Валдорфска педагогика - как да я прилагаме у дома?

  • 41 395
  • 161
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 12
" Антропософията е път, по който може да се разбере света. Това не е религия. Какво ще правя аз с тази информация, е нещо което сам ще реши за себе си."

Може би, наистина 9 от 10 потребители изобщо не знаят за какво става въпрос, но се надявам този който наистина е запознат, то да е запознат до такава дълбочина, че правилно да разбира принципите както на антропософията, така и на валдорфската педагогика, защото понякога ако сме запознати само с част от цялото, то много по-лесно можем да го отхвърлим. Съвсем друго е, когато правим едно наистина задълбочено осмисляне на принципите...
Това също не е заяждане Simple Smile

Виж, не твърдя, че антропософията е религия, религията е нещо по- сложно, да речем, че е някакъв култ, вярване. Вярата в прераждането и прочее са в основата на този култ, това "разбиране на света" и само казвам, че е хубаво и родителите да вярват в тези неща, за да запишат детето си във Валдорфска градина. Това не е просто някакъв нов вид педагогика или нов вид обучение, то е част от култ, движение и както щеш го наречи, но организация на основата на някакви вярвания. У нас образованието е отделено отдавна от подобни принципи и това е сериозно различие, за което е важно човек да си дава сметка, още повече при тази липса на избор на градини. Все пак, Валдорфските градини не са благотворителни организации, а такива с цел печалба и не бих приемала на доверие рекламните им брошури, семинари и изказвания. да не говорим, че в случая не им прави чест да лъжат и да манипулират бъдещите си клиенти твърдейки, че антропософията е просто някаква философия. Имам приятели антропософи и много добре знам и от първа ръка на практика в какво вярват, не само на теория, с която също съм запозната.

Та информация по темата има достатъчно, за да обяснявате тук неща, които са толкова далеч от истината, колкото е нужно, за да се продава един продукт. Имайте предвид, че това е продукт за деца и е добре да привлечете повече възрастни да станат антропософи, отколкото да лъжене онези, които не са, че това няма никакво значение. Децата им ще бъдат възпитани според една вяра, която е твърде различна от традиционните у нас, това не е маловажно, поне от моя гледна точка като социолог.


Това изказване ми се струва доста грубо и аз не смятам да го коментирам, още повече че самата аз не бих казала, че съм антропософ. То обаче ми показва, че Ви липсва липсва разбиране какво представлява валдорфската педагогика. Мога да Ви дам конкретен пример:
Да, според антропософията човек преминава през различни инкарнации. Според валдорфската педагогика, точно защото се вярва, че детето идва на този свят не като празен лист, на който за първи път ще се пише, а като едно същество с много опит придобит вече от предишни животи, точно за това, детето се оставя да разкрие своите опитности, придобитите си способности, да бъде себе си, а не непрекъснато да се старае да бъде като всички останали...
На кратко е това, това не виждам как би навредило на детето.
За едно сте права, родителя трябва да е запознат със системата, за никой не е от полза да привлича деца чийто родители имат други разбирания за живота.

# 76
  • София
  • Мнения: 15 166

Това изказване ми се струва доста грубо и аз не смятам да го коментирам, още повече че самата аз не бих казала, че съм антропософ. То обаче ми показва, че Ви липсва липсва разбиране какво представлява валдорфската педагогика. Мога да Ви дам конкретен пример:
Да, според антропософията човек преминава през различни инкарнации. Според валдорфската педагогика, точно защото се вярва, че детето идва на този свят не като празен лист, на който за първи път ще се пише, а като едно същество с много опит придобит вече от предишни животи, точно за това, детето се оставя да разкрие своите опитности, придобитите си способности, да бъде себе си, а не непрекъснато да се старае да бъде като всички останали...
На кратко е това, това не виждам как би навредило на детето.
За едно сте права, родителя трябва да е запознат със системата, за никой не е от полза да привлича деца чийто родители имат други разбирания за живота.
Аз само това казвам, не знам защо ти се вижда грубо. Много добре знам какво представлява антропософията, а също и Валдорфската педагогика. Не твърдя, че тя вреди или помага на децата по начало, а че е за определен кръг родители, каквито не са повечето в този форум. Дори и да вярват в прераждането, защото са последователи на друга религия проповядваща вяра в прераждането пак този тип обучение не е за тях. Най- малкото противоречията между нормалното не- антропософско виждане за живота и бит на повечето българи и онова, което получава детето в градината като възпитание и възгледи ще го объркат и невротизират. Мое мнение, всеки сам ще си прецени. Познавам и мюсюлмани, които записват децата си в католически училища, та всичко е възможно като избор. Peace

