Как работим с децата си у дома, за да подпомогнем развитието им

  • 1 137
  • 14
  •   1
Отговори
  • Мнения: 3 379
Наесен имам първокласник и от повече от година се вълнувам от образованието ни и какво предлага и дава то на нашите деца. За съжаление, както и повечето майки вероятно, не съм очарована от нещата, които научавам и все повече разчитам на това, че ще имам възможност и сили да работя с детето у дома поне в началния етап, за да съм сигурна, че е добре подготвено и се развива според възможностите си.

Срещам доста мнения на други майки в този подфорум, че подкрепата на родителите в образователния процес в началния етап и работата у дома с детето до 4 клас дават резултат и ще ми е интересно всеки родител да сподели как и с какво точно занимава детето извън училище. Най-вече ме интересува какви игри и упражнения правите с децата си, какви помагала ползвате, водите ли ги и на обучение извън дома и по какво, къде... Как разпределяте времето им извън училище - игри, занимания, спорт... Изобщо, всичко което касае развитието им в този период - не само интелектуално, но и емоционално и поведенчески, тъй като това е част от подготовката им и е важно за развитието и израстването им.

Ще ми бъде много полезно и ако учители от начален (и не само) етап, които виждам, че пишат във форума, споделят мнението си.

# 1
  • Мнения: 2 898
Поздравления за въпросите, които повдигаш! Нарочно не писах веднага, изчаках да видя какво ще споделят майките на първолаците. Само че никой не писа  newsm12. С уточнението, че не слагам родителите под един знаменател, наблюденията ми от последните малко повече от 10 г. са, че родителите не желаят да се занимават с децата си вкъщи!Изцяло прехвърлят тази дейност на училището, занималнята, частните учители и т.н. А основата, която детето получава в началния курс, и най-вече в 1 клас, са основата на цялото му предстоящо образование.

Конкретно като майка - бъдеща първолачка, бих те посъветвала следното:стимулирай детето да разказва и преразказва, като следиш за правилното произнасяне на звукове и думи. Ако не говориш правилно, няма и да пишеш. Много важно е да чува всички звукове и да определя тяхната последователност. Ако детето може да чете, нека го прави само по собствено желание. Ако не може, не го насилвай. Може да купиш една тетрадка с елементи на буквите, за да укрепва ръката.Трябва да познава цифрите до 20, да брои. Ако може да решава задачи - нека решава. Ако не може- под формата на игра го стимулирай да събира и изважда със сметало.Важното е да не се насилва детето, за да не намрази училището, преди още да е тръгнало в 1 клас.

# 2
  • Мнения: 24 467
Не от липса на интерес към темата или защото нямаме какво да споделим не сме писали.
Просто всяка година пишем подробно в отчетните теми по класове.
Ние имаме една, за бъдещите шестокласници. На стр. 1 са линкове към старите ни теми. Можеш да върнаш още от І клас. Има много информация по въпроса, който те интересува.
В другите отчетни също има.

# 3
  • Мнения: 127
Аз също съм майка на бъдещ първокласник.В къщи сме си взели буквар, читанка и др. учебници за 1 клас за да се занимаваме през лятото. Четенето не ни е силна страна и понякога се хващам, че се изнервям и започвам да се карам като не вървят нещата. Това е грешка от моя страна, но тъй като аз самата четях гладко в още в ДГ, натоварвам детето с прекалената ми амбиция. Затова реших засега да го оставя на мира, дано му дойде собствено желание за четене. На този етап е доста трудна съвместната ни работа, защото много се изнервя и той ако сбърка някъде или нещо не разбира. Обяснявам, че така ще греши докато се научи, но той започва да се сърди ако искам да му подскажа нещо, ако не се обаждам пък не може сам да се справи и така засега сме в един малко омагьосан кръг, но дано нещата влязат в релси постепенно.

# 4
  • Мнения: 2 898
nel.ds, позволи ми един съвет. Не използвай учебниците за 1 клас. После ще му е безинтересно в училище.По книжарниците има десетки подобни помагала.Не го насилвай да чете книжки. Карай го като на игра да четете надписи и реклами по улиците, забавно е.

