защо се получава така?

  • 5 792
  • 40
  •   1
Отговори
# 15
  • sofia
  • Мнения: 7 477
Има и друго нещо - по-голяма част от осиновяващите желаят да осиновят бебе. Но то детето не стои винаги на 6 месеца и така шанса му за осиновяване намалява. Мисля, че на по-малко от 6 месеца дете не можеше да се осинови. Според мен значи  закона трябва да е такъв - 6 месеца непотърсено дете и да се отнемат родителските права.

i v zakona pishe 6 m.,no az pone ne znam sluchai,v koito malko sled navarshvaneto na 6 m. dete da e podadeno za osinoviavane.

ok,neka gi ima tezi 6 m.,no sled tova vednaga da se deystva barzo i deteto da se podava v registara...
da ne se chaka da stane na 2-3 god.,a da ima realnia shans da se osinovi dokato e bebentze

# 16
  • Мнения: 772
Има и друго нещо - по-голяма част от осиновяващите желаят да осиновят бебе. Но то детето не стои винаги на 6 месеца и така шанса му за осиновяване намалява. Мисля, че на по-малко от 6 месеца дете не можеше да се осинови. Според мен значи  закона трябва да е такъв - 6 месеца непотърсено дете и да се отнемат родителските права.

i v zakona pishe 6 m.,no az pone ne znam sluchai,v koito malko sled navarshvaneto na 6 m. dete da e podadeno za osinoviavane.

ok,neka gi ima tezi 6 m.,no sled tova vednaga da se deystva barzo i deteto da se podava v registara...
da ne se chaka da stane na 2-3 god.,a da ima realnia shans da se osinovi dokato e bebentze

Да така е, но преди това трябва да се приеме закон за някакъв примерен срок за отнемане на родителски права. Че така ... първо закона, после спазване на закона и най-вече еднакво тълкуване на закона в цялата страна.  Защото въпреки, че има закон се предлагат и деца по на 3 месеца.

# 17
  • sofia
  • Мнения: 7 477
da,taka e ,saglasna sam......

shte predpriemem neshto,sled kato saglasuvame otlichno neshtata i stikovame edno po edno problem po problem Wink

# 18
  • Мнения: 772
da,taka e ,saglasna sam......

shte predpriemem neshto,sled kato saglasuvame otlichno neshtata i stikovame edno po edno problem po problem Wink

Иначе много трески има за дялкане във всеки един или всяко едно нещо като всичко останало. Едва ли може всичко да се промени, но все пак си струва да се опита и дано да има успех.

# 19
  • sofia
  • Мнения: 7 477
mnogo si govorim za tova,mnogo go obsajdame s direktorite,mnogo ni boli vseki pat kato vidim porasnalite detza,za koito e mogla darjavata da predprieme mignovenni merki.

niama da ostavim taka neshtata Simple Smile

# 20
  • Мнения: 772
mnogo si govorim za tova,mnogo go obsajdame s direktorite,mnogo ni boli vseki pat kato vidim porasnalite detza,za koito e mogla darjavata da predprieme mignovenni merki.

niama da ostavim taka neshtata Simple Smile

Незнам защо и дали съм права, но оставам с впечатление, че много повече деца се осиновяха, когато осиновяването зависеше от директора на дома независимо по какви начини са осиновявани децата. На всички ни е ясно как ставаха осиновяванията и предполагам пак продължава това.

# 21
  • sofia
  • Мнения: 7 477
mnogo si govorim za tova,mnogo go obsajdame s direktorite,mnogo ni boli vseki pat kato vidim porasnalite detza,za koito e mogla darjavata da predprieme mignovenni merki.

niama da ostavim taka neshtata Simple Smile

Незнам защо и дали съм права, но оставам с впечатление, че много повече деца се осиновяха, когато осиновяването зависеше от директора на дома независимо по какви начини са осиновявани децата. На всички ни е ясно как ставаха осиновяванията и предполагам пак продължава това.


veroiatno e bilo taka,niamam mnogo spomeni,no pone sa se osinoviavali poveche.A che e imalo lipsa na kontrol e otdelen vapros

# 22
Нямам представа от същността на законите регламентиращи осиновяването, но вие питате за начините  те да бъдат променени.
 Схемата привидно е проста. Внася се законопроект за промяна на съответния закон. Той минава през комисиите и се гласува в пленарна зала.
Кой има право на законодателна инициатива?
1 Министерския съвет или съответното министерство (министър).
2 Депутат или група от депутати.
На етапа на комисиите нещата може да се влачат години, ако няма политическа воля на мнозинството, което и да е то, но може да мине и за няколко месеца при наличието на такава. 
Гласуването в пленарна зала след комисиите става при същото условие. Тъй като материята е сравнително неутрална от решаващозначение са мнението на юридическата комисия и тази която се занимава със съответните проблеми, в случая със социалните.

