За учебниците и ученето в първи клас...

  • 14 956
  • 158
  •   1
Отговори
# 120
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 673
С "например" или без йо [йо] е 2 букви и 2 звука и при това винаги.

http://kliment1b2011.blogspot.com/2012/03/blog-post_19.html

# 121
  • Варна
  • Мнения: 2 484
Боже, защо спорите за фонетика? Разликата между нашето поколение, което беше в 1 клас преди 30 години и сегашното е, че нас ни учиха да сричкуваме по стара руска традиция, сега в унисон с англо-саксонската мода децата правят звуков анализ, от който по мои наблюдения полза няма никаква. Децата, които могат вече да четат, правят анализа, а тези, които не могат - така и не се научават.Но това е положението!

Колкото до ю и я, правилото е, че след съгласен, са 1 звук, а след гласен и в началото на думата са 2.
Йо винаги са 2 букви и 2 звука, а ьо са 2 букви и 1 звук. Йо се пише в началото на думата и след гласен, а след съгласен ьо. Ако ме питате защо ги знам, научих ги едва миналата година заради моя първокласник, а иначе до този момент се смятах за грамотна  Joy.

# 122
  • София
  • Мнения: 9 517
Боже, защо спорите за фонетика? Разликата между нашето поколение, което беше в 1 клас преди 30 години и сегашното е, че нас ни учиха да сричкуваме по стара руска традиция, сега в унисон с англо-саксонската мода децата правят звуков анализ, от който по мои наблюдения полза няма никаква. Децата, които могат вече да четат, правят анализа, а тези, които не могат - така и не се научават.Но това е положението!

точно казано и огромна грешка - аз в къщи се мъча да уча ситния да сричкува, в училище наопаки и какво се получава - пропуска гласните и пренася грешно - аз ли съм права, те ли... кой знае - детето се чуди кой да слуша  Peace

# 123
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 673
Manzhelka, аз също научих фонетичните правила покрай моя син. Дзвер, слушай какво ти казва детето  Peace

# 124
  • Мнения: 2 920
Боже, защо спорите за фонетика? Разликата между нашето поколение, което беше в 1 клас преди 30 години и сегашното е, че нас ни учиха да сричкуваме по стара руска традиция, сега в унисон с англо-саксонската мода децата правят звуков анализ, от който по мои наблюдения полза няма никаква. Децата, които могат вече да четат, правят анализа, а тези, които не могат - така и не се научават.Но това е положението!

точно казано и огромна грешка - аз в къщи се мъча да уча ситния да сричкува, в училище наопаки и какво се получава - пропуска гласните и пренася грешно - аз ли съм права, те ли... кой знае - детето се чуди кой да слуша  Peace
Разликата с граматиката, която ние сме учили преди 30 години и сегашната е много голяма, точно по въпросите за гласните и съгласните. Даже противоположности има. Не говоря по спомени, имам и нагледни материали.

Но всъщност тръгнахме от "цифрата на числото" - за щастие не сме го срещали в учебния материал в у-ще. Само в някакви материали за предучилищна съм го мяркала.

# 125
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Ако детето ходи на училище, учителката е добра и детето няма проблеми здавословни или с внимание, ти бъркаш че дообучаваш. Много често явление, но освен че е ужасно в дългосрочен план и в каткосрочен само товари.

Това за звуците и ние сме го учили, но не сме броили звуците на я и й. За мен беше ново че й го броят за съгласна Simple Smile

ПС Бях ученичка когато приеха ...няма да квалифицирам какво правило да се пише „вкъщи“.

# 126
  • Мнения: 3 447
Е, че й си беше съгласна още по мое време.
С "вкъщи" криво-ляво свикнах вече, но "напът" още не мога да го преглътна.

# 127
  • София
  • Мнения: 62 595
Не му придиряйте толкова на гласните и съгласните, на децата повече никога няма да им трябва това с ю-то, я-то и й-то. Лично аз, дотук за седем години, така и не видях едно приложение на тази история със звуковия състав - учиха го в начална степен и там си остана! По-добре се концентрирайте върху граматиката и праввипоса, че да не се наслаждаваме на още НОЙ и коЙто вместо коИто!

# 128
  • Пловдив
  • Мнения: 10 536
След като се научат да отбелязват гласни и съгласни, да правят разлика между буква и звук, ще започнат да сричкуват, иначе няма оправия с пренасянето. Не знам за какво го учат този звуков анализ, но дори и на външно оценяване в 7 клас съм срещала въпроси за брой букви и брой звукове в дадена дума. И не е вярно, че деца, които не могат да четат, не се справят със звуковия анализ. С малко повече упражнения, нещата си идват на място.

