СУГЕСТОПЕДИЯТА-забравеният български бисер в педагогиката

  • 26 057
  • 82
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 3 506
В София, но преди доста години беше. Наскоро се бях замислила да изкарам още едно ниво, но не можах да намеря да се предлага някъде.

# 16
  • Мнения: 2 761
Мария,разкажи горе-долу как протичат тези занятия. Hug

# 17
  • Мнения: 3 506
Omega, за съжаление не си спомням вече съвсем точно всичко, но в общи линии ще разкажа. Уроците се базираха на едни много дълги текстове (10-тина страници), определено доста по-сложни от нивото, за което беше обявен курса (според общоприетите представи) - и като лексика, и като граматика. Спомням си (за някои от текстовете и досега), че винаги в началото на текста имаше описана много красива природна картина - напр. слънцето блести, небето е синьо и пр. /английските текстове също бяха такива/. Сега като ви чета, предполагам, че е трябвало да има някакви картини и в класната стая, ама това си го бяха спестили. След това се слушаше урока на фона на много приятна класическа музика. Всъщност музиката май започваше и свършваше преди, съответно след, самия текст - т.е. имаше нещо като релаксация по 5 мин. в началото и края, но не са ни казвали 'единият ти крак сега спи' или други от сорта (това щеше неимоверно да ме отблъсне от цялата работа), само да се отпуснем и да оставим мозъка ни да почине. Урока се слушаше няколко пъти, без да се прекъсва по никакъв повод (въпроси, етц.) - един като се гледа в текста (а текстът, забравих да кажа, беше написан в две колони - успоредно на френски и българския превод), един без да се гледа в текста, един като се гледа само на френски. Точната последователност обаче не помня. След това можеше да задаваме въпроси, учителката по настояване на някои от курсистите пишеше на дъската някои думи и обясняваше някои граматически конструкции. Това не беше предвидено, но се стори много възмутително на част от хората. За мен беше дразнещо и губи време в общи линии - винаги можеш да си го прочетеш на теория /бяха ни раздали май и някакви материали с граматиката, включена в нивото, но и да не бяха - граматики бол/. Иначе в самите текстове беше включена малка доза граматика - напр. както си върви диалога, следва спрежението на някой глагол, и след него продължава диалога. Като приключеше и тази част, започвахме да разиграваме диалозите с помощта на учителката, като бивахме инструктирани повече да се 'вживеем' в ситуацията, отколкото да се притесняваме дали ще кажем нещо правилно.
Това са ми основните спомени, както казах, бях почнала много да говоря, при положение, че това за мен е доста трудно - имам няколко езика, за които знам доста от граматиката, имам и понатрупана лексика (макар че се забравя като не се ползва активно), но не смея и дума да обеля. По онова време нямаше много голямо разнообразие от методи и това ми се стори абсолютно най-продуктивното преподаване на чужд език, на което бях попадала (в сравнение с училище, университет, други курсове, частни уроци). Сега децата ми учат чужд език и като гледам, определено виждам голяма част от метода и в техните материали и начин на преподаване /повърхностен поглед, разбира се - без претенции за кой пръв, кой втори и дали приликата е само привидна/. Ама и това вече го казах Simple Smile

# 18
  • Мнения: 651
Maria,
беше ми мн.интересно. Благодаря, че разказа.   bouquet
Върнах се 10-тина години назад в милия за мен период на учителстване и безгрижни студентски години и си спомних, че всъщност преподавателката ни по методика на обучението по ЧЕ ни е учила да преподаваме по този метод (поне в по-голямата си част, защото все пак и учебника (на еди си кой) беше задължителен)...и си давам сметка, че доста учители по ЧЕ са вкарали сугестопедични елементи в преподаването си (осъзнавайки или не, че това е "специален" метод), търсейки интересния и най добър начин за научаване на език.
Имам и пресни примери с моите деца - дъщеря ми е очарована от новата (от тази уч.година) преподавателка по английски, децата са като омагьосани и учат с голямо желание. Постоянно си разказват какво са правили в час и си играят на "учителка по английски". Спряхме и допълнителните уроци (там нищо не правели...явно сравнява). Докато баткото говори с голяма неприязън за английския. Не случи на учителки - първата само им викала (беше му дърпала и ухото), втората все отсъствала, третата им давала по 2 стр. непознати думи...Изводите за мен: старите методи на обучение и възпитание осакатяват децата.
Тук бих искала да попитам (ако можеш да си спомниш):
... Това не беше предвидено, но се стори много възмутително на част от хората.
Кое е било дразнещото - самите обяснения на граматиката и съобщаването на значенията на думите; писането по дъската; прекъсването...?

# 19
  • Мнения: 3 506
Радвам се, че е бил интересен разказът ми  Hug  Сега се върнах назад и видях, че неясно съм написала тази част. За хората беше възмутително, че НЕ е предвидено в урока време за преподаване на нови думи и граматика - все пак хората си бяха свикнали на старите методи на обучение и докато аз се записах там, търсейки умишлено нещо различно, явно не за всички е било така. Съответно за мен беше дразнещо да се губи време в преподаване на нови думи (записването на дъската и пр.), при положение че ни бяха раздадени листове, съдържащи текста успоредно на български и френски език, т.е. изискваше се елементарно усилие сам да откриеш коя на коя дума съответства и да си ги извадиш в тетрадка-речник (ако толкова държиш). И с граматиката аналогично - след като текстът съдържаше една конструкция, поднесена достатъчен брой пъти, за да си извадиш правилото, а ако някакъв момент ти се губи, винаги можеш сам да си го прочетеш, не виждах смисъл да се губи ценно преподавателско време да се обясняват подробно граматически правила.

