Сурогатното майчинство в България

  • 149 427
  • 3 749
  •   1
Отговори
# 3 075
  • Варна
  • Мнения: 2 304
Инвитрото на себе си ли го правиш или на чуждо тяло? Със себе си правете, каквото искате. Но за пари е грехота да си купувате "щастие" на гърба на друг. Да, да, знам, тоя друг сам го е пожелал, хак да му е. Ами тия 9 месеца? Абе не знам, трошете си главите, само някой ден да не дойде дъщеря ми да ми каже, че е решила да први "добро" на някакви хорица за пари, че ще ми се доповръща много.

И какъв е проблемът, когато това желание е взето съвсем съзнателно?
Защитавате жените от техните решения?

# 3 076
  • Мнения: X
Експлоатацията на детски труд е нещо гадно, но не всички купуваме стоки от Китай и Виетнам. Но дори тя не изнасилва така душата и тялото както сурогатното майчинство. Имам реална, а не хипотетична дъщеря. Ако тя не може да има деца, не бих ѝ препоръчала сурогатно майчинство.

# 3 077
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229


И какъв е проблемът, когато това желание е взето съвсем съзнателно?
Защитавате жените от техните решения?
Взето е съзнателно преди да си носил това дете 9 месеца. Абе щом за вас една бременност е нищо, просто ползване на фурна под наем, наистина не знам защо толкова държите на собствени деца. Та те няма и да са точно ваши.

# 3 078
  • Варна
  • Мнения: 2 304
Е, и?
Всеки има право да прави каквото намери за добре с тялото си, вкл. и да износва чуждо дете. Кои сме ние да забраним това? Който си е взел решението, да си носи последствията.
Все пак, говорим за зрели пълнолетни индивиди, не за деца.

А религиозните глупости дори не ми се коментират!  Stop

# 3 079
  • Мнения: 5 060
Много е лесно да си против, когато имаш деца.

# 3 080
  • Мнения: X
Е, и?
Всеки има право да прави каквото намери за добре с тялото си, вкл. и да износва чуждо дете. Кои сме ние да забраним това? Който си е взел решението, да си носи последствията.
Все пак, говорим за зрели пълнолетни индивиди, не за деца.
Ние не забраняваме. Ние изказваме мнението си по въпроса. По същия начин имаме мнение и за проституирането, например. Едни зрели индивиди са взели решение да правят това с телата си. Ние не им го забраняваме. Само имаме определено мнение за тях.
Сравнението на Кафе с мед между жената, използвана за сурогатна майка и фурна под наем е много точно. За мен е неморално подобно използване на човешко същество.

