Преобразуват помощните училища и други въпроси относно проекто закона образован

  • 92 627
  • 1 093
  •   1
Отговори
# 615
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Таня, това за което е писала Mama_Nana е точно индивидуална форма на обучение. В момента моя син се обучава така. По сега действащия закон тя се прилага не само за децата със СОП, но и за други ученици, ако възникне нужда по време на учебната година по здравословни причини. Формата е много добра, защото позволява посещение на учителите в къщи когато е необходимо. Има възможност и за посещение на редовните часове и така детето върви в крак с класа. Тази форма на обучение трябва да остане. Има много деца със съхранен интелект, но с други видове увруждания, които не им позволяват да са по една или друга причина през цялата учебна година в клас и за тях това е единствения вариант.
Часовете за посещение в къщи са след приключване на учебните часове в училище. Това може да доведе, до ранно посещение на учител, когато са втора смяна. При изготвяне на графика за домашни посещения се взима предвид мнеието на родителя, така, че няма как да има учител в 7,30 ако този час е неудобен за детето.   Всичко това пиша от личен опит.

# 616
  • София
  • Мнения: 4 412
мамаРаче , благодаря и на теб. Да прави сте с мама Нана. Индивидуалната форма е основна форма за обучение на деца с проблеми и няма как да отпадне и аз знам на много места ,че се прилага добре.

Въпроса е, че на други места се прилага нещо като подформа и се използва като начин за отстраняване на детето и то е само 8 часа с учител в къщи, и не съм видяла това да се променя в новият закон.

Имах предвид това споделяне от майката, такива случаи има доста, майката я познаваме от години пише тук
аз съм записала моето дете хиперактивно аутистче със 30 думи в речника си и никакви училищни умения в масово училище но индивидуално обучение като единствена възможност за него ..... тоест с няколко думи от масова детска градина той от наесен си остава в къщи .... индивидуалната ф..орма е неприсъствена ....

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 10:36 от TanyaMG

# 617
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Максимума часове сега е 12. Крайно недостатачни са. За да е в крак с класа предмети като ДТИ,Музика, Изобразително, ФВС  изобщо не се изучават, а ИТ,Информатика, Графика, Икономика се учат дистанционно и то на добрата воля на директора и учителите. Мисля, че в новия закон трябва да се увеличи броя на часовете, тъй като много от децата се обучават в смесена форма. Трябва да се помисли за децата със съхранен интелект и други увреждания, защото те може да се реализират на пазара на труда след време, а не да са в тежест на държавата.

# 618
  • Мнения: 2 510
Според мен трябва да има и трите форми на обучение с правото на избор на родителя в зависимост от условията.
Разбира се, при всички случаи това трябва да бъде подкрепено с експертно решение.
В противен случай ще се окаже, че децата които не могат да посещават / временно или постоянно масово училище/ ще останат на практика без каквото и да е обучение.
Може да бъде врата за изгонване на деца със СОП от масово училище, но за други ще се окаже заключена врата и те от външната страна, без право да получат и някакъв документ, а не обучение.
Първото е нарушение на правата на детето, второто е даването на права, които не си в състояние да използваш.
Ако при първия случай има къде да оспорваш, то при втория случай и това няма.

Нямам нищо против за имена, но само при случай, че се даде реално право на всички деца на обучение, независимо от формата на обучение и правото на избор на родителите.

# 619
  • София
  • Мнения: 4 412
В новият закон е въведена комбинирана форма на обучение тя включва индивидуална форма по определени предмети и присъствена форма по други предмети. Това е по идея на Владислава Цолова, от неиният опит и според мен е добро предложение. То прави съвсем безпроблемни форми като вашите, мама Нана и мама Раче.

И въпреки това в закона се намира и само индивидуална форма, без допълнителни възможности за присъствие, по която детето на Райка ще си стой у тях след завършена масова детска градина.

# 620
  • Бургас
  • Мнения: 959
Написаното от Райка звучи така, сякаш не е дадена никаква друга алтернатива за детето, което всъщност е плашещото. Моето дете е на ниво като нейният Влади горе -долу. И това съвсем не са най-тежките случаи. Говорим за деца с умерена степен на изоставане. За тях вратата на училището си е твърдо затворена в момента.
Моя позната с аутист бе притисната да го пусне в помощно училище поради горните причини - защото най-малкото няма финансова възможност да напусне работа.

