Валдорфска педагогика - как да я прилагаме у дома?

  • 41 409
  • 161
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 511
В деня на отворените врати видях, че децата са щастливи в училището, спокойни са в тази среда и учебния процес не им тежи. Като ниво на познания, стори ми се, че е малко по-ниско от възможното за възрастта им, музикалните изпълнения бяха много фалшиви, макар и от сърце изпълнени. Мисля, че ще отида още веднъж, за да добия по-сериозна представа конкретно как учат различни предмети, освен математиката, музиката и буквите.
Мисля, че децата могат да учат по-интензивно чужди езици посредством игра, имат малко часове чужд език, а в първи клас и в детската градина нямат въобще.
Между другото, аз също имам много близки, които живеят в Германия, те потвърдиха, че там във валдорфски училища учат изоставащите от стандартната програма дечица. Това не пречи тук или в други страни положението да е различно.

# 136
  • Мнения: 267


Валдорф-училищата в Г-я са известни точно с това - че дават предимно елементарни знания.


може ли да посочиш източника на информацията? или са твои наблюдения?

asyalein,

написаното от мен имаше за цел да предизвика у мамите, живеещи в Бг. и нечетящи немски източници, известна доза критичност.
Валдорфпедагогиката базира върху учението на Рудолф Щайнер - антропософиятa.
Стана ми интересно дали майките, изпращайки децата си там, знаят за какво става дума? На български почти няма инфо за антропософията.

Питаш за моя източник на информация и за  мои наблюдения евентуално.
Темата Waldorfschule ме е интересувала поради лични и професионални причини, не мога да посоча само един източник. Много са и то различни.
Задавайки Waldorfschule  и unterfordern,  ще намериш достатъчно на брой източници, където се посочва, че нивото на обучение във ВУ е по-опростено и елементарно в сравнение на това в гимназиите.
unterfordern означава обучение под възможностите на ученика
Тук има статия, която в основата си не е  критична, а по-скоро информативна.
(намерих я точно с тези критерии на търсене)

http://wiki.bildungsserver.de/index.php/Anthroposophie#Rassismusvorw.C3.BCrfe

 Написаното в абзац 7.4 Unterricht ohne Rücksicht auf die Individualität des Kindes
                                    (Обучение без оглед на индивидуалността на детето)
е доста обезпокояващо.

Имам две добри познати, чиито деца учиха и завършиха ВУ. Те са другите ми източници на инфо за ВУ. От тях знам, че преподавания материал във ВУ е значително по-лесен, отколкото в гимназия и Realschule .Едната от тях ми е съседка, самата тя е завършила Валдорфска педагогика. За съжаление при малкия и син се наблюдава силно изявена вербална агресия и грубост (към майка му, не към мен), които учудват и мен, и другите съседи, понеже родителите са тихи и спокойни.
В 7.4 се споменава за известен риск от агресия и напрежение, поради това, че се отрича използуването на индивидуални мерки за подпомагане. Дали това е причината при младежа не знам и не ми е работа да си напрягам мозъка, достатъчно е, че изслушвам с търпение и съчувствие честите оплаквания на майка му.

ВУ са автономни, затова има различия по въпроса с абитурата, но в нашия град ВУ-учениците карат Oberstufе в Монтесори, където и държат изпитите за Abitur. Това струва допълнително време и пари.

asyalein
, засичала съм те в немската тема и ако те интересува нещо конкретно за ВУ тук в Г-я мога да попитам моите познати и да пиша повече там или на лични.

Последна редакция: вт, 10 сеп 2013, 00:26 от liana_2

# 137
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
попитах информативно.
аз съм попадала на статии, в които се твърди, че във Валд. у-ща се записват деца на родители с по-големи възможности. т.е. да не се мешат много с масата... и затова ми е чудно за ниското ниво... и затова попитах.

антропософията ме интересува от един единствен аспект - ваксинирането. за жалост и в ДЕ е трудно да се намери педиатър, който да не ти набива канчето за непоставени ваксини (поне където аз живея), при което се наложи да се запозная с антропософията, защото атропософските лекари са по-лежерни в това отношение.

