Математически турнири - 13

  • 86 387
  • 745
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 668
Ето и информацията за КМС - София:

http://iztok-smb.hit.bg/Nagradenip.htm

   НАГРАДЕНИ УЧЕНИЦИ ОТ КМС 2011         
Наградите ще се получават в библиотеката на 125 СОУ         
от 11.01.2012г. до 31.01.2011г.            
от 9:00 до 12:00 и от 14:00 до 16:00         

Предполагам, че става въпрос за 31.01.2012г

# 196
  • Мнения: 864
Любопитството ми надделя и реших все пак да отида да видя какво е писал моят хубавец. Че не е изпълнил техните критерии е ясно, просто е сметнал верния отговор и е написал сметките си само по него.ОБАЧЕ тази 10-та задача на трети клас ме хвърли в размисъл.
1. Дали е подходяща за задача с подробно описание на отговор или да е с избираем такъв,тъй като задачите с подробно описание обикновено се решават на няколко етапа, използват се междинни отговори, които да спомогнат за понататъшното развиване на задачата. Тази е за комбиниране на брой фигури, като единият резултат няма нищо общо с другия, освен да го изключим вече и няма значение с коя точно комбинация ще се започне, за да се стигне до верния отговор. Според математиците, подготвили задачата трябва да започнем с всички грешни отговори,за да ги изключим, и чак тогава да стигнем до верния.
2. Как точно се развива бързата математическа и логическа мисъл, като се поощрява извършването на куп безсмислени и грешни варианти на решение, докато се стигне до вярното решение?
На въпроса ми защо не е писал всички варианти за брой на фигурите,синът ми отговори "Ами аз мислех, че като пиша грешни отговори ще ми намалят броя на точките" (все пак е трети клас и неговата логика доста се различава от 50 годишен математик)
От сега нататък съм доста объркана какви наставления да му давам - може би първо да пише всичко грешно , което му мине през главата, защото за него дават най-много точки, и накрая верния отговор.
Ако някоя майка математичка може дами даде съвет ще съм благодарна    bouquet

# 197
  • Мнения: 1 204

2. Как точно се развива бързата математическа и логическа мисъл, като се поощрява извършването на куп безсмислени и грешни варианти на решение, докато се стигне до вярното решение?

Не съм гледала задачата, за което се извинявам.
Когато има описване и има варианти макар и такива които не довеждат до правилен отговор те винаги трябва да се разгледат в решението. Логиката е, че е можело там да има и верен отговор. Един вид ако не е описано, значи решаващият е щял да пропусне този вариант.
Пример от миналата година на олимпиадата втори кръг - имаше задача с ребус и много малко деца получиха пълен брой точки на нея, защото не са описали всички варианти. В ребуса всичко е ясно - цифрата може да е напр. 1,2,3,4, разглеждам варианти за 1,2,3,4. В други задачи не е толкова просто да се каже. Моят син от прекалено вманиачаване в описването беше писал веднъж "рисувам чертеж"  Joy

# 198
  • София
  • Мнения: 2 300

Само не разбрах - решил е задачата, но не са му дали точките или питаш по принцип защо дават точки, когато е посочено грешен отговор.

Ако е първото - лично мен ме съмнява да е решил изцяло задачата, а тя да не е оценена коректно;
Ако е второто - според мен това оценяване по-скоро  дава възможност и на деца без "бързата математическа и логическа мисъл" да получат някоя и друга точка.

# 199
  • София
  • Мнения: 2 300
Направо се изкушавам и утре да отида и да ги накарам да му корегират резултата. Thinking
И колкото повече го мисля, толкова повече се убеждавам и самонавивам ,че трябва да отида.

Какво се цели - медал, грамота, бал...?
Ако не е нито едно от горните - какъв е смисълът? Достатъчно е да похвалиш детенце и да обясниш, че с така решените задачи се нарежда сред първите 20 или 50 от общо явили се 1000 /примерно/.

Последна редакция: ср, 21 дек 2011, 15:55 от elfi

# 200
  • София
  • Мнения: 757
Аз имам питане малко извън темата - помощ за една колежка. Търси се читав преподавател, обаче по висша математика. Някой може ли да даде информация, координати или ако има такава тема - едно линкче Praynig - за София става въпрос

# 201
  • Мнения: 864


Ако е първото - лично мен ме съмнява да е решил изцяло задачата, а тя да не е оценена коректно;
Ако е второто - според мен това оценяване по-скоро  дава възможност и на деца без "бързата математическа и логическа мисъл" да получат някоя и друга точка.

