България- страна на полиглоти?

  • 19 219
  • 432
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 5 710


Коренът на проблемите с първите години ( до 6 ти клас) според мен е точно в това. Никой не им помага вкъщи.

Това са глупости. Като бяхме ученици с брат ми нашите не се ни помагали. Изобщо. Майка ми даже не знаеше кога имахме класни. Какво да четат с него до 12-ти клас ли. Или да го препитват след вечеря?
Нито са знаели англ., за да седнат да ни помагат. Просто са упр. някакъв контрол. А и не на всяко дете му е интересно и му се удава изучаването на езици.


10-те цента говори не само за изучаването на чужди езици, а като цяло за помощта на родителите по всички предмети, изучавани в училище.

Аз говоря за същото. За мен е още по-абсурдно да се помага по всички предмети в у-ще.
Все едно помниш синуси и косинуси, вапример. Как да му помагам? И това, разбира се, не е единствената причина.

Аз в това отношение не мога да се похваля Rolling Eyes. Не съм оставяна на самотек, т.е каквото науча в у-ще, щото съм голям мързел и не много умна.
От 1 клас до 7ми плътно ми е помагано по разказвателни предмети и литература от баба ми, математика и природни науки баща ми и брат ми. След като 'влязох" не ми е помагано, освен по математика и химия ( примерно изравняване на уравнения), за кандидатстудентски изпити също ми е помагано да разказвам. Така че приемем естествено такава намеса, а и виждам, че знанията ми от този период са почти непоклатими.

В момента както виждам , нивото на предподаване е паднало и покрай близки деца си давам сметка, че им  е трудно, например да разкажат нещо. Едно разказване не е само да се говори, трябва да се придържат към съответното време и т.н. Трудна работа. А това да отоговори например какво мисли по някоя тема, или харесва ли му еди какво си, и да получиш различен отоговор от тип затворен.. 'супер беше" .. рядко. Та, от тази гледна точка мисля, че е важно в началото да се помага.

# 196
  • Мнения: 1 446

Въпросът е прост- Защо? Първо, шанса в детска градина или начално училище да се научи чужд език е нулев, освен ако въпросното заведение не е чуждестранно. Такива има само няколко. Останалите бълват часове по чужд език на деца, които все още не владеят родния си и около мен вече имам доста примери на деца в 6- 7 и тн клас, които не умеят да четат и пишат правилно на български, но вече от 7 и повече години учат поне два чужди езика. Тях също не владеят дори на елементарно ниво.

Второ, за упражняването на колко професии или занятия у нас реално е нужно владеенето на чужд език? Със сигурност не за повечето. В сайтовете за предлагане на работа, обаче няма да намерите и една обява, за която не се изисква "перфектен английски", а защо не и втори западен език и то без самата работа да бъде свързана с ползването на такова знание.

Какво е вашето обяснение? Участвате ли в тази истерия и защо?

Първо--не е вярно. Децата учат изключително бързо чужд език. Аз в първи клас говорех СВОБОДНО. Моите деца ще ги направя двуезични от бебета (мое си решение, дано скоро кандидат таткото проговори и той английски,че още се пъне по курсове).

Второ--Понеже се занимавам с подбор на персонал--за много професии РЕАЛНО е нужен не само английски език, ми и втори. То това се търси в момента най-вече. Няма обява, в която да пише, че трябва, и да не трябва....

Нека си учат хората, какво Ви пречи не разбирам. Всеки сам избира все пак. Аз в момента се пъна на испанския и немския, но искам да избера кой да науча, трудно е с два езика.

# 197
  • Мнения: 3 371
Напротив, има единодушно мнение по въпроса, на всичко отгоре има и няколко науки се занимават с този проблем: психология, лингвистика и наука наречена Психолингвистиката .

Не е точно така. Освен това имах предвид започване ученето на втори език не в билигвистична среда с раждането или като бебе, а след няколко години и репликирах пост, който твърдеше, че 4 година било вече време. Има изследвания на емигрантски деца, преместили се в различни възрасти в съответната страна. По-големите деца (относително 10-12) научават езика по-ефективно и стигат нивото на местните по-бързо в сравнение с децата на по 4-6-8 години.
чека, сигурно си права за децата, макар големия ми син да го доведох 7 годишен в чужда страна, в момента на 19г, има отличен английски, много добър холандски с английски акцент, и потресаващ български. малкият - роден в холандия, говори, чете, пише, преразказва еднакво добре на двата езика.