# 129
  • Мнения: 13 423
От скромния ми двуседмичен опит си правя извод, че ученето и учебниците в първи клас май са ориентирани към родителите, а не към децата.

Не зная има ли дете в първи клас, което четейки раздадената програма веднага ще схване, какво е СИП-ИТ, Бел-бел/ както го изговаря синът ми/, Изобр.изк.

Какво му имаше на писането, четенето, рисуването и ред други.
Според мен, ориентацията родителят да е втори обучаващ прави "Мечешка услуга" на децата.

# 130
  • Мнения: 1 007
Боже, защо спорите за фонетика? Разликата между нашето поколение, което беше в 1 клас преди 30 години и сегашното е, че нас ни учиха да сричкуваме по стара руска традиция, сега в унисон с англо-саксонската мода децата правят звуков анализ, от който по мои наблюдения полза няма никаква. Децата, които могат вече да четат, правят анализа, а тези, които не могат - така и не се научават.Но това е положението!

Колкото до ю и я, правилото е, че след съгласен, са 1 звук, а след гласен и в началото на думата са 2.
Йо винаги са 2 букви и 2 звука, а ьо са 2 букви и 1 звук. Йо се пише в началото на думата и след гласен, а след съгласен ьо. Ако ме питате защо ги знам, научих ги едва миналата година заради моя първокласник, а иначе до този момент се смятах за грамотна  Joy.

И аз се сдобих с тази информация, когато дъщеря ми беше в първи клас  Laughing Помня, че имаше и други недоразумения до четвърти клас, но съм ги забравила. Едното беше за "й" - от първи до четвърти клас го поместваха ту в графата на гласните, ту на съгласните, а накрая го изкараха сонорна  ooooh! За глайд и дума не се споменаваше. Пълен буламач имаше и в меките и твърди съгласни. Ето това напр.:
Цитат
ьо са 2 букви и 1 звук
не е точно така. 2 букви и 1 звук (напр. в думата Петьо) са "ть". "о" си е една буква и един звук. Обаче това не е изяснено (защото цялата работа с анализа на звуковия състав в първи клас е с главата надолу) и се получават някакви криви аналогии.  Thinking

# 131
  • Варна
  • Мнения: 2 484
Не зная има ли дете в първи клас, което четейки раздадената програма веднага ще схване, какво е СИП-ИТ, Бел-бел/ както го изговаря синът ми/, Изобр.изк.

Какво му имаше на писането, четенето, рисуването и ред други.

Ох, Светкавичке, ако знаеш какво става пък с БЕЛ във 2 клас - разделя се на 4 подпредмета: български, четене, развитие на речта и изънкласно четене, все замаскирано с БЕЛ в програмата, но с хиляда помагала отзад. За по-горните класове не знам как е.

Химикалче, мерси за доуточненията, но до палеативност на съгласните още не сме стигнали, тъй че този урок има да го уча и аз (освен ако не съм го пропуснала миналата година  #Crazy).

В тази връзка, вие каква граматика ползвате, за да се образовате? Аз досега не съм открила ни една всеобхватна граматика, в повечето липсва фонетиката, а някои като тази на Петър Пашов обясненията са толкова дълги и обстоятелствени и имат толкова специфична лексика -то не са диатези, то не са едни проградно-проходни съгласни, че си признавам, че на определени абзаци така се блещя, че нищо не разбирам!

# 132
  • София
  • Мнения: 3 824
В тази връзка, вие каква граматика ползвате, за да се образовате? Аз досега не съм открила ни една всеобхватна граматика, в повечето липсва фонетиката, а някои като тази на Петър Пашов обясненията са толкова дълги и обстоятелствени и имат толкова специфична лексика -то не са диатези, то не са едни проградно-проходни съгласни, че си признавам, че на определени абзаци така се блещя, че нищо не разбирам!

Ти сериозно ли говориш  Laughing (Или това е нещо свързано с образованието или професията ти?)
Аз така и си останах необразована .... Даже и учебниците по български до 4 клас не прочетох.

# 133
  • Мнения: 3 447
Стига бе, не ми казвайте, че майките ви навремето са чели допълнително граматика, за да се/ви дообразоват  Simple Smile

# 134
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Й не е съгласна а сонорна.
Сонорните се помнят с ламарина. И се добавя Й.
Звучните съгласни са тези във вода, боза и жега.
Безвучните са тези, които са им в комплект, като се потъмнят.

Дона, ужасяващо и невъобразимо е, но повечето майки учат с децата си... знаят не само какво са им преподали, но и на лява или дясна страница е в учебника, какво е домашното и т.н... и това става и при будни деца и прекрасни учители. Ако не са майките, има някоя баба или детегледачка осигурена за целта. Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт