Скъпите университети

  • 165 141
  • 737
  •   1
Отговори
# 225
  • Мнения: 1 479
... държавата ни няма никакъв интерес да създава образовани млади хора.
Да НЯМА рържавата интерес, истина е. За мен България НИКОГА не е имала добро образование.
Образованието след 9.09.44 беше изключително ПАРТИЙНО и служеше на интересите на държавно-политическата партийна мафия.
Благодарение на СТРАХА от тоталитарния режим и неговото деспотично влияние се подържаше едно ниво от знания достатъчно за целите на режима.

виж: Затъпяване. Скритата цел на държавното образование на Джон Тейлър Гато
John Taylor Gatto
http://www.johntaylorgatto.com/underground/toc1.htm

Характерното на соц. образованието бе че акцентът  му се поставяше върху основното а колкото по нагоре вървяхте толкова по информационно вяло ставаше. На Запад по принцип е точно ОБРАТНОТО - малките деца не се натоварват с излишни неща а колкото по нагоре вървите толкова по сложно но ДИФЕРЕНЦИРАНО става образованието. С една дума като информационна и качествена затяженост  то КУЛМИНИРА при висшето образование.

След 9.11.1989  от свински социализъм стана свински капитализъм. Наследниците на диктатурата на цървула направиха от висшето образование бизнес а от по долните нива никой не се интересува с изключение на административните постове и бизнесът свързан с учебниците.
След като страхът изчезна настъпи  часът на "дерьмократията"  (разработена от другарите по руски образец) в който по план "няма никакъв интерес да създава образовани млади хора". Както е казал Мао - простия народ лесно се управлява или ако се изразя по "български" - "да го духа народа ".
На практика се получи ПЪЛНА девалвация не само на образованието но и на човешките ценности като система. Такава система е изключително важна ако се въведе ИСТИНСКА автономия  на вузовете, Ако я няма , а тя въобще НЕ СЪЩУСТВУВА ще се получи феодално управления, подобно на това отпреди 9.11.89, което е  и главната цел

От тук нататък ситуацията е ясна - всеки, който имам желание и амбиция да се образова и реализира бяга навън...
Няма друг начин.

Последна редакция: чт, 16 дек 2010, 16:56 от plamenhk

# 226
  • Мнения: 1 479
"Финландското образование:
Аз съм влюбена в този модел.
Надстройката зависи от базата. В случаят става дума за финландското общество - ХОМОГЕННО, екстремно силно дисиплинирано и съзнателно. Скандинавските общества са най силно развити не само в Европа но и в света и там реформи лесно се правят.
Ако разгледате географията на обществата в Европа  ще видите че колкото по на юг отивате толкова обществата стават по "диви". Същото важи и за посоката запад - изток. България се намира на югоизток т.е. на "пъпа на простотията".
Като прибавите религиозните и етническите "прибавки" (ислям+цигани), става ясно че държави като Албания/косово, Босна,  Македония и България ще бъдат между най "облагодетелстваните". Е, с такова тесто няма да направите образователният хляб който правят финландците. Simple Smile

Освен че маята за нищо не става ами и брашното е смесено с триците - и досега робуваме на социалистическата УРАВНИВИЛОВКА на учениците. Sad

При тази ГОЛЯМА ДИФЕРЕНЦИАЦИЯ на IQ в обществото е немислимо да се продължава по старият път т.е. трябва да се селектират умните и будни ученици в отделни и по малки паралелки. Когато интелектиалното ниво в един клас е почти еднакво много по лесно се работи с учениците, много повече и по труден материал може да се вземе. Или с други думи умните и амбициозните не требва да бъдат ограничавани за сметка на основната маса , още повече че техният %  е много малък.

