СЕДМИ клас - втори срок - 11 тема

  • 23 557
  • 736
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 18 060
Ако трябва аз да преразкажа този "Лимон"..... Confusedще имам минус 35 точки  Sad
От чие име е бил преразказа  newsm78

# 91
  • Мнения: 397
Нова, ето ти линка за "Лимон" , цитиран по-горе от Русалката
 
http://chitanka.info/text/15780-limon .

 raja_nikol , задачата е била да се преразкаже от името на неутрален разказвач. 

# 92
  • Мнения: 1 086
Да поздравя и аз Лейди за успеха на детето. Сега Лейди да се стяга да ръчка децата си в многопосочна подготовка. Но това са "бели кахъри". Пожелавам на всеки.
Моят не успря да прескочи бариерата за 3 кръг на историята, но дано поне да си направи сметката, че само на изпарения не може да се кара, трябва и да се поотваря учебник отвреме - навреме (как ли се пише правилно, има ли тире?) Thinking.

 newsm78 Чудя се, като ви чета, кога ви остава време за ходене по пробни и ме обхваща паника, че изтървам положението.

# 93
  • Мнения: 8 567
Видях линка, но ме интересува частта за преразказ, защото като копирам основната част от разказа като текст ми излиза три страници, а обикновено преразказите са на текст, не по-дълъг от две страници.

# 94
  • Мнения: 397
Нова, по спомен беше следния откъс: 

Скрит текст:
Пред Първи май го купих от пазара за седем лева. Той беше тригодишен, висок един лакът. Нежен и елегантен над песъчливата пръст, в голяма консервна кутия. Попитах продавача как определя, че този струва седем лева, а онзи осем.

— По пъпките — каза ми той и ги посочи. — И вземи това листче, да знаеш как да го гледаш.

От това листче започна една дълга история, чийто естествен завършек донесе тези дни Дядо Коледа. В него пишеше да сменя веднага съда с по-голям и да добавя нова пръст в съответно разнопочвено съотношение. Два дена се занимавах с това. Пишеше още да го поливам „само когато е нужно“ — сто души питах как мога да разбера кога на лимона му се допива вода.

— Той сам ще се обади — каза съседката Койка.

— Ще ми подсвирне ли? — бях се засмял.

— Ще започне да свива листата си. Щом видиш, че свива листата, поливай.

— Чаша — чаша и половина — каза баба Мария, която премиташе двора наблизо. — Не повече.

— Не много студена — чух гласа на баба Ленка от балкона.

— Един момент — казах, — аз да запиша всичко това. Докато се върна с молив и лист, кака Донка се бе спряла с две огромни мрежи в ръце, да ме попита с какво го торя.

— С нищо — рекох. — В указанието не пише за тора.

Кака Донка остави едната мрежа на тревата и ме чумоса с ръка.

— Че това е най-важното бе, адаш.

— Птичи тор, птичи тор — каза съседката Койка. — Той обича птичи тор.

— И желязо — обади се Атанаско, който си миеше колата по анцуг.

— Един момент! — извиках, пишейки бързо. — Какво желязо?

— Железен сулфат — каза Атанаско авторитетно.

— Сачѝкабрус — обясни баба Мара.

„Са-чик-аб-рус“ — записвах аз с нервно удоволствие, като едновременно ги попитах:

— Колко?

— Кое?

— Железният сулфат.

— Една щипка.

— На колко време? Пак ли той ще ми се обади, когато му се прииска сачѝкабрус?

— Е… — каза съседката Койка.

— Когато го ториш бе — каза баба Ленка от балкона.

— А кога да го торя?

— Когато трябва — каза тя, гледайки ме учудено.

— Аз съм чувала, че му слагат малко бира — каза кака Донка, като вдигна мрежата от земята да си тръгва.

— Къде?

— Ами в пръстта, къде? Поливат го с малко бирица и лимоните стават много едри. Гледах аз…

— Нашенска или вносна обича? — попитах.

— Смей се ти, ама аз гледах у бай Жико, като му слагаха бира.

„Би-ри-ца“ — записвах аз и си мислех как, след като намеря железния сулфат, ще купя няколко бутилки „Радебергер“. Като е, да е. А покрай него да има и за мене една чаша.

— Добре, че не обича уиски — рекох. — Иначе плодовете му щяха да ми излязат по сто лева парчето.

— Абе знаеш ли го какво обича и какво не обича — каза Атанаско с интонация на мъдрец. — Някои вървят, някои — не.

— То като всяка една работа — рекох.

И после се качих да напечатам на пишещата машина всичко това, докато съветниците долу продължаваха да разискват, да спорят (накрая се скараха яко) около моето нежно и елегантно растение.


Довечера ще погледна в къщи точно и ще пиша пак.

# 95
  • Мнения: 976
     Е, честно казано, ние трудничко ще запомним съветите, че имаме представа какво се пита за едно растение /от обща култура значи/, а един хлапак на 14 може да разчита само на паметта си, но ако я е включил... Труден текст.

# 96
  • София-България, Израел - където си поискам
  • Мнения: 2 856
При мен благата вест дойде от МОН - изкараха списъка с класираните на национален кръг по история - е, отиваме в Благоевград  Party 
  Hug Hug Hug

Дай Боже все такива благи да са вестите във форума! Praynig
Браво! Дай боже все такива благи вести!

# 97
  • Мнения: 1 007
     Е, честно казано, ние трудничко ще запомним съветите, че имаме представа какво се пита за едно растение /от обща култура значи/, а един хлапак на 14 може да разчита само на паметта си, но ако я е включил... Труден текст.

Като текста с котките  Thinking И сто преразказа да си упражнил, падне ли ти се такова нещо, само памет се иска.

# 98
  • Мнения: 18 060
     Е, честно казано, ние трудничко ще запомним съветите, че имаме представа какво се пита за едно растение /от обща култура значи/, а един хлапак на 14 може да разчита само на паметта си, но ако я е включил... Труден текст.

Като текста с котките  Thinking И сто преразказа да си упражнил, падне ли ти се такова нещо, само памет се иска.

Абсолютно, въобще не ми допада нито този разказ, нито Котките. Не смятам, че са близки до възрастта им, нищо не се случва в тях, освен едно безкрайно изброяване...дано не им се падне нещо подобно

# 99
  • Мнения: 397
Да ме прощава Дончо Цончев, но аз смисъл в този разказ не виждам......
Направо са герои децата, че са се справили.

# 100
  • Мнения: 976
      Не знам как ги подбират, но един на три-четири години е долу-горе близък до децата... Много ми хареса "Череша с алени сърца", беше труден, но и много понятен за децата и с интересен морален финал. А как си представяте в осми клас да разберат "Дервишово семе"? А "Крадецът на праскови"?

# 101
  • Мнения: 24 467
     Е, честно казано, ние трудничко ще запомним съветите, че имаме представа какво се пита за едно растение /от обща култура значи/, а един хлапак на 14 може да разчита само на паметта си, но ако я е включил... Труден текст.

Не е толкова от значение дали е труден или лесен даден текст /защото трудността и леснината имат различен израз/, а доколко е смислен и доколко осъществява целта на занятието. А за мен тя, целта, е проверка на писмената езикова култура на седмокласника. Не на папагалските му способности.
Да, у нас основно се залага на последните и ми е ясно, че така ще си продължи.
Бих била по- изненадана, ако се поеме курс от настоящото наблягане върху паметта към преценяване на мисленето, логиката, израз и защита на позиция и творчество у нас.
Не вярвам, обаче, статуквото да се промени. Ако видя такава промяна- наистина бих била много, много изненадана. Сега нищо не ме изненадва.

Черешата и аз харесвам. Има смисъл, сюжет, развитие.
За мен е странно и кой ги подбира. Че толкоз не може да си свърши работата.

Последна редакция: пн, 25 мар 2013, 15:14 от Judy

# 102
  • София
  • Мнения: 62 595
В котките поне няма архаизми. Но е така, набляга се върху това да им е гадно и да се тества паметта в екстремни условия. Все едно не са деца, а командоси или най-малкото втори Джеймс Бондовци.

# 103
  • Мнения: 1 675
Браво на Междучасие, направо са бързаци този път. Сигурно четат в темата как ги коментираме. Mr. Green

На Лимона имаме 35 от 35т, направо не повярвах. На първи модул 57. Къде са го окастрили ще видя, когато взема работата. Иначе доволна, резултат 5.714. bowuu

Lady A, браво на твоето момиче за олимпиадата. За класическата ли мислите?

 нова, mamabama , браво на децата  Hug
 

# 104
  • Мнения: 397
Браво на детето на paleto ! Щом се е преборил така максимално с тоя Лимон, значи е направо герой!

Общи условия

Активация на акаунт