промени в приема за СМГ

  • 91 917
  • 935
  •   1
Отговори
# 75
  • София
  • Мнения: 1 154
Наредбата за прием в СМГ е поправена. Peace Вече е ясно, че се взима резултата от областния кръг при формиране на оценката на детето и че първото място от националния кръг носи прием без изпит.

# 76
  • Мнения: 52 340
А какви са практиките за прием в средни училища в Германия, да речем? В V клас?
Защо в редица държави няма такова стълпотворение при кандидатстване за средно учебно заведение, особено в V клас?
Аз продължавам да поддържам идеята за всеобщ държавен изпит, щом системата ни е такава, че за определени училища има повече кандидати. Пък нека има отчитане на участия от състезания, "за" съм. Имам деца, завършили VІІ клас тази година, приети именно поради доброто си представяне на матура без посещаване на курсове. Все повече ще ги има, ако условията за матурата са ясни. И ако не се искат знания, които не се преподават в училище. Достатъчно е структуриране на задачите на групи по трудност. Без друго още в ІІІ клас децата закъсват на задачи от задължителния учебен материал.
Олигархията има полза да поддържа слаби и силни училища, очевидно е.
На мен статиите ми харесаха.

И така, сготвих манджата и ми остана време да прочета статиите. И да ти кажа, като цяло съм съгласна с написаното в тях. Обаче не ти ли прави впечатление разликата в мащаба?
В Икономическия институт кандидатстват колко, 5000 младежи? От тях на курсовете, които гарантират "сигурно приемане", ходят 30, 50, 100 най-много. Няма проблем да пробуташ тези младежи. В СМГ нещата са съвсем различни. Броят на посещаващите курсовете и броят на кандидатстващите са приблизително равни. Очевадно е, че при това положения няма как посещението на курс да гарантира "сигурно приемане", защото местата са няколко пъти по-малко от курсистите. От където следва, че да се запишеш на курс не ти гарантира нищо друго, освен преподаване на по-висша материя.

Освен това в статията има и спекулации - видиш ли, в САЩ изпитът бил само САТ, той бил много лесен и всеки влизал. Хайде де Joy Тези, които искат да влязат в елитните университети (и там има такива) си скъсват задниците от подготовка, защото в Харвард далеч не се влиза само с положен САТ Whistling
А реформата у нас не се случва, защото не само тази "образователна олигархия", а направо казано никой не иска да се случи - нито родителите, нито децата, нито политиците, нито училищата и ВУЗ-овете..
Пък това, дето университетите са станали машини за правене на пари, а не за наука, е ясно на всеки и си има свои корени, но настоящата тема не е за това. Настоящата тема е точно и само за изпитите в СМГ.

П.П. За да спреш с намеците тържествено се заклевам, че по съвсем обективни причини детето ми никога не се е явявало на изпит за приемане в СМГ, няма и да се явява тепърва за прием след 4 клас, пак по обясними причини. С други думи говоря и споря заради принципа, а не от интерес.

# 77
  • Мнения: 24 467
“И така, сготвих манджата и ми остана време да прочета статиите.”

Остава да смениш гумите на аХтомобила- зима иде, за петък може да са ти нужни.

“И да ти кажа, като цяло съм съгласна с написаното в тях. Обаче не ти ли прави впечатление разликата в мащаба?”

Мащабът няма много общо с темата- ей-на, писах, колко държавичка е нашата- в учебника на сина е един мащаб, на стенната карта- друг, но си е все една и съща. Питах се по този повод, ако й резнат от към юг едно парче, например, на коя карта ще се отрази? На тази, в по- големия, или на тази, в по- малкия мащаб?

Освен това в статията има и спекулации - видиш ли, в САЩ изпитът бил само САТ, той бил много лесен и всеки влизал. Хайде де  Тези, които искат да влязат в елитните университети (и там има такива) си скъсват задниците от подготовка, защото в Харвард далеч не се влиза само с положен САТ  

Вярно ли искаш да кажеш, че в Харвард преподавателите организират частни уроци и кандидатстудентски курсове, на които преподават “по- висша” от изучаваната в училище материя, която се иска да бъде пресъздадена от кандидат- студентите на едни организирани от същото учебно заведение изпити за прием? Ако да- дай инфо, линкче, доста хора ще се запишат, вероятно.
Аз питах и за Германия- как се приемат там деца в средно и още повече- основно училище? Как се организират при тях частните уроци и курсове? Е, приемам споделен опит и за други братски европейски страни, няма да се сърдя, ако не е точно за Германия.


"А реформата у нас не се случва, защото не само тази "образователна олигархия", а направо казано никой не иска да се случи - нито родителите, нито децата, нито политиците, нито училищата и ВУЗ-овете."

