България- страна на полиглоти?

  • 19 223
  • 432
  •   1
Отговори
# 210
  • В заешката дупка
  • Мнения: 5 479
Няма да забравя преди доста години в Чехия ми правеше впечатление, че който и да спреш на улицата, независимо на каква възраст, говори добре английски. Възрастна жена ли ще е, мъж, дете, жени на средна възраст - говореха...

И на мен това ми направи впечатление преди десетина години когато за първи път дойдох в Исландия. Всички говорят английски. С малки изключения - на много възрастни хора. А английски се учи от 4-6 клас - не от детската градина.

# 211
  • София
  • Мнения: 15 166
Бояна, запиши го тогава детето в паралелка, с един от езиците му, да не е трети различен език.Аз, както писах в другата тема-затова съм избрала нестандартното, доколкото може така да се нарече, защото не е съвсем нестандартно, просто избрах език, който да тече за обща култура и от 1-4 клас да не се вглежда в програмата кога го има този час и кога не, ако ме разбираш...Да е необременяващо , без гонене на резултат и оценка.Факт е, че Така или иначе не се научава в 1-4 клас езика в тези "езикови" паралелки.
Ние с нашето дете ще оправим нещата някак, не е драма, но покрай него виждам какво положението с образованието. Някакви про форма истории за престиж и дали ще е графичен дизайн или английски е все едно щом е само за парлама. По- добре да се наблегне истински върху стандартната програма, а за останалото в момента има ужасно много възможности. Тук говоря за политиката на държавата, а не на родителите. Не може модата и родителските желания да определят политиката на държавата в образованието. Там е нужно някакви специалисти да преценят кое е най- добре за повечето деца в дългосрочен план, кое е изпълнимо и тн.

Добре, не мислиш ли, че е леко обидно да се оправяш 'някак си" с твоя казус който не бил драма, а другите избори на другите родители да ги стигматизираш, като 'мода' примерно и да са голяма драма:))
Ако ще говориш за система - говори за система. Не за изборите на хората какво да учат децата им и защо Rolling Eyes
Е, откъде пък извади тази интерпретация? Моят казус е личен, тези на останалите хора също. казах, че не съдя другите и техните предпочитания. В случая съдя единствено държавата, която популистки следва желанията на мнозинството независимо, че няма условия или от това няма да произлезе нищо добро. Иначе по правило всеки родител гледа най- доброто за детето си, в това няма спор, но не всеки родител е длъжен да е специалист, за разлика от експертите в Министерство на образованието, които са длъжни да мислят по- компетентно и глобално.

Дадох личен пример за цвят, което за пореден път се убеждавам, че е грешка.

# 212
  • n/a
  • Мнения: 3 341
Сега си е модерно държавата да не се държи авторитарно и да не решава вместо масите кое е по-добро за тях. Макар в тази си еволюция пак да става почти авторитарна, защото пък за едни други в крайна сметка се оказва единствено тя решаваща. Като това да нямаш избор детето да започне да учи чужд език от 5-ти клас, примерно.
Май е от втори клас в момента. Пак добре, че не е от първи, но все пак е рано, според мен. Също имам наблюдения и личен опит - и с двуезичието на дете, и с трудности в усвояването на чужд език, ако не владееш поне в приемлива степен граматиката на собствения език ... Но не за това е темата, нали?

# 213
  • Мнения: 1 788
Няма да забравя преди доста години в Чехия ми правеше впечатление, че който и да спреш на улицата, независимо на каква възраст, говори добре английски. Възрастна жена ли ще е, мъж, дете, жени на средна възраст - говореха...

И на мен това ми направи впечатление преди десетина години когато за първи път дойдох в Исландия. Всички говорят английски. С малки изключения - на много възрастни хора. А английски се учи от 4-6 клас - не от детската градина.

Всъщност това забелязвам и до ден днешен като отида някъде. Хората си имат майчин език, но говорят добре и английски, независимо от възрастта. Особено в Европа.
И аз това казвам - започнах да уча английски в 4 клас. И смея да твърдя, че го владея сравнително добре. Нямам и не съм имала никога амбициите да съм преводач или занимаващ се професионално с езици човек. Правя го за собствено удоволствие. Същото и с другите езици, които в момента уча или съм поставила основите вече... Но както казах, изборът на другите езици направих лично и във възраст, в която вече имаш някакви интереси и влечения.

# 214
  • София
  • Мнения: 15 166
Няма да забравя преди доста години в Чехия ми правеше впечатление, че който и да спреш на улицата, независимо на каква възраст, говори добре английски. Възрастна жена ли ще е, мъж, дете, жени на средна възраст - говореха...