друг въпрос: защо майката ти се оплаква? след като тя самата е завършила валдорфска педагогика, предполагам, че трябва да може да се справи с подобен проблем. визирам вербалната агресия... Thinking

# 138
  • Мнения: 267
Asyalein, въпросът ти е напълно основателен.
Наистина "...във Валд. у-ща се записват деца на родители с по-големи възможности..." и учудването ти е логично.

Тук може да се прочете нещичко по темата
http://www.zeit.de/gesellschaft/schule/2012-09/waldorfschulen-studie

Eltern von Waldorfschülern sind seltener Arbeiter, dafür umso häufiger Akademiker und Künstler.
Родителите на Валдорф-ученици рядко са работници, най-често това са висшисти и хора на изкуството.

Добавка от мен:
Родителите на гимназиални ученици в Германия също са по-рядко  работници.Какво е съотношението, за да направим сравнение с ВУ не ми е познато.Със сигурност знам, че валдорфците тук са едно особено общество. Почти всяка неделя се изсипват в градината на гости. В преобладаващата си част имат специфичен външен вид и житейска им философия е антропософията. В посочения линк става по-надолу дума и точно за това.


С течение на времето се сближих с въпросната съседка и в много отношения я намирам за симпатична. Защо обаче не може да се справи със сина си, който при комуникация с нея грубо и високо крещи, не знам. При работа със собственото дете липсва обективност, може би това е обяснението. Причината да се оплаква на мен е, че тя обича да се оплаква по принцип. Явно така и олеква.

Освен за социалния аспект, стана дума и за нивото.
Следният цитат дава интересен поглед върху това.

Die wesentlich geringere Klassenstärke in der Oberstufe wurde waldorfseits als "Umkipp-Phänomen" der Eltern bezeichnet.
Zuerst sei man schnell begeistert, später um so schneller enttäuscht.

Много по-малкият брой ученици в горните класове валдорфското ръководство обяснява с "Феноменът на прехода" при родителите.
Колкото бързо в началото са  възхитени ( спечелени) от метода,толкова  бързо по-късно са разочаровани.

Споменава се фактът, че има много отписвания в по-горните класове.
Валдорфското ръководство обяснява, че тези отписвания  на ученици в по-горните класове са по вина на родителите, които в началото бързо се палят, а не на валдорфския метод.



Опитвам се да бъда обективна и да дам информация, която я няма в темата. Добрите страни на ВУ , които също не са за пренебрегване са добре отразени в темата, затова и писах за някои неспоменати аспекти. Ако те бъдат тълкувани негативно, то това е обусловено  от гледната точка. Познавам родители, които не искат децата им да учат в гимназия и да следват.

За да не се повтарям, ето линк към  личните ми впечатления
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=622781.msg23117873#msg23117873
Заставам 100% зад написаното от Бояна.

И отново линк към интервюто с  Проф. Др. Стефан Т. Хопман, от Университета във Виена по темата за ВУ, Рудолф Щайнер и антропософията.

Заглавието говори само по себе си.
Човек не може да бъде само малко Валдорф.
http://www.ruhrbarone.de/waldorfschule-%E2%80%9Eman-kann-nicht-n … rf-sein%E2%80%9C/

# 139
  • Мнения: 2 342
Ще следя темата.

# 140
  • София
  • Мнения: 5 347
Азалеа, наистина ли мислиш, че учител по музика може да научи дете да не пее фалшиво Simple Smile

Аз много страдах в училище, защото майката на моя приятелка всеки ден преди Музика ме викаше да я уча да пее вярно.
И сега много ме заболя, като прочетох това, въпреки , че моето впечатление от валдорфските деца беше прекрасно!

# 141
  • Най-сетне у дома
  • Мнения: 931
В Белгия, валдорфските училища "се радват" на специален контрол от държавата и това е от скоро. Контролът се е наложил от 1997 г. насам, точно заради ниското ниво на образование и разстроената адаптация към порядките и изискванията на висшите учебни заведения. Валдорфските училища са се съдили с държавата, но са загубили всички дела, на които свидетелствали огромен брой образователни експерти, не само белгийски. Мярката с контрола се е наложила заради сериозен брой ученици, които не покриват дори минимума от образователна и адаптационна готовност, необходима за гимназия и университет.  

