Ей го лятото дойде, МАРТЕНЧЕ се готви за море - тема 18

  • 70 000
  • 639
  •   1
Отговори
# 180
  • София
  • Мнения: 688
Честит имен ден на всички празнуващи - дечицата на Рачолина, Скреч, Марис, Ваняа, както и на големите - Ена и другите майки и татковци! Много здраве на всички!

Да ви кажа тази тема съвсем замря, единици останаха пишещите. Във фейсбук не знам комуникирате ли си, оттам тръгна всичко. На Яна в отчетната си пишехме много активно доскоро, накрая и ние направихме ФБ група и там умряха нещата. Но там, въпреки че сме много различни, някакси успяхме да се сприятелим за дългото време, през което писахме във форума.
Както и да е, аз си следя темата, но за съжаление не ми остава време и сили да пиша. Малкото диване все така се буди нощем, търси си цокането и вече започва да ми омръзва и на мен. Компютър почти не пускам, каквото прегледам през телефона.

Ние от вчера сме хремави, т.е. Бобо, а на мен ми дращи гърлото. Не знам простудихме ли се от разходката на първия сняг или вирус пипнахме. Понеже доста повече време сме в къщи, поръчах на ММ да купи някоя играчка и той си дойде с едно роли:

Той Бобо си е играл с такова в клубчето и го харесва. Днес доста си поигра с него. Метнал се е на майка си - пуска фигурките да се търкалят винаги в еднакъв ред - първо жълтото правоъгълниче, после жълтото кръстче, после зелените, сините  и накрая завършва с червеното кръгче  Rolling Eyes. И аз така си подреждам щипките на простора по цвят и ножовете по големина hahaha. Все така ни забавлява, като си прибере играчките, ако е решил, че повече няма да играе с нещо, а ние ей така  Shocked.

За съжаление все още не говори, освен не-не, нищо смислено не казва. Говори си някакви негови си, например, та-на-зе му е една от любимите, но какво значи  ooooh!. Когато е ядосан или недоволства, прави грррр, преди пък бръмчеше  Laughing. Иначе разбира, а когато реши, реагира. Например, вчера му казвам, че разглежда книжката наобратно и той веднага я обърна. Или пък като му кажа да вдигне ръцете, за да го събличам или да отвори уста да му дам хапче. Но не желае да повтори дума, а и не желае да изпълнява команди, ако той не си е решил.
Аз си мисля, че с тази телевизия му преча, почти по цял ден Бейби ТВ на немски. Той много си играе сам, аз почти не играя с него, само периодично му сменям играчките и го наглеждам. Нямам голям избор, защото чистене, перални и т.н. мен си ме чакат, а сме по цял ден сами. Хем се ограничавам с минимума домакинстване, но поне два часа имам работа сутрин, преди да излезем на разходка. Та той си се занимава, но ако не му работи телевизията като фон, да попоглежда, докато си играе, много щъка и прави бели и още повече време ще ми отнеме. Има си и някои любими филмчета, като Чарли и числата и Къдлитата, които си ги гледа и зарязва играта, а като свършат, пак си започва. И като гледа за Били и Бам Бам, се смее с глас, много е сладък. Но дали от това или си има друга причина, засега не ще да говори и това си е.

Може и характерът да му пречи също, защото не мога да го накарам да направи нещо, ако не си е решил. Днес например за пореден път установих, че не мога да го накарам да стои със шал и шапка, рева в количката, докато не му се цепна устата и не омаза всичко с кръв и се отказах, сложих му качулката и така се разхождахме. За ръкавици въобще и не се опитвам, само да ме види с тях и опищява света, а също и воденето за ръка ми е все така неуспешно. Онзи ден плясна по лице на калната алея, защото аз го хванах да си ходим, а той ми се измъкна и побегна, за да шляпа в една локва (много му хареса, но мен вече му беше омръзнало да го гледам как скача в нея и се мокри) Rolling Eyes.