А то в статиите е разяснено защо не се случва. И вината е посочена не само като такава в олигархията. Последната се възползва /и сама създава от години/ от благоприятните условия у нас, от плодородната ни почва. Почва се с родителите от преди 40 години у нас, нямащи доверие в силите и уменията на собствените си деца…

"Пък това, дето университетите са станали машини за правене на пари, а не за наука, е ясно на всеки и си има свои корени, но настоящата тема не е за това. Настоящата тема е точно и само за изпитите в СМГ."

Именно, има твърде общо с приема в СМГ и с всички останали учебни заведения, ползващи такава система за прием, но това го писах няколко пъти. Та ако се върна пак на мащаба- да напомня правилото: Това, което важи за по- голямото, се отнася и за по- малкото. Там, където са създадени условия за корупция, тя се проявява. Ако има почва благодатна, ще се намери плевел да се самозасади. Ако условията за прием в учебното заведение Х съвпадат с тези при У, то аз не намирам никаква логика издънките в Х да не се получат и в У, само дето на едно място ще се замажат навреме, на друго могат да се видят, преди да се замажат. Целта не е да се замазват, обаче, а да се изкоренят, щом се установят. И ако таз година има издънка в У и условията да се появи тя не се изчистят из основи, аз хич нямам надежди, че следващи години няма да има издънки от същия тип. Може да се замажат, но е нормално да се очакват. Чиста практическа човешка логика. СМГ не е свещена крава /освен за трудещите се там и за родители на обучавани там деца, макар и не за всички/, там не работят светци и ангели, последните са на едни други места. Отличията нямат нищо общо с бистрения въпрос. Те само замазват очи. Всяка система, организирана от хора, страда от грешките, допускани от тях. Еле пък ако са умишлени- със сигурност.

"П.П. За да спреш с намеците тържествено се заклевам, че по съвсем обективни причини детето ми никога не се е явявало на изпит за приемане в СМГ, няма и да се явява тепърва за прием след 4 клас, пак по обясними причини. С други думи говоря и споря заради принципа, а не от интерес."
 
Е, превърна го в “Искрено и лично”, звучи едно такова… гузно и негонено. Какви деца твои- не съм се вълнувала от това имаш ли, нямаш ли, къде са те, ти къде си. Нали и аз на това наблегнах- на принципа. За него пиша. Съвсем по темата.

# 78
  • Мнения: 52 340
Аз спирам - май досадихме на всички. Всеки може да си направи изводите и от написаното до тук. И за разлика от някои хора, като кажа "край", нямам предвид да нашляпам още няколко постинга след това  Mr. Green

# 79
  • Мнения: 24 467
Не знам накой да е обещавал да не пише в темата, а да не е спазил обещанието си.    Laughing

Обещавам- за последно го пиша, който искал и могъл- разбрал:
"...до какво принципно могат да доведат корупционните практики, заложени в конкурсните условия изначално..."...



Ф.Д. го заяви другото, не аз. Гледам- спазва си обещанието.

# 80
  • Мнения: 125
Днес е 8-ми, кога ще благоволи г-жа учителката да пита кои деца искат да се явят на Софийския математически турнир на 23-ти октомври? Аз ли трябва с писмото от Ваня Кастрева до всичките директори на училища в София да ходя и да ги питам - абе вие списък на желаещи ще правите ли, няма ли да правите? Гледам срокът на училището е до 20-ти, много лежерно нещо я карат.

# 81
  • Мнения: 107
Днес е 8-ми, кога ще благоволи г-жа учителката да пита кои деца искат да се явят на Софийския математически турнир на 23-ти октомври? Аз ли трябва с писмото от Ваня Кастрева до всичките директори на училища в София да ходя и да ги питам - абе вие списък на желаещи ще правите ли, няма ли да правите? Гледам срокът на училището е до 20-ти, много лежерно нещо я карат.

и при нас никакви индикации  Tired, но имаме родителска среща другата седмица и ще въпросна какви ги предвиждат за тази учебна година....

# 82
  • Мнения: 3 090
Включвам се и аз в темата.

И ние тръгнахме на курсове - от тази година.

Смятам, че промяната в приема, направена в последния момент е неправилна и поставя децата в неравностойно положение.

Реално децата, чието родители не са хиперамбициозни, не ходят на курсове и състезания от 3-ти клас са в по-лоша ситуация. Наредбата е приета на 14.09, а първото състезание на 23.10. Нямат никакво време за подготовка.

Но нещо по-съществено - тази наредба ми се струва, че не е законосъобразна. Проучвам въпроса. Има ли юристи, за да ударят едно рамо? И ако се отмени наредбата  (обяви за недействителна) - какво се случва?