IQ е генетически заложено в човека между 60-80% .След 9.09.44  голяма част от българската интелигенция бе физически ликвидирана  и обществото бе обърнато с "утайката" нагоре т.е. утайката стана каймак на обществото.  В продължение на годините на своето властване  тя си създаваше, без реална конкуренция,  своя "интелигенция". Вие как смятате, наследниците на "утайката" ще искат ли да променят правилата на играта ? Никога (поне в обозримо бъдеще)! Затова "реформи" може да има, но ПРОМЯНА нама да има Simple Smile
Ето една книга която говори за IQ и проблемите на  розвитие на държавата. Съветвам всички да я прочетат

"The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life"
http://www.indiana.edu/~intell/bellcurve.shtml
http://www.americancivilrightsreview.com/bellcurveillustration1.html
 
Благосостояние государства зависит от коэффициента умственного развития его населения  ("The Times", Великобритания)
http://www.inosmi.ru/world/20031114/199450.html

# 227
  • Мнения: 24 467
Идеята за малките /по брой ученици/ класове ми допада. В клас с 30 деца, селектирани, както у нас става, по "интересни" критерии, работата е не трудна, а невъзможна.
Няма работа с надарени деца /и то в областите, в които са наистина добри/, няма работа с изоставащи ученици. Няма "средно ниво" или то е такова, че би било обидно да го наречем "средно" за останалия свят. В крайна сметка у нас просто няма работа, имаме отчетени взети часове по план и някакви оценки, отразили по незнаен начин нещо незнайно. И дипломи. 
Един от цитатите, които дадох от линка, като такива, които се връзват с личната ми концепция, бе в тази насока- малък брой ученици. Така няма половината час да си говорим за кой какво е направил и да си губим времето, а ще се работи качествено.
Промяната няма кой да я направи. Тези, от които зависи, са не само незаинтересовани, но и неможещи и незнаещи. И мерак да имаха, с този капацитет няма да се получи. А мерак че няма- това е ясно.
Съгласна съм и с другото- че и преди 1989 г. образованието у нас не бе особено качествено, въпреки, че мнозина твърдят обратното. Работя с хора и много често с написани от тях "творения". Голяма част от тях са плод на тогавашната образователна система. Нищо /по-/добро не съм забелязала в хората, учили, да речем, през 70- те и 80-те г. на миналия век. Попадала съм на вопиющи умотворения и неграмотност, точно такава, каквато "чета" у настоящото поколение ученици.  За още по- ранни години вече не знам. Хората не могат да се придържат към въпроса, обект на обсъждане /такава ми е работата/, не могат да отделят важното от несъщественото, не могат да проумеят смисъла на написаното. Говоря за "онова" уж по- добре образовано поколение. По- предишното са вече хора- пенсионери.
Във Финландия, да речем, има и емиграция. Някак се справят там с нея. И не с геноцид или асимилация. Ние с нашите хора у нас не можем.

# 228
  • Мнения: 8 989
Да взема да поспамя и аз..
Образованието тук е коренно сбъркано като модел.
Децата седят на чинове един зад друг и НЕ общуват в часовете нито помежду си, нито с преподавателя. Те НЕ биват учени да разсъждават, НЕ се толерира прекъсването, докато "учителят" не си изпее песента, НЕ биват учени да мислят, да задават въпроси и да търсят отговори. Тук още от първи клас на по-любознателните деца им подрязват крилцата, НА ДЕЦАТА Е ЗАБРАНЕНО ДА РАЗГОВАРЯТ В ЧАС и в пети  клас, и в седми клас ТЕ ВСЕ ОЩЕ ВДИГАТ РЪКА с надежда да им разрешат да задават въпроси. Няма часове тип-дискусии, където учител и ученици да разговарят по някоя тема като равни.

Тук учител и ученик са като на война, единият е от едната страна - другият от другата.  Те не правят нещата заедно, все едно единият върши една работа, другият - коренно различна.
Тук децата НЕ се учат да се изразяват, а се учат да отмятат отговори в тестове, НЕ пишат стихове, вече май и песни НЕ пеят.
Тук учителите имат ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН материал, който трябва да предават, а децата имат ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН материал, който трябва да наизустяват.
Така е до 7 клас, за по-горните нямам наблюдения.
Може би има и училища, в които няма толкова "НЕ", ще се радвам да разбера кои са.