За цокането: само за заспиване ни е останало, но той се буди и пак си търси, за да заспи. Иначе кърмата ми е по-скоро в символични количества. Аз и затова взех да слабея, защото не ме гони глад като преди. Стакед питаше как отслабвам - ами през деня ям почти само каквото той не изяжда от детската кухня и кроасани, не е режим никакъв  Simple Smile. А и брекетите много помагат, като голяма част от храните не стават за мен, защото са ми твърди Simple Smile.
Но макар и символично, Бобо си обича цокането и започва да издава радостни звуци, като го гушна да нани. А пък вчера дойде да ме търси в кухнята, като си носеше "одеялцето за цокане" (с него го завивам, докато цока) - е, няма такава мила гледка: пижаместо Бобо влачи одеялце и протяга ръчички за гуш  Heart Eyes.

Аз всъщност влязох да ви питам за идеи за коледни подаръци за диванетата, а какво чудо изписах  Laughing, за малко да забравя за въпроса си. Давайте идеи, моля  Hug.

Последна редакция: пт, 07 дек 2012, 00:23 от Betta

# 181
  • Мнения: 81
Добро утро от мен и извинения, че закъснявам с поздравите, за най-сладките именници. Да са живи и здрави и много обичани!

Отиваме до докторката да си вземем бележка и от понеделник Кирил да ходи на " училище"
Спряха секретите и кашлянето  Simple Smile Бързо да оздравявате болни дечица  Hug

# 182
  • Мнения: 0
Betta, благодаря за честитката! Аз си признавам, че рядко надничам тук, защото време не остава да изчета всичко, а и набързо като чета ми остава една мешаница в главата и не мога нищо да отговоря! И сега така... Само да подхвърля, че и моят не говори особено и много се замислям дали не е от Бейби ТВ и  музикалния канал, който просто е закон у нас! Кара ни по всяко време да го пускаме, за да танцува. Показва с ръце, че иска да танцува и ако не го пуснем се разлютява ужасно. Цокането също ни е символично, най-вече през нощта, ако се събуди.
Пожелавам на всички болнички да оздравяват и ако не се весна, весело посрещане на празниците! newsm08

Последна редакция: сб, 08 дек 2012, 22:52 от racholina

# 183
  • Мнения: 0
Не е ли време да сменим заглавието на темичката?! smile3521 Вече ми е доста Коледно, предполагам, че не съм единствената...

# 184
  • София
  • Мнения: 2 099
Betta, дай линк към това роли. Търсих, търсих и не го открих в сайта, който е цитиран на снимката. Може пък да стане коледен подарък за Тео  Laughing Той има тонове играчки и аз се чудя какво да му вземем.

Иначе и при нас положението с кърменето е същото като при вас, с тази разлика, че сутрин ме търси. Вечер и нощем спи с таткото, защото иначе не се издържаше - по цяла нощ се приспивахме, а аз и на работа ходя. Има дни в които не се сеща и пропуска, но когато му е скучно ме напада  Laughing Струва ми се, че вече вървим към отбиване, но много бавно и плавно.

# 185
  • София
  • Мнения: 688
Stacked, ние купихме играчката от Кауфланд. Иначе в нета търси "голямо роли Eichhorn".

# 186
  • София
  • Мнения: 2 099
Мерси много Betta  bouquet

# 187
  • Мнения: 2 214
Божееееееееееееее бедствието го няма и вие все сте още на есенна тема.
Я да разбутам малко положението.
Тук с едни приятелки се разприказвахме за нормите на развитието.
Исках да си сверя часовниците и тук, поизчетох ви малко назад ама нищо интересно освен поста на Бета не намерих.
Бета съвсем ли не говори малкия?

