Проблеми с ученето или какво знаем за дислексията! - 4 ДИСЛЕКСИЯ

  • 57 840
  • 752
  •   1
Отговори
# 690
  • Мнения: 1 652
Judy, сега се сетих- писали ли сте буквите в осмица- т.е в легнала осмица|?това помага много на дисграфията.

# 691
  • Мнения: 24 467
През лятото Дороти ми прати няколко сайта, в един от които имаше това упражнение. Изписването на знака за безкрайност. Той го пише, принципно. Осмицата му никога не е била проблематична точно. Сходните графеми са 3 и 5, от една страна и 4, 6 и 9, от друга, но вече ги пооправи. Останаха някои сходни буквени графеми при писане в ръкопис и сходни на латиница при печатните букви, които понякога бърка, докато пише.
Дали продължаването на изписване на легналата осмица би помогнала, след като точно с нея нямаме проблем, но пък си имаме още от нашия?  newsm78

# 692
  • Мнения: 1 652

Дали продължаването на изписване на легналата осмица би помогнала, след като точно с нея нямаме проблем, но пък си имаме още от нашия?  newsm78
мисля ,че няма смисъл.

# 693
  • София
  • Мнения: 62 595
При положение, че обърква графемите, как решава задачите вярно? Ако вместо 15 напише 13, как му излиза аритметиката после?

# 694
  • sofia
  • Мнения: 8 959
Сметката е вярна, а конкретната задача - не; т.е. вместо 125+18, той пише 123+18 и го решава вярно, но не е вярно за задачата 125+18.
 Борис много често размества местата на цифрите при преписването на примера.
Ако е текстова задача и алгоритъма му е верен, винаги има точка за това. Но ако задачата е само пример - съответно не е вярна и няма точка.
За това е тъпо уравнения да се вкарват в тест (примерно). Дадено уравнението и отдолу да заградиш абвгд. Ти може донякъде за си го решил вярно, но точно на последната сметка да си се оплел - в подобни случаи винаги са зачитали докъде е вярно (поне докато аз бях ученичка). На тест това няма как да се разбере. Учителката по математика ги кара да предават и черновите, на които решават, за да може да ги оцени коректно. Но едва ли всички учители го правят.

# 695
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз съм абсолютно против такива тестове, защото е важно всичко - и алгоритъмът, и сметките, и най-важното - как детето мисли. За верен алгоритъм, но грешки при преписване или аритметика, може да се отнеме от точките/оценката, но няма да е изцяло сметнато за грешка. Но от друга страна, ако по план е заложено да се учи аритметика и тази аритметика, то или трябва да не го оценяват точно на тези задачи, или не знам..., но...

Джуди, защо така услужливо за себе си пропусна да цитираш и другите неща? За линийките, за визуалните материали и пр.? Нещо много бързо скочи на калкулаторите! Хайде, моля те, бъди поне малко честна и почтена в това, което цитираш, а не избирателно, както ти утърва! Не си спестявай част от статията!
Къде остана тази част:
"Учениците с такъв стил на учене усвояват по-добре математиката чрез стройно структурирани принципи. Те предпочитат стандартния начин за решаване на задачата, като приемат допълнителните за неудобни и предизвикващи дискомфорт у тях. За такива деца е добре да се използват подръчни материали за броене, както и цифрова линия. Учениците, които овладяват математиката „качествено”, подхождат към задачите холистично и интуитивно.
"... акива ученици се справят добре с приложната математика, но имат затруднения с последователностите и с придържането към определена процедура. Допускат много грешки в елементарните сметки, не постигат автоматизираност и губят интерес към математиката. При такива деца обучението трябва да протича с постоянна употреба на визуално-пространствени материали. За тях, за разлика от предходно описания стил, е подходящо да предлагаме множество стратегии за решаване на задачата, както и да има дискутиране на проблема. ..."

# 696
  • Мнения: 24 467
Джуди, защо така услужливо за себе си пропусна да цитираш и другите неща? За линийките, за визуалните материали и пр.?