# 229
  • Мнения: 1 479
Няма работа с надарени деца
Според изчисления (пак американска работа) приносът на такива деца е най голям за държавата въпреки минималния им брой.  Докато има училища за деца с увреждания , училища за надарени деца няма. Във всеки по голям американски град такива училища има.

Промяната няма кой да я направи. Тези, от които зависи, са не само незаинтересовани, но и неможещи и незнаещи. И мерак да имаха, с този капацитет няма да се получи. А мерак че няма- това е ясно.

При нас навремето започнаха да създават училища за надерени деца (с IQ над 130), но както казва народа "бардак със стари ххх не се прави". Присъствах на едно такова събиране в столицата организирано от професорката която отговаря за тази организация. На въпроса ми какви нови методи* исползват при учението и в какви РЕАЛНИ учебни УСПЕХИ се изразява тази концентрация на такива деца тя не можа да ми отговори. Като пример посочих деца които учат в нормални училища (моето дете и едно детенце от съседният град) -  тези 2 деца събраха почти всички награди от математически състезания в няколко възрастови категории т.е награди от почти целият възрастов спектър на основните у-ща. Естествено "другарката" професор не можа да отговори на въпросите, защото цялата и дейност е почти проформа т.е. както навремето всичко върви отлично само на хартия.
* още в 1 клас на обучението американските надарени деца се учат да си разширят паметта а по късно се учат и бързо да четат - фоторийдинг

Попадала съм на вопиющи умотворения и неграмотност, точно такава, каквато "чета" у настоящото поколение ученици.  За още по- ранни години вече не знам.
Ако знаете аз какви чудесии съм срещал  Laughing Уникални звездочели идиоти Grinning

Да взема да поспамя и аз..
Това не е спам а ЕРЕС !!!  Вас трябва публично като Ян Хус да изгорят.
Анатема дважди, анатема трижди !!!  (3x прекръстване)
 Laughing Laughing Laughing

Дъшерята учи 2 г в частно средно училище в САЩ - там беше ТОЧНО така както го описвате. Групите по различните предмети са били между 3 и 12 човека. Почти всеки ден трябваше да прочетат по около 70-80 стр страничен материал и да напишат есе на някаква предварително зададена тема.  "Няма лабово" както обичаше да казва Първият Партиен и държавен ръководител навремето.
Там веднага си проличава кой, кой е.

Не за такава система са се "борили" другарите навремето, нито пък сегa се борят техните наследници.

Последна редакция: чт, 16 дек 2010, 16:43 от plamenhk

# 230
  • Мнения: 8 989
plamenhk, не съм сигурна, че мога да изразявам с точните думи това, което искам да кажа (все пак и аз съм продукт на това образУвание Wink), затова ще се възползвам:

Българският модел
Ако сме дали нещо на света - това е българският модел.
Той е - както Хеопсовата пирамида или Вавилонската кула - нашият принос в съкровищницата на човечеството.
Казано сложно - това е състояние на духа. Определен начин на мислене. Тип душевност.
Казано просто - обратното на всичко.
Колумб тръгва за Индия и открива Америка.
Ние тръгваме за Америка и стигаме в Индия.
Все откриваме Америка и все се оказва, че сме открили Индия.
Навсякъде по света в приказката на Андерсен кралят е гол.
У нас се получи обратното - кралят е облечен, а народът е гол. И гладен. И безработен.
Навсякъде по света считат лудите за свестни, но болни хора. У нас свестните считат за луди. Още от времето на Ботев.
Навсякъде по света дупките са предимно в сиренето.
У нас те са на ръководни места.
Там, когато стреляш по някого, той умира.
Тук, дори когато стреляш по друг, умира Алеко Константинов.
Там са велики народите.
Тук - Народното събрание.
Там от великото до смешното има само една крачка.
Тук няма никаква разлика.
При тях са свободни хората, а при нас - цените.
Това е българският модел.
Българският модел е по-лош от Бермудския триъгълник.
В Бермудския триъгълник нещата просто изчезват.
И знаеш, че ги няма.
При българския модел ги има, но не са те.
И не знаеш какво е.
Нарича се бензиностанция, но нито има бензин, нито ти сменят маслото, нито проверяват гумите, нито мият стъклата.
Знаеш само, че е най-високото на Балканите. Или най-широкото.
Според този модел българските джуджета са най-ниските в света, а българските мъже - най-мъжествените.
Българският модел е, когато мълчанието е злато, а преклонената главичка остра сабя не сече и по-добре яйце днес, отколкото кокошка утре, защото кроткото агне от две майки суче.
И когато отвличаме останките на Чарли Чаплин за откуп.
При българския модел селяните идват в града, за да купуват мляко, а гражданите отиват на село, за да прибират реколтата.
Българският модел е велосипед без педали, но с десет кормила.
И когато заводите произвеждат художествена самодейност.
Българският модел е продупчена и завързана с конец стотинка. За да се возим безплатно на асансьор и да говорим безплатно по телефон.
При българския модел няма девета дупка на кавала. Тя не е пробита. Пробита е направо десетата.
Българският модел е не аз да съм добре, а ти да си зле.
Българският модел е неунищожаем.
С него ще бъде свършено, когато всички отидем в Канада.
Както ще бъде свършено и със самата Канада.

в. "Култура" от 1 март 1991

Станислав Стратиев

# 231
  • Мнения: 1 479
Българският модел
Станислав Стратиев
Браво!!!    bouquet  Много точно и на мястото си!   superuu

и аз съм продукт на това образУвание Wink)

Ех, за съжаление и аз.  Sick

# 232
  • София
  • Мнения: 1 386
в. "Култура" от 1 март 1991

Но от всичко казано дотук ей това ме потресе най-много. Хора, та това са 20 години, а ние май сме си все същите.

# 233
  • Мнения: 1 479
А аз се интересувам от причините, но по- конкретно, без много общи приказки.
"От тук- насетне какво правим?"
Тъй като системата е МНОГО гнила и корумпирана, всякакви "реформи" без ОБЕКТИВЕН и НЕЗАВИСИМ контрол са АБСОЛЮТНО безмислени.

За да промените системата трябва да я ОБЕКТИВИЗИРАТЕ максимално - да намалите зависимостта на ученика от учителя при формирането на бележката. т.е  само оценките от тестовете да формират оценките.

Държавната издръжка на 1 ученик да се формира  главно от успеха т.е училищата да имат възможност да получават достатъчно пари и при по малък брой ученици, но с по голям успех.
Мотивацията трябва да бъде насочена към стремежа на реални знания  или с други думи  елитизация на училищата т.е. плащане за знания а не  както е сега плащане на "калпак".

За целта от 5 клас св въвеждат ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ  ОБЩОДЪРЖАВНИ годишни изпити по главните предмети, за всеки випуск  нещо като  Advanced Placement * за САЩ
* виж Advanced Placement ®
http://www.collegeboard.com/student/testing/ap/about.html

Тези изпити ще формират крайната годишна оценка по предметите. Фирмата която ще организира тези изпити ЗАДЪЛЖИТЕЛНО не трябва да е българска и да не е зависима от министерството  т.е с една дума да се копира американският опит.

На базата само на тези оценки да се формира сумата за издръжка на 1 ученик която държавата ще изплаща на дадено училище

В резултат добрите училища да имат паралелки до 15 човека, масата по 30 а "тъпанарите " да се гъчкат и по 40 ако трябва.

Учителите трябва да бъдат платени според УСПЕХИТЕ на учениците на училището с отделни бонуси за отделните учители ако класовете им са много добри.  И тези разлики в заплащането трябва да бъдат МНОГО големи.