# 188
  • Мнения: 26
Betta, за подаръците,това което мога да се сетя е колело от онези с 3 колелца.То верно,че е зима и няма много къде да го кара ама аз мисля да взема на Ани пък да го кара в коридорите колкото може Simple Smile Другото е от тези дървени пъзели,много са сполучливи и интересни или activity cube-всяка страна е с различни игри.Като казах колело се сетих и за balance bike,но не знам една приятелка купи за детенцето и то хич не го кара...На мен малко странни ми се виждат,но пък всяко детенце е различно,може пък да му хареса на Бобо  Hug

# 189
  • Мнения: 81
Добро утро Simple Smile

Бедствие, и Кирил не говори, даже преди месец, два започна да казва как правят патето, влака, вълка, мечката, кравата....май повече не казва. По едно време казваше и коте и куче, но напоследък не иска. Говори много, ама на негов си език и ама нищо не му се разбира, въпреки това аз водия диалози с него (всеки на негов си език). Пускам му и песнички на различни езици, Маша и медвед, много обича да гледа. Не ме притеснява това, че не говори има време да стане и това. Кажи какво правите вие и ще сравняваме? Сега се сетих, сега на всичко казва "паитье", а преди беше "баки" не означават нищо, просто сочи нещо и казва думата, а зя повтарям както се казва и той продълзава нататака. Ето сега се събуди и не спира да си "говори", не знам има ли и други бебета да са така, но ето ние сме до тук.

# 190
  • Мнения: 1 919
p.atanassova    хич не са бебета вече, малки деца са си!  Mr. Green

# 191
  • Sofia
  • Мнения: 233
хайде и аз да се разпиша.... Катрин казва правилно само по лесните думички, иначе постоянно включва нови думи в репертоара си, но пропуска по някоя буква, например сняг е само няг, разбира и се, но странното е, че не иска да си казва името или казва "кака" или "ти", всеки ден я питам и и казвам, но тя не....
Аз друго искам да питам. Понеже не пускам Катрин на ясла и се чудя с какво да я занимавам, не знам на този етап на какво да я уча, рано ли е за цветове, цифри и разни други, за събличане и обличане? Докъде сте с храненето самостоятелно. Аз я оставям да яде сама, но почва с лъжицата и като и писне минава на пръсти, голямо мазане пада Simple Smile Другото е гърнето....... тя ходи 9 дена (общо) на ясла и започна да иска да я слагам на гърне, въпреки че никога не я бях слагала, и си вършеше работата, като я слагах само когато тя поиска, но с времето постепенно спря да иска и сега вече изобщо не ще. Вие докъде сте? Кога излизате навън? Аз преди ги изкарвах на обяд и си лягаше по-късно, но последните дни ми се вижда студено и не излизаме.  Имам правило че се излиза над 0 градуса....

# 192
  • Мнения: 45
"Имам правило че се излиза над 0 градуса...."

Ние също вчера и онзи ден не сме излизали - самата аз не обичам чак най-студеното време. Но ми стана ми смешно от цитираното изречение на Пуфита - колко сме различни народите по начин на живот! В Швеция децата ги водят на ясла с количките, не за друго, а за да могат да спят под един навес навън (какъвто има всяка детска градина), на открито, следобяд. И там парвилото е, че само ако температурата падне под минус 20 градуса, децата не се оставят навън да спят...

Ами и аз вече не пиша, защото много ме демотивира факта, че като вляза (а все още го правя по два-три пъти на ден), на балкона виждам, че или съм само аз , или сме двама - аз и някой гост. Много пъти съм искала да пиша, и все не ми се получава.

Мамите, с които поддържам връзка извън форума знаят, че правя едно проучване за развитието на говора от първите осъзнати думички до около втората годинка.
Вече имам информация за дузина дечица - оттук (благодаря много  Hug) и от моите близки. Та много ще ми помогнат тези от вас, които са си водили и водят записки, и имат желание да ми нахвърлят една страничка на лични (коя думичка на колко месеца, етапите в развитието на говора в очите на майката, кога изречения  и примери за какви точно;  и т.н.). Интересуват ме еднакво бърборковци и бърборанки, както и мълчаливци и срамежливки Wink  Когато съм готова, ще изпратя материала на всиички участвали, а вътре разбира се, няма да има имена на майки и деца, нито пък сравнения между децата.
Най-общо казано, мнението ми засега повтаря общоприетото, че момчетата на възрастта на нашите деца като цяло по-малко говорят от момичетата, но не го приемам за правило, тъй като най-много и най-ясно разбираемо говорещите досега са пак момчета. При всички положения трябва да имаме предвид, че говорното развитие е добре да се стимулира от нас, родителите по индиректен и отговарящ на интереса на конкретното дете в дадения момент начин.
За играчките: ние много играем с влакчето на Икеа (имаме вече няколко комплекта релси и влакови композиции), а съм харесала и крана, който го има в едно клубче, където Бета ни заведе  Hug И разбира се - багер с дистанционно управление, и боклукчийски камион !
Пуфита, Марио може да яде сам, но не го оставям често; гърнето съм го зарязала съвсем заради студеното време, но пък той без да питам започна да казва понякога, че има пиш или ако.
Томасито, Лъки - да знаете, че все пак от професионален интерес (пък защо и да не опитам с Марио ? Wink си поръчах книгата на Доман за ранното обучение по четене, и днес пристигна, та ще я захващам.

Стихия   bouquet Хайде сега ти троснато кажи, че с нещо си крайно несъгласна, и току-виж темата процъфтяла  hahaha

# 193
  • Мнения: 26
 В Швеция децата ги водят на ясла с количките, не за друго, а за да могат да спят под един навес навън (какъвто има всяка детска градина), на открито, следобяд. И там парвилото е, че само ако температурата падне под минус 20 градуса, децата не се оставят навън да спят...
 Shocked Shocked Shocked
sirence,това направо ме разби!То и тук е дста студено да не говорим пък за северните провинции ама такава практика чак няма...Навсякъде е различно все пак,просто се чудя на смелостта им  Simple Smile

Вие докъде сте? Кога излизате навън? Аз преди ги изкарвах на обяд и си лягаше по-късно, но последните дни ми се вижда студено и не излизаме.  Имам правило че се излиза над 0 градуса....
pufita,с гърнето сме почти доникъде.Пък и аз като сиренце зимата нещо съвсем спрях да я слагам.Иначе като се наака идва при мен и ми вика "ако"  Grinning Сега остана да я науча да ми го казва преди да е свършила работата.Излизаме около обед когато е най-топло,гледам да не духа много.Ако има силен вятър няма да я изведа.За около час,ако е по-студено (имам в предвид 0,1 градус) може и за по-малко.За отирцателните температури аз бих я извела и под нулата,стига да е слънчево и да не духа.Като казвам под нулата не по-ниски от -5 да кажем.
За говоренето,Ани говори много.Разбира и се като не казва ясно думите,а само колкото може.Да кажем на обувките им вика буки,на бисквитки казва бикитки и такива,но казва много думи.Изречения не прави,само веднъж чух да казва "буки няма" и това беше  Simple Smile За командите,изпълнява каквото и кажа.
Отивам,че ме викат  Hug