# 77
  • Мнения: 12
Мисля, че е по-добре да се върнем на темата на този форум, а именно тези които харесват тази педагогика как я прилагат, защото този спор само отдалечава тези които наистина я харесват от същественото и разпилява енергията им в спорове, които не водят до никъде. Понякога точно това е и целта...
Във Валдорфската педагогика се смята, че детето идва от духовните светове с един "подарък", а именно уменията си от минали прераждания и макар, че не се говори на детето нищо за това, то се оставя да разкрие тези умения. Напр. начина по който едно дете прохожда напр., проговаря, научава се на хигиенни навици, започва познанства с др. деца, всички ще се съгласят, че е много различен при всички деца, стига родителя да ги остави да разкрият себе си. Разбира се може и родителя да смята, че детето никога няма да проходи ако не сложи бебето си от 6 месечно на проходилка напр., както и че е много важно да проходи преди другите децата на неговата възраст..., но това е едно материалистично мислете и точно то може да невротизира едно дете, но ако го оставите да бъде себе си, то ще расте харесвайки се и харесвайки света в който се е родило. Това се случва във валдорфските детски градини. Детето получава уважение, на него се гледа с благоговение.  Всеки възрастен, който харесва и изучава подобни философии знае, че този път трябва да бъде избран съзнателно, и не се допуска детето да бъде подтиквано към него.
Ако родителя обаче е материалист, то това училище и градина категорично не са за детето му, защото ако в къщи стои пред компютъра или играе с високо технологични играчки, много вероятно е да не обърне внимание на дървените кубчета в градината или да не разбере защо е важно да се направят играчките, а не да се купят...;  ако в къщи гледа телевизия - вероятността да копира образи от любимите си филми и в игрите си е голяма и тогава приказките разказвани в градината биха му се сторили наивни и предназначени за по-малки деца, а не за големия напр. 4 годишен батко, който гледа вече криминални филми. За тези деца ще е шок, че в градината няма да види играчки оръжия напр.
Сега наистина смятам, че е по-добре да се върнем към темата. Ако се отвори друга тема като напр. "За и против Валдорфската педагогика", можем да водим този спор, докато ни е приятно. Все пак тук се предполага, че четат хора, които имат интерес към нея и са си изяснили какво представлява.

Последна редакция: сб, 18 авг 2012, 13:36 от хуба-буба

# 78
  • София
  • Мнения: 15 166
Все пак тук се предполага, че четат хора, които имат интерес към нея и са си изяснили какво представлява.
Грешни са ти предположенията, затова се включих и мисля, че беше позитивно за всички да се изяснят принципите и духовните вярвания, на които се основава Валдорфската педагогика. И тъй като наистина не се заяждам няма да пиша повече в темата ви без нужда. Благодаря за сравнително  спокойния тон на разговора.

ПП Лично аз харесвам много от практиките ви и макар без да съм антропософ не бих ползвала ваша градина намирам и полезни идеи за отглеждането на деца. Peace

# 79
  • Мнения: 3
Здравейте, напълно подкрепям хуба-буба и всички положително настроени към духовното израстване на  цялото човечество. Колкото повече общуваме на тези теми и споделяме, толкова по бързо можем да помогнем на цялата вселена и всички обитаващи я същества. Ние всички сме в този живот за да се учим и си помагаме взаимно, тук сме за да се научим да обичаме , да се наслаждаваме на прекрасната природа и нейните вълшебства. Всеки нов член на човечеството идва с нови знания, за да ни ги предаде. Слушайте децата си и ги обичайте както го усещате, може би начините са много... всички ние можем да разберем само ако се отдадем на сетивата си.
А по конкретно за темата и без да съм се интересувала от този вид възпитание и живот винаги съм имала вътрешни усещания за тези неща. И мисля че колкото повече научавам за Щайнер и Валдорфското образование, толкова повече се усещам близка с тях. А децата ми са винаги близо до мен, така че дори и  абсурдния съвременен свят не може да ни попречи да си живеем в наш вълшебен Simple Smile

# 80
  • Мнения: 1
Не може да се каже, че в основата на Валдорфската педагогика лежи някакъв антропософски култ. Това е абсурдно! Тя има общо с антропософията дотолкова, доколкото и двете произлизат от Рудолф Щайнер. От тук нататък всяка си има свой собствен път на развитие.