Моята чуденка беше какво се цели с тези състезания- първото или второто. Човекът си е разиграл различните варианти на комбинация от фигурите и е стигнал до извод, че четириъгълниците са 7, след което е описал самото решение за 7 четириъгълника:
Ако четириъгълниците=7, то 7*4=28
43-28=15
15:3=5 триъгълника
7+5=12 фигури
отговор:7 четириъгълника

Просто е взел директно предположението, че са 7, без даминава през всички комбинации и да ги описва. Сметнал е за абсурдно да пише грешни комбинации,защото е мислел, че ще го ощетят проверяващите. Въпрос на опит(в нашия случай неопитност) за явяване на състезания. Ще се научим, но ще претърпим доста разочарования. Както и да е, затварям тази страница. Гледам, че тази година са доста щедри с грамотите, ще получим и ние за отлично представяне, така че ще е доволен поне за това.

# 202
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Миши-Тети, какъв съвет да му дадеш, освен да не ходи повече на КМС Simple Smile Koлко точки има синът ти за това решение? Това е и решението на дъщеря ми, която не го е написала, защото, цитирам: "Мамо, това не е математическо решение, а налучкване с елементи на логика" (а елементите на логика са да не започнеш от 1 и 2, а от някое по-разумно число). Но пък тази задача при нас беше повод тя най-накрая да започне да пише системи уравнения с 2 неизвестни. Така че полза не е да нямаше.

А грамотите вярно ги дават на кило. Това е компенсация за 9-а и 10-а задача за 3-ти клас. Но грамотата хич не грее, въпросът си е принципен. Макар че и щерката ще е щастлива.

Чакам аз класирането за Салабашев. Те децата отдавна забравиха че са се явявали. И какво толкова трудно има да се подготви софийското класиране (даже не споменавам националното), след като другите градове го направиха отдавна, отдавна, а и децата там си взеха грамотите. А в София - имаш грамота ако се явиш в у-ще Х, ако обаче си в У - чакаш, незнайно какво.

Последна редакция: ср, 21 дек 2011, 17:21 от Тинкърбел

# 203
  • Мнения: 494
Ще вземем да се явяваме по-честичко извън София, та да присъстваме и на читаво награждаване. Толкова ли е трудно, да му се не види, да се организира нещо такова? Една зала, един микрофон и дребни сувенирчета! За организаторите - нищо работа, за децата - огромна радост и гордост!
Засега това се случва само със СМТ, за което сърдечно благодаря на РИО София-град и Ваня Кастрева.
  bouquet

# 204
  • Мнения: 864
Миши-Тети, какъв съвет да му дадеш, освен да не ходи повече на КМС Simple Smile Koлко точки има синът ти за това решение?


Това беше първото решение, което взех след състезанието. Достатъчно масово е, та с моите 7 лева или без тях, все им е толкова. Дали са му 6 точки, но господинът, който ми обясняваше днес колко много имало още да се решава така се увлече, че по едно време даже обяви решението му едва ли не за грешно  Shocked Каза,че максимален брой точки са присъдили на дете, което си е начертало всички фигури във различните комбинации и е броило един по един всеки връх.............. smile3556 . Според тях това е математически най-издържано явно......ако сте се чудили за критериите.

# 205
  • Мнения: 668


[/quote]

 Каза,че максимален брой точки са присъдили на дете, което си е начертало всички фигури във различните комбинации и е броило един по един всеки връх.............. smile3556 . Според тях това е математически най-издържано явно......ако сте се чудили за критериите.
[/quote]

 Shocked #2gunfire #2gunfire #2gunfire hahaha hahaha hahaha Joy Joy Joy

човек да се смее ли, да плаче ли....

# 206
  • Мнения: 51 069
От сега нататък съм доста объркана какви наставления да му давам - може би първо да пише всичко грешно , което му мине през главата, защото за него дават най-много точки, и накрая верния отговор.
Ако някоя майка математичка може дами даде съвет ще съм благодарна    bouquet

Като те чета виждам, че си афектирана и предубедена. Поеми въздух, отстрани предубежденията си, а аз ще ти кажа какво мисля. Не знам конкретната задача, но ми се струва, че е от задачите за анализ. В тези задачи има две цели:
- Да се намери вярното решение (верните решения)
- Да се докаже, че това решение/тези решения са единствени. Т.е. че няма други верни решения.