# 20
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=4559991


Ето информация от днес видях статията във ФБ

# 21
  • Мнения: 487
Мой познат завърши скоро курса при внучката на Лозанов в София.Каза,че макар и не съвсем правилно прилаган,метода гарантира около три пъти по-бързо научаване на разговорния английски.Без никакви домашни.Той е много доволен.Преди време доста информация бях прочела за този метод,защото исках да запиша дъщеря си.Оказа се ,че няма курс за напреднали. В гр.Сливен се водят курсове от Ванина Бодурова-жената,която в момента се грижи за проф.Лозанов и която е обучена правилно да прилага неговия метод.Нямам информация до какво ниво на английски преподават.
Знам,че внучката на Лозанов ще има в най-скоро време курс по испански,а също и немски.По мое мнение,тези курсове са най-подходящи за начинаещи,които бързо искат да проговорят нов език,или за такива,които имат знания,но не могат да се отпуснат да говорят.
Жалко,че нашите управници са пропуснали възможността да въведат навремето този уникален метод на обучение в училищата.По този метод,развлекателно и без никакви усилия могат да се изучават всички предмети-математика,история,география и т.н. Дано министър Игнатов да е разбрал за уникалността на сугестопедията и посещението при проф. Лозанов да има някакви последствия

# 22
  • Мнения: 1 479
Проф. Лозанов разработи технологията за обучение а за благодарност другарите го обявиха за шпионин и закриха института му. Не знам дали някой в Източна Европа има лиценз за неговият метод освен внучката му.
Не се препоръчва за лица под 40 г а особенно за млади хора. Мисля че това съобщение го имаше и на сайта на внучката му. Методът му подробно е описан от проф. Кurt Tepperwein.

# 23
  • Мнения: 487
Maria St.,писала съм ти на лични.Благодаря за информацията!

# 24
  • Мнения: 3 506
Vale3000, благодаря и тук   bouquet

За пръв път чувам, че методът не се препоръчва за лица под 40 год. Каква е разликата с 30-годишните примерно?

# 25
  • Мнения: 487

Не се препоръчва за лица под 40 г а особенно за млади хора.

Този метод е много ефективен при  деца.През 70-те години започва обучението на първокласници от проф.Лозанов в Педагогическата академия на Виена по покана на президента на страната. Австрийските му колеги са силно впечатлени от резултатите, постигнати чрез сугестопедията: децата се научават да четат без учене, а математиката им се представя чрез вълшебни детски опери за математика, композирани от изключително талантливата сътрудничка на д-р Лозанов, д-р Евелина Гатева. В резултат на този начин на обучение първокласниците взимат материала за първи и втори клас за една година без домашна работа, стават по-спокойни и агресивните тенденции в характера им се смекчават.
В България децата също са имали забележителни резултати,но академичната наука е наложила забрана на метода .
През 2010г. имаше семинар в НДК,където бе поканен проф. Лозанов.Там бе посочено ,че по неговия метод първокласници могат да се научат да четат гладко само за 34-35 учебни дни(като се има предвид ,че някои деца сричат до 3-4 клас)
На този семинар проф.Лозанов се обърна с молба към представителите на МОМН и РИО да му позволят да поработи с 5 деца от някоя детска градина,но не получи отговор.
Преди няколко дни министър Игнатов беше на посещение при професора.Дано излезе нещо от това.

# 26
  • Мнения: 2 761
Цитат
Преди няколко дни министър Игнатов беше на посещение при професора.Дано излезе нещо от това.
Дано да излезе наистина.

Относно четенето много ми се иска да видя тези материали за бързо четене.
Моят син макар и да познаваше буквите от много малък някак не можах да го науча да чете.Но нали съм една амбициозна мама Grinning,попаднах на една система за четене,която е писана от немски педагози и психолози.Работи се с нея за минимум по около 10 мин. всеки ден,на детето му е интересно и в крайна сметка за 3 седмици се запозна с висчките немски букви и комбинация от срички и започна да чете.Големият бонус е, че без повече да го занимавам с българския започна да чете и на български.Та ми е супер интересно да разбера дали има нещо копнато от сугестопедията в тази система.
Научих и че някои немски училища я предлагат експериментално и резултатите са много добри.

# 27
  • Мнения: 700
ОМ , моля те сподели повече за тази система. Живо ме интересува за моите деца. Може ли линк или някаква литература.  Благодаря!

# 28
  • Мнения: 169
Любопитно ми и на мен коя е тази система за ограмотяване на немски - да не би да е - IntraAct Plus?

Иначе за Лозанов през 90те години имаше едни курсове по английски  и немски по системата на Лозанов - Superlearning, организираше ги един мой познат, но доколкото знам  след това той замина за чужбина, от друга фирма му взеха идеята и почнаха курсове  Superlearning 2000 и т.н.

А една приятелка караше по тоталитарно време курсове по английски - истинските сугестопедични, при които се използват алфа вълните. Пак така като описаното беше с класическа музика и дълги текстове. Спомням си, че ги караха да си избера англйско име и да се вживеят в образа на англичанин, имаха непрекъснато ролеви игри, разиграваха диалозите като на театър. Поради използването нa хипнозата (алфа състояние) имаше критики към метода, че доста хора се чалдисвали след изкаран курс. Не се наемам обаче да кажа дали комунистите пускаха нарочно такива слxове, за да навредят на реномето на Лозанов или е имало наистина такива случаи.

# 29

Общи условия

Активация на акаунт