# 5
  • Мнения: 24 467
Наш най- добър помощник бе магнитната дъска- пишем думи, после- смешни изречения, с герой- детето. Също така ни помогна картинното домино- с животно и името му, от едната страна, и гравна буква- от другата.
Играехме така- измисля си единият дума и казва първия й звук, а другият трябва да я познае, като задава въпроси, на които се отговаря само с "да" или "не". Сега така играят по английски на летния курс.
Препоръчвам по- скоро помагала за предучилищна подготовка, особено тези, на изд. Анубис:

http://www.book.store.bg/p44757/priateli-s-igrite-pomagalo-za-po … kata-gradina.html

 http://www.book.store.bg/c/p-l/c-64/detski-gradini.html

Ако родител се изнервя при работата си с детето би било най- добре да спре. Детето ще се изнерви и ще намрази от рано заниманията. По- късно това става при зле подготвените учители- деца, които обичат даден предмет, попадайки на такъв преподавател изгубват не само интереса към предмета, но често и той им става омразен. Затова или сменете подхода, или потърсете друг човек да се занимава, ако на вас не ви е приятно /обръщам се към всички, които имат такъв проблем/.
За Вас, Нел, по- скоро първо опитайте с промяна на подхода, нещо игрово и забавно- има толкова много възможности, прегледайте темите- те са много и с редица интересни съвети. И в никакъв случай не мислете за това, как някога Вие сте се готвили и колко сте можели. Забравете го. Сега имате друг човек.

# 6
  • Мнения: 3 479
Рязането с ножица е едно от най-добрите упражнения за гъвкавостта на китката, което пък е важно за писането. Изрязването и апликирането са често подценявани упражнения в началното образование. Те усъвършенстват координацията между очите и ръцете и после детето по-лесно се справя с преписването на текст.
Освен преразказването на текст също добри упражнения са разказването на случка и измисляне на разказ по картинка. Разказът по картинка е добре да бъде обогатяван с много прилагателни, а да не се състои само от описване на действието на картинката.

# 7
  • Мнения: 737
Пиша като майка на завършил първокласник. Всичко е постижимо за децата, за мен най-важното на този етап е изграждането на навици и туширане на кошмара на българското съвременно училище и абсурдите на програмите му.

Как ще организирате деня на детето до голяма степен зависи от това дали ще ходи на занималня в училище или ще имате прекрасната възможност да си го прибирате и да учите у дома.

Ако ходи на занималня, бих препоръчала да задържите с допълнителните мероприятия - спорт, езици, рисуване или нещо друго, поне до втория срок. Промяната за децата е тотална, умората е огромна, нов колектив, нови правила, нови учителки, доста нещадяща и агресивна среда. Така те изкарват цял работен ден (по-голям от този на държавните служители) с най-енергопоемащия труд - ученето. И поради абсурдните програми и учебници по български и математика най-често след занималнята ще трябва да довършвате ученето с детето. Познавам първокласници преписващи глупавите текстове от учебниците по 5-6 пъти до 10-11 часа вечерта (за да било без грешка), след като са изкарали цял ден в училище. Слава Богу, ние не попаднахме на такава "строга" класна. Но пак умората е голяма.
Ако само сутрин е на училище и учите заедно, бих посъветвала на включите някакъв спорт за разтоварване и осигуряване на достатъчно движение, тъй необходимо на децата.

А сега нека си изкарат безгрижното детство - изрязвайте, апликирайте, моделирайте, промушвайте въженца в шарени копчета, четете много приказки и се радвайте на лятото. За всичко има време!

# 8
  • Мнения: 3 379
Много благодаря на всички, които споделят мнение, идеи и практически примери.

Вероятно не само в отчетните, а и в много други теми има информация, все пак мисля, че тема само за това не е излишна и ще е полезна не само на мен.

Детето няма да ходи на занималня със сигурност, ще бъде взимано на обяд и ще работим у дома по домашни (и материала). Ходи на английски и тенис и ще продължи на посещава тези занимания, като смятаме да включим още един спорт (досега беше футбол в детската, сега ще изберем дали пак футбол или нещо друго, ще видим).

На този етап доста работим у дома по желание и инициатива на детето. Забелязвам, че има периоди, в които няма никакво желание и такива, в които с голям интерес се занимава. Той е доста напред с материала, ако мога така да се изразя, защото смята дву- и три-цифрени числа, като събира без грешка, в изваждането още прави понякога... Подчертавам, че това си е негова инициатива и никой не го е карал насила нищо. Има голям интерес към логически, аналитични задачи (решаваме си тези от Азбука на мисленето и подобни книжки), с голям интерес се занимава и с творчески задачи (рисуване, апликиране, изработване на различни модели от хартия, приложни задачи...).

Чете сам бавно, обикновено книжките четем заедно (т.е. аз чета Simple Smile), но кратки условия на задачи и той си чете. Много лесно помни стихотворения и книжки, изобщо всякаква информация. Обаче с преразказа сме скарани - питам го често да ми разкаже примерно историята от книжка, която сме чели или филм, който е гледал, той казва "забравих" и не иска. Не че не може като реши, но просто не иска да разказва. Купихме "Направи си приказка сам" и може би трябва малко повече да работим с нея, а идеи за забавни игри, които да стимулират преразказа под формата наистина на игра (за да не го приема като задача), ще са ми много от полза.

