Бързам, бързам аз - да завърша ПЪРВИ клас 2011/2012г.

  • 62 548
  • 779
  •   1
Отговори
# 750
  • Мнения: 2 755
Manzhelka, споделям мнението ти, особено в тази му част :

В този смисъл, за мен първите 4 години всички трябва да се стремят да бъдат отличници - не заради глупавите шестици, ами заради основата, върху която ще градят материала от 5-7 клас и най-вече заради това, да не се сетят в началото на 7 клас, че трябва да наваксват няколко години с частни уроци

# 751
  • Варна
  • Мнения: 2 443
аз не споря, че има разлика в нивата - не само в ПУ в училище, но и в ПУ в различните детски градини, просто твърдя, че няма общообразователно изискване в ПУ да се учи писане и четене и твърдението ти, че това че някои деца не са научени дърпа класовете назад не е вярно, поради простата причина, че четене и писане се учи точно в първи клас по общообразователните изисквания на държавата  Peace

A как ще обясниш общодържавното изискване за ПГ да могат да определят местоположението на звуковете в думата и да извършват елементарни действия с числа до 10, според горецитираната наредба? Нали ако едно дете не познава азбуката, защото е пропуснало тази подробност в ДГ, няма да може да определя местоположението на буквите в думите? Това, което исках да кажа, че някои деца идват (за съжаление голяма част) с "подарен" сертификат от ДГ и вместо в първия срок на първи клас да се върви напред, госпожата запълва пропуските именно на тези деца. Ние сме имали поне две родителски срещи,  на които госпожата молеше родителите да се занимават допълнително точно с такива деца, защото тя няма повече възможност да тъпче на едно място да обяснява местоположението на гласни и съгласни (което се съгласихме, че се изисква в ПГ), както и да обяснява задачи с равно от лявата страна (пак неща, които от нас се изискваха в ПГ). Разбира се, всичко се наваксва - но тук вече трябва да се намеси родителя. Защото ако не се намеси, а се осланя на средното равнище в класа, това дете ще завърши първи клас с добър, но втори клас вече може да слезе и по-надолу.

Освен това на 15,09 след тържеството миналата година в класа на моето дете бяха давали диагностичен тест за определяне на нивото и там трябваше да броят сричките в думите, да определят с коя буква завършва някоя нарисувана картинка и т.н., т.е. предполага се, че децата започващи първи клас трябва да знаят тези неща.

# 752
  • София
  • Мнения: 6 810
И аз, и учителките сме на мнение, че първи клас е точно за това - да научи детето да чете, пише, смята. За това и се взимат буквите една по една, за да ги научат.
 Mr. Green
Четем четвъртата книга, на морето четенето върви даже по-бързо!

# 753
  • Мнения: 2 755
Нека се включат и други майки, чиито деца са посещавали ПГ в училище, а не в ДГ и тогава пак ще говорим.
Ето, включвам се. Когато детето ми беше на 5 години го отписах от ДГ. Това, което се случваше там не ми харесваше и прецених, че няма смисъл да продължавам да го водя там. Преместих го в ПГ в у-ще. Попаднахме на страхотна учителка, която подготви децата отлично за първи клас. И тъй като повечето от децата от ПГ останаха в същото у-ще, мога да ви уверя, че не съм чула някое от тях да има проблем с усвояването на материала за 1-ви клас. Нещо повече, те са тези, които "дърпат" напред останалите. Освен тях и децата с които се работи вкъщи активно, също се представят отлично.
Не твърдя, че мнението ми е меродавно, но от личен опит, споделям, че за моето дете, преместването му в ПГ в у-ще, беше печеливш ход.  Peace

# 754
  • София
  • Мнения: 9 517
пак казвам - не споря, че има различни нива на подготовка на децата в ПУ групи - било в училище или в детската градина, просто твърдя, че е глупост да се твърди, че децата трябва да отидат в първи клас научени да четат и да пишат - не видях доказателства от Manzhelka, че има такова изискване - нещата, за които говори дори и моето дете, което намирам за силно неподготвено за първи клас, ги знаеше, обаче - не можеше да чете и да пише - научи се в първи клас и това е факт. Радвам се, ако вашите деца са отишли пишещи и четящи в първи клас и съжалявам, че другите са ги дърпали назад - до сега можеха и интегрални уравнения вече да са взели, но това е положението с образованието в България  Wink