# 83
  • София
  • Мнения: 224

Благодаря ти, VAVA, за информацията!   bouquet Както не знаех, че трябва да се кача на първото занятие в кабинета /въпреки, че бях там в 7:40 /.
Приветствам новият регламент!
Та нали СМГ търси таланти, а не моментно подготвени личности! Таланта се доказва цяла /дори не само една/ година. Хайде спирам да пиша до тук. Живот и здраве след 25 юни ще пиша отново!
Късмет на всички доброжелатели!!!  bouquet

# 84
  • София
  • Мнения: 1 659
Реално децата, чието родители не са хиперамбициозни, не ходят на курсове и състезания от 3-ти клас са в по-лоша ситуация. Наредбата е приета на 14.09, а първото състезание на 23.10. Нямат никакво време за подготовка.

Всъщност според мен наредбата облагодетелства децата с истински талант и интерес към математиката, независимо дали родителите им са хиперамбициозни или не.
Такива деца, вече в 4 клас, би трябвало да са ходили на поне едно състезание по математика, и то по собствено желание, а не защото родителското тяло не
може да си представи детето да учи на друго място, освен в СМГ. От позицията на родител, чието по-голямо дете учи в СМГ, повтарям това, което и други родители преди мен са писали -
трудното идва след като детето започне в 5 клас в СМГ. Затова е и цялата цедка - часовете са много, математиката е по два часа всеки ден, домашните за следващия ден са огромни,
преподаването е на високо ниво, но и изискванията към учениците също. Дете, което зорлем е научило наизуст няколко типа задачи
и начина на решаването им просто ще се чувства не на мястото си там.

Писала съм и преди - дъщеря ми беше приета, след като кандидатства почти на шега (защото нейни приятелчета кандидатстваха),
без да е ходила на курсове. Познавам и други деца от нейния клас, както и от приетите тази година, които не са ходили на курсове.
Но всички тези деца от малки ходят по състезания, просто защото математиката им се отдава.

Синът ми е четвъртокласник тази година и също ще опита да продължи обучението си от 5 клас в СМГ.
Не е ходил на курсове от 3-ти клас, но не е пропускал състезания в 3 клас, защото му е интересно и обича да се изявява (с променлив успех Simple Smile)
Записах го на курс в 4-ти клас, но ако не го приемат, няма да е защото е бил в "по-лоша ситуация", а защото не е показал, че мястото му е в СМГ.

Успех на всички на 23.10 и не само   bouquet

# 85
  • Мнения: X
Аз не съм от София и детето ми няма да кандидатства в СМГ, но намирам това  определение
Реално децата, чието родители не са хиперамбициозни, не ходят на курсове и състезания от 3-ти клас са в по-лоша ситуация. Наредбата е приета на 14.09, а първото състезание на 23.10. Нямат никакво време за подготовка.
за, меко казано, обидно.
Кармела го е казала много добре.

# 86
  • Мнения: 939
Аз не съм от София и детето ми няма да кандидатства в СМГ, но намирам това  определение
Реално децата, чието родители не са хиперамбициозни, не ходят на курсове и състезания от 3-ти клас са в по-лоша ситуация. Наредбата е приета на 14.09, а първото състезание на 23.10. Нямат никакво време за подготовка.
за, меко казано, обидно.
Кармела го е казала много добре.

Изцяло подкрепям мненията на Carmela Biscuit  и Дидева.

Не се заблуждавайте - никоя родителска амбиция не може да накара насила едно дете в който и да е клас да се подготвя и ходи години на ред на математически състезания и да се представя добре на тях.

На математическите състезания ходят деца от първи до дванадесети клас. Били сте близо до тях? Усещали ли сте страстта на тези стотици деца към математиката? Oценявате ли времето и усилията им за подготовка? Знаете ли, че за тях състезанията са място, на което да покажат какво са научили, да се сблъскат с нови загадки, да ги решат и да получат оценка и награда за многогодишните си усилия?

Нищо нередно не виждам в това математическите гимназии да подбират именно такива деца с изявен интерес и доказани матемически способности. Ако при някое дете интересът дойде по-късно, то може да се докаже в изпитите след 7-ми клас и тогава да влезе в математическа паралелка.

# 87
  • Мнения: 3 090
Реално децата, чието родители не са хиперамбициозни, не ходят на курсове и състезания от 3-ти клас са в по-лоша ситуация. Наредбата е приета на 14.09, а първото състезание на 23.10. Нямат никакво време за подготовка.

1. Хиперамбициозен родител за мене не е обида, аз самата усещам, че се трансформирам от загрижена към амбициозна.