# 194
  • София
  • Мнения: 2 099
Ето нещо за размисъл:
Скрит текст:
Кога проговаря детето и как да му помогнем в този процес?
АВТОР: НЕЛИ ВАСИЛЕВА-СТЕФАНОВA 28/03/2011 09:00
Всеки родител с нетърпение очаква детето му да произнесе първите си думички и да се научи да назовава какво иска и какво го притеснява. Когато малкото бебе плаче и не знаем, от какво е провокиран този плач неминуемо си мислим: „Кога ще пораснеш и ще започнеш да си казваш какво те мъчи?”. Това е въпрос, на който за съжаление няма точен отговор, защото всяко дете се развива индивидуално и произнасянето на първите думички може да започне още на 8 месечна възраст при някои малчугани, докато други упорито мълчат до две – три годишна възраст.
Защо децата проговарят все по-късно?
През последните години се наблюдава тенденция на късно проговаряне сред децата и докато нашите родители си спомнят как на една годинка ние сме боравели умело с няколко думички, а на годинка и половина вече сме образували словосъчетания от думи, то нашите наследници на година – година и половина упорито мълчат. Причините за това явление може да са много, но най-очевидната причина е огромното море от информация, която ежеминутно залива все още незрялата нервна система на бебето. Преди 50 години бебетата са живеели в скучен и монотонен свят, без шарени, пеещи и движещи се играчки, без пъстри картинки и без някой да им обръща специално внимание. Новите стимули за тези деца са били изключително малко и речта като стимул не е било нужно да си съперничи с множество други стимули в съзнанието на детето.
Днес децата ни живеят в свят на изобилие от стимули – образи, форми, цветове, материи, движения – всички тези нови стимули ежедневно бомбардират все още незрялата нервна система на малчуганите и от тях се изисква да обработват бързо и непрекъснато огромната нова информация, която достига до тях от заобикалящата ги среда. Нормално е при толкова много стимули и натоварване на нервните клетки детето да не успява да обработи цялата постъпваща информация и някои стимули да са с приоритет пред други. Доста родители споделят притеснени, че детето им още не говори, но като ги попиташ знае ли това неговорещо дете от къде се включва телевизора или аудио уредбата – почти всички казват „Да, разбира се. Не само, че бебето може да си включи телевизора или да пусне музика, но дори знае как да превключва каналите!” – За това говорим – светът, в който живеем се променя. Променяме се и ние. Децата ни се научават за добро или зло да боравят с техниката преди да се научат да говорят.
Тази тенденция се наблюдава и в по-късна детска възрастта. Моят син например дълго и упорито отказваше да наизустява стихчета и песнички, но от малък беше цар на игрите, изискващи стратегия и логическо мислене. Явно средата, в която живее, беше развила логиката му и способността му да взема стратегически решения до изключително високо ниво. Беше направо удивително как едно четири годишно дете играе сложни стратегически игри, които биха затруднили и възрастен човек, но същото това дете упорито отказва да научи наизуст едно просто четиристишие. Няма нищо учудващо обаче в този факт – живеем в ерата на информацията. Информацията е навсякъде около нас и ако се опитваме да я наизустяваме мозъчните ни процесори бързо ще си запълнят капацитета и ще гръмнат. Защо да помним наизуст днес, когато само с едно кликване на мишката Гугъл ще ни каже всичко, което ни е нужно да знаем? Не помненето на информация, а умението да намираме нужната информация, да я сортираме и преценяваме, да разсъждаваме логически и да си вадим нужните изводи е ценно в днешния ден. На децата ни е нужно да се научат къде да намерят това, което им трябва и как да го ползват, а не им е нужно да го помнят наизуст. Съвсем инстинктивно те се ориентират в ситуацията по-добре от нас възрастните. Децата винаги са по-устойчиви и по-адаптивни от нас възрастните и вместо да се опитваме да ги прекрояваме по наш образ и подобие, може би не е зле да се вглеждаме и вслушваме малко повече в тях – те имат на какво да ни научат.
Безсловестното общуване