# 755
  • Мнения: 2 867
Естествено, че не е нужно да могат да четат и пишат. Има си програма за 1 клас, която е залегнала в учебниците, всички вървят по нея. До към началото- средата на ноември взимат само гласните, след това първи съгласни и първо писане и четене на срички и кратки думи.
Който е прекалено зрял и подготвен за материала в първи клас - да скача направо във втори.  Wink
Няма нужда да се "смъква" материала към по-ниска възраст (в посока към 5 и 6 годишните в ПГ) само защото на някой му се струва, че детето му се справя перфектно и гениално. Абсолютно съм убедена че всеки един има по какво да работи и усъвършенства, има и състезания където се изявяват и реализират амбициите си.
И последно - много скоро материала ще им се усложни, така че стягайте се, първи клас мина вече - кой можел, кой не можел да чете вече няма значение - сега всички могат.

Светкавица, не те съветвам да избираш училище по критерий къде има по-слаби "оценки" в свидетелствата, уж като отражение на взискателност и състезателност. Има други, по-важни неща. И въобще съм против оценките и бележниците в начален курс.

# 756
  • София
  • Мнения: 6 810
Аз викам да минаваме на кой е по-по-най най-рано след класирането за 7-ми клас. Преди това не виждам как ще бъде обективно. Следващо раздаване - кой е спечелил първия милион  Money , понеже вече влизането в университет не е меродавно.  Mr. Green

# 757
  • Мнения: 11 970

Светкавица, не те съветвам да избираш училище по критерий къде има по-слаби "оценки" в свидетелствата, уж като отражение на взискателност и състезателност. Има други, по-важни неща. И въобще съм против оценките и бележниците в начален курс.

Всъщност към момента не съм в особена позиция на избор. Simple SmileНо имам някакъв , макар и минимален.

Простичкият ми въпрос беше продиктуван точно от мои наблюдения, че има деца, които според останалите "забавят темпото" на първи клас.А други ето, решават задачи с неизвестни преди началото на първи клас още.И ако го правят, то не е в резултат на градинското обучение.За ПГ към училище нямам представа как е.По ред причини ,детето ми не знае много неща, които останалите знаят преди първи клас.Много от другарчетата му в градината в момента ходят на частни занимални, пишат, четат, може и корени квадратни да вадят, знам ли.

Затова въпросът ми беше какъв аджеба е все пак необходимият минимум на знания за започване на първи клас?Но минимумът, който знаете, че го има от опит, иначе бих попитала в темата за 2005г.Ще седнем, ще се постараем да го усвоим, а не в един момент аз да мисля, че учат числа и букви, а детето да се изприщва за дни да научи това, което другите са усвоявали прилежно от 5 до 7 г. възраст.Не ми се вижда честно към детето, някак.

А за отличниците, сред които едва ли ще бъде детето ми и нямам драма по въпроса, съм твърдо на мнението, че деца, които наистина се отличават със знания от другите, следва да бъдат отличЕни.

# 758
  • София
  • Мнения: 9 517
Светкавица, според мен единственото знание, което в момента трябва да научи детето ти е, че училището е хубаво нещо, има страхотни учителки, ще намери супер приятели и много ще се забавлява там, докато научи неща, които ще му бъдат от огромна полза  Peace

и корен квадратен ще научи ама не е нужно да е сега  Wink

# 759
  • Мнения: 2 867
Добре- не е задължително да може да чете и пише. Това го учат в 1 клас.
Но би било от полза ако детето може да чете, като не е необходимо да чете перфектно.

Моят син не съм го учила да чете преди 1 клас, понеже не исках да скучае в час, или ако в началото всичко му се получава с лекота да свикне че така стават нещата без усилия и когато преминат на по-сложното изведнъж да се окаже, че няма навици за старание и труд.
Но - в крайна сметка стана така, че четенето (като гладкост и бързина) му се получи малко по-трудно от това което очаквах и щеше да му бъде от полза, ако бяхме се учили предварително от по-отдавна.
Но тези неща така или иначе в края на първи клас са изчистени при болшинството от децата.