по темата - принципно съм за това, 'да се бърка шейкъра', демек мозъка. все едно по каква програма, дали ще учи от 2 -месечна възраст конгоански, или ще свири на гъдулка от 2- годишна, за мен няма значение. важна е стимулацията на мозъка. и получаване на много информация.

и друго - за мен е направо задължително владеенето на английски.

относно езика и чужденците - аз имам своя си хипотеза/може и оправдание да е Mr. Green/. ако двама разноезични говорят помежду си - лично за мен е желателно да разговарят на неутрален за тях език. това ги поставя на едно ниво/е, зависи все пак доколко владеят и езика, де, но да приемем , че на еднакво/. така , чисто психологически никой не се чувства 'по-висок' от другия.



# 198
  • София
  • Мнения: 15 166

Първо--не е вярно. Децата учат изключително бързо чужд език. Аз в първи клас говорех СВОБОДНО. Моите деца ще ги направя двуезични от бебета (мое си решение, дано скоро кандидат таткото проговори и той английски,че още се пъне по курсове).

Второ--Понеже се занимавам с подбор на персонал--за много професии РЕАЛНО е нужен не само английски език, ми и втори. То това се търси в момента най-вече. Няма обява, в която да пише, че трябва, и да не трябва....

Нека си учат хората, какво Ви пречи не разбирам. Всеки сам избира все пак. Аз в момента се пъна на испанския и немския, но искам да избера кой да науча, трудно е с два езика.
Пречи ми само с това, че държавата произвежда неграмотници, защото уж ги учи на чужди езици, а в крайна сметка на нищо. Личния избор на родителите не ме вълнува и не бих коментирала, коментирам онова, което ме засяга. Разгледах училищата около нас и от 10 намерих само едно, в което в първи клас не се учи задължително чужд език. Детето ми е двуезично и трети език, особено в първи клас, ще му навреди. И като отглеждаща двуезично дете виждам и минусите, затрудненията, та не мисля, че това трябва да е държавна политика от най- ранна възраст.

Колкото до подбора на персона- ако не подбираш персонал за аутсорсинг компании или в туризма не виждам за какво им е на служителите какъвто и да е чужд език, та камо ли два. Една българска фирма, която не е работи с чужбина може да функционира перфектно е персонал владеещ само български, защото и да владеят по десет езика тези хора няма да ги използват в работата си.

По- горе се споменаваха продавачки, но простете, на една продавачка и стигат 200 думи на чужд език, за да продава. на един сервитьор 500. Никакъв проблем не е за две седмици обучение да ги усвои и на китайски, ако е нужно. Без да е учил изрази като "навън вали, къде ми чадъра" или "Ралф, донеси ми лулата, ако обичаш".

# 199
  • В заешката дупка
  • Мнения: 5 479
Точно. И аз като знам какви трудности има големият ми син с езиците (нищо, че е роден тук и е натурален уж билингвист), съм много доволна, че поне в училище започват изучаването на друг език чак в 4 клас. 

# 200
  • Мнения: 5 710
Много зависи.
Ей тук имам едно детенц. е на 10г пред очите ми - родитеите са българи, които почти не говорят италиански , само на български говорят помежду си и вкъщи. Детето почти не говори български. Разбира, отговаря нещо неправилно в общия случай и толкоз. Та, нищо даром не пада.
Дори към очевидно предполагамо подразбиращите се неща трябва да се подхожда с мисъл и грижа/труд

# 201
  • Мнения: 9 990
Бояна, запиши го тогава детето в паралелка, с един от езиците му, да не е трети различен език.Аз, както писах в другата тема-затова съм избрала нестандартното, доколкото може така да се нарече, защото не е съвсем нестандартно, просто избрах език, който да тече за обща култура и от 1-4 клас да не се вглежда в програмата кога го има този час и кога не, ако ме разбираш...Да е необременяващо , без гонене на резултат и оценка.Факт е, че Така или иначе не се научава в 1-4 клас езика в тези "езикови" паралелки.