Нещата в това отношение стоят дори наобратно. Валдорфските педагози днес малко се интересуват от антропософия, а би било хубаво да се интересуват повече. Това не се прави за съжаление, както у нас, така и все повече в чужбина. Това е причината в България особено валдорфските педагози малко да говорят за антропософия - особено публично - което идва от факта, че малко я познават. Някои дори никак. Вероятно това е една от причините да я наричат философия. Налице е също страхът да бъдат обявени за секта, каквато не са. Това днес не е само техен проблем, той все повече се превръща в световен.

# 81
  • Мнения: 13
http://zdravjivot.org/4098/%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BF% … 0%B8%D1%82%D0%B5/

какво мисилте за това и прилагате ли някои от тези съвети? На мен някой ми се струват доста странни, но ако някой има смислено обяснение, би било интересно... например, странни са съветите, че не трябва да се кърми детето повече от 9 месеца, че не трябва да има играчки маймуна и мече, защото били грозни  и т.н.

# 82
  • София
  • Мнения: 15 166
http://zdravjivot.org/4098/%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BF% … 0%B8%D1%82%D0%B5/

какво мисилте за това и прилагате ли някои от тези съвети? На мен някой ми се струват доста странни, но ако някой има смислено обяснение, би било интересно... например, странни са съветите, че не трябва да се кърми детето повече от 9 месеца, че не трябва да има играчки маймуна и мече, защото били грозни  и т.н.
Защо ти е разумно обяснение, това е култ, в това вярват, това са им правилата резултат от вярването. Виждаш, че всичко е съобразено с реаинкарнацията, прераждането на душата, която след това е твоето дете. Затова казвам, че като не си антропософ е малко странно да си запишеш детето във Валдорфска градина.

ПП Какво разумно обяснение може да се търси при такива съвети "119. Когато едно дете изобщо няма интерес към някакво изкуство (рисуване, музициране, пеене и др.) родителите би трябвало известно време да му правят топъл компрес на корема (2­3 пъти в седмицата)."

# 83
  • Мнения: 13
ето нещо полезно полезно за валдорфската педагогика, но за съжаление то не дава отговор на поставения от мен по-горе въпрос...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=272825479494372&set= … ype=1&theater

@Бояна - дори и да си права, на мен все пак ми е интересно на какво почиват тези вярвания и точно от кои техни вярвания произтичат конкретнте съвети... това звучи като доста голяма работа, но пък може някой от вас да е запознат с някои от нещата и да сподели...

# 84
  • Мнения: 411
Някои от "вярванията" си имат и чисто медицински обяснения-например нуждата от шапка за новородените и нуждата от по-рядко къпане на новородените.

# 85
  • София
  • Мнения: 15 166
Някои от "вярванията" си имат и чисто медицински обяснения-например нуждата от шапка за новородените и нуждата от по-рядко къпане на новородените.
Със сигурност, както и нуждата в страните, в които е разпространен исляма месото да е кашерно, т.е. на животното да е източена кръвта, за да не се развалиот високата температура и да отрови всички. В повечето вярвания, култове и религии има и логични, здравословни пратктики.

nadyaat Не съм изучавала антропософите подробно, но съм сигурна, че има достатъчно литература за Антропософията. И пак не мисля, че може да се търси логиката там, където става въпрос за вяра, макар в ритуалите или вярванията да има практики, които се прилагат и от невярващи.
Сциентолозите, например, имат много добре психотерапия, макар целта им да е лечение на някаква космическа травма. Използват и достиженията на науката в новите култове и религии, за по- голяма убедителност предполагам. Без за искам да обидя вярващите, разбира се.

# 86
  • Мнения: 13
Ето тези съвети конкретно са ми най-странни:

55 Когато детето прояви интерес могат да му се дадат съвсем прости кукли и животински фигури за игра. Две животни обаче не бива да се дават. Това са маймуна и мечка. И двете са некрасиви карикатури на съвършения човешки образ, към който детето трябва да се стреми.
37. Да не се кърми детето повече от 9 месеца. В противен случай то получава прекалено много наследствени сили, които по-късно са пречка за индивидуалността.
67. Нарушения в мисловния живот при възрастните настъпват когато на малкото дете се дава да играе с кубчета или други геометрични фигури. Също и с пъзел. Обратно на това, много добре е да се играе с пясък и с пластелин.
81. Всяко дете се нуждае от топлина. Закаляването води до артериосклероза, ревматизъм, нарушения в кръвообращението и др. То е най­честата причина за опасната мултипна склероза - това май противоречи с практиката на градината, където децата играят до подгизване в кал...
83. Левичарството се дължи на причини от предишния земен живот. То трябва да се преодолее колкото се може по­рано, поне що се отнася до писането. До деветата година това е относително лесно постижимо. Ако се пропусне тази възможност, в по­късна възраст се появяват телесни или душевни слабости, както и слабост на волята - това ми се струва брутално и противоречи на свободната изява на индивида, нали идеята беше да се остави да се прояви детето без да се вкарва в калъпи...
139. Ако се привикнат децата да сменят през няколко години почерка си, това ще има огромно засилващо въздействие върху етерното тяло. Ще се укрепне имунната система и ще се предотвратят някои видове нервни болести. Това важи и за възрастните. - това пък защо?