# 621
  • Мнения: 18 970
Mama_Nana, благодаря ти за разяснението.

Аз обаче се чудя това което описваш дали не е индивидуален план, прочетох и линка от n_alex и се затвърждава мнението ми, че има разлика от индивидуална програма и индивидуална форма на обучение.

Това , което описвам е част от индивидуален план /поне от закона така разбирам/, че всяко дете със СОП ще има такъв план, съобразен с нуждите и възможностите му. Разбира се такъв план може да има и дете в норма по съвсем различни причини.

Преди малко говорих с една майка, детето е в 8 клас. При него са прилагани и се прилагат различни варианти. Извън обучението детето има нужда само от психолог.

6 и 7 клас -  индивидуално обучение плюс интегрирано. /така е било оформено документално/ Не ходи на у-ще, учителите го посещават в къщи по всички предмети /без музика, изобразително, ДБТ/. Преподават, изпитват оформят количествена оценка.  Интегрераното обучение - 2 пъти седмично работа с ресурсен учител. Психологът не е от РЦ.

8 клас - интегрирано обучение /документално/. Ходи на у-ще, но не кара всички часове. Има дни след 2-рия уч. час се прибира, има дни кара и по 6 уч. часа. /майката не е възхитена, защото пропуска материал и губи връзка/ Ресурсно подпомагане 3 пъти седмично. Психолог, извън у-ще и РЦ.


Относно притеснението ти за "вратички".  Няма механизъм, който да ги затвори. Децата ни са много различни и всяко е със своята индивидуалност. Понякога там, където най малко очаква човек нещата сработват идеално, понякога обратно. Надявам се хората, от които зависят такива жизненоважни решения да имат преди всичко човещина и да подхождат в интерес на детето.  

Мама Раче  Peace  Hug

Нямам нищо против за имена, но само при случай, че се даде реално право на всички деца на обучение, независимо от формата на обучение и правото на избор на родителите.

 Peace

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 11:27 от Mama_Nana

# 622
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Таня, погледнато от твоята камбанария или тази на Цолова, може и да е излишна друга форма, но погледнато от моята и на родителите на деца с увреждане и съхранен интелект, които не могат да посещават училище от време на време през учебната година, примерно защото зимата е като тази и е невъзможно придвижването с колика или непрекъснато се носят вируси, а това е живото застрашаващо за децата с муковисцидоза примерно тази форма е единствената алтернатива. Тук обсъждате само и единствено аутистичния спектър и затова родители като нас не се включват. Ние сме все неразбрани.

# 623
  • Мнения: 2 510
И въпреки това в закона се намира и само индивидуална форма, без допълнителни възможности за присъствие, по която детето на Райка ще си стой у тях след завършена масова детска градина.

За тежки случай / без да твърдя, че детето на Райка е такова/ е по- добре в къщи, но да получава някаква форма на обучение / при случай, че родителите могат да го отглеждат/, отколкото настаняване в пансион / дом/.
Децата които не могат да посещават учебно заведение трябва да се обучават. Това не може да е задължение само на родителя, както е сега.

# 624
  • София
  • Мнения: 4 412
мамаРаче, твоето дете не е само на индивидуална форма на обучение, както е предложено на детето на Райка. доколкото съм чела, той посещава и масово училище.

Аз никъде не съм казала, че е излишна индивидуалната форма на обучение. А казвам, че не трябва да се прилага във въриант само 8-12 часа на седмица, детето не присъства в училище. И в момента се прилага по този начин за много деца с умерено умствено изоставане.

Трябва да се прилага както е при вашите деца - индивидуално по някои предмети и общо в класа по други предмети. И поне по 4-5 часа на ден обучение, както е за другите деца

Не виждам ограничение на този вариант на индивидуалната форма само 8-12 часа на седмица и нищо друго за детето, то е вкъщи през цялото време. Той не е само за аутистите. Имам позната с дете с микроцефалия и беше 2 години на такава форма, учител в къщи по 2 часа, после го даде в дневен център, че трябваше да работи.