И на мен това ми направи впечатление преди десетина години когато за първи път дойдох в Исландия. Всички говорят английски. С малки изключения - на много възрастни хора. А английски се учи от 4-6 клас - не от детската градина.

Всъщност това забелязвам и до ден днешен като отида някъде. Хората си имат майчин език, но говорят добре и английски, независимо от възрастта. Особено в Европа.
В Европа децата често ходят на езикови лагери и това е с много по- голямо значение за нивото на владеене на езика от изучаването в ранна възраст, поне по моето скромно мнение.

# 215
  • Мнения: 489
Бояна, много ми е интересно какви минуси и затруднения виждаш в двуезичието? Защото аз не виждам никакви засега.

За мен ранното езиково обучение може да бъде само плюс. Аз започнах да уча английски в първи клас в школа и на частни уроци - до 5ти клас. Не съм имала проблем с азбуките.  Wink После влязох в ЕГ с немски и спрях да се занимавам с английски поради липса на преподаватели в гимназията. Следва една година немска филология в СУ и после следване в Германия. В университета ми се наложи да ползвам материали на англ. и реших да се запиша на курс за подобряване на нивото, а на изпита за определяне на нивото ме определиха за Б2. Значи доста ми е останало в главата, главно пасивен речников запас, разбира се, въпреки дългите години неползване на езика.
А перфектно владеене на език няма. След толкова години учене на немски и пребиваване в ДЕ дъщеря ми вече ме засече с едно "Мамо, а как е лалугер на немски?"  hahaha

# 216
  • Мнения: 9 990
Всъщност, точно пък Началното ни образование го намирам за добро аз.Може летвата ми да е ниска обаче.Ако премахнат тези два часа език от 1-4 клас, децата може да си тръгват просто по-рано. Mr. GreenОт това, което аз наблюдавам-нямам от какво да се оплача.След 4 клас ще видя и ще му мисля...На прима виста не мога да говоря.
В тази връзка-дали ще има език или графичен дизайн-е все тая.Българския и Математиката си вървят.

# 217
  • Мнения: 5 710
Западен език по мое време се учеше от 4ти-5 кл клас в основното училище. Руски също. Тоест, са ни залагали по 2 езика плс български и литература.
Преди тази възраст всички ходеха на алианс  Grinning /хайде не всички, който искаше/
Нищо ново няма, просто повече алтернативи има сега.
74та година съм се родила

# 218
  • София
  • Мнения: 62 595
е, чак пък всички да са ходели на алианс... Навремето въпросният алианс, поне в моята провинция, беше екстра, в която трудно се вреждаше човек. И тогаваа си беше същата тенденция - дъвканото седем години в алианса стигаше за един срок в езиковата гимназия.

# 219
  • Мнения: 5 710
А брат ми , който е 70ти набор в детската градина е 'учил' английски, защото и до ден днешен помни някакво стихотворение и има и снимка как го рецитира Twisted Evil

Андариел , и сега е така повечето деца не  учат от много малки.
Статистически погледанто сигурно са малцинство тези, за които толкова се тревожите.

# 220
  • Мнения: 4 399
Напротив, има единодушно мнение по въпроса, на всичко отгоре има и няколко науки се занимават с този проблем: психология, лингвистика и наука наречена Психолингвистиката .

Не е точно така. Освен това имах предвид започване ученето на втори език не в билигвистична среда с раждането или като бебе, а след няколко години и репликирах пост, който твърдеше, че 4 година било вече време. Има изследвания на емигрантски деца, преместили се в различни възрасти в съответната страна. По-големите деца (относително 10-12) научават езика по-ефективно и стигат нивото на местните по-бързо в сравнение с децата на по 4-6-8 години.


Ами очевидно има различни изследвания и всеки е свободен да следва съвети които му харесват. Да си призная не съм попадала на такива каквито цитираш, но не изключвам да ги има. Моите наблюдения и опит показват че застъпниците на ранното езиково обучение са правите. При това наблюденията ми са не само сред деца, но и сред възрастни хора и при тях много добре се вижда разликата кой кога е започнал да учи езика.

