Освен това часът по математика не е за решаване на задачи. Часът по математика е за решаване на някои възлови и трудни задачи, за обяснения на новия материал и за изпитване. Решаването на задачите за добиване на рутина е работа за в къщи. Естествено е да няма време децата да си решават задачите в клас.
Освен това явно и ти си много умна, защото аз не мога да решавам с лекота задачите на дъщеря ми (и тя е 6 клас). Липсва ми подготовка. Ей на, вчера ме "обучаваха" на теорема на Чева - много лесно нещо, ама сам няма да се сети човек, ако с нея се решава някоя задача.

# 58
  • Мнения: 2 931
Явче, Дидева, казах, че помагам на сина си, а не че му решавам задачите. Работя по 9-10 часа дневно и нямам време за това. До четвърти клас включително - не съм помагала, и не съм смятала, че 5 задачи с по три подусловия са много, но тогава материала и по другите предмети беше по-малък по обем. В по-горните класове е различно. Говорех за системата на преподаване по математика като цяло, а не за децата със специални интереси към този предмет. Ако едно дете иска да се занимава приоритетно с това, разбира се че трябва да се готви допълнително. Но какво да правят другите, чиито интереси са различни - да не усвоят основното, защото извън учебно време се интересуват от музика, литература, езици, спорт? На мен подготовката в училище ми беше достатъчна, за да бъда добра математичка. Бих искала и за моя син нещата да стоят по същия начин.

ПП Някойси, благодаря за комплимента, просто правех паралел с начина по който обучаваха нас, и сегашния.

# 59
  • Мнения: 673
  Нашата образователна система... Честно да ви кажа не знам кое точно и е сбърканото , но проблемите се безкрайни и абсурдни.
  Съвсем скоро чух едно мнение на директор на столично училище, че нашата образователна система е проектирана с единствената цел да обучи емигранти. Масовизира се чуждоезиковото обучение и часовете по чужд език многократно превишават тези по БЕЛ. Защо се учудваме на неграмотността на децата ни тогава? От друга страна учебните програми наистина са безумни и един ученик колкото и старание да полага в един момент просто вдига ръце и се предава.
 Имам поглед върху учебните програми по география и само ще кажа ,че те са написани така като че ли целта е учениците да се отвратят от географията завинаги. Трудно им е на децата и така им се убива желанието за учене. Всички учебници се пишат от университетски преподаватели. Нещо повече имам чувството , че направо са преписали лекциите си, които четат на студентите и това е в разрез със възрастовите възможности на децата. В час учителя е преводач на недостъпното учебно съдържание, с което се губи ужасно много и ценно време.
 Материалната база в училище няма да я коментирам. Полудявам от яд , когато виждам луксозни офиси на разни фирми и банки, а никой не се сеща ,че училищата ни са се превърнали в руини. Преподаването е допотопно, защото няма стимули за не що по-ново , а пък и няма условия за това.
 

Общи условия

Активация на акаунт