Отговори
# 2 880
  • Мнения: 239
Зададох следният въпрос:

Г-н министър, защо политиката на Министерството на образованието  във ваше лице и лицето на зам. министър Дамянова е против елитните ни математически гимназии. От самото начало следя борбата на родители и учители да запазят тези уникални за страната ни гимназии и вашата борба да ги унищожите. Като се има предвид, че зам. мин. Дамянова нищо не разбира от математика, а се държи твърде некоректно и арогантно по отношение на тези училища ми идва мисълта, че лобито на частните училища е много силно при вас. Ако не е така значи е въпрос на пълна некомпетентност.
Не ви ли е неудобно от децата На СМГ и другите математически училища, които разнасят славата на България по света. Как ги гледате в очите, когато им стискате ръка за поздрав. Един ден тези деца ще ви поискат сметка.

Да видим дали въобще ще му го зададат и дали ще бъде формулиран точно така newsm78
Съмнявам се.

# 2 881
  • Варна
  • Мнения: 346
Зададох следният въпрос:

Г-н министър, защо политиката на Министерството на образованието  във ваше лице и лицето на зам. министър Дамянова е против елитните ни математически гимназии. От самото начало следя борбата на родители и учители да запазят тези уникални за страната ни гимназии и вашата борба да ги унищожите. Като се има предвид, че зам. мин. Дамянова нищо не разбира от математика, а се държи твърде некоректно и арогантно по отношение на тези училища ми идва мисълта, че лобито на частните училища е много силно при вас. Ако не е така значи е въпрос на пълна некомпетентност.
Не ви ли е неудобно от децата На СМГ и другите математически училища, които разнасят славата на България по света. Как ги гледате в очите, когато им стискате ръка за поздрав. Един ден тези деца ще ви поискат сметка.

Да видим дали въобще ще му го зададат и дали ще бъде формулиран точно така newsm78
Съмнявам се.
Прекрасно  Peace

# 2 882
  • Мнения: 1 479
Не са направени предложенията, които са свързани с промяна на чл. 145 за осъществяване на прием с проверка на способностите.
От това което чета става ясно че няма да има изградена система от специализирани у-ща за академично надарените деца с цел да им се осигурят знания адекватни на способностите им. Тези деца остават в общият кюп а към него се прибавят и децата със СОП т.е. ножицата на различията прекалено се разтваря, което говори за планирана уравнивиловка. Познавайки българският бардак, безхаберие и ураджийска работа можем да предположим че в класовете ще има и деца със СОП, които няма да могат да овладеят материала наравно с другите, поради специфичните им потребности, които не могат да бъдат осигурени във всяко училище. В момента много голям % от децата не успяват да се спрвят с материала поради неговата сложност и обем а какво ще стане после даже не искам да си представя.

Цитат
Преди тридесетина години в далечна Америка родители на деца с увреждания се замислят върху бъдещето на малчуганите си, без да забравят здравето им, и излагат пред училищните власти всички аргументи „за” децата им да бъдат „третирани наравно с останалите”, т.е. да ходят в кварталното училище, да бъдат изпитвани, да има изисквания спрямо тях, изобщо да растат заедно с връстниците си. Наричат го интегрирано образование. Десетилетия по-късно се оказва, че понякога тези деца са в училището, но не участват в научаването, в живота на класа. Проблемът е разпознат като системен за образованието - организацията на учебния процес изключва различните, преподаването не е съобразено с техните възможности, справянето им в „обичайна” среда е затруднено. Нужна е промяна. Тогава възниква понятието „приобщаващо” или „включващо” образование, с което се казва, че не е достатъчно децата да бъдат заедно физически, те трябва да се развиват заедно, да бъдат приобщени, включени в общата среда. Продължението следва логично: необходима е промяна в образователната система, в методите на обучение, в техниките на преподаване и изпитване . Образователните стандарти променят акцента в образованието - от измерване на преподадена материя се минава към мерене на придобити знания и умения
Американците са извадили талантливите деца от общия кюп в отделни специализирани у-ща, облекчили са извънаредно много учебния материал, учебниците са написани на разбираем език, намален е броят на учениците в паралелките и този който се пада средно на 1 учител и пр.... В бедна България е точно обратното.  Sad