И никой не е казал че език не може да се учи и на по-късна възраст, но малките деца просто учат по друг начин, който на мен ми се струва по-лесен. Тъй като съм прагматик, си задавам въпроса защо нещо трябва да става трудно, като може да стане лесно. Това много амбициозно ли звучи? newsm78
До този момент не видях нито една причина защо да пропускаме времето в което мозъкът на децата ни е най-отворен към чуждите езици и да чакаме зорлем да им стане трудно. Ако системата произвежда неграмотници, то това със сигурност не се дължи на чуждите езици, а на слабо образование по български. Може би освен за качеството на чуждоезичните учители трябва да се замислите и какво е качеството на учителите по български език, какви пропуски има системата там. Да не говорим пък че владеенето на майчиния език до голяма степен е дело и на родителите и те са една много важна част от тази система която произвежда неграмотници, поне що се отнася до владеенето на българския език. За колко часа чужди езици в първи клас говорим, че пък това е най-големия проблем за ограмотяването на децата?

# 221
  • София
  • Мнения: 15 166
Бояна, много ми е интересно какви минуси и затруднения виждаш в двуезичието? Защото аз не виждам никакви засега.
В ранна възраст има минуси, защото не всички деца още с проговарянето отделят двата езика и говорят някаква смесица. Има и сериозен процент по- късно проговарящи, което също не е плюс, защото често се забавя и усвояването на правилното изговаряне, а това има отношение и към усвояването на правилно писане и четене.
В училищна възраст минуса е в два пъти повече материал за учене, ако искаш двата езика да продължат да бъдат равностойни. Иначе детето ще остане говорещо единия език, а с четенето, писането и тн ще се учи в по- късна възраст или няма да се научи. Познавам много двуезични на моята възраст и единици са добре с втория език ако е български и са живели извън България.

За детските градини на чужд език роман мога да напиша, но това не е по отношение на двуезичието. Децата в чуждестранни ДГ усвояват добре чуждия език, но продължат ли в чуждестранно училище изостават с българския, поне в общия случай. За български градини със засилено изучаване на чужд език виждам предимно минуси. Децата си говорят на български помежду си, учителките трудно организират заниманията, защото децата не ги разбират и резултатите често никак не са добри. На 3- 4 детето трябва да се учи да разказва, да развива представи за света, да се запознае с идеята на броенето, характеристиките на хора, животни и предмети и когато обучението на непознат език в тези области се изостава поне с една година, докато детето наистина започне да разбира какво му говори учителя.

# 222
  • Мнения: 9 990
И никой не е казал че език не може да се учи и на по-късна възраст, но малките деца просто учат по друг начин, който на мен ми се струва по-лесен. Тъй като съм прагматик, си задавам въпроса защо нещо трябва да става трудно, като може да стане лесно. Това много амбициозно ли звучи? newsm78

Много искам да го знам този модел, защото както вече писах, на моето дете му е Ужасно Трудно.При него става Трудно.С Напредването на възрастта и с осмислянето, с прилагането на вече простички правила, с разбиране що е то граматика-започнаха да и се случват малко по малко нещата... Thinking

# 223
  • Мнения: 1 788
Ама защо трябва един език да е "перфектен", ако не ти е цел да бъдеш преводач или филолог, или подобно?
То майчиния си език не можеш да владееш перфектно, ако не си учил/работил специално това, какво остава за чужд.
Всеки сам би трябвало да реши на какво ниво иска да знае даден език, дори и родния си. Но също да се съобрази и с възможностите си.
Ако ти е интересно - учиш, четеш, развиваш се. Ако искаш да си професионалист - още повече учиш, четеш, развиваш се. Ако нямаш интерес към езици или не ти се отдават (в тая връзка така и не разбрах как се пише правилно това) лесно, по-добре не се напрягай, а впрегни усилията си в нещо друго, което ти носи удовлетворение...
За едно дете в детска градина, според мен, няма никакъв смисъл да учи чужд език, ако родителите и двамата са българи (от една народност). Скоро видях реклама "чужди езици от 0 месеца до ... години" или нещо подобно беше, но "0 месеца" присъстваше със сигурност. Пълна безсмислица и излишен напън.
А ако единият от двамата родители е чужденец, детето така или иначе съвсем лесно и естествено ще научи да говори и двата езика от рано. После вече, ще дойде ред на граматиката, която да изучава по курсове и училища.

# 224
  • Мнения: 3 241
е, чак пък всички да са ходели на алианс... Навремето въпросният алианс, поне в моята провинция, беше екстра, в която трудно се вреждаше човек. И тогаваа си беше същата тенденция - дъвканото седем години в алианса стигаше за един срок в езиковата гимназия.

Не е точно така с алианса.
Аз получих такава база от него, че ми трябваше съвсем малко тук.

Моят мъж не е ходил на алианс, а в гимназия е учил френски.
Познай кой знае по-добре детските песнички и животни сега  Laughing

Аз съм за ранното езиково обучение.
Ухото се нагажда и тези неща не се забравят  Peace

Общи условия

Активация на акаунт