# 23
Изложих ви техниката.  Моето мнение е че трябва да опитате да убедите Министерството на социалните грижи да внесе предложение за промяна на закона. По този начин се ангажира  и управляващото мнозинство, а по тази материя не  се очаква принципно противодействие от опозицията. Успоредно с това е добре да се спечелят и депутатите в комисиите.
 Много ще ви е трудно! Надявам се да имате някакви контакти за да започнете.
Успех ви желая!

# 24
  • sofia
  • Мнения: 7 477
Изложих ви техниката.  Моето мнение е че трябва да опитате да убедите Министерството на социалните грижи да внесе предложение за промяна на закона. По този начин се ангажира  и управляващото мнозинство, а по тази материя не  се очаква принципно противодействие от опозицията. Успоредно с това е добре да се спечелят и депутатите в комисиите.
 Много ще ви е трудно! Надявам се да имате някакви контакти за да започнете.
Успех ви желая!

mnogo blagodaria za otgovorite.
Niamame kontakti Sad,no se nadiavame da namerim).Pitaneto mi beshe tochno za da znaem kade da tarsim i kakvo da ochakvame.Pri vsichki polojenie nedovolnite ot segashnia zakon sa mnogo i se nadiavame da gi obedinim vsichki i da hvanem neshtata mashtabno s iasnata tzel-da dadem zakonnoto pravo na detzata da rastat v semeina sreda.

# 25
  • sofia
  • Мнения: 7 477
porednoto dokazatelstvo...............
kopiram  Wink

В момента в дома за деца без родители във Ветрен са настанени 70 деца. Доскоро били с 14 повече, но тъй като навършили 3 години, са преместени 8 дома в Брацигово. Само десет от децата във ветренския социален дом имат родители, останалите са с декларация за отказ и могат да бъдат осиновени.

Темпото на осиновяване се забави много с приемането на новия закон, каза директорката на дома д-р Лидия Пещерлиева. От началото на годината родители са намерили само 15 деца. През 2004-а бяха осиновени 17. Докато през 2001-а семейства намериха 40, през 2002-а - 35. Новият закон буксува, децата порастват, а навън семейства плачат за рожба. Предлагат едно дете на дадено семейство, то не го харесва, предлагат го на следващо, а за всичко това е нужно време. Понякога забавянето става и заради липса на реактиви за изследвания в РИОКОЗ. Защото задължително изследват васерман на децата. Случвало се е по месец да чакаме. Законът е така измислен, че процедурата е много бавна.

# 26
Здравейте, тук ви публикувам извадка от ППЗЗД и СК, които са доста дълги като текст, а и съм убедена, че повечето от вас вече неведнъж са ги чели. Правя това, обаче, за да акцентирам на сроковете по процедурите определени по закон, както и за институциите, които ръководят цялата дейност.
Според мен, като работещ в социалната сфера, а и от личните ми наблюдения, проблемът със забавянето и недостатъчно компетентно свършената работа се дължи на няколко причини, които ще изброя тук:
1. Липса на координация м/у итделните звена - Дирекция, Отдел, Социален дом и Неправителствена организация;
2. Липса на професионална подготовка на кадрите от Дирекциите и Отделите за закрила на детето за работа при осиновяване - липсва!!!;
3. Липса на професионална подготовка на кадрите, работещи в социални домове;
4. Липса на предлагане достатъчно социални услуги, към които да бъдат насочени кандидат-осиновителите;
5. Държавният модел на работа - правим това, което ни кажат, нито повече, нито по-малко;
6. съдебна практика - доскоро съдебна практика по осиновяване нямаше в този си вид, според новите изисквания на СК и затова и съдилищата бавеха делата, защото не разполагаха с необходимата рутина;
7. Неправителствени организации, работещи по проблеми на осиновяването в България има не повече от 3 действащи и лицензирани. Естествено, те не разполагат с нужните средства за развиване на дейността си и тяхната дейност е в сферата на добрите пожелания, доброволната дейност и благосклонността. Това не значи, че не разполагат с нужния потенциал, напротив - една НПО може за по-кратко време да предложи много повече и по-качествени услуги, отколкото една държавна институция;
8. Провеждането на търгове за предлагане на социални услуги, става чрез конкурси и се организира от Дирекциите - наши и ваши е мотото на подобни конкурси;
За друго не се сещам в момента, макар, че мога да изброявам до 100...

