Преобразуват помощните училища и други въпроси относно проекто закона образован

  • 92 631
  • 1 093
  •   1
Отговори
# 630
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Сега за нашите деца се прави индивидуална програма заради тази индивидуална форма и те и в клас не посещават  ДТИ, Изобразително и прочие. Да сина ми посещава масово училище, преди това масова детска градина, и е успешно интегриран.

При положение, че не карате някои часове т.е.те са свободни за вас, но  са по средата на другите как процедирате?
Не може седмичното подреждане на часовете да бъде съобразено с нашите деца.

Тук малко мечти - по новия закон те могат да са с логопед или психолог, или ресурсен по това време. Каква база обаче трябва да има токова училище.

Когато имаме повече от един празен час един след друг и голямо междучасие между тях се прибираме. Иначе висим в близкия парк когата позволява времето или при мед. сестрата и коридорите. Детето може да посещава логопед и психолог и сега, ако има нужда. Ресурсен учител с еполага само ако детето е на интегрирано обучение, а не на индивидуално както сме ние. Преди години, когато той беше по - добре беше на ресурсно подпомагане, точно с такава цел да уплътнява часовете по ФВС, но не се получи по ред причини и отказахме ресурсното подпомагане. При нас няма нужда от допълнителни специалисти. Училището ни спечели един проект по програма "И аз мога" и през ваканциите учителите се обучават как да обучават и реагират при  среща с нашите деца. По същата програма се обурудва и зала за кинезитерапия и се надявам да използваме услугите на кинезитерапевта занапред в свободните часове.

http://sou-zlatitsa.bg/main/?option=projects&project_id=3 повече инфо за проекта.

# 631
  • Мнения: 2 165
Общините източват просветна програма
http://bnt.bg/bg/news/view/72101/obshtinite_iztochvat_prosvetna_programa

Предизвикателствата към новият училищен закон и образователната реформа
http://blagoevgrad.info/article/12/03/19/predizvikatelstvata-kam … vatelnata-reforma

Кой ще контролира общините за качествено и ефективно изпълнение на ЗПУО?

Становище на НСОРБ по проект на Закон за предучилищното и училищното образование

http://www.namrb.org/?act=cms&id=282

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 13:15 от n_alex76

# 632
  • Мнения: 18 971
 мама Раче,

Благодаря за информацията.
Много е хубав проекта и факта, че се набляга на обучението на редовия учител е важен.

При нас беше същата схема, но моето дете беше малко и самото време прекарано в училище му идваше в повече. Не можехме да съчетаваме други полезни дейности в това време.

Тук идва и другия въпрос, децата чиито родители не могат да ги придружават /нямат ЛА или СА/, а те имат нужда от придружител, кой ще ги поеме в у-щето. Това може да се окаже също пречка ....
 

# 633
  • Мнения: 2 510
Тук идва и другия въпрос, децата чиито родители не могат да ги придружават /нямат ЛА или СА/, а те имат нужда от придружител, кой ще ги поеме в у-щето. Това може да се окаже също пречка ....
 
До сега имаха ли право на такъв в класната стая?

# 634
  • Мнения: 1 738
Майчета,
хайде малко повече здрав разум. Накрая ще излезе, че майките, които подхванаха дискусията в защита на интересите на децата със СОП преди повече от месец, са виновни за всичко, което не ви харесва в новия проект.

Ние сме нито повече, нито по-малко от вас. Не сме участници в работни групи, не сме представители на кикаква НПО и сме самоорганизирали дискусията в тази тема. Ами толкова са ни стигнали познанията и опита, колкото сме написали.

 Съмнявам се, че някоя от вас е прочела толкова пъти проекта и се е опитала да види "подводните камъни" така, както няколкото майки го направиха. Вие сега разсъждавате как е и как трябва да бъде с индивидуалното, комбинираното и самостоятелното обучение. Ами това е въпрос, който се урежда със държавните стандарти, с които ние не разполагаме. И никой фактически не ни пита. Опитваме се да стигнем до институциите и да се чуе глъсът ни.

Опитали сме се всички форми на обучение да не сазабранени от закона за никое дете, което има дори елементарни когнитивни способности.