# 202
  • София
  • Мнения: 62 595
Бояна, по програма задължително учат чужд език, ако не от първи, то от втори клас (вече не помня точно). Рработата не е точно в това, как да е, преглъщаш задължителната програма, каквото за всичките - това и за моето.  Според мен големият проблем и голямото подвеждане е в претенциите за разширено чуждоезиково обучение, което чисто и просто е правене на СИП-чужд език за задължителен за тази паралелка (затова и вместо по пет часа имат по седем и висят в училище до следобяда), както и поне единия ЗИП е този чужд език. Така събират хорариум за въпростото разширено изучаванне, а накрая си излиза едно голямо нищо, защото преподавателите са същите, които водят и редовната програма - демек, има опасност да са също с ниска компетентност. родителите, на всичко отгоре, пак записват детето на курс или вкъщи се мъчат да помагат по езика. По субективни наблюдения и мнения на опарили се, в шести клас разбират, че само са се мъчили и трябва да наблягат на българския и математиката, и си местят децата в "обикновена" паралелка или училище. Все пак, има паралелки с разширено изучаване на български и математика, ориентирай се към тях - единият им ЗИП е задължително по този предмет, поощряват децата и такъв СИП да запишат, но не навсякъде го има.

# 203
  • Мнения: 4 300
Добре, но как можеш да направиш някой билингвист, при положение, че твоят майчин/роден език не е английски ( в случая), на партньора не е, на страната не е? Какво му е би- тогава?
Поправете ме ако греша, но нали за билингвизъм говорим ако единият родител/отглеждащ говори на своя език, другия- на друг, или евентуално двамата родители на един език, в страната, в която се отглежда детето- на втори.

# 204
  • Мнения: 1 788
Да владееш свободно или поне на някакво задоволително ниво няколко езика си е предимство.
Друг е въпросът, че не на всеки му се отдава ученето на езици.
Това с децата от детската градина и на мен ми е непонятно. И изглежда малко безсмислено - вместо да го оставиш един ден то само да има интереси и да избере езиците, които иска да учи, ти го набутваш някъде според твоите разбирания. Аз също искам да науча колкото се може повече езици, защото ми е интересно и не ми е трудно. Но като дете учех само български и чак от 4 клас започнах с английски. Днес вече, според интересите си, съм "набелязала" и няколко езика, които искам да знам...
Вярно, английски език е универсален. Присъства навсякъде и определено е полезен. А и не е труден като първи западен език, според мен. Няма лошо да се изучава и от по-ранна възраст. Но майчиният език трябва да е с предимство в началото. После вече, като имаш някаква база, по-лесно можеш да научиш и друг език.
Няма да забравя преди доста години в Чехия ми правеше впечатление, че който и да спреш на улицата, независимо на каква възраст, говори добре английски. Възрастна жена ли ще е, мъж, дете, жени на средна възраст - говореха... У нас колко ли са възрастните хора, които говорят английски? Не перфектно, но поне на ниво, в което могат да ти кажат дори само точен час.

# 205
  • Мнения: 489
Има едно класическо изследване точно в областта на психолингвистиката с двузначни словосъчетания. Накратко изводът е, че хората отнасят смислово неяснотата според това как е конструиран (по Чомски) родният им език.
Има и едно друго, което показва, че при естествените билингви за всички езици има един "казан", а при вторичните билингви има два "казана" - когато трябва да работи с втория си език, човекът първо минава през "казана" на родния, и после към този за чуждия. Нещо като първо си казваш изречението на български, и после на английски. с повишаването на езиковата компетентност обаче, все по-лесен е достъпът до втория казан и много по-бързо се минава през първия.

Голям капан е това преминаване през родния език. Трябва да се преодолява бързо, иначе не става.

След този капан има и друг. Повечето хора, които познавам и знаят повече от два езика преминават за третия и останалите през казана на най- силния чужд език. Аз също съм го преживяла. Когато испанския ми стана по- силен от руския ми стана изключително трудно да говоря руски, защото по инерция минавам през испански, а от там пътя към руския е много дълъг. И това се преодолява, но си е зор, защото преминаването става несъзнателно. При равностойни, но близки езици е още по- неприятно. Казвам го, разбира се, като човек без претенции за лингвист или преводач. Преводачите нямат тези проблеми, предполагам.