Написах както искахте - "по- конкретно, без много общи приказки" Simple Smile

Последна редакция: чт, 16 дек 2010, 21:48 от plamenhk

# 234
  • Мнения: 51 030
plamenhk, образно казано всеки човек ( в смисъл на личност) се състои от разум и от сърце. Направи ми впечатление засилената активност в темата през последните дни и като прочетох написаното смело мога да заявя, че от позицията на разума не мога и не искам да ти противореча. Идеите ни и визията ни за нещата са почти идентични. Оценявам високо и настойчивостта, с която ти и дъщеря ти сте формирали и следвали стратегията си.
 
Но позицията на сърцето ми е друга. Не мога да разбера защо влагаш толкова злъч в постовете си. Не разбирам например какво конкретно в темата налагаше да си дадеш този колосален труд и да събереш всички тези унищожителни данни за Русия. Всички знаем за проблемите на Русия, но те нямат общо с темата. А и Русия (съвсем както и Китай например) е механичен сбор от два отделни свята, които нямат почти нищо общо, освен националността и езика. Да, единият свят е точно такъв, какъвто го описваш. Но има и една друга Русия, концентрирана в Москва и Петербург и за тях не казваш нищо. Намекваш колко ли ужасно би било руското висше образование. Сигурно е такова като цяло. Но ако искам да уча физика или математика, няма причина да не отида и в Московския университет, който и като цяло се издига в световната ранкинг система с всяка година, но в частност дипломите му по физика и математика се признават без забележки навсякъде по света. И не е нужно да съм комунистка (както би ме обвинил) за да оценя това. Също така не са били комунисти нито Пушкин, нито Лермонтов, нито Менделеев, нито Ломоносов, нито Циолковски... И ако Ленин и Сталин имат за какво да се извиняват на човечеството, то тези учени и поети нямат и не е редно да се обобщава, ако човек иска да е безпристрастен.


Както и да е, увлякох се, а само исках да кажа, че Русия няма място в тази тема. Карай по същество и с по-безпристрастна емоционално-политическа окраска и ще намериш повече привърженици.

# 235
  • Мнения: 1 479
Но позицията на сърцето ми е друга.
Ааааа, любов необяснима - за Русия винаги с любов (по определение).  Mr. Green

Не мога да разбера защо влагаш толкова злъч в постовете си. Не разбирам например какво конкретно в темата налагаше да си дадеш този колосален труд и да събереш всички тези унищожителни данни за Русия.
Още през лятото (23 Юли 2010, 08:23)  ви казах че "имате типично "руско" мислене"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=510385.75.

Връзката с Русия е косвена - нейните протежете унищожиха навремето България, унищожават я  и сега. Никой  НОРМАЛЕН човек няма да се засегне от такава информация (45г ни я даваха красная Русия  за пример) .При нас Русията  се свързва САМО с негативизъм / ирония. Говоря за официалните масмедии които по принцип са доста сдържани. а колкото до народа .... той я обича както козата нож.   Mr. Green
Затова не мога да разбера вашата "загриженост"  за имиджа чужда държава донесла толкова беди на България. То заради нейните възпитаници, управлявали/управляващи  държавата,  си гоним децата  от домовете. Cry
Няма други причини за любов/уважение към Русия освен личностните от типа  "благодарение на съветските другари дядо ти закачи цървулите на пирона и  стана Голям Човек".  