И така, запознайте се със отговорните институции и законовите срокове и сами направете своите изводи!
 Като, че ли най-голямия проблем остава в това, че няма, повтарям, няма единомислие и единодействие м/у институциите, които са отговорни за протичане на тези процеси. Всяка институция ревниво пази своята дейност и не иска друг да се бърка в нея. Типично по български. А докато това е така, така ще бъде и с осиновяванията в България занапред!!!
Ако имате въпроси, задавайте ми ги, мога да ви разкажа подробно аз защо напуснах Дирекция Социално подпомагане - Бургас, макар, че съм ЕДИНСТВЕНИЯ, не се срамувам да го заявя, единствения човек в България, който притежава диплом и сертификат за завършено обучение по осиновяване и приемни грижи в България. - Когато знаеш, можеш и имаш идеи в тази страна и чувстваш, че наистина можеш да бъдеш полезен - ставаш неудобен. Това е мили приятели!

Извадка от

ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО

Обн. ДВ. бр.66 от 25 Юли 2003г.

Чл. 25. (1) Кандидатите за осиновители подават в отдел "Закрила на детето" в дирекция "Социално подпомагане" по настоящия си адрес заявление съгласно приложение № 5 за изготвяне на писмено заключение за годността им да осиновят дете.
(2) Отдел "Закрила на детето" в дирекция "Социално подпомагане" започва проучване на кандидатите за осиновители в срок една седмица от подаване на заявлението.
(3) Отдел "Закрила на детето" в дирекция "Социално подпомагане" и доставчиците на социални услуги организират самостоятелно и/или съвместно консултации и обучение на кандидатите за осиновители и на осиновителите.
(4) Отдел "Закрила на детето" в дирекция "Социално подпомагане" изготвя писмено заключение за годността на кандидатите за осиновители да осиновят дете не по-късно от 3 месеца от започване на проучването, след като задължително са провели поне 3 срещи с тях и поне едно посещение в дома им.
Чл. 26. (1) Отдел "Закрила на детето" в дирекция "Социално подпомагане" осигурява наблюдение за проследяване на адаптацията и развитието на детето в следосиновителния период в срок една година от датата на осиновяването.
(2) Първото посещение се осъществява не по-късно от една седмица след постъпване на информация в отдел "Закрила на детето" в дирекция "Социално подпомагане", че детето е осиновено.
(3) Посещенията се осъществяват не по-малко от четири пъти.
(4) За всяко посещение се изготвя доклад.

Извадка от

СЕМЕЕН КОДЕКС

Обн., ДВ, бр. 41 от 28.05.1985 г., в сила от 1.07.1985 г., изм. и доп., бр. 11 от 7.02.1992 г., попр., бр. 15 от 21.02.1992 г., изм. и доп., бр. 63 от 15.07.2003 г., доп., бр. 84 от 23.09.2003 г.
кн. 3/92 г., стр. 5; кн. 8/2003 г., стр. 161; кн. 10/2003 г., стр. 48
т. 12, р. 4, № 301