Андариел, аз не само цитирам, а и давам линковете. Точно, защото съм обективна. Ако не бях, щях просто да си парадирам по разните му теми, да скачам по хората и да пера само цитати, без да давам източник на информацията, съдържаща се в тях. Няколко пъти казвам, че съответното помощно средство следва да се предостави, ако има нужда, на децата, които се нуждаят. А кога има нужда определено няма как да кажеш ти, нито пък аз. Има си кой да го установи и да го каже. Но ей- така, по принцип и без мисъл да се твърди, че това не следва да се прави при наличен и установен от специалист съответен проблем, си е жив инат и дори глупост.
С линийка ще смяташ задачи в ІV клас, ама друг път. И не виждам как ще визуализираш с материали 4567 и 98765, за да си помогнеш, ако имаш съответния вид проблем. Ако ти си наясно с такава тайна- направо можеш да я патентоваш.
Другото, което поддържам, е че след преминаване през класовете, в които се усвоява простата аритметика, не е нужно да продължават да смятат прости сметки, а следва да обърнат внимание на логиката на задачата.
Ти изцяло непочтено участваш в тази тема, като ми прехвърляш собствените си начини и средства за писане и комуникация. Моите, обаче, не са такива. Колко пъти да те питам от кое конкретно не си доволна и кое ти е неясно от постовете? След подобен въпрос започваш да бълваш някакви емоции, да сипеш безпочвени обвинения из пространството, само защото често не си наясно с това, което се обсъжда тук. Но пък много държиш да си напишеш нещо.

При положение, че обърква графемите, как решава задачите вярно? Ако вместо 15 напише 13, как му излиза аритметиката после?
Какво разбираш под "обърква графемите"? Да не ги чете, да не ги разбира като значение /коя буква на какъв звук отговаря, съответно- коя цифра- на кое число/? Ако искаш да питаш нещо- питай. Не виждам защо се репчиш.
Ако пак питаш за нас, аз съм писала няколко пъти- изписва ги по сходен начин. Това не означава, че не прави разлика между 3 и 5 като числа или като цифри, когато ги чете на листа със задачите и са изписани на машина. Не означава, конкретно, че когато му се падне да събере 46 с 35 и числата са написани, той няма да сметне правилно израза.
На собственото си писане също най- често си разбира и няма проблем да си реши задачата. Аз и учителките му също сме свикнали да му четем и цифрите, и буквите за година и половина вече. Няма проблем със самите сметки, нито с прочитането и разбиране на условието /чести проблеми при дискалкулията и дислексията/- това него не го касае. Обяснила съм вече няколко пъти в темата. Пак да опитам. Случи се, например, да реши на черновата си за състезание задача, да получи верен резултат "13", а когато прехвърля на листа с отговорите /конкретната задача бе със свободен отговор/ изписва "15", защото така си е разчел, поради лошото изписване на цифрата от самия себе си. А не защото не прави разлика между числата 13 и 15 или защото "размества" цифри и други проблеми, които не са характерни за него. Ако не правеше разлика такава, той въобще до верен отговор нямаше да го докара на тази си чернова.
На задачата си по шах ще получи неверен отговор, поради еднаквото или подобно записване на две различни латински букви. Не защото не знае и не различава тези букви, а защото има проблем с изписването им. Ако задачата е дадена напечатано, той няма да я сбърка при разчитане и разбиране на условието, при нареждането на фигурите по местата им. Когато започне да изписва отговора, обаче, пак може да изпише по сходен начин с и е или б и h и другият пък, който проверява, да не може да му разчете.
Обяснявала съм няколко пъти и за писането на буквите.Мисля, че е достатъчно за тези, които наистина четат и се интересуват.