# 760
  • София
  • Мнения: 9 881
Светкавица, доколкото разбирам теб те интересува какво са знаели нашите деца, постъпвайки в първи клас, а не какво е трябвало да знаят по ...педагогически нормативи да го нарека?
Моето дете завърши предучилищна в училище. Смятаха до 10 и пишеха букви директно, не ченгелчета, не други части. Направо ръкописни букви. Мен това лекинко ме тревожеше именно от гледна точка на това да не скучае в първи клас. Тревогите ми се оказаха напразни. Дали заради учителката, която успяваше простите неща да ги направи интересни  , също както и сложните....не зная.
Дъщеря ми можеше да чете в предучилищната, но сричкуваше. Научи се сама , почти не се е обръщала към мен за помощ. Не считам обаче за минус детето да не може да чете тръгвайки на училище, в крайна сметка всички се научават до края на първи клас.
Та, освен стандартното писане и смятане учителката в предучилищната беше научила децата да и носят книжки всеки ден. И всеки ден тя им четеше и ги караше после да разказват, Задаваше им въпроси , преразказваха, обсъждаха героите. И учителката искаше да правим същото  и вкъщи. Постоянно да говорим и да обсъждаме разни неща с децата, да ги караме да отговарят с пълни изречения, да преразказват. Твърдеше, че това е най-важното, на което ще се стреми тя да ги научи в предучилищната.
Друго особенно важно, което моето дете научи в предучилищната в училище е какво значи учебен час и как да се държи по време на часа, какво е междучасие и такива неща откъм дисциплина. Моето лично мнение е, че на децата, които идваха от градината, това им беше мааалко по-трудно.

# 761
  • Варна
  • Мнения: 2 443
Докато си пишех отговора, в темата вече бяха публикувани три нови отговора.
Момичета - към Клеми, Светкавица и Дзвер, съжалявам, че си затваряте очите за толкова очевадни неща. Бих искала да спазим добрия тон в темата, най-малкото от възпитание. Извинявам се ако някой лично се е припознал в "дърпащите назад деца", но наистина не мога да повярвам, че самите вие не сте били свидетели да подобни мои тревоги, за да ги оспорвате сега. Ние посещавахме обикновена ПГ в кварталното училище, което много хоре не предпочетоха, така че би трябвало да попадам в средностатистическата извадка на българската образователна система, т.е. извън критериите на частното образование за което някои от вас писаха. Факт е обаче, ножицата между децата се отваря все повече от клас на клас и дори сред тези, които след време отидат в университета, за съжаление ще има и такива, които няма и да разберат какво правят там. Освен това не разбирам защо толкова яростно се нахвърлихте срещу изискванията, които нито аз, нито вие сте писали. За какво смъкване на материала говорите в по-долен клас, след като ако се върнете малко по-назад в темата ще видите Немирница как описва какви са образователните изисквания в Ирландия - там искат същите неща, а да не би децата там да са масови гении? Или защо масово децата в тази тема изпитват затруднения с текст като "Патиланци" след като вече са завършили първи клас? Ако питате мен, емоционалната интелигентност и възможността детето да се справя с организацията на ежедневието си и подреждането на времето си е далеч по-важно от това дали може да чете в началото на пъври клас- защото ако е организирано и може да приоритезира и има здрава психика, ще се справи с всичко. А последното не се учи в ПГ, учи се в семейството. А има и други неща, които от опита на изминалата година открих, че са много по-полезни от звуковия анализ например: умението да познава часовника и да се ориентира в графика си, способността да бъде любопитен и изпробва различни варианти, да не се страхува да греши, защото грешките са част от обучението, да не срамува от това, но и да си научи урока от тях. Факт е обаче, и че понеже детето ми можеше да чете, ни позволи да използваме част от времето за извънкласни занимания като английски, роботика и математика.

Започнах дискусията, защото не виждам нищо изпреварващо в това детето да може да чете - и по наше време беше нормално, а сега ми се струва почти невъзможно с тези две години предучилищна. Проблема обаче е в това, че често "нечетящите" децат започват училище и без достатъчна подготовка на ръката за писане, неумение да се държи молив и прочие - а това започва да се учи много, много по-рано, с повтарянето по пунктир, оцветяване без излизане и други упражнения във финната моторика. Но и това не е страшно, детето ще пише повечко в  клас и ще навакса. Страшното според мен е, ако децата завършват  първи клас и бъркат и с й в края на думата или не могат да направят проверка на думите, в които се съмняват как да напишат и на нас това ни струва нормално, защото в първи клас се полагали само основите. Истината според мен е, че материала в училище е наистина само санитарния минимум и ако позволим децата да имат пропуски още от сега, по-късно не знам какво ще се случва. Вижте седмокласните теми за сверка, въпреки че според мен първата отсявка вече е в 4 клас, втората е в 7 клас, после - в 12 клас. Но преди всичко децата трябва да се научат да мислят, а не да прилагат директно формуалата за корен квадратен например, без да знаят защо и какво й е практическото приложение.

Свършвам, че вече ви досадих.

Последна редакция: нд, 08 юли 2012, 22:09 от Manzhelka

# 762
  • Мнения: 11 970
Докато си пишех отговора, в темата вече бяха публикувани три нови отговора.
Момичета - към , Светкавица , съжалявам, че си затваряте очите за толкова очевадни неща.

поставям цитата с моето име, за да се извиня, ако съм казала нещо ,което е прозвучало зле.
Исках да разбера как реално стоят нещата в началото на първи клас, защото имам откъслечни наблюдения, че не е съвсем така, всичко да се учи отначало, както се говори.
за мен първи клас е все още нещо, което няма как да зная как е, дори и бабата у нас не знае, при все че е имала стотици първокласници.Но сега, към момента е различно.

Ако зададох въпрос и то във вашата тема, то е за да разбера какво се очаква от децата в първи класИ то при започването, ясно, че накрая ще е различно.

Дечица около мен наистина ,макар и единици умножават и делят от шестгодишни и не преувеличавам.Пишат, четат/всъщност и моето чете, но това, което самичко се опитва да напише е по-скоро на някакъв странен, непознат за мен език, различен от българския Simple Smile, ама много различен/

Посещават занимални, усвояват знания, които съм чувала, че са свързани с приключването, а не започването на първи клас.

Затова попитах в тази тема, какво изпреварващи трябва да знаят децата, пак уточнявам- не изпреварващо спрямо другите, а спрямо материала.Но все пак нещо реално, чак таблица за умножение няма да учим, макар, че мнозина го правят.

Ако може, споделете.Защото иначе всеки казва "Те ще го учат", "Има време", а всъщност децата/ пак казвам, за което ДГ няма особена заслуга/ си идват научени в първи клас.

Последна редакция: пн, 09 юли 2012, 07:05 от Светкавица

# 763
  • Мнения: 298
Не знам дали е точно по темата,но бъдещите първокласници се явиха на задължителни входни нива в нашето квартално училище,ние правихме само изходни и може би точно за това,че има деца карали ПГ в градините и други в училище,така поне ще видят кой наистина е подготвен за първи крас.
Ние тогава учихме числата до 10 по-голямо,по-малко и равно.Разпознавахме печатните букви,в общи линии е това.

# 764
  • София
  • Мнения: 1 861
Светкавица, на предишната страница Дзвер е пуснала линк към ДОИ за завършена ПГ. Разгледай ги! Ако детето ти е "на ти" с тези изисквания, просто ще му е лесно да продължи нататък. А иначе, колкото и да им е мъчно на напредналите, в първи клас наистина се започва от чертичките и единичките... И децата са шарени - едни завършили ПГ в ДГ, други в училище, едни гладко четящи, други сричащи, трети тепърва се учат да свързват буквите. Но горе-долу към края на годината всички вече четат прилично. А кой как ще напредва или назадва, зависи от много неща, все пак всяко дете съзрява и се развива с тазлични темпове...
Конкретно за моето - завърши ПГ в ДГ, справяше се със звуковия анализ, с прости операции с числата до 10, сричаше, разпознаваше само печатните букви и можеше що-годе да пише печатно. Толкоз! Не е срещал затруднения в първи клас, завърши сред най-добрите! Но поне засега детето си е упорито и старателно, а мисля, това е по-важно, както и психическата нагласа!

Общи условия

Активация на акаунт