# 142
  • Мнения: 511
Моето впечатление от децата също е прекрасно, децата по принцип са прекрасни. Това, което споделих е съвсем различно, независимо от неприятните детски спомени на ЗаСлон, за които съжалявам.
Наистина мисля, че един учител по музика може да помогне на децата да чуват и да възпроизвеждат вярно няколко ноти, при това без насилие и чрез игра. Но в крайна сметка, това не е най-важното. Както и да е. Мисля, че е по-добре за тези от нас, които наистина се интересуват от това образование, да го обсъждат без да се засягат, за да се получи реален диалог и обратна връзка. Иначе става просто реклама.

# 143
  • Мнения: 6 365
В Белгия, валдорфските училища "се радват" на специален контрол от държавата и това е от скоро. Контролът се е наложил от 1997 г. насам, точно заради ниското ниво на образование и разстроената адаптация към порядките и изискванията на висшите учебни заведения. Валдорфските училища са се съдили с държавата, но са загубили всички дела, на които свидетелствали огромен брой образователни експерти, не само белгийски. Мярката с контрола се е наложила заради сериозен брой ученици, които не покриват дори минимума от образователна и адаптационна готовност, необходима за гимназия и университет.  

На мен ми е интересно действително ли децата са ощетени и затъпени, или просто не
са свикнали на похвати, които им се виждат дървени- а иначе биха могли да се справят
със задачите.

Щото и аз едно време имах голяма мъка да се справя със САТ- бях минала на
друго ниво на мислене, и трябваше да се върна назад, за да овладея задачките.

Така че може и да е проблем на системата. Щото аз може да изляза литературен гений
и пак на изпита да не мога да напиша тема според канона...

# 144
  • Най-сетне у дома
  • Мнения: 931
В Белгия, валдорфските училища "се радват" на специален контрол от държавата и това е от скоро. Контролът се е наложил от 1997 г. насам, точно заради ниското ниво на образование и разстроената адаптация към порядките и изискванията на висшите учебни заведения. Валдорфските училища са се съдили с държавата, но са загубили всички дела, на които свидетелствали огромен брой образователни експерти, не само белгийски. Мярката с контрола се е наложила заради сериозен брой ученици, които не покриват дори минимума от образователна и адаптационна готовност, необходима за гимназия и университет.  

На мен ми е интересно действително ли децата са ощетени и затъпени, или просто не
са свикнали на похвати, които им се виждат дървени- а иначе биха могли да се справят
със задачите.

Щото и аз едно време имах голяма мъка да се справя със САТ- бях минала на
друго ниво на мислене, и трябваше да се върна назад, за да овладея задачките.

Така че може и да е проблем на системата. Щото аз може да изляза литературен гений
и пак на изпита да не мога да напиша тема според канона...


Критическото и творческото писане са две различни неща, права си. Но ако искаш да станеш университетски преподавател по творческо писане, ти се налага да можеш и двете. Просто пример, защо "официалната" система не такава, каквато е, на случаен принцип.  

Описанието на валдорфската идея за детето и това как то трябва да бъде обучавано, идеално съвпада с моите вярвания по въпроса. Работата обаче е там, че приложена в реалността, по много причини, не дава нужните обучителни резултати. А децата ще работят и ще се адаптират в света и системата такава, каквато е, не каквато на нас ни се иска да бъде (понеже колкото хора, толкова и предпочитания каква да е тя). Отделно, ако става дума за моето дете, не бих искала да му изпращам послание, че светът е тук, само за да се адаптира към него и неговите виждания. Просто, защото не е така. Чисто обучително, децата не излизат от валдорфските училища в Белгия, подготвени да учат и мислят достатъчно бързо. Проучвах много дълго, защото имах изкушения натам.  

# 145
  • T"A
  • Мнения: 2 515
Здравейте! Виждам, че отдавна не е писано в тази тема, но все пак ще пробвам да я изтупам от прахта  Simple Smile

Аз съм майка на дете, което има лек [моторен] проблем, следстие от болест, и тъй като началните му години не се стекоха както при повечето деца, решихме да го запишем в градина, в която е гарантирано по-толерантно отношение към различията му. Много ми се искаше това да е Монтесори учебна среда, но тук, където живея, такива градини няма, докато антропософските градини имат официален статут и всъщност в една такава приеха и моето дете. Той трябваше да започне градина в края на август, но други обстоятелства отложиха старта. Междувременно бях на родителска среща, получавам имейл кореспонденцията и дори се присъединихме към есенната екскурзия сред природата преди броени дни (цялото семейство с детето, така се организира тук). Тази седмица трябваше да започнем, но ето че се установи, че има варицела и трябва да изчакаме рискът от зараза да отмине... (изобщо много отлагания).