Ако е текстова задача и алгоритъма му е верен, винаги има точка за това. Но ако задачата е само пример - съответно не е вярна и няма точка.
За това е тъпо уравнения да се вкарват в тест (примерно). Дадено уравнението и отдолу да заградиш абвгд. Ти може донякъде за си го решил вярно, но точно на последната сметка да си се оплел - в подобни случаи винаги са зачитали докъде е вярно (поне докато аз бях ученичка). На тест това няма как да се разбере. Учителката по математика ги кара да предават и черновите, на които решават, за да може да ги оцени коректно. Но едва ли всички учители го правят.
Не само уравненията, аз и за всички задачи съм против тестово изпитване с предварително зададени отговори.
Още преди пет години подкрепях и обективирах идеята за отпадане на тестовете от закрит тип при изпитване. По няколко причини, вкл. и поради тази. С големия ми син на НВО в ІV клас се случи така- всичко му беше вярно. Попълнил беше всичко правилно. На последната задача на черновата си бе решил и разписал вярно задачата, получил беше верен отговор. При прехвърляне на белова бе допусната чиста техническа грешка. Никакъв проблем на практика не произлезе от това- оценката пак си беше същата, макар и с по- малко точки за незачетена последна задача. Аз зададох въпрос в МОН официално и писмено- имат ли черновите значение принципно при изпит и ако не- защо. Отговор така и не получих никакъв.
 

Последна редакция: пт, 28 ное 2014, 15:59 от Judy

# 697
  • sofia
  • Мнения: 8 959
.... Но от друга страна, ако по план е заложено да се учи аритметика и тази аритметика, то или трябва да не го оценяват точно на тези задачи, или не знам..., но...
В тестовете има по няколко задачи от всеки вид. Хич да не е сметнал нищо от аритметиката все ще изкара 3 или 4.

# 698
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво да имам предвид, Джуди, като е ясно какво означава да обърква графемите! Вместо 3 пише 5, и като ги е написал така, защото за него са сходни, няма значение, че знае числото, и че просто ги е сгрешил при изписването, защото после вместо с 3 започва да смята с 5. Човек смята с това, което е пред очите му, защото цифрата на числото 3 оззначава три, а като вместо 3 напише 5, вече следващия път чете 5 и започва да възприема количеството като 5 и да смята с него, а не с 3. За да разбере, че е сбъркал, трябва да си направи проверка. Както виждаш, ти сама даваш пример с шаха - като мести фигурата на грешно място, защото е запписал друго число, е важно, че задачата е сбъркана като краен резултат. Както казваше една моя учителка, няма значение какво си си мислил, когато си писал нещо, защото аз чета това, което си написал. Не се опитвай да дискредитираш това, което пиша, знаеш много добре, че каквото съм написала е вярно! Много добре разбирам за какво става въпрос, ама най мразИм да ме баламосват. Още преди ен поста написсах, че има и други средства за смятане, а и много рядко е само до аритметичните сметки, а има и други проблеми. Статията го потвърждава, но ако човек си направи труда да отвори линка. Ти даваш само тези отрязъци от документите, които са в подкрепа на твоето твърдение и услужливо за себе си пропускаш останалото. Ако човек не реши да отвори линка и да прочете внимателно, а лежи на ухото, че си обективна, направо си е жив загинал - ще вземе утре да тропа с крак на учителката за калкулатор, вместо да се опитат и изчерпят всичко други начини за обучаване на детето как да смята. В статията много добре е описано - има и проблеми с пространствената ориентация, паметта, вниманието и пр. Ако беше само до калкулатора, с мед да я намажеш цялата работа, ама не е! По същия начин все едно ти да кажеш да не зачитат грешките на детето ти по математика или с домашното по шах или някакво състезание, където има решаване на шахматни задачи на хартия, защото той бъркал 3 и 5, ама иначе знаел какво искал да напише, защото на дъската го бил зариграл правилно. Зная, че звучи жестоко, но грешките са си грешки и не може да се разчита при равни други условия, аршинът при оценяването да е двоен. Иначе нямаше да искаш детето ти да намали чувствително този тип грешки.

# 699
  • София
  • Мнения: 35
Да ви кажа какъв отговор получих днес от ресурсната по запитването ми за ползване на калкулатор. Говорила с класната, но грешно ме е разбрала, че искам да го ползва в клас и при изпитване.
И въпреки това класната се е съгласила, макар и неохотно. С уговорката, че е възмоно да й занижи малко оценката при изпитване, ако е с калкулатор. Обаче оценката не ме тревожи.
След като поясних, че питам само за домашните и то само за задачи, които може да реши и без калкулатор, но ще й отнеме безумно много време, заедно решихме за сега да ползва в къщи.
В час - не, докато не прецени класната (която сега вече може би ще има предвид да обърне внимание, а може и да не го направи).
В занималнята - да ползва дискретно калкулатора на телефона си, за което ресурсната ще предупреди учителката. Да не се дразнят много другите деца. Макар, че надали дълго ще се скрие. Допускам, че тайничко повечето деца ползват телефоните си за улеснение там. Както и да е. Другите деца ме интересуват дотолкова, доколкото ще й стъжнят живота ,ако си носи сметалото. И в момента по математика нищо не пипа в занималнята, дори и това, което знае как да реши.
Та, ще пробваме.
Благодаря на всички споделили мнение по същество.