В тази тема и в темата "Подкрепете приобщаващото образование за деца с увреждания!", забелязах характерната за българина черта - всеки дърпа чергата към себе. В тази тема искаха специализирани у-ща само за математиците т.е. за себе си а в другата искат приобщаване на децата със СОП без да гледат как ще се отрази това на останалите. На въпросът ми какво ще спечелят останалите деца от тези промени, следва дипломатично мълчание, подобно на това тук когато поставих въпроса относно специализираните у-ща за ВСИЧКИ деца а не само за математиците.
Поне за сега положението изглежда така че индивидуалното спасение ще се търси само в частните училища.  Laughing

Последна редакция: чт, 05 юли 2012, 08:41 от plamenhk

# 2 883
  • Мнения: 561
Ще започна от там, където завършваш. Аз съм абсолютно за идеята да има специализирани училища за всички талантливи деца, но...това няма как да стане технически, без да се има потребност за това. Примерно, вкл. Дамянова, се говореше за ранен талант за езици. Чудесно, но следва експерти и деятели да решат - така ли е, има ли нужда от специализирано ранно обучение по езици, каква е последващата реализация, обществена и икономическа полза и т.н. и т.н. И ако се прецени - се действа в тази посока - с модели, програми и т.н. Ние дърпаме чергата към нас по простата причина, че се е получи особена ситуация , даровити деца, при които е изграден модел за откриване и работа да останат без специализирано обучение. Другите дарби - спорт, култура, изкуства са решени - извън тези категории няма очертани групи или насоки, не знам как да го нарека, за надарени деца, които изискват специализирани училища или дори паралелки и това е доказано. В тази връзка аз лично никога не съм говорил (мислил) само за математиците, просто говорим за съхранение , а не за новосъздаване на форма за обучение. Т.е. какво точно би предложил ти като формулировк - специализирани за какво обучение ?
Относно децата със СОП, честно казано не съм запознат, но познавайки обстановката - съм сигурен, че проблемът им не е решен Twisted Evil
То не се правят елементарни усилия да се обучават учителите най-малкото да разпознават (камо ли да се занимават специално с ) деца с дислексия или хиперактивни с дефицит на вниманието. Едните минават за тъпи, другите за невъзпитани и буйни и матрицата ги не трае.

# 2 884
  • Мнения: 1 479
Аз съм абсолютно за идеята да има специализирани училища за всички талантливи деца, но...това няма как да стане технически, без да се има потребност за това.... Ние дърпаме чергата към нас по простата причина, че се е получи особена ситуация , даровити деца, при които е изграден модел за откриване и работа да останат без специализирано обучение. Другите дарби - спорт, култура, изкуства са решени - извън тези категории няма очертани групи или насоки, не знам как да го нарека, за надарени деца, които изискват специализирани училища или дори паралелки и това е доказано. В тази връзка аз лично никога не съм говорил (мислил) само за математиците, просто говорим за съхранение , а не за новосъздаване на форма за обучение. Т.е. какво точно би предложил ти като формулировк - специализирани за какво обучение ?
Относно децата със СОП, честно казано не съм запознат, но познавайки обстановката - съм сигурен, че проблемът им не е решен Twisted Evil
То не се правят елементарни усилия да се обучават учителите най-малкото да разпознават (камо ли да се занимават специално с ) деца с дислексия или хиперактивни с дефицит на вниманието. Едните минават за тъпи, другите за невъзпитани и буйни и матрицата ги не трае.
Знам твоето мнение (и аз съм на същото) а това което съм написал в НИКАКЪВ случай НЕ е намек или нещо подобно за твоята дейност. Просто използвах информацията с цел да я допълня с друга, която за съжаление не в наша полза.
От досега направеното от държавата по случаят с  математиците не виждам решения, които правно/явно да подпомагат настоящото развитие. След като държавата явно бяга от решаването на проблема с надарените деца  а внася предложение за КОМПЛЕКСНО решаване на проблема с децата със СОП, трудно ще повярвам в мъгливите обещания на министерството, които и противоречат на европейските изисквания и тенденции.