За сведение на тези, които не знаят, детето на Таня не е с аутизъм. И предложенията, които правим не са само за аутистичните деца, а за всички със СОП. Ако имате някакво конкретно предложение, направете го констуктивно. Кажете: "Предлагам член...ал.... да се промени така. Защото..."

И пак за сведение - законът е нормативен акт, който има поднормативни актове - наредби, стандарти и пр., които дават детайлите, съответстващи на изискванията на закона.

# 635
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Никъде не съм писала, че съм против новия проект. Писах, че индивидуалната форма такава каквото е сега е добро нещо за нашите деца и единствено трябва да се увеличи броя часове. Затова и по напред писах, че ние оставаме неразбрани и затова никоя от нас не си позволява да пише тук.

За сведение известно ми е, че детето на Таня не е аутист, както ми е известно, че всички дали по-различно мнение бяха отсвирени по един или друг начин.

Съжалявам, че се включих. Просто исках да знаете, че има и други деца, които по една или друга причина са деца със СОП.

# 636
  • Бургас
  • Мнения: 959
Констанца, не смятам, че има нещо написано или критика срещу вас. Под "вас" визирам главно теб и Таня, защото вие двете се синтезирали и описали всички съществени недостатъци и пробойни.
Аз лично благодаря много, следа постоянно дискусията и си признавам, че се възползвам на готово от вашите предложения  Blush

# 637
  • Мнения: 18 971
Майчета,
хайде малко повече здрав разум. Накрая ще излезе, че майките, които подхванаха дискусията в защита на интересите на децата със СОП преди повече от месец, са виновни за всичко, което не ви харесва в новия проект.

Ние сме нито повече, нито по-малко от вас. Не сме участници в работни групи, не сме представители на кикаква НПО и сме самоорганизирали дискусията в тази тема. Ами толкова са ни стигнали познанията и опита, колкото сме написали.


Защо долавям в "гласа" ти обида? Всички сме готови да подкрепим предложения /в частност това, което Таня е дала на 1-ва страница/, които са полезни за децата, без значение кой какво дете има и с какъв конкретен проблем се бори. Да, толкова ни стигат силите и знанията сега и никой не може да обвини никого за това. Между другото аз не знаех, че има различни организации, независими една от друга и без връзка помежду си, които обаче имат обща цел - децата със СОП и увреждания.

Самата ти си видяла, че в закона има много неясноти, които допълнително ще се уреждат с поднормативни актове.

Ако трябва здрав разум, то това което се очаква от закона просто няма да се случи от раз, защото е невъзможно от едно ниво рязко да скочиш на друго. Това е начало и тепърва ще се видят добрите и лошите страни. Целта е времето на тези преходи и неясноти да не се отрази негативно на децата, които в момента имат що годе стабилно състояние било в масово или помощно у-ще, дневен център, или др., както и в семейството.

Не мисля, че трябва да се чувстваш засегната по някакъв начин от нас - обикновени майки, изказали се НЕконкретно по точки, алинеи и членове.

# 638
  • Мнения: 2 510
Чл. 193. (1) По изключение и ако целите на образованието не могат да бъдат
постигнати по друг начин, за подкрепа и обучение на деца и ученици с тежка и с умерена
умствена изостаналост, с множество увреждания, със сензорни увреждания и с разстройства
от аутистичния спектър
със СОП в детските градини и в училищата по чл. 36, ал. 1 може да се
организират специални паралелки или групи.
 
Формирането на последните да са съобразени с изискванията на МЗ и СО.
Да не се конкретизират диагнозите, а да се изготвят със съдействието на МЗ за съвместимост.
Прехвърляне на деца в тези специализирани паралелки и групи да става с писмено съгласие на родителите на детето.

чл.194 да отпадне.

За съм за запазване на различните форми на обучение и възможната комбинация с тях в рамките на възможното като при такива случаи се допълни -  документи за ТЕЛК, епикризи и писмено становище на родителите за деца със СОП.