# 3 081
  • Мнения: 1 712
Кафе с мед, никой, никога и по никакъв начин не може да накара теб или дъщеря ти, или която и да е жена да стане заместваща майка насила. Това не е наказание, нито поправителен труд. Затова трябва да се регламентира точно и прецизно със закон, за да се защитят максимално правата на всички в този процес - на децата, на заместващата майка, на поръчващата двойка. В момента регламентация няма, но това не означава, че няма "пазар", което е унизително и опасно за всички, за цялото общество, не само за участващите в този процес. Както и има пазар на дечица за осиновяване, за съжаление, което е отвратителна, позорна и срамна търговия, унижаваща достойнството, както на детенцето, така и на кандидат осиновителите.
Уичмастър, църквата отдавна има положително отношение към инвитро процедурите, когато са извършени с генетичен материал от двама съпрузи. Проблемът на църквата е не толкова в зачеването извън обичайните начини, а в евентуалната възможност да се унищожат ембриони, което според нея е аборт, макар и в много ранен стадий. Моето мнение съм го изразила ясно в темата "Инвитро, биоетика, морал и съвест". Много свещеници в България, Русия, Гърция и по света благославят инвитрото, разбира се, когато не се стига до унищожаване на ембриони. В католическите страни лекарите и ембриолозите са се усъвършенствали в успешното замразяване и размразяване на генетичен материал и по-точно яйцеклетки, въпреки съществуващите трудности с последното, защото по този начин се предотвратява създаване на голям брой ембриони, за част от които има опасност след приключване на процедурата да бъдат унищожени. Дори и в България, тенденцията вече е към имплантиране в матката на жената на един или най-много два ембриона. По този начин се избягва многоплодната бременност и евентуална последваща редукция на част от ембрионите, което си е аборт отвсякъде. Има процедури, при които се щади организмът на жената, и в същото време се избягва създаването на много ембриони - инвитрото на естествен цикъл или инвитрото с лека стимулация. Като цяло тежките стимулации също се изоставят в световен мащаб. Разбира се, работата с малко на брой генетичен материал и ембриони изисква много голям професионализъм и лекарски опит, както и морал и отговорност. Но така се спазват биоетичния и морален аспект на процедурите и се щади в максимална степен организмът на майката, респективно донорката.
В България в момента съществува законово регламентирано донорството на генетичен материал, то също е доброволно. Разбира се, има и материален момент, но това не изключва необходимостта от даряване и хилядите родени деца по този начин. Донорството на генетичен материал е регламентирано и далеч по-добре уредено в Европа, дори в страни със силни католически традиции.
Лично за мен от морална гледна точка не е проблем донорството и зачеването с чужд материал, когато двойката няма възможност да има дете по друг начин и това е последният й вариант. Смущаващо е унищожаването на излишни ембриони, абортите и други проблеми в обществото, голяма част от които не са свързани с репродуктивната медицина. Не виждам нищо лошо, ако една жена иска да помогне на страдаща двойка дали чрез сурогатно майчинство или чрез донорство.
Кафе с мед, чух за реални хора, българи, при които на момичето в следствие на инвитро процедура е увредена матката и то в най-известната българска клиника, яйчниците й работят обаче и тяхна роднина е поискала да износи детето им доброволно и безплатно, защото от години съчувства на борбата им за дете. Проблемът е, че това не е уредено законово нито у нас, нито в Западна Европа, където живее роднината на семейството. Същата двойка от доста време кандидатства за детенце на възраст от 0 до 2 години и досега не са им предложили никакво дете.

# 3 082
  • Пловдив
  • Мнения: 19 415
Натака, я да те питам пък теб: ти ако имаш възможност, би ли забранила абортите и унищожаването на ембриони?
Би ли упрекнала хората, които го правят?
Ако да - ами същото е при тези, които са против сурогатното майчинство. Wink

# 3 083
  • Мнения: X
Магдена, не съм коментирала инвитрото. А относно, карането насила на една жена да стане сурогатна майка, мизерията нерядко е фактор за вземането на подобно решение. Под нейния натиск хора "доброволно" вземат решение да си продадат бъбрека, например. Това не прави подобно решение доброволно, а доброзорно.

# 3 084
  • Мнения: 1 712
Кафе с мед, макар и в редки случаи има жени, които искат да помогнат. Проектозаконът у нас е предвиждал родствено заместващо майчинство - когато роднина иска да помогне на бездетна двойка свои роднини. Има сестри и братовчедки, племенници и други, които даряват яйцеклетки. Не всичко и винаги е за пари и не всичко се купува, приеми, че има и такива хора.
Относно осиновителите - поклон до земята пред хора, които са приели това като свое призвание и доброволно са го избрали пред възможността да имат свои деца. Поклон пред тези, които вече имат свои деца и са осиновили. Като всеки благороден акт обаче осиновяването трябва да е избрано съзнателно и от сърце, а не под натиска на общественото мнение.
Но си мисля, че ако на една двойка с репродуктивен проблем й дадат например 20-30, или дори 10 %, че и по-малко шанс за дете вследствие на АРТ, не вярвам тази двойка да излети от клиниката и веднага да подаде документи за осиновяване, вместо да опита всички възможни варианти. Което за мен е естествено и нормално. Не вярвам, че радостта от осиновяването може да замести сълзите и вълнението у една жена, когато види ембриончето си на ултразвуков преглед, когато чуе тупкането на сърчицето, когато види ръчички, главичка, телце. Когато усети първите ритничета в себе си, та дори и детенцето да е заченато с чужд генетичен материал. Радостта от осиновяването трябва да е сама по себе си - радост от това да бъдеш осиновител, да дадеш сърце и любов на чуждо дете, да го поставиш заедно със своите на една маса, в една стая, да отидете заедно на почивка, да го отгледаш и изградиш като личност, защото копнееш, желаеш и си готов именно за това, а не защото осиновеният се явява заместител на това, което нямаш. Да оцениш осиновеното с неговата индивидуалност и неповторимост, а не просто като хранениче, което да замести липсата от твое дете. Затова за себе си аз лично разбирам осиновяването при наличието на родни деца, но това е мое мнение, което не натрапвам на никого.