Играем и много игри от типа "семейни", като Не се сърди човече, шах, дама, игри с карти и т.н.

Искам да запазя този ритъм на занимания и в първи клас и нататък, вече с уклон към материала от училище, разбира се, както и развиващи допълнително занимания.

Ще споделя някои игри, които ние правим:
- написваме думи на лисчета в две категории - напр. предмети и животни, разделяме ги на две купчинки и всеки си тегли по едно лисче от всяка купчинка и трябва да измисли изречение с двете думи (напр. "куче" и "стол" - кучето обърна стола)
- един от нас измисля дума и я казва на втория, който трябва да я обясни с игра на третия (като сме с баща им, ако сме двама - аз си измислям дума и я изигравам, той трябва да познае и обратното)
- казваме азбуката бързо и някой казва стоп и с буквата, на която сме спрели трябва другият да каже три думи

Сега се сещам за тези, но има и други... Ще споделям като се сетя.

Много, много полезно ми е да чета практиките на другите майки. Имам (и ще имам, надявам се) възможност да работя на половин работен ден и да се занимавам с децата и смятам да отделя времето, за да осигуря добро образование в началото на децата, пък по-нататък те да зависят от себе си.

# 9
  • Мнения: 737
Щом ще сте само половин ден на училище - всичко ще е наред. Hug

Малко ще му е скучно в началото, докато изписват ченгелчета и чертички отново, но ще ви дадат много допълнителни пособия по тях може да работите.

При нас проблемът е, че когато е за забавление, синът ми е готов на всичко, когато е за учене му е досадно да чете "Муна мамуна на мамуна...." и т.н. Затова казвам, че по-скоро психологически е труден прехода...

Може с букви от азбуката да измисляте марки коли - да се учите да ги спелувате, на страни и тях да ги учите да спелувате и пътьом да разказвате за тях, после ще въведете сричкуването, това също ще е нужно за първи клас - колко срички, колко букви, колко звука....

Аз открих, че моят може да пише свободно и да съставя сложносъставни изречения, когато вместо да се караме, спорим в писмена форма Joy Уау, какви изречения съставя!

# 10
  • у дома
  • Мнения: 7 169
Любимата игра на големия -казва се верижка -казваш дума и детето трябва да каже следващата дума с буква,на която завършва казаната от теб дума-отначало му беше трудно,но после сам искаше  Heart Eyes
Виж тези публикации-доста работи от тях съм използвала успешно ...Успех!
http://bglog.net/nachobrazovanie/35468
http://bglog.net/blog/queen_blunder/site/posts/?bid=22012
http://bglog.net/blog/queen_blunder/site/posts/?bid=22121
Иначе имам тези книжки -като цяло има полезни идеи за разнообразяване.По математика на всяка цена наблегнете на логическите задачи,след като може да смята добре  Hug

Последна редакция: ср, 22 юни 2011, 18:26 от svetlaem

# 11
  • София
  • Мнения: 1 285
Много полезна тема. Благодаря на всички, видях чудесни неща. Освен верижките и настолните семейни игри да се включа с идеи от нашето семейство. Първо добрата стара Асоциация. Оригинала изисква поне 4 играчи, но при липса става и с трима. Обяснява се неизвестна дума като се използва само едно съществително нарицателно, ако остне непозната, играе другият отбор и т.н. Много бързо схвана кои думи не са съществителни нарицателни. Второ "Фиди фиди, нещо ми се види, което започва с буквата..." и се започва познаване на "нещото".

# 12
  • Мнения: 82
Помня, че черпех много идеи от тази книга - http://www.prosveta.bg/?go=free&p=detail&resourceId=5
Беше ни забавно и полезно.

# 13
  • София
  • Мнения: 1 127
наблюденията ми от последните малко повече от 10 г. са, че родителите не желаят да се занимават с децата си вкъщи!Изцяло прехвърлят тази дейност на училището, занималнята, частните учители и т.н.




Извинявай но не смятам че си права.Дъщеря ми сега завърши 3 клас и от контакта с другите майки и четейки във форума виждам че родителите се интересуват и занимават с децата си .Мисля че малко объркваш пониятията " да се занимават с децата си " и " учат и пишат домашни плътно с тях по няколко часа днемвно"  това е от което родителите роптаят , защото едно е да помогнеш и съвсем друго да се налага да станеш отново ученик поради нескопосано написан учебен материал.

# 14
  • София
  • Мнения: 1 127
Опа , не съм вмъкнала както трябва цитата , за което съжалявам.

Общи условия

Активация на акаунт