Вярно е, че за част от нещата има чисто медицинско обяснение, както и за съветите,свързани с храни и билки, но горните неща доста ме озадачиха + посоченият от Бояна...

# 87
  • Мнения: 411
Идеята за приемането на топла вода, както и топла храна я има и в китайската народна медицина. Обеснението е, че при приема на студени течности и храни се използва доста енергия за затоплянето им, а тази енергия може да се използва за други цели. Обеснението тук си е чисто логично и научно.

# 88
  • Мнения: 13
Ето какво ми отоговриха от Инициативата за валдорска педагогика във Варна по повод съвета за кърменето:

"И така,приблизително накратко, може да се каже следното:
 Изхождайки от Антропософския образ на човека, Валдорфската педагогика разглежда всичко във връзка с т.нар. четиричленен човек и във връзка с циклите и ритмите в живота на човека и природата.
 (Извинявам се предварително, ако обяснявам вече познати неща. Разбирам, че сте във връзка с колегите от градината в София.)
 Под четиричленен човек Антропософията разбира човекът като съвкупност от физическо, етерно, астрално тяло и Аз. Етерното тяло можем да наречем жизнено. От него се извличат градивните сили за физическото, то го оживява. То е тяло на растежните сили, силите на мисленето и паметта. Астралното тяло е тяло на образите, емоциите, желанията, страстите. Азът е чисто духовна субстанция в човека, човешката индивидуалност.

Циклите, кратни на 7, заобикалят целия човешки живот. Те се свързват с планетните влияния. Всяко от човешките тела има свой времеви цикъл също.
Така, цикълът на Аза е денонощен - смяна на будност и сън, на астралното тяло - 7 дни, на етерното тяло - 4 х 7 = 28 дни. На тези периоди те се обновяват, започват нови процеси. А при физическото Рудолф Щайнер посочва 10 х 28 дни.Т.е. 10 лунни месеца, които са 9 астрономически такива, както знаем

Към това се допълва и познанието, което Рудолф Щайнер дава за 7-годишните периоди и 7-кратните цикли вътре в тях. Всеки 7 години от живота на човека са белязани от водещото влияние на качествата на една от 7-те планети (вкл. светилата). Най-общо:
 0-7 години - Луна
 7-14 години - Меркурий
 14-21 години - Венера
 21-28 години - Слънце
 28-35 години - Слънце
 35-42 години - Слънце
 42-49 години - Марс
 49-56 години - Юпитер
 56-63 години - Сатурн
 
Така, първите седем години от живота на детето се съпровождат от влиянието на Луната. Луната се свързва с растежните сили, със силите, които осигуряват преноса на кармата към следващия живот на човека, със силите на наследствеността също.
 Едновременно с това, всяка една от всеки седем години е под знака на планетите. Например:
 0-1 години - Луна
 1-2 години - Меркурий и т.н.
 Така, първата година от живота на детето е силно повлияна от Луната. Тялото се формира активно. Етерното тяло на всеки човек се освобождава за градеж и мислене едва към 7-мата година, а до тогава детето е обгърнато от етерното тяло на майката и всичко, което тя носи в себе си.
 
Поради това и понеже след около 9-тия месец след раждането започва втори цикъл на физическото тяло, по-добре за детето е кърменето по възможност да спре. Това, както посочва Рудолф Щайнер, е важно, за да може да се развие индивидуалността на детето в бъдеще и наследствените сили да не доминират.
 
Разбира се, трябва да се разчита и на личното усещане на майката. Това е задължително Все пак Рафаело отдаде толкова голямо значение на общението майка-дете в своите картини. Всички знаем, че е важно."
 
Така поставено, има логика, но лично за мен има доста контрааргументи, които са с по-голяма тежест.

Например идеята за отглеждане на детето по възможно най-естествен начин - т.е. да се отбие само. Преди да навлязат т.нар. модерни тенденции при кърменето (през 3 часа и други безумици), хората са празнували отбиването на детето, защото се е считало, че вече е завършил важен етап от живота му и вече може да продължи напред. Освен това, много съвременни изследвания показват, че дълго кърмените на поискване деца (повече от година), са с по-висока самооценка, проявяват по-голямо доверие и са по-отворени към света. Влизат в контакт с другите по лесно и са по-независими. От чисто здравословна пък гледна точка, препоръките на СЗО са да се кърмят на поискване поне до втората си годинка.
 
На фона на всичко казано ми звучи доста крайно да спра кърменето след 9 месец, по причина да може да се изяви по-добре индивидуалността на индивида. И какво пък му е лошото на това да носи наследството на родителите си, в крайна сметка това е логично и в реда на нещата...
 
В крайна сметка, колкото и да ми допадат идеите на валдорфската педагогика, не означава, че нещо щом е казано от Щайнер, трябва сляпо да го следвам. Като мислещ човек, всеки има право на своя позиция.

Последна редакция: вт, 11 сеп 2012, 23:01 от nadyaat

# 89
  • Мнения: 13
Ето продължението:

"Най-общо, че и малко абстрактно, под индивидуалност Рудолф Щайнер не разбира просто самоизявата на човека, его-проявлението. Не. Под индивидуалност Антропософската наука разбира безсмъртния човешки дух, който носи качествените натрупвания на всяко свое прераждане в следващия живот.
 Също толкова вярно е, че определена наследственост е повече или по-относително подходяща за дадената душа, за да може максимално да се прояви в живота си така, както е планирала преди раждането.
От трета страна, всичко, което родителите не са успели да проработят кармично, започва да се пренася у детето още със зачатието. Това е една от причините, поради които някои жени загубват свои болестни, например, симптоми след бременност и раждане. Те се пренасят и стават задача за решаване на бъдещата зряла личност, която се ражда.
Моят жизнен досег с Антропософията показва, че Рудолф Щайнер винаги и максимално е правил така, че да опише живо резултатите от едно или друго човешко действие, един или друг избор на практика, поведение, хранене и прочие. Той никога не е задължавал, но се е придържал към обективното.
 
В никакъв случай не прилагай сляпо. Редно е да поискаш да разбереш нещата, които избираш за детето си. Това е много хубаво За мен и правилно.
 
Вече изложих темата във връзка с ритъма на физическото тяло и планетните влияния.
 Бих искала да добавя и това, че млякото, особено майчиното, е много специфична храна. Абстрахирам се напълно от биохимичния състав. По природа, описва Рудолф Щайнер, млякото е храна, която не принадлежи в пълния смисъл на земното. Тя е само етерна по природа. Затова аз, като обучаващата се и бъдещ педагог бих добавила още един аргумент: дечицата, за да проведат добре своя личен процес на инкарниране на Аза и изживяване на живота, е добре още през първата година да приемат земните субстанции, т.е. да се захранват с друга храна.
 
Чисто научните ползи от кърменето са безспорни. Не е лошо, че все още кърмиш.
За мен лично всички статистики, които се представят, са крайно относително. От една страна, защото се базират на изследвания в други страни, а всяка част от земното кълбо има разлини етерни характеристики, т.е. всичко върху нея е различно - дори един и същ сорт растения са различни по резултат. Втори фактор е голямото значение на темперамента на майката и детето във връзка с ползите от кърменето.
 Важно е да се знае, че до около 7-мата си година детето е обгърнато от етерното тяло на майката. Неговото лично все още не е освободено за собствена дейност. Така майката влива всичко в детето - добрите си и недобрите си постижения. "Подарява" ги безрезервно. Чрез кърмата този процес се развива също силно.
 
Въпросът е многоаспектен, сама виждаш, но дано съм осветлила темата поне малко.
 

Мечетата и маймунките играчки ... Работата е там, че това твърдение изхожда от широко познание за съществата, които изтъкават природните царства, и за духовно-научните изследвания на Рудолф Щайнер, които описват как не е възможно човекът да произлезе от маймуната (както е при Дарвин), а животните са носители и изкупители на сгъстени човешки страсти. Точно за мечките не съм чела и мислила сред антропософската литература, но идеята в съвета на Щайнер за играчките е не, че мечетата и маймунките са грозни, а че представляват особена категория сгъстени човешки страсти (тези животни). А в първите 7 години детето подражава - на първо място, а на второ - формира органите на тялото си от образите, които приема от света. В този смисъл, този съвет е здравословен такъв."
 

Последна редакция: вт, 11 сеп 2012, 23:06 от nadyaat

Общи условия

Активация на акаунт