# 639
  • Мнения: 1 738
Мама-Нана,
Няма обида. Просто се изморих. Повече от месец обсъждаме и когато направихме втори вариант и когато до няколко дни се очаква проектът да влезе в НС на първо четене изведнъж започнахме ново обсъждане. За съжаление, време вече няма и трябва да се задействаме да чуят написаното, а не да започваме от начало.

Би било добре все пак, ако нещата, които се обсъждат сега, касаят закона, но те се  отнасят за други подзаконови актове, каквито са напр.наредбите, стандартите и пр. Разбира се, че е полезно да разберем къде как се прилага формата "индивидуално обучение", но точно в този момент не можем да направим нищо. Важното е, че законът позволява тази форма на обучение, че има комбинирана форма (благодарение на В.Цолова) и възможности за самостоятелно обучение за някои от децата. Това, което искаме е законът да не поставя ограничения пред децата със СОП, които действително могат да се обучават в тези форми. И не искаме да има законни вратички за изкарване от групите и паралелките на децата с увреждания. Дискутирахеме го доста време и повечето майки на деца с по-тежки увреждания не биха искали децата им да са в масов клас. Аз не си го представям, защото това е непоносимо страдание за родителите.

А когато видим държавните стандарти, пак ще обсъждаме - вече детайлите. Дано не е след дъжд качулка.

# 640
  • Мнения: 18 971
Няма такова нещо "от начало". Пак прочетох предложението на 1-ва страница. Всъщност ние нищим това, което е предложено какви възможности дава. Мисля, че всичко споделено на последните 6-7 страници е отразено в предложението. Ако е нужно да се подпишем кажете къде, в смисъл като подкрепящи и заставащи зад тези изменения.

А когато видим държавните стандарти, пак ще обсъждаме - вече детайлите. Дано не е след дъжд качулка.

Така е. Има неща, които не зависят от нас. В крайна сметка всеки закон подлежи на корекции.

ПП Не се вкарвай във филм, каво си можела да направиш и да чувстваш вина. Това, което сте направили с Таня и други майки не е никак малко.

# 641
  • Мнения: 2 510
Добре, но нека в закона не се посочват диагнози.
Всички знаем, че част от диагнозите са неуточнени, а друга част за децата са в развитие.
Това да бъде изяснено в подзаконовите документи и правилници.

# 642
  • Мнения: 382
Констанца, още преди две страници казах, че подкрепям изцяло писмото в този му вид, а и преди дни писах и ЛС на Таня. Предложих само да бъде подписано.
И още веднъж - благодаря за труда!  bouquet

# 643
  • София
  • Мнения: 4 412
Момичета, много се радвам, че се присъединихте към обсъждането. Това е тема за обсъждане на закона от всички деца. И двете мама Нана и мама Раче имате много добър опит и можете да помогнете на майките с малки деца.

Не знам дали мама Нана си спомня, но преди около 2 години се бяхме срещнали с нея в една тема. Тя ми писа на лични различни свъвети и всички в последващите ни години ми бяха полезни.

Благодарна съм и на Констанца, че връща темата успешно към целта й. А тя е последни обсъждания и да изпращаме становището. И за това ви зададох въпроса за този форма, всички здрави деца имат право на нея, тя се прилага само ако родителят я пожелае и ние за това сме я написала. Предполагам, че хората подкрепили становището са й обърнали внимание.

Последно мисля ,че е добре да съберем имената на хората, подкрепящи становището, изготвено от Констанца и мен и сложено на първа страница на темата. Становището е обобщение на обсъжданията в темата. Пишете ми на лични имената ви и града или на е-майл mamtomam@abv.bg

# 644
  • Мнения: 2 510
констанца,  просто ме притесняват неща които могат да повлекат всички, както Таня и ти се притесняваш.
Едно конкретизирано нещо в закона се променя доста трудно. Правилника към закона дава възможност за конкретно приложение и лавиране.
Разбира се, неща като достъпна среда няма начин да не я има, но точно конкретизиране за кой се отнася за мен е вредно.
Например психолог може да се отнася в по- малка и по- голяма степен за всяко дете. Логопед също за деца с различни проблеми.

Общи условия

Активация на акаунт