Но има и една друга Русия, концентрирана в Москва и Петербург и за тях не казваш нищо.
Какво да кажа - когато фактите говорят и боговете мълчат:

Президент США Джордж Буш носит скромные по меркам российских олигархов часы известной американской марки Timex модели Indiglo всего за 50 долларов  Sad
http://riw.ru/theme14606.html

Американски бедняги , докато руските другари държат нивото:

В коллекции Путина часы разных марок:Patek Philippe Perpetual за 60 тысяч долларов,. Calatrava - 20 тысяч долларов,, Breguet Marine -  15 тыс. долларов, Blancpain Leman Chrono Flyback - 15 тыс. долларов
http://style.rbc.ru/luxury/2007/02/16/24592.shtml

С една дума богата държава , хубави хора  Mr. Green

няма причина да не отида и в Московския университет, който и като цяло се издига в световната ранкинг система с всяка година
Да, да, дори не е "растеж на място", напротив,  уверено върви НАГОРЕ по стълбата която води надолу.    От 2004 г Moscow State University когато е бил на 66 място се е "издигнал" чак на 77 през 2009г   Mr. Green
Там где есть зипун, лапти, сивуха и кислая капуста  - там гении рождаться.   superuu

ПС. Харесва ми интерпретацията която влагате в думата "ИЗДИГА" - това си е чиста соц стъкмистика. Simple Smile

Карай по същество и с по-безпристрастна емоционално-политическа окраска и ще намериш повече привърженици.
Ах, эта загадочная русская душа! Ну не как ей не понять.  Mr. Green

ПС. Шегувам се, но все пак прочетете тази книга

"The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life"
http://www.indiana.edu/~intell/bellcurve.shtml
http://www.americancivilrightsreview.com/bellcurveillustration1.html

From Wikipedia, the free encyclopedia
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve

От нея ще ви стане ясно защо никъде по света негри и комунисти не са направили нормални държави/общества.

Последна редакция: пт, 17 дек 2010, 08:33 от plamenhk

# 236
  • Мнения: 51 030
Пламене, ти си осакатен и отровен човек. Нямам какво да обсъждам с теб, то се вижда, че няма да намерим общ език. Но поне се придържай към темата. А какво мислиш за мен ми е абсолютно безразлично. В защита на комунизма не съм писала нищо. Казах, че Русия не е само износ на революция, а е дала на света и други неща. САЩ са велика сила, но поети като Пушкин нямат и няма и да имат.

# 237
  • Мнения: 24 467
Смятате, че Пламен търси привърженици? За какво?
На мен не ми е нужен Пламен, за да имам някакви мои лични убеждения. Но пък чета информацията, която той и други дават, защото някои от целите ми се покриват с целта на темата.
Не говоря за политика, за нея има други теми, говоря за система на образование-у нас и в чужбина, т.к. тук, за темата, това ме интересува.

Последна редакция: пт, 17 дек 2010, 09:00 от Judy

# 238
  • Мнения: 51 030
Смятате, че Пламен търси привърженици? За какво?
На мен не ми е нужен Пламен, за да имам някакви мои лични убеждения. Но пък чета информацията, която той и други дават, защото някои от целите ми се покриват с целта на темата.
Не говоря за политика, за нея има други теми, говоря за система на образование-у нас и в чужбина, т.к. тук, за темата, това ме интересува.

На теб ще отговоря. Ако прочетеш началото на постинга ми ще видиш, че самата аз споделям мнението на Пламен практически по всички стратегически въпроси за образованието. И по същество нямам възражения. Възраженията ми са за други неща. Иначе даваната от него информация е вярна и ценна. Но не случайно във всички форуми, където се е подвизавал Пламен, (можеш да потърсиш в нета) накрая се стига до скандал.

# 239
  • Мнения: 24 467
Прочетох всичко, преди да пиша.
Не познавам Пламен от друго място, освен от тази тема и пропускам политиката нарочно. Нека се върнем на образованието. Той сравни нашите резултати с тези, на Русия, целта бе да се опита да даде представа къде сме ние. А аз от години се притеснявам от нашето положение, то никак не е завидно. Сама стигнах до убеждението, че мога и съм длъжна да помогна на децата си поне, т.к. очевидно у нас няма да се направи нищо- нито за образованието, нито за останалите сектори, до които всеки гражданин опира рано или късно.
Да оставим политиката, наистина, няма смисъл.

Общи условия

Активация на акаунт