Ролите в класа

  • 1 385
  • 7
  •   1
Отговори
  • Мнения: 5 877
Не ви ли се струва, че открай време във всеки клас се повтарят едни и същи роли - на всезнайкото, на размирника, на шута, момичешката групичка и пр.?
Имаше ги в моя клас, има ги в класа на детето, има ги в повечето книги и филми на училищна теамтика, за които се сещам (последно гледахме "Малкият Никола").
Как се формират тези роли? Защо са толкова устойчиви? Как влияят на децата в дългосрочен план? Има ли родителят каквато и да било възможност за влияние? А учителят?

Ей такива въпроси ми се мотаят в главата.

# 1
  • Мнения: 984
Може би ролите в класа си зависят от типологията на личността по принцип или от интелектуалните потенциали на децата. Предполагам знаете, че процентното разпраделание на хора с много висок интеректуален потенциял е 5, на хората с високи възможности е 15, хората с нормални възможности - 65, хората с ограничени възможности - 10, а хората с ниски възможности - 5%. Което означава, че ролите в класа са предварително разпределени не от произхода, възитанието и средствата за възпитание на семейството на ученика, а от неговите интелектуални потенциали.
Не знам, може и да е вярно.

# 2
  • Мнения: 5 768
Анда ,напълно си права,във всеки клас има определени роли.Класът е едно малко общество в което винаги има лидер(понякога се води война за това лидерство),има си един-двама философа,един-двама разбойника ,а останалите имат помирителни роли.
Според мен тези роли се формират от самите характери на децата,просто те са родени за тези роли.Родителите не винаги могат да диктуват поведението на децата си,учителите също,могат само да направляват да някъде техните роли-да ги поощряват или порицават.

# 3
  • Мнения: 8 999
Нито родителите, нито учителите могат да контролират или предопределят тези роли. Това са самите деца, които проявяват своите характери.
Както ние възрастните се изявяваме в обществото, така и децата. Но те все още не са се научили на притворство и лицемерие, нито умеят да контролират емоциите и чувствата си, затова се проявяват в чист вид. Показват се такива, каквито са.
В горните класове вече има разместване на пластовете, което се дължи на промяна в характерите или на умел самоконтрол.

# 4
  • Мнения: 5 877
Не съм много сигурна. Ние възрастните налагаме някаква йерархия на децата - напр. с оценките - и ми се струва логично те да контрират тази динамика с тяхна собствена.
Класът не е среда, в която децата да са оставени сами на себе си. Нито пък се диктува изцяло от учителя. По-скоро е баланс и противодействие между двете.
Някой попадал ли е на нещо по въпроса?

# 5
  • Мнения: 984
http://bglog.net/Obrazovanie/21773
Достъпно и простичко написано.

# 6
  • Мнения: 11 959
Много детски книги и филми са посветени на този тип взаимоотношения в класа,  в детската среда.
Мисля,  ролите в групата са неподвластни на манипулиране  на възрастния авторитет или поне трудно подвластни.А и едва ли е необходимо .

# 7
  • Мнения: 349
Последния пост само на мен ли ми се струва неразбираем ?

Ролите в класа ги е имало, има ги и ще ги има.
Когато бях в 1 до 4  клас, учителката ни беше много против групичките и правеше всичко възможно за да не се формират, но неуспешно. Детето вече е започнало да осъзнава се бе си и да изявява черти на заформящ се характер. Особено важна роля в това каква роля ще заеме детето играе неговия темперамент, както и семейната среда в която живее и начина по който тя му влияе.

Общи условия

Активация на акаунт