Подкрепете приобщаващото образование за деца с увреждания!
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=665568.0

Ако се съпоставят двата проблема (надарени деца - деца със СОП) ще видим че решаването на първия е далеч по лесен и евентуалните грешки в процеса на изпълнение няма да се отразят негативно върху останалите деца. Налице е явна дискриминация на надарените деца а при лошо изпълнение на интеграцията на децата със СОП ще страдат те и  децата със СОП и масата с която те трябва да се интегрират.
Това ме навежда на мисълта че правителството няма намерение да решава въпросът с надарените деца и може би е време да се обърнете към Комисията по дискриминацията.

какво точно би предложил ти като формулировк - специализирани за какво обучение ?
Специализирани училища за академично надарени деца или специализирани у-ща за интелектуално надарени деца. ?

Няколко материала за законовото основание за създаването и функционирането на у-ща за надарените деца в Чехия и Словакия:

307/2008 Z.z.
VYHLÁŠKA Ministerstva školstva Slovenskej republiky z 23. júla 2008 o výchove a vzdelávaní žiakov s intelektovým nadaním
[/color]
http://www.minedu.sk/data/USERDATA/Legislativa/Vyhlasky/2008_307.pdf

Nadané deti - Centrálny informačný portál rezortu školstva
https://www.iedu.sk/zivotne_situacie/nadane_deti/Stranky/default.aspx

Návrh zásad rozvoja nadaných detí a mládeže
http://www.minedu.sk/data/USERDATA/RegionalneSkolstvo/SpVaV/Mate … 071023_Zasady.pdf

Školský zákon a vyhláška MŠMT o talentech
http://www.nidm.cz/talentcentrum/podpora-talentu/legislativa-k-p … -msmt-o-talentech

Zásady rozvoja nadaných detí a mládeže - podklad do zákona o výchove a vzdelávaní
http://www.minedu.sk/index.php?lang=sk&rootId=1474

EDUKACE NADANÝCH DĚTÍ A ŽÁKŮ
http://projekty.osu.cz/synergie/dok/opory/kovarova-edukace-nadan … h-deti-a-zaku.pdf

Smernica Školy pre mimoriadne nadané deti a gymnázia o výchove a
vzdelávaní intelektovo nadaných žiakov v Programe APROGEN z dňa
24. augusta 2009

http://smnd.sk/teplicka/sites/default/files/Smernica_0.pdf

Vzdělávání nadaných dětí a žáků v České republice a v  evropských zemích.
http://cs.scribd.com/doc/94205655/Vzd%C4%9Blavani-nadan%C3%BDch-d%C4%9Bti

Vzdělávání nadaných dětí a žáků
(přehled základních dokumentů)

http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Nadani_prehled.pdf

Koncepce péče o mimořádně nadané děti a žáky pro období let 2009-2013
http://www.ippp.cz/images/stories/doc/koncepce/koncepce_pe_o__na … 9-13_koncepce.pdf

Naplňování vzdělávacích potřeb nadaných žáků v současné edukační praxi
http://is.muni.cz/th/322194/pedf_b/Naplnovani_vzdelavacich_potre … dukacni_praxi.doc

Последна редакция: сб, 07 юли 2012, 15:23 от plamenhk

# 2 885
  • Мнения: 719
Огромно благодаря, .Ели. !

Споделям
           http://www.btv.bg/shows/neka-govoriat/story/1812964997-Govori_sa … rgey_Ignatov.html

      Г-н Министър, моля за информация ,провеждано ли е обществено обсъждане на проектозакона за предучилищно и училищно образование с ученици от природо-математически гимназии? Оценявате ли какви ще са бъдещите ползи за цялото общество при запазване на добрите практики на тези уникални гимназии?Образователните експерти в Берлин ,където също се провежда училищна реформа се оказаха изключително далновидни и не само запазиха,но и увеличават броя на гимназиите с природо-математически профил и ранен прием от 5 клас.През учебната 2012/2013 г. гимназиите, които досега провеждаха експериментално обучение, ще продължават да обучават ученици дългосрочно като училища със специален образователен фокус .Те разкриват паралелки с природо-математически профил както в пети,така и в седми клас,като приемът в тях се осъществява след проверка на способностите. Доброто представяне на учениците на национални и международни олимпиади е доказателство за успеха на този модел на обучение в Берлин.
     Ще подкрепите ли запазването на приема в 5 клас в природо-математическите гимназии в България ,който съществува от десетилетия? Благодарение на учителите в тези гимназии, жадните за знания талантливи деца имат възможност да развиват своите вродени математически заложби, независимо от социалния си произход и икономическото състояние на техните родители. А те като всички деца, са деца с много мечти !

https://www.facebook.com/mathematical.heart

Официален сайт на град Берлин
                                          http://www.berlin.de/sen/bjw/presse/archiv/20120118.1355.365103.html

Деконструкция с Иво Христов - "Солидарна България" и Христо Лафчиев - Сдружение на младите учени "Когито"   
http://bnr.bg/Audio.aspx?lang=1026#http://bnr.bg/sites/horizont/ … davadekonstr.aspx

Последна редакция: нд, 08 юли 2012, 13:41 от One of you

# 2 886
  • Мнения: 2 140
Na_Vesi_Pateto, след като не сте запознат с методите на работа с децата със СОП, защо си позволявате да пишете, че "Едните минават за тъпи, другите за невъзпитани и буйни и матрицата ги не трае."?
Познавам задочно няколко мами завършили математически гимназии, на които децата им са с аутизъм. Включвам и себе си в това число. Повярвайте ми не Ви пожелавам да преживеете усещането, че сте от елитна гимназия и в следващият момент да Ви третират като втора категория човек, защото детето Ви е с увреждане. Да не споменавам, че децата подложени на ранна интервенция имащи потенциал за развитие един ден показват забележителни успехи.

Последна редакция: нд, 08 юли 2012, 13:58 от n_alex76

# 2 887
  • Мнения: 41 937
СОП само по себе си нищо не значи. Деца със СОП имат различни диагнози, различна степен на увреждане, различни възможности за интегриране. Просто не може да се обобщава.

# 2 888
  • Мнения: 434
Na_Vesi_Pateto, след като не сте запознат с методите на работа с децата със СОП, защо си позволявате да пишете, че "Едните минават за тъпи, другите за невъзпитани и буйни и матрицата ги не трае."?
Познавам задочно няколко мами завършили математически гимназии, на които децата им са с аутизъм. Включвам и себе си в това число. Повярвайте ми не Ви пожелавам да преживеете усещането, че сте от елитна гимназия и в следващият момент да Ви третират като втора категория човек, защото детето Ви е с увреждане. Да не споменавам, че децата подложени на ранна интервенция имащи потенциал за развитие един ден показват забележителни успехи.
Явно смятате,че образователната  системата е функционираща;че тя разпознава и работи с индивидулните качества на всяко дете?

# 2 889
  • Мнения: 41 937

Явно смятате,че образователната  системата е функционираща;че тя разпознава и работи с индивидулните качества на всяко дете?

За съжаление това не е задачата на системата. Задача на системата е средното дете и постигането на някакъв образователен стандарт. Тези, които имат нужда от повече или по-специални грижи ( и таланти и ощетени) се оправят както могат. Е, за крайните случаи - най-талантливите или най-ощетените уж все пак има някаква система за откриване и допълнителни усилия. Но те са само за малцина и мерките за работа с тях не са кой знае какви. Но това системата да търси индивидуалните силни и слаби страни на всяко дете, а после да развива първите и компенсира вторите просто го няма. Наивен е този, който го очаква.

# 2 890
  • Мнения: 2 140
Тези, които имат нужда от повече или по-специални грижи ( ощетени) се оправят не както могат, а с помощта на ресурсен учител. Аз съм родител и когато детето ми има нужда от допълнителни усилия ще му помогна след като има потенциал.
А колко образователната система е функционираща е друг въпрос.
По-скоро съм привърженик на интегрираното образование, а не на приобщаващото.