Глава шеста ОСИНОВЯВАНЕ

Регистър на деца за пълно осиновяване
Чл. 53в.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) (1) Регионалните дирекции за социално подпомагане водят регистри на децата, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване.
(2) Регистърът съдържа информация за:
1.  личните данни на детето;
2.  здравословното състояние и проведените медицински изследвания на детето, както и за специалните му нужди;
3.  наличието или липсата на съгласие за пълно осиновяване, дадено от родителите;
4.  личните данни на родителите и другите членове на семейството, както и данни за здравословното им състояние;
5.  контактите на детето с родителите и другите членове на семейството;
6.  специализираните институции, приемните семейства или другите лица, при които е било настанено детето или които са полагали грижи за него;
7.  причините за извършеното настаняване;
8.  други важни обстоятелства от значение за осиновяването.
(3) Условията и редът за водене и съхраняване на регистъра се определят с наредба на министъра на правосъдието и министъра на труда и социалната политика.
Вписване в регистъра
Чл. 53г.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.)
(1) За дете, настанено в специализирана институция с дадено съгласие от родителите му за пълно осиновяване или чиито родители са неизвестни, ръководителят на специализираната институция в тридневен срок от настаняването му уведомява писмено съответната регионална дирекция за социално подпомагане за вписването му в регистъра.
(2) За дете, настанено в приемно семейство или при други лица с дадено съгласие от родителите му за пълно осиновяване или чиито родители са неизвестни, директорът на дирекция "Социално подпомагане" по постоянния адрес на детето уведомява писмено в тридневен срок от настаняването съответната регионална дирекция за социално подпомагане за вписването му в регистъра.   
(3) Извън случаите по ал. 1 дете, отглеждано в специализирана институция, което не е потърсено шест месеца след изтичането на срока, за който е настанено, може да бъде вписано в регистъра с решение на районния съд по местонахождението на специализираната институция.  Ръководителят на специализираната институция уведомява писмено в тридневен срок за това съответната регионална дирекция за социално подпомагане или съответния районен прокурор.
(4) Извън случаите по ал. 1 - 3 дете, чиито родители са неизвестни, починали или лишени от родителски права, може да бъде вписано в регистъра с решение на районния съд по постоянния адрес на детето.  Настойникът, съответно попечителят, уведомява писмено за това съответната регионална дирекция за социално подпомагане или съответния районен прокурор.
(5) Дете, което не е настанено в специализирана институция, в приемно семейство или при други лица, може да бъде осиновено при условията на пълно осиновяване, след като по искане на родителите бъде вписано в регистъра с решение на районния съд по постоянния адрес на детето.  Молбата се подава чрез регионалната дирекция за социално подпомагане по постоянния адрес на детето.  Към молбата се прилага писмено съгласие за осиновяване.
(6) Уведомленията по ал. 1 - 4 и молбата по ал. 5 съдържат информацията, посочена в чл. 53в, ал. 2.
(7) В случаите по ал. 1 - 5 уведомлението, съответно сезирането на съда, може да се извършва и от прокурора.
Производство пред съда за вписване в регистъра
Чл. 53д.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.)
(1) Производството пред съда започва по предложение на директора на регионалната дирекция за социално подпомагане или по искане на прокурора, направени в 14-дневен срок от уведомлението, както и по молба на родителите на детето.   
(2) Предложението, искането и молбата по ал. 1 съдържат информацията, посочена в чл. 53в, ал. 2.
(3) В производството по ал. 1 участват прокурорът, родителите, съответно настойникът или попечителят, детето, ако е навършило 14 години, както и представител на регионалната дирекция за социално подпомагане.
(4) Решението може да бъде обжалвано от лицата по ал. 3 пред окръжния съд.  Решението на окръжния съд е окончателно.
Отбелязвания и заличавания в регистъра
Чл. 53е.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.)
(1) При изменение на обстоятелствата се извършва отбелязване в регистъра.
(2) Заличаване в регистъра се извършва при:
1.  допуснато осиновяване;
2.  навършване на пълнолетие;
3.  установяване на произхода на детето;
4.  оттегляне на предварително даденото от родителите съгласие за осиновяване;
5.  възстановяване на родителските права;
6.  смърт на детето.
(3) Отбелязването и заличаването се извършват със заповед на директора на регионалната дирекция за социално подпомагане при спазване изискванията на чл. 53в.
Съгласие за осиновяване
Чл. 54.  (1) За осиновяването е необходимо съгласието на:
1.  осиновяващия;
2.  родителите на осиновявания;
3.  съпрузите на осиновяващия и на осиновявания;
4.  осиновявания, ако е навършил четиринадесет години.
(2) (Нова - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Съгласието на майката по ал. 1, т. 2 може да бъде дадено най-рано четиринадесет дни след раждането.
(3) (Предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Родителите на осиновявания дават съгласие и в случаите, когато са непълнолетни.