# 3 085
  • София
  • Мнения: 44 353
Много е тънка границата между "доброволно" и "доброзорно", особено като се има пред вид финансовото и интелектуално положение на българите като цяло. Т.е. - изключително много хора са зле и доста лесно биха се съгласили на ВСИЧКО за някой лев.
Затова, по-добре е засега това да не се разрешава.

# 3 086
  • Мнения: X
Много е тънка границата между "доброволно" и "доброзорно", особено като се има пред вид финансовото и интелектуално положение на българите като цяло. Т.е. - изключително много хора са зле и доста лесно биха се съгласили на ВСИЧКО за някой лев.
Затова, по-добре е засега това да не се разрешава.
Именно. А има и една специфична група от населението, която би видяла в сурогатното майчинство страхотна бизнес идея. И ще тръгне едно търгашество... ooooh!

# 3 087
  • Пловдив
  • Мнения: 19 415
Интелектуално положение?!  Laughing

Т.е. българите са тъпи (без говорещата, разбира се), докато други народи са умни?

# 3 088
  • Мнения: 1 712
Магдена, не, никой не може да съди другия, просто изразявам мнение за тревожно явление в обществото като абортите / не тези по медицински причини/, което е далеч по-морално укоримо от заместващото майчинство. Защото последното е с цел даряване на живот, а абортът  унищожава живот.
Относно ембрионите - в развитите общества със силни църковни традиции се върви към все по-изразен диалог между медицината и църквата с цел ограничаване на унищожаването на ембриони. Посочих вече примери.
Заместващото майчинство следва да бъде регламентирано, защото липсата на закон е източник на поредица от беззакония. Уишмастър, има такава опасност, но сега тя е в пъти повече заради липсата на ясна регламентация. Разберете, законът, ако е направен добре е защита, той не налага задължение за заместващо майчинство, което е свободен избор, като даряването на кръв, генетичен материал, органи.
Сравнението с бъбрека не е точно. Без бъбрек здравето се уврежда, а бременността сама по себе си не е болест. Именно затова трябва законова регламентация за изискванията към жената, която може да стане заместваща майка - здравословно състояние, възраст, родени деца, психически статус. Сега тези неща не са уредени, но заместващо майчинство има, на сянка, което е опасно.

# 3 089
  • София
  • Мнения: 1 222
Ако е регламентирано, няма да е търгашество.
Не знам как е в страните където е законно - предполагам се сключват предварителни договори с редица индивидуални клаузи.

Скрит текст:
Много е тънка границата между "доброволно" и "доброзорно", особено като се има пред вид финансовото и интелектуално положение на българите като цяло. Т.е. - изключително много хора са зле и доста лесно биха се съгласили на ВСИЧКО за някой лев.
Затова, по-добре е засега това да не се разрешава.
Именно. А има и една специфична група от населението, която би видяла в сурогатното майчинство страхотна бизнес идея. И ще тръгне едно търгашество... ooooh!
Мисля си, че ако се узакони у нас, специфичната група пак ще е краен вариант. Не толкова заради етноса, а поради бита и съзнанието.

Общи условия

Активация на акаунт