Да се върнем обаче на етапа на проговарянето. Ако имате дете на възраст около годинка със сигурност ви е направило впечатление как умело общува мъничето без думи. Сякаш думите въобще не са му нужни, за да изразява чувствата и настроенията си. Ако се вгледате внимателно в общуването между майка и нейното дете ще усетите, че между тях протича активна комуникация, често без никой от тях да пророни дори едничка дума – удивителна хармония на едно по-дълбоко ниво, отвъд думите и ограниченията, които те поставят. Наслаждавайте се на този етап преди да отлети, защото в момента, в който думите вземат превес в общуването ни с другите, всички наши чувства, усещания и представи спират да бъдат голи и неподправени – вече са облечени в думи и ограничени от значението на тези думи. Представете си миг на пълно щастие, който сте изживели с близък човек – обикновено такива мигове са лишени от думи – миг, в който се вглеждате с големите, учудени очи на малкото си детенце, миг в който сте притиснали до сърцето си любим човек – може ли да се опише с думи един такъв миг? Не може. Обикновено думите не стигат, когато става въпрос за силни чувства и емоции. Така общува вашето бебе – истински и неподправено – далеч от клишето и двузначното тълкуване на думите. Наслаждавайте се на това искрено детско общуване, защото скоро то вече няма да го има.
Средни норми на проговаряне
Ако все пак държите да научите някои приблизителни граници на детското проговаряне, педиатрите считат, че около година и половина детето трябва да може да произнася 2-3 смислени думи в словосъчетание.  Малко след като навърши две години речникът му трябва да включва 50 смислени думи и то да може да си служи с тях. Около третия си рожден ден детето вече трябва да може да говори и да общува нормално с околните, както и да се опитва да обогатява речника си. Пак казвам обаче, че все повече деца изостават от тези норми, поради описаните по-горе причини и това не бива да ви тревожи. Ако всичко в здравословното състояние на детето е нормално, няма видими признаци на неориентираност, чува добре и издава звуци, значи е въпрос на време кога ще започне да говори.
Как да помогнем на детето да проговори?
За да помогнете на детето да проговори по-бързо и правилно е важно да го правите съпричастно към разговорите си и да поддържате добра комуникация с него. Избягвайте бебешкото говорене и измислените думички, които звучат сладко, защото така затруднявате правилното проговаряне на детето. Четенето на книжки, песничките и детските филми също помагат на мъника в проговарянето, защото концентрират вниманието му и той се опитва да ги копира.
Помагайте на детето си да назовава заобикалящите го неща, като му показвате картинка на предмет или човек и назовавате ясно името му.
Четете на детето. То обича да слуша стихчета в малки дози, а още повече обича детските песнички. Тъй като на тази възраст децата имат склонност да изучават книжките като късат страниците им, купувайте книжки от плат или дебел картон. Не предлагайте на детето книжки с много текст и малко картинки за предучилищна възраст, тъй като рискувате да го отегчите и настроите негативно към четенето. Важно е книжките да бъдат съобразени с възрастта – големи прости илюстрации, придружени от няколко думички текст ще накарат детето ви с удоволствие да участва в процеса на четенето. Най-напред покажете на детето картинката и произнесете ясно думата. След като направите това няколко пъти, можете да играете на играта „Намери кучето, топката, пожарникаря и т.н.”. След детето се научи да показва назованите от вас предмети, следващата стъпка е вие да покажете картинката и да го попитате „Какво е това?”, така че то да се опита с думичка да назове нарисуваното.
Тази интересна за децата и в същото време много полезна игра не бива да се ограничава до книжките. Детето не бива да помисли, че думите са само в книжките. Напротив, думите са навсякъде около нас. Докато играете с детето карайте го да посочва назованите от вас предмети и като следваща стъпка то да произнася имената на предметите, които вие посочвате. Можете да практикувате това докато готвите в кухнята, като сочите и назовавате продуктите, които готвите (например картоф, морков, боб, мляко), а и всички предмети, които ви заобикалят (стол, маса, чиния, чаша, лъжица). Можете да го правите по време на разходка навън или докато пътувате в колата, като показвате на детето и произнасяте отчетливо например кола, къща, камион, магазин. За детето ви ще бъде изключително приятно, стига да не прекалявате и да не го притискате постоянно да показва и произнася думи – притиснете ли го, бързо ще спре да участва в играта. За това наблюдавайте кога се изморява или му омръзва и спирайте навреме.
Етапи на развитието на речта у децата
Развитието на езика у детето преминава през два основни етапа – пасивен (когато детето разбира какво му казвате, но самото то още не говори) и активен (когато детето вече говори).
На възрастта между 1 и 2 годинки преобладава пасивната фаза. Нужни са сериозни усилия от страна на детето, за да разбере човешката реч и значението на отделните думи. То първо се учи да разбира и чак след това започва самото то да си служи с думите. Има деца, които са склонни да имитират и повтарят чутото и те по-рано започват паралелно с опитите да разбират казаното да го повтарят и да произнасят самите те думи. Другите деца, обаче не са склонни да повтарят папагалски и те първо се концентрират върху разбирането на думите и чак след това започват самите те да говорят. И двата подхода са еднакво правилни и добри – въпрос на индивидуалност на детето по какъв начин ще проговори.