(4) (Предишна ал. 3, изм. - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Съгласието на лицата по ал. 1, т. 2 и 3 не се изисква, ако те са малолетни, поставени под запрещение или ако постоянният им адрес е неизвестен.
(5) (Нова - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Дирекция "Социално подпомагане" разяснява на лицата по ал. 1 последиците от допускането на осиновяването преди даване на съгласие от тях.
(6) (Нова - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Лицата по ал. 1 представят писмена декларация с нотариално заверен подпис, че даденото от тях съгласие не е обвързано с материална облага.
Мнение за осиновяване
Чл. 55.  (Изм. - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) (1) Осиновяваният се изслушва от съда при условията и по реда на чл. 15 от Закона за закрила на детето.
(2) Мнение за осиновяването дават:
1.  настойникът или попечителят;
2.  родителите, ако са малолетни, поставени под ограничено запрещение или лишени от родителски права;
3.  съпрузите, ако са поставени под ограничено запрещение.
Форма на съгласието и на мнението
Чл. 56.  (1) Съгласието на осиновявания трябва да бъде дадено лично пред съда.
(2) Съгласието на осиновяващия, на родителите на осиновявания и на съпрузите на осиновяващия и осиновявания, както и мнението на родителите и съпрузите, поставени под ограничено запрещение или лишени от родителски права, и на настойника или попечителя могат да бъдат дадени пред съда лично или писмено с нотариално заверен подпис или чрез особен пълномощник.  Съдът може да призове и изслуша лично някои от тези лица, когато намери това за необходимо.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Писменото съгласие в случаите на пълно осиновяване се дава във форма по образец, утвърден от министъра на правосъдието.
Оттегляне на предварително даденото съгласие
Чл. 56а.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Родителят може да оттегли пред дирекция "Социално подпомагане" предварително даденото си съгласие за пълно осиновяване писмено с нотариално заверен подпис до започване на производството по осиновяване пред съда.  За оттеглянето се прилагат съответно изискванията на чл. 54, ал. 6 и чл. 56, ал. 3.
Осиновяване без съгласие на родителя
Чл. 57.  (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) По изключение осиновяване се допуска и когато родителят не е съгласен, ако той трайно не полага грижи за детето и не дава издръжка или го отглежда и възпитава по вреден за развитието му начин.   
(2) (Изм. - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Осиновяване без съгласие на родителя се допуска и когато той е оставил детето за отглеждане в специализирана институция и не го е потърсил в шестмесечен срок от деня, когато е трябвало да го вземе.
(3) В случаите по предходните алинеи родителят се призовава, за да бъде изслушан от съда.
Разрешение за вписване в регистъра на осиновяващи за пълно осиновяване
Чл. 57а.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) (1) Лице, което желае да осинови дете при условията на пълно осиновяване, подава писмено заявление до дирекция "Социално подпомагане" по постоянния си адрес за получаване на разрешение за вписване в регистъра.
(2) Дирекция "Социално подпомагане" извършва социално проучване на лицето по ал. 1 за годността му да осинови дете.
(3) Проучването се извършва в срок до три месеца от подаване на заявлението и съдържа информация за:
1.  личните данни на осиновяващия;
2.  здравословното състояние на осиновяващия;
3.  семейството на осиновяващия;
4.  личните данни на членовете на семейството му, както и данни за здравословното им състояние;
5.  икономическото и социалното положение на осиновяващия;
6.  мотивите за осиновяването;
7.  други обстоятелства от значение за осиновяването.
(4) За резултатите от проучването се изготвя доклад, въз основа на който директорът на дирекция "Социално подпомагане" в 7-дневен срок от представянето му издава разрешение на лицето по ал. 1.
(5) Отказът за издаване на разрешение може да се обжалва при условията и по реда на Закона за административното производство.
(6) Разрешението се издава за срок две години.  При промяна на обстоятелства от значение за издаване на разрешението лицето, което желае да осинови дете, е длъжно да информира дирекция "Социално подпомагане".  Ако промяната е от съществено значение, се извършва ново социално проучване и разрешението може да се прекрати по преценка на органа по ал. 4.
(7) Условията и редът за извършване на социалното проучване, както и условията и редът за издаване и прекратяване на разрешението за вписване в регистъра се уреждат с наредбата по чл. 53в, ал. 3.
Регистър на осиновяващи за пълно осиновяване
Чл. 57б.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) (1) Регионалните дирекции за социално подпомагане водят регистри на лицата, които желаят да осиновят дете при условията на пълно осиновяване.
(2) Лице, получило разрешение от дирекция "Социално подпомагане", служебно се вписва в регистъра на съответната регионална дирекция за социално подпомагане, а по негово искане - и в регистрите на други регионални дирекции.
(3) В регистъра се вписват номерът и датата на издаденото разрешение, както и информацията по чл. 57а, ал. 3.