Ако в условието е казано "намерете стойност на Х, за която е изпълнено...." е достатъчно да се намери едно вярно решение и задачата се счита за решена. Ако обаче се каже "Намерете стойностите на Х, за които е вряно...." намирането на едно или две решения не е достатъчно, дори те да са всички възможни такива. Трябва да се докаже, че няма други. И често това е най-трудното.

# 207
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Черна станция, говорим за КМС все пак. Къде такава математическа мисъл у авторите. Не, задачата е класическа такава, която трябва да се реши с въвеждане на 2 неизвестни и решаване на система уравнения. Обаче понеже говорим за 3-окласници, решението на организаторите е с "налучкване", т.е. започват от 1, докато стигнат до верния отговор. Не се иска да се докаже, че е единствен.

# 208
  • Мнения: 939
И аз се чувствам обидена и ядосана на огромното количество грешки в задачите и матриците за проверка, които виждаме в състезанията напоследък. Приемам го доста лично, защото навсякъде съм рекламирала ползата от допълнителните занимания на децата с математика и удовлетворението и зареждането, което те получават, ако се представят добре на математически състезания. А сега се получава така, че има много недоволни (родители и деца). Създава се усещането за опороченост на състезанията и на резултатите от тях и за жалост аз като защитник на каузата, не мога да кажа нищо, защото хората са прави и аргументите им са железни. Честно казано, дори не ми се пише тук...

Явно количествените натрупвания (брой състезания, включване на ученици от 1-ви и 2-ри клас) са довели до негативни промени по отношение на качеството. Нещата се претупват с цел максимизиране на печалбата и/или поради недостиг на ресурси. Единственото успокоение е, че от 7-8 клас нагоре всичко е стабилно - участниците са толкова, колкото трябва да бъдат, и грешките в матриците са рядкост.

По отношение на задачите за малките, които обсъждате:
- това, че вие с познанията си по математика, решавате задачата със система уравнения, не означава, че това е единственият подход. В курсовете учат децата как да решават подобни задачи, без да стигат до система уравнения.
- по отношение на налучкването на решението - не сте ли чували за задачи тип "Умен съм бил, сетил съм се"? Мисля, че е лаф на Иван Симеонов. Да, има такива задачи и това е част от играта. Колкото повече трейнинг има детето, толкова по-малко такива задачи ще среща, но винаги ще ги има.  

# 209
  • Мнения: 864
От сега нататък съм доста объркана какви наставления да му давам - може би първо да пише всичко грешно , което му мине през главата, защото за него дават най-много точки, и накрая верния отговор.
Ако някоя майка математичка може дами даде съвет ще съм благодарна    bouquet

Като те чета виждам, че си афектирана и предубедена. Поеми въздух, отстрани предубежденията си, а аз ще ти кажа какво мисля. Не знам конкретната задача, но ми се струва, че е от задачите за анализ. В тези задачи има две цели:
- Да се намери вярното решение (верните решения)
- Да се докаже, че това решение/тези решения са единствени. Т.е. че няма други верни решения.

Ако в условието е казано "намерете стойност на Х, за която е изпълнено...." е достатъчно да се намери едно вярно решение и задачата се счита за решена. Ако обаче се каже "Намерете стойностите на Х, за които е вряно...." намирането на едно или две решения не е достатъчно, дори те да са всички възможни такива. Трябва да се докаже, че няма други. И често това е най-трудното.

Задачата е простичка: На масата са наредени пластмасови триъгълници и четириъгълници.  Броят на фигурите е 12, а на всичките им върхове – 43. Колко са четириъгълниците?
Не колко най-малко или най-много може да са, не какви са вероятните  комбинации, за система от уравнения с две неизвестни и дума не може да става в трети клас, нито за сложни доказателства, които до момента не съм срещала в учебния им материал. Питат колко са четириъгълниците, и човекът е отговорил колко са. Аз първо не съм убедена, че е подходяща за описателна задача, защото не виждам каква точно математическа мисъл показва налучкването с подробно описване какво си се опитал да налучкаш. Но това е сигурно защото още не съм "вряла и кипяла" в тези битки  Twisted Evil  Вече ми мина, купих коледните подаръци, зареждам се с добро настроение   Gift Весели празници и на вас  santa2

Общи условия

Активация на акаунт