Малкото дете започва да развива говора си като гука. По-късно бебето започва да говори на свой собствен език, който обаче много наподобява звуците и ритмиката на езика на възрастните. Не се колебайте да откликнете на жаргона му, бърборейки като него, все едно че двамата си приказвате истински. Така не само го забавлявате, но и му помагате да развие и усета си към езика.
Едновременно с бебешкото бърборене се появяват и първите „фрази”, състоящи се от една единствена дума. Бебето казва: „Бисквита!”  – и това означава цялостно изречение: „Искам една бисквита.” Или „Гуш!”, което означава „Искам да ме гушнеш”, или „Вън!” = „Искам да ходим навън.” Този тип вербално общуване, състоящо се от една единствена дума изречение се появява обикновено на възраст между 1  година и година и половина, макар че има доста деца, които остават мълчаливи и до по-късна възраст. Ако детето ви на тази възраст все още не бърбори по бебешки и не произнася никакви думички, това не означава, че не ги разбира. Периодично изпробвайте езиковите му познания като му поставяте прости задачки и по изпълнението им проверете до колко детето ви разбира. Моята дъщеря до приблизително 2 годинки упорито мълчеше и не говореше дори на свой бебешки език, но когато и казвах: „Лили пипни с пръстче нослето.” – тя докосваше с показалеца си върха на носа си. Играехме тази игра за всички части на тялото и тя се справяше перфектно. Поставях й и доста по-сложни задачи като: „Лили, отиди в кухнята и ми донеси блузата.” – Детето отиваше в кухнята, намираше блузата и ми я носеше  . Очевидно прекрасно разбираше човешката реч, просто още не беше дошъл моментът да проговори.
На възраст между година и половина и две години и половина детето започва да замества бебешкото бърборене с все повече истински думи. Говоренето се превръща от игра в социално общуване. Речникът му на тази възраст съдържа от 3 -4 до 100 истински думи и детето започва да образува спонтанно фрази от по две думи като „Дай бисквита!” или „Ходи вън!”
От този момент нататък с бърза скорост детето започва да включва ежедневно в речта си все повече думи и изрази и да образува все по-дълги и сложни изречения. На възраст около 3 години повечето деца вече, макар и да произнасят доста думи все още неправилно, си служат със сложни изречения и могат да се изразвяват свободно с думи и да разказват. Децата, които проговарят по-късно на 3 години може и да са все още на етапа на назоваването с една дума или да ползват все още прости словосъчетания, но до навършване на 4 годинки речевото ниво на почти всички деца се изравнява независимо дали са проговорили рано или късно.
Ако на 4 годишна възраст детето ви предпочита да общува с вас без думи и няма никакви здравословни проблеми, които да възпрепятстват неговото говорене, за да го насърчите да говори можете да опитате да бойкотирате безсловесното общуване като всеки път, когато детето ви иска да ви каже нещо без думи и вие чудесно го разбирате, не показвайте, че сте разбрали посланието му, а кажете кротко: „Кажи ми го с думички, не те разбирам така.” или „Не разбирам какво искаш да ми кажеш, кажи ми го с думички.” Ако сте настоятелни този метод работи. Аз обаче не съм сигурна до колко правилно е да се подхожда така. Да, ще накарате детето си да говори и какво от това? Може би по-важно е детето да усеща, че има специална връзка с родителите си и че те винаги го разбират. Откритото повтаряне, че не разбираме детето би нарушило доверието му в нас, което мисля е по-вредно от неговоренето. Всяко здраво дете рано или късно проговаря и може би е по-уместно с разбиране да изчакаме този момент да дойде естествено.

Аз лично съм против сравненията, смятам ги за неуместни. Според мен, ориентацията на майката в средните норми за развитие на детето и  наблюденията в развитието му, както и редовните занимания + много любов са достатъчни, за да стимулират правилното развитие във всички насоки. Сравненията са неуместни поради различните условия, в които живеят децата, различните семейства, характери и пр. Има и много допълнителни други фактори, които оказват влияние, така че всяко дете се развива по свой собствен начин.

По отношение на извеждането - излизаме всеки ден, вкл. на минусови температури, стига да не духа силно и да не вали проливен дъжд. От малък е свикнал така.

P.S. Stacked съм, смених си ника.

Последна редакция: пт, 14 дек 2012, 16:54 от Noelle

Общи условия

Активация на акаунт