(4) Условията и редът за водене и съхраняване на регистрите по ал. 1 се определят с наредбата по чл. 53в, ал. 3.
Съвет по осиновяване
Чл. 57в.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) (1) Към всяка регионална дирекция за социално подпомагане се създава Съвет по осиновяване.
(2) Съветът по осиновяване се състои от председател - директорът на съответната регионална дирекция за социално подпомагане, и членове - ръководителят на съответната специализирана институция, юрист, определен от областния управител, лекар, определен от териториалния орган по здравеопазване, педагог, определен от регионалния инспекторат по образование, и психолог, определен от дирекция "Социално подпомагане" по постоянния адрес на детето.
(3) Съветът по осиновяване определя за всяко дете от регистъра в регионалната дирекция за социално подпомагане подходящ осиновяващ съобразно поредността на вписването му в регистъра, неговите качества, дали не е бил определян за подходящ осиновяващ на друго дете и не е подал в срок молба за осиновяване, както и другите обстоятелства от значение за осиновяването.
(4) Регионалната дирекция за социално подпомагане писмено уведомява определеното по ал. 3 лице за детето и неговите данни, както и за условията, при които може да осъществи личен контакт с него със съдействието на съответната дирекция "Социално подпомагане" по постоянния адрес на детето.
(5) Регионалната дирекция за социално подпомагане уведомява писмено съответната специализирана институция, приемно семейство или лицата, които се грижат за детето, както и дирекцията "Социално подпомагане", за необходимостта от подпомагане на осиновяващия при осъществяване на личния контакт.
(6) В срок един месец от получаване на уведомлението осиновяващият, който желае да осинови детето, подава молба за осиновяване пред съда чрез регионалната дирекция за социално подпомагане.
(7) Регионалната дирекция за социално подпомагане изпраща на съда молбата за осиновяване заедно с цялата преписка в тридневен срок от получаването й и уведомява за това регионалните дирекции, в чиито регистри е вписан осиновяващият.
(Sunglasses В случай че определеното лице откаже предложението или не подаде молба за осиновяване в срока по ал. 6, Съветът по осиновяване в 14-дневен срок определя друг подходящ осиновяващ за детето.  Отказът или неподаването на молба се отбелязва в регистрите, в които е вписан осиновяващият.
(9) Ако в шестмесечен срок от вписването на детето в регистъра са определени поне трима осиновяващи и нито един от тях не е подал молба за осиновяването му или за него не е определен подходящ осиновяващ, и детето отговаря на изискването по чл. 136, ал. 2, съветът уведомява Съвета по международни осиновявания при Министерството на правосъдието за определяне на подходящ осиновяващ чужденец.  Това обстоятелство се отбелязва в регистъра на децата за пълно осиновяване.   
(10) Министърът на правосъдието, министърът на здравеопазването, министърът на образованието и науката и министърът на труда и социалната политика издават правилник за дейността на съвета по ал. 1.
Отбелязвания и заличавания в регистъра
Чл. 57г.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) (1) При изменение на обстоятелствата, вписани в регистъра, осиновяващият е длъжен да уведоми регионалната дирекция за социално подпомагане.
(2) В случаите по ал. 1 или служебно регионалната дирекция за социално подпомагане може да поиска ново социално проучване.
(3) При изменение на вписаните обстоятелства се извършва отбелязване в регистъра.
(4) Заличаване в регистъра се извършва по искане на осиновяващия, както и когато е отпаднала годността му за осиновяване.
(5) Отбелязването и заличаването се извършват по реда на чл. 57б.
Подсъдност
Чл. 58.  (Изм. - ДВ, бр. 11 от 1992 г., бр. 63 от 2003 г.) Молбата за осиновяване се разглежда от окръжния съд по местонахождението на регионалната дирекция за социално подпомагане, в чийто регистър е вписано детето, в 14-дневен срок от постъпването й.   
Решение по искането за осиновяване
Чл. 59.  (1) (Изм. - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Окръжният съд разглежда молбата за осиновяване в съдебно заседание при закрити врати и се произнася с решение, след като изслуша заключението на прокурора.  Решението се обявява в съдебно заседание и след влизането му в сила се изпраща служебно на общината по постоянния адрес на осиновителите, а когато са чужденци - на Столична община.
(2) Осиновяването се допуска само ако е в интерес на осиновявания.
Обжалване на решението
Чл. 60.  (Изм. - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) (1) Решението по чл. 59, ал. 1 може да се обжалва от прокурора и от лицата по чл. 54, ал. 1, т. 1, 2 и 4 пред апелативния съд в 7-дневен срок от обявяване на решението в съдебно заседание.
(2) В 14-дневен срок от постъпване на жалбата съдът в съдебно заседание при закрити врати се произнася с решение, което е окончателно.
Пълно осиновяване
Чл. 61.  (1) (Изм. - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) Осиновяването е задължително пълно, когато осиновяваният е:
1.  дете на неизвестни родители;
2.  оставен в специализирана институция с предварително дадено съгласие от родителите за пълно осиновяване;
3.  оставен в специализирана институция и не е потърсен в шестмесечен срок от датата, на която е трябвало да бъде взет.

# 27
  • Мнения: 487
Голямо четене падна от сутринта Grinning
Основно Семейния кодекс, Правилник за дейността на съвета по осиновяване, Наредба 4 за реда на водене на регистрите и май това е най-важното...

Вписване в регистъра
   Чл. 53г.  (Нов - ДВ, бр. 63 от 2003 г.) (1) За дете, настанено в специализирана институция с дадено съгласие от родителите му за пълно осиновяване или чиито родители са неизвестни, ръководителят на специализираната институция в тридневен срок от настаняването му уведомява писмено съответната регионална дирекция за социално подпомагане за вписването му в регистъра.
   (2) За дете, настанено в приемно семейство или при други лица с дадено съгласие от родителите му за пълно осиновяване или чиито родители са неизвестни, директорът на дирекция "Социално подпомагане" по постоянния адрес на детето уведомява писмено в тридневен срок от настаняването съответната регионална дирекция за социално подпомагане за вписването му в регистъра.
   (3) Извън случаите по ал. 1 дете, отглеждано в специализирана институция, което не е потърсено шест месеца след изтичането на срока, за който е настанено, може да бъде вписано в регистъра с решение на районния съд по местонахождението на специализираната институция.  Ръководителят на специализираната институция уведомява писмено в тридневен срок за това съответната регионална дирекция за социално подпомагане или съответния районен прокурор.
   (4) Извън случаите по ал. 1 - 3 дете, чиито родители са неизвестни, починали или лишени от родителски права, може да бъде вписано в регистъра с решение на районния съд по постоянния адрес на детето.  Настойникът, съответно попечителят, уведомява писмено за това съответната регионална дирекция за социално подпомагане или съответния районен прокурор.
   (5) Дете, което не е настанено в специализирана институция, в приемно семейство или при други лица, може да бъде осиновено при условията на пълно осиновяване, след като по искане на родителите бъде вписано в регистъра с решение на районния съд по постоянния адрес на детето.  Молбата се подава чрез регионалната дирекция за социално подпомагане по постоянния адрес на детето.  Към молбата се прилага писмено съгласие за осиновяване.
   (6) Уведомленията по ал. 1 - 4 и молбата по ал. 5 съдържат информацията, посочена в чл. 53в, ал. 2.
   (7) В случаите по ал. 1 - 5 уведомлението, съответно сезирането на съда, може да се извършва и от прокурора.

...ами ако не греша явно реда точно за тези деца които са оставени без съгласие за осиновяване е следния...ръководителят на дома след изтичане на шестмесечния срок трябва да сезира дирекцията по социално подпомагане и тя от своя страна да задвижи нещата, трябва да се мине през районни съд и чак тогава това дете се включва в регистрите за осиновяване.
Предполагам не откривам аз топлата вода, това сигурно се знае от всички ръководители по съответниия ред, но понятие си нямам къде точно се къса връзката. Явно дирекцията трябва да е най активна в случая, но при положение, че наистина един от родителите се появява на 5,6 месеца и с това започва да тече нов 6 месечен срок, и те не може да направят много.

.....dteneva изпревари ме Grinning, но не ми се трие, та го пускам  и аз.

# 28
  • sofia
  • Мнения: 7 477
i az puskaiki temata zxnam,che ne sam otkrila toplata voda,no triabva da razbera kakvi sa problemite i ot kade idvat.

vchera govorih s nikolko direktorki po telefona i se okazva ,che polojenieto e razlichno navsiakade.....
napr.V Pernik iavno problema e v sotzialnite slujbi tam.Vsichko se bavi sled informatzia podadena ot doma........

v drug dom direktorkata ne smogva s bebetata.Postoianno se osinoviavat i sotzialnite v tozi grad sa mnogo barzi i postoianno i davali zar da "dava bebetata" ;-)E,imalo problemi s etnosa Wink

dnes prodljavam za zvania,veroiatno problemite sa po raioni,a ne tolkova tzentralni.........

akoimate info ot niakoi dom,molia vi kazvaite Simple Smile




# 29
  • sofia
  • Мнения: 7 477
vite i tovs...........

 24 Октомври 2005
Масларова дари книжка с 1000 лв. на Преслав
24 часа, бр. 287, 21.10.05, с. 15, Лиляна Филипова 
  Запиши   Отпечатай   Изпрати на приятел
 