2. Не съм против състезанията, не съм против най-изявените на национални състезания (или както се наричат) да влизат без изпит.

3. Против съм резултатите от 5 подбрани състезания задължително да се вземат за класирането, защото това е:
  а. нечестно и  дискриминиращо;
  б. незаконосъобразно.

Доказателство:
на т. а нечестно и  дискриминиращо:

Писала съм и преди - дъщеря ми беше приета, след като кандидатства почти на шега (защото нейни приятелчета кандидатстваха),
без да е ходила на курсове. Познавам и други деца от нейния клас, както и от приетите тази година, които не са ходили на курсове.
Но всички тези деца от малки ходят по състезания, просто защото математиката им се отдава.

Нововъведението ще намали шансовете на деца като дъщерята на Carmela Biscuit - талантливи и знаещи математика, но не знаещи правилата достатъчно рано, за да се явят точно на тези 5 състезания, а не на някои други. Защото тези, които отидат само на последния изпит губят до 31 %. Да поговорим за техните шансове, на тези талантливи и знаещи деца.  

Само не ми обяснявайте как  всички деца в 3-ти и 4- ти клас ровят в нета, обсъждат с приятели на детската площадка на кои точно състезания по математика да се явят. След това, ако тези 5 състезания не се провеждат в тяхното училище, отиват сами да се запишат със спестените от закуски пари, явяват се сами и т.н.

Не знам колко е сумарната такса за тези състезания и всички разходи за участие, но защо не се замислите, че има талантливи деца, чиито родители по-трудно ще отделят пари за 6 "проверки на способности", вместо за една?

Това, което исках да кажа е, че т.нар Наредба поставя в неравностойна ситуация част от талантливите деца, чиито родители не са проявили интерес по темата достатъчно рано.

т. б незаконосъобразна
мили дами наистина съм силно учудена, че се раздразнихте от израза хиперамбициозни родители, а не обърнахте внимание на тази възможност елитно училище да приема деца по начин, който не отговаря на законите на нашата държава.
Засега няма да пиша юридическа обосновка, защото още проучвам и защото мястото й не е във форум. И защото не знам каква би била цената на "победата" - ами ако се окаже, че в резултат на всичките ми усилия тази система се отмени и вече е късно (по закон) да се приеме нова - какво става?

Ангелът и дяволът се борят у мене. Ангелът крещи - ако е незаконно, трябва да се отмени, а дяволът се усмихва - защо ти е да се бориш със системата, какво като е незаконосъобразна, я си гледай само своето дете, решавайте си задачите и си свиркай, к'во ти пука за другите. newsm78

Между другото преди 5 години водих същия спор за "спонсорските паралелки" на СМГ въведени от Ненчев. Детето на приятел беше прието в такава. Не вярваше, че може да е незаконно и да се прави с години. Предпочете да плати. 2-3 години по-късно един репортаж реши спора ни много бързо.

И накрая - няма смисъл да ме агитирате за СМГ, познавам го отвътре - аз го завърших (преди доста години), след това го завършиха мои близки, децата на повечето ми съученици минаха (5-7 клас) или още учат там.
И целият този пост до голяма степен се дължи на това, че съм завършила СМГ - прецизност, проверка на фактите и чувство за справедливост. Понякога ми помагат, понякога ми пречат.

Успех и от мене на всички деца.

# 88
  • Мнения: 939
Защо не е "нечестно"?

Нечестно е неточен термин и не би трябвало да спорим около него - за вас тази наредба е нечестна, за мен е нечестно децата с изяви да не получават допълнителни точки за постиженията си до сега. Нечестно към децата беше и това, което се случи тази година в СМГ, когато стана ясно, че приемът при стария регламент може да бъде манипулиран безнаказано.

Защо не е "дискриминиращо"?

Дискриминиращо означава, че се ограничава възможността за прием на определена група деца. Такова ограничение няма - всеки може да отиде на тези състезания. Да, има такси, но не може да ме убедите, че тези 30-40 лева за изпитите общо през годината са нещо, което за масата семейства е ограничение и спирачка за участие.

Защо не е "незаконообразна"?

Не съм юрист, но не съм чувала за закон или друг нормативен документ, който да е нарушен от тази наредба. Между другото, във Варненската МГ отдавна приемат по тази схема  (http://www.mgberon.com/html/spage.php?p=after4) и досега не са били упреквани в незаконообразност.

# 89
  • Мнения: 2 400
Добре де, СМГ не е ли учебно заведение? Това не НАСА, където ги приемат вече научени, за да могат да си се доразвиват и ескпериментират.  Mr. Green
Не е вярно и, че талантливите деца сами ходях по състезанията, никак даже.

Общи условия

Активация на акаунт