Съгласна съм и с трите. Аз започнах да превеждам много по-лесно от немски на испански,  след като осъзнах, че начинът на изразяване и конструкцията на изреченията на исп. са по-близки до бг, отколкото до де и започнах да преминавам през бг. При обратния превод не преминавам през бг, както и при немски - англ.

Съгласна съм с Рокси, че степента на владеене на езика и акцентът имат значение за "чужденците" и се отразяват на начина, по който контактуват с теб. Въпреки че имам и обратния пример - съпругът ми. Но той е спортист и там нещата стоят по друг начин.

# 206
  • София
  • Мнения: 62 595
Добре, но как можеш да направиш някой билингвист, при положение, че твоят майчин/роден език не е английски ( в случая), на партньора не е, на страната не е? Какво му е би- тогава?
Поправете ме ако греша, но нали за билингвизъм говорим ако единият родител/отглеждащ говори на своя език, другия- на друг, или евентуално двамата родители на един език, в страната, в която се отглежда детето- на втори.

написах го някъде в началото на темата - или му наемаш бавачка-англичанка, която още от раждането да прекарва много часове с него и да общува с него на родния си език, или намираш ясла/градина с учителки-англичанки да обуват с децата пак само на английски, или мигрирате в страна-домакин на желания език. И то пак от ранна въъзраст на детето. То, затова се делят билингвите на естествени и вторични, защото при първите всичко е естествено, в процеса на общуване, а при вторите е малко зорлем работа. Следващото е да го запишеш в училище, което е само на въпросния език, а на български учи само български и история.

# 207
  • София
  • Мнения: 15 166
Бояна, запиши го тогава детето в паралелка, с един от езиците му, да не е трети различен език.Аз, както писах в другата тема-затова съм избрала нестандартното, доколкото може така да се нарече, защото не е съвсем нестандартно, просто избрах език, който да тече за обща култура и от 1-4 клас да не се вглежда в програмата кога го има този час и кога не, ако ме разбираш...Да е необременяващо , без гонене на резултат и оценка.Факт е, че Така или иначе не се научава в 1-4 клас езика в тези "езикови" паралелки.
Ние с нашето дете ще оправим нещата някак, не е драма, но покрай него виждам какво положението с образованието. Някакви про форма истории за престиж и дали ще е графичен дизайн или английски е все едно щом е само за парлама. По- добре да се наблегне истински върху стандартната програма, а за останалото в момента има ужасно много възможности. Тук говоря за политиката на държавата, а не на родителите. Не може модата и родителските желания да определят политиката на държавата в образованието. Там е нужно някакви специалисти да преценят кое е най- добре за повечето деца в дългосрочен план, кое е изпълнимо и тн.

# 208
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229
Да, действително доста го обърнахме на "демокрация" в области, където думата трябва да имат специалисти, а не гласа на народа /в случая истерично-амбициозни майчета/. И не само в образованието е така.

# 209
  • Мнения: 5 710
Бояна, запиши го тогава детето в паралелка, с един от езиците му, да не е трети различен език.Аз, както писах в другата тема-затова съм избрала нестандартното, доколкото може така да се нарече, защото не е съвсем нестандартно, просто избрах език, който да тече за обща култура и от 1-4 клас да не се вглежда в програмата кога го има този час и кога не, ако ме разбираш...Да е необременяващо , без гонене на резултат и оценка.Факт е, че Така или иначе не се научава в 1-4 клас езика в тези "езикови" паралелки.
Ние с нашето дете ще оправим нещата някак, не е драма, но покрай него виждам какво положението с образованието. Някакви про форма истории за престиж и дали ще е графичен дизайн или английски е все едно щом е само за парлама. По- добре да се наблегне истински върху стандартната програма, а за останалото в момента има ужасно много възможности. Тук говоря за политиката на държавата, а не на родителите. Не може модата и родителските желания да определят политиката на държавата в образованието. Там е нужно някакви специалисти да преценят кое е най- добре за повечето деца в дългосрочен план, кое е изпълнимо и тн.

Добре, не мислиш ли, че е леко обидно да се оправяш 'някак си" с твоя казус който не бил драма, а другите избори на другите родители да ги стигматизираш, като 'мода' примерно и да са голяма драма:))
Ако ще говориш за система - говори за система. Не за изборите на хората какво да учат децата им и защо Rolling Eyes

Общи условия

Активация на акаунт