Осиновяванията трябва да се ускорят, смята социалният министър
Едномесечният Преслав, изоставен в кашон пред блок на ул. "Развигор" в София, вече има спестовна книжка. Дари му я социалният министър Емилия Масларова, която заедно с шефовете на Агенцията за социално подпомагане и всички експерти, ангажирани със случая, посети дома “Св. Иван Рилски Чудотворец" рано сутринта вчера. В нея са внесени 1000 лв. - 500 от екипа на социалното министерство и 500 от шефа на ДЗИ Емил Кюлев.

Държа човек от министерството да кръсти Преслав, каза министърът.

Масларова досега е кръстила 47 сираци. Някои вече са големи, изпращали сме ги войници, на други сме помагали за работа, разказа тя. Шефът на Агенцията за социално подпомагане Николай Ангелов пък го "ориса" да стане офицер или в краен случай социален работник.

Току-що нахранен и под-сушен, Преслав търпеливо понесе интереса на гостите и щракането на фотоапаратите.

Много спокойно дете е, засега е напълно здрав и вече е наддал с 1 кг, обясни шефката на дома д-р Маргарита Джурелова. Това обаче не значело, че може веднага да бъде осиновен.: Нужни били 5-6 месеца, за да се проследи дали няма да се прояви някое генетично заболяване. По закон осиновителите трябва да знаят всичко за състоянието на детето.

Процедурата стартира, Преслав е вписан в регистъра за осиновяване към * социалната дирекция в София, обясни шефката на съвета по осиновяване Ралица Москова. Тя гарантира експедитивност при подбора на родители.

В момента на ход е съдът, който трябва да потвърди решението за осиновяване, тъй като майката и бащата са неизвестни.

Преслав е от български произход, антропометричните белези са безспорни, обясниха от дома.

"Чудесен е", не спираше да повтаря Масларова и си спомни как преди 15 г. майка дошла при нея с молба да й помогне да види детето си, което дала за осиновяване като студентка. "Българите имат много силни, традиции, свързани с дома и семейството, и драмата на родители, изоставили рожбите си, е голяма - убедена е тя. - Такива жени мислят за децата си всеки ден, вглеждайки се във връстниците им."

Според Масларова майките у нас не говорят достатъчно със синовете си

за това колко е важно да си родител. А отговорността за това не била само на жената.

Министърът и екипът й отидоха и при останалите момченца и момиченца в дома и им подариха играчки. На занесените памперси и млека, естествено, повече се зарадва персоналът.

Вмоментавдома живеят 122 хлапета на възраст до 3 години. 40 от тях нямат дори половин годинка. Повечето са здрави и чаровни.

Будно момченце оживено размаха пръстчета пред министърката и остави у нея впечатление, че иска да става акордеонист. Сред едногодишните Масларова срещна своя съименничка, която плачеше, и се постара да я утеши, запявайки й "Хей, ръчички, хей ги две". Специално внимание получи и малката Татяна, която е с болно сърце и й предстои операция. Масларова разпита подробно и за малко момиченце на 9 месеца, което изглежда като новородено заради увреждане на белите дробове от недоносеност. Спомни си за малкия Иван от Ловеч, който се родил 800 г и преди години социалната служба му осигурила модерен за времето си кувьоз. А наскоро го видяла като първокласник. "Докато се обърнеш - и децата пораснали.

Семейният кодекс трябва да се промени, за да се ускорят осиновяванията, заключи тя. Сега съдилищата се бавели по 1-1,5 г.

Мотивирали се с това, че осиновените един ден могат да станат наследници и всичко трябвало да се изпипва, за да не се създават усложнени ситуации.

Иначе социалните служби действат бързо, твърдят от Агенцията за социално подпомагане. По новия ред децата, настанени в държавен дом, се дават за осиновяване, ако 6 месеца не бъдат потьрсени от биологичните си родители.

От началото на годината до 30 септември били осиновени 452 деца, като най-много са в Пазарджик, Стара Загора и Плевен. В регистрите обаче чакат още 2254 момчета и момичета, а по документи кандидатите да си осиновят дете са 3068.





 Нагоре
   
 
 
 




 
 
  Начало | За контакти | За нас
 
   
     
   © 2003 Фондация "Помощ за благотворителността в България". Всички права запазени   

Общи условия

Активация на акаунт