# 700
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
При моя нямаше проблем със съучениците му за колкулатора, учителката обясни на децата.

# 701
  • София
  • Мнения: 18 386
Дара18, сякаш четете мислите ми или аз Вашите. Mr. Green Когато обнадеждена видях, че с тези картинки нещата стават доста по-добре, реших, че при първа възможност непременно  ще се захвана с направата на картинен речник по английски, следвайки лексиката в учебника. Освен споделеното от Вас обаче, аз ще сложа трета  и четвърта графа. Имам идеята в третата графа да напиша с бг букви как се произнася думата, защото детето към момента  владее само  един  ограничен набор от думи, които чете и произнася относително правилно, но стигне ли се до среща с  някоя нова, извън този набор, със сигурност тя бива прочетена и произнесена грешно. Според скромното ми мнение всяко дете, с или без затруднения, бързо и съвсем разбираемо  забравя уж научена лексика, която обаче не е свързана в текст, не е често използвана  и виси някак сама  в речника. Затова ще се опитам в четвъртата графа да оформя съвсем простички и кратки изречения-примери, които да съдържат конкретната дума от реда + други, изучавани до момента, тоест ще се опитам да постигна някакво навързване на нещата. Дали ще успея... Ще споделя, когато се пробвам с лексиката от поне два поредни урока, за да имам материал за комбиниране. Ако някое дете е 5 клас и учи английски по учебника на Hello, ще споделя с готовност  направеното, за да е евентуално в помощ и на друг. Peace

Последна редакция: сб, 29 ное 2014, 00:29 от пенсионирана русалка

# 702
  • Мнения: 482
Здравейте,
да питам нещо - кога се очаква децата да могат да четат. Моята кифла е първи клас и ходи на училище от 2 месеца, не може да чете още ... но вчера не си е изкарала "контролното" по математика, защото не могла да прочете условието на задачата ... Та очаква ли се, още не взели цялата азбука, да си разчитат сами условията или учителката им нещо е прекалила? По математика няма проблеми, смята  изключително добре и схваща логиката навсякъде, и за това ми дойде "в повече" тази ситуация. Нямам против да и пишат слаби оценки по БЕЛ ... ама ...

p.s. Веси, Джуди просто не обръщайте внимание. Подминавайте и не давайте повод за следващи дълги монолози. Така или иначе няма да разберат.

# 703
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво точно няма да разберат? нали затова питам - за да разбера! Но ако няма обяснение, то тогава въпросът е кой разбира и кой не, щом се изнервя от това, че го питат да обясни.

Какви са условията на задачите в контролното? Как се движи детето спрямо материала? Когато вземат урок за урок по четене, то справя ли своевременно?

# 704
  • Мнения: 636
Здравейте,
да питам нещо - кога се очаква децата да могат да четат. Моята кифла е първи клас и ходи на училище от 2 месеца, не може да чете още ... но вчера не си е изкарала "контролното" по математика, защото не могла да прочете условието на задачата ... Та очаква ли се, още не взели цялата азбука, да си разчитат сами условията или учителката им нещо е прекалила? По математика няма проблеми, смята  изключително добре и схваща логиката навсякъде, и за това ми дойде "в повече" тази ситуация. Нямам против да и пишат слаби оценки по БЕЛ ... ама ...

p.s. Веси, Джуди просто не обръщайте внимание. Подминавайте и не давайте повод за следващи дълги монолози. Така или иначе няма да разберат.

temp, моят син се научи да чете едва в началото на  втория срок. Имаше тогава една програма "Буквенка" на диск и с нея непрекъснато се занимавахме.Ако я намеря мога да ти я изпратя, ще видя на тавана.

Общи условия

Активация на акаунт