Ще чета...утре...утре...утре!

  • 2 629
  • 38
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 4 841

Всеки ден срещам деца, чиито родители нямат отношение към четенето като към средство за разширяване на кръгозора. Трябва ли просто да повдигна рамене и да си кажа: " Е, аз мойто си го научих да чете. Какво ми пука, че родителите на съседското дете работят по 12 часа и не успяват да му обърнат внимание.  Да се оправят!


Да предположим, че не трябва. Какво следва?

# 16
  • Мнения: 1 615
И на мен ми се струва, че все по-малко хора имат отношение към четенето. А такива хора няма как да създадат подобно отношение у децата си. Но, честно казано, да, вдигам рамене, казвам си, че не е моя работа и мисля само какво мога да направя за своето дете.

# 17
  • София
  • Мнения: 1 783
Цитираното проучване няма връзка с четенето на книги, а с четенето изобщо. Независимо от хартиен или електронен носител, децата не могат да четат с разбиране и да извличат необходимата информация от текст и да я обработвет.
Това няма връзка само с четенето на книги, обичането на книги, купуването на книги и свободно време за четене или възпитаване на навици за четене.

Децата се мотивират с личен пример, със събуждане на интерес - с ходене на театър, в музеи, сред природата, с творчески занимания, с обръщане на внимание, с разговори, с поднасяне на информация - интересна  и по подходящ начин, с минимум работещ телевизор в дома и с още много други неща.

# 18
  • Мнения: 16

Децата се мотивират с личен пример, със събуждане на интерес - с ходене на театър, в музеи, сред природата, с творчески занимания, с обръщане на внимание, с разговори, с поднасяне на информация - интересна  и по подходящ начин, с минимум работещ телевизор в дома и с още много други неща.


И на мен ми се струва, че все по-малко хора имат отношение към четенето. А такива хора няма как да създадат подобно отношение у децата си. Но, честно казано, да, вдигам рамене, казвам си, че не е моя работа и мисля само какво мога да направя за своето дете.



Всеки ден срещам деца, чиито родители нямат отношение към четенето като към средство за разширяване на кръгозора. Трябва ли просто да повдигна рамене и да си кажа: " Е, аз мойто си го научих да чете. Какво ми пука, че родителите на съседското дете работят по 12 часа и не успяват да му обърнат внимание.  Да се оправят!


Да предположим, че не трябва. Какво следва?



В близкият център за работа с деца има клубове по интереси ( история, геотрафия, математика), но те са вече за пораснали деца. Защо да няма и клуб по четене (1- 4 клас), където децата ще четат, разказват, интерпретират новите за тях истории, ще търсят начин да ги представят чрез музика, танц, пантомима? Защо тези клубове да не канят млади автори за деца и илюстратори и да се организират срещи?
По- различно е от училищната занималня. Simple Smile
Така Ванчо, чиито родители са в Италия на гурбет, а баба му  дето го гледа, само мърмори, ще има възможност да прочете някоя приказка в повече (на Джани Родари, например) и неусетно четенето за него ще е не само хоби, но и средство за развитие на вътрешния му потенциал.
Какво ще кажете?

# 19
  • София
  • Мнения: 1 783
Ще кажа, че пак зависи от родителите. Да насочат детето, да го заведат. Възможности има и в момента.

# 20
  • Мнения: 16
Независимо от хартиен или електронен носител, децата не могат да четат с разбиране и да извличат необходимата информация от текст и да я обработвет.


Как да не могат? Могат.
Ако текстът е съобразен с възрастта, естествено че го разбират и го използват в своя полза.
Въпросът е да се научат постепенно да боравят с по- сложни текстове и на 12 да четат спокойно романи, а не да мрънкат, че е трудно, нямало картинки или комиксите са за предпочитане.

Нали не е нужно да ви убеждавам, че има деца, които на 12год. са прочели само откъси от Пипи?

# 21
  • Мнения: 16
Ще кажа, че пак зависи от родителите. Да насочат детето, да го заведат. Възможности има и в момента.

Да, несъмнено има възможности. Но ако този клуб се организира в училищната библиотека, ще е много по- лесно за родителите, нали?

# 22
  • София
  • Мнения: 1 783
Ще бъде, но както вероятно знаете, много училища просто нямат работещи библиотеки. Делегираните бюджети на училищата позволяват на директорите да се освобождават от разходи за цял щат библиотекар, педагогически съветник...

eva_biro, по въпроса с четено и разбирането, си позволявам да твърдя, че не сте наясно със същността на проблема, а точно той е училищен и се корени в образователната система и начина, по който на децата в българското училище се преподава и от това, какво се изисква от тях да знаят  и умеят.

И понеже имам чувството, че се въртим в безсмислен разговор, мисля да се оттегля от него.

# 23
  • Мнения: X
Нали не е нужно да ви убеждавам, че има деца, които на 12год. са прочели само откъси от Пипи?
А нужно ли е ние да те убеждаваме, че има и такива, които са прочели Пипи на шест? Тук пишат повече родители, които са грамотни, интересуват се от това, какво правят децата им, общуват с тях и им помагат. Дълбоко се съмнявам, че мърморещите баби списват тук.

Защо да няма и клуб по четене (1- 4 клас), където децата ще четат, разказват, интерпретират новите за тях истории, ще търсят начин да ги представят чрез музика, танц, пантомима? Защо тези клубове да не канят млади автори за деца и илюстратори и да се организират срещи?
По- различно е от училищната занималня. Simple Smile
Но силно наподобява часа за извънкласно четене. Идеята не е лоша, но ми се струва, че на подобни срещи пак ще отидат децата, които обичат книгите, а не предпочитащите телевизора и компютъра( които също могат да бъдат използвани и за образователни цели, например).
Виждала ли си това?
Добре де, от нас какво се очаква? Да се втурнем по училищните библиотеки, за да организираме нещата или да подкрепим някоя подписка? Без да омаловажавам книгите и четенето, ще цитирам една потребителка по повод написаното в друга тема:
Цитат
Не бях обърнала внимание, но сега като видях поста погледнах - поредният потребител, регистрирал се за някаква си своя кауза използва форума.

# 24
  • Мнения: 1 615
На този етап бих била доволна, ако учителките на пробутват готови клишета на въпроса 'какво е искал' да каже автора, а оставят поне децата с някакво мнение да го изложат, макар и в типичния за 8-9 годишните нескопосан стил...

# 25
  • Мнения: 16
На този етап бих била доволна, ако учителките на пробутват готови клишета на въпроса 'какво е искал' да каже автора, а оставят поне децата с някакво мнение да го изложат, макар и в типичния за 8-9 годишните нескопосан стил...

Аз също.

# 26
  • Мнения: 16
Нали не е нужно да ви убеждавам, че има деца, които на 12год. са прочели само откъси от Пипи?
А нужно ли е ние да те убеждаваме, че има и такива, които са прочели Пипи на шест? Тук пишат повече родители, които са грамотни, интересуват се от това, какво правят децата им, общуват с тях и им помагат. Дълбоко се съмнявам, че мърморещите баби списват тук.

Защо да няма и клуб по четене (1- 4 клас), където децата ще четат, разказват, интерпретират новите за тях истории, ще търсят начин да ги представят чрез музика, танц, пантомима? Защо тези клубове да не канят млади автори за деца и илюстратори и да се организират срещи?
По- различно е от училищната занималня. Simple Smile


Но силно наподобява часа за извънкласно четене. Идеята не е лоша, но ми се струва, че на подобни срещи пак ще отидат децата, които обичат книгите, а не предпочитащите телевизора и компютъра( които също могат да бъдат използвани и за образователни цели, например).
Виждала ли си това?
Добре де, от нас какво се очаква? Да се втурнем по училищните библиотеки, за да организираме нещата или да подкрепим някоя подписка? Без да омаловажавам книгите и четенето, ще цитирам една потребителка по повод написаното в друга тема:
Цитат
Не бях обърнала внимание, но сега като видях поста погледнах - поредният потребител, регистрирал се за някаква си своя кауза използва форума.


Ле- ле, вади патлаците! #2gunfire #2gunfire
 Laughing Я, се успокой! Просто си споделях идеята.
Тук място за определен кръг майки ли е?
А ти за какво пишеш тук?

Да, знам за издателство "Точица".
 

# 27
  • Мнения: X
Патлаците бяха извадени тук:
И ако само се посмеете и отминете с пренебрежение, то тогава ще постъпите лицемерно...
Аз просто отвърнах на огъня. Wink
Вече ти казах, че идеята е добра. Но мисля, че трудно ще се реализира в училищните библиотеки, освен ако не бъде финансирана по някакъв проект. Училищата нямат достатъчно пари, а родителите рядко са склонни да плащат за подобни прояви. Вече писах, че в училището на сина ми библиотеката работи около два часа дневно, поради липса на пари. За закупуване на нови книги и дума не може да става.  И пак ще повторя, струва ми се, че ако подобно нещо бъде направено, то пак ще бъде посетено и оценено повече от деца, които обичат да четат, освен ако не е задължително.  Между другото описаното от теб ( може би като изключим четенето) е подходящо и за далеч по-малки деца, а да се запали искрата при тях е далеч по-лесно.
Мисля, че някъде във форума съм виждала нещо за литературни четения на детски произведения в София, но в момента не се сещам за конкретната тема. Сетих се и за друго, прочетено тук. Майки на деца в начална степен са споделяли, че в часовете по изобразително изкуство и ДБТ госпожата или някое от децата четат на глас, докато останалите рисуват или майсторят нещо. Не знам дали това не вреди по някакъв начин на учебния процес ( все пак часовете са предназначени за друго), но ставаше въпрос за цели прочетени книги.

Последна редакция: пн, 22 ное 2010, 18:44 от Анонимен

# 28
  • у дома
  • Мнения: 7 169
Ето я темата : Кой обича приказки? http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=367229.0

Моето дете чете,даже недоволства от многото домашни,защото не му позволяват да чете с темпото през лятото...При нас през лятото в градската библиотека имаше следната инициатива маратон по четене:Децата на Монтана четат,доста деца се вкл,за победителите имаше грамоти и награди.Иначе няма да си кривя душата -от класа на детето ми само той чете доброволно и с желание (от 21 деца).

# 29
  • Мнения: 16
Да, отчела съм плюсовете и минусите и работя усилено по проекта. Мисля, че с малко късмет ще се получи.
Зная, че в 122- ро в Лозенец библиотеката работи почасово. За нея ли говориш?
"Литературни четениеия" да ги наречем, има в МОЛ СЕРДИКА, всяка събота, мисля, както такива инициативи са провеждали и в Столична библиотека.

  Между другото описаното от теб ( може би като изключим четенето) е подходящо и за далеч по-малки деца, а да се запали искрата при тях е далеч по-лесно.


Мисля, че в детската градина добре се занимават с децата, но "нишката се къса" именно в началноучилищна възраст, особено ако родителите не са насреща.

Общи условия

Активация на акаунт