Иначе веднъж седмично извеждат децата в кварталния парк, веднъж седмично се носи домашно приготвен хляб, децата трябва да носят два чифта дрехи за преобличане, храната е веге (закусват цедено кисело мляко ((това тук се води вид сирене)), носи се по 1 плод всеки ден, с обедното меню не съм запозната, защото нашият наследник ще ходи само до обяд, поне в пъвите седмици. Опитвам се да разбера някои неща, просто не знам кое е продиктувано от философията (т.е. антропософията) и кое - от други фактори. Напр. защо хлябът не трябва да е с ядки и семки?

За заниманията (всепак познанията ми на този етап са бегли) - всичко ми се струва много съобразено с възрастта на децата, не съм намерила чак толкова нестандартно и учудващо, обаче ние у дома четем много книжки, което разбирам, че не пасва на основните виждания на антропософите.

# 146
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
обаче ние у дома четем много книжки, което разбирам, че не пасва на основните виждания на антропософите.

не съм се задълбочавала в антропософията, ама сега чета една книга за Валд. педагогика и наблягат на разказването.
децата имали различни темпераменти и се разказвало за всеки темперамент по различен начин - за едните се наблягало на гласните, при другите на глаголите и т.н.

за хляба нищо не знам.

ние преди 2 седмици бяхме в тукашното Валд. училище, имаха празник.
сградата не ми хареса отвътре - беше ми тъмно и сумрачно. мъжът ми каза, че това било най-хубавото от цялото ни посещение там  hahaha
бяхме и в дърводелската работилница и останах без думи като видях какво правят учениците. приемат и поръчки за изработване на мебели на частни лица - или сами създават дизайна, или по желание на клиента - изпипано до последния мм и всичко премислено. дворът също ми хареса, имаше обособени кътове за занимания.

# 147
  • T"A
  • Мнения: 2 515
Аз също му разказвам... имаме дървени фигури на образите от приказката за Златокоска и мечките; други приказки сме разигравали с парцалени кукли, създава се друга атмосфера, но е по-трудоемко от това да вземеш и да прочетеш на глас книга.

Това с наблягането на гласните, глаголите не си го представям при разказване на приказка на група от деца.  Thinking


Дърводелството кога го включват, сигурно в училищна възраст или?

Аз исках Й. да учи ок. 2 години в тази среда, а после да го пренасоча към стандартна. Но ще се натрупат 3 смени за 3 години и това много ме притеснява (смяна на група и после смяна на градина).

# 148
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076


Това с наблягането на гласните, глаголите не си го представям при разказване на приказка на група от деца.  Thinking


според това, което прочетах в книгата, децата можели да се разграничат на 4 типа, но чак в училище (т.е. вторите 7 години). преди това (през първите 7 години) повечето са един и същи тип.
та като започвали училище, наблюдавали няколко месеца децата да преценят кой от кой тип е и после ги слагали така да седнат, че да си пасват.
и приказката се разказвала 4 пъти - за всеки тип дете.

според мен разказват, а не разиграват с кукли. интонацията е важна.

дърводелството мисля, че го включват в горните класове  newsm78
макар да прочетах също, че чрез наподобяване едно 3-год. дете можело вече да си реже ябълка с нож. та може и по-рано да ходят в дърв. работилница, ама да не се занимават чак с правене на мебели, а по-скоро дялкат нещо от дърво. честно казано не попитах, имаше много хора и Т. тичаше да пуска машините  Crazy

# 149
  • София
  • Мнения: 3 062
Напр. защо хлябът не трябва да е с ядки и семки?


Дали не е защото може някое дете да е алергично към ядки?
Само това ми минава през акъла като разумен довод.

В нашето училище няма крайности по отношение на храната (всяко дете си носи), само молят да не са чипсове и подобен откровен джънк.  Изобщо, по отношение на нищо няма крайности, което много ми харесва.

Общи условия

Активация на акаунт