Аз нищо не предлагам, а питам, ако някой е прочел този случаи имат ли решение в новият проекто закон. Или и по новият закон децата ще бъдат 8-12 часа с учител в къщи, а през другото време пак в къщи без учител. И наистина това не са най-тежко увредените деца, това са деца с умерено умствено изоставане. Детето на Райка е вече 3-та година в масова градина, знае 30 думи има потенциал.

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 11:21 от TanyaMG

# 625
  • Мнения: 18 970
И въпреки това в закона се намира и само индивидуална форма, без допълнителни възможности за присъствие, по която детето на Райка ще си стой у тях след завършена масова детска градина.

За тежки случай / без да твърдя, че детето на Райка е такова/ е по- добре в къщи, но да получава някаква форма на обучение / при случай, че родителите могат да го отглеждат/, отколкото настаняване в пансион / дом/.
Децата които не могат да посещават учебно заведение трябва да се обучават. Това не може да е задължение само на родителя, както е сега.

В интес на истината всичко е на гърба на родителя, включително и голяма част от учебния процес. Не всеки път /ден, час/, детето е в добра форма. Това, че е било в час в у-ще или дори само с учител не гарантира успех. Успехът идва с непрекъсната работа в много посоки и това обикновенно го прави родителя. Все пак обаче, когато около него има и други - учители, ресурсни, психолози и т.н. нещата влизат в една прилична рамка и детето реално може да върви напред.

Ако цитирания случай /Райка/ тази година не може да бъде в масов клас, това не значи, че догодина ще е пак така. Обучението му в къщи е наложително, защото догодина то може да продължи с връстниците си, а не да не се прави нищо и да се чака детето само да се развива до степен годно за училище. Има и обратното аз и мама Раче не знаем догодина какви ще са възможностите ни, но предполагам, че и тя като мен се бори за най-доброто за момента.

Трябва да се прилага както е при вашите деца - индивидуално по някои предмети и общо в класа по други предмети. И поне по 4-5 часа на ден обучение, както е за другите деца

Това не може да се каже важи или не за всички или за определено заболяване докато не се опита. Моето дете издържаше по 3 уч.часа след което дали ще е в клас или не няма значение /даже по добре извън защото започваше да нервничи/. Тя заспиваше в автобуса като се прибираме от училище след 4 уч. часа. Как да обучаваш такова дете, което е каталясало и неадекватно?  За да не изостава от съучениците си аз уча с нея.

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 11:44 от Mama_Nana

# 626
  • Мнения: 2 510
Тук обсъждате само и единствено аутистичния спектър и затова родители като нас не се включват. Ние сме все неразбрани.
Не сте недоразбрани, само, че в аутистичния спектър никой не вижда проблем, дори и тези които са в него.
Защото децата в него са от стоящи на едно място с  поглед някъде в отвъдното до вързани на легло с каска на главата.
За съжаление доста често и два метра под земята при това напълно физически здрави.

# 627
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Трябва да се прилага както е при вашите деца - индивидуално по някои предмети и общо в класа по други предмети. И поне по 4-5 часа на ден обучение, както е за другите деца


Не,Таня. Трябва да има възможност за прилагане на смесена форма,но не тя да не е разделена по предмети. Това не е начина.Трябва да може да се обучава в къщи по всички предмети, както и в училище. Сега за нашите деца се прави индивидуална програма заради тази индивидуална форма и те и в клас не посещават  ДТИ, Изобразително и прочие. Да сина ми посещава масово училище, преди това масова детска градина, и е успешно интегриран.

# 628
  • Мнения: 18 970
Сега за нашите деца се прави индивидуална програма заради тази индивидуална форма и те и в клас не посещават  ДТИ, Изобразително и прочие. Да сина ми посещава масово училище, преди това масова детска градина, и е успешно интегриран.

При положение, че не карате някои часове т.е.те са свободни за вас, но  са по средата на другите как процедирате?
Не може седмичното подреждане на часовете да бъде съобразено с нашите деца.

Тук малко мечти - по новия закон те могат да са с логопед или психолог, или ресурсен по това време. Каква база обаче трябва да има токова училище.

# 629
  • Мнения: 2 510
Тук малко мечти - по новия закон те могат да са с логопед или психолог, или ресурсен по това време. Каква база обаче трябва да има токова училище.
За деца които не се нуждаят от горните - рехабилитатор или друг специалист.

Общи условия

Активация на акаунт