# 2 891
  • Мнения: 41 937
Тези, които имат нужда от повече или по-специални грижи ( ощетени) се оправят не както могат, а с помощта на ресурсен учител. Аз съм родител и когато детето ми има нужда от допълнителни усилия ще му помогна след като има потенциал.
А колко образователната система е функционираща е друг въпрос.
По-скоро съм привърженик на интегрираното образование, а не на приобщаващото.

Ресурсният учител, както и националните отбори, са за крайните случаи, както вече казах. Първият за децата със СОП, вторият за талантите. Малко или много - това дава системата. На самотек са тези по средата.

# 2 892
  • Мнения: 434

Явно смятате,че образователната  системата е функционираща;че тя разпознава и работи с индивидулните качества на всяко дете?

За съжаление това не е задачата на системата. Задача на системата е средното дете и постигането на някакъв образователен стандарт. Тези, които имат нужда от повече или по-специални грижи ( и таланти и ощетени) се оправят както могат. Е, за крайните случаи - най-талантливите или най-ощетените уж все пак има някаква система за откриване и допълнителни усилия. Но те са само за малцина и мерките за работа с тях не са кой знае какви. Но това системата да търси индивидуалните силни и слаби страни на всяко дете, а после да развива първите и компенсира вторите просто го няма. Наивен е този, който го очаква.

Тъй,тъй...Системата трябва да открива и силните,и слабите страни и да знае какво да прави с тях.Това трябваше да цели този нов закон.Но те не знаеха явно как и затова решиха да премахнат всяка добра практика Mr. Green
За постигането на някакъв образователен стандарт-с премахването на оценките до 4 клас (крайно демотивираща мярка) ми е любопитно да видя какъв стандарт ще гонят Grinning

# 2 893
  • Мнения: 561
Na_Vesi_Pateto, след като не сте запознат с методите на работа с децата със СОП, защо си позволявате да пишете, че "Едните минават за тъпи, другите за невъзпитани и буйни и матрицата ги не трае."?
Познавам задочно няколко мами завършили математически гимназии, на които децата им са с аутизъм. Включвам и себе си в това число. Повярвайте ми не Ви пожелавам да преживеете усещането, че сте от елитна гимназия и в следващият момент да Ви третират като втора категория човек, защото детето Ви е с увреждане. Да не споменавам, че децата подложени на ранна интервенция имащи потенциал за развитие един ден показват забележителни успехи.

Извинете, но го написах с цялата си любов и грижа към тези деца и в смисъла, че в България поради неподготвеност на системата и учителите, консерватизъм и прости предрасъдъци, често тези деца са набедени за "тъпи" или "буйни" и вместо да се работи с тях, те са отритнати от обществото. Което е много жалко.
Мисля, че изцяло не сте разбрала смисъла на думите ми. Отлично знам, че Айнщайне е бил с дислекция. А, мисля и в тази тема, съм разказвал с възхищение за уникалното отношение към хората в неравностойно положение, на което съм бил свидетел в други държави.
Надявам се с това разяснение да изчистя негативните емоции, които са се породили у вас  благодарение на поста ми.

# 2 894
  • Мнения: 434
Зададох следният въпрос:

Г-н министър, защо политиката на Министерството на образованието  във ваше лице и лицето на зам. министър Дамянова е против елитните ни математически гимназии. От самото начало следя борбата на родители и учители да запазят тези уникални за страната ни гимназии и вашата борба да ги унищожите. Като се има предвид, че зам. мин. Дамянова нищо не разбира от математика, а се държи твърде некоректно и арогантно по отношение на тези училища ми идва мисълта, че лобито на частните училища е много силно при вас. Ако не е така значи е въпрос на пълна некомпетентност.
Не ви ли е неудобно от децата На СМГ и другите математически училища, които разнасят славата на България по света. Как ги гледате в очите, когато им стискате ръка за поздрав. Един ден тези деца ще ви поискат сметка.

Да видим дали въобще ще му го зададат и дали ще бъде формулиран точно така newsm78
Съмнявам се.

Министърът отговори,че няма такова нещо,даже напротив.След време сме щели да се чудим-защо това не се е случило по-рано.

Общи условия

Активация на акаунт